Kotimaa-lehti kertoo että netti-äänestyksen mukaan viidennes käy sunnuntaisin kaupassa.
Todellisuudessa asiaa on kysytty vain kotimaan nettisivuston lukijoilta.
Uskonnollisen sivuston lukijapohja on kyllä kaukana suomalaisten keskiarvosta varsinkin tuossa kauppa-asiassa.
http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=7225&Itemid=38
Kerrottakoon että TNS Gallup Oy teki pari vuotta sitten kyselyn siitä moniko kävi kesä-sunnuntaisin kaupassa ja tulos oli 91%.
http://www.pty.fi/169.0.html
Harhaanjohtavat gallupit
6
239
Vastaukset
- voi olla
aloituksen kirjoittaja tyhmä.
Jos joku tekee tutkimuksen johon vastaa...vaikkapa 100 ihmistä ja saa tuloksen että 20 käy sunnuntaina kaupassa niin tottahan tulos on.
Ja tulos muuttuu kun samaa kysytään 1000 ihmiseltä.1000 vastaajaa pidetään aika luotettavana määränä. Silloin virhemarginaali on 2-3 %-yksikön välissä. Pitää kuitenkin muistaa, että haastateltavien pitää olla täysin sattumanvarasesti valittu. Siis uskovaisten lehtien lukijoilta kysyttäessä, vastaus ei ole tilastokelpoinen muutoin kuin silloin, kun asia sanotaan, että tutkimus on tehty nimenomaan meidän kohderyhmästämme. Vastaus on erittäin epäluotettava, jos kyselyä ei suorita jokin luotettava tutkimuslaitos.
Lehdistö ja muukin media tekee omia galluppejaan ja vetää niistä hyviä otsikoita, mutta aina kysymyksessä on median omien lukijoiden piirissä tehty tutkimus. Se ei ole luotettava, jos Iltalehti väittää, että niin ja niin monta prosenttia suomalaisista pettää puolisoaan, koska kaikki ihmiset eivät lue lehteä, eivätkä vastaa heidän tekemiinsä kyselyihin.- asettaakin siis
Teotwawki kirjoitti:
1000 vastaajaa pidetään aika luotettavana määränä. Silloin virhemarginaali on 2-3 %-yksikön välissä. Pitää kuitenkin muistaa, että haastateltavien pitää olla täysin sattumanvarasesti valittu. Siis uskovaisten lehtien lukijoilta kysyttäessä, vastaus ei ole tilastokelpoinen muutoin kuin silloin, kun asia sanotaan, että tutkimus on tehty nimenomaan meidän kohderyhmästämme. Vastaus on erittäin epäluotettava, jos kyselyä ei suorita jokin luotettava tutkimuslaitos.
Lehdistö ja muukin media tekee omia galluppejaan ja vetää niistä hyviä otsikoita, mutta aina kysymyksessä on median omien lukijoiden piirissä tehty tutkimus. Se ei ole luotettava, jos Iltalehti väittää, että niin ja niin monta prosenttia suomalaisista pettää puolisoaan, koska kaikki ihmiset eivät lue lehteä, eivätkä vastaa heidän tekemiinsä kyselyihin.suuret vaatimukset.
Samaan aikaan liikkuvilla ihmisilläkin on saman tyyppisiä ajatuksia ja samassa suunnassa liikkuvat ( esim. ostosparatiisit) ovat orientoituneita jonkinlaiseen näkemykseensä.
Onkin siis osatekijöiden summia ja tietenkin negaatioitakin, riippuen kysyttävästä asiasta.
Myös kysymyksen esittäjä vaikuttaa asiaan monella tavalla ymmärtämättä sitä edes itse aina.
Minä en luota galluppeihin, enkä usko niitä vaikka niissä olisikin todettu jonkinlaisia laskennallisia todennäköisyyksiä.
On osatekijöitä kuitenkin niin paljon, mitä ei hyväkään gallupin tekijä osaa ymmärtää. Mahdollisesti niistä ei edes välitetä tai ei jakseta välittää.
Palkka siinäkin taitaa olla se tärkein ulottuvuus :) asettaakin siis kirjoitti:
suuret vaatimukset.
Samaan aikaan liikkuvilla ihmisilläkin on saman tyyppisiä ajatuksia ja samassa suunnassa liikkuvat ( esim. ostosparatiisit) ovat orientoituneita jonkinlaiseen näkemykseensä.
Onkin siis osatekijöiden summia ja tietenkin negaatioitakin, riippuen kysyttävästä asiasta.
Myös kysymyksen esittäjä vaikuttaa asiaan monella tavalla ymmärtämättä sitä edes itse aina.
Minä en luota galluppeihin, enkä usko niitä vaikka niissä olisikin todettu jonkinlaisia laskennallisia todennäköisyyksiä.
On osatekijöitä kuitenkin niin paljon, mitä ei hyväkään gallupin tekijä osaa ymmärtää. Mahdollisesti niistä ei edes välitetä tai ei jakseta välittää.
Palkka siinäkin taitaa olla se tärkein ulottuvuus :)politiikassa nähty. Mielipidetiedustelut harvoin ovat oikeassa, vaikka tiedustelut tehdään satunnaisotoksina puhelimella.
- jälleen (hyvähyvä)
Uutisointi on aivopesua :)
Juuri media pyrkii säännöstelemään, ohjaamaan ja muuttamaan asioita mielensä mukaan.
Todellinen vallankäyttäjä siis.
Ihmiset taas infoyhteiskunnassa eivät hoksaa, että heitä yritetään "pöllyttää" ja onnistutaankin siinä.
Mukava huomata että "peku" ajattelee asioita. - ja piletti
että voit mennä vaikka kauppaa kun asiaa on.
https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721147
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37561Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t217503- 50494
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45492