Minun JOOGANI on kevyt kantaa...

Huomasin taas UT:n alkukielestä mielenkiintoisen sanan ZUGON (ζυγόν) Sehän on siinä kohdassa Matteus 11:

"Ottakaa minun ikeeni harteillenne"

"Minun ikeeni on hyvä kantaa "

Se Zugon tarkoittaa kaikkia näitä asioita:

ies/
taakka/
vaa’an niska/
vaaka/
kytkös/
sidonta/
side/
yhtyminen/
yhteys

Eli siis teosofi Pekka Ervast oli oikeassa siinä, kun sanoi, että kohta voidaan kääntää myös muotoon: "Ottakaa minun JOOGANI" tai että "minun JOOGANI on hyvä kantaa". Tämä sanskritinkielinen sana joga (jug, judsh) tarkoittaa "yhdistymistä", "yhtymistä", "sidottuna olemista" ja siitä on juontunut tuo ies Ranskassa joug, saksassa joch, ruotsissa ok, englannissa yoke, joka tarkoittaa siellä myös kytkemistä kiinni. Uskonnollisessa tai filosofisessa yhteydessä se tarkoittaa yhdistymistä johonkin sellaiseen, mikä koetaan jumaluudeksi.

Kristillinen syvämietiskely, kristillinen jooga, joka sanaparina saattaa säikyttää fundiksia, on siis ihan raamatullinen. ;o)

6

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastat?

se mihin tuo sana on kytköksissä/ sidonta/yhtyminen.... Ei ole hyvä kantaa.

Suosittelen muutenkin,jättämään leikkimisen ja pysymään Sanassa.
      1. Kor. 10:12

Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.

Ja huomaa, että se vain"voidaan" kääntää, mutta ei käännetä.Ja myös huomaa, mitä seuraavassa luvussa lukee:Matt. 12:37

Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

Kannattaa lukea koko luku ja pohdiskella olenko minä noiden varoitusten yläpuolella/alapuolella.

• teosofialla on tässä? Mitä yhteistä on pimeydellä ja valkeudella? Ei mitään. Ei pahemmin kannata lisätä Raamatun sanaan mitään, tai siitä pois ottaa.

Jooga tulee hinduismista, ja sillä ei kuulu olla mitään tekemistä Jeesukseen uskovan kanssa. Joogaamalla avaa sisimpänsä oven demoneille, ja siinä ei ole leikkimistä.

Saatana pukeutuu usein valon vaatteisiin ja eksyttää jos mahdollista, valitutkin.

• Kristillinen jooga eroaakin itämaisest siin et siin ei tyhjennytä, vaan täytytään Pyhäl hengel ja sillee...

Jeesus mantraa käytetään ja sillee...

Kristillisessä syvämietiskelyssä korostetaan sitä, että ajatus on vietävä päästä sydämeen. Olennaista syvärukouksessa on synnintunto.

Tämähän se on se ikivanha kristillisen "mantran" muoto (Jeesus rukous):

"Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika, Armahda Minua Syntistä"

Sitä kun hengityksen tahdissa lukee tai ajattelee rennosti ja rauhallisesti ja myös AJATTELEE sanojen sisältöä eikä vain hoe tyhjiä, kuten "pakanat" Jeesuksen sanoja lainatakseni, niin rukous kuullaan salassa ja Isä "maksaa" rukoilijalle salaisesti. :O

• ole synnintuntoa.
        KTS kirjoitti:

Kristillinen jooga eroaakin itämaisest siin et siin ei tyhjennytä, vaan täytytään Pyhäl hengel ja sillee...

Kristillisessä syvämietiskelyssä korostetaan sitä, että ajatus on vietävä päästä sydämeen. Olennaista syvärukouksessa on synnintunto.

Sitä kun hengityksen tahdissa lukee tai ajattelee rennosti ja rauhallisesti ja myös AJATTELEE sanojen sisältöä eikä vain hoe tyhjiä, kuten "pakanat" Jeesuksen sanoja lainatakseni, niin rukous kuullaan salassa ja Isä "maksaa" rukoilijalle salaisesti. :O

Teosofit eivät koe tarvitsevansa armoa, itsensä ulkopuolista pelastajaa eli he hylkäävät Jeesuksen Kristuksen, Jumalan ainoan Pojan sijaissovituksen ja pitävät halpana Hänen uhriverensä. Teosofit eivät ole kristittyjä.

Mihin looshiin sinä KTS muuten kuulut, meinaan vaan, että sinulla ja minulla saattaa olla moniakin yhteisiä tuttuja.

• KTS kirjoitti:

Kristillinen jooga eroaakin itämaisest siin et siin ei tyhjennytä, vaan täytytään Pyhäl hengel ja sillee...

Jeesus-nimi ei ole mikään mantra, hokema. Kristillistä ja joogaa ei voi yhdistää. Voin hiljentyä ilman joogaa Jumalan edessä, ja siihen raamattu kehottaakin... ja toisekseen, mennä kammiooni, sulkea oven ja rukoilla Isääni. Tämä on raamatullista.

Jooga on pahoista hengistä, ei Jumalasta.

Ajattelusta, meidän uskovien tulee "syödä Jumalan Sanaa" ja ajatella sitä.

• Victoria777 kirjoitti:

Jeesus-nimi ei ole mikään mantra, hokema. Kristillistä ja joogaa ei voi yhdistää. Voin hiljentyä ilman joogaa Jumalan edessä, ja siihen raamattu kehottaakin... ja toisekseen, mennä kammiooni, sulkea oven ja rukoilla Isääni. Tämä on raamatullista.

Jooga on pahoista hengistä, ei Jumalasta.

Ajattelusta, meidän uskovien tulee "syödä Jumalan Sanaa" ja ajatella sitä.

...nyt sää Vikki et ehkä ihan hiffaannu mitä mää tarkotin...:O

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe