Mitä ruokia

vilja ja soija-allergiselle?

Meillä pojalla vilja-allergia ja nyt kun gluteiinittomia tuotteita syötetty(makaronia, leipää...ym) niin iho oireili taas. Kun lopetettiin soijapohjaisten gluteiinittomien ruoka-aineiden käyttö niin iho parani. Mitä siis syöttää? Millä suurustaa kastikkeen? Mitä laittaa lihapulliin jatkoksi? Millä leipoa jotain? Myös munalle allerginen... Apua

11

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim näitä

      suurusta vaikka perunajauhoilla,riisillä omenalla yms,voit leipoa riisipohjaisia kakkuja pullia ,mitä oireita iholle tulee?omegat usein myös auttavat iho-ongelmiin

    • asioita

      Sellainen pieni juttu, että vilja-allergialla ja keliakialla ei siis ole mitään tekemistä keskenään. Gluteeniton ruoka ei siis ole mikään allergian hoitokeino.

      Miksi pitäisi suurustaa kastike jauhoilla? Miksi lihapulliin pitäisi laittaa jatkoksi? Miksi pitäisi leipoa? Olisikohan ongelma sinun rajoittuneissa tavoissasi? Lihapullia voi muuten suurustaa esim. perunalla ja kastiketta suurustaa kermalla jne., mutta eihän ne välttämättä mitään tarvitse.

      Syötä lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, perunaa, riisiä, papuja, linssejä... onhan tuota maailma täynnä ruokavaihtoehtoja viljalle ja munalle.

    • ++++++++

      Kastikkeet voi hyvin suurustaa perunajauholla, tai jos haluaa kypsentää pidempään, niin riisi- tai maissijauholla.

      Leipomuksiin voi käyttää kaikkia luontaisesti gluteenittomia viljoja, esim. riisi, maissi, hirssi, tattari, teff, jne. mille lapsesi ei ole allerginen.

      Lihapulloon voi laittaa vaikka perunasosetta, jos haluaa. Mutta tosi hyviä tulee pelkästä lihasta ja mausteistakin.

      Soija-allergikon pitää olla tarkkana monien lihajalosteiden, kuten leikkeleiden ja makkaroiden suhteen, koska niissä on usein soijaproteiinia. Siis myös kokolihaleikkeleissä voi olla soijaa mukana.

      • haloo...

        Vilja-allergialla ei ole mitään tekemistä gluteenin kanssa. Gluteenia pitää välttää, jos on keliakia. Keliakia ei olle allergia. Ei gluteeniton ole automaattisesti vilja-allergiselle sopivaa!!


      • ++++++++
        haloo... kirjoitti:

        Vilja-allergialla ei ole mitään tekemistä gluteenin kanssa. Gluteenia pitää välttää, jos on keliakia. Keliakia ei olle allergia. Ei gluteeniton ole automaattisesti vilja-allergiselle sopivaa!!

        Alkuperäinen kertoi syöttävänsä lapselleen gluteenitonta ruokaa, joten oletin että lapsi on allerginen niille viljoille, joissa on gluteenia.

        Minun lapsellani on vilja-allergia, mutta hän voi syödä guteenia sisältäviä viljoja, eli vehnää, ohraa, kauraa ja ruista, sensijaan riisi ja hirssi eivät sovi hänelle.


    • Sirkka Perttunen

      Jättäkää hiilarit pois.Kaikki viljat,maissit,linssit,tattarit,riisit,peruna,kaikki maan alla kasvaneet.Ehdottomasti soija,joka on monella eri tapaa haitallinen,mm.kilpirauhasille! Hyvä kastike on esim. vajaa desi aitoa kuohukermaa ja puoli pakettia Aura sinihomejuustoa,laita kattilaan molemmat ja lämmitä alhaisessa lämpötilassa(kattilassa).Sekoita,kunnes on sakeaa.Sopii niin kalalle kuin lihallekkin. Lihapulliin voit lisätä hienonnettua sientä. Unohda leipominen.Suosi kivikautista ruokavaliota! Liha,kala,marjat,sienet(jos voi syödä,samoin munat),hedelmiä niukasti(sis.hedelmäsokeria),juustot,kaalit,sipulit, ja salaatit.

      • jissus sentään..

        Tulipa taas täyttä paskaa. Hiilihydraatit on ihmiselle aivan välttämättömiä, ei niitä pidä jättää pois ravinnosta! Sellainen takuu varmasti vahingoittaa lapsen elimistöä. Missään, ei missään ole todistettua, että olisi jotenkin hyödyllistä syödä kivikautisesti!

        Hiilihydraatteja on hyvin monenlaisia. Niistä kannattaa jättää kaikkien, ei vain allergisten, pois kaikki turhat hiilihydraatit, kuten sokeri ja valkoiset jauhot. Sen sijan esim. vihanneksia, hedelmiä ja marjoja eikä hyviä viljatuotteita missään nimessä pidä jättää pois ruokavaliosta.

        Sinihomejuustoa ei pidä tunkea lasten ruokavalioihin muuta kuin hyvin satunnaisesti. Se ja monet muut juustot ja esim. lihajalosteet sisältävät niin paljon suoloja, ettei lasten elimistö niitä kestä! Niissä on usein myös runsaasti lisäaineita, joita on syytä välttää.

        Esim. Japanissa elää maailman vanhimmiksi eläviä ihmisiä ja heidän jokapäiväseen ruokavalioonsa kuuluu riisi, kala ja vihannekset, mutta ei juurikaan liha. Lihan syönnin ihminen voi huoletta jättää pois ja voida paremmin.


    • minä80

      Nyt olisi ensinnäkin hyvä täsmentää, että mille viljoille allergia on todettu? Eli leivontaanhan voi sitten käyttää kaikkia niitä sopivia viljoja. Jos on esim. vain vehnälle allerginen, niin tavallisistakin ruisleivistä voi löytyä sopiva.

      Kastikkeen voi tehdä myös tomaattipohjaiseksi (pastakastike), ei välttämättä tarvitse suurusta. Lihapulliin jatkoksi sopivista viljoista tehtyä korppujauhoa ja vaikka kermaviiliä.

      • ap..

        Allergoinen vehnälle ja rukiille. Kauraa ja ohraa vielä selvitellään lääkärin toimesta mutta kotikokeilussa kaura näyttäisi aiheuttavan oireita. Ohrasta ei tietoa mutta en lähtisi nyt kokeilemaan kun iho saatu juuri paranneltua. Tomaatti pohjaista en voi tehdä, koska se kipeyttää suun eikä suostu sitä syömään...:(
        Korppujauhoja ilman viljoja olen löytänyt kaupan hyllyltä mutta niissä soijaa. Makaroneissa myös.
        Joo, olen vähän sekaisin koska itselläni ei allergioita ja tuntuu etten saa mitään erilaisia ruokia tehtyä... Ruokakermasta tehty nyt kastikkeet ja lihapullat ilman jatketta...


      • ...
        ap.. kirjoitti:

        Allergoinen vehnälle ja rukiille. Kauraa ja ohraa vielä selvitellään lääkärin toimesta mutta kotikokeilussa kaura näyttäisi aiheuttavan oireita. Ohrasta ei tietoa mutta en lähtisi nyt kokeilemaan kun iho saatu juuri paranneltua. Tomaatti pohjaista en voi tehdä, koska se kipeyttää suun eikä suostu sitä syömään...:(
        Korppujauhoja ilman viljoja olen löytänyt kaupan hyllyltä mutta niissä soijaa. Makaroneissa myös.
        Joo, olen vähän sekaisin koska itselläni ei allergioita ja tuntuu etten saa mitään erilaisia ruokia tehtyä... Ruokakermasta tehty nyt kastikkeet ja lihapullat ilman jatketta...

        On myös soijattomia luontaisesti gluteenittomia makaroneja, esim riisimakaronit ja semperin spagetti. Myös riisinuudelit on hyviä. Muistaakseni olen löytänyt myös sopivaa korppujauhoa (meillä siis kans noudatettu tuommoista ruokavalioo). Kastikkeet voit suurustaa maizenalla tai riisijauhoilla. Lihapulliin käytin sokerijuurikaskuitua lisänä ja välillä riisijauhoo. Teillä on helppoa kun maito sopii :)


    • anskutin_89

      Mulla edelleen vehnä, ohra, ruis ja soija sopimattomia, ikää 19. Syön Glutano makaroneja, joissa on vain maissijauhoa, ei soijaa. Niitä voi olla hankala löytää, etsi S-ryhmän kaupoista, muistaakseni Sokoksessa on ollut. Kastike ei suurustetta kaipaa. Jos lisäaineiden puolesta mikään marinoitu (esim broilerisuikale) käy, kermaa tai jotain kasvirasvavalmistetta sekaan ja siinä on kastike. Jotkut ovat taitavia suurustamaan perunajauholla, Maizenalla tai jopa riisijauholla, mutta meidän perheessä ne eivät ole tahtoneet onnistua. Jauhelihakastikkeen voi suurustaa myös tattarijauholla, sopii siihen hyvin.

      Leivontaan maissi, riisi, tattari... Hirssijauho aiheuttaa monesti ikävän sivumaun. Monet jauhoseokset ovat soijattomia. Jos sekoittelet itse, laita mukaan ksantaania tai psylliumia, jotta saat sitkon ja leipomus pysyy kasassa. Ksantaania saat gluteenittomien tuotteiden erikoiskaupoista, joita on isohkoissa kaupungeissa. Psylliumia saa isoista marketeista, mutta se saattaa laittaa vatsan löysälle joten suosittelen ksantaania mieluummin. Moilasen leipomon pakasteleivät ovat myös soijattomia, aina ei tarvitse leipoa!Olen Turun S-market Wiklundilla nähnyt kerran soijatonta gluteenitonta korppujauhoa, en koskaan muualla, joten sitä ei kannata ehkä metsästää.

      Lopuksi haluan sanoa, että vaikka dieetti vaikuttaa ensin hankalalta kun soijaa on joka paikassa kuten vehnätärkkelystäkin, on ihan täysipainoinen elämä ja hyvä ruoka täysin mahdollista myös ilman kotimaisia viljoja ja soijaa. Olen syönyt niitä viimeksi ekaluokkalaisena, kaura tosin nykyään sopii. Olen kasvanut ihan terveeksi aikuiseksi. Olen itse asiassa suhteellisen pitkä ja paino on normaalipainon painavammassa osassa. Koko ajan olen kasvanut ihan käyrien mukaan ja murrosikä tuli ajallaan. Olen hyvin terve kavereihin verrattuna ja saan harvoin flunssia. Myös kasvispuolella minulla on allergioita, mutta sopiviakin on löytynyt ja loput vitamiinit purkista. Pystyn laittamaan itselleni hyvää ja vaihtelevaa ruokaa. Elämässä ei ole valittamista, vaikkei kaikki ruoka sovikaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe