Vanhaan pihamme navettaan on tarkoitus värkätä talli. Mutta ovi on leveydeltään 90cm, ja korkeutta 170cm. Kait sitä suurentaa voi, mutta minkä kokoinen tallin oven pitäisi oikeastaan olla?
Ja sitten lisäkysymys 8) Millaisia settikset ovat seurahevosina? Kengitys? Liikunta?
Tallin ovi..
4
489
Vastaukset
- Elsku
Tallin oven piäisi olla sellainen korkeudeltaan että siitä mahtuu se hevonen tai poni (tai millaisen eläimen aiotkan hankkia) kulkemaan.
Shettiket ovat ihan yhtä seurallisia kuin muutkin poni tai hevos rodut.
Seurallisuus nimittäin johtuu enemmänkin hevosen LUONTEESTA ei sen RODUSTA.
Shettikset (kuten muutkin ponit ja hevoset) pitää kengittää 6-8 viikon välein.
Muista silti puhdistaa aina joka päivä hepan kaviot kaviokoukulla!!
Liikuntaa pitää antaa joka päivä.
Shettiksellä voi ratsastaa tai sitten ajaa.
Se kumpaa teet riippuu paljon painostasi ja pituudestasi ja siitä mistä olet enemmän kiinnostunut. - kjgjhjgh
EU ja eläinsuojelulaki määrää nykyään, minkälaisia uusien tallirakennusten tulee olla. Navetoistakin rakennettavien tallien on noudatettava näitä määräyksiä.
Oven on oltava kooltaan 1,5m leveä ja 2,2 m korkea.
Tallirakentamisessa on otettava huomioon myös monta muuta mittaa ja säädöstä. Tästä Eviran artikkelista löytyvät tarkat mitat niin karsinoiden kuin käytävienkin koosta. http://www.evira.fi/attachments/elaimet_ja_terveys/julkaisut/hevonen.pdf- sodisofk
2,2 korkea? 1.5 LEVEÄ?! Eräällä srl hyväksymän ratsastuskoulun talli ei ollut läheskään sitä luokkaa! Kiitos vastauksistanne, mutta tarkennan siitä settiksen hankinnasta. Eli minä EN voi enää ratsastaa settiksillä. Asun maalla, mutta kait pikkutytöt naapurista mielellään auttaisi ratsastuksessa. Ja voinhan talutella pitkiä lebkkejä. Mutta riittääkö se? Voinhan ajaakin, mutta sehän tulee lhinnä seuralaiseksi itse käyttöhevoselle. Jos se on melko vähällä liikunnalla, miten kengitys? Setu kulkisi lähinnä hiekkateitä ja peltoja pitkin. Eikös silloin voi olla kengättä? Olen kuullut kyllä kauhutarinoita kegnittämättömistä poneista.. mielipiteitä?
- hkngkghmg
sodisofk kirjoitti:
2,2 korkea? 1.5 LEVEÄ?! Eräällä srl hyväksymän ratsastuskoulun talli ei ollut läheskään sitä luokkaa! Kiitos vastauksistanne, mutta tarkennan siitä settiksen hankinnasta. Eli minä EN voi enää ratsastaa settiksillä. Asun maalla, mutta kait pikkutytöt naapurista mielellään auttaisi ratsastuksessa. Ja voinhan talutella pitkiä lebkkejä. Mutta riittääkö se? Voinhan ajaakin, mutta sehän tulee lhinnä seuralaiseksi itse käyttöhevoselle. Jos se on melko vähällä liikunnalla, miten kengitys? Setu kulkisi lähinnä hiekkateitä ja peltoja pitkin. Eikös silloin voi olla kengättä? Olen kuullut kyllä kauhutarinoita kegnittämättömistä poneista.. mielipiteitä?
Vanhoissa talleissa tosiaan näkee vielä näitä ei-säädösten mukaisia rakenteita. Niidenkin on oltava korjatut johonkin vuoteen mennessä.. En nyt muista tarkasti. :P
Mielestäni vähäkäyttöinen poni voi olla hyvin ilman kenkiä, kunhan vuolut tehdään tarvittaessa ja muutenkin kengättömyys sopii kaviolaadulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181