mikä ei ole omani, mutta löytyykö tälle mielipiteelle totuuspohjaa.
Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach), viittaa arvonimenä muinaisen Israelin kuninkaiden ja pappien virkaanastumismenoihin, joiden alkuperä on ehkä vielä vanhemmissa menoissa. Vaikutusvaltainen henkilö voiteli kuninkaaksi asetettavan pään hänen kuninkuutensa merkiksi.
Vanhan testamentin tekstejä, sen kutakin kirjaa, on kirjoitettu ja muunneltu useiden vuosisatojen ajan ja että profeettojen kirjat ovat jälkikäteen kirjoitettuja, jo aiemmin toteutuneita ennusteita. Samoin on tutkijajoukko jo vuosikymmeniä ollut yksimielinen siitä, ettei kukaan apostoli eikä kukaan silminnäkijä ole kirjoittanut Uuden testamentin evankeliumeja.
Raamatun kanoninen Johanneksen ilmestys on silkka kirjoituspöytäilmestys ja Johanneksen evankeliumi on sujuvaa, mutta täysin totuuspohjaa vailla olevaa fiktiota, Esim. dosentti Kari Kuula kirjassa Johdatus Raamattuun s. 164-168, 241-242, jne.
RAAMATUSTA, PROFEETOISTA JA MESSIAASTA
3
146
Vastaukset
Toi nimimerkki Rasismia Vastaan tais olla vähän tota mieltä tosta VT:stä eli Tanakhista.
Mitä tulee evankeliumeihin, niin niistä ollaan varsin yximielisiä siinä, että ne eivät ole olleet ihan silminnäkijäkertomuxia, vaan kenties yhden tai kahden välikäden kautta paperille päätyneitä luonnoxia.
Johannexen ilmestyxestä on vaikea sanoa mitään varmaa. Se on sellainen symbolikielen pläjäys mutta ei se kerro mistään maailman tulevaisuudesta, vaan pikemminkin ihmissielun kehityxestä valaistulla polulla, missä edetään ensin henkisestä raskaustilasta "Pojan" eli Christos-prinsiipin syntymään ja edelleen siitä sitten pikku hiljaa eräänlaiseen huippukokemuxeen eli Karitsan häihin.- arvion mukaan
Jeesuksen aitoja sanoja sisältyy Johanneksen evankeliumiin vain 0,1% ja sekin varauksella ”Jeesus luultavasti sanoi jotain tämän tapaista”, nimittäin lause: "profeettaa ei arvosteta kotiseudullaan”. Yleisesti ottaen sen kreikka ja ajatusmaailma on liian kultivoitunutta ollakseen väitetyn kalastaja-Johanneksen kirjoittama.
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/teol/art/raisanen-nas.pdf
UT:n kaanonin kehittyessä kesti kauan että se tuli yleisesti hyväksytyksi. Myös Ilmestyskirjan hyväksyntä UT:n kaanoniin kesti kauan ja se oli pitkään, vielä 300-luvulla, kaanonin ulkopuolelle jätettävien tekstien listoilla. Jerusalemin Heprealaisen yliopiston edesmenneen professorin David Flusserin mukaan Ilmestyskirja on suurelta osin kristillisestä näkökulmasta uudelleen kirjoitettu persialainen Hyspastes-apokalypsi.- sanonut:
”Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus.”, Joh 8:12; ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?”, Joh 11:25-26; ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. ”, Joh 14:6. Raamattu-tutkijoiden mukaan nämä kaikki ovat Johanneksen evankeliumin kirjoittajan Jeesuksen suuhun panemia valheellisen sanoja, kuten pääasiassa koko Johanneksen fiktiivinen evankeliumikin.
Tutkijat toteavat, että Johanneksen evankeliumin on kirjoittanut korkeasti oppinut henkilö, vieläpä erittäin hienolla kreikankielellä, koska hän tuntee niin hyvin Vanhan testamentin tekstit sekä kaikki muutkin jumaltarut ja -myytit. Esimerkiksi veden muuttaminen viiniksi Kaanaan häissä näyttäisi olevan suora lainaus Dionysoksen häissä tapahtuneesta veden viiniksi muuttamisesta; Räisänen, Tuhat ja yksi tulkintaa, luova näkökulma Raamattuun, s. 50.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2181481- 961296
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan41138Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171126Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9948Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86920Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66885- 32860
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest38806Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii54805