Kaikenlaisille asioille on olemassa erilaisia ennustemalleja. Poliittisia voimasuhteita ja niiden muutoksia mitataan haastattelugallupeilla. Haluaisin saada kuitenkin näihin muutoksiin gallupeja ennakoivaa tietoa ja sitä varten on nyt tuotekehittylevaiheessa tämä Jäbä -merkkinen räksytysbarometri (patenttihakemus suunnitteilla).
Jäbä räksytysbarometrissä on kaksi osoitinta eli viisaria. Toinen on demariviisari ja toinen kepuviisari. Nämä viisarit regoivat sitten niminerkin minä vaan antamiin räksytyssignaaleihin. Minä vaan on siis tämän barometrin koneisto. Barometrissä ei ole kokoomusviisaria, koska tämän merkkisessä barometrissä ei sellaista voi olla jo määritelmän mukaan. Kokoomushan ei koskaan räksytä. Se olisi vähän sama kuin mittarin koneisto väittäisi olevansa itse räksyttäjä.
Mittari antaa luotettavimmat signaalit siten ehkä Kepun ja demarien osalta, mutta kyllä se antaa välillisesti myös osviittaa Kokoomuksen osalta. Seuraavassa joitain tulkintoja mittarin lukemiseksi.
Viime eduskuntavaalien jälkeen mittari antoi korkeita räksytysarvoja demareille, muttei kepuviisari ei juurikaan värähänyt. Tämän voi tulkita niin, että puolueiden kannatuksessa ei ollut odotettavissa muutoksia. Mittari onnistui ennustamaan tässä ihan oikein.
Nyt mittari on alkanut sitten jo värähdellä myös kepuviisarin kohdalla. Ensimmäinen vakavampi värähdys oli kuntavaalien jälkeen, tosin merkkejä oli jo sitä ennenkin. Siinä yhteydessä värähtelyn aiheutti puoluesihteeri Korhonen. Nyt kepuviisari on jälleen näyttänyt korkeita arvoja ja tällä kertaa ministeri Pekkarisen takia. Mittaristo käy näiden kohdalla jo niin hurjia kierroksia, että se on ehtinyt vaatia kummankin eroa/erottamista tehtävistään. Samaan aikaan demariviisarikin edelleen värähtelee mutta ehkä jo hieman vähemmän kuin ennen. Tämä ennakoi selvästi poliittisten voimasuhteiden muutosta, mutta muutoksen suunta ja voinmakkuus ovat vielä auki. Sanotaan, että uhka muutoksille on kasvanut.
Jos kepuviisari alkaa jatkuvasti näyttämään korkeita räksytysarvoja ja demarien viisari nollautuu, tämä tarkoittaa jo vuorenvarmasti seuraavan hallituksen olevan sinipunapohjainen.
Jos vaalien jälkeen tulee sinipunahallitus, kepuviisari menee aluksi selvästi punaisella ja demarien viisari pysyy alhaalla. Se ennustaa poliittista vakautta.
Jos vaalien alla sekä kepuviisari että demariviisaari näyttävät kohonneita räksytysarvoja, tilanne on Kokoomuksen kannalta vakava. Se nimittäin ennustaa punamultahallituksen uhkaa. Jos punamultahallitus toteutuisi, kumankin puolueen räksytysarvot olisivat pitkään hyvin koholla. Se ei kuitenkaan vielä ennustaisi mitään muutoksia.
Jos molemmat räksytysviisarit ovat alakantissa, poliittinen tilanne on sekava eikä sitä kykene ennustamaan edes Jäbä räksytysmittari.
Voimme olla jokseenkin varmoja, että räksytysmittari alkaa värähtelemään eurovaalien lähestyessä. Toinen kiinnekohta tulee olemaan poliittisen tilanteen kehitys Ruotsissa ja siellä järjestettävät vaalit. Nythän oppositio on kasvattanut gallupien mukaan kannatustaan siellä 8 prosenttiyksikköä (välillä jo 10 %) ja noussut selvästi yli 50 %:n kannatuksen. Yksin demarien kannatus on noussut 7-9 prosenttiyksikköä viime parlamenttivaaleista. Tämä ennakoi Ruostsin tulevien vaalien tulosta ja heijastuu varmasti meillekin. Jo senkin vuoksi demarien räksytysviisari tulee vähitellen näyttämään pienempiä arvoja, ellei uhkana ole Kokoomuksen kannatuksen selvä lasku ja punamullan uhka.
Jäbä räksytysbarometri
16
514
Vastaukset
- Olet tosiaan
Yhteiskunnan syöpä.
- Fingerpori
Huumormiehii?
- se on
Jaban mittari on taapainomittari.
Kun joku puhuu asiaa, mittari kallistuu vihreään suuntaan, kun joku räksyttää räksyttämisne vuoksi mittari kääntyy punaiselle.
Tuo mittari on herkkä ja hyvin säädetty. Se haistoi viime ek-vaalien tuloksen, samoin presedentinvaalin asetelman, eikä sen osumatarkkuus ollut huono syksyn kaunnallisvaaleissa. Kalibronti on siis kohdallaan.
Mittari näytti punaista kepulle ennen pressanvaaleja. Se tunnisti Kepun teiden poskeen pystyttämien viirien takana olleen tyhjyyden.
Mittari näytti punaista demareille ennen eduskuntavaaleja. Se tunnisti demareiden vastakkainasettelun perustuneen tyhjään.
Mittari näytti punaista demareille ennen kunnallisvaaleja: Se tunnisti unelmahötön perustuvan tyhjään. Keskustan osalta mittari näytti kuntavaaleissa punaista, mutta kuitenkin liian optimistisia lukuja. Tyhjäpäinen pekkarointi alkoi heti vaalien jälkeen ja todenteolla kun juomattiin että maa joutui vaikeuksiin.
Tuo mittarin viime vaaleissa tekemä pieni virhe keskustan osalta osoittaa kuinka Kepu osaa hämätä tarkimpiakin indikaattoreita. Demarien äly ei siihen riitäMinä nyt edellä ennustin myös sitä, millaisia lukemia mittari tulevaisuudessa näyttää. Oma näkemykseni on se, ettei mittari herkisty sille, että joku räksyttää räksyttämisen ilosta, jos tulossa on Kokoomuksen ja jomman kumman mittaripuolueen yhteistyönäkymä. Mittari ei koskaan herkistyisi kokoomuslaiselle räksyttämiselle, vaikka siinä olisi sitä varten oma mittarikin. Siksi pidinkin parempana, ettei tällaista mittaria siihen turhanpäiten asenneta.
Siltä varalta, että mittariston kummatkin viisari alkavat näyttää jatkuvasti punaista ja koneisto käydä kuumana ylikierroksilla, pitäisi vielä asentaa jonkinlainen jäähdytin taikka lohdutin siltä varalta, että Kokoomuksen pitääkin lähteä räksyttäjäksi räksyttäjien paikalle, niin sanoakseni.- Kepulandia
Mielipidepankki kirjoitti:
Minä nyt edellä ennustin myös sitä, millaisia lukemia mittari tulevaisuudessa näyttää. Oma näkemykseni on se, ettei mittari herkisty sille, että joku räksyttää räksyttämisen ilosta, jos tulossa on Kokoomuksen ja jomman kumman mittaripuolueen yhteistyönäkymä. Mittari ei koskaan herkistyisi kokoomuslaiselle räksyttämiselle, vaikka siinä olisi sitä varten oma mittarikin. Siksi pidinkin parempana, ettei tällaista mittaria siihen turhanpäiten asenneta.
Siltä varalta, että mittariston kummatkin viisari alkavat näyttää jatkuvasti punaista ja koneisto käydä kuumana ylikierroksilla, pitäisi vielä asentaa jonkinlainen jäähdytin taikka lohdutin siltä varalta, että Kokoomuksen pitääkin lähteä räksyttäjäksi räksyttäjien paikalle, niin sanoakseni.Mielipidepankin räksytykseen tarvitaankin kokonaan oma mittalaite, Richterin asteikko.
Asteikolla mitataan kaunasta vapautuvaa energian määrää, jonka vapautuessaan saa vain tuhoa aikaan.
Mittausdiagrammi osoittaa myös riiston, sekä oman edun sympioosin, kuin myös terroristijärjestölle annettavan hyväksynnän määrän ja laadun.
On huomattava ettei tässä mittauslaitteessa ole yhtään viisaria. - tollolle
Minä nyt edellä ennustin myös sitä, millaisia lukemia mittari tulevaisuudessa näyttää. Oma näkemykseni on se, ettei mittari herkisty sille, että joku räksyttää räksyttämisen ilosta, jos tulossa on Kokoomuksen ja jomman kumman mittaripuolueen yhteistyönäkymä. Mittari ei koskaan herkistyisi kokoomuslaiselle räksyttämiselle, vaikka siinä olisi sitä varten oma mittarikin. Siksi pidinkin parempana, ettei tällaista mittaria siihen turhanpäiten asenneta.
Siltä varalta, että mittariston kummatkin viisari alkavat näyttää jatkuvasti punaista ja koneisto käydä kuumana ylikierroksilla, pitäisi vielä asentaa jonkinlainen jäähdytin taikka lohdutin siltä varalta, että Kokoomuksen pitääkin lähteä räksyttäjäksi räksyttäjien paikalle, niin sanoakseni.Mittari tunnistaa asiakeskustelun ja räksytyksen eron ja kallistuu sen mukaan. Ei sen mukaan mitä mittarin koneisto haluaisi tapahtuvat
Demarien viisari oli reilusti vihreällä kunnes Heinäluoma aloitti sen väännön punaiselle. Nyt se on heilahtanut pitkälle punaiselle puolen ja vaikkapa tyhjäpäinen räksytys tuottavuusohjelmasta vääntää sitä entistä syvemmälle punaiselle puolelle.
Keskustan viisari oli vastaavasti vuosia sitten karmeasti punaisella, mutta Vanhasen toimet käänsivät viisarin pikkuhiljaa kohden vihreää. Mutta nyt suunta on kääntynyt. Pekkarointi, Jäätteenmäen eiliset hölötykset ym ovat kääntäneet suunnan takaisin kohden syvänpunaista. tollolle kirjoitti:
Mittari tunnistaa asiakeskustelun ja räksytyksen eron ja kallistuu sen mukaan. Ei sen mukaan mitä mittarin koneisto haluaisi tapahtuvat
Demarien viisari oli reilusti vihreällä kunnes Heinäluoma aloitti sen väännön punaiselle. Nyt se on heilahtanut pitkälle punaiselle puolen ja vaikkapa tyhjäpäinen räksytys tuottavuusohjelmasta vääntää sitä entistä syvemmälle punaiselle puolelle.
Keskustan viisari oli vastaavasti vuosia sitten karmeasti punaisella, mutta Vanhasen toimet käänsivät viisarin pikkuhiljaa kohden vihreää. Mutta nyt suunta on kääntynyt. Pekkarointi, Jäätteenmäen eiliset hölötykset ym ovat kääntäneet suunnan takaisin kohden syvänpunaista.Odotankin innolla sitä vaihetta, kun sekä Kepun että demarin mittarit ovat vaalien alla sillä syvänpunaisella osiolla. Minun tulkintani mukaan se ennustaa silloin harmaita hiuksia Kokoomukselle. Itse luotan havaintojeni perusteella vahvasti siihen, että mittaristo toimii nimenomaan sen koneiston tahdonsuunnan voimalla. Räksytyksen olemassaolo taikka tunnistaminen jotenkin objektiivisesti on siinä täysin toisarvoinen asia.
- Minä vaan
Siltä varalta, että mittariston kummatkin viisari alkavat näyttää jatkuvasti punaista ja koneisto käydä kuumana ylikierroksilla, pitäisi vielä asentaa jonkinlainen jäähdytin taikka lohdutin siltä varalta, että Kokoomuksen pitääkin lähteä räksyttäjäksi räksyttäjien paikalle, niin sanoakseni.Viime ikoina en ole löytänyt aihetta kommentoida kokoomuksen räksyttämistä, kun en ole sellaista juurikaan havainnut.
Takavuosina kokoomuksen omalla palstlla kommentoin hyvin rajusti Niinistöä vuonna 1999 presidentinvaalin tyrimisestä ja Itälää koko hänen puheenjohtajuutensa ajan aivan samasta asiasta kuin usein keskustaa ja demareita, ettei kannatus kasva, ellei politiikassa puhuta asiaa, vaan pelkästään räksytetään.
Ehkä täällä on muutama sellainen, joka oli mukana jo kokoomuksen puoluesaitilla ja muosta tuon. Emeriitus muistaisi, mttei tunnusta muistavansa. Kerimäestä en ole yhtä varma. Muita en tunnusta paitsi hymiö-Jaskan ja sen tiedän, että hän kyllä tuon muistaa. - Minä vaan
tollolle kirjoitti:
Mittari tunnistaa asiakeskustelun ja räksytyksen eron ja kallistuu sen mukaan. Ei sen mukaan mitä mittarin koneisto haluaisi tapahtuvat
Keskustan viisari oli vastaavasti vuosia sitten karmeasti punaisella, mutta Vanhasen toimet käänsivät viisarin pikkuhiljaa kohden vihreää. Mutta nyt suunta on kääntynyt. Pekkarointi, Jäätteenmäen eiliset hölötykset ym ovat kääntäneet suunnan takaisin kohden syvänpunaista.Mukava huomata, että joku on nähnyt kirjoitukseni sellaisina kuin olen ne tarkoittanut nähtäväksi.
- Minä vaan
Odotankin innolla sitä vaihetta, kun sekä Kepun että demarin mittarit ovat vaalien alla sillä syvänpunaisella osiolla. Minun tulkintani mukaan se ennustaa silloin harmaita hiuksia Kokoomukselle. Itse luotan havaintojeni perusteella vahvasti siihen, että mittaristo toimii nimenomaan sen koneiston tahdonsuunnan voimalla. Räksytyksen olemassaolo taikka tunnistaminen jotenkin objektiivisesti on siinä täysin toisarvoinen asia.
Minusta on titetenkin mukavaa, että kokoomus on viime vuosina hoitanut asiansa niin, että sen kannatus on kasvanut asiapolitiikan ansiosta.
Mutta älä luule minun säästävän sanojani, jos huomaan kokoomuksen tyrivän.
- KapiKorhonen
Olen kyllä ollut huomaavinani, että Jaballa ovat jo jääneet vähemmälle puheet demarien räksytyksestä ja niiden tilalle on alkaneut tulla yhä enemmän huomioita kepussa tapahtuvasta, eikä suinkaan sitä ylistellen, kuten vielä hiljattain. Korhonen siellä tietysti on eniten Jaban viisaria värähdytellyt, mutta eilen sen sai Jäätteenmäki viisarin vipattamaan niin, että se meinasi jo irrota akselistaan.
Mutta en ole osannut tehdä Jaban viisarin värähtelyistä tuollaisia johtopäätöksiä, eli että ne ilmaisisivat puolueiden kannatuksessa tapahtuvaa. Mutta kun nyt siihen kiinnität huomiotamme, asiahan on selvä kuin pläkki! Korrelaatio puolukannatuksen ja Jaban räksytysmittarin viisarin värähdysten kesken on aivan ilmeinen; sitä mittaria parempaa indikaattoria tuossa asiassa ei voi olla!
Rupeampa seuraamaan sitä aktiivisemmin, niin tiedän, missä mennään. - Minä vaan
Harvoinpa olen sanut noin kunnioitettavaa huomiota palstan eniten arvostamaltani mielipidevaikuttajalta. Analyysisi räksytysmittarista on erittäin osuva ja tunnustan mielelläni olevani sellainen.
Minähän reagoin siihen, mitä politiikassa tapahtuu enkä etsi tietyistä puolueista räksytyksen aiheita, ellei sellaisia ole.
Mitä tulee demareiden harrastamaan räksytykseen siitä, että hallitus on myöhässä ja hallituksen olisi pitänyt osata ennustaa, mitä tuleman pitää, niin tässä tuore uutislinkki:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/VM Suomen talous sukeltaa niin syvälle ettei sitä voi ennustaa/1135242159975
Siitä pääset taas kommentoimaan Kataista ja kokoomusta, mitä mielesi taas tekee.
Vaikka tapanani ei ole ilmoitella menemisiäni, niin varmuudeksi kerron, että lähden piakkoin parin päivän reissuun. Tämä tieto siksi, ettei joku palstan reppana - sinua en tarkoita - kuulisi tapansa mukaan, että vedin herneet nenään jutustasi. olin siitäpelkästään iloinen. kiitosn kun näit vaivaa. ;-))mittari joululahja sinulle. Yhteiseksi hyväksi se koituu meille kaikille, mikä sopii kokoomuslaiseen ajattelutapaan eli murusia tippuu muillekin kun jaksaa vaan leipäjon... siis odottaa.
Hyvää Joulua sen varalta, että matkasi venähtää pitemmäksi kuten monilta pikkujouluillan vietto.- Minä vaan
mittari joululahja sinulle. Yhteiseksi hyväksi se koituu meille kaikille, mikä sopii kokoomuslaiseen ajattelutapaan eli murusia tippuu muillekin kun jaksaa vaan leipäjon... siis odottaa.
Hyvää Joulua sen varalta, että matkasi venähtää pitemmäksi kuten monilta pikkujouluillan vietto.Näyttäisi että meillä riittää jatkossakin keskusteltavaa, kun tapasi kommentoida "kokoomuslaista ajatteutapaa" ei ole saanut mitään säröjä vaikka olen parhaani koettanut.
Kyllä minä taas lauantaina taidan koneen avata, eli Joulut ehditään vielä toivotella, vaikka varmuuden vuoksi sanonkin: kiitos samoin.
- Lisäehdotus
Voisit vielä laatia Oiva-käppyräbarometrin. Se mitä Oiva siitä näkee, kertoo muille asioiden olevan täysin päinvastoin.
- HYvin huomioitu
...winha totuus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1942035
- 1331128
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34711ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522