narakki

hienoo

Mitäs arvelette tämän tarkoittavan oliko oulun murretta tai sitten jotain ulkomaankieltä. Onko sana yleensä tuttu. Kuulin puhuttavan narakista 60-luvulla. tuntuuko tutulta.

5

4036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakki

      Tietämäni mukaan "narakki" tarkoittaa keskuslämmityskattilaa.Liekö ollut aikoinaan sen merkkisiä kattiloita myytävänä?

      • hienoo

        Kyllä sama tieto on mulla että keskuslämmityskattila, mutta mistä sana tulee kattilan merkistä vai ruotsin kielestä. Se olisi vielä kiinnostanut tietää. Usea ei ole narakista kuullutkaan kun on sähkö- ja kaukolämpö taloissa.


    • 121083

      nakkia sanottiin pienois keskuslämpö kattila siinä poltettiin kivihiiltä ja oli automaatti vedon säätö.merkkiä en muista.

      • Anonyymi

        Narakki oli Oulussa käytetty sana ns Ruotsin lahjatalojen keskuslämmityskattilasta. Valmistaja oli myös Ruotsista: "Klafreström" ja sen kotipaikka "Klaveström". "Narakin vierssä oli puulämmitteinen keittiöliesi, valmistaja myös "Klafreström". Alkujaan "narakit" olivat aina sijoitettuina keittiöön, lieden viereen. Alkuvuosina "narakissa" poltettiin puuhalkoja, koska kivihiiltä ei itse asiassa ollut oikein saatavana, puuhalkoja oli (Kivihiili on tuontitavaraa ulkomailta!). Sitten tuli kivihiili ja koksi, ja sitten vieläkin parempi antrasiitti (myös kivihiiltä). Tässä "kehitysvaiheessa" hyvin monessa talossa "narakit" siirrettiin alakertaan, saunahuoneen viereen. Melko nopeasti tuli öljypoltin, joka asennettiin todellakin näihin alkuperäisiin "narikoihin" ja oljypolttimoon tuli viereen itse "narikka-huoneeseen" sijoitetusta noin 25 litran eli parin ämopärin vetoisesta säliöstä polttoöljy. Se haettiin taas kirjaimellisesti ämpäreillä ulkona pihalla olevasta omasta öljytynnyristä ja niissä taas noin 150 litraa öljyä. Öljypolttimon oli muisttkaseni kehittänyt ja valmistanut "insinööri Karhi" ja kutsuttiin "Karhi-polttimoiksi". - Siitä sitten kehitys eteni: Hankttiin isommat ja tehokkaammat vehkeet, jne ja lopåulta kaukolämpö yms. Karjasillan ensimmäiset omakotitalojern keskuslämmitykset oli siis vuodesta 1940 lähtien näissä "Ruotsin lahjataloissa" ja itse lämmityskattila oli "narakki" ja valmistaja "Klafreström" ja tekopaikka Ruotsissa, maan eteläosassa. Tottakai vuonna 1940 tämmöinen oli huipputekniikka lämmityspuolella Suomessa! Itse sana "narakki" on sitten kummajainen, voisiko olla jokin käännös tms venäjästä: ei se ruotsiakaan ole. Nämä tuli siis kesästä 1940 lähtien, eli Talvisodan 1939-1940 jälkeen, ja ennen Jatkosotaa 1941-44 ja Lapinsotaa 1944-45. Minä itsekin olen vuosikausia "narakkaa" lämmittänyt: sekä puulla, koksilla, antrasiitilla että öljyllä. Aina sanottiin että "lämmitetään narakilla". Kaikki käytti samaa sanaa. Ikinä ei puhuttu mistään lämmityskattiloista tms jutuista, aina "narakki".


    • Ferio

      Narakilla olen kuullut sanottavan, ja tarkoitettavan keskuslämmitysliettä, eli niitä jälleenrakennuskauden taloissa perinteisiä "Leinoliesiä" joissa on vesikierto, vapaalla kierrolla keskuslämmitykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe