Mitä aiotte syödä Jouluna?

bubastis.tmi

Mulle kun ei sika maistu, niin ajattelin lammaspaistia, ja sitten mulla on ollut himo lihakaalilaatikkoon jo usean viikon ajan. Nyt Joulun alla Saarioisten lihakaalilaatikot on syrjäytetty lanttu,porkkana ja maksalaatikoilla. Vituttaa. Kauheassa kaalilaatikon himossa ja mistään ei saa. Pitää peräti tehdä itse sellainen muutaman kilon satsi että riittää perkele. Perinteisistä sillisalaatti menee rasvattomalla raejuustolla jatkettuna. Ehkä ostan jotain namiskukkelisinappia sen lampaan kanssa. Joulujuomaksi 2-3 litraa vettä päivässä. Niin ja punaviinikastiketta juhlistamaan tunnelmaa. Mun luo ei kannata tulla juhlimaan - en anna piparia.

44

883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apina

kaikki jouluruoat ja sitten päälle ainakin kilo suklaata hähähäh

• itse..

No tee itse sitä kaalilaatikkoa. Ei se ole vaikeaa ja tulee paremman makuistakin.

• apina

kaalilaatikkoon? Sinihomejuusto, mikäli siitä pitää.

• bubastis.tmi
        apina kirjoitti:

lihakaalilaatikko - teen itse mutta laitan riisin sijasta ohraa. Jauheliha vois myös olla jauhettua lammasta. Nyt meenkin tutkimaan itämaisia reseptejä, jos löytyis jotain virikkeellisempää :)

• bubastis.tmi
        bubastis.tmi kirjoitti:

lihakaalilaatikko - teen itse mutta laitan riisin sijasta ohraa. Jauheliha vois myös olla jauhettua lammasta. Nyt meenkin tutkimaan itämaisia reseptejä, jos löytyis jotain virikkeellisempää :)

sehän on erikoisuuteni. Sen lampaan kanssa aion tehdä myös minttujugurttikastikkeen.

• ertert
        apina kirjoitti:

"kaalilaatikkoon?"

Lammas, pippurit, suolaa. Mitään muuta ei siihen tarvitakaan, välttämättä.

• sopii..
        apina kirjoitti:

Maustakaapa kaalilaatikkonne curryllä - paras mauste!

• DarkNinjaHiiri

Olen vanhempieni luona joulun. Pöytä on täynnä kaikenlaista herkkua.
      Ensiksi otan yhden terävän glögin sitten joululeipää jonka päällä kinkkua, sinappia, kallista juustoa ja valkosipulisalaattia. Laatikoita maistan kaikkia. Punaviiniäkin lasillinen mutta piimä on parasta.
      Seuraavana aamuna päivä alkaa riisipuurolla ja ed.maintulla joululeivällä.

Kiitos ei kuulu jeesukselle vaan kokille.

• Peikkojen kaveri

Mä inhoan munamaidolla liimattuja laatikoita, ja lihaa en tietenkään syö.

Syön salaatteja, rosollia(itse kasvatetuista juureksista), hedelmiä, pähkinöitä, juustoja, perunamuusia, sieniä ja ruisleipää. Mahdollisesti leivon karjalanpiirakoita täysjyväriisitäytteellä. Jälkiruuaksi ajattelin tofujäätelöä ja hunajalla maukeutettua tyrnihilloa. Kuovuviiniä ajattelin lipaista muutaman pullollisen, mutta aamupäivisin janojuomana on pakastettua koivunmahlaa.

• DarkNinjaHiiri

Saako netistä tilattua koivunmahlaa?

• Peikkojen kaveri
        DarkNinjaHiiri kirjoitti:

Saako netistä tilattua koivunmahlaa?

Mä valutan joka kevät muutaman kymmenen litraa mahlaa heti virtauksen alettua ja ennen silmujen aukeamista ja kukinnan alkamista. Pakastan noin 30 litraa joka vuosi.

Suomessa oli ainakin muutama vuosi sitten koivunmahlaa tuottava yritys. Siitä oli TV:ssä juttua, ja netistäkin löytyi tietoa ko. yrityksestä. Nimeä en muista. Yritys pastöroi valuttamansa mahlan ja myy sen pullotettuna Italiaan. Luulisi, että ko firma myy tuotettaan myös Suomessa. Ilmeisesti yritys valuttaa mahlaa muulloinkin, kuin pelkästään varhaiskeväällä. Varhaiskevään mahla on kuitenkin parasta. Siinä on syksyllä lehtien kellastumisprosessin yhteydessä talteen otettuja ravintoaineita ja lehtien puhkeamiseen ja kukintaan tarvittavat raaka-aineet.

• bubastis.tmi
        Peikkojen kaveri kirjoitti:

Mä valutan joka kevät muutaman kymmenen litraa mahlaa heti virtauksen alettua ja ennen silmujen aukeamista ja kukinnan alkamista. Pakastan noin 30 litraa joka vuosi.

Suomessa oli ainakin muutama vuosi sitten koivunmahlaa tuottava yritys. Siitä oli TV:ssä juttua, ja netistäkin löytyi tietoa ko. yrityksestä. Nimeä en muista. Yritys pastöroi valuttamansa mahlan ja myy sen pullotettuna Italiaan. Luulisi, että ko firma myy tuotettaan myös Suomessa. Ilmeisesti yritys valuttaa mahlaa muulloinkin, kuin pelkästään varhaiskeväällä. Varhaiskevään mahla on kuitenkin parasta. Siinä on syksyllä lehtien kellastumisprosessin yhteydessä talteen otettuja ravintoaineita ja lehtien puhkeamiseen ja kukintaan tarvittavat raaka-aineet.

olen joskus ostanut koivunmahlaa. Mitkäs sen mahlan vaikutukset on noin yleensä ottaen? Voisin käydä katsomassa jos sais pullon Jouluksi.

• kulinarinisti

Oletko maistanut oikeaoppisesti tehtyä porkkanalaatikkoa tai perunalaatikkoa? Kummassakaan ei ole munamaitoa makua pilaamassa. On meinaan helkutan hyvvää.

• Peikkojen kaveri
        bubastis.tmi kirjoitti:

olen joskus ostanut koivunmahlaa. Mitkäs sen mahlan vaikutukset on noin yleensä ottaen? Voisin käydä katsomassa jos sais pullon Jouluksi.

olen huomannut, että ainakin hiukset ja ripset kasvavat tavallista enemmän. Ihan tuttu ihminen väitti erään mahlakuurin jälkeen, että mulla on irtoripset. Hyvä, ettei alkanut nyhtämään. Mä juon mahlaa aika paljon, noin 40 litraa vuodessa. Keväällä tuoreena siitä tulee vähän allergiaoireita, mutta pakastettuna ei.

Olen kuullut, että entismuinoin, kun lehmät olivat joskus talviruokinnan jälkeen sen verran heikossa kunnossa, etteivät jaksaneet lähteä laitumelle, niille annettiin vahvistukseksi koivunmahlaa. Se kuulemma auttoi ja sai ne liikkeelle. Varmaan mahlassa on kaikenlaisia kivennäisaineita ja vitamiineja. En teidä tarkkaan. Puuhan taltio syksyllä lehtien rakennusaineet ennenkuin tiputtaa ne. Keväällä puu käyttää niitä uusien lehtien ja kukinnan tuottamiseen. Minä siitä välistä vähän varastan.

• Peikkojen kaveri
        kulinarinisti kirjoitti:

Oletko maistanut oikeaoppisesti tehtyä porkkanalaatikkoa tai perunalaatikkoa? Kummassakaan ei ole munamaitoa makua pilaamassa. On meinaan helkutan hyvvää.

Juu olen maistanut oikeaoppisia perinneruokia. Äitini oli tunnettu hyvistä ruuistaan, ja hän oli usein valmistamassa ruokia häihin yms. juhlatilaisuuksiin.

Mä olen aina vieroksunut liikaa makeutta, varsinkin eturuuissa, ja jälkiruuat ja jugurtitkin jäävät multa yleensä syömättä nimenomaan juuri liian makeuden takia. Perinteisissä jouluruuissa taas tavoitellaan makeutta. Siksi ne eivät oikein istu mun suuhuni, kuten eivät makeat leivonnaisetkaan. Perunamuusi imeltyy nopeasti, kun se pannaan uuniin, ja minun mielestäni se menee pilalle. Porkkanalaatikkokin on mössöistä ja makeaa. Syön porkkanan höyrytettynä, ja kyytipojaksi laitan kermaviiliä. Perunan syön ihan tavallisena muusina tai kokonaisena keitettynä ja kuorineen.

• Ylermi.Nakki

joka voidaan päätellä myös rinnuksilta joulupäivän jälkeen.

Karjalanpaistia
      Kinkkua
      Laatikoita, kaikkia niitä
      Riisipuuroa
      Rosollia
      Hyvää leipää juustoa
      Punaviiniä
      Terävää snapsia
      Tummaa olutta
      Suklaata
      Jotain piirasta
      Kahvia
      Glögiä, omin maustein ja terästyksin
      Joulupipareita ja -torttuja
      Ehkävähänvieläjotain

eli varsin perinteisin sapuskoin mennään.

• Ylermi.Nakki

unohtui mainita. Iso, rasvainen, limainen, ihanan suolaiselta maistuva, kevyesti savuarominen ... kala kuuluu joulupöytään myös.

• ertert
        Ylermi.Nakki kirjoitti:

unohtui mainita. Iso, rasvainen, limainen, ihanan suolaiselta maistuva, kevyesti savuarominen ... kala kuuluu joulupöytään myös.

Ei myöskään kannata unohtaa tuoresuolattuja kaloja, kraavilohta ja vielä parempi, jos on kraavisiikaa.

• samat saatanan rosollit, laatikot ja kinkut kun joka vuosi. Siksi sanoinkin, että otan avioeron ja ensi joulua en vietä.

Ehkä olen silloin siellä Vietnamissa nauttimassa sikäläisistä "nautinnoista".:-D))))))))

No niin ja nyt kiltti poika lähtee jouluostoksille. Prrrrrrrrrrrrrrkle.

• konna

on vaarallista kanelin takia (taas uusi hieno tutkimustulos), joten ethän sinä sellaista voisi kenellekään tarjotakaan:)

Jos tarjoat salaattia ja tuota itse tehtyä lihakaalilaatikkoa, niin alan tilailla lentolippuja...

No, juu. Perinteisellä joulumurkinalla mennään. Kyllä se tähän aikaan ihan hyvin minusta sopii. Esi-isät ovat valintansa tehneet minunkin puolestani. Riisipuuro tosin jää usein syömättä, mutta se ei ole puuron vika, vaan sen, että kylkiluuni eivät pahemmasti jousta.

Mätiä minä syön jouluna niin paljon, että korvat punertavat koko vuoden;p

• Peikkojen kaveri

Nimittäin se krokotiilin pyrstö. Ajattelin kokeilla tänä vuonna pinjan siemeniä mantelilastujen sijaan, ja lorauttaa sekaan tipan kuusenkerkkäsiirappia.

• bubastis.tmi

salaatinlehtiä, valkosipulissa marinoituja herkkusieniä ja käristettyä pekonia. Maistuu mulle. Kaviaaria pitää myös hankkia ja sotkea smetanan sekaan. Pitääkin vissiin lähteä ostoksille nyt :D

• konna

Nimittäin se krokotiilin pyrstö. Ajattelin kokeilla tänä vuonna pinjan siemeniä mantelilastujen sijaan, ja lorauttaa sekaan tipan kuusenkerkkäsiirappia.

kunhan et unohda sitä inkivääriä, joka oli muistaakseni just Bubiksen idea. Siitä se pyrstö saa kummasti voimaa.

Tänä vuonna aattelin kyllä pitäytyä taas perinteisiin juomiin, eli olutta ja punkkua ja ehkä vähän konjakkia illemmalla. Kroko on niin vahva pläräys, että olen rajoittanut käyttöni joka toiseen vuoteen:D

Muista valistaa reseptimuutoksien onnistumisesta meitä muitakin.

Sain muuten just toisen joululahjani jo tässä vaiheessa. Kylläpä minä olen ollutkin kiltti poika tänä vuonna:)

• konna
        bubastis.tmi kirjoitti:

salaatinlehtiä, valkosipulissa marinoituja herkkusieniä ja käristettyä pekonia. Maistuu mulle. Kaviaaria pitää myös hankkia ja sotkea smetanan sekaan. Pitääkin vissiin lähteä ostoksille nyt :D

osa kaviaarista tai muusta mädistä sotkematta siihen smetanaan. Sotke siihen mätiin vain raakaa sipulia, niin sitten se on esim. leivänpäällä hyvää sellaisenaan.

Kaviaaria ei näiltä raukoilta rajoilta varmaan edes saa, mutta kyllä siika, muikku ja kirjolohikin on ihan ok.

Salaatti kuulosti eksoottiselta ja herkulliselta. Nam:D

• Peikkojen kaveri
        konna kirjoitti:

kunhan et unohda sitä inkivääriä, joka oli muistaakseni just Bubiksen idea. Siitä se pyrstö saa kummasti voimaa.

Tänä vuonna aattelin kyllä pitäytyä taas perinteisiin juomiin, eli olutta ja punkkua ja ehkä vähän konjakkia illemmalla. Kroko on niin vahva pläräys, että olen rajoittanut käyttöni joka toiseen vuoteen:D

Muista valistaa reseptimuutoksien onnistumisesta meitä muitakin.

Sain muuten just toisen joululahjani jo tässä vaiheessa. Kylläpä minä olen ollutkin kiltti poika tänä vuonna:)

Bubiksen kuuluis saada siitä noobeli.

Minä ostin itselleni kaksi lahjaa. Avasin jo toisen. Saa nähdä tuleeko muita lahjoja. Oon mäkin ollut aika kiltti, kuten yleensäkin.

• bubastis.tmi
        konna kirjoitti:

osa kaviaarista tai muusta mädistä sotkematta siihen smetanaan. Sotke siihen mätiin vain raakaa sipulia, niin sitten se on esim. leivänpäällä hyvää sellaisenaan.

Kaviaaria ei näiltä raukoilta rajoilta varmaan edes saa, mutta kyllä siika, muikku ja kirjolohikin on ihan ok.

Salaatti kuulosti eksoottiselta ja herkulliselta. Nam:D

hyvä idea, se smetana vähän arveluttikin :D Ainahan sitä voi Konnalle kaviaaria lähettää täältä etelästä - ilmoita vaan jos sitä ei näy kaapissa ajoissa :D

• konna

Bubiksen kuuluis saada siitä noobeli.

Minä ostin itselleni kaksi lahjaa. Avasin jo toisen. Saa nähdä tuleeko muita lahjoja. Oon mäkin ollut aika kiltti, kuten yleensäkin.

Noobelille tuli moka, kun se ei alkanut jakamaan palkintoja myös keittiötieteiden saralle. Hyvä ruoka rauhoittaa porukoita niin kummasti, ettei jaksa edes dynamiittiin sytyttimiä laittaa, kuten huomasimme Pariisista.

Juu, etälahjat tulevat mulle vähän etuajassa, ja eihän niitä voi olla avaamatta. Ja tästä viimeisestä minä olen aivan töpinöissäni;)

Varmaan pukki sinua muistaa runsain mitoin sitten kun hän taas varmasti tulee. Kuten joka vuosi pukki tapaa tehdä (päinvastoin kuin eräät, jotka antavat odotuttaa itseään). Kiltteyttäsi en uskalla edes epäillä. Eikös kössikin ole saanut itselleen verkkarit, joku toinen kasvisvaihtoja, jne.

• Michiko_

Laatikoita ja rosollia. Olen ollut vuosikymmenen kasvissyöjä.

• Retrohetero

syödä jouluseimen, lammas on hyvää samoin aasi,
      ne on sitä polymeeriyhdistettä mitä Tiimarissa
      myydään. Jeesuslasta en syö, se maistuu paskalle,
      niin kuin uskonto sen ympärillä.

• bubastis.tmi

Niin sitä pitää :D

• Kössönöm

Palapaisti voisi olla hyvä sapuska. Muusia, tai kokoperunoita ja salaattia.

En tykkää jouluruoista yhtään.

• bubastis.tmi

sen takia aionkin laittaa vähän eksoottisemmat antimet itselleni, Bubikselle ja Viiruskalle.
        Nyt siis lammasta uuniin ja minttujugurttikastike, mätiä sipulin kanssa, valkosipuli-marinoituja herkkusieniä ja pekonia salaatin kera. Iso loora kaalilaatikkoa ohralla (ei pysty olee ilman joulunakaan) Keksin kyllä vielä lisää. Sillisalaattia tietysti myös raejuustolla jatkettuna. Perinteinen karjalanpaisti vois tietty olla ok tapsanpäivänä.

• DarkNinjaHiiri
        bubastis.tmi kirjoitti:

sen takia aionkin laittaa vähän eksoottisemmat antimet itselleni, Bubikselle ja Viiruskalle.
        Nyt siis lammasta uuniin ja minttujugurttikastike, mätiä sipulin kanssa, valkosipuli-marinoituja herkkusieniä ja pekonia salaatin kera. Iso loora kaalilaatikkoa ohralla (ei pysty olee ilman joulunakaan) Keksin kyllä vielä lisää. Sillisalaattia tietysti myös raejuustolla jatkettuna. Perinteinen karjalanpaisti vois tietty olla ok tapsanpäivänä.

Tapanin päivänä ravinto on kokonaan nestemäistä. Ohrapirtelö pääruokana.

• katrianne

kuten kinkkua, lanttulaatikkoa, keitettyä perunaa, tähtitorttuja ja täytekakkua - ainakin ; )

• ...syön kaikkea muuta kuin joulumössöjä.
      Yhtenä vuonna menin sukulaisen kauhistukseksi syömään hampurilaisia...hähäähää

Toisena jouluna keskityin keittoruokiin ja söin naapurin ihmetellessä pizzaa iltapalaksi.

Rajat on tehty rikottaviksi. Riisipuuroa syön yleensä juhannuksena, jolloin pitäisi syödä poltettuja makkaroita pikku hupelissa...;-D

• Herran terttu

Hienoa! Minäkään en tee muuta jouluisin kuin juon sahtia. Jeesuskin olisi tykännyt sahdista, jos sitä olisi hänelle tarjottu. Mutta ei. Jotain hemmetin kamelin kusta hänelle annettiin.

Raamattu ei kiellä sahdin juomista. Vai voiko joku paremmin valistaa?

• Herran terttu kirjoitti:

Hienoa! Minäkään en tee muuta jouluisin kuin juon sahtia. Jeesuskin olisi tykännyt sahdista, jos sitä olisi hänelle tarjottu. Mutta ei. Jotain hemmetin kamelin kusta hänelle annettiin.

Raamattu ei kiellä sahdin juomista. Vai voiko joku paremmin valistaa?

Vanhempani olivat joka joulu umpikännissä, siinä oli sikailua kerrakseen.
        Suomalaiset ovat usein näissä nestemmäisissä tarjoiluissa....

• bubastis.tmi

eikö ole ihana provoilla tutuille? :D:D:D

• gyrus

perusjouluruuista, kerran vuodessa ne maistuvat kyllä.

Jälkkärinä on jouluaattona luumurahka ihan ehdoton ja joulupäivänä puolukkarahka.

Minulla on perverssi tapa laittaa piparin päälle Aura-juustoa. Saatanan hyvää! Mutta tulee valitettavasti kamalan hajuisia p**ruja sitten jälkikäteen. Millähän sen saisi estettyä?

• Jos ei ole, miten olisi jokin venttiili...hehehhehe.

• bubastis.tmi

Hei pelastit jouluni. Mietin just jälkkäriä, kun meitsi ahtaa tuota maitorahkaa purkin päivässä kupuunsa, niin LUUMURAHKA on ihan ehdoton. Keitetäänkö siihen kuivatuista luumuista hilloa?

• bubastis.tmi
        Tarkastaja.X kirjoitti:

Jos ei ole, miten olisi jokin venttiili...hehehhehe.

Minä kun vietän yksin joulua, niin ei haittaa vaikka vähän pierettääkin PRÖÖT!!!

• gyrus
        bubastis.tmi kirjoitti:

Hei pelastit jouluni. Mietin just jälkkäriä, kun meitsi ahtaa tuota maitorahkaa purkin päivässä kupuunsa, niin LUUMURAHKA on ihan ehdoton. Keitetäänkö siihen kuivatuista luumuista hilloa?

sen sillä lailla, että keitän pussillisen luumuja pienessä vesimäärässä, laitan vähän kanelia sekaan, mössään, en hieroma- vaan ihan tavallisella sauvasekoittimella hienoksi sössöksi ja sekoitan rahkaan, kermaan ja sitten sokeriin vähitellen niin että tulee sopiva makeus. Paljoa sokeria se ei tarvitse, luumut ovat makeita. Vanilliinisokeria voi laitaa jos tykkää.

Puolukkarahka on toinen nami, tarvitsee tietysti enemmän makeutusta.

Ja kerran vuodessa voi käyttää kuohukermaa, sanokoon terveyskuikelot mitä vaan =D

• gyrus
        Tarkastaja.X kirjoitti:

Jos ei ole, miten olisi jokin venttiili...hehehhehe.

eio intoleranssia, onpahan vaan simmottis bakteerikanta, jotta riehaantuu tuollaisesta =D mutta voihan sitä syöttää siipalle samaa ja väittää, että leijat tulevat hänen puoleltaan =D

Muchos romanticos, gasos organicos HAAHAA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      297
      2671
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2465
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2205
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1893
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1672
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      137
      1447
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1328
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1140
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1114
    Aihe