Mitkäs on porukoitten kokemukset patjakaupoissa. Meille kävi niin, että testailtiin kaupassa patjoja ja tilattiin sitten puoltoista tonnia maksavat patjat (sellaista ainetta, joka mukautuu kehon mukaan). No, saatiin patjat ja nyt on yritetty nukkua niillä. On kuin puupenkillä nukkuis. Kovat kuin penkki ja kaikki paikat on kipeenä.
Miten yleensä olette näissä patjakaupoissa toimineet. Meille myyjä ilmoitti, että niitä ei suostuta vaihtamaan, kun niintä on käytetty. Aika hauska kommentti, kun käyttäminen on ainoa tapa saada selville miten patjat toimii.
Onko kukaan siis saanut liikkeestä sellaista tyytyväisyystakuuta, että patjan voi palauttaa, jos se ei sovi? Olis kiva tietää mistä liikkeistä sellaisia saa. Tämän kyseisen liikkeen, josta omat patjat ostimme, kierrän kyllä jatkossa kaukaa. Oli palvelu sen verta huonoa.
Patjat
19
6454
Vastaukset
- kahden viikon sisällä ostosta?
Soita kuluttajaneuvojalle. kyllä mielestäni pitää olla vaihto-oikeus! Sehän on jokaisella tavaralla, ellei erikseen ilmoiteta, ettei ole.
- ole............
EI ole. Postimyynnin 14 palautusoikeus koskee käyttämättömiä tuotteita. Siitä ei tarvitse missään erikseen ilmoitella.
Tavaraan voit tutustua etäkaupassa samalla tavalla kun voisit kivijalkakaupassa. - äskeiseen
ole............ kirjoitti:
EI ole. Postimyynnin 14 palautusoikeus koskee käyttämättömiä tuotteita. Siitä ei tarvitse missään erikseen ilmoitella.
Tavaraan voit tutustua etäkaupassa samalla tavalla kun voisit kivijalkakaupassa.Ja ilmeisesti tässä ei ole kysymys etäkaupasta vaan liikkeestä tilatusta tuotteesta ja näin ollen paluatusoikeutta ei ole.
alkup. Ota yhteyttä liikkeeseen ja kysy josko he palutuksen huolisivat. Liike on oikeutettu perimään sinulta liikkeelle aiheutuneet kulut palautuksesta. - harmittaa
äskeiseen kirjoitti:
Ja ilmeisesti tässä ei ole kysymys etäkaupasta vaan liikkeestä tilatusta tuotteesta ja näin ollen paluatusoikeutta ei ole.
alkup. Ota yhteyttä liikkeeseen ja kysy josko he palutuksen huolisivat. Liike on oikeutettu perimään sinulta liikkeelle aiheutuneet kulut palautuksesta.Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa tuotetta takaisin. Lähinnä ajattelin, että eikös hyvään liiketapaan kuuluisi, että liike suostuisi ottamaan asiakkaalle sopimattoman tuotteen takaisin (vaikka sitten niin, että asiakas menettää osan maksamastaan hinnasta, kun tuote ei enää ole täysin uusi). Ja sitten saisi tilalle ottaa toisen tuotteen joka sopisi paremmin. Näin sekä asiakas, että liike voittaisivat. Asiakas saisi tuotteen, joka tyydyttäisi paremmin. Myyjä saisi edelleen rahansa, ja ostajan hyväksymä "kipuraha" sitten korvaisi liikkeelle sen menetyksen avatusta paketista. Mutta tosiaan, jos liike ei halua tulla vastaan, on se heidän politiikkaansa. Tässä nyt vaan käy niin, että en kyseiseen liikkeeseen enää jalallani astu ja pidän huolen, että mahdollisimman moni saa kuulla liikkeen joustamattomasta palvelusta, jotta tietävät pitää varansa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajanoikeudet/ - lisää tulee
harmittaa kirjoitti:
Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa tuotetta takaisin. Lähinnä ajattelin, että eikös hyvään liiketapaan kuuluisi, että liike suostuisi ottamaan asiakkaalle sopimattoman tuotteen takaisin (vaikka sitten niin, että asiakas menettää osan maksamastaan hinnasta, kun tuote ei enää ole täysin uusi). Ja sitten saisi tilalle ottaa toisen tuotteen joka sopisi paremmin. Näin sekä asiakas, että liike voittaisivat. Asiakas saisi tuotteen, joka tyydyttäisi paremmin. Myyjä saisi edelleen rahansa, ja ostajan hyväksymä "kipuraha" sitten korvaisi liikkeelle sen menetyksen avatusta paketista. Mutta tosiaan, jos liike ei halua tulla vastaan, on se heidän politiikkaansa. Tässä nyt vaan käy niin, että en kyseiseen liikkeeseen enää jalallani astu ja pidän huolen, että mahdollisimman moni saa kuulla liikkeen joustamattomasta palvelusta, jotta tietävät pitää varansa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajanoikeudet/Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja väitän että näin toimii valtaosa kauppiaista. Valitettavasti näitäkin löytyy jotka eivät jousta yhtään.
- miqaela
harmittaa kirjoitti:
Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa tuotetta takaisin. Lähinnä ajattelin, että eikös hyvään liiketapaan kuuluisi, että liike suostuisi ottamaan asiakkaalle sopimattoman tuotteen takaisin (vaikka sitten niin, että asiakas menettää osan maksamastaan hinnasta, kun tuote ei enää ole täysin uusi). Ja sitten saisi tilalle ottaa toisen tuotteen joka sopisi paremmin. Näin sekä asiakas, että liike voittaisivat. Asiakas saisi tuotteen, joka tyydyttäisi paremmin. Myyjä saisi edelleen rahansa, ja ostajan hyväksymä "kipuraha" sitten korvaisi liikkeelle sen menetyksen avatusta paketista. Mutta tosiaan, jos liike ei halua tulla vastaan, on se heidän politiikkaansa. Tässä nyt vaan käy niin, että en kyseiseen liikkeeseen enää jalallani astu ja pidän huolen, että mahdollisimman moni saa kuulla liikkeen joustamattomasta palvelusta, jotta tietävät pitää varansa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajanoikeudet/"...Näin sekä asiakas, että liike voittaisivat. Asiakas saisi tuotteen, joka tyydyttäisi paremmin. Myyjä saisi edelleen rahansa..." Niin, mistä se myyjä sitten ne rahat saa? Tuskin ne käytettyjä patjoja edelleen myisi eikä tehdas niitä hyvitä, ellei niissä ole valmistusvirhettä, jolloin asia olisikin jo ihan toisin.
- siis näin
miqaela kirjoitti:
"...Näin sekä asiakas, että liike voittaisivat. Asiakas saisi tuotteen, joka tyydyttäisi paremmin. Myyjä saisi edelleen rahansa..." Niin, mistä se myyjä sitten ne rahat saa? Tuskin ne käytettyjä patjoja edelleen myisi eikä tehdas niitä hyvitä, ellei niissä ole valmistusvirhettä, jolloin asia olisikin jo ihan toisin.
Eli siis selitän paremmin. Liike ottaa patjat takaisin, hyvittää asiakkaalle jonkun verran, ei kuitenkaan kaikkea. Asiakas toki ostaa uudet patjat samasta liikkeestä. Asiakas menettää eräänlaisen "käsirahan". Myyjä voi myydä patjat esim. ns. esittelypatjoina, joilloin kerrotaan, että ne on olleet koekäytössä, mutta palautuneet myymälään, jonka vuoksi ne myydään halvemmalla. Myyjä siis hyvittää alkuperäiselle ostajalle sen verran, kun kuvittelee saavansa patjoista, kun myy ne esittelypatjoina. Minusta tämä on ihan yksinkertaista ja loogista ja itse kyllä olisin valmis ostamaan koekäytetyt patjat, jos ne saisin edullisempaan hintaan. Mitä väliä sillä on, jos hyvä patja löytyy, että onko siinä joku nukkunut muutaman yön. Ei ne hotellien yms. patjatkaan joka yöpyjälle uusia ole.
- jos ostat
äskeiseen kirjoitti:
Ja ilmeisesti tässä ei ole kysymys etäkaupasta vaan liikkeestä tilatusta tuotteesta ja näin ollen paluatusoikeutta ei ole.
alkup. Ota yhteyttä liikkeeseen ja kysy josko he palutuksen huolisivat. Liike on oikeutettu perimään sinulta liikkeelle aiheutuneet kulut palautuksesta.kengät ja ne tuntuvat kaupassa hyviltä ja sopivilta? Kun sitten pidät kotona tms eivät niin enää tunnukaan mukavilta. Pitäsikö kaupan ottaa ne takaisin?
- -jape-
Kaupasta ostettaessa jotkut myöntävät tosiaan palautusoikeuden käyttämättömille ja myyntikuntoisille tavaroille vapaa-ehtoisesti. Patjat joilla on nukuttu, eivät ole enää myyntikuntoisia joten tuo on kyllä ihan ymmärrettävää, ettei liike niitä takaisin ota. Vai ostaisitko itse patjat, joita joku on jo käyttänyt? En minä ainakaan.
- järkeä
Ostaisitko itse patjat joilla on nukuttu ... ostaisin, jos niillä tosiaan on nukuttu vain 3 yötä ja saisin sen sen vuoksi halvemmalla. Kyllä tässä vuosien varrella on tullut nukuttua yhdellä jos toisellakin patjalla, jossa joku muu on nukkunut ... hotellissa, laivalla, leirikeskuksissa jne., jne.
- virhe?
järkeä kirjoitti:
Ostaisitko itse patjat joilla on nukuttu ... ostaisin, jos niillä tosiaan on nukuttu vain 3 yötä ja saisin sen sen vuoksi halvemmalla. Kyllä tässä vuosien varrella on tullut nukuttua yhdellä jos toisellakin patjalla, jossa joku muu on nukkunut ... hotellissa, laivalla, leirikeskuksissa jne., jne.
Mitään yleistä palautusoikeutta tuotteilla ei ole. Monet kaupat sellaiseen kuitenkin suostuvat. Mikä kauppa ei myönnä?
Jos patjat ovat kovin erilaiset kuin kaupassa, niin silloin niissä saattaa olla kuluttajansuojalain mukainen virhe. Virheen oikaisuun kauppialla on joka tapauksessa velvollisuus. Ellei virhettä saa korjattua, niin kauppa voidaan purkaa. Kaupan purkamisessa kai voi joutua maksamaan hyvityksen saadusta hyödystä, mutta 3 yötä n. 10 vuoden kestoiästä ei voi olla paljon. - jaksa uskoa
virhe? kirjoitti:
Mitään yleistä palautusoikeutta tuotteilla ei ole. Monet kaupat sellaiseen kuitenkin suostuvat. Mikä kauppa ei myönnä?
Jos patjat ovat kovin erilaiset kuin kaupassa, niin silloin niissä saattaa olla kuluttajansuojalain mukainen virhe. Virheen oikaisuun kauppialla on joka tapauksessa velvollisuus. Ellei virhettä saa korjattua, niin kauppa voidaan purkaa. Kaupan purkamisessa kai voi joutua maksamaan hyvityksen saadusta hyödystä, mutta 3 yötä n. 10 vuoden kestoiästä ei voi olla paljon.En usko, että patjoissa sinänsä virhettä on. Kaupassa olleet patjat on olleet siellä niin pitkään ja niitä on sen verta kokeiltu, että ovat varmaan pehmenneet verrattuna ihan uusiin. Tosin jos tuollaiset uudenveroiset olis ollu kokeiltavana, tuskin olisin patjoja ostanut.
Kyse ei ole siitä, että haluaisin alkaa tappelemaan liikkeen kanssa. Tiedän, että heillä ei ole mitään pakkoa ottaa patjoja takaisin, kun siitä ei ole erikseen sovittu. Kyse on enemmän juuri siitä, että kalliit patjat (puolitoista tuhatta euroa) ei nyt sitten uutukaisina olleetkaan sellaiset kuin minkä kuvan kaupassa olevista patjoista sain. Harmittaa itseäkin, kun ei tullut tehtyä sopimusta siitä, että patjat olis jonkun sortin koeajalla. Olempahan sitten seuraavalla kerralla viisaampi tässäkin asiassa. Enempi ajattelen sitä, että hyvän, molemminpuolisen, asiakassuhteen kannatalta olis reilua, että liike tulis vastaan, kun kyseessä kuitenkin on tuote, jonka käyttöikä on arveltu 10 vuodeksi ja tuotetta on tosiaan käytetty 3 päivää (3650 päivästä vain kolme). Jos liike ei tule vastaan, asioin jatkossa sellaisissa liikkeissä, joissa asiakaspalvelu on paremmalla tasolla ja tietty olen itse tarkempi siinä, että pyydän tällaiselle tuotteelle koeajan.
Nyt joku selvästi luulee, etten ymmärrä, että liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa patjoja takaisin. Tottakai ymmärrän sen. Yritän vaan kertoa, että näin isossa kaupassa, hyvä liike ymmärtää, että sen kannattaa joustaa, sillä siitä on heille pidemmässä juoksussa enemmän hyötyä kuin joutamattomasta asenteesta. Onhan niitä liikkeitä, jotka lupaavat tyytyväisyystakuun ja hekin pärjäävät. Heille tulee jonkin verran palautuksia. He ovat ottaneet sen huomioon hinnoittelussa. Heillä on keskimäärin tyytyväisemmät asiakkaat, jotka palaavat liikkeeseen ostamaan muitakin tuotteita ja levittävät positiivista sanomaa myös ystävilleen ja tuttavilleen. Liiketoiminnassa kun on kyse paljon muustakin kuin vain yksittäisestä palautusoikeudesta ja siitä kuka on oikeassa lain silmissä. - Ei kannata luovuttaa
jaksa uskoa kirjoitti:
En usko, että patjoissa sinänsä virhettä on. Kaupassa olleet patjat on olleet siellä niin pitkään ja niitä on sen verta kokeiltu, että ovat varmaan pehmenneet verrattuna ihan uusiin. Tosin jos tuollaiset uudenveroiset olis ollu kokeiltavana, tuskin olisin patjoja ostanut.
Kyse ei ole siitä, että haluaisin alkaa tappelemaan liikkeen kanssa. Tiedän, että heillä ei ole mitään pakkoa ottaa patjoja takaisin, kun siitä ei ole erikseen sovittu. Kyse on enemmän juuri siitä, että kalliit patjat (puolitoista tuhatta euroa) ei nyt sitten uutukaisina olleetkaan sellaiset kuin minkä kuvan kaupassa olevista patjoista sain. Harmittaa itseäkin, kun ei tullut tehtyä sopimusta siitä, että patjat olis jonkun sortin koeajalla. Olempahan sitten seuraavalla kerralla viisaampi tässäkin asiassa. Enempi ajattelen sitä, että hyvän, molemminpuolisen, asiakassuhteen kannatalta olis reilua, että liike tulis vastaan, kun kyseessä kuitenkin on tuote, jonka käyttöikä on arveltu 10 vuodeksi ja tuotetta on tosiaan käytetty 3 päivää (3650 päivästä vain kolme). Jos liike ei tule vastaan, asioin jatkossa sellaisissa liikkeissä, joissa asiakaspalvelu on paremmalla tasolla ja tietty olen itse tarkempi siinä, että pyydän tällaiselle tuotteelle koeajan.
Nyt joku selvästi luulee, etten ymmärrä, että liikkeellä ei ole velvollisuutta ottaa patjoja takaisin. Tottakai ymmärrän sen. Yritän vaan kertoa, että näin isossa kaupassa, hyvä liike ymmärtää, että sen kannattaa joustaa, sillä siitä on heille pidemmässä juoksussa enemmän hyötyä kuin joutamattomasta asenteesta. Onhan niitä liikkeitä, jotka lupaavat tyytyväisyystakuun ja hekin pärjäävät. Heille tulee jonkin verran palautuksia. He ovat ottaneet sen huomioon hinnoittelussa. Heillä on keskimäärin tyytyväisemmät asiakkaat, jotka palaavat liikkeeseen ostamaan muitakin tuotteita ja levittävät positiivista sanomaa myös ystävilleen ja tuttavilleen. Liiketoiminnassa kun on kyse paljon muustakin kuin vain yksittäisestä palautusoikeudesta ja siitä kuka on oikeassa lain silmissä.Meille kävi niin että ostettiin uudet kalliit patjat, ja ekan viikon ajan nukuin todella huonosti ja ehdin jo kirota että tulipa tehtyä surkeat kaupat.
Vaan kun aikaa kului vähän, totuin uuteen patjaan ja nyt pidän sitä parhaana patjana joka minulla on ollut.
Viestisi perusteella näyttää siltä että kyse on hieman erikoisemmista patjoista, joihin tottuminen voi kestää normaalia pitempään.
Kun ette kuitenkaan saa rahoja takaisin, niin eikö kannattaisi vain sinnitellä niillä patjoilla ja katsoa miten tilanne kehittyy?
Jos vielä kuukauden kuluttuakin patjat tuntuvat yhtä kauheilta niin sitten on vain uskottava että juuri tuo patjatyyppi ei sovi teille. Onko kyse ns. memory foam -patjoista? Ne jakavat ihmisiä tehokkaasti. Toiset rakastavat ja toiset inhoavat.
Myös paksun sijauspatjan ostaminen patjojen päälle voisi auttaa.
- loom
Miksette kysyneet etukäteen eli ennen ostamista, että saako ne vaihtaa jne?
- se menee,
eli pitää osata kysyä ensin jos noinkin kalliit patjat ostaa. Vanhemmat vaihtoi vähän aikaa sitten ja kysyivät tuota vaihtomahdollisuutta, onnistui kun patjoista ei revitty muoveja pois ja aika ei mene liian pitkäksi..!
Aika pienellä katteella nuo patjatkin myydään, esittelytuotteet on yleensä pitemmän aikaa liikkeessä ja niistä saa aika hyvät alennukset jos osaa pyytää, mutta tuskin kysyjä olisi tyytynyt jos olisi enää tonnin saanut..?
Olisko uudet patjat mennyt taas vaihtoon kun ei miellytä, lisää rahaa palaa molemmin puolin..!
- jardas
Tampereella on ainakin yksi erikoisliike patja ja pehmuste kauppa lähellä tampere taloa.Siellä on asiansa tuntevat myyjät.Patjathan pitää olla nukkujan painon mukaan mitoitettuja.
- jumittaa koko kroppa
Patjaongelmia täälläkin. Nyt vajaa viikko nukuttu kalliissa uudessa sängyssä ja olo on kuin hakattu, patjat aivan ylikovia eivätkä vastanneet lainkaan sitä kovuutta mitä esittelykappale antoi ymmärtää.
Soitin myyjäliikkeeseen ja kysyin mitä tehdä ja ymmärsin toki että suoraa vaihtoa ei voi tehdä mutta jonkun välirahan maksamisella voisivat ehkä ottaa takaisin itselleen mallikäyttöön.
Harmittaa oma sinisilmäisyys..ettei ostohetkellä intonsa vallassa osaa järkevästi ajatella ja testailla kovuuksia riittävän pitkään, kysellä mahdollisista palatuksista jne
.Ja innoissaan repii sängyn saavuttua muovit heti pois päältä. Mutta kukapa sitä muovit päällä älyäisi nukkua ja käytännössä mahdotonta kun paikallaanpysyvyyden vuoksi patjat tunetaan eräänlaiseen "patjapussiin" mikä pitää parisängyn patjat paikoillaan.
Tosin kalliin sängyn yksi jalka ei mennyt kunnolla paikoilleen kun jengat olivat vääntyneet jo saapuessa. Siitä tein reklamaation.
Mietin juuri voisiko tätä patjatouhua kompensoida sillä että kallis sänky jo puutteellinen saapuessaan..?
Mutta kyllä harmittaa!Vuosikausia taistellut jo vanhan surkean sänkynsä kanssa ja onni ja autuus mielessään odottanut uutta sänkyä kuin kuuta nousevaa ja lopputulos on se etten ole koskaan nukkunut näin huonosti.
Jos eivät patjoja vaihda edes välirahalla niin mikä neuvoksi..uusiiin ei ole varaa nyt.Pitääkö pyytää omat ja naapurin lapset hyppimään jatkuvasti sängyllä niin että jouset pehmenee ..vai voikohan tähän koskaan tottua?Epäilyttää- huomioija...
No tärkeimmän asian tulit sanoneeksi itse "ettei ostohetkellä intonsa vallassa osaa järkevästi ajatella ja testailla ". Kun pääsääntö on se, että virheetöntä tuotetta ei voi palauttaa, ellei myyjä hyvänhyvyyttään palautukseen suostu. Se, että tuote ei sovi itselle, ei ole tuotteen virhe. Millä tavalla patjat ovat "ylikovia eivätkä vastanneet lainkaan sitä kovuutta mitä esittelykappale antoi ymmärtää"? Jos olette saaneet vaikuttaa patjan kovuuteen, ja teille toimitetun patjan kovuusluokka on väärä, niin toki se pitää vaihtaa. Mutta muutaman minuutin makoilu patjalla liikkeessä voi antaa varsin erilaisen kuvan kuin koko yön nukkuminen, vaikka kovuusluokka olisi oikea.
Sängyn jalan virhe on eri asia, viestistäsi ei käynyt ilmi, oliko virhe kuinka iso ja merkittävä. Ilmeisesti saitte jalan jotenkin paikalleen, kun sängyssä olette pystyneet nukkumaan? Tällaisista virheistä oikeasti voi saada korvausta, uuden tuotteen tai kaupanpurun (viimeisenä vaihtoehtona), mutta niitä ei voi käyttää toisen asian kompensoimiseen. Eli patjojen soveltumattomuus teille ei oikeuta teitä saamaan korvausta sängynjalasta eikä päinvastoin.
Ehdottaisin, että kannattaa ensin totutella uuteen sänkyyn. Vajaa viikko on pieni aika, kun kroppa on tottunut "vanhaan surkeaan" sänkyyn ja nyt sitten on ihan toisenlainen tuote käytössä. Sama homma vaikka uusissa kengissä. Jos kuljet pitkään vanhoilla reuhuilla ja ostat uudet ja timmit, joilla painelet menemään koko pitkän päivän, niin todennäköisesti jalat huutaa armoa ja rakot laastaria. Jos ette hiukan pidemmälläkään totuttelulla pärjää uusien patjojen kanssa, niin ei liene muuta vaihtoehtoa kuin yrittää myydä ne vaikka netissä, ja ostaa sitten itselle uudet.
- Kotikarhu59
Lämpömukautuvaa patjaa en onneksi hankkinut. Tyynyt kylläkin. Vasta pitkien kokeilujen jälkeen keksin niiden toimintasysteemin:
Älä käytä niiden päällä ainakaan puuvillaisia tai polyesteristä tehtyjä tyynyliinoja. Vain tyynyn oma erikoispäällinen antoi saman tunnun kuin kaupassa.
Ikävä juttu tällaiselle lakanoihin ja tyynyliinoihin tottuneelle.
Mutta nyt ainakin tyynyt mukautuvat eivätkä enää ole kivikovia.
Tyynyliinaa tietty saa pestä usein, mutta onneksi se kuivuu nopeasti. Lakanat onkin jo hankalampi juttu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752