Jts vieraili suksineensa. Oli upeat pohjat. Fischerin pohja tulee hienon kiltäväksi, siinä missä jotkut jäävät vähän puolitiehen.
Päällimmäiseksi aiheeksi turinatuokiossa nousi sana pelko. Nyt pelätään sitä, että siklatut sukset saattavat sittenkin luistaa!Ennen pelättiin, että joku muu osaa voidella paremmin. Siitä aiheesta ei sen enmpää - jos jää kelissä kuin kelissä liussa 50 - 150 m jälkeen, niin sen saa kiinni sauvomalla kovempaa.
Viimeviikolla tapasin muutaman mielenkiintoisen kaverin. Mielenkiinto herää heti, kun kaverin ammatin perusteluna on kymmenien vuosien voitelukokemus, taito ja vahvistuksena kaikkien maajoukkuehiihtäjien nimet.Miten on tieto? Kysyin yksinketaista asiaa, miksi suksi jäätyy vesikelillä? Vastaus oli väärä voitelu. Loogisesti se tarkoitta, että väriin voiteisiin on ympätty vettä, mikä on sula mahdottomuus. Ehdotin hiontaa - meinasi tulla ...
Hiottu suksi on karhea ja kitkan pudottama liike-enrgia muuttuu suksen pohjassa lämmöksi, ei jäädy pakkasessa. Vesi vanhin voitehista, vesikelillä ei synny kitkaa ja lämpöä tarpeeksi ja sekin vähä joka syntyy, jäähtyy ladulla olevan veden kautta pois, niin kuin auton jäähdytyksessä. Ylämäessä tai pysähtyessä sitten raja alittuu ja alkaa jäätyminen. Siklattu suksi ei jäädy - tai ei ole ainakaan vielä testeissä sitä näyttänyt.
Voiteiden myynnin edistämiseksi tehdään vaikka mitä - huhu kertoo jopa alipainelämpökaapin olevan jossakin käytössä! Liekkö perää, jos on, ei tunneta luistovahan rakennetta. Muutenkin lämpökaapin luistolisäys perustunee suksen pohjan pysyvälle pehmenemiselle enemmän kuin luistovoiteen osalle.
Pohjan kovuus saattaa pudota liki puoleen alkuperäisestä. Mitäpä ei tehtäisi,onhan se kehitystä kun on yhdistetty voideraudan lämpö ja vaha yhteen kaappiin. Uskoisin, ettei yksikään suksitehdas anna mitään takuita näin käsitellyille suksille, jotkut raaka-aineet kun eivät kestä muuttumattomana lämpöä.
Nuo alkutalven kokemukset ja tulokset ovat linjassaan niille asettujen odotusten mukaan. Harrastelijoille on, jo nyt voisin sanoa, tarjolla menetelmä, joka toimii kaikissa keleissä ja paremmin kuin usean kilpahiitäjän kalusto. Tärkeintä on kuitenkin,että voi lähteä silloin kun haluttaa ja ei ole huolta voiteluongelmista. Pakkaskelin testejä odotellessa jouluja kaikille ja nyt pitäsisi jo päästä useammalla paikkakunnalla hiihtämään.
Pistettiin alkutalvi pulkkaan
65
6434
Vastaukset
- Rossari+
Suuret kiitokset luistoon liittyvistä tiedoista, jotka näyttävät toimivan myös omassa käytössäni. Takana on tälle talvelle 15 hiihtokertaa ja aina on sukset luistaneet (huomattavasti paremmin kuin monella muulla). Vain puhdistus ja baanalle, helppoa ja nopeaa, jää aikaa hiihtämiseen.
Mutta arvaa harmittaako, kun on kaikkiin suksiin hiottu suora seiska ja vahoja on kilotolkulla varastossa? Ja voiderautakin on viimeistä digimallia!- yksi kaveri
tästä yli päästään.Mullekin on tulossa raudat postissa.
Kuten olen kirjoitellut kuumehoureissani lähipäivinä,niin uusi vuosi tuo uudet kujeet.
Kun pääsen pajalle,niin laitan jonkun parin luistamaan.Se vaan on "ongelma",että meilläpäin lumi on puhdasta ja tasalämpöistä kevääseen asti niin ettei pääse ns. ongelmakeleillä kokeilemaan luistoa-tai pääsee,muttei oikein ole vertailupohjaa muihin keleihin (ilmaisinko itseni oikein vp-k ?) - jts-1
jos parkkuja on kilotolkulla..v.2030 niitä voi ihailla ja naureskella että tämmösiä käytettiin sillo antiikkiaikana..ja turhaan!
oikeestaan toi hionta on vaan hyvä ennen siklausta..pohja on melko suora niin tulee tasanen jälki..ja vieläkin painotan yhtä asiaa..siklin on oltava terävä..ja lastun kohtuullisen reilu..senjälkeen luisto on taattu!
tossa eilenkin oli pienen pakkasen pehmeä lumikeli..vahasuksi jäi toiseksi..aivan selkeesti..hyvää joulua sinnekin päin!! - Nimetön
jts-1 kirjoitti:
jos parkkuja on kilotolkulla..v.2030 niitä voi ihailla ja naureskella että tämmösiä käytettiin sillo antiikkiaikana..ja turhaan!
oikeestaan toi hionta on vaan hyvä ennen siklausta..pohja on melko suora niin tulee tasanen jälki..ja vieläkin painotan yhtä asiaa..siklin on oltava terävä..ja lastun kohtuullisen reilu..senjälkeen luisto on taattu!
tossa eilenkin oli pienen pakkasen pehmeä lumikeli..vahasuksi jäi toiseksi..aivan selkeesti..hyvää joulua sinnekin päin!!sulla siklauksen lisäksi luistonauha pohjassa.Taisi olla?
- Nimetön
jts-1 kirjoitti:
tossa eilenkin oli pienen pakkasen pehmeä lumikeli..vahasuksi jäi toiseksi..aivan selkeesti..hyvää joulua sinnekin päin!!jos on hyvä sikli niin tarviiko sitä takomishommaa enää.Ei ainakaan kuzmin sitä tee.
- vp.k
Nimetön kirjoitti:
jos on hyvä sikli niin tarviiko sitä takomishommaa enää.Ei ainakaan kuzmin sitä tee.
Kuzmin kysyi millä me viimeistellään siklaus. Vastaus oli että löytyy hartioista - kyllä K tietää taonnan ja on hänelläkin oma menetelmä siklauksen jälkeen. Kaveri on koleillut sitä, ehkä joku toinenkin. Molemmat menetelmät parantavat lopputulosta huomattavasti, mutta erot ovat marginaalisia näiden kahden välillä.
- vp.k
kannata kokonaan siklata pois. Se veisi koko kevään aikaa. Sen verran, että kuivioiden välit kirkastuu. Kuvion pohja on leikattu timantilla ja on sinänsä kuin siklattu ja ok, mutta aiheuttaa pientä kapillariongelmaa, jota tuskin huomaa.
Voiteet joutaa ulkotuliin. Raudalla on käyttöä suksien huollossa. - odotellen
vp.k kirjoitti:
kannata kokonaan siklata pois. Se veisi koko kevään aikaa. Sen verran, että kuivioiden välit kirkastuu. Kuvion pohja on leikattu timantilla ja on sinänsä kuin siklattu ja ok, mutta aiheuttaa pientä kapillariongelmaa, jota tuskin huomaa.
Voiteet joutaa ulkotuliin. Raudalla on käyttöä suksien huollossa.eli kannattaako siklauksen jälkeen nauhaa laittaa.
- vp.k
odotellen kirjoitti:
eli kannattaako siklauksen jälkeen nauhaa laittaa.
Nauhasta siirretään miropartikkelit pintaan, jotka sulkevat siklatessa syntyviä aukkoja. Nauhan tehtävä on estää pohjan vettyminen.
- tjahgh
odotellen kirjoitti:
eli kannattaako siklauksen jälkeen nauhaa laittaa.
Eikö ensin tule siklaus.
Toisena puikottaminen.
Kolmantena nauha.
Neljäntenä Takominen.
Viidentenä reipasta hiihtoa. - ulalla
vp.k kirjoitti:
Nauhasta siirretään miropartikkelit pintaan, jotka sulkevat siklatessa syntyviä aukkoja. Nauhan tehtävä on estää pohjan vettyminen.
olen ymmärtänyt että vain voidellun suksen voitelu vettyy? Voiko siis pelkkä siklattu suksikin vettyä? Olen ymmärtänyt ettei vesi kiinnity siklatun suksen pohjaan?nyt alkaa mennä ohitse. miten kiinteä muovipohja voi vettyä?
- hihittelijä
tjahgh kirjoitti:
Eikö ensin tule siklaus.
Toisena puikottaminen.
Kolmantena nauha.
Neljäntenä Takominen.
Viidentenä reipasta hiihtoa.voisko joku kertoa mistä tässä siklauksessa ja takomisessa on kyse?
- joulupukki
hihittelijä kirjoitti:
voisko joku kertoa mistä tässä siklauksessa ja takomisessa on kyse?
mut pääsisit liian helpolla.Luepa noi keskustelu rimpsut ,joissa on useampia tuhansia lukijoita, se kannattaa.
- jts-1
Nimetön kirjoitti:
sulla siklauksen lisäksi luistonauha pohjassa.Taisi olla?
uusi lumi pakkasta -7..siklatut/nauha fisserit luisto niin kova että vois vaikka heti lähteä kisaamaan..kattaa täysin kisa"voitelun"..ei reenipojilla mitään sanomista..olivat huuli pyöreenä..uskottavuus alkaa tuottaa hedelmää!!
- hiihtäjäkin
jts-1 kirjoitti:
uusi lumi pakkasta -7..siklatut/nauha fisserit luisto niin kova että vois vaikka heti lähteä kisaamaan..kattaa täysin kisa"voitelun"..ei reenipojilla mitään sanomista..olivat huuli pyöreenä..uskottavuus alkaa tuottaa hedelmää!!
Uskon edelleen,että nauha tuo sen luiston.Kokeileppa
normaalisuksiin pelkkä nauha niin saat saman tuloksen.Ei se siklaus sitä tee.Tietenkin -7 kelillä
sileä pohja vahan kera on liukas,eihän tuolla kelillä ainakaan hitaissa vauhdeissa juuri kuvio tartte,sitten kun lähdetään kilpaa hiihtämään ja vauhdit on jotakin muuta kuin treenivauhtia ei sileällä pohjalla ihan pärjää.Kyllä sitä on kilpahiihdossa testattu sitä kuzminia moneen kertaan ja ei sillä maailman cupissa pärjää
siellä on toiset kujeet.Mutta kyllä se sunnuntaihiihtäjälle sopii hyvin,itse en kyllä viitti siklata olen sen kokeillu jo n5 vuotta sitten enkä ollut vakuuttunut.Luistelusuksia on viidet parit joka kelille,voitelen ne syksyllä
joskus elokuussa ulkona ja ei tartte koko talvena uusia kun luistelukilometrit jäävät n 500.
Perinteisen kapuloita kolmet,ja ne myös voitelen samoihin aikoihin ja korkeintaan pitovoidetta joutuu joskus lisäämään ja niillä hiihtoa n 1000km.Että kun syksyllä kunnolla voitelee ei tartte sen koommin niihin talvella koskea.
Niin ja yhdet perinteisen parit olen pyhittänyt
VPK:N kestopidolle,koska uuden lumen nollakelissä ne on hyvät. - jts-1
hiihtäjäkin kirjoitti:
Uskon edelleen,että nauha tuo sen luiston.Kokeileppa
normaalisuksiin pelkkä nauha niin saat saman tuloksen.Ei se siklaus sitä tee.Tietenkin -7 kelillä
sileä pohja vahan kera on liukas,eihän tuolla kelillä ainakaan hitaissa vauhdeissa juuri kuvio tartte,sitten kun lähdetään kilpaa hiihtämään ja vauhdit on jotakin muuta kuin treenivauhtia ei sileällä pohjalla ihan pärjää.Kyllä sitä on kilpahiihdossa testattu sitä kuzminia moneen kertaan ja ei sillä maailman cupissa pärjää
siellä on toiset kujeet.Mutta kyllä se sunnuntaihiihtäjälle sopii hyvin,itse en kyllä viitti siklata olen sen kokeillu jo n5 vuotta sitten enkä ollut vakuuttunut.Luistelusuksia on viidet parit joka kelille,voitelen ne syksyllä
joskus elokuussa ulkona ja ei tartte koko talvena uusia kun luistelukilometrit jäävät n 500.
Perinteisen kapuloita kolmet,ja ne myös voitelen samoihin aikoihin ja korkeintaan pitovoidetta joutuu joskus lisäämään ja niillä hiihtoa n 1000km.Että kun syksyllä kunnolla voitelee ei tartte sen koommin niihin talvella koskea.
Niin ja yhdet perinteisen parit olen pyhittänyt
VPK:N kestopidolle,koska uuden lumen nollakelissä ne on hyvät.tossa oon erimieltä..siklaus sen just tekee..oon niiiin monta kertaa sen testannu!
tässä on nyt se kummajainen että miten kukin tekee ton siklauksen..niinkuin oon sanonu LASTU pitää olla reilu..se ei riitä että pelkkää pölyä siitä vetelee..ja lopuksi ajokulmaa vaihellen vaan löysää vetoa joka antaa kiillon..ja voi vielä puikottaa nauha jos haluaa!
ja tossa ihmettelen että et viitti siklata??mikä lie syynä..onko se pelko että se päihittää vahasuksen..niinkuin tuolla ennen kirjotin niin sikkelisuksella hiihetään kilpaa..tutustu tonne ruottalaisten hiihtosivuille oikee kunnolla ja vietä siellä parituntinen niin jopas ajatus alkaa mietityttämään..ja sanon vielä kerran..sikkeli ja vahasuksi ovat tasavertaisia..ja pitemmässä juoksussa siklattu menee ohi..ei tarvitse uskoa! - Rossari+
jts-1 kirjoitti:
Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia. Reenipojat hiihtivät Olympicolla ohi, mutta muutaman kilometrin jälkeen hämmästys oli suuri, kun painelin laskussa kantaan ja ohi. Siklaus toimii hyvin, Ekoluistosta ei ole kokemuksia. Nimenomaan näissä etelän likaisissa olosuhteissa siklattu suksi ei likaannu samalla tavalla kuin vahattu suksi. Kannattaa itse testata, vaikka siklaaminen on kovaa hommaa.
- Rossari+
hihittelijä kirjoitti:
voisko joku kertoa mistä tässä siklauksessa ja takomisessa on kyse?
Hae vp.k:n ja jts-1:n viestit, niin asia kirkastuu (siis Laaja haku jne.).
- jts-1
Rossari+ kirjoitti:
Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia. Reenipojat hiihtivät Olympicolla ohi, mutta muutaman kilometrin jälkeen hämmästys oli suuri, kun painelin laskussa kantaan ja ohi. Siklaus toimii hyvin, Ekoluistosta ei ole kokemuksia. Nimenomaan näissä etelän likaisissa olosuhteissa siklattu suksi ei likaannu samalla tavalla kuin vahattu suksi. Kannattaa itse testata, vaikka siklaaminen on kovaa hommaa.
ensimmäiseksi täytyy sanoa että siklaus ei ole ollenkaan kovaa hommaa..jos on kunnon sikli..alle 10 min per suksi..ja se on siinä..soveltumattomalla ja tylsällä se on kova juttu..siklatun lopullinen jälki silmällä katottuna vähintäänkin samanlainen kuin viimosen päälle tehty vahasuksi..sanotaanko näin että laitan sun silmieseteen kummankin parin..ei pysty erottamaan kumpi on kumpi..menee täysin arvauksen puolelle!oon saanu nyt niksistä kiinni miten homma oikeesti pitää tehä..määrätynlaisia variaatioita ja kokeiluja on ilmassa..ja oon takuuvarma että tää vielä kehittyy kunhan panee riittävästi aikaa..ruotsalaiset on eellää tässä hommassa..huipullakin!
- jts-1
jts-1 kirjoitti:
tossa oon erimieltä..siklaus sen just tekee..oon niiiin monta kertaa sen testannu!
tässä on nyt se kummajainen että miten kukin tekee ton siklauksen..niinkuin oon sanonu LASTU pitää olla reilu..se ei riitä että pelkkää pölyä siitä vetelee..ja lopuksi ajokulmaa vaihellen vaan löysää vetoa joka antaa kiillon..ja voi vielä puikottaa nauha jos haluaa!
ja tossa ihmettelen että et viitti siklata??mikä lie syynä..onko se pelko että se päihittää vahasuksen..niinkuin tuolla ennen kirjotin niin sikkelisuksella hiihetään kilpaa..tutustu tonne ruottalaisten hiihtosivuille oikee kunnolla ja vietä siellä parituntinen niin jopas ajatus alkaa mietityttämään..ja sanon vielä kerran..sikkeli ja vahasuksi ovat tasavertaisia..ja pitemmässä juoksussa siklattu menee ohi..ei tarvitse uskoa!siklaus on pohjan peruskunnostus..niinkuin entisessä elämässä oli kivihionta..koska pohja on nyt suora siihen on helppo vetää sitten nauha..tarttuu tasasesti koko leveydeltä..ja tässä tapauksessa nauhoitus on pohjan viimeistelyvaihe..tulee se lopullinen vettymisen esto!nyt vain täytyy oottaa kunnon pakkasia jotta pääsee kovalla pohjalla kokeilemaan..ja pohja on niin kova ja tasanen että yksikään vahapohja ei siihen kovuuteen pääse..ei ole kitkalämmollä mitään pehmentämistä koska kovatkin vahat alkaa pehmetä yllättävän nopeasti..toisin kuin on luultu!
uskaltain jo nyt väittää että vitilumella toi pohja on huikea.. - vp.k
ulalla kirjoitti:
olen ymmärtänyt että vain voidellun suksen voitelu vettyy? Voiko siis pelkkä siklattu suksikin vettyä? Olen ymmärtänyt ettei vesi kiinnity siklatun suksen pohjaan?nyt alkaa mennä ohitse. miten kiinteä muovipohja voi vettyä?
Siklattu suksenpohja on kuin juuri jäädytetty luistinrata. Hiottu suksi on juuri jäädytetty luistirata, jossa sitten on ajettu ylejään lumiketjuilla. Reikiä paikaillaan hiotusta suksesta kuka mitenkin.
Kuitenkin siklattu pinta "näyttää" sileältä, mutta siinä on tarpeeksi reikiä veden tarttua. Tämä vesi tulee ilman kosteudesta.
Jos pannaan lukuarvoina näkymään, niin siklin poisataman muovipolymeerin tilalle mahtuu 3-6 miljoonaa vesiyksikköä. Tiivistämällä pintaa edelleen, minimoidaan vettyminen ja nyt aletaan jo päästä hyviin tuloksiin. Uutta kehitetään. - hiihtäjäkin
jts-1 kirjoitti:
siklaus on pohjan peruskunnostus..niinkuin entisessä elämässä oli kivihionta..koska pohja on nyt suora siihen on helppo vetää sitten nauha..tarttuu tasasesti koko leveydeltä..ja tässä tapauksessa nauhoitus on pohjan viimeistelyvaihe..tulee se lopullinen vettymisen esto!nyt vain täytyy oottaa kunnon pakkasia jotta pääsee kovalla pohjalla kokeilemaan..ja pohja on niin kova ja tasanen että yksikään vahapohja ei siihen kovuuteen pääse..ei ole kitkalämmollä mitään pehmentämistä koska kovatkin vahat alkaa pehmetä yllättävän nopeasti..toisin kuin on luultu!
uskaltain jo nyt väittää että vitilumella toi pohja on huikea..Olen kyllä lukenu ja seurannu ruotsin sivuja vuosia
kyllä siellä piirikunnallisissa ja vaasahiihdossa
hiihdetään kuzminilla.Mutta sanoppa mulle missä maailmancup hiihdossa on siklatulla suksella pärjätty sanon vaan ei missään.Eikä tulla pärjäämään ennenkuin mahdollisesti suksen pohjamateriaali muuttuu.Tällä hetkellä fischer ja madshus omistaa parhaan pohjamateriaalin ja fischeriltä kun saa tykkiparin niin se voitelematta päihittää nää kaupanhyllyn sukset.Suksen profiili se on tällä hetkellä joka määrää luiston,siklaus ja voitelu on kuin kärpäsenpaska valtameressä.Sinä JTS varmaan sen tiedät.Se etten halua siklata ,johtuu kertakaikkiaan siitä,että haluan luistavan suksen
alle kyllä se siklattu suksi hitaassa vauhdissa menee,mutta ei kun mennään 25km tunnissa silloin se imee kinni.Tosin kovassa yli 10 asteen pakkasessa se luistaa hyvin ja samoin kevään
loskakelissä ,kun ei kerää likaa pitkällä matkalla.Mutta jos haluaa kevään loskakeliin vielä paremman pohjan niin osta rautakaupasta
aerosoligrafiittia,ruiskuta se lämpimässä puhtaaseen suksen pohjaan,anna kuivua ja harjaa
nailon harjalla kiiltäväksi,huomaat,että alussa se
ei kovin hyvin luista,mutta 5km jälkeen se pesee
kaikki fluorit ja siklaukset mennen tullen.
Että kokemusta on tuolta voitelupuolelta ,olen voidellut suksia kilpailuihin ja testannut voiteita hirveen paljon. - jts-1
hiihtäjäkin kirjoitti:
Olen kyllä lukenu ja seurannu ruotsin sivuja vuosia
hiihdetään kuzminilla.Mutta sanoppa mulle missä maailmancup hiihdossa on siklatulla suksella pärjätty sanon vaan ei missään.Eikä tulla pärjäämään ennenkuin mahdollisesti suksen pohjamateriaali muuttuu.Tällä hetkellä fischer ja madshus omistaa parhaan pohjamateriaalin ja fischeriltä kun saa tykkiparin niin se voitelematta päihittää nää kaupanhyllyn sukset.Suksen profiili se on tällä hetkellä joka määrää luiston,siklaus ja voitelu on kuin kärpäsenpaska valtameressä.Sinä JTS varmaan sen tiedät.Se etten halua siklata ,johtuu kertakaikkiaan siitä,että haluan luistavan suksen
alle kyllä se siklattu suksi hitaassa vauhdissa menee,mutta ei kun mennään 25km tunnissa silloin se imee kinni.Tosin kovassa yli 10 asteen pakkasessa se luistaa hyvin ja samoin kevään
loskakelissä ,kun ei kerää likaa pitkällä matkalla.Mutta jos haluaa kevään loskakeliin vielä paremman pohjan niin osta rautakaupasta
aerosoligrafiittia,ruiskuta se lämpimässä puhtaaseen suksen pohjaan,anna kuivua ja harjaa
Että kokemusta on tuolta voitelupuolelta ,olen voidellut suksia kilpailuihin ja testannut voiteita hirveen paljon.asiaahan kirjotat..ja en oo missään vaiheessa epäilly kokemustas..se on meillä molemmilla..ja ajatusten vaihto on hyvä asia..ei voikkaan olla aina samaa mieltä!omalla kohalla on kysymys vanhan asenteen muutoksesta..se oli vaikeeta..aluksi..unohetaan nuo huippuvoitelut ja keskitytään oleelliseen..se on nyt kuitenkin sillä lailla että omalla ja vähän muittenkin kohalla siklaustulokset on loistavia..siitä ei pääse mihinkään..en lähe mihinkään höpöhöpö juttuihin mukaan ollenkaan..tossa huomenna laitan eräälle KILPAhiihtäjälle kisasukset..siklaus nauha..kaveri testas viikon ja oli kyllä täysin yllättynyt suksen suhteen..ja vielä kerran:::tässä ratkasee koko homman miten ja kuinka oikealla tavalla tää homma on tehty..jos on väärä tekemistapa..niin tulos on -nolla!
joo..teflon-sumutteella oli sama juttu..viimetalvena..luisto huima! - hiihtäjäkin
jts-1 kirjoitti:
asiaahan kirjotat..ja en oo missään vaiheessa epäilly kokemustas..se on meillä molemmilla..ja ajatusten vaihto on hyvä asia..ei voikkaan olla aina samaa mieltä!omalla kohalla on kysymys vanhan asenteen muutoksesta..se oli vaikeeta..aluksi..unohetaan nuo huippuvoitelut ja keskitytään oleelliseen..se on nyt kuitenkin sillä lailla että omalla ja vähän muittenkin kohalla siklaustulokset on loistavia..siitä ei pääse mihinkään..en lähe mihinkään höpöhöpö juttuihin mukaan ollenkaan..tossa huomenna laitan eräälle KILPAhiihtäjälle kisasukset..siklaus nauha..kaveri testas viikon ja oli kyllä täysin yllättynyt suksen suhteen..ja vielä kerran:::tässä ratkasee koko homman miten ja kuinka oikealla tavalla tää homma on tehty..jos on väärä tekemistapa..niin tulos on -nolla!
joo..teflon-sumutteella oli sama juttu..viimetalvena..luisto huima!sumute ei kyllä toimi vesikelissä,mutta jossakin pakkaskelissä menee.Teflon sumutetta olen käyttänyt jo 10 vuotta sitten ja ei siitä kovin suurta hyötyä ole ,lähinnä olen sitä joillakin keleillä käyttänyt
pitovoiteen pinnoitteena. - jts-1
Rossari+ kirjoitti:
reilu kolmen tunnin lenkki..reenikaverin luisto alkoi hiipua pikkuhiljaa..viimosella pitkällä laskuosuudella ero oli jo huomattava..lenkin jälkeen vertailtiin suurennoksella vahapohjaa..siellä oli selkeitä poistumia..kulumista..halkeamia vahassa ym..siklattu oli täysin omaa luokkaansa..ja mikä on silmiinpistävä seikka.. pohja on täysin mustanpuhuvan kiiltävä!taas tuli uskoa ja kokemusta lisää..homma jatkuu!
uudehko luonnonlumi/tykkilumi -7...kosteus 86%.. - yksi kaveri
jts-1 kirjoitti:
reilu kolmen tunnin lenkki..reenikaverin luisto alkoi hiipua pikkuhiljaa..viimosella pitkällä laskuosuudella ero oli jo huomattava..lenkin jälkeen vertailtiin suurennoksella vahapohjaa..siellä oli selkeitä poistumia..kulumista..halkeamia vahassa ym..siklattu oli täysin omaa luokkaansa..ja mikä on silmiinpistävä seikka.. pohja on täysin mustanpuhuvan kiiltävä!taas tuli uskoa ja kokemusta lisää..homma jatkuu!
uudehko luonnonlumi/tykkilumi -7...kosteus 86%..pohjien siklauksen opettelu.Se voi olla,että kunto mahdollistaa luistokokeilut vasta ensiviikola.
- Nimetön
yksi kaveri kirjoitti:
pohjien siklauksen opettelu.Se voi olla,että kunto mahdollistaa luistokokeilut vasta ensiviikola.
Saa nähdä miten tuleman pitää.Teeppä sellainen testi,että hiihdä ensin siklatulla suksella ja sitten laita se nauha ja kokeile niin nähdään ero
- vp.k
jts-1 kirjoitti:
uudehko luonnonlumi/tykkilumi -7...kosteus 86%..Sanoi treenikaveri, kun olimme eilen hiihtämässä, aamulla. Pakkasta 7 ja luisto sellainen, että kaveri jäi sen vaaditun pylväänvälin loivissa laskuissa, huippuvoitelija kaikenlaisine parkkuineen ja törppöineen.
Nyt tekisi mieli laittaa jonkun ampumahiihtäjän sukset sellaiseen kuntoo, että näkisi miten käsi ei vapise kympin hiihdon jälkeen, eikä vielä viidentoistakaan. Homma on sellaisessa mallissa, vaikka tämä on kuitenkin tehty vain harrastelijoita ja etenkin lapsia varten. Sieltä sitten nousee uudet kyvyt, kunhan huomaavat miten hiihto on mukavaa.
Treenikaveri ryhtyi vakavissaan miettimään uutta vaihtoehtoa voiteluun maininalla - koha nyt kahotaan. - vp.k
hiihtäjäkin kirjoitti:
Olen kyllä lukenu ja seurannu ruotsin sivuja vuosia
Että kokemusta on tuolta voitelupuolelta ,olen voidellut suksia kilpailuihin ja testannut voiteita hirveen paljon.Et ole hiihtänyt siklatulla pohjalla, kylläkin jollakin siklillä puhdistetulla. Kun olet siklannut pohjia sen verran, että lastua on kahvikupillinen, niin se alkaa olla kohta voiton puolella. Sikli ottaa huomattavasti vähemmän kuin hionta ainetta pois ja hionnan jälkeen saa tehdä töitä, että saa luistopinnan esille. Sitähän sinä grafiitilla yritit jäljittää, täyttää kuopat, että pinta olsisi tasinen. Grafiitti vaan on huonoimpia luiston kannalta - ainoa, mikä nykysuksen pohjassa pilaa luistoa, mustan värin antaja. Testeissä väritön on paras.
Ei Fischer tai Madshus valmista suksen pohjaa - tulee kaikki samoilta valmistajilta, jotka mahtuvat yhden käden sormiin, mistä puuttuu peukalon lisäksi yksi sormi. - hiihtäjäkin
vp.k kirjoitti:
Et ole hiihtänyt siklatulla pohjalla, kylläkin jollakin siklillä puhdistetulla. Kun olet siklannut pohjia sen verran, että lastua on kahvikupillinen, niin se alkaa olla kohta voiton puolella. Sikli ottaa huomattavasti vähemmän kuin hionta ainetta pois ja hionnan jälkeen saa tehdä töitä, että saa luistopinnan esille. Sitähän sinä grafiitilla yritit jäljittää, täyttää kuopat, että pinta olsisi tasinen. Grafiitti vaan on huonoimpia luiston kannalta - ainoa, mikä nykysuksen pohjassa pilaa luistoa, mustan värin antaja. Testeissä väritön on paras.
Ei Fischer tai Madshus valmista suksen pohjaa - tulee kaikki samoilta valmistajilta, jotka mahtuvat yhden käden sormiin, mistä puuttuu peukalon lisäksi yksi sormi.Sanon vaan kokemuksen rinta äänellä,että teollisuus
aerosoligrafiitti on paras kevään likaisella loskakelillä,ei tartu lika ei niin millään.Alussa luisto on huonompi kuin fluoreilla,mutta 5km jälkeen osat vaihtuu.Sitä en tiedä kuka valmistaa
fisulle ja matikalle pohjat,mutta ne on tällä hetkellä markkinoiden parhaat.Siklannu en todellakaan niin paljon ole,että kahvikupillinen
lähtis ainetta.Olisi kiva nähdä tuo teidän siklattu suksi.Ei muuta kun lähettäkää yksi pari koekäyttöön
VPK tai JST niin testaan ja tulee taatusti puolueetonta lausuntoa tälle palstalle.
sähköpostini on [email protected] - tärkeämpää kuin sukset
vp.k kirjoitti:
Siklattu suksenpohja on kuin juuri jäädytetty luistinrata. Hiottu suksi on juuri jäädytetty luistirata, jossa sitten on ajettu ylejään lumiketjuilla. Reikiä paikaillaan hiotusta suksesta kuka mitenkin.
Kuitenkin siklattu pinta "näyttää" sileältä, mutta siinä on tarpeeksi reikiä veden tarttua. Tämä vesi tulee ilman kosteudesta.
Jos pannaan lukuarvoina näkymään, niin siklin poisataman muovipolymeerin tilalle mahtuu 3-6 miljoonaa vesiyksikköä. Tiivistämällä pintaa edelleen, minimoidaan vettyminen ja nyt aletaan jo päästä hyviin tuloksiin. Uutta kehitetään.Keinonivelien valmistajat ovat vuosikaudet hakeneet ratkaisua UHMWPE:n pinnanlaadun parantamiseen. Kun nyt olet löytänyt ratkaisun, tee palvelus ja julkaise se lääketieteelliselle yhteisölle.
Asia on tärkeä. Toimi pian. - jts-1
tossa eilen oli kiinnostus suuri erään kilpailijan käydessä tutustumassa siklauksen saloihin..kaveri oli aivan oikeasti kiinnostunut mitä tää pitää sisällään..tehtiin viimosen päälle siklaus ja nauha päälle..siinä halogeenivalon kirkkaudessa ensi vaikutelma suoraan hänen sanoin.." en ole näin hyvännäköistä pohjaa ennen nähnyt"..tunsin ehkä aivan pientä ylpeyttä itsessäni!
no..kaveri kiitteli ja kokeilu oli edessä ja lupasi sitten ottaa yhteyttä..eilen illalla tuli tekstari jossa hän totesi homman toimivan ja haluaa palata tänään asiaan uudestaan koska intoa ja kiinnostusta näyttää löytyvän!jos määrätylle tasolle saa tän jutun läpi ja se toimii..puskaradio hoitaa loput!olkoonkin se sitten kunto-tai kilpataso!
baana odottaa..on lauantai ja huru-ukkojen yhteisreeni..siinä parannetaan maailmaa pilke silmäkulmassa..ja ehkä pientä intervalli-pudotusta keskenään! - vp.k
tärkeämpää kuin sukset kirjoitti:
Keinonivelien valmistajat ovat vuosikaudet hakeneet ratkaisua UHMWPE:n pinnanlaadun parantamiseen. Kun nyt olet löytänyt ratkaisun, tee palvelus ja julkaise se lääketieteelliselle yhteisölle.
Asia on tärkeä. Toimi pian.mutta niveliä on huono siklata, kun luisto heikkenee.
- vp.k
hiihtäjäkin kirjoitti:
Sanon vaan kokemuksen rinta äänellä,että teollisuus
aerosoligrafiitti on paras kevään likaisella loskakelillä,ei tartu lika ei niin millään.Alussa luisto on huonompi kuin fluoreilla,mutta 5km jälkeen osat vaihtuu.Sitä en tiedä kuka valmistaa
fisulle ja matikalle pohjat,mutta ne on tällä hetkellä markkinoiden parhaat.Siklannu en todellakaan niin paljon ole,että kahvikupillinen
lähtis ainetta.Olisi kiva nähdä tuo teidän siklattu suksi.Ei muuta kun lähettäkää yksi pari koekäyttöön
VPK tai JST niin testaan ja tulee taatusti puolueetonta lausuntoa tälle palstalle.
sähköpostini on [email protected]viikolla 2/3 viikonvaihteessa. Näet ja voit kokeilla. Pakkastaa pitäisi olla kunnolla, että saadaan homma viimein loppumaan ja päästään uusiin asioihin kiinni. Laser on vielä kokeilematta.
- vp.k
vp.k kirjoitti:
viikolla 2/3 viikonvaihteessa. Näet ja voit kokeilla. Pakkastaa pitäisi olla kunnolla, että saadaan homma viimein loppumaan ja päästään uusiin asioihin kiinni. Laser on vielä kokeilematta.
että halogeenivalolla on jo siirretty voidetta pohjaan neljä vuotta sitten. Projekti on ollut vähän jäissä, mutta on tähänastisista ollut paras mitä voiteluun tulee. Laitteita löytyy neljä, jotka tekevät homman automaattisesti sekä laskettelu- että hiihtosuksiin.
- jts-1
Nimetön kirjoitti:
Saa nähdä miten tuleman pitää.Teeppä sellainen testi,että hiihdä ensin siklatulla suksella ja sitten laita se nauha ja kokeile niin nähdään ero
tsekkaamassa kilpailuja ja samalla kattelin miten suksi lappu rinnassa luisti..täytyy sanoa että ei mihinkään..siis sillälailla kuin pitäs..kyllä huoltopuoli hääri minkä kerkes mutta luistoa ei ollu kuin parilla kaverilla..mulla on semmonen kiintopiste tutulla radalla niin siihen ei pääsy kukaan(tässä kohtaa lasku on mentävä latua pitkin)
kiersin radan jo ennen kisaa useamman kerran ja siklattu pelitti ton merkkipaikan ohi joka kerta ja vauhti ei hiipunu yhtään..tässä ois nyt ollu sen paljon kuulutetun kennon paikka..niin ois epäilijätkin saanu ihmetystä!
kisan jälkeen juttelin yhen asiallisen huoltajakaverin kanssa..oli jostain kumman syystä luisto erittäin tahmeaa..melkein kaikilla..kaveri kokeili fissereitä samaisessa laskussa ja ihmetteli kun ei ole jarrua päällä..luisto jatkui notkoon asti josta alkoi sitten ylämäki!
tuli taas tavallaan yksi selkävoitto..tai myytin murto..sitähän voi kutsua miksi haluaa.. - carpas
jts-1 kirjoitti:
tsekkaamassa kilpailuja ja samalla kattelin miten suksi lappu rinnassa luisti..täytyy sanoa että ei mihinkään..siis sillälailla kuin pitäs..kyllä huoltopuoli hääri minkä kerkes mutta luistoa ei ollu kuin parilla kaverilla..mulla on semmonen kiintopiste tutulla radalla niin siihen ei pääsy kukaan(tässä kohtaa lasku on mentävä latua pitkin)
kiersin radan jo ennen kisaa useamman kerran ja siklattu pelitti ton merkkipaikan ohi joka kerta ja vauhti ei hiipunu yhtään..tässä ois nyt ollu sen paljon kuulutetun kennon paikka..niin ois epäilijätkin saanu ihmetystä!
kisan jälkeen juttelin yhen asiallisen huoltajakaverin kanssa..oli jostain kumman syystä luisto erittäin tahmeaa..melkein kaikilla..kaveri kokeili fissereitä samaisessa laskussa ja ihmetteli kun ei ole jarrua päällä..luisto jatkui notkoon asti josta alkoi sitten ylämäki!
tuli taas tavallaan yksi selkävoitto..tai myytin murto..sitähän voi kutsua miksi haluaa..taisi olla mutta mikä huononsi luistoa? Oliko vitilunta ladulla
- jts-1
carpas kirjoitti:
taisi olla mutta mikä huononsi luistoa? Oliko vitilunta ladulla
vähän sen tyylistä..vaikka pakkasta oli n.-4..5 astetta niin lumi sekalunta..alla tykkilumi ja päällä aika pitkälle rakenteeltaan vitilunta muistuttava..pari kolme päivää vanhaa..huomenna teen noihin madsh.uuden siklauksen..oikeen rauhassa ja tunteella ilman kiirettä..ja halogeenivaloja ympäri verstasta..hehhe..kirjottele tonne mun s24 e-mailiin..saahaan tässä semmonen sikkeliporukka kasaan..ajatusten vaihtoa yms...
Karheampi pohjarakenne. Eiks se vastaa entistä vesikelin suksea. Itse ostin Juutilaisen Anssilta vuosia sitten vesikelin Järviset joissa on kunnon urat pohjissa.
Miksi enää ei tehdä vastaavia.
Viimetalvenakin yks hiihtäjä huomasi ne heti allani ja sanoi, että ne toimii vieläkin.
Kun puhuit lämpökaapista, niin itse olen kuullut jo aikaisemminkin, että jotkut pitivät suksia yön yli saunassa, että voide imeytyy paremmin.
Suksen pinnan kovuudesta kuulee monelaista kommentteja. Toinen väittää, että se on sileä, eikä varmasti ime mitään sisärakenteisiin.
Toinen taas puhuu, että pitää raudalla pitää voide sulana ja imeyttää se.
Yks juttu on ainakin varmaa. Yksikään rakenne ei ole niin tiivis jos katsoo suurennettuna.
Jos verrattaisiin suksen pohjaa vaikka tiileen.
Kasteltaisiin kaksi erikovuista tiiliä bensalla ja poltettaisiin.
Mitä huomaisimme.
Tiivisrakenne imee sisälleen hitaammin ja luovuttaa ulos myös hitaammmin.
Eli pelaako huokoisempi rakenne suksen pohjassa pitemmillä matkoilla.- hiihtäjäkin
Ne on vieläkin parhaat vesikelin kapulqat mitä koskaan on tehty ne vanhat järviset,vahinko vain,että niitä tehtiin vain yhtenä vuonna.
Niitä on testattu ja verratttu nykykapuloihin
vesikelillä ja nykykapulatb ei pärjää hetikään niille.Jotkut suksitehtaat yritti niitä kopioida,mutta ei saaneet samanlaista aikaiseksi.
Järviselläkin taisi tulla se suksi ihan vahingossa ja sitten huomattiin,että tää on maailman paras.Joillakin niitä on vielä vintin orrella ja kun tulee kevään rospuuttokelit niin kaivetaan ne aina kilpailuihin. - Harmistunut
hiihtäjäkin kirjoitti:
Ne on vieläkin parhaat vesikelin kapulqat mitä koskaan on tehty ne vanhat järviset,vahinko vain,että niitä tehtiin vain yhtenä vuonna.
Niitä on testattu ja verratttu nykykapuloihin
vesikelillä ja nykykapulatb ei pärjää hetikään niille.Jotkut suksitehtaat yritti niitä kopioida,mutta ei saaneet samanlaista aikaiseksi.
Järviselläkin taisi tulla se suksi ihan vahingossa ja sitten huomattiin,että tää on maailman paras.Joillakin niitä on vielä vintin orrella ja kun tulee kevään rospuuttokelit niin kaivetaan ne aina kilpailuihin.jolloin ajettiin reellä rahtia. Aika kultaa muistot, vanha vauhtikin kasvaa joka vuosi ja ette kuitenkaan hiihdä niillä maailman parhailla tänään, koska niillä ei pääse mihinkään.
Puusuksien jälkeen kaikki tuntui vaan ihmeelliseltä. Vauhtikin.
Auttaako lasisikli asiaa, eli nopeuttaako se siklaamista.
Vai ottaako se liikaa.- jts-1
mun mielestä..eka vedoille saatava painetta..mitäs jos se lasi hajoaa ja paljaat räpylät..käy huonosti!hommaa vain kunnon teräs-sikli..sullahan on tuttuja metallimiehiä niin teetä sellane..80mm/35mm ja 3mm paksu ja terävä!
jts-1 kirjoitti:
mun mielestä..eka vedoille saatava painetta..mitäs jos se lasi hajoaa ja paljaat räpylät..käy huonosti!hommaa vain kunnon teräs-sikli..sullahan on tuttuja metallimiehiä niin teetä sellane..80mm/35mm ja 3mm paksu ja terävä!
Sain lasisiklin yheltä metallimieheltä, joka ennen voiteli paikallisten hiihtäjien suksia kisoihin.
Pitää näyttää tämä teidän juttu sille. Sen jälkeen kokeilen vanhoihin fishereihin.- jts-1
anssi.p kirjoitti:
Sain lasisiklin yheltä metallimieheltä, joka ennen voiteli paikallisten hiihtäjien suksia kisoihin.
Pitää näyttää tämä teidän juttu sille. Sen jälkeen kokeilen vanhoihin fishereihin.onnistu..nyt puhutaan lastusta..ja alkupaine sikliin nähen pitää olla kova..hajoaa varmasti..käy johonkin kevyeen siklaukseen mutta ei tähän...ei ole pakko uskoa..
- vp.k
anssi.p kirjoitti:
Pitää näyttää tämä teidän juttu sille. Sen jälkeen kokeilen vanhoihin fishereihin.käytä lasia. Takuuvarmasti pohjat entiset. Suksen pohja on 15 kertaa lujempaa, kuin mikään hiiliteräs. Lasi on pilapalimateriaalia siihen verrattuna. Reuna lsista alkaa murtua ja vetää syviä uria, mitä et silmällä edes näe, mutta vesi sinne mahtuu ja luistot ovat menneet lopullisesti.
- hiihtäjäkin
vp.k kirjoitti:
käytä lasia. Takuuvarmasti pohjat entiset. Suksen pohja on 15 kertaa lujempaa, kuin mikään hiiliteräs. Lasi on pilapalimateriaalia siihen verrattuna. Reuna lsista alkaa murtua ja vetää syviä uria, mitä et silmällä edes näe, mutta vesi sinne mahtuu ja luistot ovat menneet lopullisesti.
Itse siklaan pohjat ja ei luistot katoa minnekkään
päinvastoin.Pienet urat pohjissa lisää luistoa. - lasi?
anssi.p kirjoitti:
Pitää näyttää tämä teidän juttu sille. Sen jälkeen kokeilen vanhoihin fishereihin.kyllä karkaistu lasi kestää, kun et vain pudota sitä.
Lasi on riittävän kovaa! - jts-1
hiihtäjäkin kirjoitti:
päinvastoin.Pienet urat pohjissa lisää luistoa.onnistu..kunnon siklaus..sillä ei saa millään sellasta lastus kuin pitäs..nyt taitaa käsitys "lastu" olla monella hukassa..periaatteessa yhellä vedolla koko matkalta tulee meilkein kahvikupillinen tavaraa..eikä niitä pieniä purujäämiä..se ei ole siklausta tässä kohtaa!
jts-1 kirjoitti:
onnistu..kunnon siklaus..sillä ei saa millään sellasta lastus kuin pitäs..nyt taitaa käsitys "lastu" olla monella hukassa..periaatteessa yhellä vedolla koko matkalta tulee meilkein kahvikupillinen tavaraa..eikä niitä pieniä purujäämiä..se ei ole siklausta tässä kohtaa!
Kun teet siklin, niin leikkaatko sen leikkurilla ja jätät leikkuu pinnalle.
Vai käsitteletkö reunat jollain.anssi.p kirjoitti:
Kun teet siklin, niin leikkaatko sen leikkurilla ja jätät leikkuu pinnalle.
Vai käsitteletkö reunat jollain.Sanoitte, että pohja on kovempi, kuin metalli.
Silloin voidaan ottaa käyttöön kai työkaluteräs, vai mitä ne kanttikoneen ja muiden terät ovat.- jts-1
anssi.p kirjoitti:
Sanoitte, että pohja on kovempi, kuin metalli.
Silloin voidaan ottaa käyttöön kai työkaluteräs, vai mitä ne kanttikoneen ja muiden terät ovat.niin..mulla on kuzmin-sikli..tossa yks metallimies katto sitä ja totes että on tosi kovaa..ja kärki on kierteisesti laserilla leikattu..sitä kun kattoo suurennoksella siin leikkaava pinta on ajttu viistoon..puree kuin juustohöylä!tohon pohjaan ei pysty patarauta..eikä vähän parempikaan teräs...se on todettu jo monta kertaa!
- vp.k
hiihtäjäkin kirjoitti:
päinvastoin.Pienet urat pohjissa lisää luistoa.Alkaa valjeta sinun siklauksesi.Ihmettelinkin jo vähän huonoja tuloksiasi.
- vp.k
vp.k kirjoitti:
Alkaa valjeta sinun siklauksesi.Ihmettelinkin jo vähän huonoja tuloksiasi.
Laitettiin kultamitalistille luikkarit, Fischerit kunnon siklauksella. Sen kaksi kaveria voiteli itte. Ensimmäisenä päivänä omavoidellut lopettivat viiden kilometrin jälkeen luiston, mutta pojat sinnittelivät viisitoista täyteen.
Sama jatkui muinakin päivinä, määrä vaan kasvoi 15 aamulla ja 30 illalla.
Eilen ilmestyi veteraanien mestari yllättäin ladulle, oli kuullut huhuja kultamitalistin luistosta. No kun molemmat olivat yhtä aikaa, niin selvisihän se veteraanille. Jäi 300 m 1,5 km pätkällä, otti sukset jalasta ja käveli takaisn 1,5 km autolle. Koville ottaa harrastelijoiden hiihtokin,jos sitten voitelukin, kuusikymppisiä kohta molemmat. Kultamitalistilla alkoi neljässadas kilometri samalla pohjalla. Sanoi kertovansa, jos tarvitaan korjata. Jos lumi on puhdas ja menohaluja, niin kyllä yhdellä käsittelyllä talven tavallinen tallaaja hiihtää. - juu----
anssi.p kirjoitti:
Sanoitte, että pohja on kovempi, kuin metalli.
Silloin voidaan ottaa käyttöön kai työkaluteräs, vai mitä ne kanttikoneen ja muiden terät ovat.Täällä taas sekotetaan fysikaaliset termit: kovuus,kulutuskestävyys, vetolujuus. Suksen pohja ei ole erityisen kovaa, naarmuttuukin melko helposti, melkein kynnellä. Kulutuskestävyyttä sillä kyllä on, ainakin 25000 km, jos varovasti hiihtää.
- kuntohiihtelijä
Täytyypä todeta, että kun tän ketjun luki, niin ainakin toistaiseksi tuntuu kuntoilija pääsevän helpommalla, kun perinteisesti voitelee suksen, ja lenkin jälkeen harjaa pohjan taas liukkaaksi.
Periaatteessa mielenkiintoinen juttu. Paljonhan immeiset(kuntoilijat) käy kauden alussa voiteletuttamassa/ kunnostamassa sukset kauden alussa, ja hiihtää tällä koko talven.
Jos urheiluliikkeissä tekisivät joskus koko tämän siiklaus, karkaisu takominen? systeemin, niin voisi kyllä ehdottomasti kokeilla. Itse en kyllä raaski ruveta harjoittelemaan, kun ei ole liiemmin noita harjoituskapuloita.
Mutta mielenkiintoista...
Mitenkäs muuten, kun olette kirjoitelleet, että alussa ehkä luisto ei parhaimillaan vrt. voideltu suksi, mutta homma kääntyy päälaelleen kilometrien myötä, niin oletteko kokeilleet tätä käsiteltyä karkaistua pohjaa "herkistellä" jollain napilla. Näin maallikkona luulisi nämä ensimmäiset kilometrit menevän myös tasavahvasti voideltujen kanssa. Ja kun nappi kulunut pois, niin alta tulisi tämä likaantumaton pohja? kö..- jts-1
on ollu jo monta viikkoa..ja paljon mietiskelyä..tämä muuttu vääjäämättä mielenkiintoseksi kun alkaa tarkastelun aivan toiselta kantilta..kyse on tavallaan hyväksymisestä..voi olla muitakin oikeita asioita eikä vaan yksi!mitään ei pidä tyrmätä jos ei ole tietoa..mulle vanhana konkarina on avautunu aivan uusi näkökulma koko voitelusta..ja siitä oon hirveen tyytyväinen!
oon kokeillu just napilla hiertämällä..ja kestää just sen minkä kestää..lähtönopeus on kyllä herkempi mutta luiston loppupäässä ei ole mainittavaa eroa..kun herkistysosio on kulunut homma jatkuu ihan hyvänä luistona eteenpäin..ja se säilyy kymmeniä jollei satoja kilometrejä...jos vaikka jatkuva puhas lumi niin veikkaan että koko talvi menee ilman mitään huoltoa..kun toi siklaus alkaa jo olla jonkinlaisessa hanskassa niin en näe mitään estettä kisailla sillä menetelmällä tänä talvena!
se vaan on niin että voidesuksi ei pelitä yhtään paremmin tällä tasolla..kyllä se lopullinen niitti on loppuajassa siinä kuka niitä suksia käskee! - Tapsu
Viikko kuumeessa nyt toipilaana. Oli pakko päästä kokeilee noita siklattuja fissereitä,pakkasta 2astetta ukko ryki limaa MUT :suksi luisti upeasti. Omat alkutalven tekniikkavirheet oikein korostuivat koska suksi oli niin liukas.Tuttu pitkä lasku ja koska latuja ei ollut välillä auraten ja välillä miten sattu ,silti mentiin ohi sillan jota olen pitänyt hyvän luiston merkkinä.Kuzmin tilauksessa , ihan priima toi pohja ei vielä ollut.ELI KIITOS VPK JA JTS !!! Mun hiihtomaailman te muutitte ja teille muille ,kohta alkaa ale myynnit voiteissa.
- jts-1
Tapsu kirjoitti:
Viikko kuumeessa nyt toipilaana. Oli pakko päästä kokeilee noita siklattuja fissereitä,pakkasta 2astetta ukko ryki limaa MUT :suksi luisti upeasti. Omat alkutalven tekniikkavirheet oikein korostuivat koska suksi oli niin liukas.Tuttu pitkä lasku ja koska latuja ei ollut välillä auraten ja välillä miten sattu ,silti mentiin ohi sillan jota olen pitänyt hyvän luiston merkkinä.Kuzmin tilauksessa , ihan priima toi pohja ei vielä ollut.ELI KIITOS VPK JA JTS !!! Mun hiihtomaailman te muutitte ja teille muille ,kohta alkaa ale myynnit voiteissa.
nöyrästi sanon ole hyvä..et ole ainut jolle tää juttu on sisäistynyt!
hienoa.. - yksi kaveri
jts-1 kirjoitti:
on ollu jo monta viikkoa..ja paljon mietiskelyä..tämä muuttu vääjäämättä mielenkiintoseksi kun alkaa tarkastelun aivan toiselta kantilta..kyse on tavallaan hyväksymisestä..voi olla muitakin oikeita asioita eikä vaan yksi!mitään ei pidä tyrmätä jos ei ole tietoa..mulle vanhana konkarina on avautunu aivan uusi näkökulma koko voitelusta..ja siitä oon hirveen tyytyväinen!
oon kokeillu just napilla hiertämällä..ja kestää just sen minkä kestää..lähtönopeus on kyllä herkempi mutta luiston loppupäässä ei ole mainittavaa eroa..kun herkistysosio on kulunut homma jatkuu ihan hyvänä luistona eteenpäin..ja se säilyy kymmeniä jollei satoja kilometrejä...jos vaikka jatkuva puhas lumi niin veikkaan että koko talvi menee ilman mitään huoltoa..kun toi siklaus alkaa jo olla jonkinlaisessa hanskassa niin en näe mitään estettä kisailla sillä menetelmällä tänä talvena!
se vaan on niin että voidesuksi ei pelitä yhtään paremmin tällä tasolla..kyllä se lopullinen niitti on loppuajassa siinä kuka niitä suksia käskee!vaikka se ei liity suoranaisesti tähän kirjoitukseen.
Tänään tuli Rovaniemen keikka (alennusmyynnit..)ja tuli ostettua monot (pertsan SNSsystems. huomasin,että kilpamonoja tällä pohjalla oli saatavilla vain Salomonilta,sekin pilot systems.Pilothan pelittää vanhemman mallin kanssa muttei päinvastoin).Se,mitä yritän selittää tältä matkalta on tämä:
Suksiosastoilla (kävin kahdessa kaupassa)oli suomeksi sanottuna "helvetisti"suksipakettien ostajia.Kauppaahan kuului siteiden kiinnitys,pohjustus,yms..
Miten se olisi onnistunut tällä siklaussysteemillä ja kun tiedetään hommaan kuluva aika,niin hinnoittelu olisi varmaankin toisenlainen.
Toiseksi tuli pikku päähäni toimijat,jotka saavat elantonsa suksihuolloista, niin hintahan muodostuu yleensä käytetyn materiaalin ja -ajan mukaan.
Tämä ajatus tuli sen takia koska siklaus tulee yleistymään tietouksen myötä.Tunnen ainakin yhden henkilön,jolle kestopidon mukaantulo toi äskenmainittua mietittävää.
Olo tuntuu jo mukavalta joten huomenna ladulle ja katsellaan alkuvuodesta uudelleen-hyvää uutta vuotta. jts-1 kirjoitti:
nöyrästi sanon ole hyvä..et ole ainut jolle tää juttu on sisäistynyt!
hienoa..Kävin äsken heittämässä hiihtolenkin Karhumäellä.
Kysyin yheltä hiihtoseuran pukua kantavalta, tietääkö hän tästä siklaus hommasta mitään.
Ei tiennyt, eikä uskonnut koko hommaan.
Näin toisen joka oli tuttuni.
Toinen oli kuullut asiasta.
Minua asia kiinnostaa.
Missä täällä keskusteluissa olette kertoneet miten tämä homma tehdään.
Tarkoitatteko muuten nauhalla näitä luitonauhoja, joista raudalla lämmitetään voide pohjaan.
Kysyin näitä Imatralta, koska olen käyttännyt niitä aikaisemminkin.
Imatralla niitä ei myydä.
Kuulemma kysyntä on niin vähäistä.- laaja;)
anssi.p kirjoitti:
Kävin äsken heittämässä hiihtolenkin Karhumäellä.
Kysyin yheltä hiihtoseuran pukua kantavalta, tietääkö hän tästä siklaus hommasta mitään.
Ei tiennyt, eikä uskonnut koko hommaan.
Näin toisen joka oli tuttuni.
Toinen oli kuullut asiasta.
Minua asia kiinnostaa.
Missä täällä keskusteluissa olette kertoneet miten tämä homma tehdään.
Tarkoitatteko muuten nauhalla näitä luitonauhoja, joista raudalla lämmitetään voide pohjaan.
Kysyin näitä Imatralta, koska olen käyttännyt niitä aikaisemminkin.
Imatralla niitä ei myydä.
Kuulemma kysyntä on niin vähäistä.haku vp.k ja jts,siellä on tekstiä,ja nauhat saat skigrip.fi
- yytsyutwustuy
laaja;) kirjoitti:
haku vp.k ja jts,siellä on tekstiä,ja nauhat saat skigrip.fi
optiwax ja rex nauhat yhtä käyttökelpoisia.Niitä lienee joissakin kaupoissa.
yytsyutwustuy kirjoitti:
optiwax ja rex nauhat yhtä käyttökelpoisia.Niitä lienee joissakin kaupoissa.
Ei Imatralla muita nauhoja ole ollutkaan, kuin noita Optiwaxeja tietääkseni.
Niitäkään ei ollut lopussa muita, kuin leveitä.
Leikkasin sen kahtia.
Pitää tuosta nettiosoitteesta kysellä.
- omin käsin tosin
kannattaako kolme milliset urat vetää vesi kelissä taonnan ja nauhan päälle
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291817Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731511Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2661420- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 65965
- 68953