En ymmärrä sitä, mikä ihmisiä vetää asumaan helsingissä. Itse olen koko lapsuuteni viettänyt pohjois-karjalassa... ja siellä olen nyt kaikki lomanikin, vaikka asunkin helsingissä...
Aina se sama juttu. siellä apteekissa sinulle jutellaan, kassajonossa sinua autetaan, sinua ei katsota vinoon, vaikkei olisikaan päällä uusia sadan euron miss sixtyjä tms... Täällä asiat ovat ihan toisin. Aina kun junasta astun ulos, ensimmäisenä ovat vastassa rautatientori "steissihengarit" ja ns. "pikkupillut" jotka vetävät tupakkaa henkeensä minkä ehtivät vain sen takia, että se on niin "coolia"!!!
En ymmärrä, miksi täällä helsingissä ollaan niin kovina, jos ei ole edes niin pientä asiaa hallussa kun yleiset käytöstavat.
Eräs nainen jutteli junassa toiselle ja kuuntelin kun hän kertoi olevansa kotoisin joensuun läheltä. Siellä hän kävi joka aamu uimassa yleisellä rannalla ja kaikki ketkä siellä olivat, hän moikkasi heitä, ja he moikkasivat takaisin, vaikkeivat olisi koskaan nähneetkään. saman kun hän oli helsingin hietsussa tehnyt, oli vastaanotto täysin erilainen. häntä oltiin katsottu kuin hullua, ihan kuin jotain pimeää vanhusta...
Kuinka voi joku olla ylpeä siitä, että asuu täällä. Minulle tämä on ollut ja tulee aina olemaan ikuinen häpeäpilkku!!!
(en kyllä nyt tarkoita kaikkia ihmisiä, asuuhan täällä muutama mukavakin ja kohtelias ihminen...)
Helsingin ihmiset!!!
33
3636
Vastaukset
- Typeriä
Olen samaa mieltä kanssasi. Itse olen asunnut 45 vuotta Helsingissä eli koko ikäni. Äkästä porukkaa en ole ylpeä Helsingistä. Päin vastoin. Maalla asuu paljon mukavampia ihmisiä. Ei mitää myrtsi naamoja.
- moikkelis
helsingissä on ihan kivoja ja tavallisia ihmisiä totta kai täällä on omat kovisjenginsä mutta tietty kaikissa isoimissa mestoissa.ja ittehhän te maalaiset meitä hesalaisia haukutte ettei meillä muka oo tapoja tehän meitä haukutte.en tajuu miten joku voi asuu maalla mitä kivaa siellä on ku ei oo ees kunnon kauppoja eikä voi mennä mihinkää kivaan paikkaan ku bussit ei kulje...
- Laura
"en tajuu miten joku voi asuu maalla mitä kivaa siellä on ku ei oo ees kunnon kauppoja eikä voi mennä mihinkää kivaan paikkaan ku bussit ei kulje... "
Asun n.30 000 asukkaan kaupungissa ja tekemistä kyllä riittää, se on vain itsestä kiinni. Bussia olen elämäni aikana täällä käyttänyt vain muutaman kerran (vaikka ne täällä kulkevatkin) koska tiesitkö muuten että pyörä on keksitty? Ja täällä sitä jopa voi käyttää kun matkaa ei ole paljo paskaakaan.
Oon aina ollut sitä mieltä että ne jotka elävät "maalla" heillä on paljon enemmän aikaa elämiseen! Esim. kun lähden töihin, matkaan varaan 10 min., saman silloin kuin vielä olin koulussa ja harrastuksiin mentäessä saman verran! Ei ONNEKSI tartte kuluttaa puoli elämää matkustamiseen ja bussissa odottamiseen että pääsee sinne minne on menossa...
- 00100
Helsingissä ihminen ei ole ihminen, vaan pieni liikkuva kuluttaja, jonka pitääkin turvautua kauppojen ja ravintoloiden tarjoamiin palveluihin. Ei haluta meidän inhimillistyvän. Oliko liian vaikeaa?
- Stadista
Täällä elämä on ehkä kovempaa, mutta mitä sitten?
Maailma tulee vain vähän lähemmäksi vastaan, kuin suljetussa kyläyhteisössä.
Parasta on juuri se, että saa olla rauhassa, eikä koko "kylä" tiedä asioitani. Ei mua kiinnosta naapureitteni asiat.
Jos mielestäsi nuoriso levotonta, niin kyllä on ihan samallaista muuallakin, suhteessa.
Tämä käytöstavat..Se on vaan niin, että kohteliaisuus on erilaista. Kohteliaisuutta on myös että antaa rauhan. Täällä ei ole tapana kalkattaa kaikkien kanssa. Böndellä on. Entä yksityisyys siellä? Teet mitä tahansa, kaikilla omat mielipiteet asiasta, juoruilua takana,tiedonkulku huipussaan. Kohteliaisuutta?
Ja samalla tavalla siellä varmaan kummastellaan ihmistä, joka pitää suunsa kiinni ja haluaa olla rauhassa.
Hyvä täällä on olla.- mieltä
Koko elämäni stadis asuneena oon samaa mieltä siit, et yksityisyys on täällä arvossaan. Jos joku on tulossa 8 tunnin raskaan työpäivän jälkeen kotiin, niin se keskusteleminen naapurin kanssa ei ole välttämättä se ensimmäinen juttu. Ihmiset valitsee ehkä seuransa jyrkemmin kuin muualla maassa.
Toinen juttu on se, että kadulla liikkuessaan helsinkiläinen on usein MENOSSA JOHONKIN, ja se kävely on vaan ikävä siirtymätilanne paikasta toiseen. Ei siinä tarvi alkaa hymyilemään tai juttelemaan turhia. Ja se Miss sixtyjen käyttö on enemmän kulttuurijuttu; samalla lailla jossain landella kaikilla on "tuunatut" autot. Ei kumpikaan niistä ole huonompi kuin toinen!
- jennukka:)
Oon ajatellu muuttaa hesaan, kun täällä pikku kylässä tulee hulluks! Täällä kaikki tuntee toisensa ja jos ei moikkaa vastaantulijaa niin joutuu kauheen juorun kohteeks. Haluaisin yksityisyyttä.
Mutta toisaalta, kun oon nyt kuullu noita juttuja hesast että siellä kaikki on kauheen "kovia", niin en sit tiiä minne pitäis muuttaa... ( en minnekkään korpeen, se on varma! vaikka siellä ei kyl olis ihmisii. )- Globber
Totuus helsingistä... kyllä, löytyy "helmiäkin" mutta... noh, ihmiset ovat paljon epämielyttävämpiä.
Itse joskus työni takia matkustin joensuun ja helsingin väliä hyvin paljon. Asustelin molemmilla puolilla suurinpiirtein saman verran vuodesta. Ja jouduin toteamaan, Helsinkiin takaisin meno oli aina tuskaa.
Joensuun lähistöllä on myös näitä teidän kutsumianne "pikkukyliä" joissa todellakin on elämää, vaikkei niin uskoisikaan. tutustuin oletettavastikin paljon ihmisiin myös joensuussa ja sen ympäristössä, ja ainakin sen opin, että nuoret pitivät aina hauskaa. he pukeutuivat mukavasti (kyllä sielläkin tulee trendi-lehti) ja kauppoja riitti yllin kyllin... Ei ollut mitään onglemaa mennä kysymään 15-vuotiaalta pojalta, voisiko tämä katsoa autoa, tai vaihtaa renkaat. sen taitaa jokainen sen ikäinen sielä.
Helsingissä sen sijaan nuoriso keskittyy juuri siihen, että "dösällä" pääsee ja elämää riittää. Maalla on niin erilaista, parempaa... Tottapuhuen yhden perheen lapsillakin oli aina bileet, ei heidän tarvinnut missään ulkona värjötellä, he istuivat sisällä kavereiden kanssa, joita oli iso liuta.
Moniko on järkänny Helsingissä "bileet" jotka ovat menneet nenilleen, kun tavaraa on hävinnyt, kuokkavieraita ilmestynyt tms. Kukaan ei ollut esim. yhdessä todellakin tuppukylässä kuullut moisesta... Ja, vaikka se kylä todellakin oli tuppukylä, niin nuorilla riitti tekemistä vaikka millä mitoin... autot on keksitty liikkumista varten.
Esim. ihan perusasia, maitolaituri, puolet hesalaisista nuorista eivät edes tiedä mikä se on! Tulisi olla ylpeä, jos on maalta kotoisin... sieltähän se maalaisjärkikin tulee...
Ja tutkimuksen (hs) mukaan maalla asuvat ihmiset voivat henkisesti ja fyysisesti paremmin.
tottakai kaikilla on omat mielipiteensä, mutta tässä oli ainakin asiasta tietävän mielipide... - minä
Mutta miksi Helsinkiin? Suomessa on paljon muitakin kaupunkeja...
- stadin friidu
No okei... toi ystävällisyys ja että tuntee kaikki, on varmasti mukavaa ja luo tietynlaista turvallisuudentunnetta kun tuntee lähiseudun ihmiset... mutta se on asia mihin pienen kylän ihmiset ovat tottuneet. samoin on myös stadissa ja muissa kaupungeissa, ollaan totuttu siihen, että saa olla rauhassa naapureiden uteluilta tms. hölmöä sanoa että toinen mieltymys olisi toista parempi.
toi miss sixty asiahan on vallan naurettava siinä mielessä että miksi h****tissä tarvitsee välittää siitä jos joku käyttää tietynlaisia vaatteita. ja ketkä miss 60-farkkuja käyttää...? 15-vuotiaat! onko heidän mielipiteillään jotain väliä, tai ylipäätään sellaisten ihmisten mielipiteillä jotka arvioivat ihmistä vain ulkonäön perusteella. oikeat stadilaiset käy kirppiksellä; hietsussa, uffilla... ;)
joo, pikkupilluja ja steissihengareita on, mutta onhan kaikilla pienilläkin kylillä omat nuorisoporukkansa grillin edessä. nuoriso on nuoriso, ainahan nuoret jossain hengailee, myös kehä 3:n ulkopuolella!
käytöstavat.. voi kuule, asun itse pienessä kaupungissa tällä hetkellä, ja meidän koulussa ja yleensäkin täällä näkee myös epäystävällisiä ihmisiä, sopimatonta käytöstä... ei olla helsingissä mutta ei ole kaikilla käytöstavat hallussa täälläkään.
joo, no mun pointtini nyt on, että ei tollaset jutut kun käytöstavat tai ulkokuorta arvostavat tyypit ole vain ja ainoastaan helsingin "häpeäpilkku", vaan kyse on erilaisista ihmisistä, joita on joka paikassa joka lähtöön!
mutta. en voi kiistää sitä etteikö täällä pikkukaupungissa olisi mukavaa asua, ja onhan tämä vaihtelua pk-seudun rinnalle. ihmiset ovat mukavia ja lämpimiä ja ehkä kuitenkin on todettava, että näyttämisen halu ei ole niin kova kuin pk-seudulla, etenkin stadissa. silti minun on itse vaikea ajatella stadia vain kylmänä koppavien ihmisten kaupunkina, koska olen kuitenkin asunut siellä lähes koko ikäni ja siellä asuu useimmat minulle tärkeät ja läheiset ihmiset ja sieltä on paljon mukavia muistoja elämän varrelta... siksi pyydän, että te jotka arvostelette stadilaisia ylpeydestään tms. että ymmärtäisitte, että samalla tavalla kun joku pieni kylä on teille rakas ja omaleimainen, niin meille stadilaisille meidän kaupunkimme on se rakas oma paikka missä ehkä monet tykkäävät "budjata" ja olla lähellä perhettään ja ystäviään. - Erkko
Hesassa mua kans ärsyttää ne steissin hengarit ja ne hemmetin kurahaarat joita on sankoin joukoin örveltämässä hesassa.Missään muussa kaupungissa ei ole näin huonoa ilmapiiriä ku hesassa..ei stokiksessa eikä pietarissakaan. Joten turha syyttää siitä suurkaupunkimaisuutta jota helsinki ei edes ole..pikku kylä verrattuna muihin euroopan kaupunkeihin. mutta ihmiset sitäkin suuriluuloisempia.
- helsingistä
itse olen muuttanu 2 vuotta sitten pohjoisesta helsinkiin ja ihan hyvin viihdyn. Ja eiköhän noita teinejä ole joka paikassa ? Ja vaikka ne siellä polttelee röökiä ja näyttelee kavereilleen niin tarviiko siitä välittää ? Ja sitä paitsi ei kaikki ihmiset ole sun kuvailemisia...suurin osa mitä mä oon nähny niin ei ne ole ollu mitenkään kylmiä. Ja se että ihmiset ei moikkaile on ihan ymmärrettävää...täällä on niin paljon ihmisiä että sulla lähtis ääni päivässä kun alkaisit moikkaileen ihmisiä.
Jos sä kerran takerrut tuollaisiin asioihin niin se on sun häpeäs kun oot muuttanu tänne... - maiju
Olen asunut koko ikäni kehä ykkösen sisäpuolella ja sitä pidän jatkossakin rajana. Älkää tuijotelko seisoskkelijoita. Kyllähän maallakin ihmisiä seisoskelee jos jossakin kulmassa, mutta täällä on enemmän ihmisiä ja siksi myös enemmän seisoskelijoita.
Jos täällä on vaikea elää, niin miksi asutte täällä? Minä en ainakaan halua elää paikassa, josta en pidä ja siksi pysynkin kehä ykkösen sisäpuolella.
Kesät vietän mökillä lomaillen. Siellä on mukavaa, mutta vakituisesti en sinne lähtisi asumaan.
No, tämä on minun mielipiteeni, jokaisella on omansa. Jos asenne täällä asumiseen on negatiivinen, niin mitä iloa täältä löytyy.
Kyllä minulla on paljon tuttuja, joita näen kaupungilla sattumalta, puhumme muutaman sanan ja saatamme mennä kahville jonnekin. Jos ei ole tuttuja Helsingissä, ei heitä voi tavatakaan.
Ja, olen puhunut monen vieraspaikkakuntalaisen kanssa ja aivan extempore. Meitä on moneksi.- Minä...
valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta muuttaa... täällä kun opiskelen, niin joudun täällä olemaan, vaikka inhoan kaupunkia kuin liekit vettä... tämä paikka on kuin helvetti... tosin, kaikilla omat mieltymyksensä, mutta...noh, onneksi jotkut tykkäävät kaupungeista, koska jos kaikki tahtoisivat muuttaa inarinjärven vieressä olevaan pikkukylään, niin ei se enää olisi pikkukylä..... Itselleni tämä paikkakunta ei aiheuta kuin ikuista loppumatonta terapiassa käyntiä... mutta, pakko mikä pakko.. tulevaisuuden kannalta...
- Anonyymi
Sää helsinki https://bit.ly/339CAN8 saa sen aikaan
- Anonyymi
hesalaiset = hölömöläiset
- Anonyymi
Niin, mikäpä sitä vetää asumaan yleensäkään missään? Olisiko mahdollisesti opiskelu, työ tai joku ihminen? Saattaapaa joku ihan tykätäkin Helsingistä.
Olen maalainen, ja olen asunut Helsingissä opiskeluajan ja myöhemmin työn vuoksi. Kauneus lienee katsojan silmässä. Minulle Helsinki on kaunis merikaupunki, jossa on rento meininki ja paljon kulttuuria ja erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Myös suuremmissa kaupungeissa (Pariisi, Lontoo) asumisen jälkeen Helsingin inhimillistä kokoa ja luonnon läsnäoloa osaa arvostaa.
Nyt asun taas maalla, 100 km Helsingistä, käytännön syistä. Täällä on omat hyvät puolensa, kuten luonnon hiljaisuus ja halpa asuminen.
Kannattaa pyöriä muuten muuallakin kuin steissillä. Sekin auttaa ihmisten kanssa olemisessa, että itse ei ole naama norsun vitulla.- Anonyymi
100km Helsingistä asuminenkin halvempaa jo! Lohjalla halvat omistusasunot ja sekän ei kaukana Hesastaa. Joten moni hesalainen lähtee juuri 50-70-100km.Pois hesasta kun asuntojen hinnat halpoja.puhun omistusasunoista ja sujuvista pankin lainoista.Mutta tarvitaankin sit oma auto,jos haluaa likkua.Hesa ei kun on hyvät julkiset likeneteet, Vuorovälit usein ja myös yö-linjat.Taksia siis ei tarvitse .Asema ei ole Helsinkiä,Jos sine jengit kokontuu.Pääse hyvin mualta kuin Helsingin aluet nuoria sinne ihan numelasta asti kuin espoo vantaa.jne
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
100km Helsingistä asuminenkin halvempaa jo! Lohjalla halvat omistusasunot ja sekän ei kaukana Hesastaa. Joten moni hesalainen lähtee juuri 50-70-100km.Pois hesasta kun asuntojen hinnat halpoja.puhun omistusasunoista ja sujuvista pankin lainoista.Mutta tarvitaankin sit oma auto,jos haluaa likkua.Hesa ei kun on hyvät julkiset likeneteet, Vuorovälit usein ja myös yö-linjat.Taksia siis ei tarvitse .Asema ei ole Helsinkiä,Jos sine jengit kokontuu.Pääse hyvin mualta kuin Helsingin aluet nuoria sinne ihan numelasta asti kuin espoo vantaa.jne
Se mitä ihmiset itse haluavat on jokaisen oma asia.
Itse stadissa nuoruuteni ensimmäiset 30 vuotta asuneena muutin aikanaan "landelle" eli pienempään kaupunkiin duunin perässä. Mikä ilmeisesti nykyään on harvinaisempaa niin päin.
Landelta käsin mulle on ollut otollisemmat mahdollisuudet pörrätä koko maan alueella josta leipä on sittemmin kotiin tullut pienyrittäjälle.
Firma tuli myytyä ja oli aika miettiä missä haluaisin sen jälkeen elää. Tuli taloudellinen mahdollisuus valita elämäntapa mitä oikeasti haluan ja mihin on varaa.
Päätös oli yllättävän helppo. Valitsin pikkukaupungin ulkopuolelta itselle unelmien paikan jossa on tarkoitus hengailla elämän loppuun saakka.
Hommasin vanhan kartanon jossa tilaa niin sisällä kuin ulkona. Kesämökki puitteineen on tuossa kävelymatkan päässä järven rannalla. Itsellä ei ole edes asumiskuluja koska tilan muista vuokrattavana olevista taloista tulee sen verran vuokratuottoa ettei omalta tililtä ole asumismenoja.
Stadissa ei ole tullut käytyä 2019 jälkeen ja silloinkin sen vuoksi kun kävin keskieuroopassa omalla autolla ja Tallinnan laiva lähti Jätkäsaaresta.
Muutoin on tuota ennen käynnit entisillä kotikulmilla jääneet kertaan-pariin vuosittain maksimissaan. Lentokentällä on tullut asioitua sitäkin enemmän, useita kertoja vuosittain kun lomat ja muut reissut ovat vieneet eri kohteisiin maailmalla.
Vaikka Töölönkatu oli aikanaan pyhä paikka, on se nykyään kiva muisto siinä missä joku muukin.
Toivotan jokaiselle lukijalle omien toiveidenne toteutumista kuten itsellekin on käynyt.
- Anonyymi
Helsinkiläiskovikset on korvattu ulkomaalaisjengeillä jotka ovat alkaneet alistamaan stadilaisrukkaressuja. Muuttakaa Tallinnaan niin saatte rauhan.
- Anonyymi
Samaa ninäkin olen miettinyt. Ei voi ymmärtää, että asumaan hautomokennostoon ja liikkumaan tungoksessa. Haisee pieru ja sonta, Jatkuva hälinä ja mootorien pauhu ja mikä pöly ja raskasmetallin täyttämä ilma, savua ja kiirettä.
- Anonyymi
Sontahaisee??? Jospa pesisit vaattesi ja itsesi. Kyllä se sonta haisee böndellä.
- Anonyymi
Olen 5lk tyttö ja halusin muuttaa helsingiin, mutta en tiedä, eikä minua haita jos ihmiset metelöi. Koska olen kasvanut suuressa perheessä, jossa on 7 lasta ja 2 aikuista.
- Anonyymi
Minulla ei ole musta tietoa kuin asumisesta Helsinki lähiöt. 50 vuotta on kulunut itä_ Helsinki. En siis voi verrata asumista mualla. Kotini vieressä on Kivikonmetsä.Voin talvella hiihtää siellä.Kesällä metsä kävellä ja ihanoida metsän puita tuoksua.Pyörällä jaksan viellä polkea noin 10km. Vartiokylän lahdelle,nautii ranalla meri ilmastosta. Käydä uimassa,lukea, katsella vesilintuja,Jopa onkia. Alkaa ikä painaa,mutta pääsen sama kohde metro vaihto toinen metro kohti Vuosaari .Joko jään Merirstilassa metroasema ales ja kuljen nautien merituulesta aina Aurinolahteen pitkin koko matka kiermultelevaa ranta tietä.Toki laiskuus jos iskee metrolla suoraan Vuosaaren metroasemalle ja siitä pieni matka aurinko lahteen. Katsokaa kuin hieno paikka se on,kuin olisit ulkomailla lomalla siellä,Kaiki ei peri rahaa,ei tiluksia maalla. Jotta sinne voisi mennä asuu tai lomalle.Ystävälisiä monikulturisiakin ihmisiä asuu ITÄ_ HELSINI. En siis kurkota pilviin nautin elämä täällä.Enkä kadehdin nitä tai arvostele jotka asuu muaalla,Kun mualla en ole käynyt. Rahaa kun ei matkustamisenkaan.Kun ihan elän työstäni saadulla eläkelläni.Ilman sosiaali tukia. Ilman miestä tai lesken eläkettä.Ei mitän valitamista elämässäni.Ei asumisesta Itä_helsinki. Mutsi 69 vuotta.
- Anonyymi
Helsingin hyviä puolia on monikulttuurisuus, hyvät liikenneyhteydet, sinkulle paljon värikästä elämää ja suurkaupungin syke.
Mahdollisuus opiskella eri aloilla käytännössä rajattomasti.
Kivaa seuraa silloin kun siltä tuntuu.
Asuinympäristö muodostuu monimuotoisesta sekä värikkäistä ihmisistä ja puitteista.
Kansainvälisyys näkyy katukuvassa koko ajan enemmän.
Keskustan kävelykadut ja autoliikenteen siirtyminen pois luo paremman mahdollisuuden hengailuun ja ajanviettoon kaupungin monissa bistroissa, terasseilla ja kahviloissa. - Anonyymi
Jep, monikulttuurisuus on rikkaus.😆👌
- Anonyymi
Toistaiseksi suomalaiset saavat asua, missä haluavat. Mikä on ongelma.
- Anonyymi
On ongelmana ikuinen viha helsinkiläisiä vastaan. Böndeläisiä ottaa päähän kun joutuvat kepunkerjäämiä tulonsiirtoja käyttämään. Siitä tulee alenpiarvoinen olo. Joten ovat vaan kepulaisi kerjäläisiä.
- Anonyymi
Ei tarvitse kuin katsoa Suomen karttaa todetakseen että kaikki nöyhtä valuu alaspäin.
- Anonyymi
Helsingissä opetetaan sentää isot alkukirjaimet
- Anonyymi
Se osin luonteesta kii mihin sopii. Esim. härkä sopii enemmän maaseudulle. Mutta jos vuosiluonne on kansainvälisesti aktivoitunut jänis, voi olla ongelma.
- Anonyymi
Hodan Adullahi mohamed
- Anonyymi
Mikset ap asu koko ajan siellä Pohjois-Karjalassa? Eikö olisi työtä ja rahaa, olisiko köyhänä kivaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835