ihmeparantuminen lisää itsemurhia

umpi-hetero

tällä palstalla on useaan otteseen viitattu väitöskirjaan, jossa tutkittiin useita ns. ihmeparantumisia. tutkimuksen lopputulos oli että itse asiassa ei ollut tapahtunut yhtäkään ihmeparantumista.

mutta se mitä tällä palstalla ei vielä ole kerrottu on se, että saman tutkimuksen mukaan itsemurhien määrä ns. ihmeparantumisen kokeneiden ihmisten parissa oli tilastollisesti suurempi kuin normaalisti.

miten tämä on selitettävissä? yksinkertaisesti siten, että kun ihminen kokee uskonnollisessa hurmoskokouksessa ns. ihmeparantumisen ja nakkaa esim. kävelykepin syrjään, niin kyseessä on itse asiassa tietynasteinen psykoosi. sen vuoksi kivut nivelissä eivät tunnu juuri sillä hetkellä.

mutta sitten kun hurmostila menee ohitse, niin sen jälkeen vaivat palaavat. ihminen ikään kuin luulee parantuneensa mutta sitten kun karu totuus paljastuu, tulee syvä pettymys. seurauksena on masennus, joka on tietyissä tapauksissa johtanut itsemurhaan. ja tämä näkyy myös väitöskirjan mukaan tilastoissa.

kommenttia?

16

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikkari7

varmaa onki.kukaan ei käsittääkseni voi omissa nimissä luvata mitään.me saamme sen mikä on Herran silmissä hyvä,kyse olisiko ylpeyden riisumisesta .Shalom.

• PakanainHuuto

uskoon, jumalaan ja parantumiseen, on hänellä todellisuudentaju heikentynyt.

Siitähän seuraa (kun ei parane) regressio eli turhautuminen, masennus, syvä pettymys Jumalaan.
      Nämä kaikki saattavat johtaa syvään mielen masennukseen ja sen myötä itsetuhoiseen käyttäytymiseen.

• hirvas

edesauttaa helluntaiseurakunnan vihamielinen käyttäytyminen vaikeuksissa olevaa kohtaan, Seurakunnan "normit" ovat normeja, ja joka ei niitä täytä, on ylenkatsottu vajavainen ja tuskin edes lähimmäinen..

• PakanainHuuto
        hirvas kirjoitti:

edesauttaa helluntaiseurakunnan vihamielinen käyttäytyminen vaikeuksissa olevaa kohtaan, Seurakunnan "normit" ovat normeja, ja joka ei niitä täytä, on ylenkatsottu vajavainen ja tuskin edes lähimmäinen..

on tuollaista. Täytyy muistaa, että ihmiset muodostavat seurakunnan hengen. Vihamielinen suhtautuminen vaikeuksissa olevia kohtaan osoittaa ihmisen omaa kehittymättömyyttä, pelkoa kohdata lähimmäinen, jolla on vaikeuksia.

Onneksi nuoriso painaa päälle eivätkä he tyydy olemaan ylenkatsottuja.

• ML213

Niin, ihmisen paraneminen ja muuttuminen mielenalueella on kyllä mielenkiintoinen kokonaisuus.

Todella pahinta, mitä ihminen voi tehdä on alkaa pyöriä tämän oireen ympärillä ja hakea hoitoa/helpotusta tähän oireeseen.No, vaikkapa rukous/kaatumisjonoista.

Sekin on huomioitava, miten ihmisillä on erittäin mopnalaisia oireita, jotka aktivoituvat ihmisen mielestä/mielivista.

Ymmärrän, miten ihmistä tulee AINA hoitaa kokonaisvaltaisesti eli unohtaa lähes kokonaan ne oireet ja keskittyä muuttumaan kokonaisvaltaisesti.Monastihan ihminen on takrtunut tähän oireeseen ja sen vaikutkseen ja tämä hallitsee hänen elämäänsä voimakkaasti.

On hyvä muistaa Jeesuksen ohje "Joka kadottaa elämäsä minun tähteni, hän löytää sen".

Kun ihmnen haluaa uskoa KOKO Raamatun ohjeistuksen ja erikoisesti ne alueet, jotka kohdentuvat ihmisen mieleen ja käyttäytymiseen, niin tämä tekijä vaikuttaa sairauksin ja niiden kulkuun.Siis ihmisen on taisteltava esim. katkeroitumista,- vihaamista,- itsesääliä/alemmuudentunto, valehtelemista , valheessa elämistä/luulemista jne....vastaan ja jos tässä onistuu, niin tämä heijastuu heti psyykkeen puolelle. Näkyen siis muuttu mielikuvissa.Mielenuudistuksessa.

Se on jo suuri voitto kun ihminen tunnistaa itsessään väärän käyttäytymisen tai mielikuvan.Tämä mahdollistaa vasta asian tunnustamisen ja käsittelyn.

Jos ihminen on kärsinyt jostain sairaudesta pitkäkestoisesti ja hänelle uskotellaan nopeaa paranemista,- ilman sydämentilan muuttumista, niin tämä just ohjaa ihmisen syvään pettymykseen ja masennukseen ja itsetuhoisuuteen.Ihminen siis on ohjautunut valheeseen,- jonka perustus ei kestä.

• Tuota kyseistä tutkimusta en tiedä,tosin aika kyseenalainen on,koskapa olen itsekkin kokenut ihmeparantumisen.

Mutta tieteelliset tutkimukset osoittaa, että uskonnolla on hyvinvointia parantavia vaikutuksia uskovaiselle. Tutkimusten tulokset eivät tosin minua millään tavoin yllättäneet, mutta monia muita varmaankin yllätti.

• tpk68

"Mutta tieteelliset tutkimukset osoittaa, että uskonnolla on hyvinvointia parantavia vaikutuksia uskovaiselle. "

Olen lukenut tutkimuksen, jossa viitattiin samaan. Kyse oli tosin sosiaalisesta hyvinvoinnista. Liekö sama tutkimus?

On hyvin ymmärrettävää, että uskova saa uskosta ns. positiivisia kiksejä. Negatiivisia saavat eroavat uskonyhteisöstään. Hyvä sosiaalinen verkosto ja hyväksytyksi tulemisen tunne yhteisössään varmasti edistää ihmisen hyvinvointia. Tämä kyllä pätee varmasti kaikkiin ja kaikissa yhteisöissä.

Mikä muuten on ihmeparaneminen?

Tai Ihme? Itse olen ateisti. Silti sattuma on ollut hyvälläkin tuulella.

Ajoin joskus armeijan jälkeen rekkaa. Henkilöauto tuli ns. keulille, väistö ulos. Ei onnistunut. Kärryn kulma heitti Nissanin kauas pöpelikköön.

Kolarin jäljiltä oli vain hiljaisuus ja romurautaa pitkin männikköä. Toinen toisella puolella tietä, toinen toisella.

Niin vain täysin romuttuneesta Nissanista tuli äiti sylilapsineen kävellen ulos ja minä itse keräsin tolkkua pellolla, kun olin lentänyt Scaniastani pihalle. Mustelmia ja säikähdys. Siinä se. Minulle tuuria, ei varjelusta.

• - - - - - - - - - - - - - -...
        tpk68 kirjoitti:

"Mutta tieteelliset tutkimukset osoittaa, että uskonnolla on hyvinvointia parantavia vaikutuksia uskovaiselle. "

Olen lukenut tutkimuksen, jossa viitattiin samaan. Kyse oli tosin sosiaalisesta hyvinvoinnista. Liekö sama tutkimus?

On hyvin ymmärrettävää, että uskova saa uskosta ns. positiivisia kiksejä. Negatiivisia saavat eroavat uskonyhteisöstään. Hyvä sosiaalinen verkosto ja hyväksytyksi tulemisen tunne yhteisössään varmasti edistää ihmisen hyvinvointia. Tämä kyllä pätee varmasti kaikkiin ja kaikissa yhteisöissä.

Mikä muuten on ihmeparaneminen?

Tai Ihme? Itse olen ateisti. Silti sattuma on ollut hyvälläkin tuulella.

Ajoin joskus armeijan jälkeen rekkaa. Henkilöauto tuli ns. keulille, väistö ulos. Ei onnistunut. Kärryn kulma heitti Nissanin kauas pöpelikköön.

Kolarin jäljiltä oli vain hiljaisuus ja romurautaa pitkin männikköä. Toinen toisella puolella tietä, toinen toisella.

Niin vain täysin romuttuneesta Nissanista tuli äiti sylilapsineen kävellen ulos ja minä itse keräsin tolkkua pellolla, kun olin lentänyt Scaniastani pihalle. Mustelmia ja säikähdys. Siinä se. Minulle tuuria, ei varjelusta.

itselläni on selässä hermojuuripussin ja selkärangan välissä kasvain, ja leikkauksessa, jos sinne menisin, olisi vaara halvaantua. En pelkää leikkausta, enkä siksi kieltäydy siitä. Mutta minulla on sellainen usko, että Jumala parantaa minut. Jokaiselle ihmiselle on Jumalalla suunnitelma elämälle. Jos me seuraamme Jeesusta ja Jumalan suunnitelmaa, niin ei meillä ole mitään hätää, vaikka tulisi mitä. Muuten, lääkärit eivät päätä meidän päivistämme, vaan Jumala. En kuitenkaan suosittele tekemään niin kuin minä, jos ei Jumala ole antanut sulle sellaista uskoa. Jumala kyllä käyttää myös lääkäreitä, ja parantaa myös tällä tavoin. Mutta ei meidän tarvi mennä minnekään parantumiskokouksiin parantuaksemme, se ei ole raamatullista, vaan Jumala parantaa kotona, aivan tavallisissa kokouksissa,työpaikalla ym. Jumala voi esim. aivan tavallisessa kokouksessa kehoittaa jotakin ihmistä; mene ja laske kätesi tuon ihmisen päälle, sillä Minä tahdon parantaa hänet.

• umpi-hetero
        - - - - - - - - - - - - - -... kirjoitti:

itselläni on selässä hermojuuripussin ja selkärangan välissä kasvain, ja leikkauksessa, jos sinne menisin, olisi vaara halvaantua. En pelkää leikkausta, enkä siksi kieltäydy siitä. Mutta minulla on sellainen usko, että Jumala parantaa minut. Jokaiselle ihmiselle on Jumalalla suunnitelma elämälle. Jos me seuraamme Jeesusta ja Jumalan suunnitelmaa, niin ei meillä ole mitään hätää, vaikka tulisi mitä. Muuten, lääkärit eivät päätä meidän päivistämme, vaan Jumala. En kuitenkaan suosittele tekemään niin kuin minä, jos ei Jumala ole antanut sulle sellaista uskoa. Jumala kyllä käyttää myös lääkäreitä, ja parantaa myös tällä tavoin. Mutta ei meidän tarvi mennä minnekään parantumiskokouksiin parantuaksemme, se ei ole raamatullista, vaan Jumala parantaa kotona, aivan tavallisissa kokouksissa,työpaikalla ym. Jumala voi esim. aivan tavallisessa kokouksessa kehoittaa jotakin ihmistä; mene ja laske kätesi tuon ihmisen päälle, sillä Minä tahdon parantaa hänet.

huh huh.

• Monet kokevat kokouksessa tai kotona parantuvansa, vaikka mitään parantumista ei tapahtuisikkaan.
      Se johtuu varmasti ainakin osittain siitä, että yritetään uskoa, niin kovasti, että se alkaa olla jo lähinnä uskottelua.
      Toisekseen voi olla niin, että Jumalan Henki koskettaa ja koetaan tilanteessa JOTAIN ja yhdistetään se "jotain" heti paranemiseen.
      On myös mahdollista "tilapäisesti parantua", jostain lievästä sairaudesta, vaikka nyt sitten siitä nivelkivusta, kun kieltäydytään näkemästä tosiasioita ja sanotaan vaan itselleen ja muille, että minä olen nyt parantunut ja piste.

Ne OIKEAT paranemistapaukset jotka minä tiedän eivät ole lainkaan tämän kaltaisia.
      Useimmiten Jumala koskettaa jotain sellaista henkilöä, joka ei ajattele tilanteessa yhtään mitään, eikä ole tullut kokoukseen lainkaan parantuakseen.
      Parantunut voi olla uskosta osaton tai uskovainen ja erikoista on sekin, että parantuneissa voi olla sellaisiakin, jotka ovat jo menettäneet kaiken toivonsa parantumiseen.
      Tämä kyllä vetää maton kaikelta pakonomaiselta uskolta ja tuo Jeesuksen hyvin lähelle ihmisyyttä.
      Mehän olemme sellaisia Tuomaksia ja monesti ajattelemme, että meidän täytyy jotenkin valmistautua paranemaan puristamalla uskoa, katos kun Jumalahan ei epäuskoa siedä.
      Heh, tämä on kuitenkin täysin turhaa, koska Jumala joka tapauksessa näkee jokaisen sydämeen ja tietää mitä tekoa me olemme.
      Me saamme lähestyä Jumalaa ihan omana itsenämme ja Hän haluaa parantaa meitä ja vastata meidän rukouksiimme, vaikka olisimme kuinka surkeita.
      Vosin kertoa moniakin ihmeparanemisia joissa itse en ole ollut mukana todistamassa.
      Koska en kuitenkaan voi todistaa kenenkään toisen puolesta, kerron jotain joissa itse olen ollut mukana tavalla taikka toisella.

Hyvä ystäväni, joka ei ole uskovainen ja jolle olen usein saanut kertoa Jeesuksesta sai töissä ollessaan metallin palan silmäänsä.
      Hän soitti minulle, että lähtisin viemään häntä teveyskeskukseen, koska silmä oli tosi surkeassa kunnossa.
      Kun tulin, niin sanoin hänelle, että sopiiko, jos ensin rukoilisimme asian puolesta ja sanoin vielä, että eihän siinä mitään menetäkkään.
      Rukoilimme lyhyen rukouksen ja rukouksen päättyttyä ystäväni sanoi, että "tais muuten lähteä".

Vaimoni oli kovassa kuumeessa ja olin kovasti huolissani, koska hän odotti meidän esikoistamme.
      Menin hänen viereensä ja pyysin Jeesusta koskettamaan ja otamaan kuumeen pois.
      Kuume laski samantien kokonaan pois ja vaimoni hikosi ihan hirveästi.

Satuin töissä kerran sivusta kuulemaan, kun eräs tuntemani henkilö meni pomolle sanomaan, että hän joutuu sanomaan itsensä irti.
      Hänellä oli todettu keuhkoissa jotain vakavaa ja nyt oli varattuna aika tampereelle jatko tutkimuksiin.
      Hänellä oli jo pitkään ollut jatkuva kuume.
      Tämä kaveri oli muuten yksi firman parhaista miehistä ja jotain varmaan kertoo kaverin työ moraalista se, että ei ollut suostunut jäämään sairaslomalle, vaikka oli kokoajan pienessä kuumeessa.
      Hän pyysi lopputiliäkin vain siksi, että ei työnantajan tarvitsisi maksaa sairaslomasta aiheutuvia kuluja.
      Aika harvinainen kaveri, vai mitä?
      Menin tuon kaverin luokse ja sanoin, että haluan puhua kahdenkesken.
      Kysyin häneltä, että saanko rukoilla hänen puolestaan, että hän parantuisi.
      Hän sanoi, että ei usko näihin juttuihin.
      Jatkoin sanomalla, että minä uskon, että hän paranee, jos nyt saan rukoilla.
      Hän hyppäsi parimetriä kauemmas ja sanoi ei, ei, minä en usko.
      Ajattelin, että minähän en anna periksi ja rukoilin koko päivän tuon kaverin puolesta mielessäni.
      Vielä kotonakin muistin asiaa, mutta jossain vaiheessa koin olevani vapaa tuosta asiasta ja jopa unohdin sen.
      Menin aamulla töihin niin kuin aina ennenkin ja ihmettelin, kun tuo mies tuijottaa minua koko ajan.
      Lopulta kysyin häneltä, että mitä sinulla on mielessäsi.
      Hän sanoi: Ethän sä vaan ole? mitä? Ethän sä vaan ole? Kuule vaimonkin kanssa kotona puhuttiin, että ei kai se ****(nimi) vaan nyt ole. Niin rukoillutko, kyllä minä olen rukoillut.
      Tähän hän sanoo, että tiedätkö, että minulla ei ensimmäsitä kertaa kahteen viikkoon ole kuumetta ja muutenkin on niin hyvä olla.
      Se tunne joka minulla oli tuolla keuhkoissa on nyt poissa ja minun on helppo hengittää.
      Olen päättänyt perua sen sairaala ajan.
      Sen hän myös teki.
      Näin kaveria siitä muutama vuosi eteenpäin ja hän on terve.
      Sanoi minulle, että jos hänellä joskus tulee näiden hengellisten asioiden kanssa jotain kysyttävää, niin hän sitten soittaa minulle.

Olimme lomalla espanjassa porukalla ja loma meinasi mennä pilalle, kun isäni sairastui.
      Kurkku tuli niin kipeäksi, että ei voinut puhua lainkaan ja kuume rupesi nousemaan.
      Loma oli menossa pilalle hyvää vauhtia ja oli myös vaarana että muutkin sairastuvat.
      Muut menivät nukkumaan, mutta minä en.
      Menin salaa rukoilemaan ja en noussut siitä ennenkuin olin varma, että olen saanut vastauksen.
      Tuli aamu ja isäni heräsi.
      Hän sanoi, että yöllä tapahtui jotain merkillistä.
      Niin kuin tuolla minun kurkussani olisi käyty "taistelu" olo on ihan erilainen.
      Tauti oli poissa.

Kaikki nämä asiat jotka tässä kerroin voidaan kumota jo pelkästään sillä, että sanot minun valehtelevan.
      Toisaalta voit väittää, että kaikki olisi tapahtunut joka tapauksessa ihan luonnostaankin noin.
      Tai sitten voit sanoa, että lähetä lääkärin todistukset siitä, että joku oli sairas ja siitä, että hän parani.
      On vielä sellainenkin vaihtoehto, että uskot niiden olleen selviä rukous vastauksia.

Vosin kertoa näitä paljon lisääkin.
      Eivät nämä ole mitään ihmeellisiä asioita uskovaisille.
      Pikemminkin ihan tavallisia, ne kuuluvat uskovaisen normaaliin arkeen.

• usko ei auta

Pelkkä usko ei auta!

Jos Jeesuksen lupauksilla oikeasti olisi katetta,niin pettyneitä ei olisi,eikä kenenkään tarvitsi turvautua epätoivoiseen "hamppukravaattiin".

Asioilla vain keplotellaan ja selitellään parhainpäin.

Uskovat kyllä tietävät,että Jeesusta on vaikea saada vierailemaan parantumiskokouksissa,mutta ääneen sitä on vaikea sanoa.Ja vielä vaikeampaa on sanoa,että Jeesus anatoi kateettomia lupauksia.

Missä ovat ne todelliset uskonsankarit,jotka henkensä uhalla vaatisivat Jumalaa tilille katteettomista lupauksista?

Kaikki ovat niin kilttiä ja nöyrää,että oikein hävettää.

• - - - - - - - - - - - - - -...

sanon vaan, että Jumala ei voi valehdella.

• usko ei riitä
        - - - - - - - - - - - - - -... kirjoitti:

sanon vaan, että Jumala ei voi valehdella.

"sanon vaan, että Jumala ei voi valehdella."

Niimpä sanot.Mutta köykästä on...

Kysypä niiltä happukravaattia sovitelleilta;)

• uspeki

-90 luvun hengen uudistus, likkeiden parista.Silloin helluntai ja vapaa seurakunnissa oli yltiö karismaattisuutta jaihme tekoja ja paranemisia korotuksia.Kun kukaan ei oikeasti parantunut ja monille luvattiin maallisia rikkauksia ja kauniita vaimoja ja terveyttä ei ihme sen jälkeen tuli kriisi.

• Hevi Rillari

Suurin virhe minkä ateisti voi tehdä on niputtaa kaikki helluntailaiset samalla tavalla ajattelevaksi massaksi.
      Kaikkia yhdistäviä tekijöitä toki löytyy, mutta uskominen ihmeparantumisiin ei ole sellainen.
      Olen kuulunut helluntaiseurakuntaan 22-vuotta, mutta koskaan en ole tullut vakuuttuneeksi ihmeparantumisista. Mielestäni sellaisia ei ole.
      Uskon kyllä siihen, että Jumalalle kaikki on mahdollista, mutta ihminen ja Jumala priorisoi asioita eri tavalla.
      Jumalalle ihmisen pelastuminen on numero yksi, mutta rivihellarilta se tuppaa välillä unohtumaan.

• koukis

Ihmeparantumiset ovat kuitenkin totta.
      Vuonna 1970 putosin kaiteen pettäessä pihalta ajoluiskaan, mikä johti pihan alla olevaan autohalliin. Seurauksena lannemurtuma, oikea alaraaja heilui 'vapaasti' pehmytkudosten varassa, käsimurtuma ja mikä pahinta selkärangan murtuma, jossa vielä yksi nikama painui kiilamaisesti kasaan. Tuomio Töölön sairaalassa, johon minut vahvasti lääkittynä kuljetettiin Lahdesta. Tuomio: Loppuelämä pyörätuolissa. Minulle oli kuitenkin annettu luja usko, että lähden kävellen sairaalasta. Lääkärit olivat tuohtuneita, että petän itseäni ja kun kotiuttaminen tulee on vaikeampi kestää kun ei ole valmistautunut. Väitin lähteväni kävellen. Pyysivät toisen kirurgisen sairaalan ylilääkärin (Suomen eturivin kirurgeja) vakuuttamaan minulle, jotta edes häntä uskoisin. Väitin edelleen, että lähden kävellen. Kun sitten lopulta kotiuttamisen aika tuli, pyysi osaston lääkäri minut kansliaan ja selosti, että on tapahtunut lääketieteellinen ihme. Lääketiede ei kuulemma tiedä ainuttakaan tapausta, jossa näin kauan halvaantuneena ollut olisi pystynyt kävelemään. Niin vain oli nyt tapahtunut, lähdin sairaalasta kävellen tosin aluksi kyynärsauvoihin tukeutuen. Tiesin koko ajan kuka oli Hän, joka sen uskon antoi. Hän oli Parantaja, Pelastaja Jeesus! Kiitos Hänelle nyt ja aina!
      Terveisin Koukis

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      58
      3713
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      82
      3109
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      63
      2310
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1520
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1309
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1159
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1019
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      981
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      965
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      952
    Aihe