Linuxvihaajien jouluparaati

exergy

Täällä pyörii taas joku Linuxvihaajien jouluparaati. Liialliset ruoka-annokset ovat ilmeisesti aiheuttaneet ummetusta, ruoansulatus- ja ilmavaivoja "voittajien leirissä" ja kostoksi pahasta olostaan tämä, nykyään "piereskelijöiden leiri", on alkanut rykimään aivopierujaan tänne.

Puheet maailmanherrudesta sekä linkit yli 6 vuotta vanhoihin tietoturvauutisiin ovat säälittäviä räpellyksiä jotka eivät kaada linuxin vaan itsensä postaajan uskottavuuden. Miten joku voikin olla noin lapsellinen tai typerä? Ovatko nuo tarinat pelkkää "kakkahuumoria" vai sairaan mielen ja ilmavaivojen tuotoksia, siihen on hyvin vaikea vastata sillä niin tosimielisesti ne ovat kirjoitettu.

Kerrataanpa vielä pari tosiasiaa joita nuo merkilliset joulutarinat sivusivat

a) Yksikään tällä palstalla oleva linuxkäyttäjä ei haaveile maailmanherruudesta tai ei ainakaan allekirjoittanut. Vähimmäisvaatimukseni on ja on ollut että Microsoftin kilpailua rajoittava kiristys-, uhkailu- ja lahjontapolitiikka on vain lopetettava ja julkisten verkkopalveluiden on toimittava standardien mukaisesti jolloin ei ole väliä millä käyttöjärjestelmällä tiedostoja käsitellään. Sama standardivaatimus olisi tietenkin suotavaa myös kaupallisille internetsivuille joista aika moni nykyään tukeutuu niin vahvasti rikkinäiseen Internet Exploreriin etteivät sivut toimi oikein edes IE8:lla joka yllättäen viimein noudattaa standardeja.

b) Linuxiin ei tällä hetkellä ole aktiivisesti leviävää ja toimivaa virusta josta olisi uhkaa tavalliselle työpöytäkäyttäjälle eikä linkit vuosia vanhoihin uutisiin todista mitään, tietoturvaahan paikataan koko ajan ja etenkin Open Sourcen puolella paikat tulevat hyvinkin nopeaan tahtiin joten vanhoilla uutisilla ei ole merkitystä vaikka Pentti Nelonen yrittää toista jurnuttaa. Useimmitenhan tilanne on ollut se että Linuxin aukkoihin on paikka saatavilla jo siinä vaiheessa kun "voittajien aka piereskelijöiden leiri" vielä tuulettaa niitä täällä. Uudet jakelut jopa päivittävät koko järjestelmän automaattisesti.

Joulupyhinä on muuten meilläkin ollut pari tapahtumaa käyttöjärjestelmiin liittyen kun pojan koneessa ollut Siemensin Wlan-tikku hajosi ja teimme pieniä tikunvaihtoliikkeitä.

Annoin oman Asusin tikkuni pojalle joka asensi tikun itse XP:hen.. ei toiminutkaan yllättäen, ei mennyt verkkoon. Itsekin tuhtasin siinä puoli tuntia, epäilin jo ylijännitevikaa usb-väylässä (koska edellinenkin usb-tikku oli juuri hajonnut) kunnes käynnistin ko. koneen Ubuntun puolelle, kone oli välittömästi langattomassa verkossa. Eli ei vikaa usb:ssä joten uusi buutti XP:hen. Syylliseksi paljastui lopulta XP:n ja Asusin wlan-softat jotka jotenkin olivat päällekkäin käynnissä eikä tikku toiminut, lopulta sain aseteltua XP:n niin että se alkoi toimimaan mutta pari tuntia meni vähän harakoille windowsin takia.

No, yksi pojista lähti mummolaan jouluviettoon joten otin sitten hänen koneensa buffalon Wlantikun lainaksi omaan koneeseeni kun ei näin pyhinä ole mahdollista hakea kaupasta uutta. Oma työhuoneeni kun on alakerrassa ja joutuisin muuten vetämään 30m pitkän ethernetkaapelin sinne yläkerrasta joten vaikka kenttä onkin heikko niin päiväsaikaan kun portissa liikutaan on kätevämpää ola langattomassa verkossa (joko siis naulaan tuon ethernetpiuhan kulkemaan kattoja/seiniä pitkin tai ostan toisen tukiaseman joka sijoittuu lähemmäs työhuonettani).

Koska enimmäkseen käytän Ubuntua buuttasin tietenkin siihen, langaton verkko oli käytössä heti kun olin antanut verkon asetukset. Keli oli suosiollinen ja verkko toimi aika häiriöttömästi. Myöhemmin sitten ajattelin että kokeilenpas vaikka asentaa Vistaan jonkun pelin tai muuta softaa ja käytän vaihteeksi vähän Vistaa. Buuttasin Vistaan.. no eihän se wlantikku tietenkään siinä toiminut vaan kaipaili ajureita.. tikun cdromppu on ties minkä laatikon pohjalla enkä enää viitsinyt alkaa penkomaan joten.. buuttasin takaisin Ubuntuun ja aloin pelailemaan Americas Armya.

Näissä tapauksissa siis Ubuntu osoittautui paljon helppokäyttöisemmäksi kuin Windowsit, vaikka toki joskus on kinkkistä linuxissakin laitteiden kanssa väsääminen, en kiellä tätä tosiasiaa.

Hyvää joulunjatkoa Linuxkäyttäjille sekä niille WIndowskäyttäjille jotka eivät lankea "piereskelijöiden leirin" valheelliseen propagandaan. Leiriläisille sanoisin että ottakaapa jotain ruoansulatusta parantavaa ja käykää vähän ulkoilemassa, se virkistää ajatustoimintaa.

Onnellista uutta vuottakin.

9

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos mukavasta raportistasi! Tuo ylläoleva sitaatti kylläkin paljastaa, ettet sitten loppujen lopuksi Windows'ista niin kauheasti tiedäkään. Tämä toteamus täydellä positiivisuudella/lähimmäisenrakkaudella.

• Tai sitten asia voi olla niinkin päin että mulla on vähän liikaa tietoa pc:stä yleensä. On näet käynnyt useammin kuin kerran että jokin viallinen laite alkaa kaatamaan konetta ja esim. kerran viallinen PCI-wlankortti jymäytti windowsin aina kun usb-väylään liitti jotakin. Toisella kerralla syy oli 5V syötössä, en muista oliko se yli- vai alijännite mutta kuitenkin iso poikkeama nimellisjännitteestä ja sama homma, aina kun usb-väylään liitti jotakin niin hetken kuluttua kone kyykähti.
        Kyseinen poweri oli myyjäliikkeessä 2 vuorokautta penkissä ja väittivät että ehjä se on. Kokeilin kahteen muuhuunkin koneeseen tuota poweria ja vika siirtyi aina siihen koneeseen jossa tämä poweri oli kun taas aiemmin "vialliset" koneet toimivat normaalisti vaihtopowerilla joten marssin takaisin liikkeeseen ja löin mittauspöytäkirjat tiskiin ja pakotin lukemaan paperit, jopas vaihtoivat sen ehjään eikä ongelmaa enää koskaan ilmennyt sen jälkeen.

Eli jos ajatellaan että usb-wlan hajosi yllättäen eikä uusikaan usb-wlan tahdo toimia ja on kokemusta tuollaisista rautavioista niin ajatus voi kulkea hieman eri reittiä kuin tavallisella pulliaisella joka ei osaa edes ajatella tiettyjä vikamahdollisuuksia.

Otapa huomioon että olen oman toiminimen suojissa joskus jopa korjaillut windowskoneita joten kyllä mulla ainakin ennen oli laajahko tietämys windowsin sielunelämästä eikä windows-ohjelmointiharratus ainakaan ole sitä tietämystä vähentänyt.

Myönnän kyllä että olen paljon unohtanut windowsista kun en ole sitä aikoihin juurikaan käyttänyt mutta.. kyllä siinä melkein se pari tuntia kaiken kaikkiaan meni jos laskee aloitushetkestä siihen hetkeen kun XP oli langattomassa verkossa.

Eikös sitä niin sanota että tieto lisää tuskaa, ehkä tällä kertaa kävi juuri niin ;D

• exergy kirjoitti:

Tai sitten asia voi olla niinkin päin että mulla on vähän liikaa tietoa pc:stä yleensä. On näet käynnyt useammin kuin kerran että jokin viallinen laite alkaa kaatamaan konetta ja esim. kerran viallinen PCI-wlankortti jymäytti windowsin aina kun usb-väylään liitti jotakin. Toisella kerralla syy oli 5V syötössä, en muista oliko se yli- vai alijännite mutta kuitenkin iso poikkeama nimellisjännitteestä ja sama homma, aina kun usb-väylään liitti jotakin niin hetken kuluttua kone kyykähti.
        Kyseinen poweri oli myyjäliikkeessä 2 vuorokautta penkissä ja väittivät että ehjä se on. Kokeilin kahteen muuhuunkin koneeseen tuota poweria ja vika siirtyi aina siihen koneeseen jossa tämä poweri oli kun taas aiemmin "vialliset" koneet toimivat normaalisti vaihtopowerilla joten marssin takaisin liikkeeseen ja löin mittauspöytäkirjat tiskiin ja pakotin lukemaan paperit, jopas vaihtoivat sen ehjään eikä ongelmaa enää koskaan ilmennyt sen jälkeen.

Eli jos ajatellaan että usb-wlan hajosi yllättäen eikä uusikaan usb-wlan tahdo toimia ja on kokemusta tuollaisista rautavioista niin ajatus voi kulkea hieman eri reittiä kuin tavallisella pulliaisella joka ei osaa edes ajatella tiettyjä vikamahdollisuuksia.

Otapa huomioon että olen oman toiminimen suojissa joskus jopa korjaillut windowskoneita joten kyllä mulla ainakin ennen oli laajahko tietämys windowsin sielunelämästä eikä windows-ohjelmointiharratus ainakaan ole sitä tietämystä vähentänyt.

Myönnän kyllä että olen paljon unohtanut windowsista kun en ole sitä aikoihin juurikaan käyttänyt mutta.. kyllä siinä melkein se pari tuntia kaiken kaikkiaan meni jos laskee aloitushetkestä siihen hetkeen kun XP oli langattomassa verkossa.

Eikös sitä niin sanota että tieto lisää tuskaa, ehkä tällä kertaa kävi juuri niin ;D

Juu, totta virkkaat! Kaverini tuossa naapurissa ammatikseen korjailee (pääasiassa W-koneita) ja melkein joka kerta, kun putiikissa poikkean, on hänellä jokin ongelma, joka ei ihan heittämällä ratkeakaan. Mä hoidan vaan tämmöstä kotiverkkoa. Siinä on 2 XP:tä, 1 Vista, 1 Ubuntu, 1 Debian ja miniläpyn Xandros. Eli kotona koettua ovat mun atk-elämykseni. Tuo wlan-homma, jota kuvaat, tapahtui juuri samalla lailla molemmissa XP-koneissamme ja myöskin sitä hieman ihmettelin, mutta so what? Nykyään pystymme ratkaisemaan ongelmia, joista emme ennen tienneetkään (niinkuin joku viisas on todennut). Kyllä näiden Linuxienkin kanssa on saanut painia. Miniläppärin tehtäväkenttä on niin simppeli ja selkeä, että sitä on vaan käytetty, eikä ongelmia ole ollut. Tästä vinkkelistä voisinkin todeta, että Xandros on kaikkein paras käyttis!....HEHHH ;)

• ThreeMice kirjoitti:

Juu, totta virkkaat! Kaverini tuossa naapurissa ammatikseen korjailee (pääasiassa W-koneita) ja melkein joka kerta, kun putiikissa poikkean, on hänellä jokin ongelma, joka ei ihan heittämällä ratkeakaan. Mä hoidan vaan tämmöstä kotiverkkoa. Siinä on 2 XP:tä, 1 Vista, 1 Ubuntu, 1 Debian ja miniläpyn Xandros. Eli kotona koettua ovat mun atk-elämykseni. Tuo wlan-homma, jota kuvaat, tapahtui juuri samalla lailla molemmissa XP-koneissamme ja myöskin sitä hieman ihmettelin, mutta so what? Nykyään pystymme ratkaisemaan ongelmia, joista emme ennen tienneetkään (niinkuin joku viisas on todennut). Kyllä näiden Linuxienkin kanssa on saanut painia. Miniläppärin tehtäväkenttä on niin simppeli ja selkeä, että sitä on vaan käytetty, eikä ongelmia ole ollut. Tästä vinkkelistä voisinkin todeta, että Xandros on kaikkein paras käyttis!....HEHHH ;)

Juu, alkujaan mulla oli pelkästään windowskoneita lähiverkossa, win98-aikaan sekin oli yhtä tuskaa tehdä sitä verkkoa, siinä oli aina jotain merkillistä ;D Sitten tuli mix windows-linux ja nykyään mulla on linuxilla tehty LAN-serveri josta voi katsoa leffoja tai kuunnella musiikkia joko windows- tai linuxkoneella.

Tunnustan että aMulea on käytetty joskus siten että joltakin linuxkoneelta etänä pystyi aMule-demonin käynnistämään ja webbiselaimella sitten miltä tahansa koneelta tekemään hakuja millä tahansa käyttiksellä. Nyt se ei ole ollut pitkään aikaan käytössä mutta musat ja leffat tietty on siellä serverillä, niin ja kaikki valokuvat mitä olen digikameralla ottanut vuosien mittaan, kopiot on serverillä joten niitäkin voi tsiikailla miltä koneelta vain millä käyttiksellä haluaa.

• voittajan leirissä

..surkeimmat törkyviestit on onneksi poistettu ylläpidon toimesta.
      Muutenkin linuxistien osuus tällä palstalla on ylisuuri ottaen huomioon Linuxin vähäisen osuuden kotikäytössä.

• juupajuujajees

Oliko enemmän kuin yksi.

• Linuxvihaajien sairaimpia viestejä ei taidettu poistaa?

Esimerkkinä käyköön vaikkapa Hans Reiserin henkilökohtaisen elämän tragedian repostelu tällä palstalla, vain hyvin sairas mieli alkaa raakkumaan "murhaaja" posteja kyseisen tapauksen tiimoilta mutta sekin kammottavuus täällä nähtiin, niitä kaikkia typeryyksiä ei edes poistettu seriffin toimesta.

• mutta annappas
        exergy kirjoitti:

Linuxvihaajien sairaimpia viestejä ei taidettu poistaa?

Esimerkkinä käyköön vaikkapa Hans Reiserin henkilökohtaisen elämän tragedian repostelu tällä palstalla, vain hyvin sairas mieli alkaa raakkumaan "murhaaja" posteja kyseisen tapauksen tiimoilta mutta sekin kammottavuus täällä nähtiin, niitä kaikkia typeryyksiä ei edes poistettu seriffin toimesta.

kun joku kirjoittaa Pentistä vaikka vaan ihan jotain mikä ei olis edes kovin pahaakaan niin jopas häipyy.

Mitä tästä opimme? Pentti on Sagittariuksen kaveri ja tämä palsta on Micro$oft palsta vaikka pitäisi olla puolueeton palsta. Mutta koskas niin ei olis käyny että valtaa saavalla nousee keltanen neste hattuun ja siinä unohtuu puolueellisuus.

Muistaisin että ennen sefu-aikaansa Sagi oli ihan asiallinen kaveri joka puolusti linuxia, vaan eipä ole näin tilanne enää.

Voi kumpa saatais vanha kunnon harmaahurtta takas tänne sefuksi, siinä oli kaveri asiallinen ja paikallaan. Silloin Pentinkin viestejä joutui roskikseen.

• paikka.

>...kostoksi pahasta olostaan...

Ihmisluonteen perusominaisuuksiin kuuluuu oman kantansa puolustelu järjettömyyksiin asti. On tosi harvinaista että joku myöntää olleensa väärässä. Oli sitten kysymys käyttöjärjestelmistä tai mistä tahansa, paljon merkittävämmästäkin asiasta.

Oma lukunsa on tietysti nämä mikkismerkonomit joiden ura on todellisessa vaarassa. Heidän trollauksensa on jotenkin ymmärrettävää, epätoivoista taistelua oman reviirinsä puolustamiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      68
      3031
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2845
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      49
      2067
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1535
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1329
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1308
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1291
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1243
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1212
    10. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1210
    Aihe