Onko Valtaoja älykäs?

katsoin joskus..

Hiljattain telkkarissa oli puuduttava keskusteluohjelma.

Nyt Valtaoja on ampunut (taas) itseään jalkaan, meni arvostelemaan Puolimatkaa.

Olisi todella mukavaa, jos Valtaoja uskaltautuisi julkiseen debattiin.

-- klipetiklipeti --

Puolimatka vastasi Valtaojan kritiikkiin Kotimaa -lehdessä:

Puolimatka on vastannut
Kirjoittanut: valtaojan kritiikkiin 26.12.2008 klo 17.11

   
   Professori Tapio Puolimatka vastasi Valtaojalle Kotimaa –lehden verkkokeskustelussa:

On hämmentävää lukea tunnetun tieteentekijän kommentointia, jossa hän luopuu tieteellisen keskustelun periaatteista ja siirtyy tunneperäiseen leimaamiseen. Olen lyhyesti analysoinut uusateistien tunneviestintää Kotimaa-lehdessä 18.12. 2008. Siellä argumentoin, että tunteenomaiseen leimaamiseen turvaudutaan, koska ateistit ovat joutuneet älyllisesti puolustuskannalle. He eivät ole onnistuneet kehittämään argumentteja teististä kritiikkiä vastaan, jonka mukaan ateismi on itsensä kumoava oppi: ateismilla on kumoaja, jota ei voi kumota.

Esko Valtaojan mukaan Helsingin sanomissa julkaistu Vieraskynä kolumnini on ”jenkkien kiilastrategiaa puhtaimmillaan” ja ”ala-arvoista ihmisten harhauttamista professorin arvovallalla”. Helsingin Sanomain kirjoitukseni 15.11., jossa Esko Valtaoja näkee merkkejä kreationistien salaliitosta, on lyhyttä johdantoa lukuun ottamatta yksinomaan juutalaisen ateistifilosofin Thomas Nagelin ajatusten esittelyä. Onko ateisti Nagel siis myös osa ”kiilastrategiaa”?

Olisi tietysti kansainvälisesti kiinnostava uutinen, että juutalainen ateisti Thomas Nagel olisi itse asiassa kristitty kreationisti ja ”fundamentalistissävyiseen Jumalaan” uskova ja että hän esiintyisi ateistina vain hämätäkseen kuulijoitaan, ja johtaakseen heitä harhaan professorin arvovallalla ja näin toteuttaisi ”kiilastrategiaa”. Mutta kannattaa ehkä olla varovainen tällaisten ”paljastusten” kanssa, koska ne saattavat kääntyä esittäjäänsä vastaan – ne voidaan tulkita niiden esittäjän kyvyttömyydeksi erottaa oman mielikuvituksensa tuotteita todellisuudesta.

Valtaoja kokee hyvin kielteisenä ateisti Nagelin ajatuksen, jonka mukaan ”ainoa tapa opettaa biologisia tosiasioita neutraalisti on myöntää, että empiiristä todistusaineistoa voidaan tulkita eri tavoilla ja tulkinta voi johtaa erilaisiin päätelmiin riippuen siitä, minkä uskonnollisen oletuksen pohjalta sitä tulkitaan”. Valtaoja antaa minulle kaiken kunnian tästä ajatuksesta, vaikka se on lähes suoraa lainausta Thomas Nagelin artikkelista ”Public Education and Intelligent Design” (Philosophy & Public Affairs 36, 2008, no 2: s. 201). Valtaojan mukaan tähän ajatukseen sisältyy vaatimus, että olisi luovuttava koko menestyksekkään tieteen perusmetodista vain siksi, että ”fundamentalistissävyinen Jumala” saataisiin kaiken lähtökohdaksi. Itse asiassa tähän ajatukseen sisältyy vain avoimuus sen osalta, onko Jumala olemassa ja onko hän luonut maailman. Tällainen avoimuus on kuitenkin Valtaojalle niin pelottavaa, että hän turvautuu sen puolustajien tunneperäiseen leimaamiseen. On ymmärrettävää, ettei Valtaojalla tähtitieteilijänä riitä aikaa ja energiaa seurata aikamme filosofista keskustelua, mutta tämä puute hänen kannattaisi huomioida tätä keskustelua kommentoidessaan.

Käsitellessään kirjojani Usko, tiede ja Raamattu ja Usko, tiede ja evoluutio Valtaoja ei onnistu tuomaan esille yhtään väitettä, jota olisin kyseisissä kirjoissani puolustanut.

Tämä tuntuu hyvin merkilliseltä saavutukselta, kun kyseessä on henkilö, joka väittää lukeneensa molemmat kirjani. Valtaoja laittaa estottomasti suuhuni väitteitä, joita en ole koskaan esittänyt. Johtuuko tämä siitä, että hän ei pysty argumentoimaan niitä ajatuksia vastaan, joita olen kirjoissani puolustanut.

Ehdottaisin, että Esko Valtaoja noudattaisi tieteellisiä keskustelusääntöjä: kritisoisi minua vain ajatuksista, joita olen esittänyt, vastaisi argumentteihin argumenteilla ja jos mahdollista, pidättyisi henkilöön kohdistuvasta tunneperäisestä leimaamisesta. Jos viimemainittu tuntuu mahdottomalta, kaksi ensiksi mainittuakin olisi jo merkittävää edistystä.

Valtaojalla näyttää olevan voimakas pelko, että usko Jumalaan johtaa kriittisen ajattelun kuolemaan. Tieteen ja kulttuurin historia kuitenkin osoittaa, ettei näin ole asianlaita.

Olen kirjassani Usko, tiede ja evoluutio dokumentoinut aika perusteellisesti väitettä, että kristinuskon perususkomuksilla oli tärkeä merkitys modernin luonnontieteen räjähdyksenomaisessa kehityksessä 1500-1700 -luvuilla. Tieteellinen vallankumous ei tapahtunut naturalistisen uskonvakaumuksen pohjalta. Sosialististen maiden historia herättää epäilyksen, että tieteen kaapuun verhoutuva ateismi tulee kriittisen ajattelun viholliseksi.

Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani. Toivoisin kuitenkin, että Valtaoja olisi valmis puolustamaan näkemyksiään tilanteessa, jossa hän joutuisi vastaamaan argumentteihin argumenteilla.

Nagelin mukaan on syntynyt ”oikeaoppisuuden muoto, jota tuetaan huonoilla argumenteilla ja jolla on taipumus liioitella evoluutioteorian puolesta esitettäviä oikeutettuja tieteellisiä väitteitä. Teorian epäilijöitä pidetään niin vaarallisina ja niin huonomaineisesti motivoituina, että heiltä täytyy kieltää vähäisinkin oikeutettu motiivi.” (s. 187-188.) Usko siihen, ettei mikään määrä todistusaineistoa naturalistista evoluutioteoriaa vastaan voi olla todistusaineistoa älykkään suunnitelman teorian puolesta, on luonteeltaan ”perustelematon perusoletus siitä, miten maailma toimii, olennaisesti tietynlaista naturalismia” (s. 194)

Tapio Puolimatka

85

2301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      Ei perusta tutkimuksiaan henkiolentoihin, kuten Puolimatka.

      • todellisuudesta

        toisin kuin Puolimatka. :)

        Odotan tulevaa depaattia mielenkiinnolla.


      • oli pakko
        todellisuudesta kirjoitti:

        toisin kuin Puolimatka. :)

        Odotan tulevaa depaattia mielenkiinnolla.

        olla sarkasmia.


      • Paitsi älykäs

        Myös viisas. Tätä yhdistelmää esiintyy hyvin harvoin. Uskonnollisten joukossa sitä ei tietääkseni esiinny.


      • Dhimmi (oikea)

        Koska, missä ja milloin Puolimatka on perustanut tutkimuksiaan henkiolentoihin?


      • Kuk regus susej
        Dhimmi (oikea) kirjoitti:

        Koska, missä ja milloin Puolimatka on perustanut tutkimuksiaan henkiolentoihin?

        henkiolentoihin ja muihin satuolentoihin noin vain tutkimatta.


      • Pekka-
        Dhimmi (oikea) kirjoitti:

        Koska, missä ja milloin Puolimatka on perustanut tutkimuksiaan henkiolentoihin?

        lainaus yllä olevasta Puolimatkan kirjeestä:"...jatukseen sisältyy vain avoimuus sen osalta, onko Jumala olemassa ja onko hän luonut maailman. "

        Eli Puolimatka haluaa ottaa henkiolennon mukaan tieteeseen.

        Puolimatka on humpuukimaakari, toivon totisesti ettei Valtaoja alennu moisen huuhaa-miehen kanssa väittelyyn.


      • Kössönöm
        todellisuudesta kirjoitti:

        toisin kuin Puolimatka. :)

        Odotan tulevaa depaattia mielenkiinnolla.

        Todellisuudesta Valtaoja juuri välittääkin.

        Tiede on tutkimista, kaikkea ei tiedetä ja ehkä ei tulla koskaan tietämäänkään. Mutta itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan. Se taas on näitten kreationistien tapa. Eikä se ole tieteen tekemistä.


      • Kössönöm
        Dhimmi (oikea) kirjoitti:

        Koska, missä ja milloin Puolimatka on perustanut tutkimuksiaan henkiolentoihin?

        Henkiolentoihin turvaamista. Ja sitä tämä Puolimatka haluaa kouluihin evoluution rinnalle opetettavaksi.


      • Kössönöm
        Pekka- kirjoitti:

        lainaus yllä olevasta Puolimatkan kirjeestä:"...jatukseen sisältyy vain avoimuus sen osalta, onko Jumala olemassa ja onko hän luonut maailman. "

        Eli Puolimatka haluaa ottaa henkiolennon mukaan tieteeseen.

        Puolimatka on humpuukimaakari, toivon totisesti ettei Valtaoja alennu moisen huuhaa-miehen kanssa väittelyyn.

        kuulisin kun nämä kaksi keskustelevat. Voisi olla mielenkinntoista kuultavaa.


      • Tiivistettynä
        Kössönöm kirjoitti:

        Henkiolentoihin turvaamista. Ja sitä tämä Puolimatka haluaa kouluihin evoluution rinnalle opetettavaksi.

        Puolimatka on näin sanonut?


      • Kössönöm
        Tiivistettynä kirjoitti:

        Puolimatka on näin sanonut?

        Ihan varmaan olet lukenutkin, kunhan nyt jänkkäät.


      • Tiivistettynä
        Kössönöm kirjoitti:

        Ihan varmaan olet lukenutkin, kunhan nyt jänkkäät.

        Sen kohdan? On päässyt livahtamaan silmien ohitse.


      • Tiivistettynä

      • H.H.
        Kössönöm kirjoitti:

        Todellisuudesta Valtaoja juuri välittääkin.

        Tiede on tutkimista, kaikkea ei tiedetä ja ehkä ei tulla koskaan tietämäänkään. Mutta itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan. Se taas on näitten kreationistien tapa. Eikä se ole tieteen tekemistä.

        Voisitko luopua edes tilapäisesti systemaattisen typeristä kommenteistasi?

        Pidät oman premissisi vastakohtaa mielettömänä, mutta perusteluna esität vain olkinuken.
        "itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan"

        Jätät ainoaksi 'järjelliseksi' vaihtoehdoksi tyhjästä syntyneen, mutta muuten naturalistisen universumin. Kunnioita nyt siinä kaltaisiasi.


      • Kössönöm
        Tiivistettynä kirjoitti:

        Sen kohdan? On päässyt livahtamaan silmien ohitse.

        No haeskelin prof. Puolimatkan muita ajatuskukkasia. Ollos hyvä:

        "- Meillä on syntynyt filosofiassa aika voimakas suuntaus, jonka mukaan me emme pysty luottamaan järkeen ja havaintoihin ellemme me ensin usko, että järki ja havainto ovat kaikkitietävän kaikkivaltiaan jumalan luomusta. Tällainen filosofi kuin Alvin Plantinga on esittänyt argumentin naturalismia vastaan, jonka mukaan evoluutioteoria kumoaa ateismin. Toisin sanoen ateisti joutuu välttämättä uskomaan, että hänen järkensä on kehittynyt ilman järjellistä ohjausta, eikä hänellä ole syytä voi luottaa järkeensä, eikä sen tuottamiin uskomuksiin."

        http://uskoitseesi.blogs.fi/2008/12/21/onko-evoluutio-pelkkae-naturalistisen-uskon-uskonkappale-5256375

        "- Pyrkimys määritellä tieteen rajat siten, että Jumala on suljettu tieteen ulkopuolelle, on vailla älyllisiä perusteita. Vaikka Jumala ei voikaan olla tieteen tutkimuskohteena, tieteellinen tutkimus edellyttää uskoa järjen ja havaintojen luotettavuuteen, joihin ei voida järkevästi uskoa, jollei lähdetä siitä, että niiden alkuperä on järjellinen, Puolimatka sanoo."

        http://www.laurinkallio.fi/uutiset.html?155

        Tässä hihhulismin helmi! Puolimatkan radiohaastattelu. Kuuntele ja ällistele:

        http://www.avaimia.net/index.php?option=com_content&view=article&id=146:usko-tiede-ja-evoluutio-tapio-puolimatka&catid=43:haastattelut&Itemid=60

        Tässä Elisa Järnefeltin kirjoitus hesarissa:

        "Tapio Puolimatka esitti äskettäin Vieraskynä-artikkelissaan, että evoluutioteorian opetuksessa tulisi huomioida luomisuskoa edustavat näkökulmat, kuten älykkään suunnitelman oppi.

        Luomisuskon ja evoluutioteorian rinnakkainen opetus biologian tunnilla auttaisi Puolimatkan mukaan ymmärtämään ja arvioimaan evoluutioteoriaa. Näkemyksensä hän perusti filosofi Thomas Nagelin aiemmin tänä vuonna julkaistuun artikkeliin."

        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Uskonnolliset opit mukailevat monilta osin arkiajattelua/1135241309755


      • Kössönöm
        H.H. kirjoitti:

        Voisitko luopua edes tilapäisesti systemaattisen typeristä kommenteistasi?

        Pidät oman premissisi vastakohtaa mielettömänä, mutta perusteluna esität vain olkinuken.
        "itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan"

        Jätät ainoaksi 'järjelliseksi' vaihtoehdoksi tyhjästä syntyneen, mutta muuten naturalistisen universumin. Kunnioita nyt siinä kaltaisiasi.

        "Tiede on tutkimista, kaikkea ei tiedetä ja ehkä ei tulla koskaan tietämäänkään. Mutta itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan. Se taas on näitten kreationistien tapa. Eikä se ole tieteen tekemistä."

        - Mitä typerää tuossa oli? Paikkaile sinä Puolimatkan tavoin aukkoja jumalilla. Tiedemies ei niin tee.    


      • on olemassa
        Pekka- kirjoitti:

        lainaus yllä olevasta Puolimatkan kirjeestä:"...jatukseen sisältyy vain avoimuus sen osalta, onko Jumala olemassa ja onko hän luonut maailman. "

        Eli Puolimatka haluaa ottaa henkiolennon mukaan tieteeseen.

        Puolimatka on humpuukimaakari, toivon totisesti ettei Valtaoja alennu moisen huuhaa-miehen kanssa väittelyyn.

        Mutta entä jos Jumala on (aikuisten oikeasti) olemassa? Miksi sitä ei silloin pitäisi ottaa huomioon?


      • Kuk regus susej
        on olemassa kirjoitti:

        Mutta entä jos Jumala on (aikuisten oikeasti) olemassa? Miksi sitä ei silloin pitäisi ottaa huomioon?

        pitäisi ottaa huomioon kaikki jumalat, miten vain yhden jumalan huomioon ottaminen olisi järkevää?


      • H.H.
        Kössönöm kirjoitti:

        "Tiede on tutkimista, kaikkea ei tiedetä ja ehkä ei tulla koskaan tietämäänkään. Mutta itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan. Se taas on näitten kreationistien tapa. Eikä se ole tieteen tekemistä."

        - Mitä typerää tuossa oli? Paikkaile sinä Puolimatkan tavoin aukkoja jumalilla. Tiedemies ei niin tee.    

        "itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan"

        Siinä annetaan kuva, että uskova tutkija tekisi jotenkin huonompaa tiedettä kuin ateistinen. Et voi ottaa lähtöoletusta "Jumalaa ei ole" ja päätyä pitämään sitä teististä lähtöoletusta parempana, koska 'Jumalaa ei ole'. Tuo on kestämätön ajattelutapa missä tahansa argumentoinnissa. Itse asiassa, Puolimatka tekee viisaasti haastaessaan Valtaojan, koska jälkimmäinen on toistaiseksi esittänyt vain väitteitä. Väitteiden tulee perustua johonkin muuhun kuin itseensä (koska muuten tämäkin väite olisi ontto ja perustelematon).


      • miksi..
        Kössönöm kirjoitti:

        kuulisin kun nämä kaksi keskustelevat. Voisi olla mielenkinntoista kuultavaa.

        Valtaoja on kieltäytynyt väittelystä Puolimatkan kanssa. Osaatko sanoa miksi?
        Jos Valtaojan seisoo väitteidensä takana, niin miksi hän ei suostu puolustamaan niitä?
        Luulen, että Valtaoja pelkää vastusta liian kovaksi, muuta selitystä on vaikea löytää.


      • Kössönöm
        H.H. kirjoitti:

        "itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan"

        Siinä annetaan kuva, että uskova tutkija tekisi jotenkin huonompaa tiedettä kuin ateistinen. Et voi ottaa lähtöoletusta "Jumalaa ei ole" ja päätyä pitämään sitä teististä lähtöoletusta parempana, koska 'Jumalaa ei ole'. Tuo on kestämätön ajattelutapa missä tahansa argumentoinnissa. Itse asiassa, Puolimatka tekee viisaasti haastaessaan Valtaojan, koska jälkimmäinen on toistaiseksi esittänyt vain väitteitä. Väitteiden tulee perustua johonkin muuhun kuin itseensä (koska muuten tämäkin väite olisi ontto ja perustelematon).

        Vaikka olisikin uskovainen tiedemies, niin ei siinä mitään, jos tekee sitä tiedettä kuten kuuluukin, eli tutkimalla. Eikä jumalilla paikkaamalla, jos ei tutkimuksissaan etene.

        Kuten Puolimatka tekee. Vaikka eipä hän mikään tiedemies edes ole.


      • Kössönöm
        miksi.. kirjoitti:

        Valtaoja on kieltäytynyt väittelystä Puolimatkan kanssa. Osaatko sanoa miksi?
        Jos Valtaojan seisoo väitteidensä takana, niin miksi hän ei suostu puolustamaan niitä?
        Luulen, että Valtaoja pelkää vastusta liian kovaksi, muuta selitystä on vaikea löytää.

        on kieltäytynyt keskustelusta Puolimatkan kanssa?


      • Kössönöm
        on olemassa kirjoitti:

        Mutta entä jos Jumala on (aikuisten oikeasti) olemassa? Miksi sitä ei silloin pitäisi ottaa huomioon?

        Jos siis jumala olisi olemassa. Silloinhan se tarvitsisi ottaa huomioon. Mutta kun ei siitä ole todisteen häivähdystäkään.


      • on..
        Kössönöm kirjoitti:

        on kieltäytynyt keskustelusta Puolimatkan kanssa?

        "Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani."

        Kommentoitko kirjoitusta jota et ole edes lukenut?


      • ...ontuu
        H.H. kirjoitti:

        Voisitko luopua edes tilapäisesti systemaattisen typeristä kommenteistasi?

        Pidät oman premissisi vastakohtaa mielettömänä, mutta perusteluna esität vain olkinuken.
        "itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan"

        Jätät ainoaksi 'järjelliseksi' vaihtoehdoksi tyhjästä syntyneen, mutta muuten naturalistisen universumin. Kunnioita nyt siinä kaltaisiasi.

        >>Jätät ainoaksi 'järjelliseksi' vaihtoehdoksi tyhjästä syntyneen, mutta muuten naturalistisen universumin. Kunnioita nyt siinä kaltaisiasi>>

        Ateistit todellakin uskottelevat - ja jotkut ehkä uskovatkin - että materiaalinen todellisuus on kaikki olemassaoleva. Kaikki siis alkoi heidän mukaansa aineesta. Aineen tiedetään kuitenkin olevan energiaa tiivistyneessä muodossa ja näin ollen jonkinlaisen energian täytyi olla olemassa ennen ainetta. Materialistisen tieteen mukaan alkuräjähdys olisi tuottanut maailmankaikkeuden kaiken olemassaolevan tilankin. Miten ihmeessä alkuräjähdys - tai mikään räjähdys - edes voisi tapahtua tilassa jota ei ole? Ja miten tuo räjähdys voisi laajentua tilaan jota ei ole olemassa?

        Energiaa on tutkittu esimerkiksi kvanttitasolla ja on tehty havaintoja jotka viittaavat tietoiseen energiaan - toisin sanoen "aineessa" läsnäolevan Hengen olemassaoloon.


      • Tiivistettynä
        Kössönöm kirjoitti:

        No haeskelin prof. Puolimatkan muita ajatuskukkasia. Ollos hyvä:

        "- Meillä on syntynyt filosofiassa aika voimakas suuntaus, jonka mukaan me emme pysty luottamaan järkeen ja havaintoihin ellemme me ensin usko, että järki ja havainto ovat kaikkitietävän kaikkivaltiaan jumalan luomusta. Tällainen filosofi kuin Alvin Plantinga on esittänyt argumentin naturalismia vastaan, jonka mukaan evoluutioteoria kumoaa ateismin. Toisin sanoen ateisti joutuu välttämättä uskomaan, että hänen järkensä on kehittynyt ilman järjellistä ohjausta, eikä hänellä ole syytä voi luottaa järkeensä, eikä sen tuottamiin uskomuksiin."

        http://uskoitseesi.blogs.fi/2008/12/21/onko-evoluutio-pelkkae-naturalistisen-uskon-uskonkappale-5256375

        "- Pyrkimys määritellä tieteen rajat siten, että Jumala on suljettu tieteen ulkopuolelle, on vailla älyllisiä perusteita. Vaikka Jumala ei voikaan olla tieteen tutkimuskohteena, tieteellinen tutkimus edellyttää uskoa järjen ja havaintojen luotettavuuteen, joihin ei voida järkevästi uskoa, jollei lähdetä siitä, että niiden alkuperä on järjellinen, Puolimatka sanoo."

        http://www.laurinkallio.fi/uutiset.html?155

        Tässä hihhulismin helmi! Puolimatkan radiohaastattelu. Kuuntele ja ällistele:

        http://www.avaimia.net/index.php?option=com_content&view=article&id=146:usko-tiede-ja-evoluutio-tapio-puolimatka&catid=43:haastattelut&Itemid=60

        Tässä Elisa Järnefeltin kirjoitus hesarissa:

        "Tapio Puolimatka esitti äskettäin Vieraskynä-artikkelissaan, että evoluutioteorian opetuksessa tulisi huomioida luomisuskoa edustavat näkökulmat, kuten älykkään suunnitelman oppi.

        Luomisuskon ja evoluutioteorian rinnakkainen opetus biologian tunnilla auttaisi Puolimatkan mukaan ymmärtämään ja arvioimaan evoluutioteoriaa. Näkemyksensä hän perusti filosofi Thomas Nagelin aiemmin tänä vuonna julkaistuun artikkeliin."

        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Uskonnolliset opit mukailevat monilta osin arkiajattelua/1135241309755

        sitä kohtaa, jossa Puolimatka sanoo yrittävänsä tuoda kreatonismin kouluopetukseen. Kaikki kohdat, jotka olet tuonut ilmi, ovat muiden väittämiä puolimatkan sanomisista.

        Sitäpaitsi missaat kaikki pointit:
        "- Meillä on syntynyt filosofiassa aika voimakas suuntaus, "

        "Tällainen filosofi kuin Alvin Plantinga on esittänyt argumentin naturalismia vastaan,"


        "Toiseksi Tapio Puolimatkan mukaan aatteellisten kristittyjen tulee aatteensa visusti salaten ujuttautua tiedemaailmaan." Höpö höpö

        http://uskoitseesi.blogs.fi/2008/12/21/onko-evoluutio-pelkkae-naturalistisen-uskon-uskonkappale-5256375


        Kuin, myös Järnefelt laittaa sanoja Puolimatkan suuhun.


      • tietoa.

      • Kössönöm
        on.. kirjoitti:

        "Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani."

        Kommentoitko kirjoitusta jota et ole edes lukenut?

        että Valtaoja on kieltäytynyt keskustelemasta hänen kanssaan. Minä kysyin milloin näin on tapahtunut.


      • Kuk regus susej

      • Kössönöm
        Tiivistettynä kirjoitti:

        sitä kohtaa, jossa Puolimatka sanoo yrittävänsä tuoda kreatonismin kouluopetukseen. Kaikki kohdat, jotka olet tuonut ilmi, ovat muiden väittämiä puolimatkan sanomisista.

        Sitäpaitsi missaat kaikki pointit:
        "- Meillä on syntynyt filosofiassa aika voimakas suuntaus, "

        "Tällainen filosofi kuin Alvin Plantinga on esittänyt argumentin naturalismia vastaan,"


        "Toiseksi Tapio Puolimatkan mukaan aatteellisten kristittyjen tulee aatteensa visusti salaten ujuttautua tiedemaailmaan." Höpö höpö

        http://uskoitseesi.blogs.fi/2008/12/21/onko-evoluutio-pelkkae-naturalistisen-uskon-uskonkappale-5256375


        Kuin, myös Järnefelt laittaa sanoja Puolimatkan suuhun.

        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla/1135241111292

        http://paahtoleipa.blogspot.com/2008/11/reilu-kouluopetus.html

        En minä nyt löydä sitä artikkelia johon viittasin. Suonet anteeksi. Mutta tiedät kyllä aivan varmasti, että Puolimatka on esittänyt, että kreationismia pitäisi opettaa evoluution rinnalla kouluissa.


      • väittää.
        Kössönöm kirjoitti:

        että Valtaoja on kieltäytynyt keskustelemasta hänen kanssaan. Minä kysyin milloin näin on tapahtunut.

        Kysy Puolimatkalta, jos uskallat.


      • H.H.
        Kössönöm kirjoitti:

        Vaikka olisikin uskovainen tiedemies, niin ei siinä mitään, jos tekee sitä tiedettä kuten kuuluukin, eli tutkimalla. Eikä jumalilla paikkaamalla, jos ei tutkimuksissaan etene.

        Kuten Puolimatka tekee. Vaikka eipä hän mikään tiedemies edes ole.

        Kokeillaanko selvittää mihin asti voimme päästä yksimielisyyteen?


        Konsensusta löytyy varmaan siitä, että

        - tieteen kohdatessa ongelmia, ei välittömästi pidä julistaa miten ihmeelliseksi Jumala on maailman tehnyt.

        - monia taikauskoisia käsityksiä on liitetty myös tähän kristinusko-nimiseen ilmiöön, olipa sen totuusarvo kertomuksena mikä hyvänsä.

        - kristinuskon mukaisesta salatusta Jumalasta ei voisi tieteen keinoin edes saada todistetta, ellei tämä itse sitä sallisi.

        - vaikka Jumala olisi jättänyt itsestänsä merkkejä ja todisteita, aina löytyy niitä jotka jostakin syystä haluavat tulkita nuo todisteet aivan toisin.

        - falsifiointikriteerin puutetta ei lähes koskaan voi sallia tieteellisenä metodina, mutta ymmärretään kuinka premissi 'ei ole jumalaa' on yhtä uskonvarainen kuin 'on Jumala', vaikka asia ei olekaan aivan ilmeinen. Ateistinen premissi nimittäin johtaisi seurauksiensa kautta hyvin kummallisten asioiden hyväksymiseen. Sellainen olisi vaikkapa tuo tyhjästä putkahtanut universumi. Siksi teistinen premissi on yhtä oikeutettu kuin ateistinen, vaikka edellisessä falsifiointikriteeri ei täytykään jumalaoletuksen kohdalla. Eihän putkahtamisteoria ole yhtään sen paremmin falsifioitavissa.


        Tieteen parissa työskentelevien tulisi siten ennenkaikkea pyrkiä keskusteluyhteyteen. On ymmärrettävä, että kullakin ajalla on sille ominaiset uskonkysymyksensä ja silloin pitää tutkia myös sitä, että millä edellytyksin voi mikäkin väite olla totta. Pidät luontevana, että ateistit tukkivat joidenkin teistien esittämiä aukkoja, mutta eikö olisi reilua jättää teisteillekin mahdollisuus oikoa ateistien laukomia äkkivääriä päätelmiä? Olen osaltani kirjoittanut tämänkaltaista, kun esitin miksi Raamattu ei välttämättä ole lainkaan niin ristiriitainen kuin millaisena se ateistitieteilijöiden toimesta esitetään.


        "Vaikka eipä hän mikään tiedemies edes ole."
        Töks-pam. Mitäpä jos yrittäisit olla vaikkapa hieman romanttisempi?


      • Kössönöm
        väittää. kirjoitti:

        Kysy Puolimatkalta, jos uskallat.

        milloin Valtaoja on kieltäytynyt keskustelemasta kanssasi?


      • Tiivistettynä
        Kössönöm kirjoitti:

        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla/1135241111292

        http://paahtoleipa.blogspot.com/2008/11/reilu-kouluopetus.html

        En minä nyt löydä sitä artikkelia johon viittasin. Suonet anteeksi. Mutta tiedät kyllä aivan varmasti, että Puolimatka on esittänyt, että kreationismia pitäisi opettaa evoluution rinnalla kouluissa.

        "En minä nyt löydä sitä artikkelia johon viittasin."
        Et löydä artikkelia, koska sitä ei todennäköisesti ole olemassa.

        "Suonet anteeksi."
        Toki. ;)

        "Mutta tiedät kyllä aivan varmasti, että Puolimatka on esittänyt, että kreationismia pitäisi opettaa evoluution rinnalla kouluissa."
        Tämä ei nyt vaan pidä paikkaansa. Sori.


        Vielä viitaten laittamiisi linkkeihin:
        " Jos Nagel ateistifilosofina ymmärtää, että älykkään suunnitelman teoria (Intelligent Design) sellaisenaan a) ei ole kreationismia b) eikä suoranaisesti uskonnollinen argumentti Jumalan olemassaolon puolesta traditionaalisen design-argumentin tapaan, olisi aika jo suomalaistenkin ID-kriitikkojen raitistua kritiikissään."
        http://uskonpuolesta.blogspot.com/2008/12/valtaojan-ja-skepsiksen-huuhaa.html


      • doolinespoo
        Kössönöm kirjoitti:

        "Tiede on tutkimista, kaikkea ei tiedetä ja ehkä ei tulla koskaan tietämäänkään. Mutta itseään kunnioittava tutkija ei lähde jumalilla aukkoja paikkaamaan. Se taas on näitten kreationistien tapa. Eikä se ole tieteen tekemistä."

        - Mitä typerää tuossa oli? Paikkaile sinä Puolimatkan tavoin aukkoja jumalilla. Tiedemies ei niin tee.    

        vakaumusellinen tutkija olisi eriarvoinen atte tutkijan kanssa,mistä tämä rajaveto....onhan esim kirjapaino,suomen kielen kirjallinen muotokin kehittynyt alkujaan kirkon keskuudessa


      • Kössönöm
        doolinespoo kirjoitti:

        vakaumusellinen tutkija olisi eriarvoinen atte tutkijan kanssa,mistä tämä rajaveto....onhan esim kirjapaino,suomen kielen kirjallinen muotokin kehittynyt alkujaan kirkon keskuudessa

        kyllä ihan itse keksi painokoneen. Kiinalaiset keksivät paperin 250 jaa.


      • Kössönöm
        Tiivistettynä kirjoitti:

        "En minä nyt löydä sitä artikkelia johon viittasin."
        Et löydä artikkelia, koska sitä ei todennäköisesti ole olemassa.

        "Suonet anteeksi."
        Toki. ;)

        "Mutta tiedät kyllä aivan varmasti, että Puolimatka on esittänyt, että kreationismia pitäisi opettaa evoluution rinnalla kouluissa."
        Tämä ei nyt vaan pidä paikkaansa. Sori.


        Vielä viitaten laittamiisi linkkeihin:
        " Jos Nagel ateistifilosofina ymmärtää, että älykkään suunnitelman teoria (Intelligent Design) sellaisenaan a) ei ole kreationismia b) eikä suoranaisesti uskonnollinen argumentti Jumalan olemassaolon puolesta traditionaalisen design-argumentin tapaan, olisi aika jo suomalaistenkin ID-kriitikkojen raitistua kritiikissään."
        http://uskonpuolesta.blogspot.com/2008/12/valtaojan-ja-skepsiksen-huuhaa.html

        "Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla

        15.11.2008 0:00
        A A

        Tapio Puolimatka

        Brittiläisen tiedeakatemian The Royal Societyn koulutusasioiden johtaja, professori Michael Reiss joutui äskettäin eroamaan tehtävästään, koska hän oli julkisesti kehottanut koulujen luonnontieteiden opettajia opettamaan evoluutioteoriaa keskustellen ja luomisteoriaan uskovien oppilaiden näkemyksiä ymmärtäen.

        Reissin mukaan luomisuskoinen oppilas ei opi ymmärtämään evoluutioteoriaa, jos opetuksessa ei kunnioiteta hänen mielipiteitään. Joidenkin kollegojen mielestä Reiss teki liian pitkälle menevän myönnytyksen luomisteorialle, vaikka hän ei puolustanutkaan luomisteorian opettamista.

        Brittiläistapaus nostaa esiin kiperiä kysymyksiä evoluutioteorian opetuksesta.

        Yhdysvaltain johtava ateistifilosofi Thomas Nagel ilmaisi hiljan huolensa siitä, että luomisteorian torjumiseksi käyty ideologinen kamppailu uhkaa evoluutioteorian opetuksen kriittisyyttä. Uskonnollisen fundamentalismin pelko saa aikaan, että luomisteoria kaikissa muodoissaan suljetaan tieteellisen keskustelun ulkopuolelle.

        Jopa luomisteorian väljin muunnelma, älykkään suunnitelman teoria, on määritelty epätieteelliseksi, joten siihen ei tarvitse ottaa kantaa tieteellisessä keskustelussa. Naturalistiselle evoluutioteorialle on annettu horjumaton asema, ja se on tehty immuuniksi empiiriselle todistusaineistolle. Evoluutioteorian kyseenalaistamista pidetään pahimmanlaatuisen älyllisen taantumuksen merkkinä.

        Nagel arvostelee evoluutioteorian kannattajia, jotka esiintyvät kriittisen ja avoimen keskustelun edustajina ja pitävät samalla mahdottomana, että evoluutioteoriassa voisi olla perustavia ongelmia.

        Tällaisen asenteen taustalla on Nagelin mukaan puutteellinen käsitys elämän syntyä ja kehitystä koskevien tietojemme aukoista ja siitä, kuinka arvauksenomainen ja luonnosmainen käsityksemme evoluutioprosessista itse asiassa on.

        Koska evoluutioteoria esittää laaja-alaisia väitteitä prosesseista, joita ei voida suoranaisesti havaita, vastakkaisen todistusaineiston löytyminen on mahdollista. Jos darwinistista teoriaa ei ole mahdollista tieteellisesti kritisoida, sen tieteellisyys tulee epäilyksenalaiseksi.

        Darwin ei kehittänyt teoriaansa sen oletuksen varassa, että luonnon älykäs suunnittelu olisi mahdottomuus. Hänen tarkoituksensa oli selittää, miten älykkäästi suunnitellulta vaikuttava luonto on saattanut syntyä ilman suunnittelijaa. Siksi evoluutioteorian ymmärtäminen edellyttää älykkään suunnitelman teorian tuntemista.

        Usein älykkään suunnitelman teoria suljetaan tieteen ulkopuolelle määrittelemällä tiede naturalistisesti siten, että tieteessä voidaan selitysperustana käyttää vain luonnollisia tekijöitä. Jos naturalismia käytetään empiirisesti perustelemattomana rajana sille, mitä mahdollisuuksia voidaan ottaa huomioon havaittavan todellisuuden selittämisessä, siitä riippuvien teorioiden tieteellisyys tulee kyseenalaiseksi.

        Yhtenä epätoivottavana seurauksena on Nagelin mukaan se, ettei kysymystä evoluutioteorian suhteesta uskontoon pystytä käsittelemään avoimesti.

        Tämän kysymyksen kohtaaminen on kuitenkin välttämätöntä, jos halutaan ymmärtää evoluutioteoriaa ja arvioida sen tieteellistä todistusaineistoa. Jos vältellään keskeisiä kysymyksiä, ei evoluutioteoriaa voida opettaa kouluissa älyllisesti perustellulla tavalla.

        Nagel pitää omaa ateistista vakaumustaan luonteeltaan yhtä uskonnollisena kuin teismiä. Hän ei pidä Jumalan luomistyötä mahdollisuutena vaikka myöntää, ettei mikään olemassa olevista naturalisista selityksistä elämän kehitykselle tyydytä häntä. "Olen itse sellaisen ateistin asemassa, joka – – on pitkään epäillyt väitettä, että perinteinen evoluutioteoria olisi koko kertomus elämän historiasta."

        Hän kuitenkin myöntää torjuvansa luomisteorian maailmankatsomuksellisista syistä, jotka eivät perustu empiiriselle tai muulle rationaaliselle perustalle. Sekä usko Jumalaan että usko siihen, että Jumalaa ei ole olemassa, ovat luonteeltaan välittömiä vakaumuksia, jotka ohjaavat muiden tosiasioiden käsitteellistämistä.

        "Niinpä sellainen, joka pystyy osoittamaan vakavia tieteellisiä syitä epäillä evoluutioteorian riittävyyttä ja joka uskoo Jumalaan samalla välittömällä tavalla kuin itse uskon siihen, ettei mitään jumalaa ole olemassa, voi aivan järkevästi päätellä, että älykkään suunnitelman hypoteesi täytyy ottaa vakavasti", Nagel toteaa.

        Vastustaessaan uskonnollista fundamentalismia sulkemalla kaikki luomisteorian muunnelmat tieteellisen keskustelun ulkopuolelle aikamme tieteentekijät sitoutuvat toisenlaiseen oikeaoppisen uskonnollisuuden muotoon.

        Tehdessään oman kantansa immuuniksi vastakkaiselle todistusaineistolle he liioittelevat evoluutioteorian puolesta esitettyjä tieteellisiä väitteitä. Näin on syntynyt älyllisesti epäterve tilanne, jossa ei olla valmiita koettelemaan naturalistisia vakaumuksia kokemusperäisten tosiasioiden pohjalta.

        Samalla kun naturalistit kritisoivat luomisteorian kannattajia haluttomuudesta koetella perustavia vakaumuksiaan tosiasioiden valossa, jotkut heistä kieltävät naturalistisen evoluutioteorian kyseenalaistamisen ja kritisoimisen.

        Julkisen koulutuksen näkökulmasta tästä seuraa, että sekä älykkään suunnitelman opettaminen biologian tunnilla että opettamatta jättäminen riippuvat molemmat uskonnollisesta uskomuksesta.

        Ainoa tapa opettaa biologisia tosiasioita neutraalisti on myöntää, että empiiristä todistusaineistoa voidaan tulkita eri tavoilla ja se voi johtaa erilaiseen päätelmiin riippuen siitä, minkä uskonnollisen oletuksen pohjalta sitä tulkitaan."


      • Tiivistettynä
        Kössönöm kirjoitti:

        "Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla

        15.11.2008 0:00
        A A

        Tapio Puolimatka

        Brittiläisen tiedeakatemian The Royal Societyn koulutusasioiden johtaja, professori Michael Reiss joutui äskettäin eroamaan tehtävästään, koska hän oli julkisesti kehottanut koulujen luonnontieteiden opettajia opettamaan evoluutioteoriaa keskustellen ja luomisteoriaan uskovien oppilaiden näkemyksiä ymmärtäen.

        Reissin mukaan luomisuskoinen oppilas ei opi ymmärtämään evoluutioteoriaa, jos opetuksessa ei kunnioiteta hänen mielipiteitään. Joidenkin kollegojen mielestä Reiss teki liian pitkälle menevän myönnytyksen luomisteorialle, vaikka hän ei puolustanutkaan luomisteorian opettamista.

        Brittiläistapaus nostaa esiin kiperiä kysymyksiä evoluutioteorian opetuksesta.

        Yhdysvaltain johtava ateistifilosofi Thomas Nagel ilmaisi hiljan huolensa siitä, että luomisteorian torjumiseksi käyty ideologinen kamppailu uhkaa evoluutioteorian opetuksen kriittisyyttä. Uskonnollisen fundamentalismin pelko saa aikaan, että luomisteoria kaikissa muodoissaan suljetaan tieteellisen keskustelun ulkopuolelle.

        Jopa luomisteorian väljin muunnelma, älykkään suunnitelman teoria, on määritelty epätieteelliseksi, joten siihen ei tarvitse ottaa kantaa tieteellisessä keskustelussa. Naturalistiselle evoluutioteorialle on annettu horjumaton asema, ja se on tehty immuuniksi empiiriselle todistusaineistolle. Evoluutioteorian kyseenalaistamista pidetään pahimmanlaatuisen älyllisen taantumuksen merkkinä.

        Nagel arvostelee evoluutioteorian kannattajia, jotka esiintyvät kriittisen ja avoimen keskustelun edustajina ja pitävät samalla mahdottomana, että evoluutioteoriassa voisi olla perustavia ongelmia.

        Tällaisen asenteen taustalla on Nagelin mukaan puutteellinen käsitys elämän syntyä ja kehitystä koskevien tietojemme aukoista ja siitä, kuinka arvauksenomainen ja luonnosmainen käsityksemme evoluutioprosessista itse asiassa on.

        Koska evoluutioteoria esittää laaja-alaisia väitteitä prosesseista, joita ei voida suoranaisesti havaita, vastakkaisen todistusaineiston löytyminen on mahdollista. Jos darwinistista teoriaa ei ole mahdollista tieteellisesti kritisoida, sen tieteellisyys tulee epäilyksenalaiseksi.

        Darwin ei kehittänyt teoriaansa sen oletuksen varassa, että luonnon älykäs suunnittelu olisi mahdottomuus. Hänen tarkoituksensa oli selittää, miten älykkäästi suunnitellulta vaikuttava luonto on saattanut syntyä ilman suunnittelijaa. Siksi evoluutioteorian ymmärtäminen edellyttää älykkään suunnitelman teorian tuntemista.

        Usein älykkään suunnitelman teoria suljetaan tieteen ulkopuolelle määrittelemällä tiede naturalistisesti siten, että tieteessä voidaan selitysperustana käyttää vain luonnollisia tekijöitä. Jos naturalismia käytetään empiirisesti perustelemattomana rajana sille, mitä mahdollisuuksia voidaan ottaa huomioon havaittavan todellisuuden selittämisessä, siitä riippuvien teorioiden tieteellisyys tulee kyseenalaiseksi.

        Yhtenä epätoivottavana seurauksena on Nagelin mukaan se, ettei kysymystä evoluutioteorian suhteesta uskontoon pystytä käsittelemään avoimesti.

        Tämän kysymyksen kohtaaminen on kuitenkin välttämätöntä, jos halutaan ymmärtää evoluutioteoriaa ja arvioida sen tieteellistä todistusaineistoa. Jos vältellään keskeisiä kysymyksiä, ei evoluutioteoriaa voida opettaa kouluissa älyllisesti perustellulla tavalla.

        Nagel pitää omaa ateistista vakaumustaan luonteeltaan yhtä uskonnollisena kuin teismiä. Hän ei pidä Jumalan luomistyötä mahdollisuutena vaikka myöntää, ettei mikään olemassa olevista naturalisista selityksistä elämän kehitykselle tyydytä häntä. "Olen itse sellaisen ateistin asemassa, joka – – on pitkään epäillyt väitettä, että perinteinen evoluutioteoria olisi koko kertomus elämän historiasta."

        Hän kuitenkin myöntää torjuvansa luomisteorian maailmankatsomuksellisista syistä, jotka eivät perustu empiiriselle tai muulle rationaaliselle perustalle. Sekä usko Jumalaan että usko siihen, että Jumalaa ei ole olemassa, ovat luonteeltaan välittömiä vakaumuksia, jotka ohjaavat muiden tosiasioiden käsitteellistämistä.

        "Niinpä sellainen, joka pystyy osoittamaan vakavia tieteellisiä syitä epäillä evoluutioteorian riittävyyttä ja joka uskoo Jumalaan samalla välittömällä tavalla kuin itse uskon siihen, ettei mitään jumalaa ole olemassa, voi aivan järkevästi päätellä, että älykkään suunnitelman hypoteesi täytyy ottaa vakavasti", Nagel toteaa.

        Vastustaessaan uskonnollista fundamentalismia sulkemalla kaikki luomisteorian muunnelmat tieteellisen keskustelun ulkopuolelle aikamme tieteentekijät sitoutuvat toisenlaiseen oikeaoppisen uskonnollisuuden muotoon.

        Tehdessään oman kantansa immuuniksi vastakkaiselle todistusaineistolle he liioittelevat evoluutioteorian puolesta esitettyjä tieteellisiä väitteitä. Näin on syntynyt älyllisesti epäterve tilanne, jossa ei olla valmiita koettelemaan naturalistisia vakaumuksia kokemusperäisten tosiasioiden pohjalta.

        Samalla kun naturalistit kritisoivat luomisteorian kannattajia haluttomuudesta koetella perustavia vakaumuksiaan tosiasioiden valossa, jotkut heistä kieltävät naturalistisen evoluutioteorian kyseenalaistamisen ja kritisoimisen.

        Julkisen koulutuksen näkökulmasta tästä seuraa, että sekä älykkään suunnitelman opettaminen biologian tunnilla että opettamatta jättäminen riippuvat molemmat uskonnollisesta uskomuksesta.

        Ainoa tapa opettaa biologisia tosiasioita neutraalisti on myöntää, että empiiristä todistusaineistoa voidaan tulkita eri tavoilla ja se voi johtaa erilaiseen päätelmiin riippuen siitä, minkä uskonnollisen oletuksen pohjalta sitä tulkitaan."

        Tuossa on otteita ateistifilosofi Thomas Nagelin artikkelista.
        http://vivo.cornell.edu/individual/vivo/HybridExpressionismVirtuesandVices_1


      • Kössönöm

      • Tiivistettynä

      • Kössönöm
        Tiivistettynä kirjoitti:

        Sitä sinun täytyy kysyä häneltä itseltään.
        Olenkin kysynyt vain, missä Puolimatka on sanonut haluavansa tuoda kreatonismin kuoluopetukseen? Et ole pystynyt sitä kohtaa osoittamaan. Ja, jos luet nyt tuon Puolimatkan artikkelin ajatuksella läpi, huomaat ettei myöskään Nagel sellaista väitä.
        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla/HS20081115SI1MA0140x

        Puolimatka siis on sitä mieltä, että evoluutio-opetus kouluissa on ok ja se siitä. Ei kreationismia siihen joukkoon. Asia loppuunkäsitelty. Selvä.


      • Tiivistettynä

      • Tiivistettynä

      • esimerkkejä

      • Tiivistettynä

      • ketjua
        Kuk regus susej kirjoitti:

        levittämään tuota tuotostasi, jo toinen ketju tänään johon se mielestäsi sopii.

        jossa vääriä käsityksiä viljellään...

        Intoni ei laannu tyhmäksi haukkumisesta...


      • Kuk regus susej
        Tiivistettynä kirjoitti:

        "Evoluutioteoriaa on opetettava kriittisesti avoimella tavalla"


        Tässä esimerkkejä:
        http://www.iconsofevolution.com/tools/questions.php3

        "Evoluutioteoriaa ei tietenkään voi osoittaa ehdottomasti vääräksi kritikoimalla vain lukion oppikirjan esitystä aiheesta."
        Luuletko sinä tosiaankin että evoluution vääräksi osoittaminen, todistaisi luomisen todeksi? Oletko oikeasti niin typerä?


      • ertert
        H.H. kirjoitti:

        Kokeillaanko selvittää mihin asti voimme päästä yksimielisyyteen?


        Konsensusta löytyy varmaan siitä, että

        - tieteen kohdatessa ongelmia, ei välittömästi pidä julistaa miten ihmeelliseksi Jumala on maailman tehnyt.

        - monia taikauskoisia käsityksiä on liitetty myös tähän kristinusko-nimiseen ilmiöön, olipa sen totuusarvo kertomuksena mikä hyvänsä.

        - kristinuskon mukaisesta salatusta Jumalasta ei voisi tieteen keinoin edes saada todistetta, ellei tämä itse sitä sallisi.

        - vaikka Jumala olisi jättänyt itsestänsä merkkejä ja todisteita, aina löytyy niitä jotka jostakin syystä haluavat tulkita nuo todisteet aivan toisin.

        - falsifiointikriteerin puutetta ei lähes koskaan voi sallia tieteellisenä metodina, mutta ymmärretään kuinka premissi 'ei ole jumalaa' on yhtä uskonvarainen kuin 'on Jumala', vaikka asia ei olekaan aivan ilmeinen. Ateistinen premissi nimittäin johtaisi seurauksiensa kautta hyvin kummallisten asioiden hyväksymiseen. Sellainen olisi vaikkapa tuo tyhjästä putkahtanut universumi. Siksi teistinen premissi on yhtä oikeutettu kuin ateistinen, vaikka edellisessä falsifiointikriteeri ei täytykään jumalaoletuksen kohdalla. Eihän putkahtamisteoria ole yhtään sen paremmin falsifioitavissa.


        Tieteen parissa työskentelevien tulisi siten ennenkaikkea pyrkiä keskusteluyhteyteen. On ymmärrettävä, että kullakin ajalla on sille ominaiset uskonkysymyksensä ja silloin pitää tutkia myös sitä, että millä edellytyksin voi mikäkin väite olla totta. Pidät luontevana, että ateistit tukkivat joidenkin teistien esittämiä aukkoja, mutta eikö olisi reilua jättää teisteillekin mahdollisuus oikoa ateistien laukomia äkkivääriä päätelmiä? Olen osaltani kirjoittanut tämänkaltaista, kun esitin miksi Raamattu ei välttämättä ole lainkaan niin ristiriitainen kuin millaisena se ateistitieteilijöiden toimesta esitetään.


        "Vaikka eipä hän mikään tiedemies edes ole."
        Töks-pam. Mitäpä jos yrittäisit olla vaikkapa hieman romanttisempi?

        "mutta ymmärretään kuinka premissi 'ei ole jumalaa' on yhtä uskonvarainen kuin 'on Jumala', vaikka asia ei olekaan aivan ilmeinen."

        Occam leikkaa Jumalan pois tieteessä. Jumala on tällä hetkellä ylimääräinen oletus, joten Jumala jätetään yhtälöistä pois.

        "Sellainen olisi vaikkapa tuo tyhjästä putkahtanut universumi."

        Tieteessä ei väitetä universumin putkahtaneen tyhjästä.

        "Siksi teistinen premissi on yhtä oikeutettu"

        Edelleen se Occam.


      • ertert
        ...ontuu kirjoitti:

        >>Jätät ainoaksi 'järjelliseksi' vaihtoehdoksi tyhjästä syntyneen, mutta muuten naturalistisen universumin. Kunnioita nyt siinä kaltaisiasi>>

        Ateistit todellakin uskottelevat - ja jotkut ehkä uskovatkin - että materiaalinen todellisuus on kaikki olemassaoleva. Kaikki siis alkoi heidän mukaansa aineesta. Aineen tiedetään kuitenkin olevan energiaa tiivistyneessä muodossa ja näin ollen jonkinlaisen energian täytyi olla olemassa ennen ainetta. Materialistisen tieteen mukaan alkuräjähdys olisi tuottanut maailmankaikkeuden kaiken olemassaolevan tilankin. Miten ihmeessä alkuräjähdys - tai mikään räjähdys - edes voisi tapahtua tilassa jota ei ole? Ja miten tuo räjähdys voisi laajentua tilaan jota ei ole olemassa?

        Energiaa on tutkittu esimerkiksi kvanttitasolla ja on tehty havaintoja jotka viittaavat tietoiseen energiaan - toisin sanoen "aineessa" läsnäolevan Hengen olemassaoloon.

        "Aineen tiedetään kuitenkin olevan energiaa tiivistyneessä muodossa"

        Tiivistyneessä muodossa?

        "Miten ihmeessä alkuräjähdys - tai mikään räjähdys - edes voisi tapahtua tilassa jota ei ole?"

        Ei se tapahtunut tilassa, jota ei ole vaan laajentui siihen.

        "Ja miten tuo räjähdys voisi laajentua tilaan jota ei ole olemassa?"

        Miksei voisi? Mikä sen estää?

        "Energiaa on tutkittu esimerkiksi kvanttitasolla ja on tehty havaintoja jotka viittaavat tietoiseen energiaan - toisin sanoen "aineessa" läsnäolevan Hengen olemassaoloon."

        Lähde, kiitos.


      • ertert

      • H.H.
        ertert kirjoitti:

        "mutta ymmärretään kuinka premissi 'ei ole jumalaa' on yhtä uskonvarainen kuin 'on Jumala', vaikka asia ei olekaan aivan ilmeinen."

        Occam leikkaa Jumalan pois tieteessä. Jumala on tällä hetkellä ylimääräinen oletus, joten Jumala jätetään yhtälöistä pois.

        "Sellainen olisi vaikkapa tuo tyhjästä putkahtanut universumi."

        Tieteessä ei väitetä universumin putkahtaneen tyhjästä.

        "Siksi teistinen premissi on yhtä oikeutettu"

        Edelleen se Occam.

        Occamin yhteydessä kannattaa muistaa Einsteinin hiomakivi: Älä tee tarpeettoman monimutkaisia oletuksia.

        "Occam leikkaa Jumalan pois tieteessä."
        Ei kannata rakentaa kokonaista maailmankuvaa jonkin yksittäisen älynväläyksen pohjalta. Sellainen olisi yltiöinduktiivisuutta viimeisen päälle - ja siis melkoisen huonolla perustalla.

        Ennen joulua pyrin tuomaan sinulle tätä hiomakiven ideaa esille, kun keskustelimme kosmologiasta. Muistanet kuinka kritisoin sitä että tieteeseen ollaan tuotu turhia oletuksia - vähemmilläkin selviäisi.


        "Tieteessä ei väitetä universumin putkahtaneen tyhjästä."
        Miksi universumille on arvioitu ikä?



        No niin, paas vänkyröiden.


    • "Valtaojalla näyttää olevan voimakas pelko. että usko Jumalaan johtaa kriittisen ajattelun kuolemaan. Tieteen ja kulttuurin historia kuitenkin osoittaa, ettei näin ole asianlaita".

      Viestin otsikosta.

      Pitäisikö Tapio Puolimatkan mielestä ehkä kirjaimellisesti Raamatun sanaan voidakseen
      olla älykäs?.
      Toivottavati ei. Kritiikitön usko Jumalaan ja Raamatun ilmoitukseen elämänsynnystä
      kuuluu vääjäämättömästi ns. keskiaikaan.

    • plätkäistä tänne?

      Mulla ei ole pääsyä Hesariin, jos jollain on pääsy niiden verkkolehteen niin voisko panna Valtaojan kirjoituksen tänne pliis!

      • se..

        Ei mullakaan ole originalia, mutta tässä on kommentaari.

        -- klipetiklpieti --

        Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja arvioi, että professori Tapio Puolimatkan tiede- ja evoluutiokriittiset kirjat ja Helsingin Sanomissa 15.11. julkaistu Vieraskynä-kolumni ovat "jenkkien kiilastrategiaa puhtaimmillaan" ja "ala-arvoista ihmisten harhauttamista professorin arvovallalla".

        - Kaikkein paheksuttavinta on se, että Puolimatka koettaa ujuttaa kreationismin tieteen tilalle kouluihin. Hän puhuu kriittisen suhtautumisen opettamisesta koululaisille mainitsematta koskaan, että kyse on aivan pelkästään Jumalasta ja uskonnosta.

        - Yksi Puolimatka tekee enemmän pahaa uskon ja tiedon väleille kuin saattaa arvatakaan. Niin hyvin hänen sekoilunsa on noteerattu tieteen puolella, Valtaoja sivaltaa.

        Skepsis ry. myönsi tämänvuotisen Huuhaa-palkinnon Kustannus Oy Uudelle Tielle sen kustantamien Tapio Puolimatkan kirjojen Usko, tiede ja Raamattu sekä Usko, tiede ja evoluutio vuoksi.

        Valtaoja ei kuulu Skepsis ry:n hallitukseen, joka valitsee Huuhaa-palkinnon saajat, mutta kertoo lukeneensa molemmat Puolimatkan kirjat. Marraskuussa Darwin-symposiumin esitelmänsä yhteydessä Valtaoja mainitsi pitävänsä Usko, tiede ja evoluutio -kirjaa oivana kandidaattina Huuhaa-palkinnon saajaksi.

        "Luojaan uskominen on eri asia kuin kreationismi"

        Puolimatkan mukaan (HS 15.11.) ainoa tapa opettaa biologisia tosiasioita neutraalisti on myöntää, että empiiristä todistusaineistoa voidaan tulkita eri tavoilla ja tulkinta voi johtaa erilaisiin päätelmiin riippuen siitä, minkä uskonnollisen oletuksen pohjalta sitä tulkitaan. Valtaojan mukaan Puolimatka vaatii koko menestyksekkäästä tieteen perusmetodista luopumista vain siksi, että "fundamentalistissävyinen Jumala" saataisiin kaiken lähtökohdaksi.

        Valtaoja patistelee kirkkoa tekemään ihmisille selväksi, että Luojaan uskominen ei ole sama asia kuin usko kreationistiseen maailmankuvaan.

        - Jos kukaan kirkon puolelta ei mitenkään reagoi ja protestoi, jää helposti sellainen käsitys, että kaikki kirkon väki on "litteä maa, 6000 vuotta sitten luotu" -porukkaa, jonka kanssa kukaan järkevä ihminen ei tietystikään halua olla missään tekemisissä.

        -- klipetiklipeti --

        olsi kyllä kiinnostavaa nähdä tuo "tähtitieteilijä" keskustelemassa tieteenfilosofiasta. Toivottavasti uskaltaa ottaa haasteen vastaan.

        Sitä odotellessa:

        http://vod.tv7.fi/vod/site/play.vm?file=cafe_raamattu-097-w.MP4&dir=cafe_raamattu


      • luettua

      • haaste vataan!
        luettua kirjoitti:

        http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task =view&id=7294&Itemid=38

        Siinä juuri siitä, miten Valtaoja ei ole kovin älykkään oloinen argumentaatiossa. tyypillinen ateisti siis.

        Puolimatka on useasti yrittänyt julkiseen debattiin Valtaojan kanssa, mutta Valtaoja ei ole uskaltanut. Miksi?

        Jos mies ei ole täysi vellihousu, pitäisi uskaltaa.


      • ydinfysiikasta?
        haaste vataan! kirjoitti:

        Puolimatka on useasti yrittänyt julkiseen debattiin Valtaojan kanssa, mutta Valtaoja ei ole uskaltanut. Miksi?

        Jos mies ei ole täysi vellihousu, pitäisi uskaltaa.

        Ehkä Valtaoja ei ole uskaltanut, koska ei ole asiantuntija. Valtaoja on tähtitieteilijä, eikä sille voi olla kovin hyvää tieteenfilosofista asiantuntemusta. Sama kuin autonasentaja antaisi lausunnoon ydinfysiikasta.

        Ei ihme jos pelottaa.


      • Kössönöm
        haaste vataan! kirjoitti:

        Puolimatka on useasti yrittänyt julkiseen debattiin Valtaojan kanssa, mutta Valtaoja ei ole uskaltanut. Miksi?

        Jos mies ei ole täysi vellihousu, pitäisi uskaltaa.

        huhua parempaa esitettäväksi, että Valtaoja olisi kieltäytynyt keskustelemasta Puolimatkan kanssa?


      • vain, kun
        ydinfysiikasta? kirjoitti:

        Ehkä Valtaoja ei ole uskaltanut, koska ei ole asiantuntija. Valtaoja on tähtitieteilijä, eikä sille voi olla kovin hyvää tieteenfilosofista asiantuntemusta. Sama kuin autonasentaja antaisi lausunnoon ydinfysiikasta.

        Ei ihme jos pelottaa.

        Valtaoja niin kiivaasti ja väheksyen puhuu uskonnoista, mutta ei sitten uskalla vastata sanoistansa.

        Tämä on aivan tyypillistä ateistihihhulismia, puhutaan soopaa, mutta ei vastata puheistaan. Esimerkiksi ateismipalstalla ateistit keskustelevat uskonnosta, jota ei ole olemassakaan ja uskovista, jollaisia ei olekaan muualla kuin ateistien omissa harhaisissa mielikuvitukissaan. Kun sitten kysyy perusteluja "mitä, missä, milloin", aletaan mennä henkilökohtaiseen loukkaamiseen.


      • riitä?
        Kössönöm kirjoitti:

        huhua parempaa esitettäväksi, että Valtaoja olisi kieltäytynyt keskustelemasta Puolimatkan kanssa?

        Puolimatka on tämän todennut, eikä Valtaoja ole sitä kiistänyt.


      • huhu..
        Kössönöm kirjoitti:

        huhua parempaa esitettäväksi, että Valtaoja olisi kieltäytynyt keskustelemasta Puolimatkan kanssa?

        >> Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani. Toivoisin kuitenkin, että Valtaoja olisi valmis puolustamaan näkemyksiään tilanteessa, jossa hän joutuisi vastaamaan argumentteihin argumenteilla.


      • vain, kun
        vain, kun kirjoitti:

        Valtaoja niin kiivaasti ja väheksyen puhuu uskonnoista, mutta ei sitten uskalla vastata sanoistansa.

        Tämä on aivan tyypillistä ateistihihhulismia, puhutaan soopaa, mutta ei vastata puheistaan. Esimerkiksi ateismipalstalla ateistit keskustelevat uskonnosta, jota ei ole olemassakaan ja uskovista, jollaisia ei olekaan muualla kuin ateistien omissa harhaisissa mielikuvitukissaan. Kun sitten kysyy perusteluja "mitä, missä, milloin", aletaan mennä henkilökohtaiseen loukkaamiseen.

        "Valtaoja niin kiivaasti ja väheksyen puhuu uskonnoista, mutta ei sitten uskalla vastata sanoistansa."

        Korjauksena ja lisäyksenä edelliseen viestiini: siis palstalla väitetään niin.


      • huhu.. kirjoitti:

        >> Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani. Toivoisin kuitenkin, että Valtaoja olisi valmis puolustamaan näkemyksiään tilanteessa, jossa hän joutuisi vastaamaan argumentteihin argumenteilla.

        Olisi pelkkää ajankulua lähteä jankkaamaan varsinkaan kreationismia edustavan
        väittelijän kanssa.
        Eihän heillä ole mitään kokein osoitettavaa materiaalia keskiaikaisten väitteidensä tueksi.

        Lajien kehittymistä ja eriytymistä omiksi roduikseen ei voida koskaan kumota.
        Älykkään suunnittelijan oppi on ajanut jo kiville 1800 luvun puolella.


      • Kössönöm
        vain, kun kirjoitti:

        Valtaoja niin kiivaasti ja väheksyen puhuu uskonnoista, mutta ei sitten uskalla vastata sanoistansa.

        Tämä on aivan tyypillistä ateistihihhulismia, puhutaan soopaa, mutta ei vastata puheistaan. Esimerkiksi ateismipalstalla ateistit keskustelevat uskonnosta, jota ei ole olemassakaan ja uskovista, jollaisia ei olekaan muualla kuin ateistien omissa harhaisissa mielikuvitukissaan. Kun sitten kysyy perusteluja "mitä, missä, milloin", aletaan mennä henkilökohtaiseen loukkaamiseen.

        " Esimerkiksi ateismipalstalla ateistit keskustelevat uskonnosta, jota ei ole olemassakaan ja uskovista, jollaisia ei olekaan muualla kuin ateistien omissa harhaisissa mielikuvitukissaan."

        - Uskonnot ovat olemassa, kuten myös uskovia. Ikävä kyllä.


      • tilaisuus..
        huhu.. kirjoitti:

        >> Esko Valtaoja on tähän mennessä kieltäytynyt julkisesti väittelemästä kanssani. Toivoisin kuitenkin, että Valtaoja olisi valmis puolustamaan näkemyksiään tilanteessa, jossa hän joutuisi vastaamaan argumentteihin argumenteilla.

        jossa keskustelun olisi pitänyt tapahtua ja koska?

        Vai oliko kyse maallikkosaarnaajien kesätapahtumasta, johon Valtaojan olisi pitänyt vierailevana "karitsana" osallistua.

        Kyllä te krisselit olette niin hullua väkeä, etten ollenkaan ihmettele, miksi kukaan ei sanaanne usko. Aivan silkkaa valehtelua kaikki.

        Usko, joka vaatii valehtelua ollakseen olemassa, on väärä uskonto. Kääntykää Allahin puoleen, hän on oikea Jumala.


      • vastinetta
        Kössönöm kirjoitti:

        " Esimerkiksi ateismipalstalla ateistit keskustelevat uskonnosta, jota ei ole olemassakaan ja uskovista, jollaisia ei olekaan muualla kuin ateistien omissa harhaisissa mielikuvitukissaan."

        - Uskonnot ovat olemassa, kuten myös uskovia. Ikävä kyllä.

        Sellaisia uskontoja, mistä attehihhulit esimerkkejään ottavat ja "keskustelevat", ei ole olemassakaan muuta kuin ateistin omassa päässä. Se on fiktiivistä kuten koko ateistinen "totuus".

        Mutta onneksi on oikeat uskonnot ja ihan oikeita uskovaisia, monissa eri tulkinnoissaan.


      • ei uskalla?
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Olisi pelkkää ajankulua lähteä jankkaamaan varsinkaan kreationismia edustavan
        väittelijän kanssa.
        Eihän heillä ole mitään kokein osoitettavaa materiaalia keskiaikaisten väitteidensä tueksi.

        Lajien kehittymistä ja eriytymistä omiksi roduikseen ei voida koskaan kumota.
        Älykkään suunnittelijan oppi on ajanut jo kiville 1800 luvun puolella.

        Olisi ihan kiinnostavaa, onko miehellä kanttia julkiseeen depattiin. Helppo on puskasta ampua.


      • leimaamista..
        tilaisuus.. kirjoitti:

        jossa keskustelun olisi pitänyt tapahtua ja koska?

        Vai oliko kyse maallikkosaarnaajien kesätapahtumasta, johon Valtaojan olisi pitänyt vierailevana "karitsana" osallistua.

        Kyllä te krisselit olette niin hullua väkeä, etten ollenkaan ihmettele, miksi kukaan ei sanaanne usko. Aivan silkkaa valehtelua kaikki.

        Usko, joka vaatii valehtelua ollakseen olemassa, on väärä uskonto. Kääntykää Allahin puoleen, hän on oikea Jumala.

        Kun lukee tämän palstan juttuja, älyllistä löperyyttä ja leimaamista ateistien kannalta, on helppo uskoa Puolimatkan väitteeseen, että ateistinen filosofia ei kestä deististä kritiikkiä, ja sen takia turvaudutaan tunneperäiseen leimaamiseen.

        Kysehän on älyllisestä epärehellisyydestä, joka tieteenfolosofisesti on argumentaatiovirhe; argumentum ad hominem, eli aletaan keskustella keskustelijasta asian sijaan.

        Mutta mitä itse asiaan tulee, arvostan Puolimatkaa suuresti. Olen ollut kuuntelemassa häntä kahdessa eri tilaisuudessa, ja hänen älykkyys ja lukeneisuus teki kyllä itseeni suuren vaikutuksen. Eikä siitä miehestä tuntunut nöyryyttäkään puuttuvan, joku yleisön joukosta esitti huomautuksen, niin Puolimatka otti kynän käteensä ja kirjoitti sen ylös.

        Ehkäpä jos Valtaoja onnistuisi jotain älyllistä kritiikkiä esittämään, Puolimatka ottaisi sen ajattelussaan huomioon.

        Olisiko tämä liikaa vaadittu Valtaojalta, joka jostain syystä kuitenkin esiintyy älykkönä julkisessa keskustelussa?


      • Kössönöm
        vastinetta kirjoitti:

        Sellaisia uskontoja, mistä attehihhulit esimerkkejään ottavat ja "keskustelevat", ei ole olemassakaan muuta kuin ateistin omassa päässä. Se on fiktiivistä kuten koko ateistinen "totuus".

        Mutta onneksi on oikeat uskonnot ja ihan oikeita uskovaisia, monissa eri tulkinnoissaan.

        että hellareista, lestadiolaisia, juutalaisia, mormoneja, evlutkuja, ortodokseja, muslimeja jne. ei ole olemassa? Kumma juttu, kun niistä on ihan tilastojakin olemassa.


      • Kössönöm
        ei uskalla? kirjoitti:

        Olisi ihan kiinnostavaa, onko miehellä kanttia julkiseeen depattiin. Helppo on puskasta ampua.

        Sinähän voisit järjestää sellaisen keskustelutilaisuuden. Järjestä vaikka avoin yleisötilaisuus ja kutsu media mukaan, niin voisi olla aikamoinen suksee.


      • Kössönöm
        leimaamista.. kirjoitti:

        Kun lukee tämän palstan juttuja, älyllistä löperyyttä ja leimaamista ateistien kannalta, on helppo uskoa Puolimatkan väitteeseen, että ateistinen filosofia ei kestä deististä kritiikkiä, ja sen takia turvaudutaan tunneperäiseen leimaamiseen.

        Kysehän on älyllisestä epärehellisyydestä, joka tieteenfolosofisesti on argumentaatiovirhe; argumentum ad hominem, eli aletaan keskustella keskustelijasta asian sijaan.

        Mutta mitä itse asiaan tulee, arvostan Puolimatkaa suuresti. Olen ollut kuuntelemassa häntä kahdessa eri tilaisuudessa, ja hänen älykkyys ja lukeneisuus teki kyllä itseeni suuren vaikutuksen. Eikä siitä miehestä tuntunut nöyryyttäkään puuttuvan, joku yleisön joukosta esitti huomautuksen, niin Puolimatka otti kynän käteensä ja kirjoitti sen ylös.

        Ehkäpä jos Valtaoja onnistuisi jotain älyllistä kritiikkiä esittämään, Puolimatka ottaisi sen ajattelussaan huomioon.

        Olisiko tämä liikaa vaadittu Valtaojalta, joka jostain syystä kuitenkin esiintyy älykkönä julkisessa keskustelussa?

        on sanonut: "että ateistinen filosofia ei kestä deististä kritiikkiä, ja sen takia turvaudutaan tunneperäiseen leimaamiseen."

        - Jaa-a. Vai deistinen kritiikki. Mitä se tarkoittaa, voitko selventää?

        Ja H.H., voisit sinä omaakin nikkiäsi käyttää.


      • sanoa, että
        Kössönöm kirjoitti:

        että hellareista, lestadiolaisia, juutalaisia, mormoneja, evlutkuja, ortodokseja, muslimeja jne. ei ole olemassa? Kumma juttu, kun niistä on ihan tilastojakin olemassa.

        "älälässytä"

        Tiedät varsin hyvin, että sinä kuten muutkin tarkoituksellisesti väärentävät faktat uskonnoista ja sitten niiden perusteella "arvioivat". Tämä on vanha keino ja mm. Hitler käytti sitä omassa propagandasodassaan.

        Taas jos todella olet sitä mieltä, mitä olet mm. kristinuskosta väittänyt, pitää sanoa, että uskonnonopetus on jo yleissivistyksen vuoksi opetettava niin ateisteille ja kristityille ja ET opetus on kriminalisoitava!


      • Kössönöm
        sanoa, että kirjoitti:

        "älälässytä"

        Tiedät varsin hyvin, että sinä kuten muutkin tarkoituksellisesti väärentävät faktat uskonnoista ja sitten niiden perusteella "arvioivat". Tämä on vanha keino ja mm. Hitler käytti sitä omassa propagandasodassaan.

        Taas jos todella olet sitä mieltä, mitä olet mm. kristinuskosta väittänyt, pitää sanoa, että uskonnonopetus on jo yleissivistyksen vuoksi opetettava niin ateisteille ja kristityille ja ET opetus on kriminalisoitava!

        et-opetuksesta mitään. Uskonnonopetus ei ainakaan sivistystasoa nosta. Miten voisikaan nostaa sivistystä, kun henkiolennoista puhutaan totena.

        "Tiedät varsin hyvin, että sinä kuten muutkin tarkoituksellisesti väärentävät faktat uskonnoista ja sitten niiden perusteella "arvioivat"."

        - Itse te uskikset kinaatte toistenne kanssa jatkuvasti siitä mikä on oikeaa uskoa ja mikä ei. Oletko sitä mieltä, että muslimit ovat yhtä oikeassa uskonsa kanssa kuin sinäkin?


      • hyvä kysymys...
        Kössönöm kirjoitti:

        Sinähän voisit järjestää sellaisen keskustelutilaisuuden. Järjestä vaikka avoin yleisötilaisuus ja kutsu media mukaan, niin voisi olla aikamoinen suksee.

        Tosiasia on, että Valataoja ei ole asiantuntija. Hän on tähtitieteilijä. Mitäpä hän tietäisi tieteenfilosofiasta?

        Puolimatka sensijaan on väitellyt filosofiasta tohtoriksi ja toimii dosenttina Helsingin yliopistossa.

        Se on kai vähän sama, kuin jos pyytäisi autonasentajalta lausuntoa ydinfysiikasta.


      • on se,
        Kössönöm kirjoitti:

        et-opetuksesta mitään. Uskonnonopetus ei ainakaan sivistystasoa nosta. Miten voisikaan nostaa sivistystä, kun henkiolennoista puhutaan totena.

        "Tiedät varsin hyvin, että sinä kuten muutkin tarkoituksellisesti väärentävät faktat uskonnoista ja sitten niiden perusteella "arvioivat"."

        - Itse te uskikset kinaatte toistenne kanssa jatkuvasti siitä mikä on oikeaa uskoa ja mikä ei. Oletko sitä mieltä, että muslimit ovat yhtä oikeassa uskonsa kanssa kuin sinäkin?

        että tuntee asiat (oikein). Faktat faktoina, myös uskonnoista ja uskomuksista. Sitä juuri ateisteilta puuttuu, koska ne ei ymmärrä uskonoista mitään. Minkä ne luulee ymmärtävänsä, on vain mutu-tietoa, oman pään tuotosta, ei siis faktaa.


      • ertert
        haaste vataan! kirjoitti:

        Puolimatka on useasti yrittänyt julkiseen debattiin Valtaojan kanssa, mutta Valtaoja ei ole uskaltanut. Miksi?

        Jos mies ei ole täysi vellihousu, pitäisi uskaltaa.

        "Miksi?

        Jos mies ei ole täysi vellihousu, pitäisi uskaltaa. "

        Ehkä siksi, että debatti on enemmän esiintymistä kuin syvälle menevää aiheen käsittelyä.


      • Kössönöm
        on se, kirjoitti:

        että tuntee asiat (oikein). Faktat faktoina, myös uskonnoista ja uskomuksista. Sitä juuri ateisteilta puuttuu, koska ne ei ymmärrä uskonoista mitään. Minkä ne luulee ymmärtävänsä, on vain mutu-tietoa, oman pään tuotosta, ei siis faktaa.

        kristinuskosta enemmän kuin moni kristitty. Ja islamista myös. Ei jumaliin tarvitse uskoa, jotta uskonnoista tietäisi.


    • Nyt kannattaa pitää mielessä että myös krisut itse ovat tyrmänneet Puolimatkan jutut, ihan sille tasolle että häneltä ovat argumentit loppuneet.

      Puolimatka silti jatkaa samaa rataa, saaden näköjään joitakin jopa mukaansa.

      Itse asiassa tiedemiesten ei kannattaisi edes lähteä mihinkään väittelyihin, sehän normihihun silmissä nostaisi Puolimatkan samalle tasolle.

      • kullutkaan..

        >> Nyt kannattaa pitää mielessä että myös krisut itse ovat tyrmänneet Puolimatkan jutut, ihan sille tasolle että häneltä ovat argumentit loppuneet.


      • kullutkaan.. kirjoitti:

        >> Nyt kannattaa pitää mielessä että myös krisut itse ovat tyrmänneet Puolimatkan jutut, ihan sille tasolle että häneltä ovat argumentit loppuneet.

        tämä herra:
        http://www.kolumbus.fi/herranen/jaakko/mot.pdf

        Sinänsä en arvosta rteitä kertisnikillä liikkuvia hihuvajakkeja mutta laitanpa tuon nyt malliksi.


      • ihmettä?
        Nas.se kirjoitti:

        tämä herra:
        http://www.kolumbus.fi/herranen/jaakko/mot.pdf

        Sinänsä en arvosta rteitä kertisnikillä liikkuvia hihuvajakkeja mutta laitanpa tuon nyt malliksi.

        Laitoit linkin johonkin 176 sivua pitkään PDF-tiedostoon (omakustanne), jossa ei edes kertaakaan esiintynyt sanaa Puolimatka, saatikka että kyseinen teos olisi ollut kritiikkiä Puolimatkan esittämiä ajatuksia kohtaan.

        Voisitko yrittää uudestaan?

        Puolimatkan mukaan on aika yleistä, että ateistisetkin filosofit ovat valmiita hyväksymään ajatuksen Jumalan olemassaolosta. He tutkivat järkeä ja älyn olemusta, niin he huomaavat, että järjen alkuperä ei voi olla sattumanvarainen, koska se on jotain niin ainutlaatuista ja poikeavaa, joten järjen alkuperä ei voi olla "ei järjellinen".

        Muuten, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Puolimatkan ajatusten ympärille voisi jopa perustaa uuden filosofisen koulukunnan, teistinen realismi.


      • ihmettä? kirjoitti:

        Laitoit linkin johonkin 176 sivua pitkään PDF-tiedostoon (omakustanne), jossa ei edes kertaakaan esiintynyt sanaa Puolimatka, saatikka että kyseinen teos olisi ollut kritiikkiä Puolimatkan esittämiä ajatuksia kohtaan.

        Voisitko yrittää uudestaan?

        Puolimatkan mukaan on aika yleistä, että ateistisetkin filosofit ovat valmiita hyväksymään ajatuksen Jumalan olemassaolosta. He tutkivat järkeä ja älyn olemusta, niin he huomaavat, että järjen alkuperä ei voi olla sattumanvarainen, koska se on jotain niin ainutlaatuista ja poikeavaa, joten järjen alkuperä ei voi olla "ei järjellinen".

        Muuten, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Puolimatkan ajatusten ympärille voisi jopa perustaa uuden filosofisen koulukunnan, teistinen realismi.

        on käynyt laajasti asiasta kirjeenvaihtoa Puolimatkan kanssa ja toteaa että:

        "Sähköpostikirjeenvaihtokin loppui siihen että vastapuolelta loppui raamatulliset perusteet ja argumentit toimintansa perustelemiseksi. Silti homma jatkuu."

        Minua ei kiinnosta teidän paskan lapioimisemme sen enempää, joten jatka tästä itse eteenpäin. Varmaan Herranen sinua valistaa, jos vaivaudut kysmymään.


      • sekatyömies
        Nas.se kirjoitti:

        on käynyt laajasti asiasta kirjeenvaihtoa Puolimatkan kanssa ja toteaa että:

        "Sähköpostikirjeenvaihtokin loppui siihen että vastapuolelta loppui raamatulliset perusteet ja argumentit toimintansa perustelemiseksi. Silti homma jatkuu."

        Minua ei kiinnosta teidän paskan lapioimisemme sen enempää, joten jatka tästä itse eteenpäin. Varmaan Herranen sinua valistaa, jos vaivaudut kysmymään.

        varsinainen sekatyömies. Jotta voisi ottaa tuohon väitteeseesi kantaa, pitäisi tietää faktat. Ja tietysti olisi hyvä tietää, millä argumenteilla Herrainen on "selättänyt" Puolimatkan. Puolimatkalla on käsittääkseni aika hyvä tietämys länsimaisen filosofian historiasta.

        Kuten yleistit, kristityt olisivat tyrmänneet p
        Puolimatkan, et onnistunut minua vakuuttamaan.

        Kaikki kiiltävä ei ole kultaa.


      • sekatyömies kirjoitti:

        varsinainen sekatyömies. Jotta voisi ottaa tuohon väitteeseesi kantaa, pitäisi tietää faktat. Ja tietysti olisi hyvä tietää, millä argumenteilla Herrainen on "selättänyt" Puolimatkan. Puolimatkalla on käsittääkseni aika hyvä tietämys länsimaisen filosofian historiasta.

        Kuten yleistit, kristityt olisivat tyrmänneet p
        Puolimatkan, et onnistunut minua vakuuttamaan.

        Kaikki kiiltävä ei ole kultaa.

        on päättänyt johonkin uskoa, niin eipä siinä perustelut auta.

        Siksi asiasta jauhaminen on ihan turhaan.

        varsinkin kun kyseessä on ääliö joka käyttää joka kerta eri nimimerkkiä.

        Sen kusipäisempää vajakkia ei liene olemassa?

        Kerrotko muuten miksi sulla lurahti eritteen kierto päinvastaiseksi kuin muilla ihmisillä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8313
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      2655
    3. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      958
    4. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      910
    5. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      846
    7. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      843
    8. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      822
    9. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      742
    Aihe