S-vika

Nimetön

Olisiko jotain neuvoi s-vikaiselle, miten sen saisi pois, tai ees lievennettyy, oon 14 vuotta nyt. Pienempään mul huomattii ässä vika mut se oli niin pieni, ettei mua laitettu minnekkään, mut nyt oon alkanu huomata sen. Varsinki ku laulan, ässät tulee aina sellasena pienenä sönkötyksenä.

Et jos olis jotain harjotuksii et oppis paremmin, tai ku en oo ees varma missä kielen pitäis olla ku sanoo ässää...

38

12049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shhhhhhh!

      Mulla ei ole ÄSSÄ-vikaa, mutta kun itse kokeilee puhua väärin, niin huomaan että "lespaavan" s:än saamiseksi kielen kärki ei kosketa suuta yläetuhampaiden takana, vaan ilma purkautuu kielen sivuilta. Kokeile harjoitella sellaisella leveähköllä virneellä, koskettaen suuta kevyesti kielen kärjellä yläetuhampaiden takaa. Puhaltelet vaan ja imitoit vaikka käärmettä. Ilman pitää purkautua kielen kärjen ja suun "lakiosan" välistä. Liikuttele kieltä ja suuta kunnes kuulostaa oikealta. Pikkuhiljaa yrität saada muitakin äänteitä mukaan. Liioittele oikein kunnolla sellaista "stadin pissis" ässää, jos sen saat toistuvasti aikaiseksi, niin normaali ässä pitäisi olla sen jälkeen lasten leikkiä.

      • Anonyymi

        Miten kielen oikea ja vasen puoli meneekö ne hampaitten väliin


    • Harjoittelua vain.
      Paitsi että se ei ole ihanihan kielenkärki vaan ihan vähän kärjestä taaemmas.. Käytä vähän leveämpääkin osaa kielen kärjestä välillä.
      Yritä muodostaa ässä liikuttelemalla kärkeä ja kärjen osaa eri tavoin, kunnes kuulostaa oikealta. Nyt tiedät kielen osan ja kielen paikan.

      Eikun vain suu irveen ja kokeilemaan! Kyllä sinä sen ässän sieltä löydät vielä! Ja sitten opettelemaan sen käyttöä.

      Miesystävälläni on myös hyvin lievä ässä-vika. Hän työntää ilman ulos myös hampaiden välistä väärästi, ja ässä tulee lievästi sössötyksen kaltaisena, ja vaikka vika onkin hyvin vaikeasti havaittava, joissakin lauluissa tai sanoissa se todellakin kuuluu suhteellisen selvästi. Ei häntä ikinä siitä ole huomautettu, eli niin selvä se ei ole.. Mutta niin että joskus sen kuulee kun sitä kuuntelee. :)
      Mielestäni se on vain todella söpöä. Pidän siitä pienestä viasta, vaikka hän tuntuu olevan vaivautunut siitä itse.

    • Ongelmatapaus112

      Pitää harjoitella, itse olen 15-vuotias poika, jolla s-vika ja myös r-vika!

      • Anonyymi

        Minulla oli ekaluokalla myös molemmat viat ja joka päivä treenasin sanan part

        ” Ärrän kierrän ympäri orren
        Ässän pistän taskuun ”

        Ja kun olin aikani treenannut tätä niin opin, toisinaan vieläkin saatan R kirjaimen sanoa sillä väärällä tavalla , vaan en enää välitä jos sanon väärin, sillä osaan sanoa oikeinkin mutta väsyksissä menee laiskaksi R kirjaimiksi .


    • sössöttäjä

      Ketju on jo melko iäkäs, joten saapa nähdä saanko vastauksia, mutta liityn joukkoon "iloiseen" ja ilmoittaudun S-vikaiseksi.

      Yritin tehdä noita mainitsemianne harjoituksia, mutta en vain yksinkertaisesti käsitä, miten S:n voi saada sanotuksi, jos kieli on lähempänä ylähampaita, kuin alahampaita. Kieli ei siis kosketa hampaita/kitalakea?

      Huomasin Twinkin viestissä juuri samanlaiset "oireet" kuin itselläni:
      "Miesystävälläni on myös hyvin lievä ässä-vika. Hän työntää ilman ulos myös hampaiden välistä väärästi, ja ässä tulee lievästi sössötyksen kaltaisena..."

      Juuri tuolla tavalla ässän itsekin lausun. Kieli painautuu alahampaiden taa tai on hieman niiden päällä. Ässät tulevat siis sössötyksenä. Etenkin tuplaässät ja -ksi -päätteet ovat pahimpia. Joskus suhahtaakin oikein kunnolla puhuessa.

      Yritin pitää kielen siellä yläetuhampaiden takana hipaisemassa kitalakea, mutta aina se pyrkiytyy takaisin alahampaiden taa. Mikäli saan pidettyä kielen ylähampaiden takana, saan tulokseksi jonkinmoista mömmöä, jolle ei löydy edes kirjaimia, mutta joka ei kyllä ole ässää nähnytkään. Olenko siis oikeilla jäljillä ja pitäisikö vain yrittää ja jatkaa ja jatkaa, niin kauan että joku sihinä sieltä tulisi?

      Ihan vain varmistuksena; pitäisikö kielen olla siis enemmänkin "yläsuun" kuin alahampaiden puolella? Onko automaattisesti ässä sanottu väärin, jos kieli käy alahampaiden takana?

      Puheterapia-ajatus tuli vasta tänään kunnolla mieleen, mutta en olisi halukas sinne menemään, kun ikää on kuitenkin jo 18 ja jännitän kahdenkeskisiä juttutuokioita älyttömästi. Vasta nyt jotenkin käsitin, että ehkä syynä voi olla S-vikani, jonka olen vain yrittänyt unohtaa. Vielä jos juttelu kohdistuu johonkin heikkouteeni, niin saisin varmaan vähintään paniikkikohtauksen. En tiedä, onko puhevika ollut minulla jo lapsesta asti, sillä olen kyllä R-viasta kärsinyt ja sen saanut korjattua. Vian huomasin vasta viidennellä luokalla omaa puhetta nauhalta kuunnellessani; korvakuulolla en kuule sössötystä tai sihahtelua puheessani. Mietin myös, voisiko "yöraudoilla" olla jotain osuutta asiaan; toisella luokalla jouduin pitämään niitä suun ahtauden takia, pari hammasta ei mahtunut tulemaan oikein päin, vaan tulivat "kyljellään" ulos ikenistä.

      Ok, koko avautumisen pointti oli siis se, että jos joku ihana EI S-vikaa omaava tai siitä parantunut osaisi kertoa vielä yksityiskohtaisemmin kuinka S lausutaan, olisin onnellinen :D Kavereidenkaan kanssa ei viitsi oikein harjoitella, kun alkaa hävettää se oma sössötys.

    • Mertsssi

      Vesihiisi sihisi hississä. Ei kun treeniä ja treeniä.

      Taivas varjele, mitä sieltä tulee?! Sieltä tulee puhdas S-äänne.

    • Pallipillu

      Mulki oli joskus 5-6 vuoteen asti. Harjottelin sillon vaa kovasti sit kerran vaa faijan luo ''moi isi'' :D

    • näin täällä

      Mulla oli ässävika noin 6-vuotiaaksi asti ja sanoin ässän niin, että laitoin kielen aina hampaiden väliin, tai siis niin että kieli kosketti etuylähampaita. Puheterapeutti neuvoi vain että laita kieli hampaiden taakse kun sanot ässän ja niin tein ja sinne jäi ässävika.

      • Anonyymi

        Mulla ihan sama ja joskus äännän ässän että kieli jää hampaitten taakse ja sit mun kielenkärki osuu kitalakeen ja luulen ettei niin saisi käydä jos ässän sanois oikei.
        Ja siis pidän mun kieltä mun hsmpaissa aina kiinni niin luulen et se vaikeuttaa mun ässä viasta pois pääsemistä ja tää on niin turhauttavaa mä aina vaan sössötän ja sit kun harjottelen ja ei mee hyvin niin mä vaa itken ja haluisin vaan vettää mun kielen mun suusta.


    • help me

      jooh, ite oon 15v poika mullakin on/oli lievä s-vika,kaikki sanat jossa on -ksi pääte,esim. yksi,kaksi jne....on vaikaa sanoo...kielen kärki ei meinaa mennä niissä hampaiden taakse,mun kieli osuu niissä melkeen kita lakeen mut jää vähän vajaaks..oisko tohon miitän neuvoa...? ja sama ongelma on esim.sanassa "siis"..ekan s:än kohdalla kieli osuu ylös,mutta siin lopussa ei....ja muut sanat jossa kaksi ässää on myös joskus vähän kinkkisiä...eli neuvoja kiitos!

      • reko____

        Kokeilin noita sanoja ja mulla kieli pysyy kokoajan alhaalla ja kielenkärki alahampaiden takana. Aika harvoin sitä tarvii liikuttaa sieltä, kuin kenties esim. N kirjaimen takia, muutoin se on samas asennos kokoajan. Alaleuka nostaa kieltä kitalakea kohti S kirjaimen kohdalla, ilman että itse kieltä liikutetaan ja ilma kulkee siitä kielen ja kitalaen välistä ja aiheuttaa sihisevän äänteen.


    • minäläinen

      Itellänikin on ässä vika mutta mun kieli "taittuu" oikealle silleen että jos kattoo peilistä niin näkee että koko suu menee oikeelle vähä niinku joku märehtivä lehmä:D Ja siellä oikeella se kieli vielä osuu ylähampaisiin.. En tiiä tajusko kukaan.

      • Aurankoinen

        Minäläinen, tajusin, mulla just täydellisesti sama.


    • ärränkierränsnympäri

      puheterapiasta saa mielestäni parhaimmat keinot s-viasta eroon pääsemiseen :) omalla kohdallakin auttoi vaikka olin 21v mennessäni sinne (ilmeisesti mitä vanhempi sen vaikeampi opetella pois siitä). Itselläni oli kielenpää hiukan liian oikealla kun olisi pitänyt olla keskellä ja se oli aika helppo korjata (harjoittelua tosin vaati). Nyt ei enää puheesta huomaa ollenkaan, että olen entinen s-vikainen (ja r-vikainen myös) :) ! Puheterapiaa siis suosittelen

      • penguincakez

        Morjens, kuinka kauan sulla meni et opit s:sän ?


      • ärränkierränsnympäri
        penguincakez kirjoitti:

        Morjens, kuinka kauan sulla meni et opit s:sän ?

        no tässä mun tilanteessa sain ekalla kerralla sanottua sen oikein, kun keskityin. Siinä meni tietysti jonkin aikaa, että pystyy sanomaan sen oikein normaalissa puheessa, kun siihen yhteen kirjaimeen ei ehdi niin paljon keskittyä. Tämä on pitkälti kiinni siitä, miten ahkerasti harjoittelee, koska vain silloin se paranee :) en muista tarkkaan, mutta alle puoli vuotta meni varmasti, niin sain s:n sanottua hyvin puheessakin


      • penguincakez
        ärränkierränsnympäri kirjoitti:

        no tässä mun tilanteessa sain ekalla kerralla sanottua sen oikein, kun keskityin. Siinä meni tietysti jonkin aikaa, että pystyy sanomaan sen oikein normaalissa puheessa, kun siihen yhteen kirjaimeen ei ehdi niin paljon keskittyä. Tämä on pitkälti kiinni siitä, miten ahkerasti harjoittelee, koska vain silloin se paranee :) en muista tarkkaan, mutta alle puoli vuotta meni varmasti, niin sain s:n sanottua hyvin puheessakin

        jees :) oisko sulla jotain vinkkejä miten sen sais opittuu ? ku en tiiä mis kielen pitäs olla ku lausuu s sanan, ja ei oo niin iso s-vika mut pientä sönkötystä tulee


      • ärränkierränsnympäri
        penguincakez kirjoitti:

        jees :) oisko sulla jotain vinkkejä miten sen sais opittuu ? ku en tiiä mis kielen pitäs olla ku lausuu s sanan, ja ei oo niin iso s-vika mut pientä sönkötystä tulee

        no en ole tietysti puheterapeutti, mutta kun itse kokeilee sanoa s:n, niin kieli on keskellä suuta ja kielen kärki aika lähellä etuhampaita. Kieli on lähellä kitalakea niin että ilma suhahtaa siitä välistä ja tekee s:n. En tiedä kostuiko tästä nyt yhtään :D kyllä se puheterapia on hyvä juttu, jos sellainen vain on omassa kaupungissa ja siihen on varaa. Voi kyllä sanoa että jonkin verran on elämä muuttunut, kun ei tarvitse varoa puhumista ja opiskelen nykyään myös ammattiin, jossa puhutaan paljon. Jos tuntuu että s-vika häiritsee niin kannattaa maksaa päästäkseen siitä eroon :) ja tietysti jos r- tai s- vika ei häiritse, niin sitten vain jatkaa samaan malliin. Onhan sillä Uniikillakin r-vika ja on silti räppäri ;) (varmaan epätodennäköisin puhevikaisen ammatti)


    • 283920920

      miten tuollaiseen puheterapiaan pääsee, kun katsoo ainakin minun paikkakuntani puheterapiapalveluita niin saa käsityksen että se on tarkoitettu joillekin aivovauriokuntoitujille tai muille joilla on "oikeasti tarvetta". -.-

    • ässänkierränrnympäri

      En osaa sanoa sinun paikkakuntasi tilanteesta, mutta luulisi että puheterapiaan pääsee jo ihan sillä että on puhevika. Voi riippua ammatistasi tai tulevasta sellaisesta, eli jos opiskelet alaa jolla joutuu puhumaan paljon ja jossa s-viasta on selvää haittaa, niin sen luulisi olevan "oikeaa tarvetta". Omalla kohdalla ei ollut kyllä edes niin hyvää syytä, kävin Helsingissä puheterapiassa. Voit kuitenkin varmasti ottaa yhteyttä puheterapiapalveluun ja kysyä sieltä, et menetä mitään ja he tuskin suuttuvat :)

    • kirjainviidakko

      Omilla lapsillani oli kummallakin R-vika ja silloin treenautin heillä tosi paljon harjoituksia, koska heiltä puuttuivat myös L- ja D-kirjainten taito. Vaikka kyse on tässä S-kirjaimesta, niin kerron kuitenkin joitakin vinkkejä, joista oli meillä hyötyä.

      Tee mitä tahansa "kielijumppa"-liikkeitä eli pyöritä kieltä suun ympäri, laita rullalle "veneeksi" tai "sikariksi". Liikuta kielen kärkeä kitalaen "kattoa" pitkin. Voit keskittyä kielijumppaan esim. WC-pöntöllä istuessa silmät kiinni, niin keskityt kunnolla, eikä tarvitse pelätä, että kukaan yllättää sinut kesken kaiken, koska tämä voi olla hiukkasen tyhmän näköistä...

      Pidä silmät kiinni ja sano ääneen kirjaimet DDDEEEEE, ÄRRRRRR, ÄLLLLL. Keskity siihen, missä asennossa kielesi on. Huomaat pian, että kaikissa näissä kieli nousee ylös kitalakeen, mutta oleellista on tajuta se, että kieli voi olla kuperana, litteänä tai tehdä täry-liikettä.

      Ihan vastaavasti oikeaoppisessa S-kirjaimessa kieli nousee suunnilleen samaan kohtaan kuin kirjainta D, R ja L sanoessa. Erona on vain se, että kielen kärki ei kosketa kitalakea kuten D:ssä, vaan suu on enemmän kiinni ja kieli painuu litteäksi. Kieltä ei siis työnnetä eteenpäin lähelle etuhampaita!!!!!!!!! Voit kokeilla sanoa kirjainyhdistelmiä D S D S D S ja vastaavasti R S R S R S sekä L S L S L S. Sano hitaasti, jotta ehdit "maistelemaan" kirjaimia.

      Kokeile sanoa S-kirjainta (ääneen tietysti) siten, että liikutat tarkoituksella kieltä pitkin kitalaen yläosaa ja sanot S-kirjainta niin, että kieli on ihan etuhampaissa kiinni ja liikutat kieltä hiljaa taaksepäin. Pidä tarvittaessa silmät kiinni, jotta voit keskittyä siihen, että miltä kieli tuntuu eri kohdissa.

      Julkkiksista esimerkiksi kokki-Jamie Oliver sanoo S-kirjaimen väärin, jolloin hänen kieli "puskee" ulos suusta.

      Jos on joku hyvä kaveri tai vaikka vanhempasi, niin menkää vierekkäin peilin eteen kunnon valaistuksessa ja sanokaa S-kirjainta vuorotellen. Voit vertailla ja katsoa, että missä kohdassa kaverin kieli on suhteessa hampaisiin ja kitalakeen, kun hän sanoo S-kirjaimen oikein.

      Lyhyesti sanottuna: kielen muodolla on merkitystä (kupera, litteä) ja sillä, että missä kohtaa kitalakea kieli on. Tarvittaessa tietysti suhinaa tai muuta tarvittavaa joukkoon. Samalla voi myös kokeilla erilaisia S-kirjaimia esim. englanninkielinen SCH (esim. sanassa 'she). Venjänkielessä S-kirjaimia on muistaakseni 7....

      Onnea matkaan!

    • ässä vika paras vika

      Kova on yritys meikäläisellä, mutta en vaan saa sitä kuulostamaan järkevältä. Kieli kääntyy, mutkittelee ja rullautuu varsin mallikkaasti, mutta S kirjainta en ole 20 vuoteen saanut aikaseksi. Jos täällä vielä joku erehtyy käymään ni kertokaa mulle pitääkö kielen olla aivan "lättänä" vai vähän käyrä niin että kielen etuosa on ylempänä? pitääkö kielen koskettaa etuhampaita tai kitalakea? montako milliä suunnilleen irti ja mistä jos ei pidä koskettaa? ja mistä kohtaa ilman pitäisi päästä tulemaan? kitalaien, kielen ja kahden etuhampaan välistä?

    • s-vikainen

      Minäkin liityn joukkoon olen 11 vuotias ja minulla on ollut koko ikäni s- vika mutta olen ruvennut kiinnittämään siihen huomiota vasta tänä vuonna kun kuuntelen jotain äänitteitä jossa puhun.Minullakaan ei ässä jotenkaan muodostu ja se on todella inhottavaa koska koulussa pitää lukea ääneen niin se on todella epä mukavaa.Minulla on ollut myös r- vika mutta opin sen koska koulussamme on sellainen opettaja joka opettaa juuri ärrän ja ässän sanomista mutta minä en enää käy siellä en tiedä miksi joten ässä on minulla yhä sellainen jota en haluaisi sanoa enkä osaa sitä

    • ............

      Onko kellään kokemusta siitä, että jääkö oikeanlaista ässää opetellessa taito tehdä entinen ässä? Ässävikani on niin pieni, ettei siitä ole kukaan edes koskaan huomauttanut, enkä tiedä edes, että tietääkö siitä kukaan muu. S tulee kuitenkin kielen etusivusta ja suu repsottaa hölmön näköisesti, kun sanon ässän. Siitä haluaisin päästä eroon.

      Pelottaa vaan, että en oppisi uutta ässää koskaan kunnolla ja samalla kyky tehdä tätä nykyistä, sinänsä ihan toimivaa ässää katoaisi ja tilalle tulisi jokin välimallin sönkötys.

      Sain kielenkärkiässän sanottua tiettyjen sanojen kohdalla hyvin jo parin päivän treenin jälkeen. Nyt on kuitenkin mennyt jo pari viikkoa, eikä ole tullut oikein mitään edistystä sen suhteen, että saisin sen normaaliin puheeseen mukaan. Siksi pelottaa, että jos jatkan niin ns. oppisin pois tässä samalla entisen ässän, mutten koskaan oppisi tätä uutta kunnolla. Olen 31-vuotias mies.

    • donewithlisp

      Itse opin S-vian pois siirtämällä englannin sh-äänteitä vähitellen suomenkieleen. Yksi sana joka helpotti oli se mitä ajattelin, kun tajusin tilanteeni: "shit" x) SH-äänteet kuten SHower, leaSH, SHould, meni helposti, muttei normaalit S-äänteet. Siitä sitten harjoittelemaan ns. ryssän puhetta, "shinä shenkin shuomalainen", minkä jälkeen seurasi pelkän S-äänteen harjoittelu. En jostain syystä muista kuinka kauan tarkalleen meni, mutta noin parissa kuukaudessa olin jo saanut siirryttyä pois viasta ihan itse harjoittelemalla.

      Ja ylempään kommenttiin vastaus, ei katoa kyky sanoa "väärää ässää" eli ei tarvitse pelätä täydellistä puheromahdusta X)

      Ollut elämän aikana sekä R- että S-vika, R-vika puheopetuksessa korjattu ja S itsenäisesti. Voin kertoa että elämä helpottunut varsin paljon, joten suosittelen sen oikean ääntämisen opettelua, oikeasti.

    • sssssssssssäänne

      Elämä tosiaan helpottuu törkeen paljon opittuaan normaalin /s/ äänteen. Ja varmaa helppo myös kuvitellakkin, jos on eläny reilu 20v vian kanssa ja sit oppii sanomaan oikein nii onhanse iso muutos.

      Mut joo, itellä oon löytäny oikean kohdan miten sanoa ässä ja suurin ongelma oli saada kielen kärki ylös. Ja kun viimein rupesin saamaan kielenkärkeä ylös, niin oli sitten vielä se, että kielenkärjen oikea puoli oli helvetin laiska ja jäi snadisti roikkumaan ja sen kanssa tappelin pitkää et sain suoraks. Käytin aina jotain jolla pakotin sen suoraksi ja sanelin S sanoja englanniks suomeks jne.

      Moni kyselee täällä että kuinka paljon irti etuhampaista tai kitalaesta jne. niin ei sillä ole niin väliä. Liikuttele kieltä kitalaessa kunnos kuulostaa oikeelta. S kirjaimen harjoittelun kiroan kyllä alimpaan helvettiin, nimittäin niin tuskasia hetkiä en ole vielä kokenut. Pahinta teki siitä se, että itelläni aika rupes käymään vähiin että täytyi oppia edes siedettävä S äänne. Iso apina hyppäs pois harteilta kun tajusin S äänteen idean. Kielen täytyy olla keskellä suuta, ylhäällä sekä kielen kärki suorassa. Sitten S tulee oikein. Harjottelua vaati kyl pirusti.

      • sssssssssssäänne

        ohjeet miten jokainen S-vikainen oppii ÄSSÄn:
        1) Kieli kitalakeen
        2) Kieli keskelle suuta
        3) Kielen kärki suoraksi
        4) Kielen laidat ylähampaisiin kiinni

        = Täydellinen /s/

        Kohta 3). Seuraa tarkasti onko kieli suorassa. Luulin itse pitkään että sanon /s/ kieli suorassa mutta sitten laitoin pään nii taakse ku pystyin ja katsoin peilistä nii huomasin pienen vian, että kielen oikea puoli ei ole yhtä vahva kuin vasen niinpä näin itse löysin viimeisen vian ÄSSÄÄ sanotessani.

        Kohta 4). On melko päivänselvä että kielen laidat on yläetuhampaissa kiinni mutta itelläni löydettyä ton kohta 3. ongelman ja rupesin sitä korjaamaan, huomasin samalla että oikea puoli, joka on ilmeisesti laiskempi kuin vasen, ei ollu kiinni ilmeisesti yläetuhampaissa kunnolla niinpä mä rupesin pitämään kieltäni suorassa ja painoin voimalla kielen oikeeta reunaa yläetuhampaisiin kiinni ja näin ihme tapahtui. Sain tulemaan täydellisen /s/ äänteen.

        Aikani voimalla pidettyä laidan kiinni yläetuhampaissa oikeapuoli vahvistui ja näin ollen s tulee helpommin päiväpäivältä.

        Olen siis reilu 20v kaveri joka lähti eka läpällä yrittää korjaa /s/ ja sitä kautta huomasinki et sanon /s/ täysin väärin ja opin oikean tavan nopeesti. Vaikka jotkut puheterapeutit (netistä luettuna) kertoo että teini-iän jälkeen erittäin vaikeaa oppia nii en nyt sanois. Seuraa kohtia 1-4 ja lue kommentit mitä ite noista kohdista löysin nii löydät oikean ässän samana päivänä ja saman viikon aikana saat sen jo liitettyä puheeseen.


    • S-vikanen

      Määkin liityn oon 12 vuotias mul on s-vika ollu aina joskus 1 luokalla kun korjautin r-vian nii kysyttii et haluunko koittaa s mutta ei en uskaltanu ja ny se vaivaa mua koko ajan ku en vaa osaa sit s kitjainta :(

    • släär

      Moi, mul on tämmonen H ja V vika että HAISTA VITTU!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Minua mietityttää onko Suomessa todella vain yksi oikea tapa sanoa s-kirjain.

      Selasin englannin-, ruotsin- ja saksankielisiä sivuja s-kirjaimen sanomisesta, ja kaikkialla neuvottiin tuo sama tapa, jossa kieli ei kosketa hampaita. Suomi kuuluu kuitenkin eri kieliperheeseen kuin englanti, ruotsi ja saksa. Suomi ei ole näille sukua, ja äänteet voidaan sanoa hyvinkin eri tavoin jo sukulaiskielissäkin.

      Kuinkahan paljon puheterapia Suomessa on saanut vaikutteita näistä ulkomaalaisista kielistä? Onko samalla tehty kattavaa tutkimusta, miten suomalaiset eri seuduilla sanovat s-kirjaimen?

      Sanon s-kirjaimen niin, että kielen pää koskettaa alahampaita. Se on hyvin luontevaa, eikä kukaan ole siitä koskaan huomauttanut, enkä ole itse myöskään siihen kiinnittänyt huomiota. Kuulostaa uskoakseni normaalilta.

      Se on tuontapainen kuin reko____-nimimerkin kuvauksessa ylempänä.

      Kenties tämä on jonkin suomalaisen seudun ihan normaali ja oikea tapa sanoa s-kirjain.

    • Anonyymi

      Ässävikaa ei pysty korjaamaan harjoituksilla mikäli kieli on rakenteellisesti liian iso. Tällöin auttaa vain kielenpienennysleikkaus ia ei käsittääkseni hirveästi duunailla joten olisi mentävä ulkomaille leikkaamaan mikä maksaa yli 50 tonnia. Itselläni on liian iso kieli. Olen tehnyt ässäharjoituksia vuosikausia ilman edistystä mutta koska kieli osuu hampaisiin leveytensä takia ei ässää pysty sanomaan mekaamisesti oikein, sillä ilmavirta ei mene tasaisesti kielen päähän vaan se rikkoutuu koska liian leveä kieli osuu hampaisiin.

      Tämä vaiva rajoittaa työmahdollisuuksia suuresti kuin myös sosiaalista elämää ja naiselämää. Olen automaattisesti huonommassa asemassa kuin normaalisti ässän sanovat. On vaikea antaa hyvää ensivaikutelmaa kun puhe on sössöttävämpää kuin muilla. Vaikkeivat ihmiset suoraan uskalla huomautella sen voi melkein aistia ilmapiiristä miten monet pitävät laiskana tai muuten vajaana kun en mene puheterapiaan ja harjoittele ässäviasta eroon joka normaalisti opitaan jo lapsena.

      Tuntuu kuin ihmiset eivät ymmärtäisi että rakenteellisesta ässäviasta ei pääse eroon ilman ulkomailla tehtävää kallista leikkausta.

      • Anonyymi

        En tiiä et onko mun kieli liian iso mut se osuu aina hampaisiin ja se on niin raivostuttavas


    • Anonyymi

      Mua ärsyttää kun mä osaan s:n mut mulle laitettiin kitalakeen raudat ja ne estää mua sanomasta s:ää kunnolla:(

    • Anonyymi

      Olen jo 11-vuotias ja mulla on ässä vika ja se häiritsee.
      Kun yritän puhua ja samalla ääntää ässää se vain kuulostaa sössötykseltä ja sitten se tuntuu mahdottomalta ja en tiedä miten mun pitäs laittaa kieli ja mihin mun suussa.
      Se on vaan niin turhaittavaa ja 😭

    • Anonyymi

      Ja siis pidän mun kieltä alhaalla ja mun äiti sano et sitä pitäs pitää kitalen semmoses kuopas mikä siel on tai vähän sen edellä.
      En tiiä et ymmärrättekö mut kuitenki

    • Anonyymi

      HALUISIN VAAN HRITTÄÄ KOKO HITON ÄSSÄ VIAN HELKUTTIIN IHAN PASTA ÄSSÄ VIKA

    • Anonyymi

      Olen kohta 70:nen ja vaimo sanoi että minun on harjoiteltava s:n sanomista koska varsinkin laulaessa sössötän kun minun kieli on väärässä asennossa. Se on inhottavaa. Se myös että minua huomautellaan. Mutta s:ni on väärä. Alan opetella heti että ei mene viimetippaan😉.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe