Jeesus muutti Kaanan häissä veden viiniksi(Joh.2:1-12).
Edeskäypä, palvelijain esimies, sanoi Jeesukselle:
"Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti." (Joh. 2:10).
Tästä jakeesta voisi saada sen käsityksen, että Jeesus ei pitänyt juoppoutta kovinkaan suurena syntinä.
Onko näin?
(Lue asiakokonaisuus Joh.2:1-12)
Viinin juonti/juoppous
12
356
Vastaukset
- asiasta.
Nasiireilta ja palvelusta toimittavilta ylipapeilta oli alkoholi kokonaan kielletty. Muuten alkoholin käyttö oli hyväksytty seurustelu ja ihmisen ilahuttamisen muoto.
Alkoholismista eli juoppoudesta varoitetaan Raamatussa tietenkin. Ja jos ihmisellä on sellaiseen taipumusta, niin silloin nollalinja on ehdoton ratkaisu.
Monissa uskonlahkoissa yritetään eksyttää raivoraittiudella, uskotellen, että silloin heidän oppinsakin on raitista. - puula.
Matt. 26:29
Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Room. 14:21
Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi.
1. Tim. 3:8
Myös seurakunnanpalvelijoiden on oltava arvokkaita ja vilpittömiä. He eivät saa käyttää liikaa viiniä eivätkä tavoitella omaa hyötyään.
1. Tim. 5:23
Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin.”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta” (Lk 21:34).
”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, ...” (Ef 5:18).
”Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa”. (1.Piet. 4:3).- puula
Tapio522 kirjoitti:
”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta” (Lk 21:34).
”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, ...” (Ef 5:18).
”Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa”. (1.Piet. 4:3).>>>Juoppous
- lakkiluke
...kirjoittajat näyttävät lukeneen vanhoja mytologeja mm. antiikin Kreikan ajoilta. Tai ainakin olivat kuulleet kiertelevien tarinankertojien jutustelua. Jo kauan ennen UT:n aikoja ainakin Bacchus ja Dionysos muuttivat veden viiniksi. Eikä viimeksi mainittu ollut eilisen teeren poikia muutenkaan; Hän käveli vetten päällä ja ratsasti aasilla Dodonan temppeliin.
Noin legendat elävät aikojen saatossa. Vain henkilöiden ja paikkojen nimet muuttuvat ja jutut saavat kertojiltaan jotain pientä lisäväriä kertojan mielikuvituksen ja tilanteen mukaan. - Iltaorvokki
Jeesus käski täyttää puhdistusvesiastiat vedellä. Juutalaisen tavan mukaan rituaalinen puhdistautuminen tehtiin heti taloon astuttua. Jumala tarjoaa kansalleen nyt jotain uutta vanhan pesuveden sijaan. Kyse on siitä puhdistuksesta joka Jeesus valmisti verellään meille meidän synneistämme. Koska Jeesus oli Kaanaan häiden aikaan vasta työnsä alussa, hän sanoo äidilleen ettei hänen aikansa ollut vielä tullut. Silti hän tekee ihmeen merkiksi siitä mitä on tullut tekemään. Vanha viini olikin sitten kehnompaa, ja se merkitsi lakiliittoa, joka oli loppuun käytetty. Jeesuksen puhdistava veri, uusi viini oli uusi liitto. Tästä viinistä saamme iloita jo nyt mutta myös taivaallisissa Karitsan häissä.
- vino veritas
Olet varman pohtinut viinin hengellistä merkitystä?
Viiniin liittyy suuri salaisuus ja siunaus.
Viini on rypäleen verta, sanotaan. Veressä on sielu. Viini on hengellinen juoma. Minun Isäni on viinitarhuri.
1. Moos. 49:11
Hän sitoo aasinsa viinipuuhun, viiniköynnökseen aasinsa varsan; hän huuhtoo vaatteensa viinissä; viittansa rypäleen veressä. - Iltaorvokki
vino veritas kirjoitti:
Olet varman pohtinut viinin hengellistä merkitystä?
Viiniin liittyy suuri salaisuus ja siunaus.
Viini on rypäleen verta, sanotaan. Veressä on sielu. Viini on hengellinen juoma. Minun Isäni on viinitarhuri.
1. Moos. 49:11
Hän sitoo aasinsa viinipuuhun, viiniköynnökseen aasinsa varsan; hän huuhtoo vaatteensa viinissä; viittansa rypäleen veressä.Toivon hartaasti että Raamatun sana tulisi joskus sinullekin eläväksi ja ymmärrettäväksi niin ei tarvitsi pohtia tuollaista sekasotkua.
- raamatun mukaan.
Iltaorvokki kirjoitti:
Toivon hartaasti että Raamatun sana tulisi joskus sinullekin eläväksi ja ymmärrettäväksi niin ei tarvitsi pohtia tuollaista sekasotkua.
Tutkihan tarkemmin Raamattuasi. Ihmisen/Jeesuksen sielu oli ja on veressä. Vaikka Jehovantodistajat siihen kohtaan ovat tarttuneen (vaikka harhaoppisia ovatkin), mutta niin se sana sanoo, että sielu on veressä.
3. Moos. 17:11
Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä. Iltaorvokki: "
Kyse on siitä puhdistuksesta joka Jeesus valmisti verellään meille meidän synneistämme".
--
Hyvä oivallus!
Kerrataampa vielä, mitä Kanaan häissä tapahtui.
Jeesus, hänen äitinsä ja opetuslapset olivat kutsutut häihin Galilean Kaanahan (1,2). Itämailla vietettiin häitä useita päiviä. Jeesus, tulemalla häihin, halusi osallistua senajan yhteiskunnan moninaisiin muotoihin ja juhliin.
Viinin loppuminen kesken meinasi pilata tämän iloisen perhejuhlan.
Jeesuksen äiti kääntyi luottamuksella Jeesuksen puoleen todeten: "Heillä ei ole viiniä" (3). Jeesuksen vastaus tuntuu tylyltä: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut." (4).
Jeesus näyttää ensin torjuvan apunsa, jonka hän kuitenkin antaa.
Kaikessa toiminnassaan hän noudatti Jumalan aikataulua; Jeesuksen aika ei vielä ollut tullut esiintyä Messiaana (vrt. Joh. 8:20). Hän ei toiminut ihmisten ehdoilla, vaan Jumalan antamin ohjein.
Jeesuksen äidin sanat palvelijoille viittaavat siihen, että Maria odotti Jeesuksen tekevän jotain viinin puutteen hyväksi (5).
Jeesus käskeekin palvelijoiden täyttää kuusi kivistä vesiastiaa vedellä reunoja myöten (6,7). Edeskäyvän, palvelijain esimiehen, maisteltua vettä huomaakin sen muuttuneen viiniksi (8,9). Näin Jeesus ilmoitti kirkkautensa, joka hänellä oli Isältä ja opetuslapset uskoivat häneen (11).
Tämän ihmeteon varsinainen merkitys ei ollut viinin laadussa eikä määrässä, eikä myöskään pulassa olevien ihmisten auttaminen.raamatun mukaan. kirjoitti:
Tutkihan tarkemmin Raamattuasi. Ihmisen/Jeesuksen sielu oli ja on veressä. Vaikka Jehovantodistajat siihen kohtaan ovat tarttuneen (vaikka harhaoppisia ovatkin), mutta niin se sana sanoo, että sielu on veressä.
3. Moos. 17:11
Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.Veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottoman kiellettyä.
Eipä siis ihme,että monet Jeesuksen opetuslapsista loukkaantuivat häneen (Joh.6:60,61) ja vetäytyivät pois (66).
Joh. 6:53-55
--
6:53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
--
He eivät ymmärtäneet, mistä on kyse.
Ymmärrämmekö me?- no juupas joo
Tapio522 kirjoitti:
Iltaorvokki: "
Kyse on siitä puhdistuksesta joka Jeesus valmisti verellään meille meidän synneistämme".
--
Hyvä oivallus!
Kerrataampa vielä, mitä Kanaan häissä tapahtui.
Jeesus, hänen äitinsä ja opetuslapset olivat kutsutut häihin Galilean Kaanahan (1,2). Itämailla vietettiin häitä useita päiviä. Jeesus, tulemalla häihin, halusi osallistua senajan yhteiskunnan moninaisiin muotoihin ja juhliin.
Viinin loppuminen kesken meinasi pilata tämän iloisen perhejuhlan.
Jeesuksen äiti kääntyi luottamuksella Jeesuksen puoleen todeten: "Heillä ei ole viiniä" (3). Jeesuksen vastaus tuntuu tylyltä: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut." (4).
Jeesus näyttää ensin torjuvan apunsa, jonka hän kuitenkin antaa.
Kaikessa toiminnassaan hän noudatti Jumalan aikataulua; Jeesuksen aika ei vielä ollut tullut esiintyä Messiaana (vrt. Joh. 8:20). Hän ei toiminut ihmisten ehdoilla, vaan Jumalan antamin ohjein.
Jeesuksen äidin sanat palvelijoille viittaavat siihen, että Maria odotti Jeesuksen tekevän jotain viinin puutteen hyväksi (5).
Jeesus käskeekin palvelijoiden täyttää kuusi kivistä vesiastiaa vedellä reunoja myöten (6,7). Edeskäyvän, palvelijain esimiehen, maisteltua vettä huomaakin sen muuttuneen viiniksi (8,9). Näin Jeesus ilmoitti kirkkautensa, joka hänellä oli Isältä ja opetuslapset uskoivat häneen (11).
Tämän ihmeteon varsinainen merkitys ei ollut viinin laadussa eikä määrässä, eikä myöskään pulassa olevien ihmisten auttaminen.Raamatun...
Kirjoittanut: lakkiluke 28.12.2008 klo 16.55
...kirjoittajat näyttävät lukeneen vanhoja mytologeja mm. antiikin Kreikan ajoilta. Tai ainakin olivat kuulleet kiertelevien tarinankertojien jutustelua. Jo kauan ennen UT:n aikoja ainakin Bacchus ja Dionysos muuttivat veden viiniksi. Eikä viimeksi mainittu ollut eilisen teeren poikia muutenkaan; Hän käveli vetten päällä ja ratsasti aasilla Dodonan temppeliin.
Noin legendat elävät aikojen saatossa. Vain henkilöiden ja paikkojen nimet muuttuvat ja jutut saavat kertojiltaan jotain pientä lisäväriä kertojan mielikuvituksen ja tilanteen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035