Eilen kuvasin etäisyysennätykseni ja vanhimman valon ennätykseni, sain 6 minuutin valotuksella järkkärin pikku objektiivilla keittöntuolin päällä olevalla seurantakoneiston avustuksella pyydystettyä suoran lähetyksen 3,5 miljardin vuoden takaa, kvasaarin OJ287 lähettämää valoa. Toisella tavalla ilmaistuna: 3,5 miljardin valovuoden päässä olevan mustan aukon kuvajainen koska kaasua syöksyy ja kuumenee kertymäkiekossa. Maailman massiivisin tunnettu 18 miljardin auringon massainen musta aukko, josta äskettäin Mauri Valtonen ja kumppanit osoittivat että Einstein oli vielä vahvemmin oikeassa: Gravitaatio on "geometrinen kuoppa" avaruudessa, josta syystä Valtonen ja kumppanit pääsivät Discover-lehden 100 merkittävintä tiedelöytöä-listalle.
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/12/28/8143010478546105764orig.jpg
Tarkemmin lisäkuvia ja selitystä löytyy lopusta:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aaqd kari-tikkanen-hq-mq-astro.html
Suora lähetys 3,5 mrd vuoden takaa !!
3
376
Vastaukset
- Apo-Calypso
Aika hyvin! Osoittaa, että aina ei tarvita tuhansien eurojen budjettia tähtikuvaukseen, erityisesti äimistyttää tuon "ladonovesi" tarkkuus.
Pistäpä esimerkiksi tuonne
http://foorumi/avaruus.fi
-palstalle!Vaikka siinä onkin pieni varaus, ollaan äärirajoilla ja pitäisi saada riippumaton todistus. (Vähän kuin syöpälääkäri osoittelisi röntgenkuvan pixeliä keksinnöstään hihkuen ja maallikot epäilevästi: Mikä, tuo täpläkö muka, mitenniin..)
Toki itse olin tällä kertaa erittäin skeptinen ja siksi se tuntui aluksi uskomattomalta, kun en odottanut heti ekana iltana.
Mutta ei tuo Oj287 kovin himmeä ole. Objektiivi vain on niin pieni(lyhyt) ja resoluutio jää heikoksi ja tähtirikkaalla alueella tunnistus herkästi hankaloituu.- tukeva
MrKAT kirjoitti:
Vaikka siinä onkin pieni varaus, ollaan äärirajoilla ja pitäisi saada riippumaton todistus. (Vähän kuin syöpälääkäri osoittelisi röntgenkuvan pixeliä keksinnöstään hihkuen ja maallikot epäilevästi: Mikä, tuo täpläkö muka, mitenniin..)
Toki itse olin tällä kertaa erittäin skeptinen ja siksi se tuntui aluksi uskomattomalta, kun en odottanut heti ekana iltana.
Mutta ei tuo Oj287 kovin himmeä ole. Objektiivi vain on niin pieni(lyhyt) ja resoluutio jää heikoksi ja tähtirikkaalla alueella tunnistus herkästi hankaloituu.moottoroitu jalusta auto-star systeemillä, ja 6" Meaden peilikaukoputki kaupan päälle ? Laitetta käytetty ainoastaan neljä iltaa, kuin uusi ! Minen kun ehdi nykyään harrastamaan tuota taivaan tiirailua, niin menispä laite ainakin hyötykäyttöön. Hienoja kuvia oli kyllä siellä sun galleryssä.
-evvk-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449191
- 785702
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14800Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414216- 583724
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543462Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293337- 452540
- 342132
- 391885