Suora lähetys 3,5 mrd vuoden takaa !!

Eilen kuvasin etäisyysennätykseni ja vanhimman valon ennätykseni, sain 6 minuutin valotuksella järkkärin pikku objektiivilla keittöntuolin päällä olevalla seurantakoneiston avustuksella pyydystettyä suoran lähetyksen 3,5 miljardin vuoden takaa, kvasaarin OJ287 lähettämää valoa. Toisella tavalla ilmaistuna: 3,5 miljardin valovuoden päässä olevan mustan aukon kuvajainen koska kaasua syöksyy ja kuumenee kertymäkiekossa. Maailman massiivisin tunnettu 18 miljardin auringon massainen musta aukko, josta äskettäin Mauri Valtonen ja kumppanit osoittivat että Einstein oli vielä vahvemmin oikeassa: Gravitaatio on "geometrinen kuoppa" avaruudessa, josta syystä Valtonen ja kumppanit pääsivät Discover-lehden 100 merkittävintä tiedelöytöä-listalle.


http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/12/28/8143010478546105764orig.jpg

Tarkemmin lisäkuvia ja selitystä löytyy lopusta:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aaqd kari-tikkanen-hq-mq-astro.html

3

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apo-Calypso

      Aika hyvin! Osoittaa, että aina ei tarvita tuhansien eurojen budjettia tähtikuvaukseen, erityisesti äimistyttää tuon "ladonovesi" tarkkuus.

      Pistäpä esimerkiksi tuonne
      http://foorumi/avaruus.fi
      -palstalle!

      • Vaikka siinä onkin pieni varaus, ollaan äärirajoilla ja pitäisi saada riippumaton todistus. (Vähän kuin syöpälääkäri osoittelisi röntgenkuvan pixeliä keksinnöstään hihkuen ja maallikot epäilevästi: Mikä, tuo täpläkö muka, mitenniin..)
        Toki itse olin tällä kertaa erittäin skeptinen ja siksi se tuntui aluksi uskomattomalta, kun en odottanut heti ekana iltana.
        Mutta ei tuo Oj287 kovin himmeä ole. Objektiivi vain on niin pieni(lyhyt) ja resoluutio jää heikoksi ja tähtirikkaalla alueella tunnistus herkästi hankaloituu.


      • tukeva
        MrKAT kirjoitti:

        Vaikka siinä onkin pieni varaus, ollaan äärirajoilla ja pitäisi saada riippumaton todistus. (Vähän kuin syöpälääkäri osoittelisi röntgenkuvan pixeliä keksinnöstään hihkuen ja maallikot epäilevästi: Mikä, tuo täpläkö muka, mitenniin..)
        Toki itse olin tällä kertaa erittäin skeptinen ja siksi se tuntui aluksi uskomattomalta, kun en odottanut heti ekana iltana.
        Mutta ei tuo Oj287 kovin himmeä ole. Objektiivi vain on niin pieni(lyhyt) ja resoluutio jää heikoksi ja tähtirikkaalla alueella tunnistus herkästi hankaloituu.

        moottoroitu jalusta auto-star systeemillä, ja 6" Meaden peilikaukoputki kaupan päälle ? Laitetta käytetty ainoastaan neljä iltaa, kuin uusi ! Minen kun ehdi nykyään harrastamaan tuota taivaan tiirailua, niin menispä laite ainakin hyötykäyttöön. Hienoja kuvia oli kyllä siellä sun galleryssä.

        -evvk-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe