Tolppaan ja välähti

mitren

En löytänyt mistään kunnollista tietoa tapaukseeni, joten tulinpas kyselemään.

Sain 35 euron rikesakon viime kesäkuussa, kun ajoin katsastamattomalla autolla ja poliisi sitten keskellä yötä pysäytti.
Eilen kasitietä ajellessa en huomannut nopeusrajoituksen vaihtuvan 80 km/h:sta 60km/h risteyksen ajaksi ja tolppa välähti.

Korttini on väliaikanen ja olen saanut käsityksen että kahdet sakot saa saada ettei se lähde litomaan. Nyt kuitenkin kuulin, että vuoden sisään kahdet sakot vievät kortin.

Onko se nyt sitte automaattinen kortin lähtö? Olo on ihan kamala, koska molemmat ovat olleet täysiä vahinkoja eikä katsastamaton auto ollut edes minun ja vielä tietämättäni ajoin, mutta sitähän on poliisisedille turha selittää. :(:(

22

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi voi

      vuoden sisään 2-sakot ja kortti lähtee. kaverilla oli sama homma aikoinaan, en tiedä kun jotkut sanoo että 2-vaiheessa jos tuollaista taustaa niin joutuu inssin(sekä, teoriakokeen?) käymään uudestaan

    • kiki  

      Kortti voi lähteä kuivumaan jos tulee vuoden sisään kaksi sakkoa (joko päiväsakkoja, tai sitten rikesakkoja ylinopeudesta tai tutkanpaljastimesta)

      Eli toisinsanoen rikesakkoja muista kuin ylinopeuksista ja paljastimista voi tulla vaikka joka päivä, eikä ne vaikuta ajokorttiin mitenkään.

      Eli et taida olla sinäkään autokoulua käynyt oikealla asenteella kun et tuollaisia muista.

      Ja ei, kortti ei lähde koskaan automaattisesti kuivumaan, muista vaan kiistää kaikki, ja viedä asiat hovioikeuteen asti, näin saa kätevästi lisäaikaa

      • mitren

        Kiitos vastauksesta, kyllä mä sitä epäilin että ei vaikuttaisi mutta en mä uskaltanu olla varma enää mistään siinä vaiheessa. Ja pakko sanoa että autokoulun oikealla asenteella kävin, kaikkea ei meidänkään maikka vaan väliin muista mainita. Se vaan aina varotteli että niitä sakkoja ette sitten kerää. :P:)


    • Nmmdd

      Lainaus "Olo on ihan kamala, koska molemmat ovat olleet täysiä vahinkoja eikä katsastamaton auto ollut edes minun ja vielä tietämättäni ajoin, mutta sitähän on poliisisedille turha selittää".

      Vahingoiksi rikkeitäsi on turha selittää. 8-tiellä ainakin Pori-Turku välillä on kameratolppia lähes jokaisessa isommassa risteyksessä ja alemman nopeusrajoituksen huomaamamatta jättäminen kertoo vain siitä, että ajatuksesi oli jossain muualla kuin autolla ajamisessa. Ja eka rikkeesi, juuri silloin jos joudut ajamaan vieraalla autolla pitäisi ensiksi katsoa rekisteriotteesta onko auto katsastettu. Ei pidä uskoa kaverin vakuutteluihin että auto kunnossa ja katsastettu. Katsastuksen väliin jättämisellä on yleensä syy esim. auton heikko kunto. Esim. jos jarruissa on vikaa ja ajat kolarin sen takia, mitähän kaveri tai poliisisetä silloin sanoo??

      • kusipäistä

        Minulla on 40 v. kokemusta sinun laisisakin kusipäistä.

        Olen 100% keskittynyt vain poliisien ja kameroiden seurantaan ja jättänyt sen pääasian eli liikenneturvallisuuden 0 prosenttiin.

        Vuosiin ei ole ollut kortinkuivumisongelmia.


      • ...
        kusipäistä kirjoitti:

        Minulla on 40 v. kokemusta sinun laisisakin kusipäistä.

        Olen 100% keskittynyt vain poliisien ja kameroiden seurantaan ja jättänyt sen pääasian eli liikenneturvallisuuden 0 prosenttiin.

        Vuosiin ei ole ollut kortinkuivumisongelmia.

        Myös minulla on käynyt niin että keskityn enimmäkseen vain niihin tolppiin ja nopeusmittariin. Itse liikennetilanteiden seuranta on kärsinyt pakostakin. Erityisesti risteyskohdissa katse tahtoo olla tolpassa ja mittarissa kun sen tietysti pitäisi olla risteyksessä. Tolpat vaarantavat liikenneturvallisuutta enkä todellakaan ole niiden huomannut vähentävän turhia ohituksia ja ylinopeuksia.


      • Jagefrf
        ... kirjoitti:

        Myös minulla on käynyt niin että keskityn enimmäkseen vain niihin tolppiin ja nopeusmittariin. Itse liikennetilanteiden seuranta on kärsinyt pakostakin. Erityisesti risteyskohdissa katse tahtoo olla tolpassa ja mittarissa kun sen tietysti pitäisi olla risteyksessä. Tolpat vaarantavat liikenneturvallisuutta enkä todellakaan ole niiden huomannut vähentävän turhia ohituksia ja ylinopeuksia.

        Otetaanpa tilanne: Ajan maantiellä, 80 km/h nopeusrajoitus. Ajan mittarinopeutta 90 km/h cruise päällä,todellinen nopeus n 85 km/h, GPS tarkastettu. Lähestys risteysaluetta ja näen rajoituksen laskevan 60 km/h:iin tunnissa. Napsautan cruisen pois päältä ja hiljennän moottorijarrutuksella nopeuden reiluun kuuteen kymppiin, alle sakkorajan. Seuraan muita tielläliikkujia risteysalueella ja kun risteys ohi ja rajoitus vaihtuu takaisin 80Km/h, napsautan cruisen taas päälle ja se kiihdyttää auton takaisin alkuperäiseen nopeuteen.

        Miksi minun pitäisi em. tilanteessa kyylätä vielä kameratolppaa jos tiedän ajavani rajoituksen mukaisesti??!!

        Ts. jos ajat rajoituksen mukaisesti, kameratolpista ei ole mitään haittaa ajamiseen koska niihin ei tarvitse kiinnittää huomiota. Mutta, jos ajat ylinopeutta, silloin sinun pitää silmä tarkkana vahtia kameratolppia ja sovittaa ajonopeus viime tipassa riittävän alhaiseksi.

        Ja mitä tulee tolppien hyödyllisyyteen, 8-tiellä välillä Turku-Rauma onnettomuusmäärät ovat pienentyneet radikaalisti kameravalvonnan myötä. Ja huomaa sen itsekin, aiemmin jos ajoit talvella reilua kahdeksaakymppiä rajoituksen mukaan, koko ajan joku oli menossa ohi ja jos risteysalueella hiljensi kuuteen kymppiin, turvavälit olivat välillä luokkaa 50 cm. Nyt ohittelijoita on murto-osa aiemmasta ja liikenne sujuu tasaisemmin.

        Oma ongelma jos ei osaa ajaa rajoituksien mukaisesti. Sinun mielestäsi turvallisuus laskee noudattamalla rajoituksia? Mitä jos kasvaisit vielä muutaman vuoden...


      • Mikko N
        ... kirjoitti:

        Myös minulla on käynyt niin että keskityn enimmäkseen vain niihin tolppiin ja nopeusmittariin. Itse liikennetilanteiden seuranta on kärsinyt pakostakin. Erityisesti risteyskohdissa katse tahtoo olla tolpassa ja mittarissa kun sen tietysti pitäisi olla risteyksessä. Tolpat vaarantavat liikenneturvallisuutta enkä todellakaan ole niiden huomannut vähentävän turhia ohituksia ja ylinopeuksia.

        Moi, jos sinun pitää erikseen keskittyä kameratolppien havaitsemiseen ja nopeusmittarin vilkuiluun, ajat ylinopeutta. Jos ajat rajoituksien mukaisesti, kameratolpista ei tarvitse välittää.

        Autossani on vakionopeuden säädin ja jos ajan ns. tolppatiellä, säädän siihen nopeuden jolla en saa sakkoja. Osa autoilijoista ajaa jatkuvaa ylinopeutta ja aina juuri ennen tolppaa jarruvalot välähtävät. Todella rentouttavaa ajamista!

        Tolpat eivät vaaranna liikenneturvallisuutta millään tavalla vaan turvallisuutta vaarantavat kuskit jotka ajavat omien rajoituksien mukaisesti. Kuten sinä!


      • ja aiheumän vaartilanteita
        ... kirjoitti:

        Myös minulla on käynyt niin että keskityn enimmäkseen vain niihin tolppiin ja nopeusmittariin. Itse liikennetilanteiden seuranta on kärsinyt pakostakin. Erityisesti risteyskohdissa katse tahtoo olla tolpassa ja mittarissa kun sen tietysti pitäisi olla risteyksessä. Tolpat vaarantavat liikenneturvallisuutta enkä todellakaan ole niiden huomannut vähentävän turhia ohituksia ja ylinopeuksia.

        Koska kuskin vitutus kestää vähintään Vaasaan asti, loppttuloksna on enemmän vahinkoja.

        Pistäkää tämä nyt jakeluun!


      • ...
        Jagefrf kirjoitti:

        Otetaanpa tilanne: Ajan maantiellä, 80 km/h nopeusrajoitus. Ajan mittarinopeutta 90 km/h cruise päällä,todellinen nopeus n 85 km/h, GPS tarkastettu. Lähestys risteysaluetta ja näen rajoituksen laskevan 60 km/h:iin tunnissa. Napsautan cruisen pois päältä ja hiljennän moottorijarrutuksella nopeuden reiluun kuuteen kymppiin, alle sakkorajan. Seuraan muita tielläliikkujia risteysalueella ja kun risteys ohi ja rajoitus vaihtuu takaisin 80Km/h, napsautan cruisen taas päälle ja se kiihdyttää auton takaisin alkuperäiseen nopeuteen.

        Miksi minun pitäisi em. tilanteessa kyylätä vielä kameratolppaa jos tiedän ajavani rajoituksen mukaisesti??!!

        Ts. jos ajat rajoituksen mukaisesti, kameratolpista ei ole mitään haittaa ajamiseen koska niihin ei tarvitse kiinnittää huomiota. Mutta, jos ajat ylinopeutta, silloin sinun pitää silmä tarkkana vahtia kameratolppia ja sovittaa ajonopeus viime tipassa riittävän alhaiseksi.

        Ja mitä tulee tolppien hyödyllisyyteen, 8-tiellä välillä Turku-Rauma onnettomuusmäärät ovat pienentyneet radikaalisti kameravalvonnan myötä. Ja huomaa sen itsekin, aiemmin jos ajoit talvella reilua kahdeksaakymppiä rajoituksen mukaan, koko ajan joku oli menossa ohi ja jos risteysalueella hiljensi kuuteen kymppiin, turvavälit olivat välillä luokkaa 50 cm. Nyt ohittelijoita on murto-osa aiemmasta ja liikenne sujuu tasaisemmin.

        Oma ongelma jos ei osaa ajaa rajoituksien mukaisesti. Sinun mielestäsi turvallisuus laskee noudattamalla rajoituksia? Mitä jos kasvaisit vielä muutaman vuoden...

        Koska tolpat hyvin usein ovat paikoissa joissa rajoitus laskee, on niitä kytättävä koko ajan. Ja kaikkia paikkoja/rajoituksia kun ei koko ajan pysty havaitsemaan 100% erityisesti oudoimmissa paikoisa. Pitäisi tietysti, mutta ihminen on eläin eikä kone jolla ajatus ei koskaan harhaile. Tällöin esim. 80->60 alueella on suuri riski saada sakko vaikka oikeasti vaaraa ei olisikaan pienestä ylinopeudesta joka vahingossa sattuu. Ja tolpan antama sakko ei tilannetta muuta tulevaisuudessakaan. Sakko on siis hyödytön. Tilanne on erityisen hankala oudoilla teillä jossa on jatkuvasti tolppia. Näillä teillä on jatkuvasti kytättävä oikeaa laitaa joka vie huomiota liikenteestä. En ole yhtään sakkoa saanut koskaan joten väitän tietäväni miten ajetaan. Minut ohitetaan ties miten monesti vaikka nopeuteni on hivenen sallitun yläpuolella, en siis matele. Nämä samat ohittajat sitten posottavat tolpien välin reilua ylinopeutta.

        Tolppien sakkorysämentaliteettia korostaa se että niihin ei ole merkitty sallittua nopeutta. Tämä aiheuttaa sen että oudommissa paikoissa on pudotettava tolpan kohdalla nopeutta 10-20 kilometriä tunnissa. Tämä liikenteen pumppaamisongelma on jokapäiväinen joka näkyy liikenteessä.

        BTW: Juuri noin toimin minäkin cruisen kanssa. Silti on tarkistettava että nopeus laskee riittävän alas tolpan kohdalla ja alitajuisesti aina tulee katsotua tolppaa ja mittaristoa. Valojen värikin saattaa tulla yllätyksenä kun on muuta ohjelmaa sakkorysän seuraamisessa.

        Tärkeintä on mielestäni siis liikennetilanteet ja liikenteen seuraaminen. Ei se että nopeutta voi olla 80 kuudenkympin alueella epähuomiossa. Kaikki turhat häiriötekijät tulisi poistaa.


      • Hjassk
        ... kirjoitti:

        Koska tolpat hyvin usein ovat paikoissa joissa rajoitus laskee, on niitä kytättävä koko ajan. Ja kaikkia paikkoja/rajoituksia kun ei koko ajan pysty havaitsemaan 100% erityisesti oudoimmissa paikoisa. Pitäisi tietysti, mutta ihminen on eläin eikä kone jolla ajatus ei koskaan harhaile. Tällöin esim. 80->60 alueella on suuri riski saada sakko vaikka oikeasti vaaraa ei olisikaan pienestä ylinopeudesta joka vahingossa sattuu. Ja tolpan antama sakko ei tilannetta muuta tulevaisuudessakaan. Sakko on siis hyödytön. Tilanne on erityisen hankala oudoilla teillä jossa on jatkuvasti tolppia. Näillä teillä on jatkuvasti kytättävä oikeaa laitaa joka vie huomiota liikenteestä. En ole yhtään sakkoa saanut koskaan joten väitän tietäväni miten ajetaan. Minut ohitetaan ties miten monesti vaikka nopeuteni on hivenen sallitun yläpuolella, en siis matele. Nämä samat ohittajat sitten posottavat tolpien välin reilua ylinopeutta.

        Tolppien sakkorysämentaliteettia korostaa se että niihin ei ole merkitty sallittua nopeutta. Tämä aiheuttaa sen että oudommissa paikoissa on pudotettava tolpan kohdalla nopeutta 10-20 kilometriä tunnissa. Tämä liikenteen pumppaamisongelma on jokapäiväinen joka näkyy liikenteessä.

        BTW: Juuri noin toimin minäkin cruisen kanssa. Silti on tarkistettava että nopeus laskee riittävän alas tolpan kohdalla ja alitajuisesti aina tulee katsotua tolppaa ja mittaristoa. Valojen värikin saattaa tulla yllätyksenä kun on muuta ohjelmaa sakkorysän seuraamisessa.

        Tärkeintä on mielestäni siis liikennetilanteet ja liikenteen seuraaminen. Ei se että nopeutta voi olla 80 kuudenkympin alueella epähuomiossa. Kaikki turhat häiriötekijät tulisi poistaa.

        Sinun logiikallasi kameratolppia ei voi olla missään koska kaikkialla liikkuu autoilijoita, jotka eivät tunne ulkoa tolppien sijaintia ja rajoituksia ja vahinkoja sattuu.

        Miten voi olla niin vaikea maantiellä huomata isot nopeusrajoituskyltit ja ajaa niiden mukaan? Katseletko maisemia vai mitä teet ajaessa? Ajan aina hieman yli rajoituksen ns. sakkorajan tuntumassa ja ei minulla ole ongelmia huomata muuttuvaa rajoitusta, sakkoja ei ole tullut vajaa 20 vuoden ajelujen aikana. Ongelmia tulee jos pitää pälättää puhelimessa tai näpläät radiota ajon aikana,silloin rajoitukset voivat mennä ohi ja kamera välähtää.


      • LPPLL
        ... kirjoitti:

        Koska tolpat hyvin usein ovat paikoissa joissa rajoitus laskee, on niitä kytättävä koko ajan. Ja kaikkia paikkoja/rajoituksia kun ei koko ajan pysty havaitsemaan 100% erityisesti oudoimmissa paikoisa. Pitäisi tietysti, mutta ihminen on eläin eikä kone jolla ajatus ei koskaan harhaile. Tällöin esim. 80->60 alueella on suuri riski saada sakko vaikka oikeasti vaaraa ei olisikaan pienestä ylinopeudesta joka vahingossa sattuu. Ja tolpan antama sakko ei tilannetta muuta tulevaisuudessakaan. Sakko on siis hyödytön. Tilanne on erityisen hankala oudoilla teillä jossa on jatkuvasti tolppia. Näillä teillä on jatkuvasti kytättävä oikeaa laitaa joka vie huomiota liikenteestä. En ole yhtään sakkoa saanut koskaan joten väitän tietäväni miten ajetaan. Minut ohitetaan ties miten monesti vaikka nopeuteni on hivenen sallitun yläpuolella, en siis matele. Nämä samat ohittajat sitten posottavat tolpien välin reilua ylinopeutta.

        Tolppien sakkorysämentaliteettia korostaa se että niihin ei ole merkitty sallittua nopeutta. Tämä aiheuttaa sen että oudommissa paikoissa on pudotettava tolpan kohdalla nopeutta 10-20 kilometriä tunnissa. Tämä liikenteen pumppaamisongelma on jokapäiväinen joka näkyy liikenteessä.

        BTW: Juuri noin toimin minäkin cruisen kanssa. Silti on tarkistettava että nopeus laskee riittävän alas tolpan kohdalla ja alitajuisesti aina tulee katsotua tolppaa ja mittaristoa. Valojen värikin saattaa tulla yllätyksenä kun on muuta ohjelmaa sakkorysän seuraamisessa.

        Tärkeintä on mielestäni siis liikennetilanteet ja liikenteen seuraaminen. Ei se että nopeutta voi olla 80 kuudenkympin alueella epähuomiossa. Kaikki turhat häiriötekijät tulisi poistaa.

        Tere,

        sinulla on mielenkiintoisia näkemyksiä ylinopeudesta. Jos et huomaa rajoituksen muuttumista esim. 80 --> 60, mielestäsi ylinopeus ei ole tässä tapauksessa liikenteelle vaarallista! Oletko turvallinen kuski jos et huomaa isoa rajoitusmerkkiä ja ajat "turvallista" ylinopeutta risteysalueella?! Mitä muuta sinulta jää huomaamatta?

        Tolppakameroista valittavat eniten ne, jotka ajavat jatkuvasti ylinopeutta ja esim. juuri risteysalueilla 60 km/h alueilla eivät käytännössä hiljennä ollenkaan. Heitähän harmittaa kun joutuvat hiljentämään, toiset luulevat vielä kuppareiksi.

        Jos ajat rajoitusten mukaan tai vähän yli, tolppakameroista ei tarvitse välittää, kunhan ajat normaalisti. Rajoitusmerkit ovat näkyvissä pitkän aikaa kun lähestyt niitä, oma ongelma jos ei ymmärrä mitä niissä lukee!


      • vitutus kestää vähintään Va...
        Hjassk kirjoitti:

        Sinun logiikallasi kameratolppia ei voi olla missään koska kaikkialla liikkuu autoilijoita, jotka eivät tunne ulkoa tolppien sijaintia ja rajoituksia ja vahinkoja sattuu.

        Miten voi olla niin vaikea maantiellä huomata isot nopeusrajoituskyltit ja ajaa niiden mukaan? Katseletko maisemia vai mitä teet ajaessa? Ajan aina hieman yli rajoituksen ns. sakkorajan tuntumassa ja ei minulla ole ongelmia huomata muuttuvaa rajoitusta, sakkoja ei ole tullut vajaa 20 vuoden ajelujen aikana. Ongelmia tulee jos pitää pälättää puhelimessa tai näpläät radiota ajon aikana,silloin rajoitukset voivat mennä ohi ja kamera välähtää.

        "Koska kuskin vitutus kestää vähintään Vaasaan asti, loppttuloksna on enemmän vahinkoja.

        Pistäkää tämä nyt jakeluun!"


      • ...kun....
        vitutus kestää vähintään Va... kirjoitti:

        "Koska kuskin vitutus kestää vähintään Vaasaan asti, loppttuloksna on enemmän vahinkoja.

        Pistäkää tämä nyt jakeluun!"

        ...äidin pikkumussukat eivät saa ajaa niin lujaa kuin haluavat tolppapoliisin kohdalla. Harmi kun ette saisi vetää naapuriakaan turpaan kun se kieltää heittämästä lumipalloja talon seinään, sekin vituttaa varmasti,


      • jatkoa
        ...kun.... kirjoitti:

        ...äidin pikkumussukat eivät saa ajaa niin lujaa kuin haluavat tolppapoliisin kohdalla. Harmi kun ette saisi vetää naapuriakaan turpaan kun se kieltää heittämästä lumipalloja talon seinään, sekin vituttaa varmasti,

        Minulla on 40 v. kokemusta sinun laisisakin...


      • GFFB
        jatkoa kirjoitti:

        Minulla on 40 v. kokemusta sinun laisisakin...

        Ymmärrän kyllä jos nopeusrajoitusmerkkien lukeminen on vaikeaa kun et ole elämäsi aikana oppinut edes kirjoittamaan. Mutta ehkä jonakin päivänä.


      • gf8gf frhri
        GFFB kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä jos nopeusrajoitusmerkkien lukeminen on vaikeaa kun et ole elämäsi aikana oppinut edes kirjoittamaan. Mutta ehkä jonakin päivänä.

        Silloinkun minä sain ajokortin, kirjoitettiin kynällä, silloin ei edes haaveiltu mistään tietokoneista tai internetistä


      • dsjdjj
        gf8gf frhri kirjoitti:

        Silloinkun minä sain ajokortin, kirjoitettiin kynällä, silloin ei edes haaveiltu mistään tietokoneista tai internetistä

        Mitä jos heräisit nykyaikaan ja opettelisit kirjoittamaan tietokoneella? Ja kyllä kynälläkin kirjoittamalla pitäisi osata oikeinkirjoituksen perusteet. Menee off-topiciksi mutta sellaista elämä on vanhusten kanssa.


      • Pääasiaan sitten duunari.
        GFFB kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä jos nopeusrajoitusmerkkien lukeminen on vaikeaa kun et ole elämäsi aikana oppinut edes kirjoittamaan. Mutta ehkä jonakin päivänä.

        Koska kuskin vitutus kestää vähintään Vaasaan asti, lopputtuloksna on enemmän vahinkoja.


    • korttisi

      on ilmeisesti lyhytaikainen, ei väliaikainen.

    • Että siis

      Millaisia kuljettajia on ne, jotka saa jo tuossa vaiheessa sakkoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotihoito suomussalmella

      Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
      Suomussalmi
      49
      6041
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      263
      5947
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      91
      5750
    4. Kohtalokas laukaus

      IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      37
      4938
    5. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

      Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      49
      4739
    6. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

      Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      217
      4077
    7. Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan

      Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe
      Maailman menoa
      4
      3751
    8. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      151
      3616
    9. Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes

      Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!
      Maailman menoa
      34
      3192
    10. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      25
      3137
    Aihe