Psykologiaa lukemaan?

__mietiskelijä_

Psykologia kiinnostaisi minua kovasti, mutta mietin, onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä lukemaan sitä. En lukenut lukiossa lainkaan psykologiaa, enkä siis ole edes kirjoittanut sitä, enkä saa siitä lähtöpisteitä. En kirjoittanut myöskään matematiikkaa.

Onko mahdoton ajatus päästä tuota opiskelemaan? Vai pitäisikö yrittää pääsykoetta nyt, lukea sitten psykan opintoja avoimessa vuoden ajan ja hakea sitten uudelleen? Onko valmennuskursseista hyötyä? Kannattaisiko myös opiskella matematiikkaa tässä välissä? Kolmas hukkaan mennyt vuoi ei vain oikein innostaisi. Tällä hetkellä luen suomen kieltä, mutta se ei kiinnosta minua lainkaan.

6

1408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BlueberryX

      Ei ole mahdoton ajatus. Lukion psykologia auttaa ennen kaikkea opintojen alussa, ei niinkään valintakokeessa. Tilastotiede on myös sen verran oma kokonaisuutensa, etteivät heikotkaan pohjatiedot hidasta kovin paljon siihen kuuluvien asioiden omaksumista, näin ainakin minulla.

      Kävin itse lukion joskus 90-luvulla, mutta en kirjoittanut. Psykologiaa kävin muutaman kurssin, mutta hakiessani sitä yliopistoon opiskelemaan lukioajoista oli jo yli 10 vuotta, joten aiemmista opiskeluista ei ollut kauheasti hyötyä. :)

      Pääsin kuitenkin sisään ilman valmennuskursseja, ja ihan 4-5 arvosanoilla olen yliopistossa kursseja suoritellut siitä(kin) huolimatta, että lukio jäi aikoinaan retuperälle. Moni opiskelukaveri on kuitenkin kertonut valmennuskurssien hyödyllisyydestä, joten en puhu kyllä niitä vastaankaan. :)

      Valmennuskurssit ovat varmasti motivoivia, mutta jos niihin ei ole halua tai mahdollisuutta, suosittelen sisäänpääsyä auttaviksi opinnoiksi tilastotiedettä avoimen psykan opintojen sijasta.

      Toivottavasti oli jotain iloa tai hyötyä tästä, vaikka vähän sekavasti asiat esitin...

      • __mietiskelijä_

        Voinhan kokea hakea tänä keväänä ja jos en pääse, niin luen vuoden avoimessa psykologiaa ja tilastomatikkaa ja yritän sitten uudelleen. Mietin vain pystynkö saamaan tarpeeksi pisteitä sisäänpääsyä ajatellen, vaikka saisin pääsykokeesta kuinka hyvät pisteet, kun en saa todistuksesta juurikaan pisteitä, koska en ole kirjoittanut psykologiaa enkä matematiikkaa? Saisin pisteitä ainoastaan äidinkielestä. Laskin että saisin noin 30 pistettä, kun yli 100 on maksimi.


      • BlueberryX
        __mietiskelijä_ kirjoitti:

        Voinhan kokea hakea tänä keväänä ja jos en pääse, niin luen vuoden avoimessa psykologiaa ja tilastomatikkaa ja yritän sitten uudelleen. Mietin vain pystynkö saamaan tarpeeksi pisteitä sisäänpääsyä ajatellen, vaikka saisin pääsykokeesta kuinka hyvät pisteet, kun en saa todistuksesta juurikaan pisteitä, koska en ole kirjoittanut psykologiaa enkä matematiikkaa? Saisin pisteitä ainoastaan äidinkielestä. Laskin että saisin noin 30 pistettä, kun yli 100 on maksimi.

        Yliopistoissa on varmasti pisteytyksen ja sisäänpääsykiintiöiden suhteen eroja, mutta pelkällä pääsykokeella sisään pääseminen ei ole ollenkaan mahdotonta. Itse hain tosiaan amispapereilla, ja pääsin sisään ilman minkäänlaisia todistuspisteitä.

        Nyt menee vähän mutulla ja muistelolla, mutta oman yliopistoni puolella homma taisi mennä niin, että jos pisteet eivät riittäneet mutta pääsykoe meni hyvin, oli silti mahdollisuus päästä sisään ns. valintakoekiintiössä. Eli toisin sanoen ei noussut seinä pystyyn.

        Kovasti tsemppiä ja onnea kevään koitokseen!


      • __mietiskelijä_
        BlueberryX kirjoitti:

        Yliopistoissa on varmasti pisteytyksen ja sisäänpääsykiintiöiden suhteen eroja, mutta pelkällä pääsykokeella sisään pääseminen ei ole ollenkaan mahdotonta. Itse hain tosiaan amispapereilla, ja pääsin sisään ilman minkäänlaisia todistuspisteitä.

        Nyt menee vähän mutulla ja muistelolla, mutta oman yliopistoni puolella homma taisi mennä niin, että jos pisteet eivät riittäneet mutta pääsykoe meni hyvin, oli silti mahdollisuus päästä sisään ns. valintakoekiintiössä. Eli toisin sanoen ei noussut seinä pystyyn.

        Kovasti tsemppiä ja onnea kevään koitokseen!

        Kannattaako muuten hakea tuossa valinnassa, jossa katsotaan myös pääsykoetta vai tuossa, jossa valitaan pelkän pääsykokeen perusteella? Onko väliä?

        Vielä olisi mukava tietää, onko opiskelu kuinka tiivistahtista, jääkö muulle elämälle aikaa?


      • BlueberryX
        __mietiskelijä_ kirjoitti:

        Kannattaako muuten hakea tuossa valinnassa, jossa katsotaan myös pääsykoetta vai tuossa, jossa valitaan pelkän pääsykokeen perusteella? Onko väliä?

        Vielä olisi mukava tietää, onko opiskelu kuinka tiivistahtista, jääkö muulle elämälle aikaa?

        En usko, että sitä saa itse valita. Kaikki siis hakevat saman kaavan mukaan samalla hakupaperilla, ja osallistuvat samaan kokeeseen. Sen enempää en osaa tuosta valintaprosessista sanoa, kun rajauduin itse niin selkeästi todistuspisteiden ulkopuolelle.

        En voi puhua kuin oman laitokseni puolesta, mutta ainakin meillä opiskelusta voi tehdä juuri niin tiivistä tai rauhallista kuin itse haluaa. Kurssien omat aikataulut tietysti rajoittavat menoa jossain määrin, sillä kaikkia kursseja ei ole ihan ympärivuotisesti koko ajan tarjolla.

        Minulla opiskelun rangan muodostaa pääaine eli psykologian kurssit: ilmoittaudun ensin niille, ja järjestän sitten niiden ympärille sivuaineita, tilastotiedettä, kieliä ja yleisopintoja mahdollisuuksien mukaan. Tähän tyyliin järjestellen kalenteriin tulee yleensä luentoja 2-6 h noin neljänä päivänä viikossa ihan kursseista riippuen.

        Suurin osa työstä tehdään kotona tai kirjastossa lukemalla, mihin opiskeluajasta enin osa meneekin. :) Psykologian opiskelu ei siis ole koulunkäyntiä sinänsä, vaan aika pitkälle itsenäistä hommaa: kun luennoilta pääsee kotiin, se varsinainen työpäivä kirjojen kanssa vasta alkaa.

        Muulle elämälle jää ihan mainiosti aikaa. Ainejärjestöt ideoivat koko ajan jotain kivaa puuhaa ja tilaisuuksia, ja sen lisäksi opiskelukaverit tapaavat tietysti toisiaan vapaa-ajalla. Monella on kaikenlaisia harrastuksia, enkä ole ainakaan tähän mennessä kuullut kenenkään valittavan sitä että muu elämä jäisi paitsioon.


      • _mietiskelijä__
        BlueberryX kirjoitti:

        En usko, että sitä saa itse valita. Kaikki siis hakevat saman kaavan mukaan samalla hakupaperilla, ja osallistuvat samaan kokeeseen. Sen enempää en osaa tuosta valintaprosessista sanoa, kun rajauduin itse niin selkeästi todistuspisteiden ulkopuolelle.

        En voi puhua kuin oman laitokseni puolesta, mutta ainakin meillä opiskelusta voi tehdä juuri niin tiivistä tai rauhallista kuin itse haluaa. Kurssien omat aikataulut tietysti rajoittavat menoa jossain määrin, sillä kaikkia kursseja ei ole ihan ympärivuotisesti koko ajan tarjolla.

        Minulla opiskelun rangan muodostaa pääaine eli psykologian kurssit: ilmoittaudun ensin niille, ja järjestän sitten niiden ympärille sivuaineita, tilastotiedettä, kieliä ja yleisopintoja mahdollisuuksien mukaan. Tähän tyyliin järjestellen kalenteriin tulee yleensä luentoja 2-6 h noin neljänä päivänä viikossa ihan kursseista riippuen.

        Suurin osa työstä tehdään kotona tai kirjastossa lukemalla, mihin opiskeluajasta enin osa meneekin. :) Psykologian opiskelu ei siis ole koulunkäyntiä sinänsä, vaan aika pitkälle itsenäistä hommaa: kun luennoilta pääsee kotiin, se varsinainen työpäivä kirjojen kanssa vasta alkaa.

        Muulle elämälle jää ihan mainiosti aikaa. Ainejärjestöt ideoivat koko ajan jotain kivaa puuhaa ja tilaisuuksia, ja sen lisäksi opiskelukaverit tapaavat tietysti toisiaan vapaa-ajalla. Monella on kaikenlaisia harrastuksia, enkä ole ainakaan tähän mennessä kuullut kenenkään valittavan sitä että muu elämä jäisi paitsioon.

        Kuulostaa sopiavalta opiskelutahdilta.
        Koko ajan tuo psykologia kiinnostaa enemmän ja enemmän, täytyy nyt hakea ja ensi vuonna uudelleen, jos ei nyt onnista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe