Liian iso asuntolaina?

kirpaisee 2009

Talouden bruttotulot n. 4.500 €/ kk, autoa ylläpidetään km-korvauksin. Onko 300.000 € vierasta pääomaa hulluttelua? Tarkoitus olisi nostaa keväällä/ kesällä, kunhan korot makaa riittävän alhaalla.
Kokemuksia "megalainoista"?

41

11621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole vielä

nostaneet sitä lainaa.Ei tule kestämään yhtään notkahdusta tuloihin.Ei edes auton hajoaamista.
      Itse otin takavuosina 165,000 lainaa ja meillä sentään tulot oli silloin yht. 8500 eur/kk.Tapahtui sitten se pahin.Eli jäin viime vuonna hyvinpalkatusta työstäni työttömäksi.No hallittu laina kesti työttömyyden ja nykyisellä huomattavasti pienemmällä palkallanikaan ei ole merkitystä.4500 nettotuloilla maksaamme noin tonnin asumiskulut ja elämää sentään vielä on ilman kituuttamista.Tosin jos pankkien on uskomista ette edes tule noin pienillä tuloilla saamaan sitä lainaa.Km-korvaukset eivät lasketa tuloiksia vaikka itsellänikin jää hieman käteen niistä korvauksista.Kuten sanoin niin yksi ylimmääräinen huoltokin saattaisi kaataa kortitaloanne.Mikä on riittävän alhainen korko kun kuitenkin maksatte vuosia sitä lainaa.Laskekaa korot 6% mukaan niin ei tule sitten syksyllä yllätyksiä

• kuulostaa aivan liian isolt...

meillä (lapseton avopari) yhteiset nettotulot 3100.. asuntolainaa 180k€ (3 vuotta sitten otettu), laina-aika 20v ja kyllä me kuule aika paljosta (ei toki mistään välttämättömyyksistä) joudumme luopumaan ison velkataakkamme takia, esim matkustelu ja vähänkin kalliimmat harrastukset täysin mahdottomuus. ja kun korot kävit 5%ssa oli 1100 kk-erästä jo 60% korkoja.. eli jos korot taas nousee niin teillä tulee jo vaikeuksia selvitä pelkistä koroista!

• BOooooooring

Höpö höpö

240K€ laina otettu 2005 ja jäljellä alle 100K€.
        Tilanne oli lainaa otettaessa avopuolison tulot n.1200€/kk brutto pieni lapsi ja toinen tulossa juuri.. Siintä äitiyslomat yms.. päälle
        Omat ansiot n. 3500€/kk brutto silloin ..
        Tänäpäivänä tilanne vaimon ansiot n.30K€/vuosi omat n.60K€/vuosi molemmat vuorotöissä eli kuukausitulot vaihtelee
        Itse sovin että maksan joka kk 1500€.
        Rempatt ollaan n.30K€ tässä ajassa koska talo oli vanha sekä alkuperäinen.

Hyvin pärjätään yksi auto yksi ulkomaan matka laivareissut muuten tarkkaa elämistä niin hyvin poärjää silti ei pihistellä ruuasta vaatteista eikä esim. sukulaisten tai omien joululahjoista yms..
        Alkuun piti vaimo vaan opettaa ettei ihan kaikkea osteta valmiina vaan itse voi tehdä.

• Booooooooring_
        BOooooooring kirjoitti:

Höpö höpö

240K€ laina otettu 2005 ja jäljellä alle 100K€.
        Tilanne oli lainaa otettaessa avopuolison tulot n.1200€/kk brutto pieni lapsi ja toinen tulossa juuri.. Siintä äitiyslomat yms.. päälle
        Omat ansiot n. 3500€/kk brutto silloin ..
        Tänäpäivänä tilanne vaimon ansiot n.30K€/vuosi omat n.60K€/vuosi molemmat vuorotöissä eli kuukausitulot vaihtelee
        Itse sovin että maksan joka kk 1500€.
        Rempatt ollaan n.30K€ tässä ajassa koska talo oli vanha sekä alkuperäinen.

Hyvin pärjätään yksi auto yksi ulkomaan matka laivareissut muuten tarkkaa elämistä niin hyvin poärjää silti ei pihistellä ruuasta vaatteista eikä esim. sukulaisten tai omien joululahjoista yms..
        Alkuun piti vaimo vaan opettaa ettei ihan kaikkea osteta valmiina vaan itse voi tehdä.

Eli te ootte maksanu 7 vuodessa lainaa 140 000e. Tarkottaa että 2% korolla kuukausierä on ollut reilu 3000e. Korot on olleet väliillä viittäkin prossaa jolloin olet kuukaudessa lyhentänyt lainaa 3400eurolla. Niin tosiaan, sitten ootte remontoineet 30kE vielä..

Itekin jo kai tajuat, ettei tossa ole IHAn koko totuus???

• Booooring
        Booooooooring_ kirjoitti:

Eli te ootte maksanu 7 vuodessa lainaa 140 000e. Tarkottaa että 2% korolla kuukausierä on ollut reilu 3000e. Korot on olleet väliillä viittäkin prossaa jolloin olet kuukaudessa lyhentänyt lainaa 3400eurolla. Niin tosiaan, sitten ootte remontoineet 30kE vielä..

Itekin jo kai tajuat, ettei tossa ole IHAn koko totuus???

Totta joo ....
        Jäi laittamatta ihan juurta alkaen stoori..
        2001 ostettu kämppä (osake) maksettu se pois saatu siintä 50K€ 2005 jolloin tuo kämppä johon otettiin 240K€ laina maksoin lisäeriä pois silloin juuri kun lainan korot hipoivat sitä 5% luokkaa hetken ja oli n.20-30K€ säästössä rahaa...

Mut ns. nollasta lähdetty vuonna 2000
        Toki vuosituhannen alussa tein pientä sivubisnestä ...

Pieni "vastaanpallo" vaan noille kauheille 8300€/kk NETTO tuloille en uskalla tai voi TÄH ???

Itse pystyisin(jos olisi pakottava tarve) elämään tosi pienillä menoilla tosin ei ole mahdollistakaan nyt kun on perhe ja naisethan eivät osaa elää ns. pienillä kuluilla.

• No meillä
        Booooring kirjoitti:

Totta joo ....
        Jäi laittamatta ihan juurta alkaen stoori..
        2001 ostettu kämppä (osake) maksettu se pois saatu siintä 50K€ 2005 jolloin tuo kämppä johon otettiin 240K€ laina maksoin lisäeriä pois silloin juuri kun lainan korot hipoivat sitä 5% luokkaa hetken ja oli n.20-30K€ säästössä rahaa...

Mut ns. nollasta lähdetty vuonna 2000
        Toki vuosituhannen alussa tein pientä sivubisnestä ...

Pieni "vastaanpallo" vaan noille kauheille 8300€/kk NETTO tuloille en uskalla tai voi TÄH ???

Itse pystyisin(jos olisi pakottava tarve) elämään tosi pienillä menoilla tosin ei ole mahdollistakaan nyt kun on perhe ja naisethan eivät osaa elää ns. pienillä kuluilla.

juuri omaisuus kertyy siitä syystä, että olen opettanut miehelleni rahan käyttöä!
        Eli ei se sukupuolesta ole kiinni.
        Miehelläni oli hyvät tulot jo ennen kuin tapasimme, 3-kymppisenä ei kuitenkaan ollut mitään omaisuutta.
        Nykyään käymme 5-kymppiä ja on lähes maksettu talo (yli 300 000€) ja paljon muutakin omaisuutta.
        Tulomme ovat hyvät (n.8 000€/kk/nto), mutta menot pienet. Varsinkin ruuassa pystyy säästämään paljon kun ostaa vain raaka-aineita. Possunfilettä saa palana paljon halvemmalla kuin siivuina mausteliemessä. File(5-8€/kg) itse tehty marinointikastike ovat halvempaa kuin monet makkarat.
        Lomaillessa menee rahaa; ulkomailla käymme 1-3 krt/vuodessa ja kotimaan lomat laivareissut päälle. Silloinkin katselemme keskihintaiset reissut, mutta reissussa tulee syötyä ravintoloissa joten silloinhan rahaa palaa. Säästämme taas arkena sen mitä reissussa laitamme ravintolaruokaan.

• peKKa35,5
        No meillä kirjoitti:

juuri omaisuus kertyy siitä syystä, että olen opettanut miehelleni rahan käyttöä!
        Eli ei se sukupuolesta ole kiinni.
        Miehelläni oli hyvät tulot jo ennen kuin tapasimme, 3-kymppisenä ei kuitenkaan ollut mitään omaisuutta.
        Nykyään käymme 5-kymppiä ja on lähes maksettu talo (yli 300 000€) ja paljon muutakin omaisuutta.
        Tulomme ovat hyvät (n.8 000€/kk/nto), mutta menot pienet. Varsinkin ruuassa pystyy säästämään paljon kun ostaa vain raaka-aineita. Possunfilettä saa palana paljon halvemmalla kuin siivuina mausteliemessä. File(5-8€/kg) itse tehty marinointikastike ovat halvempaa kuin monet makkarat.
        Lomaillessa menee rahaa; ulkomailla käymme 1-3 krt/vuodessa ja kotimaan lomat laivareissut päälle. Silloinkin katselemme keskihintaiset reissut, mutta reissussa tulee syötyä ravintoloissa joten silloinhan rahaa palaa. Säästämme taas arkena sen mitä reissussa laitamme ravintolaruokaan.

Meneekö pikkasen jo kipeeks miettii jotain lihan hintaa 8000€/kk netolla huh huijaa jos ollaan vielä velattomia..

Ymmärrän hyvin tän naisten kalleuden..

Suurinosa tekee osa tai kokopäivätyötä alle 2000€/kk BRUTOLLA, eikä mitään haluja tehdä enempää töitä ansion kasvattamiseksi.
        Sitten ei olla yhtään valmiita tekemään itse mitään, vaan kaikki pitää saada valmiina.. Miksi kerätä sieni,marjoja tai tehdä jotain itse kun saa valmiina kaupasta.
        Halutaan joka juhlaan sopivat koristeet ja joka merkkipäivänä kalliit lahjat kukat nyt kerta viikkoon tietty.
        Sit sisustetaan laitetaan pihaa vanhalla autolla ei ilkee ajaa ja aina pitää muutenkin olla auto perseen alla.
        Ruuasta ei pihistellä turhaan tarjoat jotakin lauantaimakkaraa nyky naiselle tai muuta ns. halpaa ja sitä ruokaa menee älyttömät määrät roskiin.

Luku vielä erikseen naisten laukku kenkä ja vaateostoksille, eikä lapsetkaan missään huonoissa kulje.. Toki ei pidäkkään mutta välillä se merkkitietoisuus maksaa paljon... Meikit yms naisten omat kahvila yms. käynneissäkin heilahtaa yllättävän paljon ihmekkös ettei riitä velan ja talon/muitten laskujen maksuun rahaa..

Tätä kuulee kavereilta sekä töissä samaa laulua ..

Jos oma muijakin hankkisi 4000 eikä 1400€/kk nettona niin ihan sama mitä söis nimittäin siintä riittäisi jo vaikka mihin..
        Pointti tulot pienet ja silti kaikkea pitää saada tekemättä itse asian eteen mitään muuta kuin narista.

• Valitettava totuus
        peKKa35,5 kirjoitti:

Meneekö pikkasen jo kipeeks miettii jotain lihan hintaa 8000€/kk netolla huh huijaa jos ollaan vielä velattomia..

Suurinosa tekee osa tai kokopäivätyötä alle 2000€/kk BRUTOLLA, eikä mitään haluja tehdä enempää töitä ansion kasvattamiseksi.
        Sitten ei olla yhtään valmiita tekemään itse mitään, vaan kaikki pitää saada valmiina.. Miksi kerätä sieni,marjoja tai tehdä jotain itse kun saa valmiina kaupasta.
        Halutaan joka juhlaan sopivat koristeet ja joka merkkipäivänä kalliit lahjat kukat nyt kerta viikkoon tietty.
        Sit sisustetaan laitetaan pihaa vanhalla autolla ei ilkee ajaa ja aina pitää muutenkin olla auto perseen alla.
        Ruuasta ei pihistellä turhaan tarjoat jotakin lauantaimakkaraa nyky naiselle tai muuta ns. halpaa ja sitä ruokaa menee älyttömät määrät roskiin.

Luku vielä erikseen naisten laukku kenkä ja vaateostoksille, eikä lapsetkaan missään huonoissa kulje.. Toki ei pidäkkään mutta välillä se merkkitietoisuus maksaa paljon... Meikit yms naisten omat kahvila yms. käynneissäkin heilahtaa yllättävän paljon ihmekkös ettei riitä velan ja talon/muitten laskujen maksuun rahaa..

Jos oma muijakin hankkisi 4000 eikä 1400€/kk nettona niin ihan sama mitä söis nimittäin siintä riittäisi jo vaikka mihin..
        Pointti tulot pienet ja silti kaikkea pitää saada tekemättä itse asian eteen mitään muuta kuin narista.

"Meneekö pikkasen jo kipeeks miettii jotain lihan hintaa 8000€/kk netolla"

Ei se mene yhtään kipeeksi, mikäli muu talouden suunnittelu on samoilla linjoilla. Vanhan sanonnan mukaan pienistä puroista kasvaa iso virta, ja pientenkin kulujen (varsinkin sellaisten joille ei oikeasti saa yhtään mitään vastiketta) karsiminen voi tietää merkittäviä säästöjä. Ei niin rikasta ihmistä olekaan, joka ei keksisi jotain käyttöä eineksen ja kotiruuan hintaerolle. Se raha on kuitenkin aina rahanarvoinen.

Lisäksi suuret tulot eivät takaa hyvinvointia. Olen itse melko pienituloinen, mutta elän leveämmin ja säästän enemmän rahaa kuin tuntemani kolme kertaa parempituloiset. Pidän vain huolen että se rahaa menee leveään elämään ja säästöön, eikä johonkin roskaan (mihin ihan kirjaimellisesti keskiverto suomalainen käyttää aivan järjettömästi rahaa).

• No meillä
        peKKa35,5 kirjoitti:

Kappas kun oli vanha ketju noussut esiin!

Kyllä minä ainakin haluan pitää jotain sukankin varressa eikä tulisi mieleenkään tuhlata turhaan. Meillä on 4 lasta, joten toki kulujakin on melkoisesti. Pihassa seisoo autojen kanssa 2 mopoautoa eli kyllä sitä rahaa johonkin tuhlataankin.
        Miksi tuhlaisin esim. siihen ruokaan? Saan paljon parempaa ruokaa itse tekemällä. Mieluummin syön sitä 6€ possunfilettä kuin kalliimpaa kasleria, jossa on enemmän läskiä kuin lihaa. Itse marinoimalla tiedän mitä liemessä on ja käytänkin niihin itse kasvattamiani yrttejä. Paitsi ettei niitäkään tarvitse "kasvattaa", tuollahan ne ryytimaalla itsekseen rehottavat! Sijoittamalla muutaman euron keväällä siemenpusseihin tietää mitä syö.
        Ostan paljon ulkomailta kenkiä ja laukkuja. Hyvin ovat asiaansa ajaneet ja sieltä niitä saakin halvalla. Vinkki; Liettuasta saa upeita kenkiä edullisesti, sieltä saa myös isoja kokoja! Ja korkeita korkoja! ;o)
        Meikkejä ostan paljon reissuilta. Ne ovat pieniä joten niitä voi ostaakin reilusti itselleen tuliaisiksi. Suomessa kajal, ripsiväristä puhumattakaan, maksaa 10€, mutta monesta muusta maasta niitä saa 1€. Itseni lisäksi meillä meikkaa 2 tytärtä, joten meikkejä kuluu. Jos voin valita, että laitanko niihin vuodessa 50€ vai 500 niin valintani on erittäin helppo.
        Kahviloissa en juurikaan käy, koska en pidä seisoneesta kahvista. Tänään syötiin itsetekemää mustikkapiirakkaa marjoista, jotka oli itse poimittu. Niitä onkin poimittu paljon siitä syystä, etten ikinä raaskisi niitä ostaa torilta!
        Meilläkin on joka juhlaan omat koristeensa. Tosin käytön jälkeen pakkaan ne isoon tiiviiseen, kannelliseen muovilaatikkoon. Siellä ne odottavat seuraavan vuoden pääsiäistä, halloweenia tai joulua. Usein ostan vasta näiden juhlien jälkeen uusia koristeita jos sellaisia tarvitsen. Ne saakin sitten esim. -70% alennuksella...
        Mutta kukin tyylillään ja tämä sopii meille.
        Joku jo totesikin, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Tsemppiä nyt kuitenkin ja koita kestää meitä naisia!
        Tosin jos vaimo käyttää rahaa kovin löyhäkätisesti niin asia kannattaa ottaa puheeksi.

• Teppo.

3-3.5 kertaa vuosibrutto on sellainen "noin" kaava kohtuullisesta velasta eli jos pariskunta tienaa 4500eur/kk = 54.000eur vuosi joka on 160-190.000euroa kun tuohon haarukkaan sijoittaa.

300.000eur on yli 5.5 kertaa vuosibruttonne joka on kyllä ehdottoman paljon. Varmaan on pankki tuollaisen velan nuilla tuloilla antaakseen vaatinut aikamoisen selustanturvauksen.

• Jessus kristus

Meillä on NETTOtulot kuussa 8300 euroa emmekä mekään uskalla ottaa kuin max. 250 000 lainaa. Säästetään niin kauan että enempää ei tarvitse.

En kyllä usko hetkeäkään että mikään pankki lainaa 300 000 euroa 4500 euron bruttotuloilla.

• jhfj

Mutta jotkut ne ovat vaan rohkeampia kuin toiset ja ottavat lainaa just niin paljon kun sitä annetaan.
        Sinä tosin taidat olla aika vellipöksy jos et noilla tuloilla tuon enempää lainaa uskalla ottaa...

• on.

Tunnen yksinäisen miehen (59v), joka on selkävammainen, syntymästään saakka, saa vain kansaneläkkeen, eikä perintöjä oli 6 lasta ja asuivat vuokralla aina.

HÄN on rakentanut ja maksanut 120 neliön omakotitalonsa ja aina on ollut auto,
        toki aina sellainen jolla on ajoaikaa 10 kk ja hinta 100 €. Ulkomaillakin on käynyt ja Virossa useinkin.
        Nyt jo sijoitteli omaisuuttaan, sijoitti pari vuotta takaperin säästönsä 4000 € ja alta puoleen on kuihtunut, vaikka pankki puhui tuotosta.

ALOITTAJALLE,
        riippuu tuurista, elämäntavoista yms.
        kyllä yli puolet onnistut mutta kumpaan puoliskoon kuulut.
        -----------------------------------------

SEN VOIN VAKUUTTAA, meidän perheen onni ja rakkaus eivät olisi kestäneet,
        jos meillä olisi ollut vähäisestikin velkaa.
        Kesti ainoastaan kun on aina runsaasti tileillä ja perintöjä tulossa, eli ei paljon hetkauta vaikka tuli nytkin 12 000 € putkiremppalasku.

Viimevuonna oli 1500 € julkisivuremppa, autoon heti 3-v jälkeen 2200 € lasku,
        ei muuta kuin päivän "vi......" sitten unohtuu.
        ---------------------------------

sinulle, "Jessus kristus"
        meidän lapset maksaisivat tuloillasi 250 000 € lainan n. 3 vuodessa,
        niin tekivätkin, rakensivat 180 neliön talot, ottivat jotain tuollaisen,
        maksoivat kaiken ennen kuin vanhin lapsi 5-v täytti.

Nyt tuskailevat
        "kun tuntuu tulevan rahaa aivan liikaa"

• Jessus kristus
        on. kirjoitti:

Tunnen yksinäisen miehen (59v), joka on selkävammainen, syntymästään saakka, saa vain kansaneläkkeen, eikä perintöjä oli 6 lasta ja asuivat vuokralla aina.

HÄN on rakentanut ja maksanut 120 neliön omakotitalonsa ja aina on ollut auto,
        toki aina sellainen jolla on ajoaikaa 10 kk ja hinta 100 €. Ulkomaillakin on käynyt ja Virossa useinkin.
        Nyt jo sijoitteli omaisuuttaan, sijoitti pari vuotta takaperin säästönsä 4000 € ja alta puoleen on kuihtunut, vaikka pankki puhui tuotosta.

ALOITTAJALLE,
        riippuu tuurista, elämäntavoista yms.
        kyllä yli puolet onnistut mutta kumpaan puoliskoon kuulut.
        -----------------------------------------

SEN VOIN VAKUUTTAA, meidän perheen onni ja rakkaus eivät olisi kestäneet,
        jos meillä olisi ollut vähäisestikin velkaa.
        Kesti ainoastaan kun on aina runsaasti tileillä ja perintöjä tulossa, eli ei paljon hetkauta vaikka tuli nytkin 12 000 € putkiremppalasku.

Viimevuonna oli 1500 € julkisivuremppa, autoon heti 3-v jälkeen 2200 € lasku,
        ei muuta kuin päivän "vi......" sitten unohtuu.
        ---------------------------------

sinulle, "Jessus kristus"
        meidän lapset maksaisivat tuloillasi 250 000 € lainan n. 3 vuodessa,
        niin tekivätkin, rakensivat 180 neliön talot, ottivat jotain tuollaisen,
        maksoivat kaiken ennen kuin vanhin lapsi 5-v täytti.

Nyt tuskailevat
        "kun tuntuu tulevan rahaa aivan liikaa"

"meidän lapset maksaisivat tuloillasi 250 000 € lainan n. 3 vuodessa"

No joopa joo. Lainalaskurin mukaan maksueräksi tulee väittämälläsi tahdilla 7.493 euroa kuussa jos korko on 5 prosenttia.

Että varmaan se perhe ihan kivasti elelee 800 euron kuukausituloilla. Siis ostaa sillä aivan KAIKEN tarvittavan.

Meillä kun on tarkoitus elääkin, niin tarkoitus on ottaa maltillinen 2500 euron kuukausierä. Tulee se silläkin maksettua 10 vuodessa. Eikä ole elämä pelkkää kituuttamista.

• on.
        Jessus kristus kirjoitti:

"meidän lapset maksaisivat tuloillasi 250 000 € lainan n. 3 vuodessa"

No joopa joo. Lainalaskurin mukaan maksueräksi tulee väittämälläsi tahdilla 7.493 euroa kuussa jos korko on 5 prosenttia.

Että varmaan se perhe ihan kivasti elelee 800 euron kuukausituloilla. Siis ostaa sillä aivan KAIKEN tarvittavan.

Meillä kun on tarkoitus elääkin, niin tarkoitus on ottaa maltillinen 2500 euron kuukausierä. Tulee se silläkin maksettua 10 vuodessa. Eikä ole elämä pelkkää kituuttamista.

Ei se niin kovin kurjaa ollut, enää, kyllä kannatti olla säästäväinen muutama vuosi,
        varsinkin näin talouskriisin aikana on kiva olla velaton auto ja asunto.

Juuri tässä odotellaan hakukutsua Sveitsin reissulta,
        ei paljoa kuluja ole, kun majoittuvat siellä vaihto-oppilaana tutustuneiden kodeissa.

Paluulento: Zurich - Helsinki, 3. tammikuuta 2009
        KF704
        3. tammikuuta 2009 13:00, Zurich, Switzerland (Zurich Airport, Terminaali 1)
        3. tammikuuta 2009 16:55, Helsinki, Finland (Helsinki-Vantaa, Terminaali 2)

1 hengen hinta oli
        Kokonaishinta ilman veroja: 169,42 EUR
        Verot yhteensä: 77,08 EUR
        Kokonaishinta veroineen: 246,50 EUR

Kaikilta hieman yhteensä alle tonni

• ghdfg
        on. kirjoitti:

Ei se niin kovin kurjaa ollut, enää, kyllä kannatti olla säästäväinen muutama vuosi,
        varsinkin näin talouskriisin aikana on kiva olla velaton auto ja asunto.

Juuri tässä odotellaan hakukutsua Sveitsin reissulta,
        ei paljoa kuluja ole, kun majoittuvat siellä vaihto-oppilaana tutustuneiden kodeissa.

Paluulento: Zurich - Helsinki, 3. tammikuuta 2009
        KF704
        3. tammikuuta 2009 13:00, Zurich, Switzerland (Zurich Airport, Terminaali 1)
        3. tammikuuta 2009 16:55, Helsinki, Finland (Helsinki-Vantaa, Terminaali 2)

1 hengen hinta oli
        Kokonaishinta ilman veroja: 169,42 EUR
        Verot yhteensä: 77,08 EUR
        Kokonaishinta veroineen: 246,50 EUR

Kaikilta hieman yhteensä alle tonni

metsään. Matkailullehan on aivan oma palstansa.

• palsta jossain
        ghdfg kirjoitti:

metsään. Matkailullehan on aivan oma palstansa.

sinullekin olisi oma palsta,

jossain koirien sekalaisissa,
        kun aina "rakkikoiraa esität ja haukut"

• DI+LKL
        jhfj kirjoitti:

Mutta jotkut ne ovat vaan rohkeampia kuin toiset ja ottavat lainaa just niin paljon kun sitä annetaan.
        Sinä tosin taidat olla aika vellipöksy jos et noilla tuloilla tuon enempää lainaa uskalla ottaa...

Meillä on kutakuinkin saman kokoiset tulot (n. 6500 7500) brutto/kk ja myytiin kämppämme syksyllä muuton takia. Nyt ollaan vuokralla ja mietitty myös ostoa jahka hinnat vähän niiaa, muttei näillä epävarmoilla markkinoilla tulisi kyllä mieleenkään yli 200k€ lainaa ottaa. Tuolla omalla 50-100 rahoituksella saa kyllä moneen tarpeeseen soveltuvan kämpän täältä "maalta".

• -Teukka-

Noin suuresta asuntolainasta voisi päätellä, että taloudessa on (ainakin tulossa) myös elätettäviä, joten sitä myöden asia on selvä. Laina on liian iso, eikä sitä kyllä pankki myöntäisikään, vaikka vakuuksia löytyisikin.

Tuo kommentti "korot makaa riittävän alhaalla" viittaa kyllä aika vahvasti provoon. Eiköhän ne sieltä nousekin, pitäisi ottaa mielummin pidempi kiinteä korko, ja ne eivät putoa ihan niin äkisti kuin lyhyemmät.

• Oma kokemus

Ei missään nimessä kannata ottaa noin suurta lainaa. Esim. meillä tulot samaa luokkaa, ja kärvistelemme 188000 euron kanssa.

300 000 euron laina kuulostaa talolainalta, johon ei ole huomioitu kiinteistöön meneviä rahoja. Meidän talouden kulut ovat jotain 3500 euroa nelihenkiselle perheelle, sisältäen asuminen, auto, ruoka jne. Näillä tuloilla ei juhlita.

Täytyy toivoa että korot laskevat taas vähäksi aikaa, että taas tuloja saadaan nostetteua. Koronvaihtopäivät onneksi jo 3 kk:n kuluttua.

Miettikää asiaa vielä siltä kantilta, että tulot vähenevät -50 %, syynä voisi olla työttömyys, pitkä sairaus. Tai jopa avioero, mutta silloin viimeistään myydään asunto, jonka arvo voi olla jotain muuta kuin 300 000, alapäin todennäköisesti aika monta vuotta.

• paljon lainanhoitoon

voitte laittaa kuukaudessa, sanoisin että 1500-1800 e/kk asumiseen pitäisi teillä olla maksimi. Kyllä kai sillä lainalla pärjäisi ellei tule avioeroa,sairautta,työttömyyttä... mutta toisaalta näin ajatellen ei voi ottaa mitään lainaa.Minä yritän pärjätä "pikkulainalla",kulut kk 320 mutta tuloni on myös pienet 1100-1600 eur netto. Ja lapsi huollettavana.

• johtaja 69

kun tekee töitä riittävästi niin ei oo huolta tollasista 300 000e lainoista itse otin 5 vuotta sitten 425 000 tuhatta lainaa ja nyt se on jo maksettu... muistakaa!!! suuret tulot kestää suuret menot!!!

• ei noin iso laina

Onpas johtajalla tosi isot tulot, kun on ottanut 425 miljoonaa.... Minkähänlaisilla tuloilla noita lyhennellään...

• ...............jhgkj

ei se 300 000€ välttämättä liian suuri ole noille tuloille, 150 000€ lainaa per nuppi. jos esim toinen omistaisi jo velattoman osakkeen esim. vaikka 50-100t arvoltaan niin mikä ettei. mulla lyheni 20t velka vuodessa reilun 2000€ kuukausi netoilla ja kituutin vähäsen. Mutta se on selvä että töiden loppumista tuo laina ei kyllä kestäisi. Mut kyllä tuo vielä ihan maksettavissa oleva laina on. Varmasti joutuu vaan jossain asioissa tekemään uhrauksia.

• Luki.

Älkää ottako jättilainoja vaikka saisittekin,eurooppa ja maaiman talous on aivan sekaisin vaikka toisin annetaan ymmärtää mediassa.

Vaikka media syöttää illuusiota ja yllykkeitä väittämällä näin:väistimme katasrofin,tilanne ei ole selkiytynyt vuosiin,vuonna 2014 euroopassa voi olla suurlama.

Hetkellinen nousu ei todennäköisesti kestä kovinkaan kauan,2008 alkanut finanssi kriisi on edelleen.Pankit yrittävät saada viimeisenkin mukaan ja viimeisimmät hyödyt.

Edessä voi olla totaali katasrofi,pankit eivät ilmoita mitään etukäteen mitä pahimmillaan on tulossa,ne ilmoitetaan nukutun yön jälkeen kerralla.

Pajunköyttä on syötetty paksusti 2008 lähtien olemme samalla tiellä edelleen.

Miettikää oletteko onnellisia jos suurenlainan otatte totaali talous katasrofissa mammona menettää merkityksensä ja silti pankki vaatii omansa.

• aaahahahaa

miltähän tuntuu olla gay

• ........

ei se kiva oo ku 300 000 pankkitilillä ja mammona senkun menettää merkitystään.

• Iloa Elämään

Naisiin ja viinaan niin ei menetä merkitystä .. tolla rällä kyl ei liikaa pröistäile niin sellaset 3-4 vuotta...

• aAtu 35

Mietitte näin (riippu talosta) kulut esim. keskimäärin 500€/kk
      Ruoka vaatteet hygienia (nämä niin sanotusti pakolliset menot/kk)500-1000€/kk ?? Riippuu monta ihmistä taloudessa on.
      Onko valmis luopumaan ... Mistä matkoista baarista yms. huvitteluista ???
      Pakollisia hankintoja on toki kodinkoneet puhelimet tietokoneet yms. ja niitten joka kuukausinen laskutus jos lapsia tulee paljonkin muita pakollisia kuluja esim. päivähoito..
      Meidän talouden netto on n.4700€/kk 4 henkinen perhe (tässä lapsilisätkin)
      Maksetaan kiinteää 1400€/kk lainan lyhennykseen sisältää koron.
      Ei juhlita mutta pärjätään ihan hyvin... Joutuu miettimään hankintoja aika tarkkaan...
      Meillä auto syö sen n.500€/kk bensoina yms kuluina..

• Järki käteen

Kun laskette niin, että lainaa saa olla sen verran että toinen teistä (se pienempi tuloinen) selviää lainasta yksin omilla tuloillaan alle 20 vuodessa. Niin silloin lainaa on kohtuullisesti.
      Lisäksi kannattaa huomioida, että lainaa ei ikinä saa olla enempää kun omaisuuden arvo ja laskekaa omaisuuden arvo pankkiarvona niin sen saatte aina varamsti pois. Vaikka tulis mikä tilanne.
      Meillä uusi 2011 valmistunut okt kaikilla herkuilla ja lainaa 60 000€.

• Ottaakko lisaa laina

Hyvia kommentteja,
      Itsellakin hieman samanlainen tilanne mietittavana. Talon osto jonka hinta n.300k€ omat saastot n. 80k. Tan hetken perheen nettotulot ma ja vaimo 5500 1700.. mut mun tulot voi pudota nopeastikkin vaikka tallaisena viim 5 vuotta ollut. Suht huoletonta elamaa vietetty paljon matkusteltu ja jne..

Nykyista asuntolainaa jaljella n.90k€

Pidan kuitenkin 220k€ lainaa isona kahdelle..
      Oonko liian varovainen?

• Velkavelho

Pikavilkaisu lainalaskuriin:
        220 000 laina, korko 2,0%, laina-aika 20 vuotta = maksuerä 1113 €/kk.

Vakuudet riittänevät.

Suhteuta tuo maksuerä tämänhetkisiin laina- ja asumiskuluihisi ja huomioi, että 300 k€ talo vaatii huoltoa, remontteja ja ylläpitoa.

• Velka ja volga
        Velkavelho kirjoitti:

Pikavilkaisu lainalaskuriin:
        220 000 laina, korko 2,0%, laina-aika 20 vuotta = maksuerä 1113 €/kk.

Vakuudet riittänevät.

Suhteuta tuo maksuerä tämänhetkisiin laina- ja asumiskuluihisi ja huomioi, että 300 k€ talo vaatii huoltoa, remontteja ja ylläpitoa.

Thanks, joo kylla vakkuudet taitavat riittaa,

Kamppa on uusi joten ja omalla tontilla joten ei kuluja pitaisi olla.

Velka liitto pankin kanssa ei vaan oikein houkuttele.
        Itse oisin nykyiseen rivaariin tyytyvainen, mut vaimo tahtos okt

• Juuhpuuh

Itselläni on aina ollut sellainen suhtautuminen asuntolainaan, että saahan sitä olla, kunhan 5-15 vuodessa on maksettu. Esim. laina, jonka maksaminen on 5 vuodessa teoriassa mahdollista, mutta maksetaan käytännössä 10 vuodessa ilman kituuttamista on ok. Jos tulee mutkia (esim. työttömyyttä) matkaan, niin omatunto ei soimaa, jos vaihdetaan 15 vuoteen.

Oma asuntolaina ollut nyt 10 vuoden maksuajalla mutta tulevat hoitovapaat voivat kyllä muuttaa suunnitelmia. Kyllä lasten kanssa kotonaolo on tärkeämpää minulle ja puolisolleni kuin omaisuuden nopea karttuminen. Se tulee vasta sitten perheen jälkeen kakkosena.

• JättiOpe

Oma periaatteeni on, että asuntolaina täytyy pystyä maksamaan tarvittaessa pois parin kuukauden sisällä (ilman siis että myy ko. asunnon). Huomioi tämä, "johtaja", (eli todennäköisesti peruskoululainen, kirjoitustavan sokelluksesta päätellen).

Jos lainanhoito (tämä siis yhdyssana, ja samnalla teema lauseessa, HUOM! "johtaja -69!) hoituu rahallisempaankin tahtiin, miksi myydä muuta kiinteää omaisuuttaan kämpän vuoksi? Itsellä lainaa pari sataa tonnia.

• Loma tekis nyt hyvää

Otin itse 100 000 lainaa asuntoa varten 8 vuotta sitten. En halunnut ottaa enempää vaikka pankki olisi antanut vippiä melkein kolminkertaisesti. Nyt on lainaa jäljellä 8 000 ja säästöjä on enemmän eli pystyn maksamaan loppulainan pois vaikka heti.

Ihan hyvä onkin koska työpaikalla alkoivat yt-neuvottelut pari kuukautta sitten ja omakin työpaikka on katkolla. Työkaverit on aika hermoina mutta meikäläistä ei paljon kiinnosta. Lainan jälkeen asumiskulut on 200 kuussa sisältäen kaiken, ruokaan menee 600 ja autoihin menee mitä nyt menee. Jos ei tartte töissä käydä niin ei pajon mene bensoihin eli pitäkää tunkkinne.

• Joonas76

2006 loppuvuodesta ostettiin (uusi) talo, 380t €. Omaa rahaa 120t, lainaa 260t. Nyt lainaa jäljellä n. 225t (aluksi oli pari vuotta lyhennysvapaata).

Nettotulot 5000 €/kk, lainaan tällä hetkellä noin 1300 €/kk, 12 kk euribor, marginaali 0,35. Laina-aikaa n. 20v jäljellä. 6% korolla lainaan n. 1800€/kk.

Kolme pientä lasta, kk menot kaikkineen n. 4000-4500 €/kk.

Noin 30t € säästössä. Näillä mennään.

• Ensikoti..

Meillä on bruttotulot kanssa sen 5000-6000€/kk mutta emme siltikään havittele mitään isoa asuntolainaa vain sellainen 140 000€ olisi sopiva määrä.

• L.A.

Nettotulot 3800e ja omaa lainaa jäljellä 182 000e. Hyvin pärjää.

• öää*cc

Miten ihmeessä ja miksi tälle palstalle kirjoittavat vain todella hyvätuloiset? Suomalaisten keskipalkka on noin 3400€ ja täällä lähes kaikilla palkka on huomattavasti enemmän. Onko jotenkin häpeällistä ottaa keskusteluun kantaa, jos tienaa vähemmän. Itse pääsen tuskin koskaan yli 4000€ kuukausituloihin.

• kgkhkgkhg-...

saahan sitä jokainen täälä tienata vaikka kymppitonnin kuussa. Kaikista surullisinta vain on se että osalla näistä ainoina tuloina pelkkä työttömyyspäiväraha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe