Nyt olis kielten vaihto edessä suht uuteen Ibanez RG321:een. Eli aloittelija kun olen, niin minkä paksuiset kielet ja mitä merkkiä kannattaisi ostaa?
Vakiokielet tuntuivat hyviltä, että olisko paksuus sitten se sama? (kokemuksen puutteen vuoksi en toisaalta tiedä, onko juuri tuo paksuus paras)
Mitkä kielet sähkökitaraan?
17
8272
Vastaukset
- Kitartisti1299981
Kysymykseesi sisältyy jo vastaus.
"Vakiokielet tuntuivat hyviltä, että olisko se paksuus sama?"
Eli jos nuo tuntuivat sinun käteesi sopivilta niin sitten ostat samanlaiset kielet.
En tiedä ostitko kitaran Levytukku Oy:stä vai mistä mutta Levytukussa Ibanezeihin yleensä laitetaan noita Addarion kieliä ja manuskan mukaan RG321 skitoissa olisi 010 alkava kielisarja kiinni mutta tarkista tämä myyjältä mistä kitaran ostit.
Eli käytä samanlaisia mitä kitarassa oli jos niistä kerran tykkäät.
Vaikka sanot, että kokemuksen puutteen vuoksi et tiedä onko tuo paksuus paras niin kielten paksuus on hyvin yksilöllinen asia ja soittajakohtainen, toiset tykkää paksummista kielistä ja toiset ohkaisemmista.
Itse suosittelen käyttämään sitä paksuutta josta itse tykkää eikä niitä paksuuksia joita muut käyttää ja kehuu (oma tatsi ja mieltymys ratkaisee).
Ne ketkä puhuu siitä, että paksummat kielet antavat paremman äänen tai että niillä saa parempaa tuhdimpaa soundia tai että niillä on "tilutekniikkaa" helpompi toteuttaa taitavat aina unohtaa sen, että soittajan sormista se soundi ja taito lähtee, ei kielistä.
Mutta siis kielten paksuus ym. asiat ovat soittajakohtaisia joten tee oman mieltymyksesi pohjalta päätös (oli se ratkaisu mikä hyvänsä).
Muista että jos päädyt eri paksuisiin kieliin niin sähkistä voi hieman joutua säätämään, kun kielten veto/jännite on erillainen, riippuen tallastakin voi sielläkin päässä joutua säätämään esim. jousia ym. (tämä siis varsinkin kammella varustetuissa talloissa).- 33333333
"Ne ketkä puhuu siitä, että paksummat kielet antavat paremman äänen tai että niillä saa parempaa tuhdimpaa soundia tai että niillä on "tilutekniikkaa" helpompi toteuttaa taitavat aina unohtaa sen, että soittajan sormista se soundi ja taito lähtee, ei kielistä."
Jokainen valitsee itse kielensä, mutta itse käytän 11-48 koska
-vähemmän nauhasäröä ja parempi akustinen sointi, auttaa erityisesti pullonkaulasoitossa kun värähtely on pienempää
-paljon akustista soittavana kaipaan jämäkämpää tatsia
-vire pysyy paremmin - kidarisdi
33333333 kirjoitti:
"Ne ketkä puhuu siitä, että paksummat kielet antavat paremman äänen tai että niillä saa parempaa tuhdimpaa soundia tai että niillä on "tilutekniikkaa" helpompi toteuttaa taitavat aina unohtaa sen, että soittajan sormista se soundi ja taito lähtee, ei kielistä."
-vähemmän nauhasäröä ja parempi akustinen sointi, auttaa erityisesti pullonkaulasoitossa kun värähtely on pienempää
-vire pysyy paremmin13-58,niin ei tule turhia räsähdyksiä..sormivoimatkin kehittyvät!
- ei niinkään kielet
kidarisdi kirjoitti:
13-58,niin ei tule turhia räsähdyksiä..sormivoimatkin kehittyvät!
Päätit sitten asiallista mielipidettä vastaan hyökätä olkinukkeargumentaatiolla. 11-setti on ihan normaalia kauraa, jopa gilmouristiset venytykset onnistuvat kun treenaa. Sanoohan sen kuvauskin "medium" (10-light 9-extralight). Alaan tutustunut tietää että 13 setti on tavanomaisemmissa vireissä liian jämäkkä ellei sitten srv:n innoittamana haeta jotain supersankariviittaa.
Mutta ei mahdoton. Käyttäväthän monet jazz -ja bluegrass -kitaristitkin 13-settiä tai jopa paksumpia. Vaikka akustiset tai kaarevakantiset ovat vielä "heikompaa" rakennetta. - Kitaristi11188211
33333333 kirjoitti:
-vire pysyy paremminSiis käytät 11-48 sähkiksessä vai tarkoitat akustista?
Akustisessa onkin joo paksummat kielet min 010, yleensä 011 setillä tai paksumpikin.
Sähkiksessä sen sijaan siis jokainen soittaja menee oman tarpeensa mukaan oli ne sitten ohkaiset tai paksut.
Tuosta että pitää olla paksummat, että olis vähemmän nauhasäröä tai että pysyisi vire paremiin en allekirjoita.
Jos kitara ei pysy vireessä ja säriseekin niin sitten on säädetty ei niin nappiin kitara tai jossain on vikaa.
Kyllä sen kitaran pitää pysyä vireessä ohkaisemmillakin kielillä ja eikä säristä soitettaessa (aika useasti näkee noita särinöitä porukoiden kitaroissa kun on kielet vähän liian matalalla nauhoista).
Mut joo, oli ne kielet mitkä tahansa niin kyllä kitaran pitää vireensä pitää hyvin ilman särinöitä ja jokainen määrittelee oman kielen paksuutensa, tästä näkyykin jotakuinkin kaikki olevan samaa mieltä :-) - kitaran kieliä
Kitaristi11188211 kirjoitti:
Siis käytät 11-48 sähkiksessä vai tarkoitat akustista?
Akustisessa onkin joo paksummat kielet min 010, yleensä 011 setillä tai paksumpikin.
Sähkiksessä sen sijaan siis jokainen soittaja menee oman tarpeensa mukaan oli ne sitten ohkaiset tai paksut.
Tuosta että pitää olla paksummat, että olis vähemmän nauhasäröä tai että pysyisi vire paremiin en allekirjoita.
Jos kitara ei pysy vireessä ja säriseekin niin sitten on säädetty ei niin nappiin kitara tai jossain on vikaa.
Kyllä sen kitaran pitää pysyä vireessä ohkaisemmillakin kielillä ja eikä säristä soitettaessa (aika useasti näkee noita särinöitä porukoiden kitaroissa kun on kielet vähän liian matalalla nauhoista).
Mut joo, oli ne kielet mitkä tahansa niin kyllä kitaran pitää vireensä pitää hyvin ilman särinöitä ja jokainen määrittelee oman kielen paksuutensa, tästä näkyykin jotakuinkin kaikki olevan samaa mieltä :-)Sähkökitarassa käytän 11-48 ja akustisessa 12-53. Yleensä isokoppaisissa akustisissa (halvat ritsat erikseen) 12-setti on se vakio. Joskus koemielessä kokeilin miltä sähkökitaran kymppi kuulosta akustisessa ja voi sitä rätinää...
Kymppi olisi ok sähkiksessä mutta Telecaster twängää paremmin mediumeilla omaan makuun. Ja kymppipaksuinen ylä-e on liian spagettia jos sen tiputtaa d-ksi slide-juttuihin. - .--------------.
kitaran kieliä kirjoitti:
Sähkökitarassa käytän 11-48 ja akustisessa 12-53. Yleensä isokoppaisissa akustisissa (halvat ritsat erikseen) 12-setti on se vakio. Joskus koemielessä kokeilin miltä sähkökitaran kymppi kuulosta akustisessa ja voi sitä rätinää...
Kymppi olisi ok sähkiksessä mutta Telecaster twängää paremmin mediumeilla omaan makuun. Ja kymppipaksuinen ylä-e on liian spagettia jos sen tiputtaa d-ksi slide-juttuihin.Mutta eihän se kielten paksuus ole se mistä soundi lähtee. Esim. Led Zeppelinin Heartbreaker on soitettu 8-setillä tai ns. James Burton -setillä eli E kokonaan pois ja settiä yksi pykälä alaspäin jolloin päästään eroon punotusta g-kielestä. Puuttuva e korvattiin sitten banjon 8-paksuisella.
Kieliin(ja plektroihin) ehkä kiinnitetään välillä liikaa huomiota. Taisi Beatle-Paul joskus vastata basson kielimerkkiä koskevaan kysymykseen että "I use those long shiny ones". - on medium
kidarisdi kirjoitti:
13-58,niin ei tule turhia räsähdyksiä..sormivoimatkin kehittyvät!
eli normaali, 11- ja 12-setit ovat "light" eli keveitä ja
ohuempia kieliä käytetään vain 12-kielisissä tuplakielinä.
Akustisissa, meinaan. Extraultrasuperlightit ei vaan "soi". - helppo kokeilla
33333333 kirjoitti:
-vire pysyy paremminJos kitarassa on 08- tai 09-setti kiinni, niin kakkoskieli (b) on todennäköisesti 011.
Sen kun virittää samaksi kuin 1-kieli (e') ja sitten kokeilee kumpi soi paremmin. - Kitaristi11114344
Jäi kokonaan sitten käsittelemättä omassa kirjoituksessa eri vireet.
Eli jos kyseessä ei ole "normaali" E vire ja käyttää matalampia vireitä, jossa kielet ovat "löysemmällä" niin silloin kyllä on hyvä että kielet ovat paksumpia kuin noi ihan ohkaiset setit. Normi E vireessä jotkut tykkää soittaa 009 tai 010 mutta matalammissa vireissä esim. 009 alkava setti ei ole paras mahdollinen vaan menee spagetiksi niin kuin monet näin sanovat.
Jos käyttää matalampia vireitä kuin E niin lähtö on sitten 010 paksumpiin päin, 010 vielä vetelee sähkiksellä mutta 011,012 on jo ehkä suurimmalle osalle käytössä mukavampi. - Kitaristi12111444
helppo kokeilla kirjoitti:
Jos kitarassa on 08- tai 09-setti kiinni, niin kakkoskieli (b) on todennäköisesti 011.
Sen kun virittää samaksi kuin 1-kieli (e') ja sitten kokeilee kumpi soi paremmin.008 ei taida kovin moni soittaa?! En tunne ainakaan itse ketään henkilökohtaisesti.
Tuo kielien paksuus on ihan henkilökohtainen juttu, joka on jokaisen syytä itse valita oman tarpeen ja halunsa mukaisesti.
Mitä tulee tuohon että kumpi soi paremmin en edelleenkään allekirjoita että paksummat kielet soivat paremmin (sointi ja soundi on hyvin erillainen ja makuasia).
Jos soundi on parempi paksummilla kielillä niin miksi ihmeessä esim. Satriani Joe vetelee sähkiksellään 009 alkavalla setillä ja kyllä tuo minun korviini suht hyvältä kuullostaa.
Akkareissa kylläkin paksummat ajavat asiansa mutta sähkis on hieman erillainen kuin akkari.
Joo mutt tää tästä, toinen tykkää tyttärestä ja toinen äiteestä.
Jokainen vetelee millä lystää :-D - Matalasta vireestä
Kitaristi11114344 kirjoitti:
Jäi kokonaan sitten käsittelemättä omassa kirjoituksessa eri vireet.
Eli jos kyseessä ei ole "normaali" E vire ja käyttää matalampia vireitä, jossa kielet ovat "löysemmällä" niin silloin kyllä on hyvä että kielet ovat paksumpia kuin noi ihan ohkaiset setit. Normi E vireessä jotkut tykkää soittaa 009 tai 010 mutta matalammissa vireissä esim. 009 alkava setti ei ole paras mahdollinen vaan menee spagetiksi niin kuin monet näin sanovat.
Jos käyttää matalampia vireitä kuin E niin lähtö on sitten 010 paksumpiin päin, 010 vielä vetelee sähkiksellä mutta 011,012 on jo ehkä suurimmalle osalle käytössä mukavampi."Jos käyttää matalampia vireitä kuin E niin lähtö on sitten 010 paksumpiin päin, 010 vielä vetelee sähkiksellä mutta 011,012 on jo ehkä suurimmalle osalle käytössä mukavampi."
Oikeastaanhan on niin että kitaran ylempiä kieliä ei paljon voi paksuudella säätää matalampaa virettä varten muuten kuin soittotuntuman osalta. Kielethän ovat sen mittaiset kuin ovat siksi että ne soivat parhaiten kun ovat katkeamaisillaan ja katkeamispisteeseen ei paksuus vaikuta. Alempi vire tasa-aineisilla kielillä tapahtuu äänen kustannuksella.
Punotuilla kielillä asia on toinen ja kitaran alempia kieliä voi tosiaankin valita tavoitevireen mukaisesti.
- v.55
jos rokettirollia tai raskaampaa, ehkä 08-09- itse käytän kaikes perusmusiikissa 010, on puhtaammat ja tukevammat saundit. ja mihin itsekukin tykästyy ajan myötä
- dajackal
Joo, kielten paksuus on tosi soittajakohtainen juttu ja paljon vireestä riippuvainen. Itse vetelen standardi-E-vireillä ja kielisettinä toimii mukavan ohut ja helpposoittoinen 9-42 GHS Boomers. Muita kielimerkkejä en ole edes kokeillut (paitsi varakielinä Thomannin samanpaksuiset euron setit - ovat muuten tuossa hommassa ihan toimivia), enkä siten sano mitään muiden merkkien puolesta enkä vastaan. Sormivoimat tietysti kehittyisivät kovemmilla kielipaksuuksilla, mutta omat sormenpääni ovat taasen harjoituksen puutteesta pehmeämpää mallia, joten nuo miellyttävät. Esim. Mick Mars (Mötley Crue) vetelee MS-tautinsa takia matalilla vireillä ja ohuilla kielillä, ettei sormiin sattuisi niin paljon.
Paljon komppailevat bluesjannut tietysti tykkäävät ainakin paksummasta setistä.
- sammy.95
Sanoisinko että se on aika hyvin siitä kiinni mitä musiikkia soitat mutta minä kun olen moinen hevari niin käytän merkkeinä DR- ja SKULL Strings... paksuus mulla on 11-58 ja vireenä Drop C.
- jimi3
10 setti teräskieliseen akkariin tai 11 korkeintaan niin on helppo soittaa ei liian paksuja näin on .
- jackman699
Itse käytän D-virettä ja 10-46 kieliä ja musiikki tyyli metalli.
Se on kun aina ostaa uudenkin kitaran, joutuu vaihtamaan kielet heti paksumpiin kun niissä aina ohuet sarjat. Edelliseenkin kitaraani vaihdoin vaan d,a ja E kielet paksumpiin ja muut jätin niihin mitkä niissä oli. Ja kaularaudan säätö on sata varmasti edessä kun pudottaa virettä ja kielilä.
Sammy 95, tuliko minkaanlaista ongelmaa satulan kanssa? Kun ajattelee 58 kieltä bassokieleks niin istuuko se edes siihen satulaan hyvin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924