Kaikki jotka ovat ostamassa frettiä!

*PimpulaPampula*

Etsikää ensin sitä tietoa! Itse en omista frettiä, mutta aion kyllä hankkia. Olen vasta 14-vuotias ja tiedän, että vaikka fretin haluan en sitä nyt ota vasta, kun olen aikuinen.

Fretti vaatii paljon huomiota. Pitää tietää, mitä se syö ja kuinka paljon, fretti tarvitsee paljon liikkumatilaa, se ei ole häkkieläin, ja tietenkin paljon sen kanssa oleskelua.. Muutenkin hyvä tietää, että fretit pureskelevat ja aiheuttavat tuhoa ja monet eläinlääkäreistä ei kiireellä sinne mentäessä tiedä mitään koko freteistä. Kerätkää tietoa useampia kuukausia ennen, kun mietitte palleron hankintaa.

Olen kuullut yhdestä eläinkaupasta(en kerro nimeä)ja olen käynyt sen nettisivuilla, joka myy frettejä välillä. Ne ovat siellä kaupassa myynnissä.. huhhuh.. Ostakaa ihmiset asiantuntevalta kasvattajalta, vaikka sinne olisikin pidempi matkakin! Kasvattajat osaavat nauvoa. Se eläinkauppa kuullemma mitä netissä olen lukenut on antanut freteistä vain jonkun ohje lappusen.. :<

Niin ja fretit elävät oman aikansa. Miettikää mihin meinaatte fretin laittaa kun haluatte lähteä matkalle ym. Fretti älää yli viisi vuotta ja ei sitä kannata ottaa kun on 15-vuotias koska sitä pitää miettiä, että se elää myös silloin kun opiskelee ja silloin ei ole välttämättä rahaa hoitaa sitä. Muutenkin, fretit syövät paljon rahaa: häkki, tarvikkeet, ruoka, jos tulee äkillinen sairaala reissu(voi maksaa kevyesti satakin euroa), ym..

8

1074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuh

      FRETTIÄ EI TULE OSTAA IKINÄ KAUPASTA..ei edes säälistä, vaan asiantuntevalta ja kokeneelta kasvattajalta!

      • Viestiketjun aloittaja!!

        Itse en ostaisi kaupasta, en edes säälistä.. En halua, että kukaan ostaisi, sillä jos ei olisi ostajia, ei olisi myöskään frettejä kaupassa, koska kuka niitä siellä pitäisi, jos ei olisi ostajia.

        Säälittää kyllä ne raukat.. ulkomailla varsinkin, olen lukenut netistä, on liikkeitä joissa myydään frettejä, ja muistaakseni joskus näin videonkin :< Voi ressuja....!!!


    • nuorena fretin hankkinut.

      On hyvä että mainitaan ettei fretti ole sopiva lemmikki tiettyihin ikäluokkiin nähden, sanottakoon vaikka ettei fretti ole edes varhaisteinille sopiva monessakaan tapauksessa.
      Mutta haluan kertoa omaa tarinaani..
      Nuori voi olla tarpeeksi vastuullinen, määrätietoinen ja tavoitteellinen pitämään vaativaakin eläintä.
      Itse olin vain 16-vuotias kun sain ensimmäisen frettini, muttei ikä kaikkea kerro.
      Olen aina huolehtinut freteistäni itse, äitini auttaa rahallisesti koska tietää kuinka tärkeitä nämä oudot haisunakit minulle ovat.
      Pyrin kuitenkin hankkimaan rahat vuotuisiin lääkärikäynteihin, häkkeihin, ruokiin jne. itse.
      Teen kotitöitä, lapsenvahtikeikkoja jne.
      Olen joutnut luopumaan monesta asiasta jotka minulle olivat tärkeitä, turhamaisuus vähenee ja järki pakottuu päähän.
      Nyt kun olen 18-vuotias, frettilukema on kasvanut kolmeen.
      300€ kustantanut häkki verotti juuri tilini tyhjäksi, mutta olen onnellinen että sain hankittua freteilleni turvallisen nukkumapaikan uuteen kotiimme.
      Nuorimman fretin pakollinen leikkuutus on edessä ja äitini on luvannut avustaa.
      Sanon siis että jos on tosissaan tahtoa on myös mahdollisuuksia.

      • Straightjacket

        Aivan upeaa lukea välillä tällainenkin tarina täältä!
        Olet varmasti näitä "parhaita mahdollisia" fretinomistajia :)

        Tsemppiä jatkoon!


      • Straightjacket
        Straightjacket kirjoitti:

        Aivan upeaa lukea välillä tällainenkin tarina täältä!
        Olet varmasti näitä "parhaita mahdollisia" fretinomistajia :)

        Tsemppiä jatkoon!

        Voin vielä lisätä, että itselläni on kaksi teini-ikää lähentelevää pikkuveljeä.
        Asun itse toisella paikkakunnalla, mutta täällä käydessäni pötköt ovat mukana.

        Kumpikaan veljistäni EI OLE valmis eikä kykenevä ottamaan vastuuta fretistä.
        Molemmat kyllä rakastavat kovasti noita pötköjä, mutta ei noilla ole vielä tarpeeksi järkeä päässä omaan elikkoon.

        Mainittakoon vielä, että tämä vanhempi veljistäni on kovasti allerginen lähestulkoon kaikelle karvaiselle, muttei onneksi vauhtinakeille :)


      • *PimpulaPampula*
        Straightjacket kirjoitti:

        Voin vielä lisätä, että itselläni on kaksi teini-ikää lähentelevää pikkuveljeä.
        Asun itse toisella paikkakunnalla, mutta täällä käydessäni pötköt ovat mukana.

        Kumpikaan veljistäni EI OLE valmis eikä kykenevä ottamaan vastuuta fretistä.
        Molemmat kyllä rakastavat kovasti noita pötköjä, mutta ei noilla ole vielä tarpeeksi järkeä päässä omaan elikkoon.

        Mainittakoon vielä, että tämä vanhempi veljistäni on kovasti allerginen lähestulkoon kaikelle karvaiselle, muttei onneksi vauhtinakeille :)

        Niin en omista itse frettiä, vaikka kyllä joskus aion ottaa. Isä ei pitänyt ajatuksesta, mutta kanin sain ja olen tyytyväinen :> Ei vie niin paljoa rahaakaan kani.

        Niin ja en tarkoittanut, että frettiä ei voisi ottaa 15-vuotiaana, vaan että ihan hyvä on miettiä ensin tulevaisuutta.. Jotkut ihmiset ei ole niin meneviä ja aikaa ja kiinnostusta voi riittää pikkuisiinkin..


      • Akem
        *PimpulaPampula* kirjoitti:

        Niin en omista itse frettiä, vaikka kyllä joskus aion ottaa. Isä ei pitänyt ajatuksesta, mutta kanin sain ja olen tyytyväinen :> Ei vie niin paljoa rahaakaan kani.

        Niin ja en tarkoittanut, että frettiä ei voisi ottaa 15-vuotiaana, vaan että ihan hyvä on miettiä ensin tulevaisuutta.. Jotkut ihmiset ei ole niin meneviä ja aikaa ja kiinnostusta voi riittää pikkuisiinkin..

        Hyvä että tällaisia fiksujakin nuoria löytyy:)
        Fretti on lemmikkinä lähempänä kissaa ja koiraa kun vaikka kania. Fretti ei ole missään nimessä häkkieläin, eli jos et ole valmis pitämään kissaa häkissä niin ei se ole silloin sen enempää fretinkään paikka.
        Olethan tietoinen että nyt kun sinulla on kani, ei fretin hankinta tule enää kysymykseen niin kauan kun kani on talossa. Fretti on nimenomaan kesytetty kanin metsästykseen, ja samassa asunnossa ne kyllä haistavat toisensa ja voivat stressata itsensä hengiltä.
        Pidä nyt hyvää huolta kanistasi sen eliniän, ja harkitse sitten vanhempana frettien hankintaa, vaikka sitten kun sinulla on oma asunto ja jonkin verran omia tuloja:)


    • hyytelömunkki

      Oon halunnu ottaa oman fretin jo kauan, mutta ei voi vielä koska tiiän ettei aika riitä tarpeeks. Eikä oo vielä varaa ostaa kaikkia tarvikkeita tai huolehtia niin hyvin kun vois. Ainahan se on iso hankinta ottaa lemmikki, monet ei sitä tajuakaan että se on työlästä joskus ja oikeesti on pidettävä huolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe