Hei.
Joku mainitsi taannoin sanan "smithiläisyys". Onko tämä sama asia, kuin mormonismi? Vai onko tämä joku varsinaisesta MAP-kirkosta eronnut liike?
Smithiläisyys?
9
776
Vastaukset
- tekemistä
MAP-kirkon kanssa.
- smithiläisyyttä
- Siinäpä kysymys.
Pitäsikö Smithin oppien pohjalta syntynyttä MAP-kirkkoa kutsua smithiläiseksi? Toisaalta toki voi, koska se on suurin Smithin oppien pohjalta syntynyt mormonismin haara. Toisaalta Smithin perheen jatkumo voidaan nähdä toisessa haarassa, jolla on muistaakseni myös MK:n tekijänoikeudet.
Smithin kuoleman jälkeen Brigham Young sai kuitenkin vallan pääkirkossa ja sanotaan itsensä Joseph Smithin valinneen hänet seuraajakseen. Toisaalta nykymappilaiset viittaavat kintaalla suureen osaan Youngin opetuksista, joten siinä mielessä minusta ei oikein voida puhua youngilaisuudesta tai Youngin kirkosta. Jos kahdesta pitää valita, kyllä minusta smithiläisyys tai Smithin kirkko kuvaa mappilaisuutta paremmin ja kertoo osuvammin mistä on kysymys. Edes smithiläis-youngilaisuus (vrt Paasikiven-Kekkosen linja) ei mielestäni ole osuva nimitys, koska Youngin opetuksia hävetään niin paljon.
Kertokaapa muutkin mielipiteitänne.- jälleen kerran
Vaikka pohdiskelet aisioita niin, se ei oikeuta sinua välittämään väärää tietoa.
MK tekijänoikeudet ovat Church of Jesus Christ of Latter Day Saints halussa ja he myös aktiivisesti käyttävät niitä. Kannattaa tarkistaa ja eheyttää muistin tila jos noin on tieto vääristynyt.
Miksi väännellä uusia nimiä kirkolle joka on ollut ja tulee olemaan aina samanniminen niin kauan kuin Herra itse tulee maanpäälle ja ottaa tämänkin pallon haltuunsa (koska ihmisillä on nykyään pallo hukassa totaalisesti) Herra on itse antanut kirkolle sen nykyisen nimen ilmoituksen kautta joten kukaan ihminen ei sitä voi muttaa tai muunnella, sorry.
Turhaa yrittää hämätä ja johdattaa ihmisiä väärille poluille, omalla vajavaisella käsityskyvyllään. - Siinäpä kysymys.
jälleen kerran kirjoitti:
Vaikka pohdiskelet aisioita niin, se ei oikeuta sinua välittämään väärää tietoa.
MK tekijänoikeudet ovat Church of Jesus Christ of Latter Day Saints halussa ja he myös aktiivisesti käyttävät niitä. Kannattaa tarkistaa ja eheyttää muistin tila jos noin on tieto vääristynyt.
Miksi väännellä uusia nimiä kirkolle joka on ollut ja tulee olemaan aina samanniminen niin kauan kuin Herra itse tulee maanpäälle ja ottaa tämänkin pallon haltuunsa (koska ihmisillä on nykyään pallo hukassa totaalisesti) Herra on itse antanut kirkolle sen nykyisen nimen ilmoituksen kautta joten kukaan ihminen ei sitä voi muttaa tai muunnella, sorry.
Turhaa yrittää hämätä ja johdattaa ihmisiä väärille poluille, omalla vajavaisella käsityskyvyllään.Noin muistelinkin, mutta en muistanut nimeä. "Stangiiteista" siis on kysymys:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Church_of_Jesus_Christ_of_Latter_Day_Saints_(strangiitit)
Minun ei siis tarvitse sen kummemmin päivittää tietojani, kun vain nimitys oli hukassa, mutta sekin löytyi...
>Herra on itse antanut kirkolle sen nykyisen nimen
Niin, herra Smithän sen nimen antoi, vaikka siinäkin oli aluksi sekoilua. Selvintä on puhua Smithin kirkosta ja smithiläisyydestä, vaikka siihen voikin lukea kuuluvaksi muitakin suuntauksia kuin MAP-kirkon. Suomen mormonit kuitenkin lähes poikkeuksetta kuuluvat MAP-kirkkoon, joten ei aiheuta sekaannuksia puhua Suomessa Smithin kirkosta. - Siinäpä kysymys.
Siinäpä kysymys. kirjoitti:
Noin muistelinkin, mutta en muistanut nimeä. "Stangiiteista" siis on kysymys:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Church_of_Jesus_Christ_of_Latter_Day_Saints_(strangiitit)
Minun ei siis tarvitse sen kummemmin päivittää tietojani, kun vain nimitys oli hukassa, mutta sekin löytyi...
>Herra on itse antanut kirkolle sen nykyisen nimen
Niin, herra Smithän sen nimen antoi, vaikka siinäkin oli aluksi sekoilua. Selvintä on puhua Smithin kirkosta ja smithiläisyydestä, vaikka siihen voikin lukea kuuluvaksi muitakin suuntauksia kuin MAP-kirkon. Suomen mormonit kuitenkin lähes poikkeuksetta kuuluvat MAP-kirkkoon, joten ei aiheuta sekaannuksia puhua Suomessa Smithin kirkosta.http://fi.wikipedia.org/wiki/Church_of_Jesus_Christ_of_Latter_Day_Saints_(strangiitit)
- Siinäpä kysymys.
Siinäpä kysymys. kirjoitti:
Jää tuo viimeinen sulje pois jostain syystä, mutta osannette lisätä sen osoitekenttään.
- Siinäpä kysymys.
Turhaa yrittää hämätä ja johdattaa ihmisiä väärille poluille, omalla vajavaisella käsityskyvyllään.tarkoituksella kirjoitusvirheen;-? Ajattelin sitä mokaksi ja siksi johdattelin tuonne...
- Helaman
Turhaa yrittää hämätä ja johdattaa ihmisiä väärille poluille, omalla vajavaisella käsityskyvyllään.Tosin en ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta korjaan silti asian.
Mk tekijäoikeudet ovat The Church of Jesus Crist of Latter Day Saints hallussa.
Tosin Amerikassa on muitakin kirkkoja, joilla on Mormonin kirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161