Klaus Elovaaran romaani

RAUTARISTI

Tulinpa lukaisseeksi pyhinä Elovaaran kirjan Rautaristi ja hämmästyin.
Olen lukenut lukuisia sotakirjoja mutta tämä oli yksi parhaista ehdottomasti.Mieleen tuli heti Stefan Oliwierin kirja "Uskollisuus kunniamme" Tässä liitteenä Itä-Pirkanmaan lehden toimittajan näkemys romaanista.
"Rautaristi" on monessakin mielessä ansiokas kirja:Se on onnistunut"jännitysromaanina",onnistunut suurta aseteknistä asiantuntemusta omaavana mukaansatempaavana kuvauksena sekä onnistunut syvällisenä psykologisena ja filosofisena tutkielmana pahuudesta ja mm.alkoholismin syistä.
Se on myös tyylillisesti nautittavaa,kielellisesti loistokasta kirjallisuutta sinänsä.
Kriitikkopersu Tampere.

9

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeaJärkiporvari

      Olen minäkin sotakirjoja lukenut mutta en ole koskaan kuullut mistään Stefan Oliwierista. Eikä ole kuullut Googlekaan. Taitaa olla persuilla kokonaan omat kirjat - ja oma historia...

      Minä suosittelisin lukemaan esimerkiksi Remarquen "Länsirintamalta ei mitään uutta" tai Stefan Heymin "Crusaders".

      • Stefan Olivier

        Ilman tupla W:tä on kirjoittanut myös loistavan kirjan"Moskovan enkeli" ei taida teiniporvari oikein tuntea kunnon kirjoja.Suosittelen poika tutustumaan...


      • OikeaJärkiporvari
        Stefan Olivier kirjoitti:

        Ilman tupla W:tä on kirjoittanut myös loistavan kirjan"Moskovan enkeli" ei taida teiniporvari oikein tuntea kunnon kirjoja.Suosittelen poika tutustumaan...

        Eiköhän se ole selvää että meikäläinen on lukenut sekä enemmän että parempia kirjoja kuin sinä.

        Penskojen sotakirjallisuus ei maistu, oikeita sotakirjoja tulee luettua sitten sekä suomeksi että muilla kielillä.

        Tuossa olisi muutama:

        Erich M. Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta
        Stefan Heym: The Crusaders
        Norman Mailer: Alastomat ja kuolleet
        Curzio Malaparte: Kaputt
        Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu
        Martti Haavio: Me marssimme Aunuksen teitä
        Ernst Jünger: Teräsmyrskyssä


      • OikeaJärkiporvari kirjoitti:

        Eiköhän se ole selvää että meikäläinen on lukenut sekä enemmän että parempia kirjoja kuin sinä.

        Penskojen sotakirjallisuus ei maistu, oikeita sotakirjoja tulee luettua sitten sekä suomeksi että muilla kielillä.

        Tuossa olisi muutama:

        Erich M. Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta
        Stefan Heym: The Crusaders
        Norman Mailer: Alastomat ja kuolleet
        Curzio Malaparte: Kaputt
        Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu
        Martti Haavio: Me marssimme Aunuksen teitä
        Ernst Jünger: Teräsmyrskyssä

        Suomalaisista

        Tuntematon sotilas , Väinö Linna
        Rautaristi , Klaus Elovaara

        Muunmaalaisia lukuisia, en vain jaksa nyt ruveta googlamaan,
        että saisin näyttävämmän listan.


    • turpiin

      aviovaimoja?

    • itsesi tuputtaminen

      näille sivuille. Viestisi sanasta sanaan on jo varmaan sadas, mitä tänne tuputat. Sinä Elovaara olet surkimus, noista romaaneistasi huolimatta. Kolmannen luokan kokki, kuten ammattitaitoasi vellinkeittäjänä voisi ilmaista.

      • välillä kaupassa

        Tai vaikka ulkona pyllistämässä niin rauhoitut. Kyllä se Klasun nimi sieltä tulee taas.Pidätkö muten läppäriä mukana paskallakin?
        Utelias persu.


      • oppinut tuonkin
        välillä kaupassa kirjoitti:

        Tai vaikka ulkona pyllistämässä niin rauhoitut. Kyllä se Klasun nimi sieltä tulee taas.Pidätkö muten läppäriä mukana paskallakin?
        Utelias persu.

        Timpalta?
        Moraali taitaa olla näille natsihyysäreille täysin tuntematon käsite?


      • Sinisilmäinen Somali
        oppinut tuonkin kirjoitti:

        Timpalta?
        Moraali taitaa olla näille natsihyysäreille täysin tuntematon käsite?

        Oikeen kunnon lähiö stoori Mansesta.
        Vesseli


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe