Klaus Elovaaran romaani

RAUTARISTI

Tulinpa lukaisseeksi pyhinä Elovaaran kirjan Rautaristi ja hämmästyin.
Olen lukenut lukuisia sotakirjoja mutta tämä oli yksi parhaista ehdottomasti.Mieleen tuli heti Stefan Oliwierin kirja "Uskollisuus kunniamme" Tässä liitteenä Itä-Pirkanmaan lehden toimittajan näkemys romaanista.
"Rautaristi" on monessakin mielessä ansiokas kirja:Se on onnistunut"jännitysromaanina",onnistunut suurta aseteknistä asiantuntemusta omaavana mukaansatempaavana kuvauksena sekä onnistunut syvällisenä psykologisena ja filosofisena tutkielmana pahuudesta ja mm.alkoholismin syistä.
Se on myös tyylillisesti nautittavaa,kielellisesti loistokasta kirjallisuutta sinänsä.
Kriitikkopersu Tampere.

9

1303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeaJärkiporvari

Olen minäkin sotakirjoja lukenut mutta en ole koskaan kuullut mistään Stefan Oliwierista. Eikä ole kuullut Googlekaan. Taitaa olla persuilla kokonaan omat kirjat - ja oma historia...

Minä suosittelisin lukemaan esimerkiksi Remarquen "Länsirintamalta ei mitään uutta" tai Stefan Heymin "Crusaders".

• Stefan Olivier

Ilman tupla W:tä on kirjoittanut myös loistavan kirjan"Moskovan enkeli" ei taida teiniporvari oikein tuntea kunnon kirjoja.Suosittelen poika tutustumaan...

• OikeaJärkiporvari
        Stefan Olivier kirjoitti:

Ilman tupla W:tä on kirjoittanut myös loistavan kirjan"Moskovan enkeli" ei taida teiniporvari oikein tuntea kunnon kirjoja.Suosittelen poika tutustumaan...

Eiköhän se ole selvää että meikäläinen on lukenut sekä enemmän että parempia kirjoja kuin sinä.

Penskojen sotakirjallisuus ei maistu, oikeita sotakirjoja tulee luettua sitten sekä suomeksi että muilla kielillä.

Tuossa olisi muutama:

Erich M. Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta
        Stefan Heym: The Crusaders
        Norman Mailer: Alastomat ja kuolleet
        Curzio Malaparte: Kaputt
        Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu
        Martti Haavio: Me marssimme Aunuksen teitä
        Ernst Jünger: Teräsmyrskyssä

• OikeaJärkiporvari kirjoitti:

Eiköhän se ole selvää että meikäläinen on lukenut sekä enemmän että parempia kirjoja kuin sinä.

Penskojen sotakirjallisuus ei maistu, oikeita sotakirjoja tulee luettua sitten sekä suomeksi että muilla kielillä.

Tuossa olisi muutama:

Erich M. Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta
        Stefan Heym: The Crusaders
        Norman Mailer: Alastomat ja kuolleet
        Curzio Malaparte: Kaputt
        Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu
        Martti Haavio: Me marssimme Aunuksen teitä
        Ernst Jünger: Teräsmyrskyssä

Suomalaisista

Tuntematon sotilas , Väinö Linna
        Rautaristi , Klaus Elovaara

Muunmaalaisia lukuisia, en vain jaksa nyt ruveta googlamaan,
        että saisin näyttävämmän listan.

• turpiin

aviovaimoja?

• itsesi tuputtaminen

näille sivuille. Viestisi sanasta sanaan on jo varmaan sadas, mitä tänne tuputat. Sinä Elovaara olet surkimus, noista romaaneistasi huolimatta. Kolmannen luokan kokki, kuten ammattitaitoasi vellinkeittäjänä voisi ilmaista.

• välillä kaupassa

Tai vaikka ulkona pyllistämässä niin rauhoitut. Kyllä se Klasun nimi sieltä tulee taas.Pidätkö muten läppäriä mukana paskallakin?
        Utelias persu.

• oppinut tuonkin
        välillä kaupassa kirjoitti:

Tai vaikka ulkona pyllistämässä niin rauhoitut. Kyllä se Klasun nimi sieltä tulee taas.Pidätkö muten läppäriä mukana paskallakin?
        Utelias persu.

Timpalta?
        Moraali taitaa olla näille natsihyysäreille täysin tuntematon käsite?

• Sinisilmäinen Somali
        oppinut tuonkin kirjoitti:

Timpalta?
        Moraali taitaa olla näille natsihyysäreille täysin tuntematon käsite?

Oikeen kunnon lähiö stoori Mansesta.
        Vesseli

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe