Darwin vai Design

reanki

http://www.comarti.fi/seminaari/audio.htm

Naturalistisen filosofian pohjalta pyritään luonnonhistoria selittämään reduktionistisesti yksinomaan luonnossa havaittavien ilmiöiden avulla. Tätä näkemystä kutsutaan evoluutioksi. Termi täytyy kuitenkin määritellä tarkasti ennenkuin sen luonnontieteellisestä sisällöstä voidaan keskustella. Mikroevoluutio merkitsee olemassa olevan rakenteen muuntelua – makroevoluutio taas aivan uuden rakenteen syntyä. Edellinen on luonnossa havaittava tapahtuma – jälkimmäinen taas historiallinen todistamaton ilmiö. On myös tärkeää erottaa luonnontiede ja naturalistinen filosofia toisistaan. Viittaako luonto vain itseensä vai johonkin sen ulkopuolella? Kysymys avaa mahdollisuuden tarkastella luonnon historiaa uusista näkökulmista. Onko luonto luonut itsensä vai onko sen takana suunnitelma?

Matti leisola

7

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torspo123

sanoo näin: Alussa loi Jumala taivaan ja maan. 1.Ms. 1:1. Heprealaiskirje jatkaa näin: Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan Sanalla, niin, että se mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä (11:3). Kyseessä on siis Jumalan suunnitelma ja Hänen toteutuksensa, joka uskon kautta on jokaisen ihmisen ymmärrettävissä. Tämän sivistyneempää vastausta ei kukaan voi sinulle antaa.

• juurikaan hassumpaa

satua voi kukaan sinulle kertoa :)

• merim.raimo

ainakin luonto ohjelmissa yritetään niiden katsojille uskotella, että "mitenkä viisas onkaan luontoäiti ollut, tässä ja tässä" ;) eikä raamattu kiellä tutkimasta, päinvastoin, raamattu kehoittaa tutkimaan. ;)

• ei ihme, että jos Jumala ei vedä puoleensa, on mahdotonta pelastua.
      * Usko kuitenkin Jumalaan Jeesuksessa takaa sen, että maailamat kaikkinnen ova luodut Jumalan SANALLA!
      * "Jumala sanoi sanansa, ja katso, siinä ne olivat!"

• >> * "Jumala sanoi sanansa, ja katso, siinä ne olivat!" >>

Mitä tarkoitaan, kun sanotaan "Jumala sanoi"? Onko ilmaus "Jumala sanoi" vertauskuva vai tarkoittaako se, että on olemassa olio nimeltä Jumala jolla on äänenmuodostuselimet, joita hän sitten käyttää sillä seurauksella, että aineen olomuodot ilmaantuvat 'ex nihilo'?

Muistaakseni, tosin ainakin Septuagintassa eli Vanhan Testamentin kreikankielisessä laitoksessa (peräisin ajanlaskumme alun tienoilta) ainakin luomisen yhteydessä Jumalan luovasta sanomisesta käytetään ilmausta 'runoilla' eli 'Alussa Jumala runoili taivaan ja maan'.

• merim.raimo
        Epiktetos kirjoitti:

>> * "Jumala sanoi sanansa, ja katso, siinä ne olivat!" >>

Mitä tarkoitaan, kun sanotaan "Jumala sanoi"? Onko ilmaus "Jumala sanoi" vertauskuva vai tarkoittaako se, että on olemassa olio nimeltä Jumala jolla on äänenmuodostuselimet, joita hän sitten käyttää sillä seurauksella, että aineen olomuodot ilmaantuvat 'ex nihilo'?

Muistaakseni, tosin ainakin Septuagintassa eli Vanhan Testamentin kreikankielisessä laitoksessa (peräisin ajanlaskumme alun tienoilta) ainakin luomisen yhteydessä Jumalan luovasta sanomisesta käytetään ilmausta 'runoilla' eli 'Alussa Jumala runoili taivaan ja maan'.

eivät sinun filosofiset runoilusi voi olla esteenä, sinun on ensin aluksi tultava synnintuntoon joka puolestaan saa aikaan parannuksen teon. Jeesus sanoi "Minä olen tie ja totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän tykö, muuten kuin minun kauttani" siellä perillä se sitten selviää kuinka mailma luotiin. ;)

• uskovainen hellaripalstalta

hengellisistä aiheista. Tuo sinun linkkisi taitaa sisältää sellaista"saarnaa"ettei sitä tavallinen, maalaisjärjellä varustettu ihminen ymmärrä.
      Kysyit"viittaako luonto vain itseensä vai johonkin sen ulkopuolella?"Uskovaisena vastaan tietysti että"johonkin sen ulkopuolella."
      Kysyit myös että "onko luonto luonut itsensä vai onko sen takana jokin suunnitelma". En ymmärrä täysin sanaa"luonnonvalinta"joka ohjaa evoluutiota, mutta sen ymmärrän että nuo valinnat ja se kehitys joka on ollut ei ole mitenkään mahdollisia ilman Luojaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      110
      4955
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      153
      4933
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4682
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3024
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2713
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2194
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2168
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      42
      1937
    9. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1458
    10. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      37
      1443
    Aihe