Kymmenyksistä

Kun tulin uskoon, niin hyvin pian sen jälkeen Jumala puhutteli minua Raamatun kautta ja ymmärsin, että kymmenykset on maksettava. En ollut sitä ennen ikinä kuullut kymmenyksistä puhuttavankaan eikä kukaan ihminen sitä minulle sanonut.

Aluksi laitoin kymmenykset johonkin avustustyöhön tai satunnaisesti seurakunnan kolehtiin tai annoin suoraan saarnan pitäjälle tai lähetystyöhön. Mutta sitten Jumala kehotti antamaan sille, jolta otan opetusta ja avustukset sekä lahjat ovat sitten erikseen, niitä ei kymmenyksistä makseta.

Siitä lähtien maksoin kymmenykset brutosta sille, joka teki Jumalan työtä - yleensä nimettömässä kuoressa käteisenä.

Tarkemmin olen kirjoittanut kymmenyksistä tänään täällä:
http://uskonasioita.blogspot.com/2008/12/kymmenykset.html

20

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      mutta ei se silti velvoita muita maksamaan :)

    • asiasta selkoa

      ALkuseurakunnissa ei maksettu lainkaan kymmenyksiä!Kymmenysoppi ei ole kristiliinen oppi!

      • No sehän on hienoa, jos toimit niinkuin alkuseurakunta ja olet antanut kaikki omaisuutesi Jumalan seurakunnan käyttöön!

        "Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen." (Apt 2:44-47)

        Me muut annamme vain lahjat ja uhrit sekä kymmenykset, jotka ovat tuloistamme Jumalan osuutta eikä meidän "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on." (Matt 22:21)


      • ikuisiksi ajoiksi
        uskova_1 kirjoitti:

        No sehän on hienoa, jos toimit niinkuin alkuseurakunta ja olet antanut kaikki omaisuutesi Jumalan seurakunnan käyttöön!

        "Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen." (Apt 2:44-47)

        Me muut annamme vain lahjat ja uhrit sekä kymmenykset, jotka ovat tuloistamme Jumalan osuutta eikä meidän "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on." (Matt 22:21)

        kitumaan jos et maksa opettajalles ja anna lahjuksia.


      • ikuisiksi ajoiksi kirjoitti:

        kitumaan jos et maksa opettajalles ja anna lahjuksia.

        Lahjuksia ei pidä antaa kenellekään.

        Eikä kymmenykset ja lahjat ole pelastuskysymys, vaan kuuliaisuus ja siunauskysymys.


      • on täysin
        uskova_1 kirjoitti:

        No sehän on hienoa, jos toimit niinkuin alkuseurakunta ja olet antanut kaikki omaisuutesi Jumalan seurakunnan käyttöön!

        "Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen." (Apt 2:44-47)

        Me muut annamme vain lahjat ja uhrit sekä kymmenykset, jotka ovat tuloistamme Jumalan osuutta eikä meidän "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on." (Matt 22:21)

        oikeassa, vaikka en voi yhtyä hänen moniin muihin oppeihinsa, mutta annan Riitalle täydet pisteet siitä että hän näkee kymmennys asian niinkuin se on Raamatussa. Kumpa Jumala pääsisi sinulle muitakin Raamatun totuuksia kirkastamaan.Mutta niinhän sitä sanotaan, että niin kauan on toivoa kun on elämää.
        Hyvää Uutta vuotta Riitalle.


      • uhrilahja Jumalalle ja
        uskova_1 kirjoitti:

        Lahjuksia ei pidä antaa kenellekään.

        Eikä kymmenykset ja lahjat ole pelastuskysymys, vaan kuuliaisuus ja siunauskysymys.

        eikös uhraaminen Jumalalle ole loppunut? Sitten myös niiden siunaukset ja kuuliaisuuskysymys. Nýt elämme Kristuksessa ja saamme siitä Hengen, emmekä jostain kymmenysarpapelistä.


      • hirvas
        uhrilahja Jumalalle ja kirjoitti:

        eikös uhraaminen Jumalalle ole loppunut? Sitten myös niiden siunaukset ja kuuliaisuuskysymys. Nýt elämme Kristuksessa ja saamme siitä Hengen, emmekä jostain kymmenysarpapelistä.

        uskonnolliset järjestöt nielevät rahaa pysyäkseen pystyssä. Kymmenykset olivat israelilaisten ikiomia sääntöjä, jotka eivät koskeneet pakanoita.

        Ihminen ei tarvitse kuulua mihinkään rahaa nielevään uskonnolliseen liikkeeseen pelastukseen. Jos rakennuksen ulkoseinässä lukee SEURAKUNTA, niin se ei tarkoita Jeesuksen seurakuntaa.
        Jeesus itse ilmoitti, mitä ihmisen pitää tehdä pelastuakseen, kaikki muu on tarpeetonta ihmisten keksimää turhuutta.


    • helluntaikansa.

      Tämä tieto on ilmeisesti harhatietoa.
      Esimerkiksi kaksi tietämääni helluntaiseurakuntaa on yhdistynyt sen takia, että he eivät pysty enää pitämään muutoin toimintaa pystyssä. Tällä hetkellä useimpien helluntaiseurakuntien talouksista vastaa kokonaan aktiivisin 10 prosenttia jäsenistöstä. Tämä ei kuitenkaan pidemmän päälle riitä.

      Todellisuudessa helluntaiherätys on hajaantumassa ja pääosa helluntaiuskovista eivät kannata kirkkokuntahelluntalaisuutta. Iso kirja on suurissa vaikeuksissa ja myös se opetuksen muuttuminen helluntalaisuuden alkujuurilta yksin raamattu näkemyksestä, niin vanhoillisempi siipi ei sitä kannata.

      Ts. tästä voisi kirjoittaa paljonkin, mutta pienen korjauksen voit laittaa tuonne kymmenys sivuille, eli poistaa tämä kohta.

    • satutäti :)

      Ei raamatussa kymmenyksiä rahana maksettu. Mitä jos suomalainen ei maksa kymmenyksiä, niin mikä on rangaistus Riitan tulkinnan vastustamisesta?

      Kuka sinua opettaa ??????
      2:27   Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

      • "Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Ja hän siunasi hänet sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset KAIKESTA." (1 Moos 14:18-20)


    • panostus yhteen ihmiseen

      >> Mutta sitten Jumala kehotti antamaan (kymmenykset) sille, jolta otan opetusta

    • En ole samaa mieltä tuossa asiassa. Uudessa liitossa ei sovelleta vanhanliiton aikaisia velvotteita. Ja mitä UT:sta sieltä luetaan, että jokainen antakoon miten sydämessään kokee oikeaksi. Iloista antajaa Jumala rakastaa.
      Tottakai tulee uhrata Jumalan toimintoihin ja hyvänteväisyyteen niin paljon kuin voi. Mutta mistä tuo ahdistava pakkopulla tähän asiaan tulee?

      ""Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."" (2 Kor. 9:6-7)

      • kirjanpitovelvollinen §-mukaan

        Utulilan opetukselle kiitos ja
        Amen!

        Uskova_1 teki siinä virheen myös kun hän kerskasi kymmenyksillään.


      • hirvas

        jo niin paljon huijareita uskonnollisissa piireissäkin, että ihmiset suhtautuvat hyvin varauksellisesti kaikenlaisiin keräyksiin yms.
        Hyvä esimerkki oli Win Capita, jota markkinoitiin hellareitten parissa, mutta joka paljastui sitten huijaukseksi.
        Kun uskonnolliset piirit tietävät ihmisten hyväuskoisuuden, sitä käytetään härskisti hyväksi.

        Kun ihminen uskoo Jumalan sanaa ja välttää kaikenlaisia uskonnollisia ihmissääntöjä ja käskyjä, niin hän on silloin rehellinen sekä itselleen, että Jumalalle.
        Ja Paavali julisti evankeliumia vaatimatta palkkaa ja prameaa seurakuntarakennusta. Siinä on malli, jolla sanaa viedään nytkin ihmisten korviin kuultavaksi. Missä tapaa ihmisiä, siellä pitää puhua myös evankeliumia.


      • Jo satoja vuosia ennen vanhaa liittoa antoivat uskovat Jumalalla kymmenykset.

        "Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Ja hän siunasi hänet sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:18-20)

        Ja Jeesushan on pappi Melkisedekin pappeuden mukaan eikä Aaronin pappeuden. Ja ehtoollisessa me saamme samoin leipää ja viiniä kuin tuolloinkin. Samoin annamme kymmenykset.

        "Ja Jaakob teki lupauksen, sanoen: "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni, niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani; ja tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset." (1 Moos 28:20-22)


      • Totesit ihan oikein, että lain alla uskova on, kun
        saa sanan Herralta tai mistä vain, että "täytyy".
        Että täytyy maksaa Herralle tai kelle se sitten
        maksetaankin. Uskova toteaa itsekin, että täytyy
        eli pakko on se tehdä.

        Moni on nähnyt hyväksi tehdä Herran kanssa
        sopimuksen kymmenyksistä, mutta väärin on
        mielestäni se, jos vaaditaan toisiakin vastaavaan.
        Uuden liiton luonne on lahjaksi antaminen ja lahjaksi saaminen eikä
        vaadittavien aneiden suorittaminen.

        Kymmenysten orjuudessa helposti alkaa korostaa
        omia tekojaan ja pelastuksen ansaitsemista ainakin
        osittain. Miksei voisi antaa lahjaksi 10 tai 100 %
        ja ottaa vielä vippiäkin, jotta voi lahjoittaa
        saarnamiehille tai köyhille?
        Miksi vaatisimme Jumalaa huomioimaan antamisemme
        nimenomaan kymmenyksinä - sitä en ymmärrä.
        Joskus olen ymmärtänyt ja pelon vallassa laskenut
        tarkoin bruttotuloista. Ja se bruttotulo kun ei
        ollut ollenkaan helppo selvittää.

        Harva julistaa, että jos maksaa kymmenykset, niin
        oikeaoppinen maksaa ne myös kaikesta ostamastaan:


        Luuk. 18:12
        Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]

        Kymmenysten maksamisessa nimittäin on se juju,
        että kymmenysten uskotaan puhdistavan, pyhittävän
        sen, mistä se maksetaan. Kun oli epävarmaa, onko
        myyjä maksanut kymmenykset, niin varmuuden vuoksi
        hurskas ostaja maksoi kymmenykset ostostaan.

        Minä uskon Herraan pyhittäjänä, siksi en maksa
        kymmenyksiä. Mitä annan pois, se on kuin minulla
        ei sitä olisi koskaan ollutkaan - en muistuta
        Herraa, että tämä oli nyt se kymmenys ja sinun
        täytyy satakertaisesti se maksaa mulle takas.

        TOKI voimme saada satakertaisesti vaivoistamme ja vaivannäöstämme ja taloudellisista uhrauksista
        palkan ilman, että käytämme mystillistä kymmenys-
        taikasanaa ...

        Matt. 19:29
        Ja jokainen, joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän.
        [5. Moos. 33:9 | Job 42:12,13; Hepr. 10:34]

        Mark. 10:30
        hän saa satakertaisesti: nyt, tässä maailmanajassa, taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja -- tosin myös vainoa -- ja tulevassa ajassa hän saa iankaikkisen elämän.

        Mutta kyllä minä ihailen adventisteja ja Uskova_1:stä ja Leo
        Melleriä ja Håkan Westergårdia siitä, että
        maksavat kymmenyksiä, kun niin Raamatusta näkevät oikeaksi. Niin on tehtävä, jos niin näkee hyväksi.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Jo satoja vuosia ennen vanhaa liittoa antoivat uskovat Jumalalla kymmenykset.

        "Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Ja hän siunasi hänet sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:18-20)

        Ja Jeesushan on pappi Melkisedekin pappeuden mukaan eikä Aaronin pappeuden. Ja ehtoollisessa me saamme samoin leipää ja viiniä kuin tuolloinkin. Samoin annamme kymmenykset.

        "Ja Jaakob teki lupauksen, sanoen: "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä, jota nyt kuljen, ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeutuakseni, niin että saan palata rauhassa isäni kotiin, niin on Herra oleva minun Jumalani; ja tämä kivi, jonka olen patsaaksi pystyttänyt, on oleva Jumalan huone, ja kaikesta, mitä minulle suot, minä totisesti annan sinulle kymmenykset." (1 Moos 28:20-22)

        Mutta sinähän oletkin oppinut tuon kymmenysorjuuden
        adventisteilta etkä Herralta. Olet tutkinut liikaa
        Suurta Taistelua?

        Valehtelet raakasti, kun sanot, että V.T:n uskovat
        maksoivat toistuvia kymmenyksiä.

        Sillä V.T:n lopussakin todetaan, etteivät maksaneet.
        Aabrahamin kerrotaan KERRAN maksaneen RYÖSTÖSAALIISTA kymmenykset ja itse kekkasi, että
        maksaa, ei kukaan vaatinut.

        Jaakobin tosin todetaan luvanneen maksaa, jos
        Herra siunaa erään keikan - vaimon ostamisen.
        Mutta hänen ei kerrota palatessaan, 14 vuoden
        kuluttua, maksaneen. Vaikka omaisuutta oli
        petoksen kautta kertynyt melkoisesti.

        Uuden liiton puolella Ananias ja Safiira saivat
        kuolemantuomion, kun eivät maksaneet - 50 %.
        Mutta apostoli totesi, ettei heidän olisi
        tarvinnut maksaa lantin lanttia. Vaan kun
        valehtelivat maksaneensa 50 %, niin se oli paha.

        Sua on tällä palstalla ojennettu kymmenyseksytyksen suhteen ja kehotettu vaihtamaan
        tuo anekauppasi puhtaaseen antamiseen, mutta tahdot väkisten tuoda esiin tätä adventistien ykkösoppia ja suositella sitä. Uuden vuoden
        kunniaksi?
        Joko tänä vuonna liityt Adventtikirkkoon?

        Mutta vanhat liitot olivat vaatimusten liittoja.
        Uusi liitto on kertakaikkiaan antamisen liitto.


    • Kovasti panee ihmisliha vastaan, kun rahasta tulee kyse.

      Joskus itarat puolustelevat itaruuttaan vakuuttamalla, että he kyllä maksavat runsaasti lahjoja ja uhreja.

      Loppupeleissä kuitenkaan he eivät maksa sen enempää noita lahjoja ja uhreja kuin kymmenyksiä maksavat kymmenyksien lisäksi. Voivatpa maksaa jopa vähemmänkin.

      • Uudessa liitossa ei mitata tiukoilla määrillä, vaan laupeuden mukaan. PyhänHengen vaikuttamana jokainen antaa sen minkä kokee oikeaksi uhrata.
        Adventisteja nuhtelin seisomisesta kahdessa liitossa. Vaikuttaa sinunkin usko kääntyneen aika lailla vanhaan liittoon?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7150
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      330
      1015
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      845
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe