"Kun raha kirstuun kilahtaa..."

Kirkko on iso laitos ja kaikkia ei voi miellyttää, niin kuin ei elämässä yleensäkään. Kirkko on myös riippuvainen verotuloistaan. Jos ei ole maksajia, ei ole kirkkoakaan. Mielenkiintoisia sinänsä nuo kirkkopomojen palkat. Parhaimmilla ne on yli 100 000 euroa. Jos Jeesus olis messissä mukana täällä, niin paljonkohan hänelle pitäisikään pulittaa? Hän ei tainnut maallisia keräillä!
Kirkko ja kansa mukailevat pitkälti toisiaan, muodostuuhan kirkko kansalaisista. Molemmat etsii minäänsä, suurempaa Voimaa ja niiden välistä yhteyttä. Löytyykö yhteys kirkosta, Heluntai herätyksestä vai jostain muualta? Kun vastauksia ei löydy herää epäilys uskon tarpellisuudesta. Turha on tyrkyttää Kirjan textejä, jos ne tuntuu myyttisiltä taruilta. Kansa eroaa siitä mikä ei tarjoa itselle tarpellisia palveluita.
Itse kuulun yhä kirkkoon, vaikka kirkon kaikki linjaukset eivät ole Kirjan oppien mukaisia.
Ehkä taustalla on myös tapakristillisyyttä, mutta suurin syy miksi haluan tukea taloudellisesti kirkkoa on mm. diakonien tekemä työ esim.sairaiden tai yksinäisten parissa. Jos sitä ei olisi niin yhä enemmän olisi ihmisiä joista kukaan ei välitä.
Kirkko on helppo maalitaulu ja yhtä vähän tai paljon eksyksissä kuin koko kansa tai minä.
On niin helppo tuomita muut ja nostaa oma ego jalustalle.
En oo eläny Jesuksen aikaa, mutta onko ihminen juuri niistä ajoista muuttunu. Raha pyöritti silloisia kansoja ja raha pyörittää myös nykyistä "sivistystä" ja kirkkoakin. Keskiajalla taisi olla joku lause "kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa".
Kristinuskon alkuaikojen mukaista seurakuntaa ja uskoa onko sellaista enää nykymaailmassa olemassakaan?

6

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Tottakai uskoa ihmisen Poikaan, Kristukseen löytyy.
      Eikä siihen rahaa tarvita tai näkyviä yhteisöjä!

Salassa tehkää kaikki hyvät tekonne, niin salassa kyllä taivaallinen Isä maksaa palkan niistä teille.
      Tuo tuossa edellä vapaasti Kristusta lainaten.

• uskis

ent. rikas mies (henkilökohtainen konkurssi), sanoi parisen vuotta sitten tv:ssä toimittajalle: Loppujen lopuksi ainoat rahat, joista minulle on todella ollut iloa,ovat ne, jotka annoin pois.

Eli kun hän antoi rahaa hätää kärsiville, niin hän, kovasydäminen mies, koki siltikin iloa nähdessään rahojensa muuttuvan siunaukseksi. Ja eikä Jumalankaan tarkoitus ole, että niitä kootaan--ehkäpä ei miksikään tai vähäiseksi hyödyksi-- vaan tarkoitus on, että annetaan rahojen palvella Jumalaa.

Viimeisenä päivänä ei kysytä: kuinka paljon jätit jälkeesi? Kysytään kenties:kuinka paljon annoit pois eläessäsi?
      Se on hienosti sanottu.

Mun,Jeesus,ennen köyhänä
      suo olla maailmassa,
      kuin lähtöhetken lyötyä
      vaivassa vaikeassa.
      Ja rikkautta minulle,
      jos annat osakseni,
      armeliaaksi köyhille
      mun saata sydämeni. V.K. 136:7

Liian usein käy todellakin niin, että ihmiset tulevat ahneiksi vanhoilla päivillään. He alkavat pelätä, etteivät rahat riitä, vaikka ovatkin vakavaraisia.Tämä voi olla vanhuuden oire. Mutta se voi myös johtua siitä, että heidän sydämensä riippuu kiinni tavarassa, niin että mitä lähemmäs he hautaa tulevat, sitä lujemmin he puristavat kukkaroa ikäänkuin uskoisivat voivansa ottaa sen mukaansa.

• nettari

Tuo apokryphikirjoista(Raamatun mukana) löytynyt sanonta osoittaa niillä olevan vahvistava vaikutus synninpäästön uskomiseen, eli almun antaja jaksaa uskoa paremmin synnit anteeksi!
      Ja se on jo suuri kiitoksen aihe, sillä niin suuri armo se on!

• seuraavaa

1. Mikä kirkko?
      2. Väärä palsta, oikea palsta olisi jokin seuraavista: luterilaisuus, helluntailaisuus, vapaakirkko, ortodoksisuus tai katolisuus.

• ei-alkukirkko

Oikea kristitty kiertää kaukaa tuollaiset harhaopit. Uskot mm. siihen että on olemassa monta jumalaa, että isä jumala oli joskus ihminen, että jeesus on saatanan veli yms yms yms!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe