Muutto edessä...

ad/hd:n äiti

Niin, asumme varsin pienellä paikkakunnalla. Kunnan varallisuus ei ole heikoimmasta päästä, mutta palvelut erilaisine tukijärjestelmineen on! Lapsellani on todettu ad/hd vajaa pari vuotta sitten ja nyt kouluun lähtö olisi edessä. Koulu-ura ei vaikuta erityisen lupaavalta näillä näkymin; tuntuu että meidän lapsemme on koko kylän ensimmäinen ylivilkas, tukea tarvitseva ja näin ollen joka asiasta saa vääntää ja siltikään ei onnistu. Minä en jaksa enää olla uranuurtaja tässä tukijärjestelmän luomis, sillä tiedän, että minun lapseni ei ehdi niitä työn tuloksia saamaan.
Kysymys kuuluukin: missä päin Suomea olisi jo toimivia tukijärjestelmiä kehitetty ja toiminnassa? Erityiskoulut, erityisluokat tms.? Ja tärkeä olisi myös toimiva vertaistukiryhmä meille vanhemmille, sitäkään kun ei tarpeeksi lähellä täällä ole ( ja kuten todettu, meidän lapsi taitaa ollakin koko kylän ainoa laatuaan...)!
Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä! Vielä olisi puolisen vuotta aikaa tehdä ratkaisuja lapsen ja koko perheen hyväksi.

2

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tampereella,,,

on hyvät palvelut.

• on ns. erityisluokkia

jossa max. 10 oppilasta ja opettajan lisäksi luokassa työskentelee aina yksi koulunkäyntiavustaja.

Mikäli paikkakunnallanne ei ole pienluokkia, niin diagnoosin perusteella voit anoa lapsellesi koulunkäyntiavustajaa. Sinulla tulee olla lääkärin lausunnossa maininta, että lapsesi tarvitsee koulussa avustajaa - kunnan velvollisuus on järjestää sellainen. Jokaisella lapsella on oikeus saada ensiluokkaista ja tasaveroista opetusta.

Jotenkin tuntuu, että kaikki ne lapset, jotka eivät nyky-yhteiskunnan määritelmien mukaan sovi vaadittuihin raameihin, on ad/hd tai muu vastaava oire. Tosiasia on se, että jokainen ihminen on oma ainoalaatuinen yksilö. Tsemppiä teille - kyllä se homma lähtee sujumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe