Mitähän mahtaa tarkoittaa lause:
'An sint unquam daemones incubi et succubae, et an ex tali congressu proles nasci queat?'
Kysymys (osaako kukaan latinaa?)
10
1177
Vastaukset
- Idiootti
"...daemones incubi et succubae..."
on varmaan jotain:
"...demonit incubukset ja succubukset..."
Muusta en tiedä. Kotona on latskun sanakirja. Saat käännöksen huomiseksi. - Haloo
tulee >Sinä joka uskot demoneihin ufoihin niin "ulkoavaruuden olentoihin", niin sinun ja muitten mielihäiriöisten hoidon aika olisi?
- Dr Pepper
Ellet ole huomannut edustan tällä palstalla skeptistä linjaa.
Kyseinen lainaus on Delrion tekstistä ja se esiintyy H.P. Lovecraftin 1925 kirjoittamassa novellissa 'Red Hookin kauhu'. Minua kiinnostaisi kovasti mitä se tarkoittaa.
Apropo, psykofarmasian sijaan suosittelen, että yrittäisit selvittää itsellesi suomen kielen lauserakenteiden alkeita. - Haloo
Dr Pepper kirjoitti:
Kyseinen lainaus on Delrion tekstistä ja se esiintyy H.P. Lovecraftin 1925 kirjoittamassa novellissa 'Red Hookin kauhu'. Minua kiinnostaisi kovasti mitä se tarkoittaa.
Apropo, psykofarmasian sijaan suosittelen, että yrittäisit selvittää itsellesi suomen kielen lauserakenteiden alkeita.mitiä. ole hyvä vain
- eero
Dr Pepper kirjoitti:
Apropo, psykofarmasian sijaan suosittelen, että yrittäisit selvittää itsellesi suomen kielen lauserakenteiden alkeita.Kokeileppa kysäistä tuolla 'kirjat ja novellit'-palstalla samaa jos joku muukin olisi käännöstä haeskellut.
Sen verran itsekin tunnistin kuten tuossa joku aiemminkin, että demonit incubus ja succubus siinä mainitaan. Ja varmaan tunnistit itsekin sen kohdan.
Lisäksi, tuo 'proles' viittaa jälkeläisiin ja 'congressu' ilmeisesti tapaamiseen. Muu on täyttä hepreaa :)
- Arttur88
Ja sitten kun demonit hyökkäävät ja valloittavat, .....
enempää en löytänyt kirjan sanastosta.
Mä käyn latinan alkeiskurssilla, ja katoin kirjan takaa sanastosta, mutta koulukirjojen sanastot eivät koskaan ole riittävän hyviä.
Mistäs tuo teksti on peräisin?- Dr Pepper
Kyseinen lainaus on käsittääkseni Martin Anton Delrion (*1551 1608) tekstistä "Disquisitionum magicarum libri sex" ja se esiintyy H.P. Lovecraftin 1925 kirjoittamassa novellissa 'Red Hookin kauhu'. Lovecraft käytti kirjoissaan paljon lainauksia sekä todellisista että itse keksimistään okkultistisesta kirjoista.
Minua kiinnostaisi kovasti mitä ko. lause tarkoittaa.
- Piruttis
Oikea foorumi lienee "kielet ja käännökset"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=114&conference=1500000000000154 - Idiootti
Sanakirja oli tavan paska, joten imutin netistä ohjelman joka käänsi suurimman osan tekstistä englanniksi...jotenkin:
"An sint unquam daemones incubi et succubae, et an ex tali congressu proles nasci queat?"
on noin:
"Whether they may be at any time the evil spirits of the incubus and of the succuba, and whether out of the such meeting the offspring to be born/begotten/formed/destined he/she/it may be able"
Ohjelma huomautti, ettei se löytänyt sanaa "queat" joten se käytti sen sijasta "be able"-sanaa ("que") Käännöksestä tulee täydellisempi, jos queat-sanalle löytyy tarkka vastine. - wulle
incubus ja succubus ovat molemmat demoneita incubi tarkoittaa maata päällä ja succubus tarkoittaa maata alla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803