Joseph Smithin raamatunkäännöksestä on aika vähän puhetta ja tietoa foorumissa ja mormonipiireissä. Internetissä se on, ja joskus oli Valkeudessa juttu siitä. Siinä on aika mielenkiintoisia kohtia, ja selvennykset, korjaukset ja tarkennukset ovat järkeenkäyviä.
Itselläni on neljän evankeliumin harmonia englanninkielisenä ja siinä on myös Josephin käännöskorjaukset.
Olisi kiva kuulla, jos jossakin on yhteenveto Joseph Smithin käännöksestä verrattuna standartikäännökseen.
JS raamatunkäännös
14
650
Vastaukset 14
- JS raamatun käännöksestä
JS käänsi/tarkensi raamatun kohtia ja käytti käännöstyössään suurta perheraamattua jonka sivuille ja sivumarginaaliin kirjoitti tarkennukset ja muutokset.
Tietääkseni tämä perheraamattu on vielä Church or Christ yhteisön hallinnassa joten heillä on kaikki oikeudet alkuperäisiin käännöksiin/tarkennuksiin.
MAP-kirkon nk. uuden 3-painoksen yhteyteen on lisätty muutamia JS käännöksiä ja tarkennuksia/ selvennykseksi mutta se ei sisällä kaikkea käännettyä materiaalia. Syy on varmaan mainitsemani kohtalo Smithin perheraamatulle (ei varmaa tietoa) - Helaman
MAP-Kirkolla ei ole viralista tekijänoikeuksia Joseph Smithin versioon, mutta kirkko on laitanut englanninkielisen kuningas Jaakon käännöksen liiteeksi otteita kyseisestä versiosta.
Suomenkielellä Joseph Smithin käännökset ovat a)Kalloisarvoisessa helmessä Mooseksen kirjassa 8 lukua ja ote Matteuksen evankeliumin 24 luku, ja b) Mormonin kirjan, Opit ja liittonen ja Kallisarvoisen helmen kolmoispainoksen lopussa.
Sen sijaan Joseph Smithin tekemät korjaukset ovat aina olleet jäsenten tiedossa, koska niistä on ollut lainauksia kirkon painatamissa oppikirjoissa ja uskontoseminaarin aineistossa. Joten mikään salaisuus se asia ei ole ollut.
Tosin on olemassa myös muita syitä, miksi kirkko ei käytä Joseph Smithin käänöstä:
1. Profeetta itse ei saanut koko Raamattua valmiiksi, vaan aikoi tehdä muita korjauksia
2. JSR:n luvut ja jakeet on jaoteltu eri tavalla kuin tavallisessa Raamatussa. Se totaisi lähetyssaarnaajille ylimääräisiä vaikeuksia, kun ne käytäisivät eri tavalla jaoteltua Raamattua kuin mitä muilla ihmisillä on. Keskustelu sujuu paremmin, kun osapuolilla on sama Raamattu käytössä.
3. Tekijänoikeudet ovat nykyisellä Kristuksen yhteisöllä, kuten edellä on kerrottu.
En tiedä, tullaanko Joseph Smithin versio kääntämään koskaan suomeksi. Se on mahdollista, jos Kristuksen yhteisö saa niin paljon jäseniä, että se kannattaa julkaista suomeksi. En kuitenkaan toivo, että se lähtisi kasvamaan Suomessa, mikäli sillä on yleensä jäseniä maassa. Mutta aika näyttää...
Tässä muutamia ajatuksia asiasta.nykyään ... of Christ on alkanut myydä kirjojaan meille... vihdoin. Ainakin pääsemme tutkimaan historiaa nykyään.
nenada kirjoitti:
nykyään ... of Christ on alkanut myydä kirjojaan meille... vihdoin. Ainakin pääsemme tutkimaan historiaa nykyään.
Minua kiinnostaa, onko mitään arvioivaa tekstiä käännöksestä, sen merkityksestä, sisällöstä verrattuna standardiin jne. Ja miksei nykyinen profeetta voisi tehdä sen valmiiksi? Ilmeisesti hän ei ole saanut siihen käskyä ja kehoitusta.
Kun aina sanotaan, että Raamatussa on käännösvirheitä ja puutteellisuuksia, niin olisihan se kiva tietää, missä kohtaan ne ovat, kun se kerran olisi mahdollista tietää juuri JS käännöksen ja profeetallisen ilmoituksen pohjalta.- Hinckley
Olli.S kirjoitti:
Minua kiinnostaa, onko mitään arvioivaa tekstiä käännöksestä, sen merkityksestä, sisällöstä verrattuna standardiin jne. Ja miksei nykyinen profeetta voisi tehdä sen valmiiksi? Ilmeisesti hän ei ole saanut siihen käskyä ja kehoitusta.
Kun aina sanotaan, että Raamatussa on käännösvirheitä ja puutteellisuuksia, niin olisihan se kiva tietää, missä kohtaan ne ovat, kun se kerran olisi mahdollista tietää juuri JS käännöksen ja profeetallisen ilmoituksen pohjalta.I don't know-Hinckley ei tietenkään olisi pystynyt moita tekemään. Monson on profeettana samaa luokkaa.
- ei ole
Hinckley kirjoitti:
I don't know-Hinckley ei tietenkään olisi pystynyt moita tekemään. Monson on profeettana samaa luokkaa.
sinunkaan uskottavuutesi, saati sitten kirjoitustesi taso.
- to...
ei ole kirjoitti:
sinunkaan uskottavuutesi, saati sitten kirjoitustesi taso.
"Hinckley" siis verratavissa profeettaan joka saa tietoja Jumalalta ja jolle voi siksi asettaa tiettyjä taso-odotuksia?
- mutta hän
to... kirjoitti:
"Hinckley" siis verratavissa profeettaan joka saa tietoja Jumalalta ja jolle voi siksi asettaa tiettyjä taso-odotuksia?
itse mitä ilmeisiimmin kokee sen kyvyn omaavansa. On kuitenkin syytä suhtautua häneenkin varauksella.
- Hinckley
mutta hän kirjoitti:
itse mitä ilmeisiimmin kokee sen kyvyn omaavansa. On kuitenkin syytä suhtautua häneenkin varauksella.
Ei minulla ole profeetan kykyjä. En minä pysty viemään Raamatunkäännöstä loppuun saaden Jumalalta ilmoitusta. Mutta eivät pysty mitkään Monsonitkaan.
Olli.S kirjoitti:
Kun aina sanotaan, että Raamatussa on käännösvirheitä ja puutteellisuuksia, niin olisihan se kiva tietää, missä kohtaan ne ovat, kun se kerran olisi mahdollista tietää juuri JS käännöksen ja profeetallisen ilmoituksen pohjalta.JSn käännökset on reorganisoidulla kirkolla he ovat painattaneet siitä kopioita ja joitakin kohtia on jopa englanninkielisiin pyhiin kirkoituksiin yhdistettyinä. Profeettta ei ole tuosta syystä voinut niitä jatkaa emmekä me voi hyväksyä kirjoituksia oppiimme koska meillä ei ole alkuperäisiä.
En tiedä onko niistä tehty mitään vertailevaa tutkimusta. On hyvin mahdollista että kirkkoa saa kohtapuoliin ostaa ne omistajiltaan.
Voin kirjoittaa ne mormonismi.comiin kun ehdin. Osaatko muuten englaintia ... koska en taida ruveta niitä kääntämään.- selvästi kykyjä
Hinckley kirjoitti:
Ei minulla ole profeetan kykyjä. En minä pysty viemään Raamatunkäännöstä loppuun saaden Jumalalta ilmoitusta. Mutta eivät pysty mitkään Monsonitkaan.
näethän jo etukäteen kuka pystyy ja kuka ei.
Siihen ei pysty kuin kaltaisesi näkijä! - Hinckley
selvästi kykyjä kirjoitti:
näethän jo etukäteen kuka pystyy ja kuka ei.
Siihen ei pysty kuin kaltaisesi näkijä!Äläs nyt kehu, etten turhaan ylpisty. Ei siihen tarvita mitään profeetallisia kykyjä, että tietää monsonin tavalliseksi tallaajaksi, joka ei saa ilmoituksia Jumalalta.
nenada kirjoitti:
JSn käännökset on reorganisoidulla kirkolla he ovat painattaneet siitä kopioita ja joitakin kohtia on jopa englanninkielisiin pyhiin kirkoituksiin yhdistettyinä. Profeettta ei ole tuosta syystä voinut niitä jatkaa emmekä me voi hyväksyä kirjoituksia oppiimme koska meillä ei ole alkuperäisiä.
En tiedä onko niistä tehty mitään vertailevaa tutkimusta. On hyvin mahdollista että kirkkoa saa kohtapuoliin ostaa ne omistajiltaan.
Voin kirjoittaa ne mormonismi.comiin kun ehdin. Osaatko muuten englaintia ... koska en taida ruveta niitä kääntämään.Kyllä ne on jo netissä, mormonien julkaisemissa Pyhissä Kirjoituksissa on kaikki JS-raamatun tekstit viitteinä.
Olisi se silti kiva saada koko kirja joskus painettuna, standarditekstiin verrattuna ja profeettojen kommentoimana. Onkohan tällaista projektia Utahissa menossa? Ehkä juuri tekijänoikeusasiat ovat olleet esteenä. Asiasta on silti varmaankin kirjoitettu arvioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3621168- 71768
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37706- 50622
- 44595
- 63533
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri20520SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht322508- 76481
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459