PHP:n käyttö

skoodari

Olisi tarkoitus tehdä palvelimelle sovellus, joka käytännössä jatkuvasti tutkisi hakemiston sisältöä ja kun sinne saapuu tavaraa, se tekisi tarvittavia temppuja. Epäilen, että PHP:n toiminnallisuus ei kyseiseen käyttöön sovellu. Eihän PHP-skriptiä saada taustalle jatkuvasti pyörimään, kuten jotain binääriä?

9

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhakorkeapudas

Php-scriptejä voi ajaa ajastetusti ainakin Linux palvelimella cronilla (http://htmlcenter.com/blog/running-php-scripts-with-cron/). Tai vaihtoehtoisesti lisäät scriptin kutsun pääsivulle, jolloin se ajetaan aina kun palvelin tarjoilee kävijälle pääsivun. Tässä on haittapuolena se, ett scripti ajetaan ehkä 0 - n kertaa päivässä, joten se ei sovellu raskaille sovelluksille. Toisaalta jos sitä ei ajeta ollenkaan, toivottua lopputulostakaan ei pääse syntymään.

• skoodari

Tarkoituksena ei ole käyttää scriptin yhteydessä mitään sivuja, vaan tuota skriptiä pitäisi käynnistellä silloin tällöin. Se olisi osa erästä toiminnallisuutta, jolla luettaisiin hakemistoon saapuvia tiedostoja ja otetaan talteen näiden koot.

Mutta eikö php-scripti vaadi toimiakseen GET-POST parametrejä? Tässä tapauksessani niitä ei synny, koska ei ole mitään sivua josta parametrejä lähetettäisiin.

• juhakorkeapudas
        skoodari kirjoitti:

Tarkoituksena ei ole käyttää scriptin yhteydessä mitään sivuja, vaan tuota skriptiä pitäisi käynnistellä silloin tällöin. Se olisi osa erästä toiminnallisuutta, jolla luettaisiin hakemistoon saapuvia tiedostoja ja otetaan talteen näiden koot.

Mutta eikö php-scripti vaadi toimiakseen GET-POST parametrejä? Tässä tapauksessani niitä ei synny, koska ei ole mitään sivua josta parametrejä lähetettäisiin.

"Mutta eikö php-scripti vaadi toimiakseen GET-POST parametrejä?"

- Vaatii, jos koodissa niitä tarvitaan. Hakemiston luku ja siellä olevien tiedostojen tietojen keruussa ei kyseisiä muuttujia kuitenkaan tarvita.

• skoodari
        juhakorkeapudas kirjoitti:

"Mutta eikö php-scripti vaadi toimiakseen GET-POST parametrejä?"

- Vaatii, jos koodissa niitä tarvitaan. Hakemiston luku ja siellä olevien tiedostojen tietojen keruussa ei kyseisiä muuttujia kuitenkaan tarvita.

Tuntuu kyllä oudolta, että php-skriptiä voisi ajaa noin, ilman apachea ja ilman web-sivukokonaisuutta. Johtuu varmaan siitä, koska olen aina soveltanut php:tä ainoastaan web-kehitykseen. Nyt kyllä ollaan palvelimella, mutta webin kanssa ei tulla olemaan tekemisissä missään muodossa.

• juhakorkeapudas
        skoodari kirjoitti:

Tuntuu kyllä oudolta, että php-skriptiä voisi ajaa noin, ilman apachea ja ilman web-sivukokonaisuutta. Johtuu varmaan siitä, koska olen aina soveltanut php:tä ainoastaan web-kehitykseen. Nyt kyllä ollaan palvelimella, mutta webin kanssa ei tulla olemaan tekemisissä missään muodossa.

Tietenkin Php tarvitsee jonkin yhteensopivan web-palvelimen, jotta koodia pystyy ajamaan mutta mitään "sivukokonaisuutta" ei tarvita.

• skoodari

Tietenkin Php tarvitsee jonkin yhteensopivan web-palvelimen, jotta koodia pystyy ajamaan mutta mitään "sivukokonaisuutta" ei tarvita.

Siinäpä se tulikin. Nimittäin Apachea ei ole käytössä tällä palvelimella, koska kyseessä ei ole webbipalvelin vaan ihan tuotantojärjestlemää pyörittävä alusta. Alun perinkin olin jo sen kannalla, ettei php tämmöiseen ympäristöön sovellu.

• juhakorkeapudas
        skoodari kirjoitti:

Siinäpä se tulikin. Nimittäin Apachea ei ole käytössä tällä palvelimella, koska kyseessä ei ole webbipalvelin vaan ihan tuotantojärjestlemää pyörittävä alusta. Alun perinkin olin jo sen kannalla, ettei php tämmöiseen ympäristöön sovellu.

Kannattaa siinä tapauksessa käyttää jotain muuta ratkaisua. Php:tä ei kannata tuollaisen takia palvelimelle asentaa.

• .-.-.-.-.
        skoodari kirjoitti:

Php voi olla käytössä myös ilman Apachea.

Mutta mitähän temppuja oli tarkoitus tehdä. Tiedostojen koot ja sen sellaiset saa helposti ihan bashillakin

• ele2

PHP:ta ja PHP-skriptejä voi ajaa komentoriviltä ilman www-palvelinta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe