Millaista osastolla?

Utelias_aatu

Moikka!
Uskalsimpas vihdoinkin alottaa keskustelun. Oon yrittäny ettii paljon tietoo liityen nuorten pskyatriseen hoitoon ja laitoksiin ja olen löytänytkin muutamia, englannin kielisenä vain. En tiedä mikä siinä on mutta olen hyvin kiinnostunut nuorten elämästä laitoksissa. En ole kuitenkaan löytänyt vastauksia kaipaimiini kysymyksiin. Aijon niitä esitellä mutta laitan tänne lisää kysyttävää jos tulee ja kun palautuu mieleen.
Jos löydätte täältä samaistesta keskustelu paikasta tai muualta: nettisivuja foorumeja, otan mieluusti vastaan.
(Tämän topicin ei ole tarkoitus mitenkään "loukata" mutta joskuitenkin näin tuntee voitte ilmaista sen vapaasti mutta kaipailen mieluummin mukavia vastauksia kysymyksiini) =)
Peruskouluni loppuu tänä keväänä ja olisi aika tehdä äidinkielessä vapaa muotoinen tutkielma ja tässä olisi mulle hyvä aihe kunhan saisin lisää tietoa esimerkiksi hoidossa olevilta/olleilta nuorilta tai hoitajilta =) Kiitos paljon kaikille vastanneille ja laitan tuleen lisää kyssäreitä kunhan tulee jotain mieleen. ja kysymykset on aika paikasta riippuvia mutta voit sitte kertoo oman paikkansa säännöt. Hauskat/surulliset tarinat ovat mielenkiintoisia joten niitäkin voi laittaa jos jaksaa lyheesti tai pitkästi =)

1. Ainoa perusta mun audiovisuaaliselle ajatukselle on elokuva "koti-ikävä". Voiko tämä elokuva perustua hyvin tosi-tapahtumiin?

2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?

3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?

4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)

5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)

6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?

7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?

8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?

9. Sallitaanko osastolla ns. terapiaeläimiä kuten kissoja tai ulkona maatilakarjaa? (Miten toimii terapia eläinten kanssa?)

10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?

11. Jos joku harrastaa jotain erikoista lajia kuten jalkapalloa/koripalloa tai vaikka pianon soittoa kuinka tämä järjestyy?

12. Kuinka tiuhaa on valvonta ja voiko se riippua henkilöstä?

13. Kuinka solmitaan riidat/tappelut/sanaharkat?

14. Millainen on henkilökunta ja montako immeistäpäivällä ja yövuoroissa? Mitä jos tapahtuu tappelu keskellä yötä ja hoitajat ei riitä?

15. Miten tapahtuu rauhoittelu/kiinnipito tilanne ja mitä sen jälkeen?

16. Kuinka monesti lääkkeiden jako? entä monesti sinun osaltasi terapia istunnot?

17. Mitä kuulet usein kysyttävän psykiatriltasi tai omahoitajaltasi?



huh.. ei ihan tullut 20 täytee, enkä keksi enempää. Luulen että monia voisi kkiinnostaa näiden vastaukset joten jos jaksaa kirjotella niin kiva =) tuun sitte lukee ja kyselee lisää kun kerkiää!

Kiitos tuhannesti vastanneille!
(kivaa jankuttelua koko viesti :P

20

6471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OPM

      Tutustu eduskunnan oikeusasiamiehen päätökseen eoaj 1411/2004 potilaan sitominen psykiatrisessa sairaalassa niin saat jonkinlaisen kuvan mitä nuorten psykiatrinen hoito on (oli) vuonna 2004. Tämä on siis ihan ääritapaus mutta täysi todellisuus silloin. Kyseessä oli 17 vuotias poika.

      Tutustu lisäksi stakes 2006 vuoden psykiatrisen hoidon tilastoihin, niin tiedät montako nuorta on ollut hoidossa ja kuinka paljon pakkokeinoja on käytetty. Löytyy netistä pienellä hakemisella. 2007 en tiedä joko on valmistunut ja julkaistu.

      • Utelias_aatu

        Kiitos paljon viestistäsi ja alan nyt lukemaan noita tilastoja. =)

        Kiitos tuhannesti!


      • yksi vain
        Utelias_aatu kirjoitti:

        Kiitos paljon viestistäsi ja alan nyt lukemaan noita tilastoja. =)

        Kiitos tuhannesti!

        Minä en oikee voi vastata ku seuraaviin viestiin, olen näet viettänyt osasstolla vain kolme päivää. Eli yhen viikon lopun yli kerran jouduin siel olemaan, etten olisi voinu itelleni tehdä mitää.

        2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?
        -> Minulta otettiin kännykkä pois kun mukana se sinne tullessa oli. Tietokoneita ei sallita. MP3-soitinta ei takavarikoitu.

        3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?
        -> Hmm. Nohh kai paha sanoa tähän oikee mitää ku nii vähänen kokemus. Iteltä takavarikoitiin kaikki millä itteään voi vahingoittaa; housuista remmit ja ketjut, sakset, ja kaikki vastaava.

        4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)
        -> Nettiin ei ole meillä ollut osastolla pääsy lainkan, poikkeuksena vain jotkut koulutehtävät. Muuten nettiin ei pääse. Televisi on päällä yhdeksään.Yhdeksältä siis mennään omiin huoneisiin rauhottumaan ja aletaan valmistautua nukkumaan.

        5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)
        -> Hmm meillä oli ulkoovet kyl aina lukittuna :p Makuuhuoneitten ovet oli aina auki öisinki, tai siis ei lukittuina. WC/suihkutilaa joka omas huonees oli, ei saanu lukkon.

        6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?
        -> Henkilökunta kyl herättää. Viikonloppusin aika myöhää sai nukkuu, arkena herätys ennen kasia.

        7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?
        -> Kämppiksen kanssa olin, pieni mutta ihan suht ok huone, jossa erikseen suihku/wc huone. Viikonloppuna oli paaaaljon, suorastaan liikaa luppoaikaa. Arjesta en osaa sanoa mitään, tietääkseni silloin järjestetään kaikkea muutaki puuhaa...

        8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?
        -> Tietääkseni järjestetään. ja ulkona saa käydä kun siihen saa luvan, uein joutuu ekat pari viikkoa olee ihan sisällä kunnes saavuttaa luottamuksen, näinmiulle kerrottiin. Eli kaverin kanssa voi joskus pienillä kävelyillä käydä yms.

        10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?
        - > meillä oli ruokailuja neljä, lisäksi kahvitauko. Ihan normaalisti toimittiin, melko lailla olo oli ku kotona ois syöny :p


      • Utelias_aatu
        yksi vain kirjoitti:

        Minä en oikee voi vastata ku seuraaviin viestiin, olen näet viettänyt osasstolla vain kolme päivää. Eli yhen viikon lopun yli kerran jouduin siel olemaan, etten olisi voinu itelleni tehdä mitää.

        2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?
        -> Minulta otettiin kännykkä pois kun mukana se sinne tullessa oli. Tietokoneita ei sallita. MP3-soitinta ei takavarikoitu.

        3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?
        -> Hmm. Nohh kai paha sanoa tähän oikee mitää ku nii vähänen kokemus. Iteltä takavarikoitiin kaikki millä itteään voi vahingoittaa; housuista remmit ja ketjut, sakset, ja kaikki vastaava.

        4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)
        -> Nettiin ei ole meillä ollut osastolla pääsy lainkan, poikkeuksena vain jotkut koulutehtävät. Muuten nettiin ei pääse. Televisi on päällä yhdeksään.Yhdeksältä siis mennään omiin huoneisiin rauhottumaan ja aletaan valmistautua nukkumaan.

        5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)
        -> Hmm meillä oli ulkoovet kyl aina lukittuna :p Makuuhuoneitten ovet oli aina auki öisinki, tai siis ei lukittuina. WC/suihkutilaa joka omas huonees oli, ei saanu lukkon.

        6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?
        -> Henkilökunta kyl herättää. Viikonloppusin aika myöhää sai nukkuu, arkena herätys ennen kasia.

        7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?
        -> Kämppiksen kanssa olin, pieni mutta ihan suht ok huone, jossa erikseen suihku/wc huone. Viikonloppuna oli paaaaljon, suorastaan liikaa luppoaikaa. Arjesta en osaa sanoa mitään, tietääkseni silloin järjestetään kaikkea muutaki puuhaa...

        8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?
        -> Tietääkseni järjestetään. ja ulkona saa käydä kun siihen saa luvan, uein joutuu ekat pari viikkoa olee ihan sisällä kunnes saavuttaa luottamuksen, näinmiulle kerrottiin. Eli kaverin kanssa voi joskus pienillä kävelyillä käydä yms.

        10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?
        - > meillä oli ruokailuja neljä, lisäksi kahvitauko. Ihan normaalisti toimittiin, melko lailla olo oli ku kotona ois syöny :p

        Joo vähän tämmöstä oon kuvitellukki mutta hei kiitos sullekki ja kiva et joku vastas samoin kiitos hoitajalle! Nää valas aika paljon ja otan näitä ylös jos vaikka saisin sen tutkielman tehtyä. nyt alkaa olee jo matskuaki tarpeeks.

        Onnea jatkoon sinulle =)


    • Nuorisopsykiatrisella osastolla työskennelleenä vastaan seuraavaa:

      1. En ole nähnyt Koti-ikävää, mutta se kuulemani mukaan vastaa jonkin verran todellisuutta. Joitakin asioita ymmärtääkseni on kuitenkin kärjistetty.

      2. Uskoisin, että eri sairaaloissa käytännöt vaihtelee. Siellä, missä itse olen työskennellyt kännykät on otettu pois vain jos niistä on jotakin haittaa, esim. potilas puhuu/tekstaa läpi yön tai puhelimen käyttö on epäasiallista. Oma kannettava tietokonekin tietääkseni sallitaan joillakin osastoilla. Potilaskäyttöön tarkoitettua talon konetta ei ollut ainakaan meidän osastolla. Soittimet on pääsääntöisesti sallittuja, mutta jos ne ovat jollakin tavalla häiriöksi, nekin saatetaan takavarikoida.

      3. Älä tuo alkoholia, huumeita, omia lääkkeitä (ellei lääkärin kanssa toisin sovita) terä- tai tuliaseita.

      4. Osastolla jossa olen ollut töissä "hiljaisuus" tulee arki-iltana 22:30, viikonloppuna 23:30. Joskus erikseen sovittaessa valvotaan pitempäänkin.

      5. Osasto, jossa työskentelin on sellainen, jossa hoidetaan sekä vapaaehtoisesti tulleita, että tahdosta rippumatta hoitoon tuotuja. Ulko-ovi on siis lukossa aina. Jokaisessa potilashuoneessa on oma wc ja suihku. Ne saa sisältä lukkoon, mutta tarvittaessa henkilökunnalla on keinot avata ne ulkoapäin.

      6. Tällä osastolla herättiin itse. Jokaisen vastuulla oli herätä aamupalaveriin mennessä. Pommiin nukkuneilla on illalla tuntia aikaisempi nukkumaanmeno kuin muilla.

      7. Osastoilla on yleensä sekä parin-kolmen hengen huoneita, että yksityishuoneita. On tuurista kiinni millainen on vapaana. Omat harrastukset on sallittuja ja niille kyllä löytyy aikaakin.

      8. Jotain aktiviteettia järjestetään viikoittain useampana päivänä. On ulkoilu/liikuntaryhmiä, taideryhmiä, musiikkiryhmiä... Ulkoilla saa itsekseenkin, mutta yleensä ruoka-aikoina pitäisi olla osastolla. Osastoilta käydään koulua normaalisti voinnin niin salliessa.

      9. Sairaalaosastoilla on harvemmin eläimiä johtuen siitä, että ne allergisoivat ja aiheuttavat astmaatikoille oireita.

      10. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Potilaat saattavat joutua osallistumaan keittiötöihin omalla vuorollaan.

      11. Sopimusten mukaan järjestyy esim treeneissä käyminen.

      12. Se on kiinni tapauksesta. Esim. itsemurha-vaarassa olevaa tarkkaillaan ehkä hiukan tiiviimmin.

      13. Keskustelemalla ja diplomatialla. Väkivaltatilanne voi johtaa eristämiseen.

      14. Riippuu osastosta. Arkivuoroissa 2-6, viikonloppuisin vähemmän. Yökköjä on yleensä ainakin kaksi. Väkivaltatilanteeseen saadaan tarvittaessa apuja naapuriosastoilta, vartiointiliikkeeltä, poliisilta... Eri sairaaloissa on erilaisia käytäntöjä.

      15. Kiinnipitoa ei välttämättä käytetä nuorisopsykiatriassa. Se on enemmän lastenpsykiatrinen keino. Nuorisolla käytetään leposide-eristystä, jolloin potilaalla on vierihoitaja rinnalla.

      16. Yleensä lääkkeitä annetaan kolmasti päivässä, tarvittaessa useammin.

      17. Minulle on esitetty eniten hoidon pituuteen ja ulkoilulupiin liittyviä kysymyksiä.

    • Kolme vuotta sitten

      Olin siis 12-vuotiaana kolme vuotta sitten Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrialla, suljetulla osastolla. Diagnoosi keskivaikea masennus.

      1. Olen nähnyt, voi mielestäni olla hyvinkin totta, tosin ei ehkä ihan noin karuissa olosuhteissa.

      2. Ei sallita.

      3. Kännykkä, sakset, hiustenkuivaaja ainakin kiellettiin minulta.

      4. Ei ollut nettiä, telkkari oli, mutta siitä yleensä sai katsoa vain elokuvia ja ei iltaisin. Jos halusi katsella jotain, piti varata aika.

      5. Ei kokemusta.

      6. Kahdeksalta muistaakseni herättiin.

      7. Yksin. Huoneessa sänky, työpöytä ja pieni hylly. Ja yöpöytä. Vapaa-aikaa koko ajan, ei lainkaan koulua koska olin ns. kriisijaksolla.

      8. Siivouspäivä kerran viikossa, ei ulos ilman hoitajaa. Retkiä kai oli kai sen neljän viikon aikana pari. Uimaan kerran viikossa sairaalan tiloissa.

      9. Ei.

      10. Viisi kertaa. Jokainen otti vuorollaan, piti syödä loppuun.

      11. Ei järjestynyt.

      12. Tiuhaa, esim. puhelinkeskusteluja valvottiin.

      13. Ei kokemusta.

      14. Useampi päivällä, yksi yöllä. Niuhaa väkeä.

      15. Eristettiin huoneeseen ja käärittiin mattoon. (itseänikin uhkailtiin tällä kun vain itkin)

      16. Kerran viikossa tapasin psykologia, joka aamu lääkkeidenjako ruoan jälkeen.

      17. -

      • Utelias_aatu

        Jees kiva kuulla vähä nuoremmanki totuuksia ja mielipiteitä.


    • -.-....-..-.--.-.---

      1. en oo nähny tollasta leffaa
      2. riippuu osastosta. yhdellä osastolla sai olla kännykkä joo ja netti jos oli kännykässä niin se oli ok. joillain osastoilla otetaan kännykkäkin pois ja saa käyttää vaan yhteistä puhelinta.
      3. tääkin riippuu ihan osastosta. joillai osastoil tarkastetaa paljo paremmi laukut jne ku toisil. eli ei saa olla mitää terävää esim. sakset, sheiverin terät, pinsetit, peilit jne otetaa pois. ja tietenki vyöt ja kaikki sellaset. kaikki millä vois vahingoittaa itteää tai muita.
      4. kymmenee yleensä saa kattoo telkkaria ja aika usein kaikki on siel nii apaattisii et ketää ei ees kiinnosta mitä sielt telkkarist tulee kuha tulee jotai :D ei siel riidellä kukaa oikee jaksa.
      5. avoist en tiiä oon ollu vaa suljetuil. suljetul ulko ovet koko aja lukos ja ovet öisin kii ja hotsut kävi välil kattomassa yöllä et kaikki on ok. vessat ja suihkut saa sisältki kiinni mut hoitsuil avain jolla ne pääsee sisään.
      6. riippuu osastosta.. aika aikasin kuitenkin n.8.00. hoitsut kyl herättää.
      7. omassa huoneessa oon aina ollu mut on niit kahen hengen huoneitaki. vapaa-aikaa on ihan liikaa. ei siel ookkaa muuta ku vapaa-aikaa. yleensä viikos kerran pääs kuntosalille tunniks ja askartelemaa tunniks. ja on siel osastol jotai piirrustusvälineit ain. aapupäivät tylsimpii ku telkkari on yleensä arkisin kiinni n. 3 asti päivällä.
      8. leffassa ja kahvilla oli joskus ulkoiluluvan saaneilla mahdollisuus käyä. riippuu monesta asiasta miten paljon ja vapaasti saa ulkona olla. esim jos m1- lähetteellä tulee sisään niin atomaattisesti pitää olla neljä pvää sisällä ja sen jälkeen katsotaan uudelleen. riippuu myös että onko pakkohoidossa jne.
      9. ikinä en ole mitään eläimiä missäään nähnyt. tuskin mihinkään osastolle mitään kissaa voisi tuoda kun jotkut on kuitenkin allergisia, ei tykkää jne.
      10. aamupala, lounas, kahvittelu, päivällinen, iltapala. riippuu onko syömishäiriöinen vai ei. jos on niin hoitajien kyyläys on varmaa koko ruokailun ajan ja vessat laitetaan ruokailun jälkeen lukkoon että ei pääse oksentamaan. on se kauhean tarkkaa, esim kerran yksi tyttö tiputti lasin vahingossa lattialle ja se meni rikki niin hoitsut vahti kokoajan ettei kukaan saa millään lasinpalasta jolla pääsisi viiltelemään :D
      11. riippuu onko itsenäiset ulkoiluluvat. jos on niin voihan sitä harrastukseen mennä, kunhan on aina ruokaaikaan ja yöaikaan osastolla.
      12. tottakai riippuu henkilöstä. itsetuhoisia vahditaan tietenkin eniten. ja syömishäiröisiä syömistilanteissa paljon. ja riippuu myös osastosta, joillain osastoilla saa olla omat ovet kiinni eikä hoitajat edes käy itsetuhoistenkaan luona usein. joillain osastoilla taas ovia ei saa laittaa päivällä ollenkaan kiinni.
      13. nuorten osastolla kaikki on kuitenkin yli 13 vuotiaita joten osataan sopia riidat ihan normaalisti.
      14. riippuu osaston koosta. esim. osastolla jossa on kymmenen nuorta niin 3 hoitajaa yöllä ja 5-7 päivällä. tietenkin enemmän mitä isompi osasto on. tuskin yöllä tappelua tapahtuu kun kaikki nukkuu omissa huoneissa. ja hoitajat saa hälytettyä nopeasti apua esim jos rakennuksessa on muita osastoja.
      15. kuin pikkulapselle. pidetään tiukasti kiinni mutta ei satuteta. lepareihin eli lepositeisiin voi joutua jos riehuu paljon. leparit on siis että laitetaan sänkyyn sellaisilla "siteillä" kiinni.
      16. tarpeen mukaan. aamulääkkeet päivälääkkeet (klo 16) ja iltalääkkeet. ja sitten jos lääkäri on määrännyt tarvittavia, eli tarvittaessa otettavia niin niitä sitten tietenkin silloin kun haluaa. psykologin kanssa juteltiin n. 4-5 kertaa viikossa.
      17. en tiiä :D omahoitajilt ehk yleensä et "tuu antaa mun tarvittavat", "mitä ruokaa", "tuuksä avaa ton oven" ja "tuu juttelee mun kaa" =)

      lisäykseksi vielä että riippuu todella paljon osastosta ja potilaasta millaista on. ja osastolla voi olla oikeasti rankkaa, se ei ole mikään lepoloma vaikka siltä voisi kuulostaa. siellä oikeasti tehdään töitä että parannutaan, tai yritetään löytää paranemisen halua.

      on rankkaa myös nähdä muita potilaita huonossa jamassa. oma kamalin kokemukseni on ehkä se kun eräs tyttö oli ollut n 10min omassa huoneessaan ja hoitaja meni sinne ja tyttö löytyi huoneesta köyden jatkeena. hoitaja huusi apua muilta hoitajilta ja juoksivat hakemaan saksia jne. itse istuin lasittunein silmin vieressä sohvalla ja odotin että ambulanssimiehet tulivat ja tyttöä elvytettiin. meille ei suoraan kerrottu mitä tapahtui ja hoitajat käskiväät meidät toiseen huoneeseen heti. tytön kurkusta tulevasta huutavasta karheasta äänestä päätellen vaan ajateltiin että tyttö oli yrittäny itsensä hirttää. oli se aika karua kuunneltavaa.

      kyllä sielä selviää, elinikäsiä muistoja jää, sen lupaan :D hauskakin paikka välillä, jos osaa itse suhtautua asioihin huumorilla.

    • ketään ei tuomita

      Raiskataanko osastolla nuoria tyttöjä?

      • ffffffffffffy

        Kai sellastakin sattuu.


      • päihdepuolella ainak

        Ainakin päihdepuolella olen törmännyt näihin tapauksiin, mutta ei nyt huumeiden käyttäjillä mitään ihmisarvoa kuulukaan olla... Osa hoitajista tosin oli myös toisilla osastoilla töissä.
        Tytöt kyllä lääkitään aina asiaan kuuluvasti ja muistojakaan ei jää kun on oikeat lääkkeet.


    • Oon ollut Harjavallan psykiatrisella nuortenosastolla (suljettu osasto)kolme kertaa,niistä on vähän aikaa joten en tarkkaan muista kaikkia käytäntöjä.
      1. Ainoa perusta mun audiovisuaaliselle ajatukselle on elokuva "koti-ikävä". Voiko tämä elokuva perustua hyvin tosi-tapahtumiin?
      En oo nähny sitä leffaa joten en voi sanoa

      2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?
      Mitään ei sallittu,kerran päivässä sai soittaa yleisestä puhelimesta perheelle.

      3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?
      Ei mitään teräviä joilla voisi satuttaa itteään tai muita eikä tulentekovälineitä,oli jotain muitakin mitä ei sallittu.

      4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)
      Telkkaria sai kattoo kymmeneen asti jos oltiin kunnolla.Viikonloppusin yhteentoista.Jos tuli tappelua kanavasta niin kaikki joutui huoneisiin.

      5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)

      6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?
      Kahdeksalta oli herätys,viikonloppusin yhdeksältä.Henkilökunta herätti,jotkut heräsi ite.Mä en jaksanu:D

      7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?
      Välillä oli oma huone ja välillä kämppis.Paljon oli aikaa olla itekseen ja tehdä mitä halusi.Kunhan oli suorittanut pakolliset hommat ensin.

      8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?
      Ei meillä ollut mitään eritysipäiviä,joskus saatettiin lenkkeillä enemmän,riippui paljon potilaiden kunnosta ja henkilökunnan jaksamisesta.Ulkoilla sai sairaala-alueella korkeintaan kaksi kertaa päivässä vartin kerrallaan.

      9. Sallitaanko osastolla ns. terapiaeläimiä kuten kissoja tai ulkona maatilakarjaa? (Miten toimii terapia eläinten kanssa?)
      Ei ollut mitään eläimiä.

      10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?
      Ensin oli aamupala,sit lounas,välipala,päivällinen ja iltapala.Hoitajat söi meiän kanssa ja sit sai kattoa telkkaria tai olla huoneessaan.

      11. Jos joku harrastaa jotain erikoista lajia kuten jalkapalloa/koripalloa tai vaikka pianon soittoa kuinka tämä järjestyy?
      En tiedä kun kukaan ei mun aikana harrastanut mitään.

      12. Kuinka tiuhaa on valvonta ja voiko se riippua henkilöstä?
      Hoitajat käveli aika paljon käytävillä jos potilaat ei ollut olohuoneessa,katteli meiän pikku ikkunoista ettei me tehty mitään tyhmää.Ei se kuitenkaan niin tarkkaa ollut ettei viiltelemään olisi päässyt.

      13. Kuinka solmitaan riidat/tappelut/sanaharkat?
      Hoitajat sovitteli potilaiden kanssa ja jos sopua ei syntynyt niin omiin huoneisiin jouduttiin,jos oli paha riita (lyömistä ym.)niin joutui eristyshuoneeseen jossa oli kameravalvonta.

      14. Millainen on henkilökunta ja montako immeistäpäivällä ja yövuoroissa? Mitä jos tapahtuu tappelu keskellä yötä ja hoitajat ei riitä?
      Päivällä taisi olla ehkä viisi hoitajaa töissä,yöllä kaksi.Jos tuli paha tappelu niin kutsuttiin vartijat ja joskus joku joutui lepositeisiin.

      15. Miten tapahtuu rauhoittelu/kiinnipito tilanne ja mitä sen jälkeen?
      Ensin käytetään puhumista,jos ei auta niin kiinnipito,jos alkaa enemmän riehumaan niin lepositeisiin.Hankalimmat rauhoitettiin lepareilla ja rauhottavilla lääkkeillä.

      16. Kuinka monesti lääkkeiden jako? entä monesti sinun osaltasi terapia istunnot?
      Lääkkeiden jako oli henkilökohtaista,mulla oli aamu-ja iltalääkkeet.Terapiaistuntoja mulla ei ollut kun en halunnut.

      17. Mitä kuulet usein kysyttävän psykiatriltasi tai omahoitajaltasi?
      No yleisesti että miten on mennyt,oonko viillellyt yms.

    • puudelibum

      -ykköskohdan elokuvaa en ole nähnyt.

      2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?
      -itselläni oli kännykkä ja mp3-soitin, olin suljetulla. Kun huonetoveri alkoi varastaella tavaroitani, kaikki lukittiin kaappiin ja pyysin aina hoitajia avaamaan kun tarvisin jotain. Mp3-soitinta ei ikinä löytynyt =(

      3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?
      -Kameroita, kamerakännyköitä, teriä ym. Ruokakin piti syödä pelkällä haarukalla, ei annettu veitsiä. Kun halusin kuoria appelsiinin, istui hoitaja vieressä vahtimassa ja vei heti kuorimisen valmistuttua veitsen pois.

      4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)
      -Meidän osastolla ei ollut nettimahdollisuutta. Tv sammutettiin klo 21 tai 22 (en tarkalleen muista). Kanavia sai itse vaihdella.

      5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)
      -Olin suljetulla, jossa kaikki ovet olivat kiinni. Jääkaappiinkaan et päässyt ilman hoitajan lupaa. Vessa ja suihku oli huoneessa ja sen sai lukittua sisältäpäin.

      6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?
      -Klo 9 oli aamupala, joten vähän ennen sitä herätettiin ottamaan aamulääkkeitä.

      7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?
      -Huonetoverin kanssa olin.
      Aamupäivällä oli ohjelmaa, mutta iltapäivällä sai joko osallistua järjestettyyn toimintaan tai tehdä omiaan ja tavata läheisiä.

      8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?
      -ei ollut teemapäiviä minun aikana ainakaan. Omahoitajan kanssa sai ulkoilla ja myöhemmässä vaihessa myös omaisten.

      9. Sallitaanko osastolla ns. terapiaeläimiä kuten kissoja tai ulkona maatilakarjaa? (Miten toimii terapia eläinten kanssa?)
      -en ainakaan eläimiä tavannut.

      10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?
      -Aamupala, ruoka, kahvi, ruoka, iltapala. Useamminkin sai syödä, jos halusi. Meillä mentiin paljon potilaan mielen mukaan (ainakin minun tapauksessani) eli sai jättää aterioita väliin ja syödä välipalaa milloin halusi. Yöllä klo 22-9 ei saanut syötävää.
      Sai syödä omassa huoneessa, tv:n edessä tai muiden potilaiden seurassa pöydän ääressä. Astiat piti itse viedä tiskivaunuun, jonka joku potilaista sai hoitajan vartioimana viedä keskuskeittiöön.

      11. Jos joku harrastaa jotain erikoista lajia kuten jalkapalloa/koripalloa tai vaikka pianon soittoa kuinka tämä järjestyy?
      -en tiedä

      12. Kuinka tiuhaa on valvonta ja voiko se riippua henkilöstä?
      -ovet olivat lukossa ja lääkkeiden ottoa valvottiin, muuten sai olla melko vapaasti.

      13. Kuinka solmitaan riidat/tappelut/sanaharkat?
      -Huonetoverini varasti tavaroitani (edelleen äkäinen mp3-soittimen katoamisen vuoksi). Tämä ratkaistiin ottamalla kämppikseni puhutteluun, joka ei auttanut mitenkään.
      Minä en joutunut riitoihin, mutta yleinsä riidat lopetettiin passittamalla tappelupukarit huoneisiinsa. Tarvittaessa saivat jotain rauhoittavaa piikillä.

      14. Millainen on henkilökunta ja montako immeistäpäivällä ja yövuoroissa? Mitä jos tapahtuu tappelu keskellä yötä ja hoitajat ei riitä?
      -Minä koin hoitohenkilökunnan mukavaksi. Päivällä oli vaihteleva määrä ihmisiä ja yöllä kaksi hoitajaa.
      Yksi tapaus oli, että aikuisten osastolla oli yhtenä yönä agressiivinen potilas ja toisen meidän osaston hoitajan piti mennä hätiin.

      15. Miten tapahtuu rauhoittelu/kiinnipito tilanne ja mitä sen jälkeen?
      -Minut lukittiin vasten tahtoani osastolle. Ensin yrittivät rauhoitella ja puhua, mutta se ei tehonnut. Yrittivät antaa rauhoittavia, mutta heitin ne lattialle. Lopulta antoivat piikin lihakseen ja saattoivat sänkyyn. Rauhoituin ja olin loppuajan osastolla rauhallinen.
      Meidän osastolla ei varmaan ollut tarpeeksi henkilökuntaa, kun niiden lepositeiden käytössä pitäisi olla aina hoitaja vahtimassa potilaan touhuja. En ainakaan kuullut, että kukaan olisi lepositeisiin joutunut.

      16. Kuinka monesti lääkkeiden jako? entä monesti sinun osaltasi terapia istunnot?
      -Lääkkeet saatiin neljä kertaa päivässä tarvittaessa. Keskusteluhetki, joka aamupäivä omahoitajan tai jonkun muun hoitajan kanssa. Psykiatria näki oman tarpeen mukaan eli parin päivän välein. Toimintaterapiaa minun kohdallani joka päivä. Sanoivat, että kun toiminnallisuuteni parantuu niin pääsen osastolta.

      17. Mitä kuulet usein kysyttävän psykiatriltasi tai omahoitajaltasi?
      -Minä kysyin joka aamu: milloin pääsen kotiin?

      • Jjjkks

        Saanko kysyä missä osastolla olit?


    • psyk.sairaanhoitaja

      Vastaan nuorisopsykiatrisella suljetulla osastolla työskennelleenä.

      1. Ainoa perusta mun audiovisuaaliselle ajatukselle on elokuva "koti-ikävä". Voiko tämä elokuva perustua hyvin tosi-tapahtumiin?

      -Perjaatteessa aika hyvin, vaikka luonnollisesti tietyt tilanteet ovat elokuvassa melko kärjistettyjä.

      2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?

      -Osastolla, jolla työskentelin kännykät & soittimet yms. sallittiin, mikäli nuori pystyi niitä asiallisesti käyttämään (eli öisin ei soiteltu, musiikin kuuntelu ei saanut häiritä muita). Omia tietokoneita ei sallittu, osastolla oli nuorten käytössä tietokone, jota sai käyttää.

      3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?

      -Päihteitä, teräaseita, aseita (käytännössä tarkoittaa kaikkea millä voi toista tai itseä satuttaa), omia lääkkeitä, k-18 materiaali jne.

      4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)

      -Telkkarin/leffojen kattominen/pelaaminen on yleensä neuvoteltavissa yöhoitajien kanssa, perusohjeena on että klo 22 pitäisi siirtyä omaan huoneeseen. Osastolla, jolla työskentelin oli 3 TV:tä. Yleensä nuoret meillä ainakin saivat keskenään ilman riitoja sovittua että mitä kanavaa mistäkin TV:stä katsoivat. Kanavia sai siis itse vaihdella, kunhan siitä ei seurannut riitoja.

      5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)

      -En osaa tähän vastata, uskoisin tosin että ulko-ovet pidetään lukittuina ja makuuhuoneitten ovet kiinni. Yleensä osastoilla vessojen ovet ovat sellaisia, että ne saa lukkoon, mutta hoitohenkilökunta pystyy ne ulkopuolelta avaamaan.

      6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?

      -Jos ei itse halua herätyskelloa laittaa soittamaan, hoitohenkilökunta herättää. Yleensä siinä 8 aikoihin.

      7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?

      -Meidän osastolla oli yhden ja kahden hengen huoneita. Vapaa-aikaa on usein reilusti (ohjettua toimintaa potilaasta riippuen ehkä n. 2-3 tuntia päivässä).

      8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?

      -Siivouspäivä kerran viikossa, ulkoilua pyritään järjestämään päivittäin (säästä riippuen). Monilla on ns. "ulkoiluluvat", jolloin voi itsekseen käydä ulkona kun etukäteen asiasta sopii ja kertoo koska palaa. Jos ulkoilut evätään, niin siihen on painava syy.

      9. Sallitaanko osastolla ns. terapiaeläimiä kuten kissoja tai ulkona maatilakarjaa? (Miten toimii terapia eläinten kanssa?)

      -EI!

      10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?

      -Rokailut 4 kertaa päiväkahvi. Mikäli nuori on hoidossa esim. syömishäiriön takia, voidaan ruokailun jälkeen pitää nuorta vierihoidossa (toisin sanoen hoitajien silmien alla), jolla varmistetaan että nuori ei oksenna juuri syömäänsä ruokaa.

      11. Jos joku harrastaa jotain erikoista lajia kuten jalkapalloa/koripalloa tai vaikka pianon soittoa kuinka tämä järjestyy?

      -Olen tosiaan työskennellyt akuuttiosastolla, missä tällainen toiminta ei ole mahdollista. Toki kun ulkoiluluvat on saanut, voi omalla ajallaan harrastaa.

      12. Kuinka tiuhaa on valvonta ja voiko se riippua henkilöstä?

      -Riippuu potilaasta.

      13. Kuinka solmitaan riidat/tappelut/sanaharkat?

      -Keskustellaan asiasta hoitohenkilökunnan kanssa rauhallisessa tilassa.

      14. Millainen on henkilökunta ja montako immeistäpäivällä ja yövuoroissa? Mitä jos tapahtuu tappelu keskellä yötä ja hoitajat ei riitä?

      -Aamu: 5, ilta: 3, yö: 2-3. Mikäli osastolla on tilanne missä osaston oma henkilökunta ei pärjää, apua voi pyytää muilta osastoilta/vartijalta/poliisilta.

      15. Miten tapahtuu rauhoittelu/kiinnipito tilanne ja mitä sen jälkeen?

      -Meillä ei tätä toteutettu. Mutta lain mukaan erityistoimenpiteen jälkeen pitää potilaan kanssa käydä purkukeskustelu.

      16. Kuinka monesti lääkkeiden jako? entä monesti sinun osaltasi terapia istunnot?

      -Riippuu potilaasta.

      17. Mitä kuulet usein kysyttävän psykiatriltasi tai omahoitajaltasi?

      -Milloin hoito päättyy, pääseekö ulos, koska tulee ruoka jne.

    • 16+7

      1. Ainoa perusta mun audiovisuaaliselle ajatukselle on elokuva "koti-ikävä". Voiko tämä elokuva perustua hyvin tosi-tapahtumiin?
      - En ole nähnyt kyseistä elokuvaa.

      2. Kuinka sallitaan kännykät/omat tietokoneet/muu elektroniikka?
      - Meillä sai olla mp3-soitin koko ajan itsellä, puhelimen sai tunniksi illalla lukkokaapista.

      3. Mitä tavaroita EI saa osastolle mukaan ottaa?
      - Mitään terävää, sytyttimet sun muut takavarikoitiin ja laukussa olevat lääkkeet. Alaikäisiltä myös tupakat.

      4. Miten toimitaan iltaisin yleisesti? Kuinka myöhään katsotaan telkkua tai kuinka kauan saa surffailla netissä? (Saako kanavaa vaihdella vapaasti? mitä jostulee riitaa kanavasta?)
      - Meillä alkoi hiljaisuus klo 22. Silloin piti mennä huoneeseen. Nettiä ei ollut tuolla, käytiin vapaakävelyitten aikana sairaalan kanttiinin koneella. Kanavaa saa vaihdella vapaasti, yleensä oltiin yksimielisiä siitä mitä katottiin.

      5. Ovatko avo-osastoilla ulko-ovet ja makuuhuoneitten ovet öisin auki vai suljetaanko ne? Mitkä muut ovet pidetään lukittuina? (Ovatko WC:t ja suihkutilat sisältäpäin lukittavia?)
      - Ulko-ovet koko ajan lukossa, huoneiden ovet kiinni muttei lukossa. Vessat sai lukittua mutta käsittääkseni hoitajat saavat ne ulkopuolelta auki.


      6. Monelta aamuisin herätään? herätäänkö itse kellon soittoon vai herättääkö hlökunta?
      - 7.30 oli tuolla herätys, aamupala oli kasilta niin siinä oli vielä aikaa heräillä rauhassa.

      7. Millaisessa huoneessa olet/olit? Kämppiksen kanssa vai yksin? Kuinka paljon on vapaa-aikaa tehdä omia juttujaan kuten vaikka piirrellä, askarrella tai vaikka siivota?
      - Kolmen hengen huone. Vapaa-aikaa siellä on enemmän kuin liikaa. Silloin saa tehdä omia juttujaan.

      8. Järjestetäänkö ns. teema/siivous/ulkoilupäiviä paljonkin? Voiko ulkona liikkua ollenkaan vapaasti ja jos voi niin kuinka kauan? Onko olemassa lenkkeily reittejä joita voi vapaasti vaikka hölkätä?
      - Ei meillä ollut kuin hyvin harvoin joitain teemapäiviä. Ei ollut edes erikseen siivouspäivää. Joskus toimintaterapia-ryhmän kanssa lähdettiin ulos, esim. museoon. Tuolla ei ollut lenkkeily mahdollisuuksia, kuntosalilla käytiin yhdessä kerran viikossa. Jos on vapaakävelyt, ja saa mennä ulos yksin niin saa mennä ihan vapaasti, kunhan pitää kiinni sovituista asioista ja ajoista.

      9. Sallitaanko osastolla ns. terapiaeläimiä kuten kissoja tai ulkona maatilakarjaa? (Miten toimii terapia eläinten kanssa?)
      - Ei todellakaan.

      10. Ruokailut. Kuinka monesti päivässä ja miten toimitaan ja mitä sen jälkeen?
      - Aamupala, lounas, iltapäiväkahvit, päivällinen ja iltapala. Keittiövuorot.

      11. Jos joku harrastaa jotain erikoista lajia kuten jalkapalloa/koripalloa tai vaikka pianon soittoa kuinka tämä järjestyy?
      - Ei ainakaan tuolla järjestynyt mitenkään.

      12. Kuinka tiuhaa on valvonta ja voiko se riippua henkilöstä?
      - Voi riippua henkilöstä. Aika vapaata itselläni ainakin oli, mutta kun yleisissä tiloissa oli niin aina oli hoitaja paikalla.
      13. Kuinka solmitaan riidat/tappelut/sanaharkat?
      Enpä törmännyt pahemmin tämmöisiin. Itse joskus vittuilin hoitajalle ja se meinasi yltyä kunnon riidaksi, käskettiin vain huoneeseen.
      14. Millainen on henkilökunta ja montako immeistäpäivällä ja yövuoroissa? Mitä jos tapahtuu tappelu keskellä yötä ja hoitajat ei riitä?
      - Tuolla oli osa hoitajista erittäin ärsyttäviä. Vittuilivat koko ajan sun muuta. Mutta suurin osa oli onneksi mukavaa porukkaa. En muista montako siellä oli, aika paljon mutta yöllä tosi vähän, muutama kai. Jos yöllä tuli joku episodi, hälytettiin toisilta osastoilta apua.

      15. Miten tapahtuu rauhoittelu/kiinnipito tilanne ja mitä sen jälkeen?
      Ei kokemusta.
      16. Kuinka monesti lääkkeiden jako? entä monesti sinun osaltasi terapia istunnot?
      Aamu, päivä, alkuilta ja ilta. Jotkut sai jokaisella kerralla, jotkut vain esim. aamulla ja illalla. Terapiaistunnot kerran viikossa.
      17. Mitä kuulet usein kysyttävän psykiatriltasi tai omahoitajaltasi?
      Pääseekö ulos, koska omahoitaja tulee töihin, koska pääsee kotiin yms. ihan perusjuttua.

    • IJustWannaGoHome

      Heips! Itse olen paraikaa osastolla ja kauhean koti-ikävän alaisena päädyin selamaan tätä aihetta.

      1) En ole nähnyt leffaa
      2) En ole ollut täällä kauaa, mutta itse saan olla ainakin vapaasti puhelimella.
      3) Iteltä ei mitään takavarikoitu, kamoja ei edes tutkittu. Mutta veikkaan ettei mitään terävää, päihteitä eikä k. 18- juttuja
      4) Olen jatkuvasti omassa huoneessa ovi kiinni, joten en ajoista tiedä yhtään.
      5) Olen suljetulla. Ulko-ovi on jatkuvasti kiinni mutta omien huoneiden ovet ovat auki 24/7 kuten vessan ja suihkutilojen ovet. Ne saa sisältä päin kuitenkin kiinni.
      6) N. 8 aikaan. Hoitajat tulevat herättämään.
      7) Olen niin sanotussa kriisi- hoidossa (näin minulle kerrottiin) ja saan olla aamusta iltaan yksin huoneessani ovi kiinni. Huoneessa on sänky, pöytä, hylly ja kaappi jonka saa lukkoon. Kämppiksiä ei ole missään huoneessa.
      8) Itse en saa ulos mennä ollenkaan missään tilanteessa joten vaikea sanoa. <- tämä ei ole edes paha sillä joudun olemaan täällä vain 3 vuorokautta.
      9) Ei.
      10) Neljä kertaa päivässä syödään. Ei ole pakko syödä ollenkaan mutta en tiedä, saako mennä muulloin syömään kun ruokailu aikoina.
      11) En tiedä.
      12) Ensimmäisenä päivänä itellä oli valvonta todella tiheä, hoitaja tsekkasi vointini ja mitä teen joka tunti. Nyt viimeisenä iltana minua ei kertaakaan kukaan ole tullut häiriköimään.
      13) Täällä ei ole ollut.
      14) Tappeluita ei ole ollut. Hoitajia aamulla n. 4, päivällä 5-7, illalla 3-4 ja yöllä 2-3.
      15) En tiedä.
      16) En tiedä.
      17) "Pääseekö milloin kotiin?"

      Itse siis olen pakkohoidossa ja ahdistuneisuus täällä on huipussaan. Se riippuu ihmisestä ja ihmsinen asenteesta sekä luonteesta miten ottaa osastolle tulemisen. Itse panin ambulanssin kuljettajille vastaan ja olin lähellä jopa lyödä sairaalassa hoitajaa kun kuulin, että joutuisin osastolle. Syynä tänne joutuminen on itsemurhayritys ja oletan (toivon) että hoito kestää sen 3 päivää. Huomenna pitäisi päästä kotiin, toivotaan parasta! Hyvää kesälomaa niille joilla se on!

    • Wolf_Dog

      Mutta entäs sitten koulu?käydäänkö siellä silloin kun on osastolla vai miten?

      • TeenKuolemaa

        Minulle ainakin selitettiin, että osastoilla on sairaalakoulu, jota ihmiset jotka ovat pitkänkin aikaa osastolla käy. Itse olen vain muutaman päivän ja en itse siellä käy.


    • Anonyymi

      Siis oon ollu Varm 20 päivää ja sitten kun on sanottu että hoidetaan ja hyvää hoitoa on niin mulle on tullu syömishäiriö masennus itsensä satuttaminen vittu kaikki mitä on et ei ne muutakun pahenna oloa ja yhdessä musiikissa sanotaan että osastolla viimeinen hymy häviää mutta halusin vain kertoa 🫡

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe