Kannattaa ostaa kotimaasta!!!???

Kootut selitykset

Lueskelin joutessani joulukuun Vene-lehteä, jossa oli artikkeli vene-elektroniikan hankinnasta. Siinä joukko kotimaan jälleenmyyjiä kertoivat, miksi kannattaa ostaa kotimaasta kalliimmalla, eikä verkkokaupasta halvemmalla.

Lehden toimitus avaa pelin sisällysluettelon ingressissään: "Huolimatta kaikista pankkien yms. varoituksista monet ovat antaneet luottokorttinumeronsa ja tilanneet kotiin uuden laitteen selkeästi kotimaisia myymälähintoja edullisemmin".

Ja tässä listaa:

- Panostamme palveluun. Korostamme asiantuntevan asennuksen tärkeyttä. Silloin takuuasioiden kanssa ei tule ongelmia ja jälleenmyyjämme takaavat, että Suomen lyhyestä veneilykaudesta ei hukata päivääkään laitteen toimimattomuuden takia.

>>>Kommentti: Veneessä on runsaasti sellaistakin asennetavaa, joka ei vaadi erityistä ammattitaitoa. Jos pystyy hoitamaan veneensä tavanomaiseta huollosta ja ylläpidosta, pystyy asennustöihinkin. Jos vaikkapa plotteri lakkaa toimimasta takuuaikana, ei myyjäpuoli tule yleensä tarkistamaan asennuksen asianmukaisuutta varsinkaan silloin, jos vika mitä ilmeisimmin ei asennukseen liity. Oman kokemukseni mukaan jos joku laite hajoaa, lähettää suomalainen jälleenmyyjä sen eteenpäin takuukorjaukseen. Tämä on ennemminkin korjausta hidastava kuin nopeuttava vaihe.

- Internetissä olevat laitteet saattavat olla riisuttuja malleja. Nettilaitteessa ei ole välttämättä samoja toimintoja kuin Suomessa myytävässä.

>>> Kommentti: Eri mallien ominaisuudet löytyvät joko myyjän tai valmistajan sivustoilta. Jos ei löydy, vaihda merkkiä. En usko, että laitevalmistajat tekevät erikseen "Suomi-versioita".

- Pahimmassa tapauksessa takuuhuollot joutuu hoitamaan ostomaassa.

>>>Kommentti: Ns. tehdastakuun hoitaa paikallinen maahantuoja. Tästä on olemassa ennakkotapaus myös oikeudesta. Maahantuoja voi tietysti antaa omia takuitaan sekä laitteelle, että asennukselle, joita paitsi nettikaupan asiakas jää. Toisaalta aika harvoin takuuhuoltoja tehdään meillä kotimaassa, vaan jälleenmyyjä lähettaa ne joka tapauksessa eteenpäin.

- Nettilaitteiden asennuskustannukset jälleenmyyjilää saattavat olla kalliimpia.

>>> Kommentti: Ammatinharjoittaja voi hinnoitella palvelunsa niin kuin haluaa, ei siinä mitään. ja pakettihinnassa asennuksen osuuden voi tietysti määritellä tarpeen mukaan. En ole vielä kuitenkaan nähnyt huoltohinnastoissa erillistä saraketta ulkomailta ostetuille tuotteille. Laitetaanko niihin ehkä mukaan ylimääräisiä työtunteja?

- Takuuajat voivat vaihdella maa- ja laitekohtaisesti. Asiakkaalle voi tulla ikäviä yllätyksiä, kun takuu ei olekaan voimassa.

>>Kommentti: Eipä ole tullut vielä kertaakaan vastaan sellaista tilannetta, että kotimainen jälleenmyyjä tarjoaisi laitteelle tehdastakuuta paremman laitetakuun. Joissakin laitteissa voi olla erilaiset takuut Euroopan alueella kuin Yhdysvalloissa. Tämä kannattaa huomioida hankintapaikkaa valitessa.

- Joskus suomalainen tuote-edustaja ei ole velvollinen korjaamaan tuotetta, kun ulkomailta ostettuun laitteeseen ei täältä löydy osia. Asiakas saattaa joutua maksamaan kyseisestä osasta Suomeen tilattaesa viisnkertaisen hinnan.

>>>Kommentti: Tämä väite kuullostaa kovin erikoiselta. Jos laitteella on tehdastakuu, on maahantuoja velvollinen hoitamaan ainakin takuukorjauksen. Käytännössä se hoituu kuitenkin useimmiten helpommin ja nopeammin ottamalla yhteyttä suoraan valmistajaan tai laitteen myyneeseen liikkeeseen. Takuukorjauksissa ei myöskään laskuteta tarvittavista varaosista. Hintaesimerkki on myös mielenkiintoinen. Kertooko se suomalaisen jälleenmyyjän katteesta varaosissa? Jos takuu on rauennut, voi varaosat tilata suoraan valmistajalta tai eurooppalaiselta myyjältä. Se on joka tapauksessa hyvin todennäköisesti selvästi halvempaa, nopeampaa ja vaivattomampaa.

- Laitteiden valikot saattavat olla pelkästään englanninkielisiä ja voivat ilmoittaa matkoja pelkästään jalkoina.

>>>Kommentti: Onko kieliasia joku ongelma tämän päivän suomalaiselle? Kaikkia laitteita ei ole edes lokalisoitu Suomeen. Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko joku löytänyt jonkun veneeseen liittyvän navigointilaitteen tms, josta ei löydy muunnosmahdollisuutta metriseen järjestelmään suoraan valikosta, ja sille olisi tarvetta.

- Päivittämisenkin kanssa voi olla ongelmia ja jos niitä on, on apu kaukana.

>>>Kommentti: Tämä riippuu kovasti siitä, mitä päivitykseen tarvitaan. Tämän päivän trendi näyttää olevan sellainen, että jälleenmyyjä on siinä pelkkä hidaste. Jos osaa tilata laitteen netistä, pystyy sen sieltä päivittämäänkin. Päivityksen voi hyvin todennäköisesti hoitaa tarvittaessa myös muualla kuin Suomessa ja tuskin tulee kalliimmaksi.

- Tietoa laitteista saa netistä, mutta kahdenkeskistä keskustelua myyjän kanssa ei ole. Se on iso puute.

>>>Kommentti: Tämä on totta. Sillä edellytyksellä, että itsellä ei ole tietoa tai ei kykene perehtymään asiaan ja myyjä taas on perehtynyt/on tietoa, jota tarvitaan.

Sitten vielä kommentti suomalaiselta firmalta, joka harrastaa sekä nettikauppaa, että ns. kivijalkamyyntiä: ""Asiakkaamme ovat aktiivista ja taitavaa porukkaa. He ottavat asioista itsenäisesti selvää ja hoitavat todennäköisesti laitteiden asennuksetkin itse"

Näin juuri. Todennäköisesti ne, jotka nettikauppaa harrastavat, lähtevät siitä, etteivät he sen kikottimen kanssa tarvitse kotimaisen jälleenmyyjän palveluja jatkossakaan. Jos taas tarvitsevat, ovat siitä valmiita myös maksamaan ja valitsevat hankintapaikan sen mukaan. Nämä "selittelyt" vain särähtävä korvaan surkuhupaisana tarpeettomana pelotteluna näin globaalina EU-aikakautena.

Vertailuksi vielä syitä, miksi kannattaa ostaa käytetty auto kotimaasta. Kuullostaa tutulta.

http://www.autokeskus.fi/vaihtoautot/tietoa/

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=155882

56

4809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommentteja

      jotka tulisi olla myös Vene-lehdessä kuluttajan näkökulmana juttuun.

      • sheppare

        ...kuluttajan asialla ollessaan (ellei maininnutkin, en ole lukenut ko. artikkelia), että EU:n sisällä kuluttajansuoja on direktiivein määrätty sangen hyviin kantimiin. Samaten tulli- ja alvikysymykset eivät tuota ylläreitä, toisin kuin EU:n ulkopuolelta tilatessa voivat tuottaa.

        Toki luottokorttitietojen lähetys johonkin Honest Bobin pajaan maapallon toiselle puolelle sisältää aina riskimomentteja, samoin kuin tavaran saaminen ja toimiminen. Siinä ovat oikeassa. Jos jotain menee pieleen, on vastuiden perääminen kohtuu toivotonta.


    • pelottelija

      Pelotteluun perustuu suomalaisen myyjän kaupanteko kun sen sijaan hänen pitäisi hoitaa hommat niin hyvin ja hallita asiat niin hyvin, että laitteesta kannattaisi HIEMAN enemmän maksaa ja ostaa se Suomesta, mutta kun myyjillä usein tietoa on vähemmän kuin ostajalla. Se on sääli.

    • karmee plotteristi

      Ostin amerikkalaisen tutkaplotterin veneeseeni joitakin vuosia sitten. Myynti ja laitteen käyttöopastus oli kiitettävää, samoin kun seuraavana kesänä jouduin kyselemään samalta henkilöltä osaamattomuudestani johtuen käyttöohjeita, tällöinkin puhelimessa saamani opastus oli kiitettävää. Olin hyvilläni kun olin ostanut kalliit laitteet Suomesta ja sain näin rahoilleni vastinetta hyvällä palvelulla.

      Sitten tuli aika jolloin piti kysyä laitteseen mahdollisesti tulleesta viasta, nyt vastaajana oli ilmeisesti myyjän veli huoltopäällikön roolissa. Vastaukset ja keskustelu oli aivan mahdotomia, henkilöllä ei ollut minkäänlaista halua/kykyä vastata kyselyihini asialisesti.

      Itsekin pienen yrityksen vetäjänä ajattelin, että meillä ei tämmöinen henkilö saisi vastata edes puhelimeen, saati päästä keskustelemaan asiakkaiden kanssa.

      Kun saa jälkimmäistä kohtelua, tulee mieleen tilata halvemmalla ulkomailta kun maksaa/elättää tämmöisiä törppöjä kotimaassa (tarkoitan nyt tätä huollosta vastaava veljestä).

    • JRxxx

      ...olen samaa mieltä: perustelut Suomesta ostamiselle ovat aika ohuet. Kokemuksen mukaan elekktroniikka ja enimmät muutkin vermeet ovat siinä määrin vikavapaita nykyisin, että takuulla ja huollolla ei ole kovin suurta merkitystä. Ja jos asentaa itse, niin sitä vähemmän hankintapaikalla on väliä.

      Mutta täytyy silti sanoa, että tässä on eräänlaisen "kuolemanspiraalin" paikka. On nimittäin aika itsestäänselvää, että suomalaiset kaupat eivät ikinä pysty myymään ihan samoilla hinnoilla kuin vaikkapa saksalaiset tai englantilaiset. Se johtuu ihan markkinoiden pienuudesta, yksikkökustannukset nousevat korkeammiksi. Väistämätön lisähinta täytyy kyetä perustelemaan asiakkaalle palvelulla ja sillä, että tuotetta pääsee fyysisesti tutkailemaan ennen ostopäätöstä ja itse ostoprosessi on nopea. Vaan kun suuri osa ostajista on mallia meikäläinen eli tällaiset argumentit eivät itse asiassa pure, niin on ihan realistinen uhkakuva, että kotimaiset ostopaikat senkun vain hupenevat. Periaatteessa voi käydä niin, että me nettikaupan kanssa viihtyvät ostetaan sieltä, kotimaisille kaupoille ei jää elintilaa ja "netti-yhteensopimattomat" asiakkaat eivät saakaan ostettua enää mistään.
      No, ehkä se ei ihan tähän mene. Nettiostoksille ei välttämättä kannata lähteä pienten ostosten kanssa.

      • Vaikka koko hintaero ei sillä selitykään, on Britannian 17,5 % alvi verrattuna meidän 22 %:iin.


      • Jevgeni Kommunitskaja

        Aa tuti lulla, anna anna pisin tulla.
        BUHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAA


      • Netti...

        Ei sen saksalaisen ole muuten sen parempi myydä netissä kuin suomalaisen.
        Netti on maailmanlaajuinen, siellä voi myydä sitä tavaraa ihan yhtälailla suomalainen kuin saksalainen.
        Mutta vertailkaa nyt hyvät ihmiset noita nettisivuja, suomalaiset sivut on onnettomat, surkeet ja suomen kielellä.
        Britit ja sakemannit laittavat sivunsa euroopan pääkielillä, sivut ovat laajat ja toimivat..
        Ruotsalaisetkin alkavat pikkuhiljaa oppia tuota.
        Ehkä suomalaisetkin sitten kun on myöhästä.


      • nettisäästäjä

        Kyllä suomalainen nettikauppa pystyy myymään ihan yhtä suuria määriä tavaraa kuin vaikkapa saksalainen tai ruotsalainen. Postimaksut ovat varsin kohtuullisia EU:n sisällä, joten sijainnilla ei ole niin merkitystä

        Luonnollisesti sivut vain pitäisi olla muillakin kielillä kuin suomeksi.

        Jos toimii vain Suomen markkinoilla, niin silloin yksikkökustannukset ovat luonnollisesti korkeat.


      • JRxxx
        nettisäästäjä kirjoitti:

        Kyllä suomalainen nettikauppa pystyy myymään ihan yhtä suuria määriä tavaraa kuin vaikkapa saksalainen tai ruotsalainen. Postimaksut ovat varsin kohtuullisia EU:n sisällä, joten sijainnilla ei ole niin merkitystä

        Luonnollisesti sivut vain pitäisi olla muillakin kielillä kuin suomeksi.

        Jos toimii vain Suomen markkinoilla, niin silloin yksikkökustannukset ovat luonnollisesti korkeat.

        ...että minä en puhunut suomalaisista nettikaupoista vaan tavallisista "fyysisistä" myymälöistä. Siis sellaisista, joihin asiakas kävelee sisään ja useimpien tuotteiden kohdalla odottaa saavansa ostaessaan tuotteen heti mukaan tai viimeistään 1-2 päivässä (kun se maahantuojalta tilataan). Se osuus tuli varmaan jo selväksi: niiden kustannusrakenne on väistämättä raskaampi.
        Mietitään sen sijaan tuota ajatusta suomalaisesta nettikaupasta kansainvälisenä toimijana. Jotenkin ajatus ei tunnu kovin uskottavalta. Katsos kun sen suomalaisen riesana on toinenkin lisäkustannus mahdollisesti hieman kalliimpien toimituskulujen lisäksi: kulut tavaran tuonnista alunperin Suomeen nettikaupan varastoon. Suomalainen ei taatusti pysty myymään maailmalle HALVEMMALLA kuin britit tai sakut. Poikkeuksena voisi olla vain jokin sellainen, jota valmistetaan vain täällä.
        Ja mitä ihmeen lisäarvoa suomalainen nettikauppa pystyisi tarjoamaan saksalaiselle tai hollantilaiselle tai englantilaiselle asiakkaalle? Ostaisiko kukaan meistä yhtään mitään saksalaisesta nettikaupasta, jos sen saisi suomalaisesta kaupasta samalla hinnalla? (Joissain tapauksissa toimitus kotiovelle tietysti perustelisi oston.)


      • nettisäästäjä
        JRxxx kirjoitti:

        ...että minä en puhunut suomalaisista nettikaupoista vaan tavallisista "fyysisistä" myymälöistä. Siis sellaisista, joihin asiakas kävelee sisään ja useimpien tuotteiden kohdalla odottaa saavansa ostaessaan tuotteen heti mukaan tai viimeistään 1-2 päivässä (kun se maahantuojalta tilataan). Se osuus tuli varmaan jo selväksi: niiden kustannusrakenne on väistämättä raskaampi.
        Mietitään sen sijaan tuota ajatusta suomalaisesta nettikaupasta kansainvälisenä toimijana. Jotenkin ajatus ei tunnu kovin uskottavalta. Katsos kun sen suomalaisen riesana on toinenkin lisäkustannus mahdollisesti hieman kalliimpien toimituskulujen lisäksi: kulut tavaran tuonnista alunperin Suomeen nettikaupan varastoon. Suomalainen ei taatusti pysty myymään maailmalle HALVEMMALLA kuin britit tai sakut. Poikkeuksena voisi olla vain jokin sellainen, jota valmistetaan vain täällä.
        Ja mitä ihmeen lisäarvoa suomalainen nettikauppa pystyisi tarjoamaan saksalaiselle tai hollantilaiselle tai englantilaiselle asiakkaalle? Ostaisiko kukaan meistä yhtään mitään saksalaisesta nettikaupasta, jos sen saisi suomalaisesta kaupasta samalla hinnalla? (Joissain tapauksissa toimitus kotiovelle tietysti perustelisi oston.)

        Vertasin nettikauppoja, sillä paha se on saksalaisenkaan "fyysisen" kaupan kilpailla nettikaupalle Saksassa. Kun täällä puhutaan ulkomailta ostamisesta, niin yleensä juuri tilataan nettikaupasta ja verrataan suomalaiseen perinteiseen kauppaan. Minä halusin verrata pelkästään nettikauppoja, sillä muunlainen vertailu on tietyllä tavalla epäreilua. Samaa pätee muihinkin tavaroihin.

        Suuri nettikauppa kyllä pystyy neuvottelemaan postikulut kohtuullisiksi ja ostohinnat samalle tasolle kuin muissakin maissa. Ei valmistajaa kiinnosta, mitä kautta tavara kiertää loppukäyttäjille, kunhan kauppa käy. Tietysti alv on Suomessa korkeampi kuin vaikkapa UK:ssa.

        Ei suomalainen nettikauppa tietenkään pysty tarjoamaan mitään erityistä lisäarvoa jollekin paikalliselle. Hinnalla nettikaupat pääosin kilpailevat, mutta kyllä sivujen selkeys, palvelun toimivuus ja myös nopeus vaikuttavat.

        Suomessa en juurikaan ole nähnyt suurempia venetarvikealennuksia. Sen sijaan ruotsalainenkin nettikauppa mainostaa 20% joulualennuksia esimerkiksi vinsseistä ja maaleista. Ei kai siellä Ruotsissa niin kauhean paljon isommat markkinat ole?

        Ymmärrän kyllä, että venebisnes on suhteellisen haastavaa Suomessa pienen asiakasmäärän vuoksi. Mutta kyllä myyntihalutkin tuntuvat suhteellisen laimeilta. Olen ostamassa noin 1 600 euron hintaista tuotetta ja "innokkain" myyjä teki houkuttelevan tarjouksen: 1 550 euroa! Huh, miten rohkea alennus. Parempi kai olla myymättä kokonaan kuin myydä hieman halvemmalla?


      • jotakin joo
        nettisäästäjä kirjoitti:

        Vertasin nettikauppoja, sillä paha se on saksalaisenkaan "fyysisen" kaupan kilpailla nettikaupalle Saksassa. Kun täällä puhutaan ulkomailta ostamisesta, niin yleensä juuri tilataan nettikaupasta ja verrataan suomalaiseen perinteiseen kauppaan. Minä halusin verrata pelkästään nettikauppoja, sillä muunlainen vertailu on tietyllä tavalla epäreilua. Samaa pätee muihinkin tavaroihin.

        Suuri nettikauppa kyllä pystyy neuvottelemaan postikulut kohtuullisiksi ja ostohinnat samalle tasolle kuin muissakin maissa. Ei valmistajaa kiinnosta, mitä kautta tavara kiertää loppukäyttäjille, kunhan kauppa käy. Tietysti alv on Suomessa korkeampi kuin vaikkapa UK:ssa.

        Ei suomalainen nettikauppa tietenkään pysty tarjoamaan mitään erityistä lisäarvoa jollekin paikalliselle. Hinnalla nettikaupat pääosin kilpailevat, mutta kyllä sivujen selkeys, palvelun toimivuus ja myös nopeus vaikuttavat.

        Suomessa en juurikaan ole nähnyt suurempia venetarvikealennuksia. Sen sijaan ruotsalainenkin nettikauppa mainostaa 20% joulualennuksia esimerkiksi vinsseistä ja maaleista. Ei kai siellä Ruotsissa niin kauhean paljon isommat markkinat ole?

        Ymmärrän kyllä, että venebisnes on suhteellisen haastavaa Suomessa pienen asiakasmäärän vuoksi. Mutta kyllä myyntihalutkin tuntuvat suhteellisen laimeilta. Olen ostamassa noin 1 600 euron hintaista tuotetta ja "innokkain" myyjä teki houkuttelevan tarjouksen: 1 550 euroa! Huh, miten rohkea alennus. Parempi kai olla myymättä kokonaan kuin myydä hieman halvemmalla?

        saat 1600€ tavaran alle sen arvon eli 1550e, eikös se jo kannata ostaa ?


      • nettisäästäjä
        jotakin joo kirjoitti:

        saat 1600€ tavaran alle sen arvon eli 1550e, eikös se jo kannata ostaa ?

        Jos olisit lukenut tekstin huolellisesti, niin olisit huomannut, että kirjoitin "1 600 euron HINTAISEN." PYYNTIHINTA ja ARVO eivät ole sama asia.

        Muissa maissa tinkiminen on normaalia, mutta jos suomalainen veneilijä tinkii, niin hän on köyhä, kitupiikki tai muuten epämiellyttävä henkilö.

        Mielestäni kyseinen tuote ei ole 1 600 euron arvoinen, jos se naapurimaassa maksaa 1 200-1 300 euroa. Lähinnä ajattelin, että jos suomalainen myyjä pudottaisi hieman hintaa, niin voisin sen ostaa täältä. Jos tulee myöhemmin ongelmia, niin voisin kääntyä myyjän puoleen ja olisi vähemmän riskejäkin (maksu, kuljetus jne.)
        Kyllä 300 euroa on mielestäni sellainen raha, ettei sitä viitsi huvikseen jollekin toiselle antaa.

        Olisiko sinulla muita hyvin perusteltuja kommentteja?


      • on eri
        nettisäästäjä kirjoitti:

        Jos olisit lukenut tekstin huolellisesti, niin olisit huomannut, että kirjoitin "1 600 euron HINTAISEN." PYYNTIHINTA ja ARVO eivät ole sama asia.

        Muissa maissa tinkiminen on normaalia, mutta jos suomalainen veneilijä tinkii, niin hän on köyhä, kitupiikki tai muuten epämiellyttävä henkilö.

        Mielestäni kyseinen tuote ei ole 1 600 euron arvoinen, jos se naapurimaassa maksaa 1 200-1 300 euroa. Lähinnä ajattelin, että jos suomalainen myyjä pudottaisi hieman hintaa, niin voisin sen ostaa täältä. Jos tulee myöhemmin ongelmia, niin voisin kääntyä myyjän puoleen ja olisi vähemmän riskejäkin (maksu, kuljetus jne.)
        Kyllä 300 euroa on mielestäni sellainen raha, ettei sitä viitsi huvikseen jollekin toiselle antaa.

        Olisiko sinulla muita hyvin perusteltuja kommentteja?

        jo saatkin sen 1200€ muualta jota et maininnut aikaisemmin.Sulla kun kaupanteon ehtona on tinkaus niin, tinkaavatko myös nettikaupoissa ?


      • suomalaisen
        nettisäästäjä kirjoitti:

        Vertasin nettikauppoja, sillä paha se on saksalaisenkaan "fyysisen" kaupan kilpailla nettikaupalle Saksassa. Kun täällä puhutaan ulkomailta ostamisesta, niin yleensä juuri tilataan nettikaupasta ja verrataan suomalaiseen perinteiseen kauppaan. Minä halusin verrata pelkästään nettikauppoja, sillä muunlainen vertailu on tietyllä tavalla epäreilua. Samaa pätee muihinkin tavaroihin.

        Suuri nettikauppa kyllä pystyy neuvottelemaan postikulut kohtuullisiksi ja ostohinnat samalle tasolle kuin muissakin maissa. Ei valmistajaa kiinnosta, mitä kautta tavara kiertää loppukäyttäjille, kunhan kauppa käy. Tietysti alv on Suomessa korkeampi kuin vaikkapa UK:ssa.

        Ei suomalainen nettikauppa tietenkään pysty tarjoamaan mitään erityistä lisäarvoa jollekin paikalliselle. Hinnalla nettikaupat pääosin kilpailevat, mutta kyllä sivujen selkeys, palvelun toimivuus ja myös nopeus vaikuttavat.

        Suomessa en juurikaan ole nähnyt suurempia venetarvikealennuksia. Sen sijaan ruotsalainenkin nettikauppa mainostaa 20% joulualennuksia esimerkiksi vinsseistä ja maaleista. Ei kai siellä Ruotsissa niin kauhean paljon isommat markkinat ole?

        Ymmärrän kyllä, että venebisnes on suhteellisen haastavaa Suomessa pienen asiakasmäärän vuoksi. Mutta kyllä myyntihalutkin tuntuvat suhteellisen laimeilta. Olen ostamassa noin 1 600 euron hintaista tuotetta ja "innokkain" myyjä teki houkuttelevan tarjouksen: 1 550 euroa! Huh, miten rohkea alennus. Parempi kai olla myymättä kokonaan kuin myydä hieman halvemmalla?

        nettikaupan hinnaerot ovat kyllä pienet kaiken kaikkiaan, yksittäisissä tuotteissa kyllä löytyy suuriakin eroja,lähinnä elektroniikkatuoteissa.
        Esim.Waecon jääkaapit saa kotimaiselta nettikaupalta halvemmalla kuin saksalaiselta, samoin bruce ankkurit ja paljon muuta, eli ei ne hinnat täällä nyt niin hirmuisen paljon kalliinpia ole.Riippuu täysin siitä mitä verrataan.


      • Väität.
        suomalaisen kirjoitti:

        nettikaupan hinnaerot ovat kyllä pienet kaiken kaikkiaan, yksittäisissä tuotteissa kyllä löytyy suuriakin eroja,lähinnä elektroniikkatuoteissa.
        Esim.Waecon jääkaapit saa kotimaiselta nettikaupalta halvemmalla kuin saksalaiselta, samoin bruce ankkurit ja paljon muuta, eli ei ne hinnat täällä nyt niin hirmuisen paljon kalliinpia ole.Riippuu täysin siitä mitä verrataan.

        Jotain niin laita linkkejä tänne, jotta näetään puhutko totta vai puutaheinää.
        Muuten hintailmoituksesi ovat yhtä tyhjän kanssa.


      • yksi esimerkki

      • ankkureista

      • Donnerwetter
        JRxxx kirjoitti:

        ...että minä en puhunut suomalaisista nettikaupoista vaan tavallisista "fyysisistä" myymälöistä. Siis sellaisista, joihin asiakas kävelee sisään ja useimpien tuotteiden kohdalla odottaa saavansa ostaessaan tuotteen heti mukaan tai viimeistään 1-2 päivässä (kun se maahantuojalta tilataan). Se osuus tuli varmaan jo selväksi: niiden kustannusrakenne on väistämättä raskaampi.
        Mietitään sen sijaan tuota ajatusta suomalaisesta nettikaupasta kansainvälisenä toimijana. Jotenkin ajatus ei tunnu kovin uskottavalta. Katsos kun sen suomalaisen riesana on toinenkin lisäkustannus mahdollisesti hieman kalliimpien toimituskulujen lisäksi: kulut tavaran tuonnista alunperin Suomeen nettikaupan varastoon. Suomalainen ei taatusti pysty myymään maailmalle HALVEMMALLA kuin britit tai sakut. Poikkeuksena voisi olla vain jokin sellainen, jota valmistetaan vain täällä.
        Ja mitä ihmeen lisäarvoa suomalainen nettikauppa pystyisi tarjoamaan saksalaiselle tai hollantilaiselle tai englantilaiselle asiakkaalle? Ostaisiko kukaan meistä yhtään mitään saksalaisesta nettikaupasta, jos sen saisi suomalaisesta kaupasta samalla hinnalla? (Joissain tapauksissa toimitus kotiovelle tietysti perustelisi oston.)

        oli Hitlerin kätyreitä, saasta.


      • nettisäästäjä
        on eri kirjoitti:

        jo saatkin sen 1200€ muualta jota et maininnut aikaisemmin.Sulla kun kaupanteon ehtona on tinkaus niin, tinkaavatko myös nettikaupoissa ?

        Ei kaupan edellytys tinkiminen ole, mutta monessa kulttuurissa se kuuluu asiaan. Usein se on myös hauskaa...

        Nettikaupassa tinkiminen on hieman hankalampaa kuin kasvotusten myyjän kanssa, joten en lähde sähköpostitse tinkimään.

        No, jokainen ostaa tyylillään ja mahdollisesti maksaa ylihintaa, jos ei kehtaa edes yrittää neuvotella.


      • nettisäästäjä
        nettisäästäjä kirjoitti:

        Ei kaupan edellytys tinkiminen ole, mutta monessa kulttuurissa se kuuluu asiaan. Usein se on myös hauskaa...

        Nettikaupassa tinkiminen on hieman hankalampaa kuin kasvotusten myyjän kanssa, joten en lähde sähköpostitse tinkimään.

        No, jokainen ostaa tyylillään ja mahdollisesti maksaa ylihintaa, jos ei kehtaa edes yrittää neuvotella.

        Tarkennan vielä sähköpostitinkimistä. Lähetän kalliimmista tuotteista sähköpostin nettikauppiaalle ja pyydän tarjousta. Usein sillä tavoin saa ihan mukavan korvauksen parista sähköpostista.

        Sen sijaan mitään sähköpostikeskustelua en viitsi käydä, mutta puhelimitse voi tietysti joskus yrittää, jos kyse on riittävän suuresta summasta.


      • -Pete-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vaikka koko hintaero ei sillä selitykään, on Britannian 17,5 % alvi verrattuna meidän 22 %:iin.

        alv:kin laski vielä vuoden alusta ja on nyt 15 % puhumattakaan punnan kurssista suhteessa euroon :)


      • -Pete- kirjoitti:

        alv:kin laski vielä vuoden alusta ja on nyt 15 % puhumattakaan punnan kurssista suhteessa euroon :)

        En tiennytkään alv:in laskusta, kiitos tiedosta!

        T,

        Menneisyyden vanki :)


      • -Pete-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En tiennytkään alv:in laskusta, kiitos tiedosta!

        T,

        Menneisyyden vanki :)

        Vähän jo vanhempi uutinen asiasta:http://tinyurl.com/79bkbm ja näyttää myös astuneen voimaan, kun laskeskelin ALV:n osuuden näiden hinnoista: http://www.mesltd.co.uk.

        Tilattiin kesällä tuolta tutulle plotteri, hyvää palvelua, nopea toimitus ja varsinkin Garminin uudemmissa malleissa järkyttävä ero esim. Marinean hintoihin. Garmin 4008 tuolta alv:eineen SP:n kurssilla n. 1331 € (sis. alv. 15 %) vrt. Marinea 2450 €! Ja joulukuun loppuun antoivat vielä Bluechart G2 Visionin kartan kaupan päälle tai 75 £:lla päivityksen esim. tähän Suomen rannikon kattavaan suurempaan karttaan (Marineasta pelkkä kartta 319 €, Garmin BlueChart g2 Vision, VEU049R). Syksymmällä oli vastaava tarjous, kun briteissä oli suuret venemessut.

        Mitäs tuosta tulee, no noitahan saisi melkein 2 kpl karttoineen briteistä samaan hintaan kuin Marineasta yhden, joka kotimaassa taitaa olla halvimmasta päästä ;)

        Aika hemmetin hyvät perustelut saa kotimaiset kauppiaat antaa, jotta esim. noita kalliimpia Garmineita ei kannattaisi tilata esim. tuolta :)

        Toisaalta jossakin muissa merkeissä ei ole lähellekään moisia eroja, jostakin syystä Garminin kohdalla on iso ero.


      • joo....
        -Pete- kirjoitti:

        Vähän jo vanhempi uutinen asiasta:http://tinyurl.com/79bkbm ja näyttää myös astuneen voimaan, kun laskeskelin ALV:n osuuden näiden hinnoista: http://www.mesltd.co.uk.

        Tilattiin kesällä tuolta tutulle plotteri, hyvää palvelua, nopea toimitus ja varsinkin Garminin uudemmissa malleissa järkyttävä ero esim. Marinean hintoihin. Garmin 4008 tuolta alv:eineen SP:n kurssilla n. 1331 € (sis. alv. 15 %) vrt. Marinea 2450 €! Ja joulukuun loppuun antoivat vielä Bluechart G2 Visionin kartan kaupan päälle tai 75 £:lla päivityksen esim. tähän Suomen rannikon kattavaan suurempaan karttaan (Marineasta pelkkä kartta 319 €, Garmin BlueChart g2 Vision, VEU049R). Syksymmällä oli vastaava tarjous, kun briteissä oli suuret venemessut.

        Mitäs tuosta tulee, no noitahan saisi melkein 2 kpl karttoineen briteistä samaan hintaan kuin Marineasta yhden, joka kotimaassa taitaa olla halvimmasta päästä ;)

        Aika hemmetin hyvät perustelut saa kotimaiset kauppiaat antaa, jotta esim. noita kalliimpia Garmineita ei kannattaisi tilata esim. tuolta :)

        Toisaalta jossakin muissa merkeissä ei ole lähellekään moisia eroja, jostakin syystä Garminin kohdalla on iso ero.

        Pidetään kauhun tasapaino yllä täällä suomessa ja nostetaan vaikka alvia hieman niin on euroopassa keskimäärin edelleen sama prosentti.


    • Hymyilyttäviä

      Mitenkähän nämä suomalaiset hinnoittelevat, jos tiskille tulee huollon tai korjauksen tarpeessa henkilö, joka on ostanut veneensä ja sen mukana laitteensa ulkomailta tai tuonut paatin muuttotavarana? Ehkä jo vuosia sitten. Onkohan lasku sama, kuin "aidon suomitavaran" vai viisinkertainen? Mitenkähän asian laita pitäisi kauppiaalle todistaa?

      Tai entäpä jos maapalloa ristiin rastiin seilaava ulkomaanelävä tulee kyselemään varaosaa rikkoontuneeseen Raymarinen GPS:ään hesalaisesta venetarvikekaupasta? Jos hän saa palvelun tavanomaiseen yleiseurooppalaiseen hintaan, niin kannattaisko harmaatuontia harrastavan kotoperäisen puhua varmuuden vuoksi venetarvikekaupassa jotain vierasta kieltä, vähintäänkin toista kotimaista?

    • Kauppias ite

      Meillä on jätetty kokonaan pois myynnistä nämä elektroniikkatuotteet suuren hintaeron vuoksi.
      Kotimaisilla jälleenmyyjillä ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla ulkolaisten kanssa.
      Karttaplottereissa esim. kate on luokkaa 10-50€ eli maahantuoja on hinnoitellut hinnat todella korkeaksi.Ei ole mitään järkeä pitää varastossa tuhansien eurojen laitteita joista saa muutaman kympin katetta(jos saa myytyä).Maahantuojien on tiputettava hintoja reilusti jos täällä vielä halutaan kauppaa käydä.Valitettavasti totuus on tämä

      • hyvinkin olla totta

        Joskus katselin onnisen hintoja, vaikka niistä saisi 50-70% pois niin silti saa saman ostettua edullisemmin jonkun muun kautta.


    • fendert

      Ihan hyvä kommentointi
      Olen seurannut Vene lehteä irtonumeroina muutaman
      kymmenen vuotta ja olen vakaasti sitä mieltä,että
      se ei ole veneilijän asialla lainkaan.
      Ei voi muuta kuin harmitella omien liittojen
      Navigarea joka myös on todella räikeää piilomainontaa.

      • piilomainontaa?

        Kyllä se on sitä ihteänsä alusta loppuun eikä miitään piiloteltua.


    • siinä?

      Ei muutakuin alat selata nettiä ja käyt hakemassa soutuveneesi joltakin italialaiselta takapihalta.Pelkkää säästöä kertyy,saa tapinkin kaupantekijäisenä.

      • liippaa

        Jos ei nyt ihan soutuvenettä tilaa niin nettikaupat kannattaa kuitenkin tarkistaa. Itse tilasin juuri marinesuperstore:sta Uk:sta Plastimo raid 2.4m kumiveneen ja samalla Suzukin 2.5hv perämoottorin. Tein tilauksen 18.12 ja vene ja moottori olivat kotiovella toimitettuna 23.12 juuri ennen joulua. Paketeilla oli yhteispainoa reilusti yli 40kg ja kuriiripalvelun mies hieman mussutti että painavia paketteja oli. En kyllä itse uskonut että niin nopeasti olisi tullut, kun viikonloppukin oli välissä. Paketille tuli hintaa 713£ eli vajaat 800€ kaikkine postikuluineen. Pelkkä moottori maksaa täällä 690€ ja vastaavat kumiveneet 600€ ylöspäin. Moottorin ohjekirjassakin oli mukavana yllätyksenä suomi yhtenä kielenä mutten joukossa.


      • Siinä!

        Jos käypänen peli tule sieltä kotirantaan halvemmalla kuin suomalaiselta myyjältä, niin mikäpäs siinä.


    • -Mika-

      Aluksi sanon kuitenkin, että ostan itse nettikaupasta useinkin, myös vene-elektroniikkaa. Osaan ne itse asentaaa ja mahdollisissa takuuasioissa varaudun toimimaan myyjäliikkeen kanssa. Kaikissa muissa kohdissa olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, mutta
      muutama takuu-/myyjävastuuasia vaatii mielestäni tarkennusta.

      Maahantuoja vastaa yleensä vain itse maahantuomistaan laitteista. Näin yksinkertaisesti siksi, että useat suomalaiset maahantuojat ostavat laitteet valmistajalta ilman takuusuojaa. Näissä laitteissa takuusta ja tuotevastuusta vastaa suomalainen maahantuoja itse. Tällaisessa tapauksessa kun ostat suomalaisesta liikkeestä laitteen, se hajoaa takuuaikana ja viet sen korjattavaksi, jää korjauskustannukset maahantuojan omaan piikkiin. Tehtaalta eivät saa centtiäkään. Tuotevastuu (joka on n.s. takuuta vahvempi, laissa turvattu oikeus) on EU:n alueella yhtenäinen, mutta tuotevastuu onkin aina myyjällä.
      Suomalainenkaan myyjäliike ei voi vierittää takuuvastuuta maahatuojalle saati valmistajalle. Toki joissakin tapauksissa suomalainen maahantuoja ja maahantuojan jälleenmyyjä ovat sopineet takuuhuoltomenettelyistä keskenään, mutta se on eri juttu. Silti siihenkin pätee ylläkerrottu tilanne, eli takuukorjauksen kulut jää maahantuojalle (tai myyjälle, riippuu sopimuksesta).
      Ja näinollen ei suomalainen maahantuojan takuuhuolto voi vastata saksalaisen nettikaupan myymän laitteen takuuhuollosta. Sehän ei saisi tekemästään työstä ja käyttämistään varaosista mitään korvausta. Eikä sillä ole mitään velvoitetta huoltaa muuta kuin itse maahantuomansa laittet.

      N.S.tehdastakuu on sellainen käsite, jota ei useinkaan ole olemassa. Ja jos on, se noudattelee ihan omia outoja kaavojaan. Joillakin valmistajilla se on varaosien osalta 1 vuosi ja työn osalta 3 kuukautta, joillakin vain 3 kuukautta kaikkineen. Ja useimmilla ei sellaista ole ollenkaan. JA joillakin edellämainitut riippuu osatajaketjusta/maahantuojasta...

      Ja vielä valottaakseni ylläolevaa: yritysten välisissä kaupoissa (jota maahantuonti ja tukkumyynti on) ei päde samat lainalaisuudet kuin yrityksen ja yksityisasiakkaan valisessä kaupassa. On täysin normaalia, että ostajayritys laskee vaikkapa 3 prosentin takuuaikaisen hävikin ja 7 prosentin alennuksen ostohinnassa, jos takuuvastuu ei sisälly kauppaan, olevan hyvä diili. Ja näin usein myös toimitaan.

      Meni jo rutkastikin sivupolulle, mutta kun olen siellä maahantuojan huollossa ollut huoltopällikkönä ja selittänyt tämän saman asian saksasta laitteen ostaneelle, ja naama punaisena oikeuksiaan peräävälle asiakkaalle jo liiankin monta kertaa. Ehkäpä tämän foorumin kautta asia menee perille sitten useammallekin kerralla...
      Ja ihan vaan tiedoksi...

      • oudolta--------

        Luetteleppa sellaset tuotemerkit joilla ei ole valmistajan puolelta takuuta tukkuliikkeelle,
        Itselläni ei ole tullu koskaan vastaan sellaista, eikä koskaan ole tarvinnu asiasta sen kummemmin neuvotella on tavara tullut sitten EUsta tai ulkopuolelta vaan se on ollu aivan selvää että takuu on.


      • -Mika-
        oudolta-------- kirjoitti:

        Luetteleppa sellaset tuotemerkit joilla ei ole valmistajan puolelta takuuta tukkuliikkeelle,
        Itselläni ei ole tullu koskaan vastaan sellaista, eikä koskaan ole tarvinnu asiasta sen kummemmin neuvotella on tavara tullut sitten EUsta tai ulkopuolelta vaan se on ollu aivan selvää että takuu on.

        ...niin oudolta kuin se kuullostaakin, niin joillakin tuotemerkeillä sekä on ja ei ole takuuta tukkuliikkeelle. Kun kyseessä on ostajan ja myyjän välinen sopimus, jossa voidaan tapauskohtaisesti sopia takuuvastuun jäävän ostajalle sopivaa alennusta vastaan. Kulutuselektroniikassa tällainen on enemmän sääntö, kuin poikkeus.

        Jos siis ostaja ehdottaa ottavansa takuuvastuun itselleen, se saa kohtuullisen alennuksen ostamastaan laite-erästä.

        Jopa Nokia toimii näin.
        Ja Motorola, JVC, Moccamaster (tunnettu 5 vuoden takuustaan!) muutamia mainitakseni.
        Motorolasta vielä sellainen erikoisuus, että yhdessä vaiheessa sillä oli suomessa 5 eri maahantuojaa, kaikilla samanlainen sopimus(ei takuuvastuuta valmistaja/maahantuoja-rajapinnassa) ja yksi huoltoliike suomessa. Tämä ainoa huolto sitten korvausta vastaan huolsi muidenkin maahantuomat laitteet.

        Ja nykyisillä tuotantomäärillä vene-elektroniikka on jo niin lähellä kulutuselektroniikkaa, etten usko (en siis oikeasti varmuudella tiedä) niiden kohdalla asioiden olevan toisin. Ja ainakin meriradiolaitteiden puolella on Motorola, Yaesu ja Icom merkkien kohdalla ollut näin.


      • -Mika-
        -Mika- kirjoitti:

        ...niin oudolta kuin se kuullostaakin, niin joillakin tuotemerkeillä sekä on ja ei ole takuuta tukkuliikkeelle. Kun kyseessä on ostajan ja myyjän välinen sopimus, jossa voidaan tapauskohtaisesti sopia takuuvastuun jäävän ostajalle sopivaa alennusta vastaan. Kulutuselektroniikassa tällainen on enemmän sääntö, kuin poikkeus.

        Jos siis ostaja ehdottaa ottavansa takuuvastuun itselleen, se saa kohtuullisen alennuksen ostamastaan laite-erästä.

        Jopa Nokia toimii näin.
        Ja Motorola, JVC, Moccamaster (tunnettu 5 vuoden takuustaan!) muutamia mainitakseni.
        Motorolasta vielä sellainen erikoisuus, että yhdessä vaiheessa sillä oli suomessa 5 eri maahantuojaa, kaikilla samanlainen sopimus(ei takuuvastuuta valmistaja/maahantuoja-rajapinnassa) ja yksi huoltoliike suomessa. Tämä ainoa huolto sitten korvausta vastaan huolsi muidenkin maahantuomat laitteet.

        Ja nykyisillä tuotantomäärillä vene-elektroniikka on jo niin lähellä kulutuselektroniikkaa, etten usko (en siis oikeasti varmuudella tiedä) niiden kohdalla asioiden olevan toisin. Ja ainakin meriradiolaitteiden puolella on Motorola, Yaesu ja Icom merkkien kohdalla ollut näin.

        ..aiheesta eräs käytännön esimerkkipari, vaikka tämä on jo kaukana veneilystä...

        Tapaus yksi: Aikaan ennen kuin suomi oli EU:ssa, ostin ranskasta työmatkalla uuden Nokia kommunikaattorin. Puolen vuoden käytön jälkeen se alkoi sekoilemaan ja vein sen Lauttasaareen Nokia huoltoon, jossa se korjattiin mukisematta takuuna kuntoon.

        Tapaus kaksi: Suomen jo liitytyyä EU:hun ostin Motonetista Nokia digiboxin muutama päivä ennen joulua. Se oli uutuuttaan rikki ja vein sen seuraavana päivänä takaisin. Ylimielinen kaveri tiskillä ensin kyselee, että miten se on muka rikki... et vaan osaa...
        Selostan sille, että laitteen RF-modulaattori ei anna signaalia ollenkaan ulos ja RGB- sekä composite-videolähdöistä tulee kyllä valikkokuva, mutta laite ei viritä kanavia vaikka antennianalysaattorilla olen mitannut yli 10 db:tä paremman signaalitason, kuin mitä moitteettomalle kuvalle vaaditaan. RF-modulaattori/tuneripurkki on siis rikki tai ei saa käyttöjännitettä tai ohjausta.

        Väärä tapa.

        Kaveri totes vaan, että jos se kerran on NIIN pahasti rikki, niin vie se huoltoon x osoitteessa y, niin voit saada sen korjattuna jopa alle kuukaudessa takaisin. Jos jättäisin sen heille, niin kuljetuksiin menisi vielä ylimääräinen viikko. Ja tämän siis piti olla perheen yksi jolulahjoista, yhdessä uuden telkkarin kanssa...

        No silloin paloi hihat ja entisen Nokia-huollon huoltopäällikön arvovallalla aloin paasata asiakkaan oikeuksista... (tietämättä niistä riittävästi, kuten myöhemmin kävi ilmi). Ei auttanut, piti niellä sillä erää tappio ja vetää vähän henkeä.

        Kävelin rikkinäisen laitteni kanssa ulos ja soitin ensin Nokian jälkimarkkinoinnista vastaavalle johtajalle. Sain laajan esitelmän siitä, että kun suomi on EU:n jäsen ja myyjävastuu on tullut sotkemaan kuvoita ja he eivät enää voi tavaran vapaan liikkuvuuden vuoksi tietää !!mille tukkurille ja millä ehdoin on laite valmistajalta myyty!! niin eivät ota valmistajana enää vastuuta uudenkaan laitteen huoltoasioista.

        Seuraavaksi soitin Espoon kuluttaja-asiamiehelle ja sain vastaavan esitelmän häneltä. Lisättynä sillä lakonisella toteamuksella, että suomessa on kuluttajan asema huonontunut takuuhuoltoasioissa EU:n tuotevastuun myötä. Aiemmin oli siten, että jos ostit laitteen, joka oli uutuuttaan rikki, se yleensä vaihdettiin uuteen myyjäliikkeessä. JOs uutta ei ollut, tai asiakas niin halusi tehtiin myös kaupan purku usein. No EU:n myötä säädetty uusi tuotevastuulaki antaa myyjälle oikeuden ensin koittaa korjata laite, sitten korvata se toisella vastaavalla tuotteella ja vasta viimeisenä tulee kyseeseen kaupan purku.

        NO, seuraavana päivänä menin takaisin Motonettiin ja vedottuani kovaan ääneen lehdistöön, nettikirjoitteluun ym tulossa olevaan badwilliin, sain laitteen vaihdettua toimivaan. Ja se toimii vieläkin...

        Että sellasta...


      • olen huomannu
        -Mika- kirjoitti:

        ..aiheesta eräs käytännön esimerkkipari, vaikka tämä on jo kaukana veneilystä...

        Tapaus yksi: Aikaan ennen kuin suomi oli EU:ssa, ostin ranskasta työmatkalla uuden Nokia kommunikaattorin. Puolen vuoden käytön jälkeen se alkoi sekoilemaan ja vein sen Lauttasaareen Nokia huoltoon, jossa se korjattiin mukisematta takuuna kuntoon.

        Tapaus kaksi: Suomen jo liitytyyä EU:hun ostin Motonetista Nokia digiboxin muutama päivä ennen joulua. Se oli uutuuttaan rikki ja vein sen seuraavana päivänä takaisin. Ylimielinen kaveri tiskillä ensin kyselee, että miten se on muka rikki... et vaan osaa...
        Selostan sille, että laitteen RF-modulaattori ei anna signaalia ollenkaan ulos ja RGB- sekä composite-videolähdöistä tulee kyllä valikkokuva, mutta laite ei viritä kanavia vaikka antennianalysaattorilla olen mitannut yli 10 db:tä paremman signaalitason, kuin mitä moitteettomalle kuvalle vaaditaan. RF-modulaattori/tuneripurkki on siis rikki tai ei saa käyttöjännitettä tai ohjausta.

        Väärä tapa.

        Kaveri totes vaan, että jos se kerran on NIIN pahasti rikki, niin vie se huoltoon x osoitteessa y, niin voit saada sen korjattuna jopa alle kuukaudessa takaisin. Jos jättäisin sen heille, niin kuljetuksiin menisi vielä ylimääräinen viikko. Ja tämän siis piti olla perheen yksi jolulahjoista, yhdessä uuden telkkarin kanssa...

        No silloin paloi hihat ja entisen Nokia-huollon huoltopäällikön arvovallalla aloin paasata asiakkaan oikeuksista... (tietämättä niistä riittävästi, kuten myöhemmin kävi ilmi). Ei auttanut, piti niellä sillä erää tappio ja vetää vähän henkeä.

        Kävelin rikkinäisen laitteni kanssa ulos ja soitin ensin Nokian jälkimarkkinoinnista vastaavalle johtajalle. Sain laajan esitelmän siitä, että kun suomi on EU:n jäsen ja myyjävastuu on tullut sotkemaan kuvoita ja he eivät enää voi tavaran vapaan liikkuvuuden vuoksi tietää !!mille tukkurille ja millä ehdoin on laite valmistajalta myyty!! niin eivät ota valmistajana enää vastuuta uudenkaan laitteen huoltoasioista.

        Seuraavaksi soitin Espoon kuluttaja-asiamiehelle ja sain vastaavan esitelmän häneltä. Lisättynä sillä lakonisella toteamuksella, että suomessa on kuluttajan asema huonontunut takuuhuoltoasioissa EU:n tuotevastuun myötä. Aiemmin oli siten, että jos ostit laitteen, joka oli uutuuttaan rikki, se yleensä vaihdettiin uuteen myyjäliikkeessä. JOs uutta ei ollut, tai asiakas niin halusi tehtiin myös kaupan purku usein. No EU:n myötä säädetty uusi tuotevastuulaki antaa myyjälle oikeuden ensin koittaa korjata laite, sitten korvata se toisella vastaavalla tuotteella ja vasta viimeisenä tulee kyseeseen kaupan purku.

        NO, seuraavana päivänä menin takaisin Motonettiin ja vedottuani kovaan ääneen lehdistöön, nettikirjoitteluun ym tulossa olevaan badwilliin, sain laitteen vaihdettua toimivaan. Ja se toimii vieläkin...

        Että sellasta...

        Merkkikoneiden kohdalla on juuri se onglma ettei ne hajoa, jaa eivai,,,,, ja niillä on sitten tosiaan vie se korjaus parista viikosta pariin kuukauteen kun muistaa soitella ja kysellä välillä,,,, mutta meneppä ostamaan jostain tarjoustaloista tai bauhuusseista koneita niin jo on seuraavana päivänä uusi kone taas millä jatkaa.


      • -Mika-
        olen huomannu kirjoitti:

        Merkkikoneiden kohdalla on juuri se onglma ettei ne hajoa, jaa eivai,,,,, ja niillä on sitten tosiaan vie se korjaus parista viikosta pariin kuukauteen kun muistaa soitella ja kysellä välillä,,,, mutta meneppä ostamaan jostain tarjoustaloista tai bauhuusseista koneita niin jo on seuraavana päivänä uusi kone taas millä jatkaa.

        ...malliesimerkki tuosta yllä kirjoittamastani "vuodatuksesta".

        Tarjoustalo (Tokmanni-konserni) tuo itse suurimman osan myymistään tavararoista maahan. Ja takuuvastuu on maahantuojalla. Eli tässä tapauksessa myyjäliikkeellä, tai oikeammin samaan konserniin kuuluvalla maahantuoja/tukkuliikkeellä.

        Eivät he korjaa niitä halpisvehkeitään. Jos aikovat myydä 1000 kappaletta jotain halpis DVD-playeriä, niin ostavat niitä tehtaalta 1050 kappaletta, joista sen 50 kappaletta varaavat takuuvaihtoihin...

        Mutta sitten kun olivat ostaneet erän sellaisia käsihöyliä, joilla terän muotoilun vuoksi ei voinut höylätä, pitikin asia viedä taas kuluttaja-asiamiehen kautta. Sitten vasta suostuivat kaupanpurkuun, kun kuluttaja-asiamies oli todennut, että "myyty tuote ei sovellu siihen tarkoitukseen, mihin se on myyty".

        Että taas sellasta...

        Enkä minä ole hankala asiakas, en ollenkaan. Minä vaan tiedän (tai välillä luulen tietäväni) oikeuteni...

        Mutta taas ollan pirun kaukana veneilystä...


      • Eu-takuusta

        "Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa."

        http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

        Kuningaskuluttajassa tarkennetaan vielä, että vastaavan tuotteen pitää olla myös kotimaisen maahantuojan tuontiohjelmassa.

        http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1792

        Tehdastakuulla tarkoitetaan valmistajan antamaa takuuta. Joillakin tuotteilla se voi olla "worldwide", joillakin tyyliin "europagaranti" tms. Valmistajan takuu tarkoittaa sitä, että jos suomalaiselle maahantuojalle tulee korjaamisesta kustannuksia, voi hän veloitta ne valmistajalta tai saada siltä muuta vastaavaa hyötyä.

        Yleensä jos valmistaja myöntää jollekin firmalle tuotteensa edustuksen jossakin maassa, edellyttää se maahantuojan toimivan yleisestikin eräänlaisena tehtaan tuntosarvena ja apukätenä kaikessa valmistajan tuotteisiin liittyvissä asioissa. Siten maahantuojalta pitäisi saada apua myös sellaisiin kysymyksiin, jotka koskevat niitäkin tuotteita, jotka eivät ole maahantuojan ohjelmassa. Jos niin ei kävisi, ottaisin kuluttajana yhteyttä valmistajaan ja kertoisin heidän edustajansa politiikasta. Toisaalta, kuten edellä on kirjoitettukin, on todennäkäisesti kaikin puolin selvintä ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan ohi maahantuojan.


      • taas paksu pää
        Eu-takuusta kirjoitti:

        "Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa."

        http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

        Kuningaskuluttajassa tarkennetaan vielä, että vastaavan tuotteen pitää olla myös kotimaisen maahantuojan tuontiohjelmassa.

        http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1792

        Tehdastakuulla tarkoitetaan valmistajan antamaa takuuta. Joillakin tuotteilla se voi olla "worldwide", joillakin tyyliin "europagaranti" tms. Valmistajan takuu tarkoittaa sitä, että jos suomalaiselle maahantuojalle tulee korjaamisesta kustannuksia, voi hän veloitta ne valmistajalta tai saada siltä muuta vastaavaa hyötyä.

        Yleensä jos valmistaja myöntää jollekin firmalle tuotteensa edustuksen jossakin maassa, edellyttää se maahantuojan toimivan yleisestikin eräänlaisena tehtaan tuntosarvena ja apukätenä kaikessa valmistajan tuotteisiin liittyvissä asioissa. Siten maahantuojalta pitäisi saada apua myös sellaisiin kysymyksiin, jotka koskevat niitäkin tuotteita, jotka eivät ole maahantuojan ohjelmassa. Jos niin ei kävisi, ottaisin kuluttajana yhteyttä valmistajaan ja kertoisin heidän edustajansa politiikasta. Toisaalta, kuten edellä on kirjoitettukin, on todennäkäisesti kaikin puolin selvintä ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan ohi maahantuojan.

        Etkö tosiaan usko vai ymmärrä tuota "Mikan" asiallista ja asiantuntevaa selvitystä nykyisestä takuuvastuu/kauppasopimuspolitiiksta. Noilla sinun nettilinkeillä voi pyyhkiä peräreikää, niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja joku suomalainen teinityttöjen toimittama "kuningaskuluttaja"-ohjelma tietää asiasta vielä vähemmän. Ja olisipa mukava kuulla se sinun keskustelu Taiwanilaisen valmistaja ja suomalaisen "tosikuluttajan" kesken, kun uhkaat valmistajaa mielestäsi kovin ottein, taitaa siellä riittää kahvitunnilla naureskeltavaa puhelusi jälkeen ... pelle!


      • Yhden sekunnin
        taas paksu pää kirjoitti:

        Etkö tosiaan usko vai ymmärrä tuota "Mikan" asiallista ja asiantuntevaa selvitystä nykyisestä takuuvastuu/kauppasopimuspolitiiksta. Noilla sinun nettilinkeillä voi pyyhkiä peräreikää, niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja joku suomalainen teinityttöjen toimittama "kuningaskuluttaja"-ohjelma tietää asiasta vielä vähemmän. Ja olisipa mukava kuulla se sinun keskustelu Taiwanilaisen valmistaja ja suomalaisen "tosikuluttajan" kesken, kun uhkaat valmistajaa mielestäsi kovin ottein, taitaa siellä riittää kahvitunnilla naureskeltavaa puhelusi jälkeen ... pelle!

        Kumpaa uskoisi - nimimerkkiä "Mika" Suomi-24 palstalla
        vai
        lakisääteistä kuluttajavirastoa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981056 ,
        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/da9412df-6e65-46c6-8c68-1b6ecdcfec8c/Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.pdf ,
        ja Euroopan kuluttajakeskusta http://www.ecc.fi/Page/26994230-720c-4f76-ad91-549698a6294b.aspx ?

        Olisipa mukava kuunnella sen ulkomaisen valmistajan edustajan ja suomalaisen jästipäämaahantuojan välinen keskustelu, jos maahantuoja kuraa typeryyttään valmistajan tuotteen maineen.


      • -Mika-
        Yhden sekunnin kirjoitti:

        Kumpaa uskoisi - nimimerkkiä "Mika" Suomi-24 palstalla
        vai
        lakisääteistä kuluttajavirastoa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981056 ,
        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/da9412df-6e65-46c6-8c68-1b6ecdcfec8c/Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.pdf ,
        ja Euroopan kuluttajakeskusta http://www.ecc.fi/Page/26994230-720c-4f76-ad91-549698a6294b.aspx ?

        Olisipa mukava kuunnella sen ulkomaisen valmistajan edustajan ja suomalaisen jästipäämaahantuojan välinen keskustelu, jos maahantuoja kuraa typeryyttään valmistajan tuotteen maineen.

        Samoin kuin Kuningaskuluttajakin.

        Mutta kun tuossa laissa on yksi tärkeä kohta: Valmistajan, siis valmistajan yhdessä EU-maassa antaman antaman takuun on oltava voimassa kaikissa EU-maissa.
        Ja toisekseen nyt sekoitetaan taas virhevastuuta (joka on aina myyjällä) ja takuuta toisiinsa. Takuu on ylimääräinen, myyjän, maahantuojan tai valmistajan myöntämä lisäturva, jonka ehdot se saa määrätä itse.

        Tuotevastuu taas on lakiin kirjattu kuluttajan oikeus, jolla ei ole takuun kanssa mitään tekemistä.

        Tuossa aiemmassa kirjoituksessani koitin juuri sitä kertoa, että hyvin harva valmistaja antaa laitteilleen takuun. Yksi harvoja viihde-elektroniikan brandeja tällaisesta on Sony. Se antoi euroopanlaajuisen takuun laitteilleen myös suomessa jo ennen EU:ta. Mutta siinäkin oli juuri tuo 3 kk työn osuus ja 6kk varaosat. Vene-elektroniikassa Raymarine antaa valmistajana 24 tai jopa 36 kuukauden takuun laitteilleen. Silti takuu koskee ainoastaan todistettuja valmistus- tai materiaalivikoja. Ja edellyttää asennusta valmistajan hyväksymältä asennusliikkeeltä.

        Samoin se tosiasia, että maahantuoja on valmistajan edustaja ja vastaa merkin imagosta maassaan, on myös totta.
        Takuumenettelyistä sovitaan yleensä hyvinkin tarkkaan valmistajan (tai esim. euroopan toimiston) kanssa. Siitä huolimatta on tavallista, että yksittäisen takuukorjauksen kulut jää maahantuojan piikkiin.
        Mahdollisista kompensaatioista sovitaan kvartaali/vuositasolla erikseen laiteryhmittäin. Tällöin ei kyseistä "valmistajan EU-maassa myöntämä takuu" -pykälää voi soveltaa.

        Ja vielä: yksikään suomalainen maahantuoja ei typeryyttään kuraa merkin mainetta. Joskus tehdään n.s. "good will" takuukorjauksia, joissa takuuseen ei olisi edellytyksiä, mutta merkin imagon vuoksi tehdään silti takuuna. Näissä joko maahantuoja tai valmistaja lupautuu maksumieheksi, vaikka ei tarvitsisi. Siksi huoltoliike ei itsenäisesti tällaisia päätöksiä yleensä tee.

        Virhevastuun puolella taas tilanne on selkeä: Myyjä vastaa. Ei maahantuoja tai valmistaja, vaan myyjäliike. Syyt selitin jo aiemmin.

        Vielä huoltojen toiminnasta: Ainoa takuukorjaus huoltoliikkeelle on huoltotakuu, jossa juuri korjattu laite hajoaa uudelleen. Kaikissa muissa tapauksissa korjauksen työstä ja varaosista lähtee lasku jollekin. Jos se lähtee maahatuojalle tai valmistajalle, sen täytyy täyttää ne ehdot, mitä takuumenettelystä maahantuojan tai valmistajan kanssa on sovittu. JOs ehdot ei täyty, jää lasku laitteen omistajan maksettavaksi.

        Ymmärrän hyvin sitä veneilijää, jonka hiljattain ostama tutka/tuulimittari/kaiku//plotteri/ym on hajonnut ilman selkeää syytä. Koitan vaan näillä sepustuksillani hieman valottaa sitä toista puolta, jossa olen (tai siis olin) vastaanottamassa sitä viallista laitetta ja koitamassa selvittää, kuka sen korjauksen maksaa ja mihin perustuen. Se huoltoliike kun toimii myös kaupallisin perustein ja asiakkaalle ei vittuilla huvikseen, mutta ilmaiseksikaan ei kukaan halua työtään tai omaisuuttaan lahjoittaa..


      • Antaa.
        -Mika- kirjoitti:

        Samoin kuin Kuningaskuluttajakin.

        Mutta kun tuossa laissa on yksi tärkeä kohta: Valmistajan, siis valmistajan yhdessä EU-maassa antaman antaman takuun on oltava voimassa kaikissa EU-maissa.
        Ja toisekseen nyt sekoitetaan taas virhevastuuta (joka on aina myyjällä) ja takuuta toisiinsa. Takuu on ylimääräinen, myyjän, maahantuojan tai valmistajan myöntämä lisäturva, jonka ehdot se saa määrätä itse.

        Tuotevastuu taas on lakiin kirjattu kuluttajan oikeus, jolla ei ole takuun kanssa mitään tekemistä.

        Tuossa aiemmassa kirjoituksessani koitin juuri sitä kertoa, että hyvin harva valmistaja antaa laitteilleen takuun. Yksi harvoja viihde-elektroniikan brandeja tällaisesta on Sony. Se antoi euroopanlaajuisen takuun laitteilleen myös suomessa jo ennen EU:ta. Mutta siinäkin oli juuri tuo 3 kk työn osuus ja 6kk varaosat. Vene-elektroniikassa Raymarine antaa valmistajana 24 tai jopa 36 kuukauden takuun laitteilleen. Silti takuu koskee ainoastaan todistettuja valmistus- tai materiaalivikoja. Ja edellyttää asennusta valmistajan hyväksymältä asennusliikkeeltä.

        Samoin se tosiasia, että maahantuoja on valmistajan edustaja ja vastaa merkin imagosta maassaan, on myös totta.
        Takuumenettelyistä sovitaan yleensä hyvinkin tarkkaan valmistajan (tai esim. euroopan toimiston) kanssa. Siitä huolimatta on tavallista, että yksittäisen takuukorjauksen kulut jää maahantuojan piikkiin.
        Mahdollisista kompensaatioista sovitaan kvartaali/vuositasolla erikseen laiteryhmittäin. Tällöin ei kyseistä "valmistajan EU-maassa myöntämä takuu" -pykälää voi soveltaa.

        Ja vielä: yksikään suomalainen maahantuoja ei typeryyttään kuraa merkin mainetta. Joskus tehdään n.s. "good will" takuukorjauksia, joissa takuuseen ei olisi edellytyksiä, mutta merkin imagon vuoksi tehdään silti takuuna. Näissä joko maahantuoja tai valmistaja lupautuu maksumieheksi, vaikka ei tarvitsisi. Siksi huoltoliike ei itsenäisesti tällaisia päätöksiä yleensä tee.

        Virhevastuun puolella taas tilanne on selkeä: Myyjä vastaa. Ei maahantuoja tai valmistaja, vaan myyjäliike. Syyt selitin jo aiemmin.

        Vielä huoltojen toiminnasta: Ainoa takuukorjaus huoltoliikkeelle on huoltotakuu, jossa juuri korjattu laite hajoaa uudelleen. Kaikissa muissa tapauksissa korjauksen työstä ja varaosista lähtee lasku jollekin. Jos se lähtee maahatuojalle tai valmistajalle, sen täytyy täyttää ne ehdot, mitä takuumenettelystä maahantuojan tai valmistajan kanssa on sovittu. JOs ehdot ei täyty, jää lasku laitteen omistajan maksettavaksi.

        Ymmärrän hyvin sitä veneilijää, jonka hiljattain ostama tutka/tuulimittari/kaiku//plotteri/ym on hajonnut ilman selkeää syytä. Koitan vaan näillä sepustuksillani hieman valottaa sitä toista puolta, jossa olen (tai siis olin) vastaanottamassa sitä viallista laitetta ja koitamassa selvittää, kuka sen korjauksen maksaa ja mihin perustuen. Se huoltoliike kun toimii myös kaupallisin perustein ja asiakkaalle ei vittuilla huvikseen, mutta ilmaiseksikaan ei kukaan halua työtään tai omaisuuttaan lahjoittaa..

        Euroopassa ainakin 2 vuoden tehdastakuun.
        Itselläni meni uusiksi 40 sarjan mittari, jonka lähetin saksaan svb:lle, maksoivat kulut molempiin suuntiin, uusi tuli postissa.
        Koko proseduuri kesti 2 viikkoa.


      • -Mika-
        Antaa. kirjoitti:

        Euroopassa ainakin 2 vuoden tehdastakuun.
        Itselläni meni uusiksi 40 sarjan mittari, jonka lähetin saksaan svb:lle, maksoivat kulut molempiin suuntiin, uusi tuli postissa.
        Koko proseduuri kesti 2 viikkoa.

        Pitää paikkansa (kuten yllä kerroin). VHF-radiot 36 kuukautta ja kaikki muu 24 kuukautta.
        Ja tässä tapauksessa on siis kyseessä tehdastakuu, joka on voimassa kaikkialla EU:n alueella.


      • jatkoksi mielenk-------
        -Mika- kirjoitti:

        Pitää paikkansa (kuten yllä kerroin). VHF-radiot 36 kuukautta ja kaikki muu 24 kuukautta.
        Ja tässä tapauksessa on siis kyseessä tehdastakuu, joka on voimassa kaikkialla EU:n alueella.

        Tässä on tuoretta ja aika mielenkiintosta takuuasiaa, tuosta käsittää että aina kun on ostettu euroopasta niin kotimainen maahantuoja kyllä hoitaa ongelman.

        http://www.iltalehti.fi/digi/200901098887502_du.shtml


      • -Mika-
        jatkoksi mielenk------- kirjoitti:

        Tässä on tuoretta ja aika mielenkiintosta takuuasiaa, tuosta käsittää että aina kun on ostettu euroopasta niin kotimainen maahantuoja kyllä hoitaa ongelman.

        http://www.iltalehti.fi/digi/200901098887502_du.shtml

        Joitakin termejä on sekoitettu toisiinsa, mutta pääsääntöiseti asiat on kohdallaan.

        Esim lauseessa:"Matkojen korvausvastuu on monessa tapauksessa siirretty laitteen myyjälle" viitataan virhevastuulakiin. Sitä vaan ei sanota ääneen.

        Jostain syystä on artikkelissa nostettu virhevastuulaki takuun yli siten, että lukijalle jää väärä käsitys.

        Artikkelin mukaan virhevastu koskee takuuajan jälkeisiä yllättäviä rikkoutumisia, vaikka virhevastuulaki käytännössä tarkoittaa kaikkia vikatapauksia. Ja menee takuun yli, joska takuu on vain valmistajan/maahantuojan/myyjän lain edellyttämän perusturvan päälle tuleva lisäetu.

        Sitten on lueteltu eri tuotemerkien talutelevisioille myöntämien takuiden joitakin ehtoja.


      • mennään
        -Mika- kirjoitti:

        ...malliesimerkki tuosta yllä kirjoittamastani "vuodatuksesta".

        Tarjoustalo (Tokmanni-konserni) tuo itse suurimman osan myymistään tavararoista maahan. Ja takuuvastuu on maahantuojalla. Eli tässä tapauksessa myyjäliikkeellä, tai oikeammin samaan konserniin kuuluvalla maahantuoja/tukkuliikkeellä.

        Eivät he korjaa niitä halpisvehkeitään. Jos aikovat myydä 1000 kappaletta jotain halpis DVD-playeriä, niin ostavat niitä tehtaalta 1050 kappaletta, joista sen 50 kappaletta varaavat takuuvaihtoihin...

        Mutta sitten kun olivat ostaneet erän sellaisia käsihöyliä, joilla terän muotoilun vuoksi ei voinut höylätä, pitikin asia viedä taas kuluttaja-asiamiehen kautta. Sitten vasta suostuivat kaupanpurkuun, kun kuluttaja-asiamies oli todennut, että "myyty tuote ei sovellu siihen tarkoitukseen, mihin se on myyty".

        Että taas sellasta...

        Enkä minä ole hankala asiakas, en ollenkaan. Minä vaan tiedän (tai välillä luulen tietäväni) oikeuteni...

        Mutta taas ollan pirun kaukana veneilystä...

        OT jatkuu: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=74000


      • Eu-tasolla
        -Mika- kirjoitti:

        Samoin kuin Kuningaskuluttajakin.

        Mutta kun tuossa laissa on yksi tärkeä kohta: Valmistajan, siis valmistajan yhdessä EU-maassa antaman antaman takuun on oltava voimassa kaikissa EU-maissa.
        Ja toisekseen nyt sekoitetaan taas virhevastuuta (joka on aina myyjällä) ja takuuta toisiinsa. Takuu on ylimääräinen, myyjän, maahantuojan tai valmistajan myöntämä lisäturva, jonka ehdot se saa määrätä itse.

        Tuotevastuu taas on lakiin kirjattu kuluttajan oikeus, jolla ei ole takuun kanssa mitään tekemistä.

        Tuossa aiemmassa kirjoituksessani koitin juuri sitä kertoa, että hyvin harva valmistaja antaa laitteilleen takuun. Yksi harvoja viihde-elektroniikan brandeja tällaisesta on Sony. Se antoi euroopanlaajuisen takuun laitteilleen myös suomessa jo ennen EU:ta. Mutta siinäkin oli juuri tuo 3 kk työn osuus ja 6kk varaosat. Vene-elektroniikassa Raymarine antaa valmistajana 24 tai jopa 36 kuukauden takuun laitteilleen. Silti takuu koskee ainoastaan todistettuja valmistus- tai materiaalivikoja. Ja edellyttää asennusta valmistajan hyväksymältä asennusliikkeeltä.

        Samoin se tosiasia, että maahantuoja on valmistajan edustaja ja vastaa merkin imagosta maassaan, on myös totta.
        Takuumenettelyistä sovitaan yleensä hyvinkin tarkkaan valmistajan (tai esim. euroopan toimiston) kanssa. Siitä huolimatta on tavallista, että yksittäisen takuukorjauksen kulut jää maahantuojan piikkiin.
        Mahdollisista kompensaatioista sovitaan kvartaali/vuositasolla erikseen laiteryhmittäin. Tällöin ei kyseistä "valmistajan EU-maassa myöntämä takuu" -pykälää voi soveltaa.

        Ja vielä: yksikään suomalainen maahantuoja ei typeryyttään kuraa merkin mainetta. Joskus tehdään n.s. "good will" takuukorjauksia, joissa takuuseen ei olisi edellytyksiä, mutta merkin imagon vuoksi tehdään silti takuuna. Näissä joko maahantuoja tai valmistaja lupautuu maksumieheksi, vaikka ei tarvitsisi. Siksi huoltoliike ei itsenäisesti tällaisia päätöksiä yleensä tee.

        Virhevastuun puolella taas tilanne on selkeä: Myyjä vastaa. Ei maahantuoja tai valmistaja, vaan myyjäliike. Syyt selitin jo aiemmin.

        Vielä huoltojen toiminnasta: Ainoa takuukorjaus huoltoliikkeelle on huoltotakuu, jossa juuri korjattu laite hajoaa uudelleen. Kaikissa muissa tapauksissa korjauksen työstä ja varaosista lähtee lasku jollekin. Jos se lähtee maahatuojalle tai valmistajalle, sen täytyy täyttää ne ehdot, mitä takuumenettelystä maahantuojan tai valmistajan kanssa on sovittu. JOs ehdot ei täyty, jää lasku laitteen omistajan maksettavaksi.

        Ymmärrän hyvin sitä veneilijää, jonka hiljattain ostama tutka/tuulimittari/kaiku//plotteri/ym on hajonnut ilman selkeää syytä. Koitan vaan näillä sepustuksillani hieman valottaa sitä toista puolta, jossa olen (tai siis olin) vastaanottamassa sitä viallista laitetta ja koitamassa selvittää, kuka sen korjauksen maksaa ja mihin perustuen. Se huoltoliike kun toimii myös kaupallisin perustein ja asiakkaalle ei vittuilla huvikseen, mutta ilmaiseksikaan ei kukaan halua työtään tai omaisuuttaan lahjoittaa..

        EU-tasolla takuuasiat ovat käytännössä selviä. EU:ssa toimivilla firmoilla on tuotevastuu, jonka määrittelee EU-direktiivi. Kuluttajan kannalta on sama, sanotaanko sitä tuotevastuuksi vai takuuksi.

        Jos tuotteella on "eurooppatakuu", huolehtii suomalainen maahantuoja takuuasioista, kuten edellä on puitukin. Jos myyjä antaa lisätakuita tai takuita esim. asennukselle, ovat ne tietysti myyjäkohtaisia ja sovittava myyjän kanssa. Tämäkään ei ole yleensä ongelma, kooltaan suurienkaan tai hankalasti postitettavien tuotteidenkaan takuuasioissa. Esim. autojen kanssa myyjä voi edellyttää merkkihuollon tekemää korjausarviota ja laskua, ennen kuin korvaa takuukorjauksen. Autoissa lisätakuut ovat usein vakuutusluonteisia, eli myyjälläkään ei ole mitään intressiä siihen, missä korjaus suoritetaan, kunhan perusteet ovat kunnossa.

        Kokemukseni mukaan hyvin monella elektroniikan alan tuotteilla on käytännössä "eu-takuu" - televisioilla, kameroilla, kännyköillä, av-laitteilla, joillakin tietokoneen komponenteilla jne.

        Kuluttaja voi suunnata reklamointinsa myös ylemmille kaupan portaille kuin myyjä. Siten virhevastuu ei poistu esim. myyjän konkurssin vuoksi.


      • -Mika-
        Eu-tasolla kirjoitti:

        EU-tasolla takuuasiat ovat käytännössä selviä. EU:ssa toimivilla firmoilla on tuotevastuu, jonka määrittelee EU-direktiivi. Kuluttajan kannalta on sama, sanotaanko sitä tuotevastuuksi vai takuuksi.

        Jos tuotteella on "eurooppatakuu", huolehtii suomalainen maahantuoja takuuasioista, kuten edellä on puitukin. Jos myyjä antaa lisätakuita tai takuita esim. asennukselle, ovat ne tietysti myyjäkohtaisia ja sovittava myyjän kanssa. Tämäkään ei ole yleensä ongelma, kooltaan suurienkaan tai hankalasti postitettavien tuotteidenkaan takuuasioissa. Esim. autojen kanssa myyjä voi edellyttää merkkihuollon tekemää korjausarviota ja laskua, ennen kuin korvaa takuukorjauksen. Autoissa lisätakuut ovat usein vakuutusluonteisia, eli myyjälläkään ei ole mitään intressiä siihen, missä korjaus suoritetaan, kunhan perusteet ovat kunnossa.

        Kokemukseni mukaan hyvin monella elektroniikan alan tuotteilla on käytännössä "eu-takuu" - televisioilla, kameroilla, kännyköillä, av-laitteilla, joillakin tietokoneen komponenteilla jne.

        Kuluttaja voi suunnata reklamointinsa myös ylemmille kaupan portaille kuin myyjä. Siten virhevastuu ei poistu esim. myyjän konkurssin vuoksi.

        EU:n alueella myytäviä tuotteita koskee virhevastuu, josta vastaa aina myyjäliike. Tämä on lakisääteinen kuluttajan turva, jolla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa.

        Takuu on nimenomaan valmistajan antama lisäturva. Jos valmistajan takuu on voimassa yhdessä EU-maassa, sen on oltava voimassa myös kaikissa EU-maissa. Ja tällöin valmistajan edustaja (maahantuoja) vastaa takuuseen liittyvistä asioista. Niissä laitteissa, joissa ei tällaista valmistajantakuuta ole, ei maahantuoja vastaa muuta kuin itse maahantuomistaan laitteista. Ja minun kokemukseni mukaan suurin osa esim viihde-elektroniikasta on tällaisia. Ja se minun kokemukseni on myös kolmen eri mahaantuojan takuuasioista vastaavana henkilönä hankittua.

        Kuluttajan ei kannata suunnata reklamointiaan muualle kuin myyjäliikkeeseen, ellei ole täysin varma laitteessa olevan valmistajan myöntämän takuun. Virhevastuu kun koskee vain myyjäliikettä.


      • menetellä
        -Mika- kirjoitti:

        EU:n alueella myytäviä tuotteita koskee virhevastuu, josta vastaa aina myyjäliike. Tämä on lakisääteinen kuluttajan turva, jolla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa.

        Takuu on nimenomaan valmistajan antama lisäturva. Jos valmistajan takuu on voimassa yhdessä EU-maassa, sen on oltava voimassa myös kaikissa EU-maissa. Ja tällöin valmistajan edustaja (maahantuoja) vastaa takuuseen liittyvistä asioista. Niissä laitteissa, joissa ei tällaista valmistajantakuuta ole, ei maahantuoja vastaa muuta kuin itse maahantuomistaan laitteista. Ja minun kokemukseni mukaan suurin osa esim viihde-elektroniikasta on tällaisia. Ja se minun kokemukseni on myös kolmen eri mahaantuojan takuuasioista vastaavana henkilönä hankittua.

        Kuluttajan ei kannata suunnata reklamointiaan muualle kuin myyjäliikkeeseen, ellei ole täysin varma laitteessa olevan valmistajan myöntämän takuun. Virhevastuu kun koskee vain myyjäliikettä.

        että tietää kuka vastaa mistäkin kun on jotain ostamassa?


      • Vaan näin
        -Mika- kirjoitti:

        EU:n alueella myytäviä tuotteita koskee virhevastuu, josta vastaa aina myyjäliike. Tämä on lakisääteinen kuluttajan turva, jolla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa.

        Takuu on nimenomaan valmistajan antama lisäturva. Jos valmistajan takuu on voimassa yhdessä EU-maassa, sen on oltava voimassa myös kaikissa EU-maissa. Ja tällöin valmistajan edustaja (maahantuoja) vastaa takuuseen liittyvistä asioista. Niissä laitteissa, joissa ei tällaista valmistajantakuuta ole, ei maahantuoja vastaa muuta kuin itse maahantuomistaan laitteista. Ja minun kokemukseni mukaan suurin osa esim viihde-elektroniikasta on tällaisia. Ja se minun kokemukseni on myös kolmen eri mahaantuojan takuuasioista vastaavana henkilönä hankittua.

        Kuluttajan ei kannata suunnata reklamointiaan muualle kuin myyjäliikkeeseen, ellei ole täysin varma laitteessa olevan valmistajan myöntämän takuun. Virhevastuu kun koskee vain myyjäliikettä.

        "Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu

        Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan."

        Virhevastuu ei siis koske vain myyjäliikettä

        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/da9412df-6e65-46c6-8c68-1b6ecdcfec8c/Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.pdf

        Takuu voi olla myös maahantuojan/jälleenmyyjän (ehkä yhdessä valmistajankin kanssa) myöntämä lisäturva, joskus rajatulla alueella (vallataan markkinoita, uusi tuote/myyjä/valmistaja alueella), joskus lisämaksua vastaan... Ei siis vain valmistajan antama lisäturva.

        Esim. http://www.thomann.de/gb/helpdesk_warranty.html


      • -Mika-
        Vaan näin kirjoitti:

        "Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu

        Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan."

        Virhevastuu ei siis koske vain myyjäliikettä

        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/da9412df-6e65-46c6-8c68-1b6ecdcfec8c/Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.pdf

        Takuu voi olla myös maahantuojan/jälleenmyyjän (ehkä yhdessä valmistajankin kanssa) myöntämä lisäturva, joskus rajatulla alueella (vallataan markkinoita, uusi tuote/myyjä/valmistaja alueella), joskus lisämaksua vastaan... Ei siis vain valmistajan antama lisäturva.

        Esim. http://www.thomann.de/gb/helpdesk_warranty.html

        Oikaisin hieman tuossa takuuasiassa, koska vain valmistajan antamalla takuulla on EU:n laajuinen, lakiin perustuva velvoite. Saksalaisen jälleenmyyjän tai maahantuojan tuotteilleen anatamalla takuulla ei ole tällaista, lakiin perustuvaa koko EU:n alueella voimassa olevaa turvaa (voi toki olla, mutta ei lakiin perustuvaa).

        Ja tuo toinen kohta, jossa virhevastuu voidaan ulottaa myyjäliikettä edeltävään portaaseen on myös totta, mutta se koskee todellakin vain sitä kyseisen myyjäliikkeen edeltävää myyntiporrasta. Et siis voi saksasta ostamasi laitteen takuuhuoltoasioissa vedota tuotevastuuseen, jos asioit suomalaisen maahantuojan kanssa. Se suomalainen maahantuoja kun ei ole osallistunut kyseisen tavaran toimittajaketjuun missään vaiheessa.

        Eli lyhyesti: Takuu ja virhevastuu on täysin eri asioita ja johtavat erilaiseen menettelyyn vikatapauksissa.

        Selkeitä on kaikissa tapauksissa ottaa aina ensin yhteyttä myyjäliikkeeseen. Myyjäliike sitten antaa lisäohjeet oikeaan toimintaan. Virhevastuu koskee ensisijaisesti aina myyjäliikettä, koska kuluttaja ei voi tietää mikä on edellinen porras myyntiketjussa. Myös laitteen mukana tulleeseen takuutodistukseen kannattaa tutustua. Siinä on yleensä kerrottu oikea menettely ongelmatapauksissa.

        Sinänsä hyvä keskustelu, koska linkkejä kuluttaja-asioihin on tullut muiden toimesta useitakin esiin. Selvästi tämä ketju on saanut ihmiset tutustumaan lakeihin ja takuumenettelyihin EU-suomessa.
        Ei nämä asiat ole aina selkeitä ammattilaisellekaan, saati tavalliselle kuluttajalle.


      • Korjaussarjaa
        -Mika- kirjoitti:

        Oikaisin hieman tuossa takuuasiassa, koska vain valmistajan antamalla takuulla on EU:n laajuinen, lakiin perustuva velvoite. Saksalaisen jälleenmyyjän tai maahantuojan tuotteilleen anatamalla takuulla ei ole tällaista, lakiin perustuvaa koko EU:n alueella voimassa olevaa turvaa (voi toki olla, mutta ei lakiin perustuvaa).

        Ja tuo toinen kohta, jossa virhevastuu voidaan ulottaa myyjäliikettä edeltävään portaaseen on myös totta, mutta se koskee todellakin vain sitä kyseisen myyjäliikkeen edeltävää myyntiporrasta. Et siis voi saksasta ostamasi laitteen takuuhuoltoasioissa vedota tuotevastuuseen, jos asioit suomalaisen maahantuojan kanssa. Se suomalainen maahantuoja kun ei ole osallistunut kyseisen tavaran toimittajaketjuun missään vaiheessa.

        Eli lyhyesti: Takuu ja virhevastuu on täysin eri asioita ja johtavat erilaiseen menettelyyn vikatapauksissa.

        Selkeitä on kaikissa tapauksissa ottaa aina ensin yhteyttä myyjäliikkeeseen. Myyjäliike sitten antaa lisäohjeet oikeaan toimintaan. Virhevastuu koskee ensisijaisesti aina myyjäliikettä, koska kuluttaja ei voi tietää mikä on edellinen porras myyntiketjussa. Myös laitteen mukana tulleeseen takuutodistukseen kannattaa tutustua. Siinä on yleensä kerrottu oikea menettely ongelmatapauksissa.

        Sinänsä hyvä keskustelu, koska linkkejä kuluttaja-asioihin on tullut muiden toimesta useitakin esiin. Selvästi tämä ketju on saanut ihmiset tutustumaan lakeihin ja takuumenettelyihin EU-suomessa.
        Ei nämä asiat ole aina selkeitä ammattilaisellekaan, saati tavalliselle kuluttajalle.

        Sekoitat vielä virhevastuun ja tuotevastuun. Tuotevastuulla tarkoitetaan tuotteen valmistajan, maahantuojan tai myyjän vahingonkorvausvelvollisuutta tuotteen aiheuttamista vahingoista.

        http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/060908f_fi.htm


      • -Mika-
        Korjaussarjaa kirjoitti:

        Sekoitat vielä virhevastuun ja tuotevastuun. Tuotevastuulla tarkoitetaan tuotteen valmistajan, maahantuojan tai myyjän vahingonkorvausvelvollisuutta tuotteen aiheuttamista vahingoista.

        http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/060908f_fi.htm

        Yhteen lauseeseen oli vahingossa pujahtanut sana tuotevastuu, vaikka tarkoitin virhevastuuta.
        Pahoittelen.

        Ja nyt koodaamaan plotteriin uusia karttoja, jotka juuri hankin....


      • on kallis
        -Mika- kirjoitti:

        Yhteen lauseeseen oli vahingossa pujahtanut sana tuotevastuu, vaikka tarkoitin virhevastuuta.
        Pahoittelen.

        Ja nyt koodaamaan plotteriin uusia karttoja, jotka juuri hankin....

        Garminin 3006 bundlattuna tutkan kanssa suomen kartta on hakaniemessä tuplahintainen verrattuna euroopan kauppoihin! Tilaus sisällä, en viitsinyt hakiksesta hakea. Ja ihmettelen kuka viitsi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      157
      1972
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1906
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      119
      1333
    4. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1322
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      430
      1183
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      899
    7. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      856
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      851
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

      Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      221
      731
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      336
      698
    Aihe