Maailmanpolitiikka, Tampere vai Helsinki?

...

Aikomuksena on hakea opiskelemaan joko Helsinkiin maailmanpolitiikkaa tai Tampereelle kansainvälistä politiikkaa. Probleemana vaan se, ettei mulla oo minkäänlaista käsitystä siitä kumpi ois parempi vaihtoehto. Pidän molemmista kaupungeista, Helsingistä ehkä hitusen enemmän ja kurssien sisällöissä ei näytä olevan merkittäviä eroja. En ole onnistunut löytämään kummankaan kurssin sisäänpääsyprosentteja, mutta sen tiedän, että molempiin on pirun vaikea päästä ja tämän vuoksi ei taida molempien pääsykoekirjojen pänttääminen olla vaihtoehtona.

Eli jos sinulla on minkäänlaista tietämystä asiasta, niin kumpaa suosittelisit? Onko Helsinki ihan ehdoton valinta vai onko Tampereella tarjota jotain aivan ainutlaatuista?

6

2923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hall. yo

      Tampereen valttina lienee vapaa sivuaineoikeus. Itse olen tehnyt sivuaineopintoina kansainvälistä politiikkaa, vaikka opiskelenkin hallintotieteitä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kansainvälisen politiikan ja valtio-opin ainejärjestö Iltakoulu ry ei ole kovin aktiivinen organisaatio, joten mikäli opiskelijaelämästä tahtoo saada kaiken irti, valintani olisi todennäköisesti Helsingin valtiotieteellinen.

    • generalisti

      Tampereen yliopistosta en tiedä, mutta oletpahan itsellesi ristin ottamassa, jos Helsinkiin pyrit.

      Näiltä sivuilta saat Helsinkiä koskevat faktatiedot:
      http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/index.html

      Tässä vielä oma linkkinsä Helsinkin valtsikan valintatilastoihin:
      http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/tilastot.htm

      Jälkimmäisen linkin takaa voi lukea, että esim. 2008 maailmanpolitiikan tutkimuksen linjalle otettiin 8-9 prosenttia kokeessa vastauksensa palauttaneista (ja 5-6 % hakemuksen jättäneistä). Prosentti (joka ei kerro kaikkea) on pienempi kuin esim. Helsingin oikiksessa tai Helsingin kauppiksessa.

      Helsingin valtsikasta tiedän sanoa aika paljon hyvää. Koska sisäänpääsy on kuitenkin vaikeaa, mikset hakisi myös Tampereelle, jos pystyt? Mieti ainakin joku varavaihtoehto. Mikä susta tulee sitten isona?

      • ...

        Juu tiedän kyllä, ettei sinne valtsikkaan ihan niin vaan sisään kävellä. En kuitenkaan pitäisi sisäänpääsyä aivan mahdottomana, sillä lukupäätä kyllä löytyy ja ainahan sinne tosiaan ne 17 otetaan ja ihmisiä kai hekin ovat.

        En usko, että Tampereelle haku olisi kovinkaan hyvä varasuunnitelma, sillä toisiin pääsykokeisiin luku vain veisi aikaa ykkösvaihtoehdolta ja osaisin vaan molempien kirjojen asiat keskinkertaisesti, enkä siis pääsisi kumpaankaan paikkaan. Aionkin näillä näkymin panostaa 100% sinne Helsinkiin hakuun. B-suunnitelmakin on olemassa ja sinne uskoisin pääseväni helposti.


      • generalisti
        ... kirjoitti:

        Juu tiedän kyllä, ettei sinne valtsikkaan ihan niin vaan sisään kävellä. En kuitenkaan pitäisi sisäänpääsyä aivan mahdottomana, sillä lukupäätä kyllä löytyy ja ainahan sinne tosiaan ne 17 otetaan ja ihmisiä kai hekin ovat.

        En usko, että Tampereelle haku olisi kovinkaan hyvä varasuunnitelma, sillä toisiin pääsykokeisiin luku vain veisi aikaa ykkösvaihtoehdolta ja osaisin vaan molempien kirjojen asiat keskinkertaisesti, enkä siis pääsisi kumpaankaan paikkaan. Aionkin näillä näkymin panostaa 100% sinne Helsinkiin hakuun. B-suunnitelmakin on olemassa ja sinne uskoisin pääseväni helposti.

        Eihän sisäänpääsy mahdotonta ole. Se asia, johon Helsingin kohdalla ainakin on viime vuosina kiinnitetty huomiota, on, että valintakokeessa on sisäänpääsyyn vaadittu lähes täysiä pisteitä. Virheisiin ei siis ole paljon varaa. Joten kysymys ei ole pelkästään siitä lukupäästä. Esseetyyppinen (?) vastaustekniikka pitää myös hallita, ja sitä kannattaa varmasti itse harjoitella.

        Harmillista on vielä tämä Helsingin päässä käytössä oleva sääntö:
        "Hakija voi hakea ainoastaan yhteen hakukohteeseen eli pääaineeseen (huom. yleisessä valtio-opissa on merkittävä linja, jolle haetaan)."

        Se B-suunnitelma kannattaa kyllä pedata hyvin, koska haaste on kova.


    • hall. yo

      Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei Tampereellekaan ihan yksinkertaista ole päästä opiskelemaan pääaineenaan kansainvälistä politiikkaa. Vuonna 2008 kaikista hakijoista sisään pääsi 8,40%, vuonna 2007 vastaava luku oli 6,43%.

      • elinavaan

        Mä en myös hakemassa tonne maailmanpolitiikan tutkimukseen :)

        Oletko jo aloittanut lukemisen? Mä aloitan huomennsa, olen aika myöhässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe