Maailmanpolitiikka, Tampere vai Helsinki?

...

Aikomuksena on hakea opiskelemaan joko Helsinkiin maailmanpolitiikkaa tai Tampereelle kansainvälistä politiikkaa. Probleemana vaan se, ettei mulla oo minkäänlaista käsitystä siitä kumpi ois parempi vaihtoehto. Pidän molemmista kaupungeista, Helsingistä ehkä hitusen enemmän ja kurssien sisällöissä ei näytä olevan merkittäviä eroja. En ole onnistunut löytämään kummankaan kurssin sisäänpääsyprosentteja, mutta sen tiedän, että molempiin on pirun vaikea päästä ja tämän vuoksi ei taida molempien pääsykoekirjojen pänttääminen olla vaihtoehtona.

Eli jos sinulla on minkäänlaista tietämystä asiasta, niin kumpaa suosittelisit? Onko Helsinki ihan ehdoton valinta vai onko Tampereella tarjota jotain aivan ainutlaatuista?

6

2970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hall. yo

Tampereen valttina lienee vapaa sivuaineoikeus. Itse olen tehnyt sivuaineopintoina kansainvälistä politiikkaa, vaikka opiskelenkin hallintotieteitä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kansainvälisen politiikan ja valtio-opin ainejärjestö Iltakoulu ry ei ole kovin aktiivinen organisaatio, joten mikäli opiskelijaelämästä tahtoo saada kaiken irti, valintani olisi todennäköisesti Helsingin valtiotieteellinen.

• generalisti

Tampereen yliopistosta en tiedä, mutta oletpahan itsellesi ristin ottamassa, jos Helsinkiin pyrit.

Näiltä sivuilta saat Helsinkiä koskevat faktatiedot:
      http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/index.html

Tässä vielä oma linkkinsä Helsinkin valtsikan valintatilastoihin:
      http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/tilastot.htm

Jälkimmäisen linkin takaa voi lukea, että esim. 2008 maailmanpolitiikan tutkimuksen linjalle otettiin 8-9 prosenttia kokeessa vastauksensa palauttaneista (ja 5-6 % hakemuksen jättäneistä). Prosentti (joka ei kerro kaikkea) on pienempi kuin esim. Helsingin oikiksessa tai Helsingin kauppiksessa.

Helsingin valtsikasta tiedän sanoa aika paljon hyvää. Koska sisäänpääsy on kuitenkin vaikeaa, mikset hakisi myös Tampereelle, jos pystyt? Mieti ainakin joku varavaihtoehto. Mikä susta tulee sitten isona?

• ...

Juu tiedän kyllä, ettei sinne valtsikkaan ihan niin vaan sisään kävellä. En kuitenkaan pitäisi sisäänpääsyä aivan mahdottomana, sillä lukupäätä kyllä löytyy ja ainahan sinne tosiaan ne 17 otetaan ja ihmisiä kai hekin ovat.

En usko, että Tampereelle haku olisi kovinkaan hyvä varasuunnitelma, sillä toisiin pääsykokeisiin luku vain veisi aikaa ykkösvaihtoehdolta ja osaisin vaan molempien kirjojen asiat keskinkertaisesti, enkä siis pääsisi kumpaankaan paikkaan. Aionkin näillä näkymin panostaa 100% sinne Helsinkiin hakuun. B-suunnitelmakin on olemassa ja sinne uskoisin pääseväni helposti.

• generalisti
        ... kirjoitti:

Juu tiedän kyllä, ettei sinne valtsikkaan ihan niin vaan sisään kävellä. En kuitenkaan pitäisi sisäänpääsyä aivan mahdottomana, sillä lukupäätä kyllä löytyy ja ainahan sinne tosiaan ne 17 otetaan ja ihmisiä kai hekin ovat.

En usko, että Tampereelle haku olisi kovinkaan hyvä varasuunnitelma, sillä toisiin pääsykokeisiin luku vain veisi aikaa ykkösvaihtoehdolta ja osaisin vaan molempien kirjojen asiat keskinkertaisesti, enkä siis pääsisi kumpaankaan paikkaan. Aionkin näillä näkymin panostaa 100% sinne Helsinkiin hakuun. B-suunnitelmakin on olemassa ja sinne uskoisin pääseväni helposti.

Eihän sisäänpääsy mahdotonta ole. Se asia, johon Helsingin kohdalla ainakin on viime vuosina kiinnitetty huomiota, on, että valintakokeessa on sisäänpääsyyn vaadittu lähes täysiä pisteitä. Virheisiin ei siis ole paljon varaa. Joten kysymys ei ole pelkästään siitä lukupäästä. Esseetyyppinen (?) vastaustekniikka pitää myös hallita, ja sitä kannattaa varmasti itse harjoitella.

Harmillista on vielä tämä Helsingin päässä käytössä oleva sääntö:
        "Hakija voi hakea ainoastaan yhteen hakukohteeseen eli pääaineeseen (huom. yleisessä valtio-opissa on merkittävä linja, jolle haetaan)."

Se B-suunnitelma kannattaa kyllä pedata hyvin, koska haaste on kova.

• hall. yo

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei Tampereellekaan ihan yksinkertaista ole päästä opiskelemaan pääaineenaan kansainvälistä politiikkaa. Vuonna 2008 kaikista hakijoista sisään pääsi 8,40%, vuonna 2007 vastaava luku oli 6,43%.

• elinavaan

Mä en myös hakemassa tonne maailmanpolitiikan tutkimukseen :)

Oletko jo aloittanut lukemisen? Mä aloitan huomennsa, olen aika myöhässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2930
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2622
    3. 148
      2284
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2259
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1880
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1716
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      105
      1664
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      312
      1569
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1469
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1456
    Aihe