Olen n. 35 v. nainen. Kotoisin vanhoillislestadiolaisesta perheestä. "Luovuin" uskostani alle 15 vuotiaana, koska kaikki ystäväni olivat "maailmasta" ja vl-seurakunta oli erittäin ahdistava ja painostava paikka.
Elelin maailmassa nuoruuteni.
25 vuotiaana koin hengellisen herätykseni ahdistavan elämäntilanteen yhteydessä. Se oli hyvin voimakas herätyksen kokeminen. Tulin uskoon ja liityin kasteen kautta helluntaiseurakuntaan.
Kauan tuota "iloa" ei kuitenkaan kestänyt. Tuntui väkisn väännetyltä olla uskovaisten muotissa. Muutuin tekopyhäksi ja elämäni oli teennäistä.
Kun olin voimakkaassa etsikon ajassa, uskovaiset ymmärsivät ja armahtivat, mutta uskoontulon jälkeen "muottiin" oli mahduttava väkisinkin! Tämä oli kuisallisen tuttua lapsuusajoiltanikin. Armohan tunnetusti loppuu siihen alttarille...
En tiedä, olenko uskossa vai en. Ehkä en siis ole? Elän ihan maallistunutta elämää avoliittoineni. Kuitenkin pieni kaipaus siihen ristin juurellekin on... ja suuri helvetin pelko!
En kuitenkaan jaksa enää lähteä seurakuntiin ja muuttumaan. En jaksa! Masennun taas, kun mitään suurta Jumalan ihmettä ei tapahdukkaan, vaan tupakasta on vieroitettava itse itsensä väkisin ja on alettava laulaa ylistyslauluja, joista en "saa" mitään...
Olisiko täällä palstalla joku ihminen, joka haluaisi REHELLISESTI pohdiskella asioita kanssani, ilman "kaanaankielisiä fraaseja"? Kaikki perusasiat ovat minulle selvääkin selvempiä, mutta luonteeni sotii uskovaisuutta (ks. muottiin tunkeutumista) vastaan.
Mitenkähän asiat
36
794
Vastaukset
- persona-non-grata
pitääkö sinun liittyä johonkin ollaksesi uskossa? Ei voi määritellä ihmistä "tosiuskovaksi" sen mukaan, käykö hän aktiivisesti kirkossa tai muissa seurakunnan tilaisuuksissa. Ihminen voi hiljentyä muutenkin, vaikkapa luonnon keskellä tai ihan vain aamiaispöydässä, etc. Sitä voi olla ns. suora yhteys Jumalaan, eikä siinä mitään välikäsiä tarvita.
Se on vain minun subjektiivinen mielipiteeni.- itsekin osittain
samaa mieltä. Kuitenkin, jos Raamatun uskosta puhutaan, tarvitaan porukkaa (uskovaisia ihmisiä) yms.
Nämä kaikki vaikeudet ovat aiheuttaneet sen, etten ole enää varma, mihin uskoa. Onko Jumalaa olemassa? Ennen kaikkea; onko Helvettiä olemassa? Onko Jumala luonut ihmisen, vai onko evoluutioteoria totta?
Kuinka voi varmistaa Taivaspaikkansa, jos ei tiedä, mihin uskoa? Siis jos taivasta onkaan? - Pakanainen
uskonyhteisön. Ihmisen tarvitsee olla perin vahva, jos yksin meinää pärjätä uskonsa kanssa täällä eläessään.
- persona-non-grata
itsekin osittain kirjoitti:
samaa mieltä. Kuitenkin, jos Raamatun uskosta puhutaan, tarvitaan porukkaa (uskovaisia ihmisiä) yms.
Nämä kaikki vaikeudet ovat aiheuttaneet sen, etten ole enää varma, mihin uskoa. Onko Jumalaa olemassa? Ennen kaikkea; onko Helvettiä olemassa? Onko Jumala luonut ihmisen, vai onko evoluutioteoria totta?
Kuinka voi varmistaa Taivaspaikkansa, jos ei tiedä, mihin uskoa? Siis jos taivasta onkaan?päätettävä siitä, mihin uskoo ja mihin ei. Ei kukaan toinen voi sitä kertoa. Neuvoja on vaikea antaa toiselle ja se on toisinaan vaarallistakin, koska tuntematta toista, ei voi tietää millaiset resurssit toisella on käsitellä asioita ja mitä niistä sitten lopulta seuraa. Itse en ottaisi ainakaan moista vastuuta itselleni.
Eikös sillä pääse kuitenkin pitkälle, jos elää elämänsä niin, että tekee toisille sen, mitä haluaisi itselleenkin tehtämän? :) - persona-non-grata
Pakanainen kirjoitti:
uskonyhteisön. Ihmisen tarvitsee olla perin vahva, jos yksin meinää pärjätä uskonsa kanssa täällä eläessään.
sanoit.
- hirvas
enää mihinkään uskonnolliseen liikkeeseen enkä uskontoon, koska siellä toteutuu tämä Raamatun todistus:
Matt.23:1-4
1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Noin on jokaisessa kirkossa ja uskonnossa, ihmiset asettavat raskaita taakkoja toisen kannettavaksi.
Siksipä minun kirkkoni on siinä, missä käteni ristin, kotona, eräkämpällä, tunturissa tai veneessä kalareissulla.
Kenenkään ei tarvitse kuulua yhteenkään uskontoon palvellakseen Jumalaa ja uskoa Jeesukseen Kristukseen. - tarpeensa mukaan
Pakanainen kirjoitti:
Kaikki ihmiset tarvitsevat toista/toisiaan. Jokainen uskova tarvitsee seurakuntaa/uskonyhteisöä, johon kuulua.
Olen jokseenkin eri mieltä siitä, että vahvat pärjäävät hyvin uskossaan. Usein luuloteltu vahvuus on heikkoutta, jota ei uskalleta tunnustaa edes itselleen. Oman heikkouden tunnustaminen on monille äärimmäisen vaikeaa. Siksi moni pelkää ja pakenee pois toisten uskovien joukosta.
Yksin jääminen ei siis ole todellista vahvuutta, vaan vahvuudeksi naamioitua heikkoutta.
On totta, että joillekin ihmisille voi muodostua vääränlainen riippuvuus mihin tahansa asiaan, yhteisöön tai yksilöön. Itsenäisyys ei kuitenkaan merkitse eristyneisyyttä. - Yks-tämmönen
tarpeensa mukaan kirjoitti:
Kaikki ihmiset tarvitsevat toista/toisiaan. Jokainen uskova tarvitsee seurakuntaa/uskonyhteisöä, johon kuulua.
Olen jokseenkin eri mieltä siitä, että vahvat pärjäävät hyvin uskossaan. Usein luuloteltu vahvuus on heikkoutta, jota ei uskalleta tunnustaa edes itselleen. Oman heikkouden tunnustaminen on monille äärimmäisen vaikeaa. Siksi moni pelkää ja pakenee pois toisten uskovien joukosta.
Yksin jääminen ei siis ole todellista vahvuutta, vaan vahvuudeksi naamioitua heikkoutta.
On totta, että joillekin ihmisille voi muodostua vääränlainen riippuvuus mihin tahansa asiaan, yhteisöön tai yksilöön. Itsenäisyys ei kuitenkaan merkitse eristyneisyyttä.että jos ihminen kokee olevansa vahva uskossaan, siis omassa uskossaan, niin se ei ole kovin vahva perusta, mutta jos meistä tulee heikkoja, on Jeesus silloin meidän voimamme ja väkevyytemme. 2 Kor 12:10
- haluaa kuulua
hirvas kirjoitti:
enää mihinkään uskonnolliseen liikkeeseen enkä uskontoon, koska siellä toteutuu tämä Raamatun todistus:
Matt.23:1-4
1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Noin on jokaisessa kirkossa ja uskonnossa, ihmiset asettavat raskaita taakkoja toisen kannettavaksi.
Siksipä minun kirkkoni on siinä, missä käteni ristin, kotona, eräkämpällä, tunturissa tai veneessä kalareissulla.
Kenenkään ei tarvitse kuulua yhteenkään uskontoon palvellakseen Jumalaa ja uskoa Jeesukseen Kristukseen.Sinusta, veli hirvas, välittyy minulle kuva pettyneestä ja siksi ei-onnellisesta ihmisestä. Voin tietysti erehtyä tässäkin päätelmässäni.
En yleensä tee johtopäätöksiä toisista hatarien/olemattomien tietojen perusteella. Sen perusteella, mitä olen kirjoituksiasi seurannut, en toisaalta voi välttyä tuntemukseltani.
Monessa olet mielestäni oikeassa, mutta tapasi esittää asiasi on ehkä syy käsitykseeni. Pahoittelen, jos koet tämän loukkauksena. Se ei ole tarkoitukseni.
Seurakuntaan kuuluminen ei välttämättä merkitse toisten juhdaksi asettumista. Voihan noin itsenäinen kuin sinä helposti karistaa taakoittajat kannoiltaan.
Toisaalta, Raamattu kehoittaa meitä kantamaan toistemme kuormia, mutta käsitykseni mukaan vain niin paljon, niin pitkälle ja siinä mielessä kuin Herra tahtoo. Kyllä uskovat koskettavat toisten taakkoja, ei vain sormellaan, vaan koko käsin kantamalla, jos tarve vaatii. Niin konkreettisesti kuin hengellisestikin.
Hengellistä elämää voi toki elää seurakunnan ulkopuolellakin, mutta todella hengellisesti köyhäksi voi käsitykseni mukaan tulla vain seurakuntayhteydessä. Ja hengellisesti köyhät Jeesus on julistanut autuaiksi.
Asettumalla toisten uskovien hiottavaksi teemme mielestäni parhaan palveluksen itsellemme.
Mainitsemasi luonnossa oleminen ja siellä tai missä tahansa kätensä ristiminen voi tuoda Jumalan läheisyyden yhtä konkreettiseksi ja joskus jopa konkreettisemmaksi kuin muiden uskovien joukossa. Jeesus on silti luvannut olla läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on kokoontuneina Hänen nimessään. - merim.raimo
haluaa kuulua kirjoitti:
Sinusta, veli hirvas, välittyy minulle kuva pettyneestä ja siksi ei-onnellisesta ihmisestä. Voin tietysti erehtyä tässäkin päätelmässäni.
En yleensä tee johtopäätöksiä toisista hatarien/olemattomien tietojen perusteella. Sen perusteella, mitä olen kirjoituksiasi seurannut, en toisaalta voi välttyä tuntemukseltani.
Monessa olet mielestäni oikeassa, mutta tapasi esittää asiasi on ehkä syy käsitykseeni. Pahoittelen, jos koet tämän loukkauksena. Se ei ole tarkoitukseni.
Seurakuntaan kuuluminen ei välttämättä merkitse toisten juhdaksi asettumista. Voihan noin itsenäinen kuin sinä helposti karistaa taakoittajat kannoiltaan.
Toisaalta, Raamattu kehoittaa meitä kantamaan toistemme kuormia, mutta käsitykseni mukaan vain niin paljon, niin pitkälle ja siinä mielessä kuin Herra tahtoo. Kyllä uskovat koskettavat toisten taakkoja, ei vain sormellaan, vaan koko käsin kantamalla, jos tarve vaatii. Niin konkreettisesti kuin hengellisestikin.
Hengellistä elämää voi toki elää seurakunnan ulkopuolellakin, mutta todella hengellisesti köyhäksi voi käsitykseni mukaan tulla vain seurakuntayhteydessä. Ja hengellisesti köyhät Jeesus on julistanut autuaiksi.
Asettumalla toisten uskovien hiottavaksi teemme mielestäni parhaan palveluksen itsellemme.
Mainitsemasi luonnossa oleminen ja siellä tai missä tahansa kätensä ristiminen voi tuoda Jumalan läheisyyden yhtä konkreettiseksi ja joskus jopa konkreettisemmaksi kuin muiden uskovien joukossa. Jeesus on silti luvannut olla läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on kokoontuneina Hänen nimessään.tuli mieleeni, että meneekö "seurakunnasta erossaeläjä" vielä enemmän "piiloon" sittenkun Jumalan Seurakunnat tulevat julkisen vainon kohteeksi Suomessakin ? :(
- hirvas
haluaa kuulua kirjoitti:
Sinusta, veli hirvas, välittyy minulle kuva pettyneestä ja siksi ei-onnellisesta ihmisestä. Voin tietysti erehtyä tässäkin päätelmässäni.
Mainitsemasi luonnossa oleminen ja siellä tai missä tahansa kätensä ristiminen voi tuoda Jumalan läheisyyden yhtä konkreettiseksi ja joskus jopa konkreettisemmaksi kuin muiden uskovien joukossa. Jeesus on silti luvannut olla läsnä siellä, missä kaksi tai kolme on kokoontuneina Hänen nimessään.joka suhteessa onnellinen ihminen, alusta loppuun. Se että joku saattaa kadehtia sitä, kuuluu ihmisluonteeseen.
Olen suorasanainen ja rehellinen, ja minkä olen todennut oikeaksi, minulla ei ole syytä muuttaa käsitystäni, siksi, että joku uskoo johonkin sellaiseen, johon minä en usko.
Näin on, valitettavasti olet erehtynyt, minulla on asiat kunnossa. - persona-non-grata
hirvas kirjoitti:
joka suhteessa onnellinen ihminen, alusta loppuun. Se että joku saattaa kadehtia sitä, kuuluu ihmisluonteeseen.
Olen suorasanainen ja rehellinen, ja minkä olen todennut oikeaksi, minulla ei ole syytä muuttaa käsitystäni, siksi, että joku uskoo johonkin sellaiseen, johon minä en usko.
Näin on, valitettavasti olet erehtynyt, minulla on asiat kunnossa.käsittää, että ihminen voi olla kaikin puolin onnellinen ja elämäänsä tyytyväinen, vaikkei uskoisikaan mihinkään. Saatikka sitä, jotta elämänsä voi siitä huolimatta elää kristillisten oppien mukaan.
Kiva, että sinulla on hyvä olla ja olet tasapainossa itsesi kanssa! - haluaa kuulua
hirvas kirjoitti:
joka suhteessa onnellinen ihminen, alusta loppuun. Se että joku saattaa kadehtia sitä, kuuluu ihmisluonteeseen.
Näin on, valitettavasti olet erehtynyt, minulla on asiat kunnossa.joka suhteessa onnellisten joukkoon.
Minulla ei siis ole syytä kadehtia sinua.
Sen sijaan on syytä onnitella.
En missään tapauksessa ole vaatimassa sinua muuttamaan käsityksiäsi, jotka monilta osin jaan kanssasi. Näin on. - hirvas
haluaa kuulua kirjoitti:
joka suhteessa onnellisten joukkoon.
Minulla ei siis ole syytä kadehtia sinua.
Sen sijaan on syytä onnitella.
En missään tapauksessa ole vaatimassa sinua muuttamaan käsityksiäsi, jotka monilta osin jaan kanssasi. Näin on.aina, että joudun tekemään ajatuksistani, sanoistani ja teoistani henkilökohtaisesti tilin aikanaan Jumalalle.
Se opettaa kunnioittamaan ainakin sitä totuutta, minkä olen ymmärrykselläni saanut irti Raamatusta. Eihän Jumala vaadi minulta enempää, kuin mitä Hän on minulle antanut. Uskon, että Jeesus on asianajajani tarpeen vaatiessa. Miksi ei olisi, koska Hän on luvannut sen kaikille niille, jotka uskovat siihen sanaan, mitä Hän itse opetti.
Minulla on ihan vapaa ja luottavainen olo, koska luotan Jumalan sanaan ja sen lupauksiin.
- Pakanainen
keskustella kanssasi uskonasioista.
Olen Helluntaikodissa kasvanut ja minua ei ole uskonasiat koskaan ahdistaneet eikä muottiin ole laitettu ja eikä siellä muokattu.
Toki Sanaa olen kuullut ja osaan ulkoa kuinka pitäisi elää, jotta saisi sen taivaspaikan. Mutta ei kolahda, ei sitten millään. Seuraan kyllä uskovien juttuja ja ihmettelen.
Helvetin pelko jäi pois jo lapsena. En askartele enää Jumalan olemassa olon kysymyksillä, ainoastaan siksi roikun täällä koska en jaksa lakata ihmettelemästä kuinka joku voi uskoa.
Jos olet trolli, ni ei sekään minua haittaa.
Mitä me ihmiset sille voidaan, jos Kaikkivaltias on päättänyt asiat meidän puolestaan jo ennen kuin synnyimme. Jos heittä helvettiin, niin se on Hänen asiansa ja taivaspaikka aukeaa, se on Hänen asiansa.
Ei kukaan ihminen osaa elää niin, että Hän olisi tyytyväinen.
Ps. lue historiaa miten uskonnot ovat syntyneet ehkä se helpottaa. - täällä.,..
Jos juttelen uskovaisten kanssa tuosta "muotti-asiasta", heillä on aina sama vastaus: "Pyhä Henki kirkastaa asiat, ja halu muutokseen tulee sisältäsi. Muutos ei ole taakka, vaan vapaus..."
He varmaan tarkoittavat hyvää, mutta samalla tuomitsevat minut, minulla ei siis voi olla Pyhää Henkeä, kun muottiin mahtuminen on minulle taakka.- persona-non-grata
käänteisesti niin, että olet päinvastoin rohkea, etkä pelkää muutoksia, niin kuin jotkut kanssasisaresi, jotka ovat oman yhteisönsä "vankeja", vaan haluat elää silti itsenäistä ja vapaatakin elämää (en tarkoita tuolla vapaamielistä), menettämättä siitä huolimatta uskoasi. Vapaana vailla asettamista tiettyihin muotteihin.
- persona-non-grata
osaa antaa tilaa toiselle ... hänenkin tarpeilleen ja haluilleen, toiveilleen vapaudelleen olla oma itsensä. Kyetä hyväksymään ihminen sellaisena, kuin on.
- Pakanainen
he eivät aina muista sitä asiaa, että mikä on hyvä itselle, ei aina ole hyvä toiselle. Ei henkilökohtaista uskontunnetta/uskoa voi jakaa just samalla lailla muden kanssa.
Unohda nuo Pyhän Hengen, kielillä puhumisen ynnä muut uskoon liittyvät asiat. Ole oma itsesi, kyllä nuo em asiat ovat tulevat, jos ovat tullakseen.
Jeesukselle, jonka kautta mennään Isän luokse kelpaa "lahjattomatkin" uskovat.
Ei tässä nyt aleta armolahjoista tai "paremmin muottiin sopivammasta" kilpailemaan, se on ihan yhden tekevää raamtun mukaan. Pelkkä usko riittää, sanoo Jeesus.
Ihmiset nyt vai sattuvat olemaan sellaisia, että haluavat näyttää "miten uskotaan", se on hyvin subjektiivinen eli henkilökohtainen näkemys, meinaan se usko ja myös hyvin intiimi asia, koska jokaisella on ikioma sielu/mieli näin raamatullisesti katsoen. - Viikatenainen
Muottiin meneminen on lihallista. Oikea seurakunta on hengellinen pyhien yhteys, ei mikään suunta, korkkokunta, herätysliike eikä mikään muukaan uskonnollinen järjestö. Lahkoja on lahkojen perään loputtomiin!!Älä mene niihin!! Älä luovuta! Voit tulla uskoon missä vain. Rukoile omassa yksinäisyydessäsi, lue raamattua (vanha käännös), tiedät varmasti perusasiat, pyydä että Jeesus ITSE opettaa ja näyttää sinulle, ja johdattaa sellaisen luokse joka on raitis, vilpitön uskova, tärkeintä on että sinä löydät Jeesuksen. Usko Jumalaan, ei ihmiseen. Arvioi kaikki, ovatko Jumalasta, sillä niin vähän on JUMALASTA. Muutamia helmiä löytyy mm. raamattu- ja profetiapalstalta. Ei täällä, eikä muillakaan lahkopalstoilla. Saattavat käydä, mutta lähtevät näistä pois. Jumala näköjään kutsuu sinua.
Olen uskossa, Olen löytänyt jeesuksen, olen pelastettu, olen vanhurskautettu jne....
Kaikki edellä mainitsemani kuvastaa ihmisen suurta ylpeyttä tyyliin; MINÄ päätin tulla uskoon. MINÄ olen löytänyt jeesuksen, MINÄ olen vanhurskautettu, MINÄ olen synnitön.
Mihin tuolla tavalla ajattelevat ihmiset tarvitsevat Vapahtajaa jokapäiväisessä elämässään? Miten tuollaiset ihmiset tarvitsevat armoa armon perään, joka päivä uudestaan ja uudestaan?
Herrastamme ovat mielestäni tehneet lyömäaseen, jolla ylimielistä ylitunteiluaan jeesuksessaan sitten käyttävät muka "syntisten" helvetintulella pelottelemisiin.- Yks-tämmönen
vaaditaan sua muuttumaan on väärin. Sinä olet uskossa sillä perusteella mitä Kristus on tehnyt puolestasi. Älä koeta itse muuttaa itseäsi tahdonvoimalla, vaan antaudu rukoillen Pyhän Hengen työstettäväksi. Tuo kaikki asiat johon haluat muutosta Jumalan eteen tunnustaen voimattomuutesi asioiden edessä. Älä syytä itseäsi. Me emme pysty muuttamaan itseämme, mutta Pyhälle Hengelle antautuneen ihmisen muuttaa Jumala, ei hetkessä, mutta vähä vähältä ja me emme voi tuota vauhtia määrätä, sillä Jumala antaa kasvun. Anna siis koko elämäsi taisteluineen armollisen Jumalan käsiin tällä tavalla ja ole turvallisella mielellä. Jeesus vie sinut voittoon näissä asioissa.
- että olisi oikein
>Olisiko täällä palstalla joku ihminen, joka haluaisi REHELLISESTI pohdiskella asioita kanssani, ilman "kaanaankielisiä fraaseja"?<
Vähän voisin pohdiskella. Ymmärrän ajatuksesi muottiin joutumisesta. Olen itsekin joskus ollut samassa tilanteessa.
Minun ratkaisuni muottiongelmaan oli irtautuminen ajatuksesta, että Jumala hyväksyy ihmisen/uskovan vain toisten asettamien raamien sisällä.
Paras ahaa-elämykseni oli Jumalan täydellisen hyväksymisen oivaltaminen omalle kohdalleni. Se taas johti muidenkin hyväksymiseen tai ainakin kasvuun sitä kohti.
Jumala-käsityksen muuttuminen voi olla avain sinunkin itsenäistymiseesi "isien perinnäisssäännöistä", joita toki helluntaiseurakunnisssakin edelleen löytyy.
Itsenäistyminen toisten mielipiteiden orjuudesta on vapauttava kokemus. Kaanaankieltä tai ei, mutta Raamatun sanat "Älkää olko ihmisten orja" tarkoittaa, ettei uskovan tarvitse olla toisten uskovienkaan orjia.
Emme tarvitse muutosta toisten tähden, vaan oman itsemme tähden. Muutoksen tarpeen koemme itsessämme ja itsessämme se myöskin tapahtuu. Mielen uudistuksen kautta muuttuminen tapahtuu suuri siellä, minne sinä kaipaat, Jeesuksen ristin juurella.
Rukous laulun sanoin "Kaukaa sinua hain, nyt on pyyntöni vain: Pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään" riittää Jumalalle.
Joidenkin kohdalla voi usko/luulo muottiin pakottamisesta juontua lapsuuden vaatimuksista ja ennen koetusta. Niin voi olla sinunkin kohdallasi. En tiedä.
Minulla on ollut onni kuulua seurakuntaan, jossa koen voivani olla oma itseni. En odota kaikkien hyväksyntää, mutta en koe olevani ei-hyväksytty, vaikka en noudata muiden sääntöjä. Ymmärrän, että kullakin on omat mieltymyksensä, joten en edellytä itsekään minun mallini sopivuutta muille.
Ihmisille mieliksi oleminen vastoin omaa sisäistä näkemystä johtaa mainitsemaasi teennnäisyyteen/tekopyhyyteen. Jos et pidä jonkin sortin lauluista, ei sinun ole pakko laulaa tai kuunnella itselle vastenmielistä musiikkia. Sama pätee muuhun toimintaan.
Uskovaisellekaan ei tee pahaa antiikin filosofien kehoitus tuntea itsensä. Sama ajatus löytyy Raamatustakin, mutta jotta ei tulisi ei-toivottua kaanaankieltä kirjoitettua, olen tässä sinulle mieliksi.
Tärkeintä on, että olemme omana itsenämme Jumalalle otollisia Kristuksen tähden. Siihen ei ole lisäämistä. Hänen tekonsa on täydellinen, ja armo riittää, vaikka ei ikipäivänä alttarille astelisi. Isä kasvattaa itse vähitellen lapsistaan käyttöönsä sopivia astioita, jotka eivät lopulta välttämättä haluakaan elää vain itselleen mieliksi.
Kirjoitat, että masennut, kun suurta Jumalan ihmettä ei tapahdukaan. Oletko tullut ajatelleksi, että sinä itse olet suuri ihme? Juuri sellaisena kuin olet! En minäkään koe mahtuvani mihinkään muottiin.
Olen ihan vapaa eikä minun tarvitse kenellekkään mitään esittää.
En osaa sanoa aamen, enkä hallelujaa oikeaan paikaan ja monesti minun on vaikea yhtyä yhteiseen rukoukseen kokouksissa(viihdyn enemmän omissa rukous hetkissäni).
Ylistyskään ei läheskään aina huvita ja en pidä lainkaan siitä, jos joudun kättelemään vierustoveria tai sanomaan hänelle jotain, niin kuin monesti kokouksessa "hauskasti" joku voi pyytää.
Olen uskovaisen kodin kasvatti ja nuorena tämä muottiin sopimattomuus tuli ilmi siinä, että vietin nuoruuteni ihan jossain muualla, kuin seurakunassa.
En pitänyt edes uskovaisten seurasta ja pakenin paikalta, jos minua yritettiin lähestyä.
Jossain vaiheessa Jumala alkoi minua vetää puoleensa ja tulin ns. herätykseen.
Yritin viimeiseen asti laittaa kampoihin ja pakenin Jumalaa aivan loppuun saakka.
Tiesin, että minun on tehtävä valinta elämässäni ja ymmärsin myös, että Jumalan kutsu voi mennä ohi kohdallani, niin kuin se jo kerran oli mennytkin, kun nuorena siirsin omaa uskon ratkaisuani, enkä ollut kuuliainen Jumalan Hengen kutsulle.
Tein päätöksen antaa sydämeni hänelle joka minua kutsui ja veti puoleensa ja joka rakkaudellaan sai valloittaa minut.
Annoin KOKO sydämeni Jeesukselle ja tein sen ihan yhtä koko sydämisesti kuin senkin, kun aikoinani päätin hylätä hänet.
Olen todella onnellinen tuosta päätöksestä.
En ole vieläkään mikään muottiin sopiva, enkä osaa teeskennellä yhtään mitään, vaan olen oma itseni. Ainavaan monet samat asiat minua ärsyttävät seurakunnassa ja monissa uskovissa(katsos, kun täydellistä seurakuntaa ei ole olemassakaan).
En osaa vieläkään toimia niin kuin monet "ammatti uskovaiset".
Tosin tulen toimeen kaikkien uskovaisten kanssa enkä koe seurakuntaa mitenkään raskaaksi, mutta mikään muottiin sopiva minä en ole.
Perustan uskoni siihen, että olen saanut löytää JEESUKSEN(tai paremminkin hän löysi minut).
Vaikka seurakunta on minulle rakas kaikkine vajavaisuuksineen, niin minä en silti ole uskossa sen takia.
Vaikka ukovaiset ovatkin ihania ja rakkaita minulle (kaikkine vajavaisuuksineen), en minä siltikään ole uskossa heidän takiaan.
Uskoni perustuu täysin siihen, että olen niin rakastunut Jumalaani.
En ole tullut täydelliseksi ja koen olevani heikko monelta kohdin.
Joskus huomaan, että kompastelen uskossani.
Mutta siitä huolimatta minä olen niiiin rakastunut Jeesuksen.
Hän on saanut vallata sydämeni.
Suhde Jeesukseen on ainut perusta omalle uskolleni.
Kaikki muu mikä liittyy vaellukseen, kuten seurakunta ja uskovien yhteys on tärkeää, mutta toisarvoista Jumala suhteen rinnalla.
Tahdoin tällä vain sanoa sinulle, että ole sinäkin vain sitä mitä olet.
Ole ensinnäkin ihan oma itsesi.
Sinun ei tarvitse pinnistää ja yrittää olla jotain mitä et ole.
Jos et sovi muottiin, niin ole sopimatta, Jumala rakastaa sinua juuri sellaisena kuin olet.
Jos, et halua ylistää, niin jätä väliin.
Jos olet langennut, niin hän rakastaa sinua silti eikä hylkää sinua, mutta älä lähde Jeesuksen luota pois minkään synnin tähden vaan pyri pikemminkin lähemmäs.
Hän haluaa vapauttaa sinua kaikista synnin siteistä ja hän taistelee sinun rinnallasi loppuun saakka.
Kaikkein tärkeintä on suhde Jumalaan.
Rukoile ja etsi Jeesusta, anna hänen valloittaa sinun sydämesi rakkaudellaan, niin sinä et koskaan enään hylkää häntä, vaikka et mihinkään muottiin sopisikaan.
Käy seurakunnassa, mutta älä muiden tähden, vaan siksi, että pääsisit kasvamaan uskossa ja Pyhä Henki sasi puhua sinulle siellä vajavaisessa hengellisessä kodissasi.
Monet uskovasten kotien lapset ovat sisällä seurakunnassa ja piireissä.
He osaavat laulaa ja rukoilla seurakunnassa, mutta henkilökohtainen suhde Jeesukseen jää saavuttamatta tai tulee toisarvoiseksi.
Silloin käy niin, että eräänä päivänä sitä vaan ihmettelee, että mitähän ihmettä minä täällä seurakunnassa oikein teen. Tulee tyhjä olo ja koko homma menettää merkityksensä, maailma alkaa kiehtoa ja se on sitten menoa.
Joten aloita siitä tärkeimmästä, eli suhteesta Jeesukseen, niin huomaat, että seurakunta yhteyskin saa ihan uuden merkityksen.vastata aloittajalle. Tämä sinun vastauksesi oli kuitenkin juuri sellainen vastaus jonka minäkin olisin halunnut kirjoittaa. Olet kylläkin kirjoittanut paremmin kuin mitä minä olisin osannut. Vastauksesi on siis minunkin vastaukseni aloittajalle. Olen kokenut monet asiat viestissäsi samoin kuin sinä. Kiitos sinulle Psalmi50.15.
Yhden asian haluaisin kuitenkin lisätä vastaukseksi aloittajalle. Kirjoitit ettet saa mitään ylistämisestä. Olet ymmärtänyt ylistämisen väärin. Eivät uskovat ylistä Jumalaa siksi että he saisivat siitä itse jotakin. Me ylistämme Jeesusta siksi että Hän saisi meidän kiitoksemme ja ylistyksemme. Tämä siksi että Hän on maksanut meistä kalliin hinnan ja me olemme saaneet syntimme anteeksi Hänen nimessään ja veressään. Ylistämme Häntä siitä että Hän on vapauttanut meidät synneistämme verensä voimalla. Ylistämme Häntä siitä että hän on se joka Hän on ja että Hän on arvollinen saamaan ylistyksemme ja kunnioituksemme. Ylistämme Jeesusta siksi että me tunnemme Hänet ja luotamme Häneen kaikissa elämämme tilanteissa. Ylistämme Jeesusta huolimatta siitä kuinka me itse voimme tai mitä me itse ylistämisestä saamme.
Kun ylistämme Häntä oikeista lähtökohdista ja motiiveista, Jumalan Henki mielistyy ja silloin koemme Hänen läsnäolonsa ja saamme siitä siunausta ja voimaa. Pyhän Hengen läsnäolossa on vapaus ja elämä. Elämä on siinä että Jeesus on elämä (Joh 11:25, 14:6).
Psal 147:1
Halleluja! Hyvä on veisata kiitosta meidän Jumalallemme. Se on suloista; ylistäminen on soveliasta.
Psal 22:4
Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
2.Kor 3:17
Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
- ML213
En kuitenkaan jaksa enää lähteä seurakuntiin ja muuttumaan. En jaksa! Masennun taas, kun mitään suurta Jumalan ihmettä ei tapahdukkaan, vaan tupakasta on vieroitettava itse itsensä väkisin ja on alettava laulaa ylistyslauluja, joista en "saa" mitään...
-----
Oletko muuten koskaa havainnut Raamatusta, ettei uskoontullut ihminen liittynyt mihinkään puolueeseen tai yhteisöön tms. Apopstolisena aikana.Siis pohtimisesi liittyä johonkin puolueeseen Helluntai, Vapaasrk,Babtisti jne,, niin tätä käyttäytymistä ei Raamattu tunne.
Kun ihminen tulee uskoon, niin hän vain liittyy paikkakunnallaan uskovien joukkoon ja erikoisesti tämä tulee olle sydämentasolla.Siis ihminen kokee ja tuntee kuuluvansa uskovien ihmisten piiriin.
Aivan sama tunne ja tilanne kun Kuopiossa Romaniperheeseen syntyy lapsi. Hän ymmärtää aikuistuessaan olevansa romani ja kuuluvansa tähän heimoon.On siis sydämentila.Esim. ei hän uskosi, jos joku Kuopion torilla sanoisi, ettei hän ole romani tai kuulu tähön heimoon.
Niin, uskovien yhteys on ilmoitsemista yhteisestä uskosta. - ymmärtäväinen
ymmärtäväni sinua. olen lestadiolaisuuden alueelta ja olen ollut tekemisissä helluntailaisten kanssa. mihinkään väittelyihin ei em. kanssa kannata ryhtyä.Heissäkin on monenlaisia ihmisiä. Olen itse ollut kolmekymmentä vuotta uskossa ja montaa lientä olen maistanut. Myös näitä kirkon herätysliikkeitä. Suo siellä vetelä täällä. Minulla on rauha siitä, etten ole sidottu näihin mihinkään. En luterilaiseen kirkkoonkaan, vaikka siitä nuo lahkot kyllä mmuistuttavat. Usko Jeesukseen on kyllä välttämätön. Lue Raamattua, rukoile, Herra ilmestyy, kun olet kärsivällinen. Usko vaikka et näe tai koe mitään. Siitä sinut autuaaksi julistetaan.
- tuhat ja yksi
Tuosta Kristinuskosta enkä usko Jeesukseen Jumalana !
Kerron täälläkin minkälaista tietoa tai uskomusta asioista olen kokenut ja mielestäni ole tavallaan velkaa Helluntalaisillekkin kertomuksen siitä kuinka harhaisia käsityksiä he ovat esittäneet !!
- ei löydy paikkaa seurakunni...
Lue sanaa rukouksessa! Rukoile ja rukoile! Kanna kaikki murheesi, ilosi ja asiasi Jeesuksen eteen!
Seurakunnat ovat täynnä raatelevaisia susia lammasten vaatteissa. Jotka repivät oikeasti Jumalaa etsivät ihmiset kappaleiksi. Toki saattaa siellä vielä olla oikeastikin Pyhän Hengen johdossa olevia immeisiä. Mutta tänä päivänä ne ovat harvinaista herkkua.
Toki kannattaa käydä eri seurakuntien tilaisuuksissa ja lukea hengellistä kirjallisuutta. Lue Kalevi Lehtisen kirja: sinulle. On tosi hyvä ja uskoa rakentava kirja. Kuuntele radio Deitä. On kristillinen radiokanava ja sieltä tulee tosi hyvää hengellistä ohjelmaa.- aloittaja....
Todella hyviä vastauksia sain. Uskovaisissa on näköjään ajattelevia ihmisiä :)
Minulle tapahtui kaksi suurta "eksytystä" uskossa olo aikanani:
1. Veljeni itsemurha. Se olisi voinut kasvattaakin uskoa, mutta toisin kävi.
2. Raamatun sanan ja srk:ssa kuulemani julistuksen ristiriidat. "Tutkikaa kaikki!" Sanoo Iso Kirja. Halusin tutkia, tein tyhmästi. Kaikki kaatuilut, kielilillä yhtäaikaa pulputukset, ihmeiden julistaminen.... Myös se, mistä tässäkin ketjussa joku kirjoitti: Liittyminen seurakuntaan? "Romanivertaus." Kehoitetaan käymään monissa seurakunnissa ja valitsemaan sopivin? Olen itsekin lukenut Raamatusta, että seurakuntaan synnytään uudesti ylhäältä.
Nämä asiat eksyttivät minua pois seurakunnan yhteydestä ja myös sitä kautta Jumalasta. - Yks-tämmönen
aloittaja.... kirjoitti:
2. Raamatun sanan ja srk:ssa kuulemani julistuksen ristiriidat. "Tutkikaa kaikki!" Sanoo Iso Kirja. Halusin tutkia, tein tyhmästi. Kaikki kaatuilut, kielilillä yhtäaikaa pulputukset, ihmeiden julistaminen.... Myös se, mistä tässäkin ketjussa joku kirjoitti: Liittyminen seurakuntaan? "Romanivertaus." Kehoitetaan käymään monissa seurakunnissa ja valitsemaan sopivin? Olen itsekin lukenut Raamatusta, että seurakuntaan synnytään uudesti ylhäältä.
Nämä asiat eksyttivät minua pois seurakunnan yhteydestä ja myös sitä kautta Jumalasta.vankilakierteessä, ja varmasti kovia kokeneesta miehestä. Hän tuli vankilassa uskoon, ja pois päästyään, kun hänellä ei ollut mitään seurakunta yhteyttä, hän kysyi uskovalta äidiltään; Mihin minä nyt menen? Äidin vastaus oli; Mene sinne missä sinua rakastetaan.
- kotiin
Yks-tämmönen kirjoitti:
vankilakierteessä, ja varmasti kovia kokeneesta miehestä. Hän tuli vankilassa uskoon, ja pois päästyään, kun hänellä ei ollut mitään seurakunta yhteyttä, hän kysyi uskovalta äidiltään; Mihin minä nyt menen? Äidin vastaus oli; Mene sinne missä sinua rakastetaan.
äidin luo. Äidit rakastavat lapsiaan melkein yhtä vahvasti ja pyyteettömästi kuin Jeesus rakastaa syntisiä.
- ei löydy paikkaa seurakunnista
aloittaja.... kirjoitti:
Nämä asiat eksyttivät minua pois seurakunnan yhteydestä ja myös sitä kautta Jumalasta.Hei! Laitan sulle vielä pikaisesti muutaman nettiosoitteen, jotka ovat ihan kivoja uskoa rakentavia sivuja.
http://www.whoisjesus-really.com/finnish/default.htm
www.radiodei.fi
Lisäksi netin kautta voi kuunella myös Jukka Norvannon radioraamattukoulua osoitteessa:
http://www.rkk-sansa.net/
Tärkeää on kuitenkin, että itsekkin luet raamattua. Muista kuitenkin rukoilla ennen raamatun lukemista, että Jeesus olisi siinä sinun kanssasi ja avaisi sinulle raamatun sanan.
Näistä on ollut ainakin minulle paljon iloa ja apua uskoni alkutaipaleella. Ja löytyy toki paljon paljon muutakin. Aina kaikkeen kannattaa suhtautua kriittisesti, eikä mennä uskomaan ihan kaikkia suoraan päätä helvettiin tuomitsevia "profeettoja". Yleensä merkki siitä, että nyt liikutaan vaarallisilla vesillä on omaan "sydämeen" tuleva "ahdistus."
Rukoile Herramme Jeesuksen Kristuksen edessä, että hän opettaisi sinua ja ohjaisi oikealle tielle. Ja jos et joskus jaksa rukoillakkaan, niin sano vaan -kiitos Jeesus-!
Minä siunaan sinua rakas ystäväni tällä alkavalla taipaleella Jeesuksen Kristuksen kanssa:
Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua. Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleen ja antakoon sinulle rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
Ole siunattu rakas ystäväni!
Etköpähän sille Jumalalle, joka itsestäänkin sanoo "Minä olen se, mikä olen", mahda kelvata aivan sellaisesi.
Erilaisuuden sietokyvyn puutteen, omista peloista nousevan turvallisuuden tarpeen, toisiin ihmisiin kohdistuvan hallitsemisvietin, jotakuinkin toimivan seurakuntajärjestyksen, ym. moninaisten syiden takia eri uskovaisten ryhmät (kuten me kaikki ihmiset yleisemminkin) pyrkivät "valamaan" toiset hmiset hyväksymiinsä "muotteihin". Tuskimpa nämä jonkun tietyn uskonnollisen yhteisön tuottamat muottiin sopivat "standartoidut valokset" ovat kuitenkaan sen kummempia kuin muottiin sopimaton "uniikkikappale". Helpommallahan he tosin saattavat päästä epäilykset torjuvassa ja kysymykset kieltävässä, useinkin luutuneessa uskossaan kuin ihminen, jonka osana on etsiä, epäillä, kysyä ja ihmetellä. Ehkäpä kuitenkin tällaisen ihmisen kohdalla Elämä itse toimii enemmän tuon ihmisen "muotinvalajana" kuin jonkin seurakunnan hengellinen mutta kuintenkin vain inhimillinen auktoriteetti.
Ei sinun tarvitse suurta Jumalan ihmettä kovin kaukaa hakea. Sinä itse olet jo suuri Jumalan ihme.- Pakanainen
Me olemme jumalan kuvia. Eli meissä on kaikki mitä jumalassakin? Siksi emme pysty näkemään Jumalaa, sillä Hän on meissä kaikissa samankaltaisina kuvina?
- ketura
Jokainen ihminen täällä maan päällä elää jonkinnäiköisessä muotissa. Ihminen on laumaeläin. Siksi Raamatussakin verrataan lampaisiin.
Jos uskot, on se ihan jees. Jos et usko, saatkin epäillä ja asioita on hyvä miettiä ja niistä puhua. Tutustu kuitenkin lähdetietoihin, ettet eksy tyhjänpäiväisiin jaaritteluihin tai väittelyihin (tai väittämiin).
Uskohan on sydämen asia. Seuraa sydämesi ääntä ja käytä järkeäsi toteuttaaksesi unelmaasi. Kai sinulla joku unelma on? Jos ei ole unelmaa, mutta on uskoa, rukoile Jumalaa antamaan sinulle unelma, jota kohti voit kulkea.
Anna tilaa rakkaudelle. Se on sisäsyntyistä. Kehitä sitä. Ja rukoile. Sen kai osaat. Jos et osaa, niin rukoile rukoilemisen taitoa. Saat mitä pyydät. Muotti olet jo omassa itsessäsi. Sisin on tärkein.
Eipä muuta. Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662169
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu152156- 1091642
- 1301576
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4741340- 871125
- 54961
- 49911
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä234834Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa361832