JEESUS JA SAMARIALAINEN NAINEN
Joh. 4:1-26
--
Jeesus jättää Juudean ja siirtyy Galileaan läpi Samarian (3,4). Sykar-nimisessä Samarian kaupungissa hän tapaa samarialaisen naisen keskipäivän aikaan kaivolla (5,6).
Nainen saapuu kaivolle ammentamaan vettä.
Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda" (7). Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat (http://fi.wikipedia.org/wiki/Samarialaiset) . Nainen ihmetteleekin:
"Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa” (9).
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." (10).
Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista.
Hän luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi.
Jeesus tarkentaa sanomaansa:
"Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"13,14).
Edelleen nainen käsittää väärin (15), kunnes Jeesuksen kaikkitietävyys avaa naisen ymmärryksen (19).
Jeesus kyselee naisen perhesuhteista, joita nainen yrittää ensin peitellä (16,17).
Jeesuksen naisen yksityiselämää koskeva paljastus (18) koskettaa naisen omaatuntoa ja herättää hänessä kunnioitusta Jeesusta kohtaan (19).
Nainen ei kysy ”profeetalta”, miten hän saisi syntinsä anteeksi ja kelpaisi Jumalalle, vaan ottaa esille vuosisatoja juutalaisten ja samarialaisten välillä vallinneen riitakysymyksen;
Onko oikea rukouspaikka Garissimin vuorella vai Jerusalemissa (20).
Näin vaihtamalla puheenaihetta nainen yrittää kääntää kiusallisen yksityiselämäänsä koskevan keskustelun toisaalle.
Jeesus opettaa, ettei Uuden Liiton palvelus ole paikkaan sidottu (21-24).
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (24).
Jeesus ilmoittaa naiselle, että hän Messias (25,26): ”Minä se olen”.
Kun luemme 4. lukua eteenpäin, huomaamme, että naisessa oli syntynyt usko Kristukseen.
Tätä ilosanomaa naisen oli kiire julistamaan muillekin Sykarin asukkaille.
Vesiastia, jota hänen oli tultava uudelleen hakemaan (28), sai nyt jäädä.
--
Mitä opittavaa meillä on Jeesuksen keskusteluista samarialaisen naisen kanssa?
Kuinka meidän tulisi lähestyä muita ihmisiä?
(Miten "evankelioida"?)
Jeesus ja samarialainen nainen, Joh.4:1-26
17
808
Vastaukset
Virsi 80
--
1.
Rakkauden, armon lähde
Jeesus ompi pohjaton!
Ken ois kuollut synnin tähden,
niin kuin Jeesus kuollut on?
Ken ois eestä pilkkaajainsa,
vainoojainsa, murhaajainsa
käynyt kovaan kuolohon?
2.
Jeesus on sen yksin tehnyt,
yksin hän, ei kukaan muu.
Hän on vaivat, tuskat nähnyt,
joit ei kertoa voi suu.
Nöyränä hän kaiken kantoi,
nöyränä hän henkens antoi
vuoteenansa ristinpuu.
3.
Minkä tähden kaiken vaivan
Jeesus kärsinyt on niin?
Rakkaudestansa aivan
meihin kurjiin syntisiin
Jeesus astui kuolon vaivaan
avatakseen meille taivaan,
meidän tähden kärsi niin.
4.
Miksi tuskan kalvaa annat
sieluas, sä syntinen?
Miksi syntein taakkaa kannat?
Katso, Kristus kantoi sen!
Sovitusta saarnatahan,
rohkaistu siis uskomahan
anteeksanto syntien.
5.
Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,
vaikka rintaas tuska suuri
kalvaa liekein polttavin.
Kaikkein synnit Jeesus kantoi,
kaikkein tähden itsens antoi
ristiin, kärsimyksihin.- vettä "saastaiselta"
naiselta... kohotti näin naisen itsetuntoa antoi onnistumisen iloa, asettumalla samalle tasolle... ehkä jopa alemmas... naisen oli helppo kohdata syyllisyytensä.
Sillon kun moititaan olisi syytä ensin antaa myönteistä palautetta... mitä herkempi ja ylpeempi tyyppi, sitä enemmän..."... naisen oli helppo kohdata syyllisyytensä".
--
Aivan!
Ihmisen on vaikea kohdata ja tunnustaa omaa syyllisyyttään ja syntisyyttään.
(Vrt. fariseus ja publikaani,Lk.18:9-14).
Vikaa nähdään vain toisissa.
Jeesus lähestyi naista hänen omasta elämäntilanteestaan käsin.
Jeesus sanoi ensimmäiseksi: ”Anna minun juoda!”. Hän aloitti käsillä olevasta tilanteesta, eikä: ”Sinä olet syntinen ihminen”.
Kunnioitus toista kohtaan avaa ovia ihmisen sisimpään.- cybo-ceronimo-cabriel-61
//Sillon kun moititaan olisi syytä ensin antaa myönteistä palautetta... mitä herkempi ja ylpeempi tyyppi, sitä enemmän...//
- Eli annetaan risti-riitaisia emotionaalisia singnaaleja, jotta saadaan kohteen defenssimekanismit "rikki", kyse on nyky-aikaisesta aivo-pesu-mallista, jolla saadaan psyyge tehokkaammin rikki kuin pelkällä kiusaamisella.
Pyrkimys on disorientaatioon sekä psyyken rikkomiseen ja ajatusten indoktrinoimiseen.
Loppujen lopuksi ihminen pystyy maallisella mielellään, järkeilyllään selittelemään minkä tahansa asian omaksi edukseen.
Sydämessään ihminen kuitenkin tietää tai aavistaa "totuuden", sitä ei ulkoa voi häneen ihmiset tuoda.
- - Ei Raamattua saa
Tapio522 kirjoitti:
"... naisen oli helppo kohdata syyllisyytensä".
--
Aivan!
Ihmisen on vaikea kohdata ja tunnustaa omaa syyllisyyttään ja syntisyyttään.
(Vrt. fariseus ja publikaani,Lk.18:9-14).
Vikaa nähdään vain toisissa.
Jeesus lähestyi naista hänen omasta elämäntilanteestaan käsin.
Jeesus sanoi ensimmäiseksi: ”Anna minun juoda!”. Hän aloitti käsillä olevasta tilanteesta, eikä: ”Sinä olet syntinen ihminen”.
Kunnioitus toista kohtaan avaa ovia ihmisen sisimpään.tulkita noin ja ihan omin päinsä. Teuvo-setä suuttuu ja kertoo Saatanalle.
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Sillon kun moititaan olisi syytä ensin antaa myönteistä palautetta... mitä herkempi ja ylpeempi tyyppi, sitä enemmän...//
- Eli annetaan risti-riitaisia emotionaalisia singnaaleja, jotta saadaan kohteen defenssimekanismit "rikki", kyse on nyky-aikaisesta aivo-pesu-mallista, jolla saadaan psyyge tehokkaammin rikki kuin pelkällä kiusaamisella.
Pyrkimys on disorientaatioon sekä psyyken rikkomiseen ja ajatusten indoktrinoimiseen.
Loppujen lopuksi ihminen pystyy maallisella mielellään, järkeilyllään selittelemään minkä tahansa asian omaksi edukseen.
Sydämessään ihminen kuitenkin tietää tai aavistaa "totuuden", sitä ei ulkoa voi häneen ihmiset tuoda.
-cybo-ceronimo-cabriel-61 -
"Eli annetaan risti-riitaisia emotionaalisia singnaaleja, jotta saadaan kohteen defenssimekanismit "rikki", kyse on nyky-aikaisesta aivo-pesu-mallista,..."
--
Käytät paljon "ammattitermejä", joita en kaikkia ymmärrä.
Aivopesu lienee hyvin yleistä monissa uskonnollisissa ja muissakin piireissä.
Toisaalta; eikö ole hyvä asia, että voisi jollekkin luotettavalla henkilölle avautua arkojenkin henkilökohtaisten asioittensa suhteen ja saada apua syyllisyyteensä.
Samarialainen nainen tuli kaivolle päivän kuumimpaan aikaan poiketen näin yleisistä tavoista.
Hän todennäköisesti häpesi tilannettaan ja joutui siten eristäytymään muista kaihtaen naapurinaisten tapaamista.
Jeesus sai luotua lämpimän ja kunnioittavan suhteen naiseen.- cybo-ceronimo-cabriel-61
Tapio522 kirjoitti:
cybo-ceronimo-cabriel-61 -
"Eli annetaan risti-riitaisia emotionaalisia singnaaleja, jotta saadaan kohteen defenssimekanismit "rikki", kyse on nyky-aikaisesta aivo-pesu-mallista,..."
--
Käytät paljon "ammattitermejä", joita en kaikkia ymmärrä.
Aivopesu lienee hyvin yleistä monissa uskonnollisissa ja muissakin piireissä.
Toisaalta; eikö ole hyvä asia, että voisi jollekkin luotettavalla henkilölle avautua arkojenkin henkilökohtaisten asioittensa suhteen ja saada apua syyllisyyteensä.
Samarialainen nainen tuli kaivolle päivän kuumimpaan aikaan poiketen näin yleisistä tavoista.
Hän todennäköisesti häpesi tilannettaan ja joutui siten eristäytymään muista kaihtaen naapurinaisten tapaamista.
Jeesus sai luotua lämpimän ja kunnioittavan suhteen naiseen.//Toisaalta; eikö ole hyvä asia, että voisi jollekkin luotettavalla henkilölle avautua arkojenkin henkilökohtaisten asioittensa suhteen ja saada apua syyllisyyteensä.//
- Perinteinen taktiikka [aivopesu], eli suora syyllistäminen kehittää[yleensä] ali-tajuisen vihan niivittäjiä kohtaan ja aivo-pesun vaikutus häviää melko nopeasti, tämä taktiikka [aivo-pesu] vaatii siis jatkuvasti vahvistamista. Nyky-aikainen taktiikka [aivo-pesu] tuottaa paljon voimakkaampia ja pysyvämpiä tuloksia, ns. "rakkaus"pommituksella ehkäistään se, että henkisiä manipuloijia/kiduttajia kohtaan ei nouse viha [kuten perinteisessä kiusaamis'taktiiikassa käy] ja siten ehdollistetut refleksit pysyvät tehokkaammin voimassa.
Sama tekniikka on muuten useilla vanhemmilla lapsiaan kohtaan käytössä, tosin tietämättömyyttään ja vilpittömästi rakkauden nimissä.
Tuollainen avatuminen voi johtaa helposti alistumiseen,suvaitsemattomaan kiihkomielisyyteen ja älylliseen itsemurhaan.
Keskustelu voi alkaa ensin jumalan rakkaudesta ja hetken päästä otetaan "pillistä kiinni" ;) ja taotaan raamatulla päähän.
Kyse on myrkkyn[hallinta/valta] kätkemisestä "rakkauteen"[katalyytti].
Tästä kumpuaa usko ehdottomaan auktoriteettiin, siis yksinkertaisesti vain käskystä 'tehdä niin' "rakkauden" nimessä[aivo-pesun tuloksena], jättäen omat aivot ja tahdon narikkaan. cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Toisaalta; eikö ole hyvä asia, että voisi jollekkin luotettavalla henkilölle avautua arkojenkin henkilökohtaisten asioittensa suhteen ja saada apua syyllisyyteensä.//
- Perinteinen taktiikka [aivopesu], eli suora syyllistäminen kehittää[yleensä] ali-tajuisen vihan niivittäjiä kohtaan ja aivo-pesun vaikutus häviää melko nopeasti, tämä taktiikka [aivo-pesu] vaatii siis jatkuvasti vahvistamista. Nyky-aikainen taktiikka [aivo-pesu] tuottaa paljon voimakkaampia ja pysyvämpiä tuloksia, ns. "rakkaus"pommituksella ehkäistään se, että henkisiä manipuloijia/kiduttajia kohtaan ei nouse viha [kuten perinteisessä kiusaamis'taktiiikassa käy] ja siten ehdollistetut refleksit pysyvät tehokkaammin voimassa.
Sama tekniikka on muuten useilla vanhemmilla lapsiaan kohtaan käytössä, tosin tietämättömyyttään ja vilpittömästi rakkauden nimissä.
Tuollainen avatuminen voi johtaa helposti alistumiseen,suvaitsemattomaan kiihkomielisyyteen ja älylliseen itsemurhaan.
Keskustelu voi alkaa ensin jumalan rakkaudesta ja hetken päästä otetaan "pillistä kiinni" ;) ja taotaan raamatulla päähän.
Kyse on myrkkyn[hallinta/valta] kätkemisestä "rakkauteen"[katalyytti].
Tästä kumpuaa usko ehdottomaan auktoriteettiin, siis yksinkertaisesti vain käskystä 'tehdä niin' "rakkauden" nimessä[aivo-pesun tuloksena], jättäen omat aivot ja tahdon narikkaan.cybo-ceronimo-cabriel-61-
Kysymys sinulle ja muillekkin:
Mistä tunnet todellisen auttajan?
(En nyt tarkoita pelkästään aineellisen avun tuojaa).
Tosiasiahan on, että me ihmiset tarvitsemme toinen toisiamme- niin aineellisesti kuin henkisesti/hengellisesti.- cybo-ceronimo-cabriel-61
Tapio522 kirjoitti:
cybo-ceronimo-cabriel-61-
Kysymys sinulle ja muillekkin:
Mistä tunnet todellisen auttajan?
(En nyt tarkoita pelkästään aineellisen avun tuojaa).
Tosiasiahan on, että me ihmiset tarvitsemme toinen toisiamme- niin aineellisesti kuin henkisesti/hengellisesti.//Mistä tunnet todellisen auttajan?//
- Riippuu siitä mitä apua tarvitsee.
Naapurissa majaileva Kylmäsen Usko voi melkoisella varmuudella ja todellisella antaumuksella pilkkoa naisellisen ja yksin asuvan hennon Mäen Annan poltto-puut, mutta voiko Mäen Anna luottaa Kylmäsen Uskon muihin lupauksiin? cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Mistä tunnet todellisen auttajan?//
- Riippuu siitä mitä apua tarvitsee.
Naapurissa majaileva Kylmäsen Usko voi melkoisella varmuudella ja todellisella antaumuksella pilkkoa naisellisen ja yksin asuvan hennon Mäen Annan poltto-puut, mutta voiko Mäen Anna luottaa Kylmäsen Uskon muihin lupauksiin?Mistä kukaan voi tietää, etteikö auttajalla ole "ketunhäntä kainalossa" tai "oma lehmä ojassa"?
(http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kulttuuri-ja-viihde/keskustelu/t1653025)- cybo-ceronimo-cabriel-61
Tapio522 kirjoitti:
Mistä kukaan voi tietää, etteikö auttajalla ole "ketunhäntä kainalossa" tai "oma lehmä ojassa"?
(http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kulttuuri-ja-viihde/keskustelu/t1653025)Siinähän se. :)
- ei kannatakaan
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Toisaalta; eikö ole hyvä asia, että voisi jollekkin luotettavalla henkilölle avautua arkojenkin henkilökohtaisten asioittensa suhteen ja saada apua syyllisyyteensä.//
- Perinteinen taktiikka [aivopesu], eli suora syyllistäminen kehittää[yleensä] ali-tajuisen vihan niivittäjiä kohtaan ja aivo-pesun vaikutus häviää melko nopeasti, tämä taktiikka [aivo-pesu] vaatii siis jatkuvasti vahvistamista. Nyky-aikainen taktiikka [aivo-pesu] tuottaa paljon voimakkaampia ja pysyvämpiä tuloksia, ns. "rakkaus"pommituksella ehkäistään se, että henkisiä manipuloijia/kiduttajia kohtaan ei nouse viha [kuten perinteisessä kiusaamis'taktiiikassa käy] ja siten ehdollistetut refleksit pysyvät tehokkaammin voimassa.
Sama tekniikka on muuten useilla vanhemmilla lapsiaan kohtaan käytössä, tosin tietämättömyyttään ja vilpittömästi rakkauden nimissä.
Tuollainen avatuminen voi johtaa helposti alistumiseen,suvaitsemattomaan kiihkomielisyyteen ja älylliseen itsemurhaan.
Keskustelu voi alkaa ensin jumalan rakkaudesta ja hetken päästä otetaan "pillistä kiinni" ;) ja taotaan raamatulla päähän.
Kyse on myrkkyn[hallinta/valta] kätkemisestä "rakkauteen"[katalyytti].
Tästä kumpuaa usko ehdottomaan auktoriteettiin, siis yksinkertaisesti vain käskystä 'tehdä niin' "rakkauden" nimessä[aivo-pesun tuloksena], jättäen omat aivot ja tahdon narikkaan.kertoa ihan kaikkea kaikille... mut Jeesukselle voi kertoo kaiken, hän tietää pahimmat asiat meistä... ja myös parhaimmat.
kaikkia aarrekammioita (ja mutasammioita) ei pidä paljastaa kaikille... kuningas Hiskia esitteli omaisuuttaan baabelin lähettiläille seurauksena oli RYÖSTÖÄ, joka tosin toteutui vasta hänen lastensa aikana, koska hän nöyrtyi. Mekin voijaan joutua henkisesti ryöstettäväksi.
Psalmeissakin kerrotaan henkilöstä joka odotti sääliä mutta sai jotain muuta.
- lakkiluke (ei kirj.)
...tuosta kertomuksesta?
Ensimmäisinä tulevat mieleen suvaitsevaisuus erilaisia ihmisryhmiä kohtaan. Ennakkoluulojen hälventäminen myös.
Kysymys lienee kuitenkin vartauskuvallisesta tapahtumasta, eikä todellisesta. Ei sillä mitään väliä ole, opetushan on tärkeintä. Samalla tavoin opetetaan kaikissa uskonnoissa, vertausten ja tarinoiden avulla.
Minulle oheinen tarina tuo mieleen sen, mitä suosittelen tämänkin palstan "totuuksien julistajille," eli vilpittömyyden, suvaitsevuuden ja myös sen, että tuskin kannattaa asettaa itseään historian korkealle henkisesti kehittyneiden ihmisten vertaiseksi, joista Jeesus lienee ollut eräs. Heitä on ollut ennen ja jälkeen Raamatun aikojen ja ei ole tavatonta vaikka olisi nykyäänkin. Tosin läheskään kaikki eivät ole "profeettoja" tai "evankelistoja," vaan elävät ja toimivat aivan muissa tehtävissä. Karsimaksikin tuota ominaisuutta kutsutaan.- .muualta
niitä jotka ajattelivat eri tavoin kuin hän ja vieraaseen kansallisuuteen kuuluminenkin kirvoitti häneltä tällaisen: "26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."Nimitystä koiranpenikka käytetään lähi-idässä yhä vierasheimoisista ja se on hyvin alentava, koiria pidettiin ja pidetään siellä saastaisina.
Kaivokertomukseen on koottu kliseitä sekä pantu samarialianen nainen uskomaan kuten myöhemmät kristityt, tavalla joka oli hänen uskonnolleen että juutalaisuudelle täysin vieras ja käyttäytymään muutenkin tapojen vastaisesti joten se ei voi perustua todelliseeen tapahtumaan ainakaan tuossa muodossa. - lakkiluke ( ei kirj.)
.muualta kirjoitti:
niitä jotka ajattelivat eri tavoin kuin hän ja vieraaseen kansallisuuteen kuuluminenkin kirvoitti häneltä tällaisen: "26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."Nimitystä koiranpenikka käytetään lähi-idässä yhä vierasheimoisista ja se on hyvin alentava, koiria pidettiin ja pidetään siellä saastaisina.
Kaivokertomukseen on koottu kliseitä sekä pantu samarialianen nainen uskomaan kuten myöhemmät kristityt, tavalla joka oli hänen uskonnolleen että juutalaisuudelle täysin vieras ja käyttäytymään muutenkin tapojen vastaisesti joten se ei voi perustua todelliseeen tapahtumaan ainakaan tuossa muodossa.,..ja taas kerran paljastuu uskontojen paradoksi. Se, että kuinka hyvää ne muutamissa asioissa, kuten yksinkertaisissa elämänohjeissa julistavatkaan, löytyy pintaa syvemmältä perimmäinen tarkoitus. Se on halu hallita ihmisiä ja kansanjoukkoja. Milloin lupaamalla taivasosuutta jos kuulija tekee niin ja näin. Milloin pelottelemalla vaikkapa pabylonialaisella taruolennolla saatanalla, jos ei tee, kuten sanan julistaja haluaa. Pelko on vahva ase hallitsemisessa ja sitä käytetään häikäilemättä viimeistään silloin kun hyvät lupaukset ja suostuttelu ei johda haluttuun päämäärään. Siispä voidaan todeta, että olipa kyse mistä tahansa katsomuksesta tai opista, dogmista, on siinä puolueettomasti tarkasteltuna aina jonkinlainen "ketunhäntä kainalossa." Eli, jos et ole minun puolellani, olet minua vastaan, olet vihollisen leivissä. Mutta tämähän on aivan inhimillistä homo sapiensien keskuudessa, sillä eihän muuten olisi edes minkäänlaista yhteiskuntaa.
.muualta kirjoitti:
niitä jotka ajattelivat eri tavoin kuin hän ja vieraaseen kansallisuuteen kuuluminenkin kirvoitti häneltä tällaisen: "26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."Nimitystä koiranpenikka käytetään lähi-idässä yhä vierasheimoisista ja se on hyvin alentava, koiria pidettiin ja pidetään siellä saastaisina.
Kaivokertomukseen on koottu kliseitä sekä pantu samarialianen nainen uskomaan kuten myöhemmät kristityt, tavalla joka oli hänen uskonnolleen että juutalaisuudelle täysin vieras ja käyttäytymään muutenkin tapojen vastaisesti joten se ei voi perustua todelliseeen tapahtumaan ainakaan tuossa muodossa.Jeesus ei kieltänyt apuaan pakanoiltakaan.
Mark. 7:24-30 kertoo, kuinka Jeesus lähtee luvatun maan rajojen ulkopuolelle pakanoitten keskuuteen.
Vaikka Jeesuksen työ rajoittui vain Israeliin, niin saattoi Jeesuksen apu tulla pakanallekin. Kanaanilainen vaimo on ”esikoislyhde” pakanakunnan laajalta vainiolta, samoin kuin sadanpäämies (Mark.8:5-13).
Joh. 10:16
--
”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen”.
Kaikki ihmiset, niin juutalaiset kuin pakanatkin (”muut lampaat), jotka kuulevat Jeesuksen äänen, saavat olla Hänen paimennettavinaan.
Paavali on samaa mieltä:
Gal. 3:27,28:
” Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa”.
- Ilo Herrasa
Aamen tämää on yksi raamatun paikka jota minua on puhutellu pitkää ja mitää minä ymmärän ja mitää jumalan henki on minulle itse anntanu viisauta käsitää on..Etää tuo Nainen oli kaikillta hyljäty koki yksinäisyten tunnetä ja oli riikinäinen sisäisesti..ja myös epää onnistunu omisa vaalinoisa. Ja kun Jeesus sano Naiselle menee ja haje miehesi? Hän vasta ei minulla ole miestä ..Nainen puuhui totta. Ja Tottus Tekee meität Vapaksi . Sinä Nainen koki varmankin täydellisen vapauden ja sytyi liekki sydämesä kertoman täätä muillekin. Sihen kuuluu Jumalan antaama Ilo Rauhaa Ja Rakkaus ...Aamen kiitos jeesus kaikesta .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433364Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3602435Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162415Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!801688- 861375
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69956- 73896
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25732Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4684