Lastentarhanopettajaksi? Kysymyksiä teille!

Kaipaisi vastauksia

Olen tällä hetkellä työharjoittelussa päiväkodilla, ja mielessä on alkanut pyöriä olisiko tämä ala nyt sitten se oikea mulle. Jos te alalla työskentelevät/opiskelevat voisitte kertoa vastauksia muutamiin kysymyksiin, olisin tosi kiitollinen.

-Miksi valitsit tämän alan? (kerro myös alan plussat ja miinukset!)
-Oliko vaikeaa saada opiskelupaikkaa?
-Millaista alan opiskelu käytännössä on? Olen harkinnut tampereen yliopistoa erityisesti. Kertokaa kaikkea mahdollista mitä opintoihin sisältyy!
-Millaisia luonteenpiirteitä lto:lta olisi hyvä löytyä?
-Pärjääkö lastentarhanopettajan palkalla?
-Onko opiskelussa tai myöhemmin työelämässä mahdollisuutta kansainvälisyyteen?
-Jos yliopistopaikka menee sivusuun, mutta paikka amk:sta taas aukeaa, kannattaako paikka ottaa vastaan? Olisinko sosionomina huonommassa asemassa lto:n työtä hakiessa? Tiedän, että sosionomilla ei ole esiopettajan pätevyyttä, mutta voiko pätevyyden hankkia sosionomi-tutkinnon jälkeen jos niikseen tulee?
-Onko varhaiskasvatusta opiskelleella muita työmahdollisuuksia kuin lto:n työt? Missä muualla lto voi työskennellä kuin päiväkodissa?

Auttaisi todella paljon kartoittamaan yleiskuvaa alasta ja opiskelusta jos viitsisitte vastailla :) Näiden kysymysten lisäksi yksi aika suuri asia mitä olen miettinyt on se, että kun pääsykokeissahan on myös toiminnallinen osuus, niin onko siinä haitaksi jos ei ole aivan yltiösosiaalinen ihminen? Olen ajoittain ehkä hieman arka ja kärsin jonkin asteen sosiaalisten tilanteiden pelosta (tässä takana mm. huono itseluottamus ja lievä koulukiusaaminen), mutta olen kuitenkin omasta mielestäni nykyään paljon rohkeampi kuin ennen ja kehittynyt paljon. Voiko siis valituksi tulla näilläkin luonteenpiirteillä varustettuna? Itse näen asian kuitenkin niin, että minulta löytyy paljon ymmärrystä ja kykyä nähdä muiden ihmisten ongelmat ja syyt heidän toimintojensa takana, ja vastoinkäymiset ovat kehittäneet mulle tarkat tuntosarvet ihmisten ja heidän tunteidensa suhteen. Miten voisin tuoda näitä asioita esiin pääsykokeissa?

3

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

"Pärjääkö lastentarhanopettajan palkalla?"

Pärjää, mutta ei sillä juhlita. Kannattaa hankkia hyvin tienaava mies :)

"Onko opiskelussa tai myöhemmin työelämässä mahdollisuutta kansainvälisyyteen?"

Ei tule ainakaan mieleen.. ellei mene muihin kuin oman alan hommiin

"voiko pätevyyden hankkia sosionomi-tutkinnon jälkeen jos niikseen tulee?"

Ei käsittääkseni, vaan pätevyyteen vaaditaan yliopisto-tutkinto.

• Sosionomi (lto)

Moi!

Vaikka sosionomin (amk) tutkinto ei anna esiopetuspätevyyttä, voi sen hankkia tutkinnon jälkeenkin. Ainakin Espoossa voi päästä vakituisesta (?) työpaikasta täydennyskoulutukseen. Se on melko kallista, mutta ilmeisesti joitain stipendejä siihen voi hakea. Itse tiedän monen näin tehneen. Itselläni ei tosin ole asiasta omakohtaista kokemusta, sillä vaihdoin alaa, koska päiväkotityöt eivät olleet minulle sopivia.

• eivoihankk

olen lukenut jostain, kun itse olin vasta hakemassa okl:n ja sosionomiksi (okl pääsin ja valmistunutkin jo olen) että vain sellaisilla sosionomeilla olisi ollut joskus mahdollisuus hakea täydennystä tutkintoonsa ja saada esiopetuspätevyys, jotka ovat valmistuneet joskus aikaisemmin (vuosilukua en muista). Nykyään esiopetuspätevyyden saa vain yliopistosta ja omasta mielestäni hyvä näin, koska ne ovat kuitenkin kaksi eri tutkintoa, toisesta sen saa ja toisesta ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe