Kun teiden kunnossapitoon on yhö vähemmän rahoja pitää muistaa että suolaus on eniten teitä kuluttava tekijä.
http://www.klokast.se/SARA/Bergsalt.html
"Varje saltning innebär en temperaturchock för vägbanan, eftersom temperaturen inom någon minut kan sjunka från 0-6 minusgrader till 21-26 minusgrader. Vägslitaget beror huvudsakligen på att saltet inklusive tillsatsämnen förstör asfaltens bindemedel samt att termochockerna orsakar söndersprängning av vägbanan. Vägverkets reaktion på så kallade termochocker är inte att minska saltningen, utan att man beställer en ny typ av asfalt vid nästa omläggning av vägbanan. Denna nya typ av asfalt är så tät att den inte släpper igenom smältvattnet. Konsekvenserna av detta är att man istället måste ut och salta oftare. Smältvattnet ligger kvar på vägbanan och fryser när temperaturen faller .... åstadkommande blixthalka made by Vägverket ! Enligt en undersökning redovisad av TVs Trafikmagasin är endast 5% av vägslitaget orsakat av dubbar, resten beror bland annat på vägsaltning"
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=474126
"VTT tutki muun muassa nastarenkaiden vaikutusta tien kulumiseen viime keväänä. Pahiten tie kärsii sateella, jolloin kuluminen on jopa viisinkertaista kuivaan keliin nähden. Siksi tutkija Timo Unholan mukaan syksyn märillä keleillä tiet kuluvat vielä enemmän kuin keväällä."
Teiden pitäminen suolauksella läpi talven märkinä ja suolauksen aiheuttama sulamis-jäätymiseroosio sekä edellä kuvattu lämpötilashokki ovat meillä pääsyy teiden kulumiseen.
Ja kun muistetaan suolauksen muut haitat:
- yllättävä liukkaus kun suolattu tie jäätyy
- huono näkyvyys
- valheellinen illuusio kesäkelistä talvella
- suolauksen myötä nousseet nopeudet
- suolaloskan vaarallisuus
- jne
Onko suolauksessa siis lainkaan järkeä? Parempi vaihtoehto on nastat ja suolaamattomat hyvin auratut tiet.
Suolan voisi korvata veden ja hiekan sekoituksella, joka tarttuu nopeasti tiehen. Hiekka hieman suolaa on vanha ja hyväksi koettu liukkaudentorjuntamenetelmä. Tätä seosta vois sirotella hieman vain risteyksiin, ylämäkiiin jne ja se antaa on pitkäkestoinen liukkaudentorjuntamentelmä verrattuna suolaukseen, joka johtaa sulamis-jäätymis kierteen vuoksi 24 h suolaralliin maanteillä
Tänä päivänä auraus on tosi huonoa kun kaikki resurssit pannaan suolaralliin I-luokan teillä.
Tiesuolaus - teiden tuho
Fakta juttu
2
634
Vastaukset
- koko suolaus
Tiehallinnon sivuilla lukee että "suolaus liuottaa bitumia ja irroittaa paloja asfaltista" sitten toisaalla lukee ettei määrärahat riitä kaikkiin teiden korjauksiin.
Ahhahaa vetävät varmaan aasinhäntää että suolataanko vai korjataanko ja aivan laillisesti.
Liukkaankelin ajokoe ja ajokortti pakolliseksi !! - suolattais
niin tiehallinnolta loppuis työt... valtio häviäs verotuloissa hirveitä määriä ku autot ei ruostuis... ja mikä parasta: pohjavedet ei suolaantuis! lopputulos: ei täytä suomalaisen ajatusmaailman kriteerejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1365541Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1673191- 282577
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4512384- 2012285
- 1811802
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1211399Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.361212Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721016Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?83985