Kun teiden kunnossapitoon on yhö vähemmän rahoja pitää muistaa että suolaus on eniten teitä kuluttava tekijä.
http://www.klokast.se/SARA/Bergsalt.html
"Varje saltning innebär en temperaturchock för vägbanan, eftersom temperaturen inom någon minut kan sjunka från 0-6 minusgrader till 21-26 minusgrader. Vägslitaget beror huvudsakligen på att saltet inklusive tillsatsämnen förstör asfaltens bindemedel samt att termochockerna orsakar söndersprängning av vägbanan. Vägverkets reaktion på så kallade termochocker är inte att minska saltningen, utan att man beställer en ny typ av asfalt vid nästa omläggning av vägbanan. Denna nya typ av asfalt är så tät att den inte släpper igenom smältvattnet. Konsekvenserna av detta är att man istället måste ut och salta oftare. Smältvattnet ligger kvar på vägbanan och fryser när temperaturen faller .... åstadkommande blixthalka made by Vägverket ! Enligt en undersökning redovisad av TVs Trafikmagasin är endast 5% av vägslitaget orsakat av dubbar, resten beror bland annat på vägsaltning"
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=474126
"VTT tutki muun muassa nastarenkaiden vaikutusta tien kulumiseen viime keväänä. Pahiten tie kärsii sateella, jolloin kuluminen on jopa viisinkertaista kuivaan keliin nähden. Siksi tutkija Timo Unholan mukaan syksyn märillä keleillä tiet kuluvat vielä enemmän kuin keväällä."
Teiden pitäminen suolauksella läpi talven märkinä ja suolauksen aiheuttama sulamis-jäätymiseroosio sekä edellä kuvattu lämpötilashokki ovat meillä pääsyy teiden kulumiseen.
Ja kun muistetaan suolauksen muut haitat:
- yllättävä liukkaus kun suolattu tie jäätyy
- huono näkyvyys
- valheellinen illuusio kesäkelistä talvella
- suolauksen myötä nousseet nopeudet
- suolaloskan vaarallisuus
- jne
Onko suolauksessa siis lainkaan järkeä? Parempi vaihtoehto on nastat ja suolaamattomat hyvin auratut tiet.
Suolan voisi korvata veden ja hiekan sekoituksella, joka tarttuu nopeasti tiehen. Hiekka hieman suolaa on vanha ja hyväksi koettu liukkaudentorjuntamenetelmä. Tätä seosta vois sirotella hieman vain risteyksiin, ylämäkiiin jne ja se antaa on pitkäkestoinen liukkaudentorjuntamentelmä verrattuna suolaukseen, joka johtaa sulamis-jäätymis kierteen vuoksi 24 h suolaralliin maanteillä
Tänä päivänä auraus on tosi huonoa kun kaikki resurssit pannaan suolaralliin I-luokan teillä.
Tiesuolaus - teiden tuho
Fakta juttu
2
599
Vastaukset
- koko suolaus
Tiehallinnon sivuilla lukee että "suolaus liuottaa bitumia ja irroittaa paloja asfaltista" sitten toisaalla lukee ettei määrärahat riitä kaikkiin teiden korjauksiin.
Ahhahaa vetävät varmaan aasinhäntää että suolataanko vai korjataanko ja aivan laillisesti.
Liukkaankelin ajokoe ja ajokortti pakolliseksi !! - suolattais
niin tiehallinnolta loppuis työt... valtio häviäs verotuloissa hirveitä määriä ku autot ei ruostuis... ja mikä parasta: pohjavedet ei suolaantuis! lopputulos: ei täytä suomalaisen ajatusmaailman kriteerejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753497
- 622654
- 792482
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582358Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912297- 421833
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2131763- 441729
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141403EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1481370