Tuttu hakee C1-koulutusta Helsingin seudulta, Uudeltamaalta tai Lohjan suunnasta.
Onko antaa vinkkiä?
C ei sitten käy mitenkään.
C1-koulutusta?
40
2278
Vastaukset
- kiki
Vielä vähään aikaan saatavana yleistä C1 koulutusta.
Tosin jos jokin paikka opettaa C1E-korttia niin sieltä voi ehkä saada myös C1 opetusta- Desert storm
Tuostahan minä turkulaisittain vallan viisastusin.
Yleistä ja yleistä... - tottakai!!!!!!!!!!
Desert storm kirjoitti:
Tuostahan minä turkulaisittain vallan viisastusin.
Yleistä ja yleistä...siellä taatusti onnistuu tuo(kin), onhan se kuitenkin tän palstan suosituin koulu
- Desert storm
tottakai!!!!!!!!!! kirjoitti:
siellä taatusti onnistuu tuo(kin), onhan se kuitenkin tän palstan suosituin koulu
Ei(pä) ole sielläkään, kumma juttu.
- miksi ei C?
Mua vähän kiinnostaa tietää, että miksi ajaa C1 kortti eikä C ajokorttia suoraan? Terveysvaatimukset esimerkiksi noilla korteilla on samat, kurssi on sama, ainoa mikä ratkaisee kumman kortin saa, on se, että mitä rastittaa sinne ajokorttilupahakemukseen, ja sitten sen mukasella autolla inssissä. Eli samalla rahalla saa joko C1 tai C luokan ajokortin.
Jos tietäisin, missä voi ajaa C1 luokan ajokortin, voisin sen myös kertoakkin, mutta en taida nyt tietää yhtään, mikä on tuolla tuttusi asuu.- Desert storm
tuossa on vain ajoneuvon koossa, joten mahdollisesti jotain traumaa isommasta.
Eipä suostu kertomaan. - kiki
Vaikka isompi koko, huomattavasti vaikeammat vaihteet ja jarrut, vaikeammat hallintalaitteet, yms yms.
Mutta taas jokin C1-luokan ajoneuvo on usein jopa ulkomitoiltaan pakua pienempi, tai samaa autoa saa jopa pakuna 10 kilon erotuksella... Tausta: Haluaisin ajaa matkailuautoa, jonka suurimmaksi tieliikenteessä sallituksi kokonaismassaksi on rekisteröity 3850 kg. Lähes jokainen matkailuauto voitaisiin rekisteröidä siten, mutta käytännössä ne rekisteröidään yleensä 3500 kg:lle, kun ostajat haluavat ajaa niitä B-kortilla. Kun matkailuauton oma massa on usein jo tehtaalla yli 3000 kg ja siihen on sen jälkeen lisätty Suomessa kaasupullot, lokarit, Webasto, ehkä pyöräteline, yms, ja säiliöön 100 litraa käyttövettä, auton massa on jo hyvin lähellä 3500 kg ennen kuin yhtään matkustajaa ja heidän matkatavaroita on kyydissä. Auton kapasiteetin täysimittainen hyödyntäminen laillisesti edellyttäisi rekisteröintiä yli 3500 kg kokonaismassalle ja siis C1-korttia.
Nykyinen tilanne: Kun autokouluilla ei ole C1-luokan autoja, se pakottaa hankkimaan C-kortin. Autokoulun ja ajokokeen joutuu siis suorittamaan tavallisella kuorma-autolla, jonka massa on esim. 11 tonnia. Ne ovat aivan eri rakenteisia kuin matkailuautot, joista useimmat ovat Fiat Ducato -pohjaisia. Ducaton jarrut, vaihteet ja koko auto on toteutettu pakettiautotekniikalla. Toisaalta kuorma-autoista puuttuu sellaista tekniikkaa, joka on tavallista matkailuautoissa, kuten nestekaasulla tai 230V verkkovirralla toimivat laitteet tai avattavat akryyli-ikkunat. Kuormakin sidotaan ihan eri tavalla. Kaikkiin noihin liittyy tiettyjä turvallisuusohjeita. Käsittelykoulutus olisi mielekkäämpää hankkia saman kokoisella ja rakenteisella autolla, jolla kortin saanut aikoo myöhemmin ajaa.
Yhteenveto: On olemassa suurikin piilevä tarve C1-korteille, mutta kun autokouluilla ei ole sellaista tarjontaa, kyseiset autot rekisteröidään mahdollisuuksien mukaan niin, että niitä saa ajaa B-kortilla. Valtaosa matkailuautoilijoista on eläkeläisiä, kuten minäkin. Itselläni on juuri huomenna kuorma-auton ajotunti ja lähiaikoina ajokoe, jossa arvioidaan kuorma-auton käsittelytaitoa, vaikka tiedän, etten koskaan I- ja II-vaiheen ajokokeiden jälkeen tule ajamaan kuorma-autoa. Mitä järkeä siinä on?- kiki
Timontti kirjoitti:
Tausta: Haluaisin ajaa matkailuautoa, jonka suurimmaksi tieliikenteessä sallituksi kokonaismassaksi on rekisteröity 3850 kg. Lähes jokainen matkailuauto voitaisiin rekisteröidä siten, mutta käytännössä ne rekisteröidään yleensä 3500 kg:lle, kun ostajat haluavat ajaa niitä B-kortilla. Kun matkailuauton oma massa on usein jo tehtaalla yli 3000 kg ja siihen on sen jälkeen lisätty Suomessa kaasupullot, lokarit, Webasto, ehkä pyöräteline, yms, ja säiliöön 100 litraa käyttövettä, auton massa on jo hyvin lähellä 3500 kg ennen kuin yhtään matkustajaa ja heidän matkatavaroita on kyydissä. Auton kapasiteetin täysimittainen hyödyntäminen laillisesti edellyttäisi rekisteröintiä yli 3500 kg kokonaismassalle ja siis C1-korttia.
Nykyinen tilanne: Kun autokouluilla ei ole C1-luokan autoja, se pakottaa hankkimaan C-kortin. Autokoulun ja ajokokeen joutuu siis suorittamaan tavallisella kuorma-autolla, jonka massa on esim. 11 tonnia. Ne ovat aivan eri rakenteisia kuin matkailuautot, joista useimmat ovat Fiat Ducato -pohjaisia. Ducaton jarrut, vaihteet ja koko auto on toteutettu pakettiautotekniikalla. Toisaalta kuorma-autoista puuttuu sellaista tekniikkaa, joka on tavallista matkailuautoissa, kuten nestekaasulla tai 230V verkkovirralla toimivat laitteet tai avattavat akryyli-ikkunat. Kuormakin sidotaan ihan eri tavalla. Kaikkiin noihin liittyy tiettyjä turvallisuusohjeita. Käsittelykoulutus olisi mielekkäämpää hankkia saman kokoisella ja rakenteisella autolla, jolla kortin saanut aikoo myöhemmin ajaa.
Yhteenveto: On olemassa suurikin piilevä tarve C1-korteille, mutta kun autokouluilla ei ole sellaista tarjontaa, kyseiset autot rekisteröidään mahdollisuuksien mukaan niin, että niitä saa ajaa B-kortilla. Valtaosa matkailuautoilijoista on eläkeläisiä, kuten minäkin. Itselläni on juuri huomenna kuorma-auton ajotunti ja lähiaikoina ajokoe, jossa arvioidaan kuorma-auton käsittelytaitoa, vaikka tiedän, etten koskaan I- ja II-vaiheen ajokokeiden jälkeen tule ajamaan kuorma-autoa. Mitä järkeä siinä on?Hommaat sen C-kortin, jos et kerran ikinä tule ajamaan kuorma-autoa?
kiki kirjoitti:
Hommaat sen C-kortin, jos et kerran ikinä tule ajamaan kuorma-autoa?
Kiki, ilmeisesti luit viestini lopun, mutta et sen alkua. Haluaisin siis ajaa matkailuautoa, jonka suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on hiukan yli 3500 kg, esimerkiksi 3800 kg.
Tilanne on edellä kuvaamistani syistä sellainen, että hyvin monet matkailuautot ajavat liikenteessä yli 3500 kg:n painoisina, vaikka niiden rekisteriotteessa suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on 3500 kg. Suomessa poliisi ei ole vielä niitä punninnut, mutta Ruotsissa ja Saksassa niitä punnitaan. Jos autossa on ylikuormaa, siitä saa sakon. Jos kuljettajalla on vain B-kortti, tulee toinen sakko ajokortitta ajosta.- kiki
Timontti kirjoitti:
Kiki, ilmeisesti luit viestini lopun, mutta et sen alkua. Haluaisin siis ajaa matkailuautoa, jonka suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on hiukan yli 3500 kg, esimerkiksi 3800 kg.
Tilanne on edellä kuvaamistani syistä sellainen, että hyvin monet matkailuautot ajavat liikenteessä yli 3500 kg:n painoisina, vaikka niiden rekisteriotteessa suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa on 3500 kg. Suomessa poliisi ei ole vielä niitä punninnut, mutta Ruotsissa ja Saksassa niitä punnitaan. Jos autossa on ylikuormaa, siitä saa sakon. Jos kuljettajalla on vain B-kortti, tulee toinen sakko ajokortitta ajosta.Kyllä se kuorma-auto on.
Monen mielestä esim 3510 kilonen fiiatti ei ole kuormuri, mutta se kyllä on....
Eli jos tulet ajamaan laitetta joka tulee vaatimaan väh c1 ajokortin, tulet ajamaan kuormuria, kuormureita on montaa eri kokoa, pieniä ja isoja... kiki kirjoitti:
Kyllä se kuorma-auto on.
Monen mielestä esim 3510 kilonen fiiatti ei ole kuormuri, mutta se kyllä on....
Eli jos tulet ajamaan laitetta joka tulee vaatimaan väh c1 ajokortin, tulet ajamaan kuormuria, kuormureita on montaa eri kokoa, pieniä ja isoja...Kuorma-autoja ovat vain tavaran kuljetukseen tarkoitetut autot, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg.
Matkailuauto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle matkustajalle, on sen massasta riippumatta aina M1-luokan henkilöauto.
C1-kortti antaa seuraavat ajo-oikeudet:
- Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja on enintään 7500 kg, ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään 8 matkustajalle.
- Yhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
- B-ajokorttiluokkaan kuuluvat ajoneuvot.- mitä siitä sitten
Timontti kirjoitti:
Kuorma-autoja ovat vain tavaran kuljetukseen tarkoitetut autot, joiden kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg.
Matkailuauto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle matkustajalle, on sen massasta riippumatta aina M1-luokan henkilöauto.
C1-kortti antaa seuraavat ajo-oikeudet:
- Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja on enintään 7500 kg, ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään 8 matkustajalle.
- Yhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
- B-ajokorttiluokkaan kuuluvat ajoneuvot.eli kokonaispiano yli 3500, eli tarvitaan se C kortti
mitä siitä sitten kirjoitti:
eli kokonaispiano yli 3500, eli tarvitaan se C kortti
Kun kokonaispaino on 3500-7500 kg, riittäisi C1-kortti. C-kortin joutuu ajamaan vain sen vuoksi, että autokoulussa ei ole C1-luokan autoa.
- sitten?
Timontti kirjoitti:
Kun kokonaispaino on 3500-7500 kg, riittäisi C1-kortti. C-kortin joutuu ajamaan vain sen vuoksi, että autokoulussa ei ole C1-luokan autoa.
mutta kyllä sille C-kortille tulee silloin käyttöä jos sitä tarvitsee sen asuntoauton ajoon.
Mutta C1 korttia ei juurikaan missään autokoulussa saa... - BC taskussa
sitten? kirjoitti:
mutta kyllä sille C-kortille tulee silloin käyttöä jos sitä tarvitsee sen asuntoauton ajoon.
Mutta C1 korttia ei juurikaan missään autokoulussa saa...Jos tilanne nyt sitten on se, että täytyy isomman kuormurin rattiin hypätä, niin kannattaa suhtautua asiaan positiivisesti, kuin pienenä mukavana elämyksenä ikään :)
Ei se (vähäinen) "liian ison" auton ajamisen oppi varmasti ojaan kaada; sen jälkeen osaa paljon paremmin huomioida liikenteessä vaikkapa kuorma-autojen tilantarvetta. Omasta mielestäni oman henkilöautonkin vekslailu on helpompaa, kun on vähänkin pyöritellyt isoa autoa, jonka kanssa on oppinut seuraamaan peileistä, kuinka se taittuu vaikkapa ahtaassa paikassa sekä toisaalta kääntymiseen tarvittavan tilan hahmottaminen paranee.
Kannattaa muuten valita sellainen autokoulu, jossa on suht nykyaikainen kuorma-auto, niillä on mukavampi ajaa kuin jollain museorötisköillä. - mutta kannataa
BC taskussa kirjoitti:
Jos tilanne nyt sitten on se, että täytyy isomman kuormurin rattiin hypätä, niin kannattaa suhtautua asiaan positiivisesti, kuin pienenä mukavana elämyksenä ikään :)
Ei se (vähäinen) "liian ison" auton ajamisen oppi varmasti ojaan kaada; sen jälkeen osaa paljon paremmin huomioida liikenteessä vaikkapa kuorma-autojen tilantarvetta. Omasta mielestäni oman henkilöautonkin vekslailu on helpompaa, kun on vähänkin pyöritellyt isoa autoa, jonka kanssa on oppinut seuraamaan peileistä, kuinka se taittuu vaikkapa ahtaassa paikassa sekä toisaalta kääntymiseen tarvittavan tilan hahmottaminen paranee.
Kannattaa muuten valita sellainen autokoulu, jossa on suht nykyaikainen kuorma-auto, niillä on mukavampi ajaa kuin jollain museorötisköillä.kuitenkin varmsistua että se auto jolla saa ison c:n sisältää kuitenkin ihan normaalit 5 tai 6 vaihdetta, ja vain kaksi akselia, koska kyseessä on kuitenkin harjoitteluauto.
Mutt kyllä silti olisi hyvä saada myös tuota C1 opetusta, koska tosiaan, moni ei tarvitse koskaan isoa c:tä - että lain mukaan
BC taskussa kirjoitti:
Jos tilanne nyt sitten on se, että täytyy isomman kuormurin rattiin hypätä, niin kannattaa suhtautua asiaan positiivisesti, kuin pienenä mukavana elämyksenä ikään :)
Ei se (vähäinen) "liian ison" auton ajamisen oppi varmasti ojaan kaada; sen jälkeen osaa paljon paremmin huomioida liikenteessä vaikkapa kuorma-autojen tilantarvetta. Omasta mielestäni oman henkilöautonkin vekslailu on helpompaa, kun on vähänkin pyöritellyt isoa autoa, jonka kanssa on oppinut seuraamaan peileistä, kuinka se taittuu vaikkapa ahtaassa paikassa sekä toisaalta kääntymiseen tarvittavan tilan hahmottaminen paranee.
Kannattaa muuten valita sellainen autokoulu, jossa on suht nykyaikainen kuorma-auto, niillä on mukavampi ajaa kuin jollain museorötisköillä.C1 kortti pitää ajaa väh 4000 kiloisella autolla, eli semmonen "pakettiauton näkönen" pikkauto ei kuitenkaan tohon käy.
Mutta olisi voitu lakia joskus tehdä paremmaksi, eli että C1 kortti voidaan ajaa väh 3510 kiloisella autolla, ja vaadittaisiin 3 ajokertaa, sekä 1 teoriatunti jossa käsitellään lainsäädäntöä (piirturit, ajoajat, ajokorttiluokat) sekä tietenkin pelkkä ajokoe.
Mutta kun ei niin ei.
Oikeastaan minua huvittaa nykylaki, saan tosta vaan mennä ajelemaan neljä akselista 12 metriä autoa, jota tuskin osaisin edes saada liikkellee. eli en ole minäkään koskaan C1 korttia isompaa vaativaa autoa ajanut - 112apua
että lain mukaan kirjoitti:
C1 kortti pitää ajaa väh 4000 kiloisella autolla, eli semmonen "pakettiauton näkönen" pikkauto ei kuitenkaan tohon käy.
Mutta olisi voitu lakia joskus tehdä paremmaksi, eli että C1 kortti voidaan ajaa väh 3510 kiloisella autolla, ja vaadittaisiin 3 ajokertaa, sekä 1 teoriatunti jossa käsitellään lainsäädäntöä (piirturit, ajoajat, ajokorttiluokat) sekä tietenkin pelkkä ajokoe.
Mutta kun ei niin ei.
Oikeastaan minua huvittaa nykylaki, saan tosta vaan mennä ajelemaan neljä akselista 12 metriä autoa, jota tuskin osaisin edes saada liikkellee. eli en ole minäkään koskaan C1 korttia isompaa vaativaa autoa ajanutVai pelkkä ajokoe? Muistelisin, et oliko se joku EU direktiivi, vai mikälie oli, että pitää se teoriakoekkin olla. Mutta tuossa olen kanssasi samaa mieltä, että C1 ajokortin saamisen ehtoja voisi hieman löysätä, siinä koulutuksen määrässä, sitä mä nyt tarkoitan. Nykylaki täällä Suomessa ei kannusta hankkimaan laisinkaan C1 ajokorttia, vaan tekee siitä lähinnä rahan tuhlaamista, kun samalla rahalla saa täyden C-ajokorin. Muistaakseni jossain muuallapäin Eurooppaa sen C1 ajokortin pystyi saamaan vähän helpomalla kun mitä se täällä Suomessa on.
Joo, itse olen kerran ajanut autokoulun jälkeen sellaista isoa kuormista, ihan kunnon nuppia. - tuolleista
mutta kannataa kirjoitti:
kuitenkin varmsistua että se auto jolla saa ison c:n sisältää kuitenkin ihan normaalit 5 tai 6 vaihdetta, ja vain kaksi akselia, koska kyseessä on kuitenkin harjoitteluauto.
Mutt kyllä silti olisi hyvä saada myös tuota C1 opetusta, koska tosiaan, moni ei tarvitse koskaan isoa c:täMiksi siinä pitäisi olla vain 2 akselia ja 5 tai 6 vaihdetta? Itse ajoin oman C-korttini autolla, missä oli 3 akselia ja 10 vaihdetta, enkä ole asiaa katunut. Kyllä se oli ihan opettavaista, jos meinaa ajaa jatkossakin isoja kuormiksia, ja muutenkin on viisasta ajaa se C-kortti aina oikeen kokosella autolla, saa parhaan tuntuman asiaan.
- tähän näin
Timontti kirjoitti:
Tausta: Haluaisin ajaa matkailuautoa, jonka suurimmaksi tieliikenteessä sallituksi kokonaismassaksi on rekisteröity 3850 kg. Lähes jokainen matkailuauto voitaisiin rekisteröidä siten, mutta käytännössä ne rekisteröidään yleensä 3500 kg:lle, kun ostajat haluavat ajaa niitä B-kortilla. Kun matkailuauton oma massa on usein jo tehtaalla yli 3000 kg ja siihen on sen jälkeen lisätty Suomessa kaasupullot, lokarit, Webasto, ehkä pyöräteline, yms, ja säiliöön 100 litraa käyttövettä, auton massa on jo hyvin lähellä 3500 kg ennen kuin yhtään matkustajaa ja heidän matkatavaroita on kyydissä. Auton kapasiteetin täysimittainen hyödyntäminen laillisesti edellyttäisi rekisteröintiä yli 3500 kg kokonaismassalle ja siis C1-korttia.
Nykyinen tilanne: Kun autokouluilla ei ole C1-luokan autoja, se pakottaa hankkimaan C-kortin. Autokoulun ja ajokokeen joutuu siis suorittamaan tavallisella kuorma-autolla, jonka massa on esim. 11 tonnia. Ne ovat aivan eri rakenteisia kuin matkailuautot, joista useimmat ovat Fiat Ducato -pohjaisia. Ducaton jarrut, vaihteet ja koko auto on toteutettu pakettiautotekniikalla. Toisaalta kuorma-autoista puuttuu sellaista tekniikkaa, joka on tavallista matkailuautoissa, kuten nestekaasulla tai 230V verkkovirralla toimivat laitteet tai avattavat akryyli-ikkunat. Kuormakin sidotaan ihan eri tavalla. Kaikkiin noihin liittyy tiettyjä turvallisuusohjeita. Käsittelykoulutus olisi mielekkäämpää hankkia saman kokoisella ja rakenteisella autolla, jolla kortin saanut aikoo myöhemmin ajaa.
Yhteenveto: On olemassa suurikin piilevä tarve C1-korteille, mutta kun autokouluilla ei ole sellaista tarjontaa, kyseiset autot rekisteröidään mahdollisuuksien mukaan niin, että niitä saa ajaa B-kortilla. Valtaosa matkailuautoilijoista on eläkeläisiä, kuten minäkin. Itselläni on juuri huomenna kuorma-auton ajotunti ja lähiaikoina ajokoe, jossa arvioidaan kuorma-auton käsittelytaitoa, vaikka tiedän, etten koskaan I- ja II-vaiheen ajokokeiden jälkeen tule ajamaan kuorma-autoa. Mitä järkeä siinä on?No, piilevä tarve C1 ajokortille voi olla olemassa, mutta nyt on laisäätäjät hoitaneet homman niin, että se C1 ajokortin ajaminen on lähinnä rahastusta, ja aika monelle on siten mielekkäämpää ajaa iso-C suoraan, niin saa siinä mielessä enempi vastinetta rahoilleen. Mun mielestäni, jos C1 ajokortti meinataan pitää tässä ajokorttiluokkana mukana, niin melkein vois tehdä jonkun alotteen siitä, että sen sais vähän helpommalla kun C-ajokortin.
Jos tilanne on se, että et tosiaankaan meinannu ajaa sitä matkailuautoa isompaa autoa, niin on tilanne mun mielestä selkeä, mihinkä sä sitä ajokorttias tarviit. Mut harmi vain, kun ei sitä C1 luokan autoja ole autokoulussa opetusautona, juuri tuon kysynnän takia, kun harvat sitä täällä Suomessa ajaa, niin se ei ole kannattavaa autokoulujen niitä opetusautoja pitää, kun kaikki C-ajokortin haluavat hankkivat sen C-ajokortin suoraan nykyään. Katsotaan, muuttuuko tilanne nyt tämän vuoden syksyllä mitenkään, kun se ammattipätevyysdirektiivi tulee voimaan. tähän näin kirjoitti:
No, piilevä tarve C1 ajokortille voi olla olemassa, mutta nyt on laisäätäjät hoitaneet homman niin, että se C1 ajokortin ajaminen on lähinnä rahastusta, ja aika monelle on siten mielekkäämpää ajaa iso-C suoraan, niin saa siinä mielessä enempi vastinetta rahoilleen. Mun mielestäni, jos C1 ajokortti meinataan pitää tässä ajokorttiluokkana mukana, niin melkein vois tehdä jonkun alotteen siitä, että sen sais vähän helpommalla kun C-ajokortin.
Jos tilanne on se, että et tosiaankaan meinannu ajaa sitä matkailuautoa isompaa autoa, niin on tilanne mun mielestä selkeä, mihinkä sä sitä ajokorttias tarviit. Mut harmi vain, kun ei sitä C1 luokan autoja ole autokoulussa opetusautona, juuri tuon kysynnän takia, kun harvat sitä täällä Suomessa ajaa, niin se ei ole kannattavaa autokoulujen niitä opetusautoja pitää, kun kaikki C-ajokortin haluavat hankkivat sen C-ajokortin suoraan nykyään. Katsotaan, muuttuuko tilanne nyt tämän vuoden syksyllä mitenkään, kun se ammattipätevyysdirektiivi tulee voimaan.Jos joku autokoulu hankkisi sopivan kouluauton ja mainostaisi C1-kursseja, niin tulisi testatuksi, onko kysyntää. Luultavasti sitä olisi ainakin karavaanareiden keskuudessa. Karavaanarit ovat enimmäkseen iäkkäitä ihmisiä, joilla voi olla vaikeuksia jo korkeaan kuorma-autoon nousemisessa.
Kysyntä ei ehkä tulisi ilmi aivan heti, koska useimmat liikenteessä olevista matkailuautoista on rekisteröity 3500 kg:n kokonaismassalle, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Silloin kantavuutta jää hyvin vähän ja merkittävä osa auton rakenteellisesta kapasiteetista jää käyttämättä - ellei ajeta laittomasti ylikuormalla kuten monet kyllä tekevät.
Itse pidän autokoulun aikaista kuorma-autolla ajoa mukavana kokemuksena ja tänään onkin taas ajotunti. Harmittaa vain, jos ajokoe hylätään kuorma-auton heikon käsittelytaidon vuoksi. Ducaton hallitsen kuitenkin ihan hyvin enkä sitä isompaa autoa tule ajamaan muulloin kuin taas kakkosvaiheen ajokokeessa.Timontti kirjoitti:
Jos joku autokoulu hankkisi sopivan kouluauton ja mainostaisi C1-kursseja, niin tulisi testatuksi, onko kysyntää. Luultavasti sitä olisi ainakin karavaanareiden keskuudessa. Karavaanarit ovat enimmäkseen iäkkäitä ihmisiä, joilla voi olla vaikeuksia jo korkeaan kuorma-autoon nousemisessa.
Kysyntä ei ehkä tulisi ilmi aivan heti, koska useimmat liikenteessä olevista matkailuautoista on rekisteröity 3500 kg:n kokonaismassalle, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Silloin kantavuutta jää hyvin vähän ja merkittävä osa auton rakenteellisesta kapasiteetista jää käyttämättä - ellei ajeta laittomasti ylikuormalla kuten monet kyllä tekevät.
Itse pidän autokoulun aikaista kuorma-autolla ajoa mukavana kokemuksena ja tänään onkin taas ajotunti. Harmittaa vain, jos ajokoe hylätään kuorma-auton heikon käsittelytaidon vuoksi. Ducaton hallitsen kuitenkin ihan hyvin enkä sitä isompaa autoa tule ajamaan muulloin kuin taas kakkosvaiheen ajokokeessa.Iäkkäiden karavaanareiden lisäksi toinen kohderyhmä voisi olla sellaiset nuoremmat henkilöt, joilla ei ole aiempaa kokemusta matkailuautoista. Kurssin tavoitteena voisi olla, että sen suoritettuaan henkilöllä on ajolupa ja käytännön valmiudet matkailla vuokraamallaan matkailuautolla, jonka kokonaismassa on esim. 3800 kg.
Koska kysymys on yksityisajosta, kurssilla ei tarvitsisi käsitellä piirtureita eikä muita pelkästään ammattiajoa koskevia asioita. Sensijaan kurssilla pitäisi opettaa matkailuautoilua koskevat säännökset, kuten turvavälit leiriydyttäessä, 230V sähköliitäntöjä koskevat turvamääräykset, nestekaasulaitteiden turvallinen käyttö yms. Lisäksi olisi hyvä opettaa käytännön asioita, kuten auton vesilaitteiden käyttö kesällä ja pakkasella, yms.- että sen
tuolleista kirjoitti:
Miksi siinä pitäisi olla vain 2 akselia ja 5 tai 6 vaihdetta? Itse ajoin oman C-korttini autolla, missä oli 3 akselia ja 10 vaihdetta, enkä ole asiaa katunut. Kyllä se oli ihan opettavaista, jos meinaa ajaa jatkossakin isoja kuormiksia, ja muutenkin on viisasta ajaa se C-kortti aina oikeen kokosella autolla, saa parhaan tuntuman asiaan.
oppisi mahdollisiman nopeasti, ja helposti.
Kyllä sitten myöhrmmin on aikaa harjoitella (ihan laillisesti), ilman pelkoa uusintainseisstä ja satojen eurojen laskuista.
Siinä se syy - eikös joo
112apua kirjoitti:
Vai pelkkä ajokoe? Muistelisin, et oliko se joku EU direktiivi, vai mikälie oli, että pitää se teoriakoekkin olla. Mutta tuossa olen kanssasi samaa mieltä, että C1 ajokortin saamisen ehtoja voisi hieman löysätä, siinä koulutuksen määrässä, sitä mä nyt tarkoitan. Nykylaki täällä Suomessa ei kannusta hankkimaan laisinkaan C1 ajokorttia, vaan tekee siitä lähinnä rahan tuhlaamista, kun samalla rahalla saa täyden C-ajokorin. Muistaakseni jossain muuallapäin Eurooppaa sen C1 ajokortin pystyi saamaan vähän helpomalla kun mitä se täällä Suomessa on.
Joo, itse olen kerran ajanut autokoulun jälkeen sellaista isoa kuormista, ihan kunnon nuppia.äkkiähän sen lain muuttaisi että voisi olla vain 3 ajokertaa ja ajokoe.
Mutta kyllä se yksi teoria olisi pakko olla, koska ero noissa isoihin pakuihin on nimenomaan tuo että niissä voi olla myös ajopiirturi - kuorma-autoihin
Timontti kirjoitti:
Iäkkäiden karavaanareiden lisäksi toinen kohderyhmä voisi olla sellaiset nuoremmat henkilöt, joilla ei ole aiempaa kokemusta matkailuautoista. Kurssin tavoitteena voisi olla, että sen suoritettuaan henkilöllä on ajolupa ja käytännön valmiudet matkailla vuokraamallaan matkailuautolla, jonka kokonaismassa on esim. 3800 kg.
Koska kysymys on yksityisajosta, kurssilla ei tarvitsisi käsitellä piirtureita eikä muita pelkästään ammattiajoa koskevia asioita. Sensijaan kurssilla pitäisi opettaa matkailuautoilua koskevat säännökset, kuten turvavälit leiriydyttäessä, 230V sähköliitäntöjä koskevat turvamääräykset, nestekaasulaitteiden turvallinen käyttö yms. Lisäksi olisi hyvä opettaa käytännön asioita, kuten auton vesilaitteiden käyttö kesällä ja pakkasella, yms.ja siksi se yksi teoriatunti C1:ssä pitäisi ollakin, jossa käsiteltäisi piirturit ja ajoajat.
Jos esim menee töihin sähkö, putki, metalli, rakennus, yms firmaan jossa on käytössä iso paku joka onkin kuormuri, niin silloin sitä piirturia on käytettävä, vaikka ei olisikaan ammattinimikkeeltään autonkuljettaja.
Tosin viime viikonloppuna oli Turun messukeskuksessa yhdessä (siis ainakin yhdessä) autossa digipiirturi, eikä auto ollut edes läheskään isoimmasta päästä, mikä lie oli syynä tähän, laitettu ihan huvin vuoksi vai? - höpojä kyllä
kuorma-autoihin kirjoitti:
ja siksi se yksi teoriatunti C1:ssä pitäisi ollakin, jossa käsiteltäisi piirturit ja ajoajat.
Jos esim menee töihin sähkö, putki, metalli, rakennus, yms firmaan jossa on käytössä iso paku joka onkin kuormuri, niin silloin sitä piirturia on käytettävä, vaikka ei olisikaan ammattinimikkeeltään autonkuljettaja.
Tosin viime viikonloppuna oli Turun messukeskuksessa yhdessä (siis ainakin yhdessä) autossa digipiirturi, eikä auto ollut edes läheskään isoimmasta päästä, mikä lie oli syynä tähän, laitettu ihan huvin vuoksi vai?Olen vuokrannut omaan yksityiseen käyttööni kuoma-autoja vuokraamosta. Niissä on ollut aina piirturi, mutta en ole sitä käyttänyt. Eikä vuokraamo ole vaatinut.
Olen sitä mieltä, että jos lainaan naapurini ammattiautoilijan kuorma-autoa omaan yksityiseen käyttööni, en laita piirturia päälle. Mutta jos naapurini pyytää minua viemään jonkun kuorman perille, kun hän ei itse jaksa tai ehdi, niin sitten minun on laitettava se piirturi päälle, vaikka keikka kestäisi vain pari tuntia eikä naapurini maksaisi avustani suoraan yhtään mitään. - mitä oikein puhut
Timontti kirjoitti:
Tausta: Haluaisin ajaa matkailuautoa, jonka suurimmaksi tieliikenteessä sallituksi kokonaismassaksi on rekisteröity 3850 kg. Lähes jokainen matkailuauto voitaisiin rekisteröidä siten, mutta käytännössä ne rekisteröidään yleensä 3500 kg:lle, kun ostajat haluavat ajaa niitä B-kortilla. Kun matkailuauton oma massa on usein jo tehtaalla yli 3000 kg ja siihen on sen jälkeen lisätty Suomessa kaasupullot, lokarit, Webasto, ehkä pyöräteline, yms, ja säiliöön 100 litraa käyttövettä, auton massa on jo hyvin lähellä 3500 kg ennen kuin yhtään matkustajaa ja heidän matkatavaroita on kyydissä. Auton kapasiteetin täysimittainen hyödyntäminen laillisesti edellyttäisi rekisteröintiä yli 3500 kg kokonaismassalle ja siis C1-korttia.
Nykyinen tilanne: Kun autokouluilla ei ole C1-luokan autoja, se pakottaa hankkimaan C-kortin. Autokoulun ja ajokokeen joutuu siis suorittamaan tavallisella kuorma-autolla, jonka massa on esim. 11 tonnia. Ne ovat aivan eri rakenteisia kuin matkailuautot, joista useimmat ovat Fiat Ducato -pohjaisia. Ducaton jarrut, vaihteet ja koko auto on toteutettu pakettiautotekniikalla. Toisaalta kuorma-autoista puuttuu sellaista tekniikkaa, joka on tavallista matkailuautoissa, kuten nestekaasulla tai 230V verkkovirralla toimivat laitteet tai avattavat akryyli-ikkunat. Kuormakin sidotaan ihan eri tavalla. Kaikkiin noihin liittyy tiettyjä turvallisuusohjeita. Käsittelykoulutus olisi mielekkäämpää hankkia saman kokoisella ja rakenteisella autolla, jolla kortin saanut aikoo myöhemmin ajaa.
Yhteenveto: On olemassa suurikin piilevä tarve C1-korteille, mutta kun autokouluilla ei ole sellaista tarjontaa, kyseiset autot rekisteröidään mahdollisuuksien mukaan niin, että niitä saa ajaa B-kortilla. Valtaosa matkailuautoilijoista on eläkeläisiä, kuten minäkin. Itselläni on juuri huomenna kuorma-auton ajotunti ja lähiaikoina ajokoe, jossa arvioidaan kuorma-auton käsittelytaitoa, vaikka tiedän, etten koskaan I- ja II-vaiheen ajokokeiden jälkeen tule ajamaan kuorma-autoa. Mitä järkeä siinä on?Sanot, että olet eläkeläinen. Ja toisaalta puhut I ja II vaiheen ajokokeista. Jos olet "iäkäs" eläkeläinen, niin kait sinulla B oli ennestään. Mihin helkkarin II-vaiheeseen sinä joudut. Vai onko laki noin muuttunut. Minä ainakin sain vuonna 2003 sen C-kirjaimen pysyvästi ihan yhden vaiheen perusteella.
- frgtvbh
höpojä kyllä kirjoitti:
Olen vuokrannut omaan yksityiseen käyttööni kuoma-autoja vuokraamosta. Niissä on ollut aina piirturi, mutta en ole sitä käyttänyt. Eikä vuokraamo ole vaatinut.
Olen sitä mieltä, että jos lainaan naapurini ammattiautoilijan kuorma-autoa omaan yksityiseen käyttööni, en laita piirturia päälle. Mutta jos naapurini pyytää minua viemään jonkun kuorman perille, kun hän ei itse jaksa tai ehdi, niin sitten minun on laitettava se piirturi päälle, vaikka keikka kestäisi vain pari tuntia eikä naapurini maksaisi avustani suoraan yhtään mitään.eihän omassa ajossa pidäkään käyttää piirturia, mutta jos ajo liityy työhön, eli vaikkapa sähkömiehen, putkiehen, rakennusmiehen yms työauto, niin silloin sitä tulee käyttää.
Joten mikä viestissäni jäi epäselväksi?
Eli kyllä siihen C1 korttiin riittäisi se yksi teoriatunti jossa käsiteltäisiin ajopiirturin käyttö ja työajat - tiedän yhden autokoulun
Timontti kirjoitti:
Jos joku autokoulu hankkisi sopivan kouluauton ja mainostaisi C1-kursseja, niin tulisi testatuksi, onko kysyntää. Luultavasti sitä olisi ainakin karavaanareiden keskuudessa. Karavaanarit ovat enimmäkseen iäkkäitä ihmisiä, joilla voi olla vaikeuksia jo korkeaan kuorma-autoon nousemisessa.
Kysyntä ei ehkä tulisi ilmi aivan heti, koska useimmat liikenteessä olevista matkailuautoista on rekisteröity 3500 kg:n kokonaismassalle, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Silloin kantavuutta jää hyvin vähän ja merkittävä osa auton rakenteellisesta kapasiteetista jää käyttämättä - ellei ajeta laittomasti ylikuormalla kuten monet kyllä tekevät.
Itse pidän autokoulun aikaista kuorma-autolla ajoa mukavana kokemuksena ja tänään onkin taas ajotunti. Harmittaa vain, jos ajokoe hylätään kuorma-auton heikon käsittelytaidon vuoksi. Ducaton hallitsen kuitenkin ihan hyvin enkä sitä isompaa autoa tule ajamaan muulloin kuin taas kakkosvaiheen ajokokeessa.No, tiedän yhden autokoulun, joka on jo hankkinut auton C1 ajokorttien suorittamiseen, ja on tätä ainakin omilla nettisivuillaan mainostanut, en tätä kuitenkaan viitsi tänne linkittää, koska se voidaan tulkita mainostamisena, ja aina löytyy porukkaa, ketkä ei mainostamisesta täällä tykkää. Jokainen voi itse googlettaa kyseisen autokoulun nimen, jos sitä haluaa. Jos joku sanoo, että autokouluilla ei ole C1 luokan autoja opetuskäytössä, että voi suorittaa C1 ajokortin, niin mä vain totean takaisin, että ne onkin niin harvinaisia, että ei vain ole kohdalle osunut. Itsekkin löysin googlella kyseisen autokoulun nettisivut.
- jos sitä haluat
eikös joo kirjoitti:
äkkiähän sen lain muuttaisi että voisi olla vain 3 ajokertaa ja ajokoe.
Mutta kyllä se yksi teoria olisi pakko olla, koska ero noissa isoihin pakuihin on nimenomaan tuo että niissä voi olla myös ajopiirturiVoit laittaa vaikkapa eduskuntaan viestiä jollekkin mielestäsi hyvälle edustajalle, että laki muutettaisiin. Perjaatteessa itsekkin voisin olla mukana siinä, jos muutettaisiin lakia sillein, että C1 ajokortin voi täällä Suomessa saada vähän vielä helpommalla, kun ton iso-C ajokortin. Tottakai sitä teoriaa täytyy olla myös siinä C1 ajokortissa, että onhan siinä ne lainsäädännöt, että eihän esimerkiksi B ajokortin teoriatunneilla mitään piirturinkäyttöä opetella.
- ftgyhu
jos sitä haluat kirjoitti:
Voit laittaa vaikkapa eduskuntaan viestiä jollekkin mielestäsi hyvälle edustajalle, että laki muutettaisiin. Perjaatteessa itsekkin voisin olla mukana siinä, jos muutettaisiin lakia sillein, että C1 ajokortin voi täällä Suomessa saada vähän vielä helpommalla, kun ton iso-C ajokortin. Tottakai sitä teoriaa täytyy olla myös siinä C1 ajokortissa, että onhan siinä ne lainsäädännöt, että eihän esimerkiksi B ajokortin teoriatunneilla mitään piirturinkäyttöä opetella.
Meinaan usein sama auto voi olla saatavana kuorma-autona ja pakuna, ja ainut ero näissä on tosiaan piirturi ja nopeudenrajoitin. eli C1 korttiin yksi toeria, jossa käsitellään nuo asiat, ja vaikkapa 2 tai 3 ajokertaa
mitä oikein puhut kirjoitti:
Sanot, että olet eläkeläinen. Ja toisaalta puhut I ja II vaiheen ajokokeista. Jos olet "iäkäs" eläkeläinen, niin kait sinulla B oli ennestään. Mihin helkkarin II-vaiheeseen sinä joudut. Vai onko laki noin muuttunut. Minä ainakin sain vuonna 2003 sen C-kirjaimen pysyvästi ihan yhden vaiheen perusteella.
On minulla ennestään ABE-kortti. Luulin tosiaan, että C-ajokokeen jälkeen saa vain tilapäisen C-kortin ja että 6-24 kuukauden kuluttua pitää suorittaa toinen C-ajokoe. Ihan hyvä juttu, jos käsitykseni olikin väärä. Täytyypä varmistaa asia vielä huomenna autokoulusta. Ensimmäinen ajokoeyritys on ensi viikolla.
- Putki Notkonen
BC taskussa kirjoitti:
Jos tilanne nyt sitten on se, että täytyy isomman kuormurin rattiin hypätä, niin kannattaa suhtautua asiaan positiivisesti, kuin pienenä mukavana elämyksenä ikään :)
Ei se (vähäinen) "liian ison" auton ajamisen oppi varmasti ojaan kaada; sen jälkeen osaa paljon paremmin huomioida liikenteessä vaikkapa kuorma-autojen tilantarvetta. Omasta mielestäni oman henkilöautonkin vekslailu on helpompaa, kun on vähänkin pyöritellyt isoa autoa, jonka kanssa on oppinut seuraamaan peileistä, kuinka se taittuu vaikkapa ahtaassa paikassa sekä toisaalta kääntymiseen tarvittavan tilan hahmottaminen paranee.
Kannattaa muuten valita sellainen autokoulu, jossa on suht nykyaikainen kuorma-auto, niillä on mukavampi ajaa kuin jollain museorötisköillä.Olen joskus miettinyt ja tainnut täällä ehdottaakin, että autokoulussa B-kortin suorittavat voisivat ajaa yhden ajokerran kuorma-autolla jotta näkemys laajenisi esimerkiksi kuorma-auton vaatiman tilan ja hitaamman "reaktiokyvyn" suhteen. Jatkossa vain yhä harvemmalla autokoululla taitaa olla minkäänlaista kuorma-autoa.
- Desert storm
tiedän yhden autokoulun kirjoitti:
No, tiedän yhden autokoulun, joka on jo hankkinut auton C1 ajokorttien suorittamiseen, ja on tätä ainakin omilla nettisivuillaan mainostanut, en tätä kuitenkaan viitsi tänne linkittää, koska se voidaan tulkita mainostamisena, ja aina löytyy porukkaa, ketkä ei mainostamisesta täällä tykkää. Jokainen voi itse googlettaa kyseisen autokoulun nimen, jos sitä haluaa. Jos joku sanoo, että autokouluilla ei ole C1 luokan autoja opetuskäytössä, että voi suorittaa C1 ajokortin, niin mä vain totean takaisin, että ne onkin niin harvinaisia, että ei vain ole kohdalle osunut. Itsekkin löysin googlella kyseisen autokoulun nettisivut.
ympäri maata, mutta omilla hauillani hiukan rasittavan kaukana haetulta linjalta Helsinki-Uusimaa-Lohja. Porvoossakin on, mutta vie väärään suuntaan.
Kenelläkään ei varmaankaan ole aihetta mussuttamisees, kun haluat ja laitat esittelyn yleishyödyllisen Googlen hakutoiminnoista ja muunmuassa yhden esimerkinomaisen hakutuloksen.
Aivan vaan sellaisen sattumanvaraisesti mieleentulleen haun, jolla haluat esimerkiksi osoittaa kuinka Google järjestelee tulokset.
Tästä yleissivistävästä hakukoneen esittelystähän et sinä tai Google suoranaisesti rahallisesti hyödy.
Ymmärsitkö yskän? - käsityksesi on väärä
Timontti kirjoitti:
On minulla ennestään ABE-kortti. Luulin tosiaan, että C-ajokokeen jälkeen saa vain tilapäisen C-kortin ja että 6-24 kuukauden kuluttua pitää suorittaa toinen C-ajokoe. Ihan hyvä juttu, jos käsitykseni olikin väärä. Täytyypä varmistaa asia vielä huomenna autokoulusta. Ensimmäinen ajokoeyritys on ensi viikolla.
No onko C-kortissa kakkosvaihe? Ei ole. Onko A-kortissa kakkosvaihe? No ei ole. Kakkosvaihe ajetaan vain B-kortissa, eikä siinä ole mitään tutkintoa erikseen, riittää kun vaan käy kurssin autokoululla, ja siitä saa sitten todistuksen ilman mitään tutkintoa.
- voin minäkin tehdä
ftgyhu kirjoitti:
Meinaan usein sama auto voi olla saatavana kuorma-autona ja pakuna, ja ainut ero näissä on tosiaan piirturi ja nopeudenrajoitin. eli C1 korttiin yksi toeria, jossa käsitellään nuo asiat, ja vaikkapa 2 tai 3 ajokertaa
No tee asialle jotain, jos haluat muuttaa sen, voi olla, että päättäjät ei tule sun ehdotustasi täältä lukemaan. Toisaalta se voi olla hyvä, että kerrot ajatuksesi täällä, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan sitten käytännössä, jos kukaan ei sille tee käytännössä mitään. Ei kannata vaan uneksia täällä, vaan kannattaa tehä myös jotain sen asian eteen.
- mulla on
voin minäkin tehdä kirjoitti:
No tee asialle jotain, jos haluat muuttaa sen, voi olla, että päättäjät ei tule sun ehdotustasi täältä lukemaan. Toisaalta se voi olla hyvä, että kerrot ajatuksesi täällä, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan sitten käytännössä, jos kukaan ei sille tee käytännössä mitään. Ei kannata vaan uneksia täällä, vaan kannattaa tehä myös jotain sen asian eteen.
jo taskussa iso C, joten EVVK muut, ei siitä mulle enää hyötyä ois
käsityksesi on väärä kirjoitti:
No onko C-kortissa kakkosvaihe? Ei ole. Onko A-kortissa kakkosvaihe? No ei ole. Kakkosvaihe ajetaan vain B-kortissa, eikä siinä ole mitään tutkintoa erikseen, riittää kun vaan käy kurssin autokoululla, ja siitä saa sitten todistuksen ilman mitään tutkintoa.
Tutkinnon vastaanottaja antoi paperilapun, jonka pääotsikkona on "Todistus kuljettajatutkinnon hyväksymisestä" ja teksti alkaa sanoin "Ajo-oikeus tällä todistuksella Suomessa ...". Se on voimassa yhden kuukauden ja sen voi kuulemma parin viikon kuluttua vaihtaa poliisiasemalla [yhdessä aiemman ajokortin kanssa] lopulliseen muovikorttiin.
- Desert storm
Timontti kirjoitti:
Tutkinnon vastaanottaja antoi paperilapun, jonka pääotsikkona on "Todistus kuljettajatutkinnon hyväksymisestä" ja teksti alkaa sanoin "Ajo-oikeus tällä todistuksella Suomessa ...". Se on voimassa yhden kuukauden ja sen voi kuulemma parin viikon kuluttua vaihtaa poliisiasemalla [yhdessä aiemman ajokortin kanssa] lopulliseen muovikorttiin.
Tosin eihän sitä onnella saatu.
Sehän näkyi jo kirjoitustyylistä.:)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196010- 173566
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193016Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6432232Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1652216Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721505Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421455Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31248Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061166Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641137