Talvirenkaat

Aika lopettaa juupas eipäs keskustelu ja keskittyä oleelliseen.
Tärkeintä on, että alla on hyvät pitävät renkaat oli ne sitten nastat tai kitkat. Eri tyyppisten ja merkkisten renkaiden toimivuus riippuu myös autosta ja auton käyttötarpeesta.
Mutta kaikki renkaat vain kuluvat ja ne ovat uudet vain ennen autoon asennusta. Missä kunnossa talvirenkaasi (kitkat tai nastat)ovat nyt ja mitkä ovat ilmanpaineet?

14

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevettiiin

      Ei se nyt ihan sama ole kummilla ajat, nastat tuhoavat tiet, pölyttävät kaupunki-ilman ja likaavat tieympäristön käyttäjineen.

    • Nastat verolle

      Jos nastarenkaasta ei olisi mitään haittaa, olisi tilanne kuten sanot. Väittely olisi turhaa.

      Nyt nastarankaasta tulee kuitenkin niin paljon enemmän haittoja kuin kitkarenkaasta, joten väittely on jopa suotavaa. Jos kehtaa ajaa nastoilla, pitää kestää myös niiden kritisointi.

      Turhaa on sensijaan:
      - etuveto/takaveto/neliveto
      - manuaali/automaatti
      - bensa/diesel
      - teho/vääntö

      väittelyt. Kumpikaan osapuoli ei tuota toisella haittaa. Nastakuskit sensijaan tuottavat.

      Lopetan nastojen kritisoinnin vasta sitten kun niille löydään kunnon vero Norjan malliin. Luokkaa 130 euroa talvi.

      • asiassa on aina kaksi puolta

        Mikä on tärkeintä? Teiden kuluminen vai turvallisuus? Autoiljana voit vaikuttaa mainitsemiisii haittoihin eniten rajoittamalla autosi käyttöä. Autoilijoiden verojen ja veroluonteisten maksujen lisäämisen vaatiminen on typerää eikä paranna ainakaan liikenne turvallisuutta yhtään.
        Suomalaista tiukkapipoisuutta näyttää löytyvän ilman todellisia perusteita joka asiassa. "Mutu" elää ja hengittää


      • Nastat verolle
        asiassa on aina kaksi puolta kirjoitti:

        Mikä on tärkeintä? Teiden kuluminen vai turvallisuus? Autoiljana voit vaikuttaa mainitsemiisii haittoihin eniten rajoittamalla autosi käyttöä. Autoilijoiden verojen ja veroluonteisten maksujen lisäämisen vaatiminen on typerää eikä paranna ainakaan liikenne turvallisuutta yhtään.
        Suomalaista tiukkapipoisuutta näyttää löytyvän ilman todellisia perusteita joka asiassa. "Mutu" elää ja hengittää

        Mitä tekemistä nastoilla siinä turvallisuudessa on?

        Norjassa laitettiin nastat verolle. Se sai nastojen osuuden laskemaan 30%:iin. Kasvoivatko onnettomuudet? Eivät. Ilman laatu sitävastoin parani verotetuissa kaupungeissa. Nastat eivät tuoneet mitään hyötyä. Pelkkiä haittoja.


    • Onko suomalaisen autoilijan lääkkeet lähes poikseutta liikenteessä muiden rankaiseminen.
      Rengavaihtoedoistakin pitäisi sakottaa jollei ole samaa mieltä. Aina vain sakkoja lisää rangaistuksia valvontaa jne. Onko suomalaisten kotikasvatuskin ollut piiskaa. Eikö olisi mitään konkreettista välittömästi liikenteen sujuvuuteen vaikuttava tehtävää ratin ja penkin välissä? Luulisi että jokainen voisi itsekkin vaikuttaa asioihin eikä vaan vaatia muita pakotettaviksi omien mielipiteiden mukaisiksi.

      • noinkaan_

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.


      • Nastat paperiin
        noinkaan_ kirjoitti:

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.


      • Molemmat ovat hyväksytyt
        noinkaan_ kirjoitti:

        Kukin saa tehdä tässä maassa mitä haluaa kun siitä ei ole haittaa muille tai se ei ole rikollista. Nastarenkaiden käytöstä on taas niin paljon haittaa muille ihmisille teiden kulumisen ja ilman pilaantumisen takia, että asiasta on voitava keskustella.
        Meidä kaikkien etumme on, että tiestömme pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa, valtiovallalta on aivan turha odottaa mitään lisäsatsauksia teiden kunnostamiseen ja urapaikkaukseen nastojen jyrsinnän jälkee. Mottona voisi olla se, että kuka rikkoo teitä, niin se myöskin maksaa siitä esim. nastveron muodossa.

        Turha kiistellä nastarenkaat on hyväksytyt talvirenkaat ja niiden käyttäjillä on oikeus myös niiden käyttöön ilman kiihkokitkarenkaiden vihoittelua. Mielipiteet ovat mielipiteitä, mutta turvallisuus etusijalle. Kolme vuotta kitkoilla ajettuani ajan nastarenkailla ilman muuta enkä uskaltaisi antaa autoa muiden perheenjäsenten käyttöön sen verran arvaamattomat kitkat olivat.


      • -ZZzzZZ-
        Nastat paperiin kirjoitti:

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.

        Todella liukkaita keleja on EHKÄ 10 päivää talvessa. Jos niinä päivinä ei pysty ajamaan kitkarenkailla, niin ihmettelen.
        Olen ajanut itse kitkoilla vuodesta 1999 alkaen, noin 200tkm. Kertaakaan en ole jäänyt niillä jumiin, suistunut tieltä, aiheuttanut kolaria, vaaratilannetta tai ollut tientukkona.
        Nastat sopivat ihmisille, jotka eivät osaa suhteuttaa ajotapaansa/nopeutta keliin.

        Mitä tulee liikenteen turvallisuuteen, Suomessa kuolee noin 400 ihmistä vuodessa liikenteessä.
        Mutta pienhiukkasien aiheuttamiin keuhkosairauksiin noin 1300. Ja liikenne on suurin pienhiukkasten aiheuttaja kaupungeissa.

        http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=6

        Eli mielluummin 50 ruumista enemmän maanteillä, jolloin saadaan puhtaampi ilma ja paremmassa kunnossa olevat tiet.


      • perär.
        Nastat paperiin kirjoitti:

        Kuinka monena päivänä Suomalaisessa talvessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas?

        Montako päivää talvesta ajetaan jäällä?
        Montako ajetaan lumella?
        Montako ajetaan märällä asfaltilla?

        Miettikää paljonko kilometrejä teille tulee sellaisissa olosuhteissa joissa nastarengas on parempi. Entäs niitä kilometrejä vaikka märällä asfaltilla jolloin kitkarengas olisi parempi.

        Voisihan sitä varautua pahimpaan ja ajaa koko vuoden telaketjuilla. Ei olisi ainakaan liukasta. Jos ei kitkoilla selviä niin vikaa on penkin ja ratin välissä ja olisi parempi jäädä kotiin odottelemaan kesää.

        millä helvetillä pärjään joskus viikonloppuisin, kun maalle mentäessä lähellä mökkiäni on hirveän liukasta, ns. pääkallokeli. On iso ja jyrkkä ylämäki, jossa alussa vielä on kalteva tie sekä mutkaakin. Ongelmia on tullut, olen sattunut sopivilla keleillä menemään mökille.

        Joskus kokeilin ketjuja renkaissa ennen pahimpia ylämäkiä. Sain ketjut rikki, oliko vika merkissä (Biltema). Ketjut laitetaan vain vetäviin pyöriin, eikö niin? Mietin, että kaltevalla huippuliukkaalla tiellä saisi myös muissakin pyörissä olla ketjut, mutta niihin kai ei ketjuja laiteta.

        Mistähän saisi mahdollisimman laadukkaat lumiketjut vai oliko ne nyt jääketjut? Saksastakaan en viitsisi tilata, koska ne ovat aika painavia, ja rahtikulut ovat varmasti isot.
        Olen kyllä tottunut tilaamaan Saksasta kaikenlaista pienempää tavaraa näin EU-aikana.


      • perär.
        -ZZzzZZ- kirjoitti:

        Todella liukkaita keleja on EHKÄ 10 päivää talvessa. Jos niinä päivinä ei pysty ajamaan kitkarenkailla, niin ihmettelen.
        Olen ajanut itse kitkoilla vuodesta 1999 alkaen, noin 200tkm. Kertaakaan en ole jäänyt niillä jumiin, suistunut tieltä, aiheuttanut kolaria, vaaratilannetta tai ollut tientukkona.
        Nastat sopivat ihmisille, jotka eivät osaa suhteuttaa ajotapaansa/nopeutta keliin.

        Mitä tulee liikenteen turvallisuuteen, Suomessa kuolee noin 400 ihmistä vuodessa liikenteessä.
        Mutta pienhiukkasien aiheuttamiin keuhkosairauksiin noin 1300. Ja liikenne on suurin pienhiukkasten aiheuttaja kaupungeissa.

        http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-05-30_007.html?s=6

        Eli mielluummin 50 ruumista enemmän maanteillä, jolloin saadaan puhtaampi ilma ja paremmassa kunnossa olevat tiet.

        pitäisi valita oikein sopiva aika vuodesta ja kutsua sinut vaikka kylään maaseudulle mökilleni, joka on Kanta-Hämeessä, n. 110 km Helsingistä vanhaa Porintietä länteen päin.

        Tilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen.


      • auta__
        perär. kirjoitti:

        pitäisi valita oikein sopiva aika vuodesta ja kutsua sinut vaikka kylään maaseudulle mökilleni, joka on Kanta-Hämeessä, n. 110 km Helsingistä vanhaa Porintietä länteen päin.

        Tilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen.

        "ilaisin kyllä naapurin isännän 5 km päästä valmiiksi traktoreineen, jossa on ketjut renkaissa, apuun. Muista laittaa myös kypärä päähän. Saatat valua ison mäen alaspäin kitkoinesi. Ohjaus ei tottele, ja auto valuu kaltevasta ylämäestä mutkasta ojaan. Onneksi tässä mäessä ei ole syviä ojia tien vierellä. Aikaisemmin mökille mentäessä on vielä suurempi alamäki, mutta sehän on vasta paluumatkan ongelma.
        Hiekoituksista ei ole puhettakaan. Ainakin toisen mäen puolivälissä on kyllä hiekkalaatikko, mutta mäkiä ei ikinä hiekoiteta. Vakituista asutusta ei ole taloissa, jotka ovat näiden isojen mäkien jälkeen."


        Ei niistä nastoista ole kuule mitään apua peilijäisessä mäessä. Itse olen selvinnyt aivan yhtä hyvin tai huonosti peilijäisillä sivuteillä. Hinannutkin olen autoja ojista traktorilla ja kaikissa niissä on ollut nastat alla.


    • Pölykeuhkopussi

      Olennainen kysymys on myös, pelastaako nastarenkaiden käyttö enemmän henkiä kuin nastojen synnyttämä pöly tappaa. Ruotsissa ollaan nyt sitä mieltä, ettei, mutta toimenpiteitä vasta odotellaan. Norjassa nastarenkaiden käytön väheneminen nastaveroalueilla ei vaikuttanut kolari- ja ulosajotilastoihin ollenkaan, mutta pöliseminen loppui lähes täysin.

      Nastat tuottavat vakavan meluongelman, korvia raastavan rapinan lisäksi myös epäsuorasti siten, että tie pitää kulumisen hillitsemiseksi tehdä todella äänekkäästä asfaltista, josta puolet on kiveä. Ja tästä saamme kärsiä myös kesällä.

      • Mikä meidät pelastaakaan?

        Veroillahan kaikki tuntuu korjautuvan joidenkin mielestä, mutta verojenkin rakastajien määrä saattaa kutistua kun järki voittaa!
        Nykyisissä autoissa on kunnolliset sisäilman suodattimet ja äänieristys sitä luokkaa, että "vakava meluhaitta" on täyttä puppua. Nastojen aiheuttamaa katumeluakaan ei ole syytä liioitella koska Suomessa talojen ikkunat ovat poikseutta kolme ja jopa neljä lasiset.
        Suomen olosuhteissa ja liikennemäärillä pelkästään nastojen aiheuttamat pölyhaitat ovat myös liioittelua. Tiheimmillä kaupunkiakueilla on vielä nopeudet pudotettu niin alas, että niissä nopeuksissa ei paljon melua synny eikä pölyä irtoa.
        Turvallisuus ennen kaikkea. Onneksi suurin osa autoilijoista itse toteaa tarpeensa ja käyttää liukkaan ajan oman harkintansa mukaan itselleen sopivimpia ja omaan käyttöönsä parhaita talvirenkaita eikä sorru kuuntelemaan fanaattisia mielipiteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1256
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1068
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      904
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      828
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      764
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      695
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      615
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      565
    Aihe