Olemme vaimoni kanssa suunnitelleet muuttoa Lieksan keskustaan. Asumme tällä hetkellä Kanta-Hämeessä ja kun vihdoin vaimokin vapautuu "työn ikeestä" on aika katsella uusia maisemia.
Olemme käyneet jonkun kerran Lieksassa ja meitä kiehtovat sen maisemat.
Olen tutkinut Lieksan asioita netin kautta ja ihastuin tuohon Pielisentien suunnitelmaan. Hanke on siinämielessä hyvä, kun Lieksalaisten osuudeksi jää vain 25 prossaa hankkeesta, eli vaatimattomat 25750€. Kun se ainakin tuo hieman lisää työllisyyttä Lieksaan, niin mikä ettei.
Nyt eletään täällä hämeessäkin vaikeita aikoja, kuten muuallakin. Se on varmaa, että nousukausi seuraa, mutta miten pian?
Mitä mieltä olette yleensäkin Lieksan elinolosuhteista ja miten voitaisiin kohottaa yrittäjyyttä ja sen mukana työllisyyttä Lieksassa.
Tarkoituksemme on muuttaa sinnepäin joskus 2010 kevätkesällä. Joten ei ihan vielä, mutta kohta.
Muuttamassa Lieksaan.
130
6917
Vastaukset
- nallemaakari
Lieksaan. Peruspalvelut ovat kohtuullisessa kunnossa. Meillä on hyvä kirjasto. uimahalli jne.
Maisemat, luonto ja Pielinen ovat upeita.
Asuminen on varmaankin paljon halvempaa kuin teillä siellä.TERVETULOA!!!!!!!!- tosi hienot
... maisemat tuolla Kolin suunnalla.
Tää keskusta ei nyt ole ihan niin ... tai siis täähän on ihan... kauhea!
Ihmiset on ihan mukavia kunhan niitten kaa ei tarvi olla paljon tekemisissä.
Parhaita on nuo tyypit jokka on eläny muualla ja palanneet tänne. Ne on vähän laajemmin ajattelevia ja yleensä pirun fiksua sakkia. Niitten kans mennee aika kyllä rattosasti kun ei tarvii rajottaa keskustelunaiheita navettahommin, hiihtämiseen ja jääkiekkoon.
Mukaviahan nuoki on tietysti kaikki... paitsi jääkiekko!
Peruslieksalainenhan on epäluuloinen, kateellinen ja saita kuin risuaita. Pieraseekin turpeeseen, ettei vaan mitään menis ohi tai jonkun toisen hyödyksi.
Itse olen ajatellut lähteä tuonne Kontiolahden/Polvijärven suunnalle sitten kunhan tässä nyt...
Heh!
Tuu pois siekiin sinne! - on hyvä paikka
tosi hienot kirjoitti:
Parhaita on nuo tyypit jokka on eläny muualla ja palanneet tänne. Ne on vähän laajemmin ajattelevia ja yleensä pirun fiksua sakkia. Niitten kans mennee aika kyllä rattosasti kun ei tarvii rajottaa keskustelunaiheita navettahommin, hiihtämiseen ja jääkiekkoon.
Peruslieksalainenhan on epäluuloinen, kateellinen ja saita kuin risuaita. Pieraseekin turpeeseen, ettei vaan mitään menis ohi tai jonkun toisen hyödyksi.
Itse olen ajatellut lähteä tuonne Kontiolahden/Polvijärven suunnalle sitten kunhan tässä nyt...
Heh!
Tuu pois siekiin sinne!palata juurilleen, ihmiset suurin piirtein ovat mukavia ja ystävällisiä. Näitä palsta juttuja ei kannata paljon noteerata, nämä kun ovat sen niin sanotun kakkosluokan kansalaisten kannanottoja, eikä niillä ole paljonkaan painoarvoa, hyö kun ovat justiinsa oppineet lukemaan ja kirjuttammaan.
- eri mieltä
on hyvä paikka kirjoitti:
palata juurilleen, ihmiset suurin piirtein ovat mukavia ja ystävällisiä. Näitä palsta juttuja ei kannata paljon noteerata, nämä kun ovat sen niin sanotun kakkosluokan kansalaisten kannanottoja, eikä niillä ole paljonkaan painoarvoa, hyö kun ovat justiinsa oppineet lukemaan ja kirjuttammaan.
Lieksa on ihan ok paikka, tosin eihän täällä kyllä kauheasti tekemistä ole. Illat saa pääsääntöisesti istua nököttää kotona, jollei ole ihan multisosiaalinen ja hakeudu johonkin tietynlaiseen porukkaan. Tosin niihin porukoihin on ulkopuolisena hyvin vaikea päästä.
Yksin jos yrittää tekemistä keksiä, niin yritykseksi jää, elokuvissa pyörii vain jotain vähä-älyisiä toimintaelokuvia tai lastenleffoja.
Jollein minulla asuisi täällä sukulaisia, niin olisin luultavasti menettänyt puhekykyni käytönpuutteen vuoksi jo aikoja sitten. - Hermanni
tosi hienot kirjoitti:
Heh!
Tuu pois siekiin sinne!Kiva kun tuntee, että vastaanotto on suopea. Vähän tuosta vieraanvaraisuudesta. Muutin n. reilut 20v. kantahämeeseen uudeltamaalta. Tämä on tällainen pieni tehdasyhdyskunta (6000henk.)
Vaiketa oli päästä "sinuiksi" kantaväen kanssa. Onneksi kun on laulunääntä, liityin paikalliseen mieskuoroon ja sen kautta sitä ystävystyin ja sain lisää tuttavuuksia.
Tuosta muualla asunneista. Tottahan on, mitä enemmän näkee maailmaa, sen avarakatseisemmaksi ihminen tulee. Toisaalta minua kiehtoo ihminen itsessään, ehkä perus lieksalainen on omaitsensä silloin, kun ei ole vierasvaikutusta. Minä pidän, tuntemukseni mukaan, pohjoiskarjalaisia lupsakkaina ja rehellisenä kansana.
Minä etsin juuri alkuperäistä, en muualta lainattua.
Mutta hyvin kyllä kirjoitit tuosta "nuukuudesta".
Seuraan itsekin jääkiekkoa, lisäksi vaimoni kanssa ollaan ns. formula F1 friikkejä. Jopa niin paljon, että kävimme Unkarissa paikanpäällä katsomassa, kun olimme lomareissulla siellä. Kuorolaulu tietysti meillä on kummallakin veressä, vaimoni on paikallisen naiskuoron sopraano.
Nuorin tyttäremme on Kiiminkissä (Oulun lähellä) ja vanhin jää Hämeenlinnaan.
Toivon saavamme ystäviä lieksalaisista. Nyt pitää vain järjestää asiat täällä kuntoon ja pianhan tuo aika kuluu.
Muuten missäspäin tuo Kontiolahti sijaitseekaan? Olen mielestäni joskus ajanut ohi sen paikkakunnan. Mutta nyt pitää lopettaa ja ihan kiva, kun saa tietoa etukäteen asioista. - Hermanni
eri mieltä kirjoitti:
Lieksa on ihan ok paikka, tosin eihän täällä kyllä kauheasti tekemistä ole. Illat saa pääsääntöisesti istua nököttää kotona, jollei ole ihan multisosiaalinen ja hakeudu johonkin tietynlaiseen porukkaan. Tosin niihin porukoihin on ulkopuolisena hyvin vaikea päästä.
Yksin jos yrittää tekemistä keksiä, niin yritykseksi jää, elokuvissa pyörii vain jotain vähä-älyisiä toimintaelokuvia tai lastenleffoja.
Jollein minulla asuisi täällä sukulaisia, niin olisin luultavasti menettänyt puhekykyni käytönpuutteen vuoksi jo aikoja sitten.Mielestäni olen sosiaalinen luonne ja yritän ystävystyä paikallisten kanssa. Mitä lähemmäksi pääkaupunkiamme mennään, sitä enemmän ihminen on yksin.
Minulla on omat harrastukseni mm:ssa kirjansidonta. Se on sellainen, joka ottaa kyllä ihmisen, joka siihen ryhtyy. Olen ajatellut tehdä kirjan alusta loppuun asti itse. Ei mitään romaania vaan lähinnä kuvitettu johonkin aiheeseen.
Kesällä taas matkustelen ja tutustun paikkakunnan nähtävyyksiin ja niitähän pohjoiskarjalan suunnalta löytyy.
Uskoisin, jos ihmistä puhuttaa, niin saa hänet avautumaan ja näin pääsee lähelle häntä.
kun tutustuin hämäläisiin, niin todella täytyy sanoa, että "Hämeen hitaat" ei ole tuulesta temmattu. Mutta kyllä hekin lämpenevät, kunhan kerkiävät. - antisosiaalinen
Hermanni kirjoitti:
Mielestäni olen sosiaalinen luonne ja yritän ystävystyä paikallisten kanssa. Mitä lähemmäksi pääkaupunkiamme mennään, sitä enemmän ihminen on yksin.
Minulla on omat harrastukseni mm:ssa kirjansidonta. Se on sellainen, joka ottaa kyllä ihmisen, joka siihen ryhtyy. Olen ajatellut tehdä kirjan alusta loppuun asti itse. Ei mitään romaania vaan lähinnä kuvitettu johonkin aiheeseen.
Kesällä taas matkustelen ja tutustun paikkakunnan nähtävyyksiin ja niitähän pohjoiskarjalan suunnalta löytyy.
Uskoisin, jos ihmistä puhuttaa, niin saa hänet avautumaan ja näin pääsee lähelle häntä.
kun tutustuin hämäläisiin, niin todella täytyy sanoa, että "Hämeen hitaat" ei ole tuulesta temmattu. Mutta kyllä hekin lämpenevät, kunhan kerkiävät.jos on sosiaalinen luonne, eikä turhan tarkka seuran laadusta, niin varmasti seuraa löytyy. Tarkoitinkin sitä, että jos ei sitä paikallista kaveri- ja tuttavaporukkaa ole, eikö viihdy missään marttakerhoissa, niin vähissä on tekemiset. Ekan kesän jaksoin kiertää innoissani paikallisia nähtävyyksiä minäkin, mutta nopeasti nekin on koluttu läpi.
Onneksi minullakin on omat harrastukseni, mutta joskus olisi ihan kiva laittaa vähän parempaa päälle ja lähteä jonnekkin. - laakka
antisosiaalinen kirjoitti:
jos on sosiaalinen luonne, eikä turhan tarkka seuran laadusta, niin varmasti seuraa löytyy. Tarkoitinkin sitä, että jos ei sitä paikallista kaveri- ja tuttavaporukkaa ole, eikö viihdy missään marttakerhoissa, niin vähissä on tekemiset. Ekan kesän jaksoin kiertää innoissani paikallisia nähtävyyksiä minäkin, mutta nopeasti nekin on koluttu läpi.
Onneksi minullakin on omat harrastukseni, mutta joskus olisi ihan kiva laittaa vähän parempaa päälle ja lähteä jonnekkin.Tietysti on selvää, jos käyt katsomassa nähtävyyksiä, niin pianhan ne on koluttu. Kaikkeen, ainakin minä, paneudun syvällisesti. Esimerkki on Pielisen museo. Kävin siellä 2006 ja menen toistekkin, haluan nimittäin tutkia historiaa sen perimmäisestä juuresta lähtien, eli toisin sanoen tutkia menneisyyttä ja sen syövereitä.
Liittymällä johonkin "Martta"seuraan, saa kyllä ystäviä, jos viihtyy kansan ja sen harrastuksen parissa.
Toisaalta ajatellen, onhan Lappikin siinä lähellä ja ei sinne Tornioonkan pitkämatka ole. Eli tutustutaan ympäristöön laajemminkin.
Jututtamalla ihmisiä, sa helposti tuttavia ja ystäviä. Pidetään siis avoin luonne, niin ystäviäkin löytyy. - olen käynyt
laakka kirjoitti:
Tietysti on selvää, jos käyt katsomassa nähtävyyksiä, niin pianhan ne on koluttu. Kaikkeen, ainakin minä, paneudun syvällisesti. Esimerkki on Pielisen museo. Kävin siellä 2006 ja menen toistekkin, haluan nimittäin tutkia historiaa sen perimmäisestä juuresta lähtien, eli toisin sanoen tutkia menneisyyttä ja sen syövereitä.
Liittymällä johonkin "Martta"seuraan, saa kyllä ystäviä, jos viihtyy kansan ja sen harrastuksen parissa.
Toisaalta ajatellen, onhan Lappikin siinä lähellä ja ei sinne Tornioonkan pitkämatka ole. Eli tutustutaan ympäristöön laajemminkin.
Jututtamalla ihmisiä, sa helposti tuttavia ja ystäviä. Pidetään siis avoin luonne, niin ystäviäkin löytyy.joka kesä vuodesta 2003 alkaen. Viime kesänä alkoi kyllä jo vähän tympäistä.
Siis minä kaipaisin muutakin tekemistä, kuin luonnon ihmettelyä. Aina kun mahdollisuus, suuntaan askeleeni kaupunkeihin sivistyksen ja ihmisten pariin. Olisi kuitenkin kiva, jos täälläkin olisi jotain, mihin mennä viettämään aikaansa, mutta kun ei ole. - laakka
olen käynyt kirjoitti:
joka kesä vuodesta 2003 alkaen. Viime kesänä alkoi kyllä jo vähän tympäistä.
Siis minä kaipaisin muutakin tekemistä, kuin luonnon ihmettelyä. Aina kun mahdollisuus, suuntaan askeleeni kaupunkeihin sivistyksen ja ihmisten pariin. Olisi kuitenkin kiva, jos täälläkin olisi jotain, mihin mennä viettämään aikaansa, mutta kun ei ole.Siis minkälaisia palveluja/seuroja tai muuta vastaavaa on Lieksassa? Jos haluaa tutustua laajemmin ympäristöönsä, niin oma auto on hyvä olemssa. Onko Lieksassa teattereita tai vastaavia? Jossa voisi viettää aikaansa.
Minä vastaavasti saan aikani kulumaan juuri harrastuksieni parissa. Juuri tuo kirjansidonta ja itse kirjan suunnittelu/teko vaatii hirvittävästi kärsivällisyyttä. Se on lisäksi erittäin haastavaa ja mukavaa, kun valmiina näkee kättensä jäljen.
Onko Lieksassa esim. kansalaisopistoa? sieltä voit löytää harrastukseesi kipinän.
Tässä oli muutamia linkkejä harrastusten pariin. - -53
tosi hienot kirjoitti:
Heh!
Tuu pois siekiin sinne!"Pieraseekin turpeeseen, ettei vaan mitään menis ohi tai jonkun toisen hyödyksi."
Kyllä minä ainakin pierasen vaikka "resitentin" nokan edessä.
TV: LIEKSALAINEN (koko ikäni 55v) - vaan
Hermanni kirjoitti:
Kiva kun tuntee, että vastaanotto on suopea. Vähän tuosta vieraanvaraisuudesta. Muutin n. reilut 20v. kantahämeeseen uudeltamaalta. Tämä on tällainen pieni tehdasyhdyskunta (6000henk.)
Vaiketa oli päästä "sinuiksi" kantaväen kanssa. Onneksi kun on laulunääntä, liityin paikalliseen mieskuoroon ja sen kautta sitä ystävystyin ja sain lisää tuttavuuksia.
Tuosta muualla asunneista. Tottahan on, mitä enemmän näkee maailmaa, sen avarakatseisemmaksi ihminen tulee. Toisaalta minua kiehtoo ihminen itsessään, ehkä perus lieksalainen on omaitsensä silloin, kun ei ole vierasvaikutusta. Minä pidän, tuntemukseni mukaan, pohjoiskarjalaisia lupsakkaina ja rehellisenä kansana.
Seuraan itsekin jääkiekkoa, lisäksi vaimoni kanssa ollaan ns. formula F1 friikkejä. Jopa niin paljon, että kävimme Unkarissa paikanpäällä katsomassa, kun olimme lomareissulla siellä. Kuorolaulu tietysti meillä on kummallakin veressä, vaimoni on paikallisen naiskuoron sopraano.
Toivon saavamme ystäviä lieksalaisista. Nyt pitää vain järjestää asiat täällä kuntoon ja pianhan tuo aika kuluu.
Muuten missäspäin tuo Kontiolahti sijaitseekaan? Olen mielestäni joskus ajanut ohi sen paikkakunnan. Mutta nyt pitää lopettaa ja ihan kiva, kun saa tietoa etukäteen asioista."Muuten missäspäin tuo Kontiolahti sijaitseekaan? Olen mielestäni joskus ajanut ohi sen paikkakunnan."
Aja vaan jatkossakin ohi se paikkakunta. Terve tuloa LIEKSAAN! - saa sosiaalitukia
Lieksassa on paljon tyhjiä asuntoja eli Mähkön Reunatie etuna on lähellä Mähkön hautausmaa, johon meidät pannaan aikanaa multiin.on marjamaita kaunis luonto Partalan mäellä kukoistaa Komea Lieksan joki ja vanhainkoti on lähellä.Kela, sossu, työmarkkinatuella täällä kannattaa elää työsaannista ei ole mitää pelkoa vain lekottaa. minulle on tukia maksettu yli 30 vuotta asun melkein ilmaiseksi eikä työtä ole saannut millään ilveellä
- laakka
saa sosiaalitukia kirjoitti:
Lieksassa on paljon tyhjiä asuntoja eli Mähkön Reunatie etuna on lähellä Mähkön hautausmaa, johon meidät pannaan aikanaa multiin.on marjamaita kaunis luonto Partalan mäellä kukoistaa Komea Lieksan joki ja vanhainkoti on lähellä.Kela, sossu, työmarkkinatuella täällä kannattaa elää työsaannista ei ole mitää pelkoa vain lekottaa. minulle on tukia maksettu yli 30 vuotta asun melkein ilmaiseksi eikä työtä ole saannut millään ilveellä
Kerroit, että olet saanut 30vee!? tukia. Miksi
Kysyn ihan suoraan, että oletko työrajoitteinen? vai miksi et ole työtä saanut? Kun kuitenkin omistat? tai käytkö Kirjaston koneella kirjoittamssa ko. foorumiin?
Ikäsi kait on kuitenkin sellainen, että työtä et enään saa.
Niinpä, Muut maksavat oikeutesi helppoon elämään. Minun mielestäni olet luuseri. Lieksa ei kaipaa tällaisia tapauksia, kuin ei muukaan kunta tai kaupunki. - Fytytruipo
Asunnot ovat kyllä halvempia mutta kaikki muu on kalliimpaa. polttoaineet sun muut. Ei niitä ilmaiseksi kukaan Lieksaan asti kuljeta.
- lääkkä
laakka kirjoitti:
Kerroit, että olet saanut 30vee!? tukia. Miksi
Kysyn ihan suoraan, että oletko työrajoitteinen? vai miksi et ole työtä saanut? Kun kuitenkin omistat? tai käytkö Kirjaston koneella kirjoittamssa ko. foorumiin?
Ikäsi kait on kuitenkin sellainen, että työtä et enään saa.
Niinpä, Muut maksavat oikeutesi helppoon elämään. Minun mielestäni olet luuseri. Lieksa ei kaipaa tällaisia tapauksia, kuin ei muukaan kunta tai kaupunki.parempias arvostelemaan ja toivottavasti kierrät lieksan kaukaa.
Hermanni kirjoitti:
Kiva kun tuntee, että vastaanotto on suopea. Vähän tuosta vieraanvaraisuudesta. Muutin n. reilut 20v. kantahämeeseen uudeltamaalta. Tämä on tällainen pieni tehdasyhdyskunta (6000henk.)
Muuten missäspäin tuo Kontiolahti sijaitseekaan? Olen mielestäni joskus ajanut ohi sen paikkakunnan. Mutta nyt pitää lopettaa ja ihan kiva, kun saa tietoa etukäteen asioista.Tervetuloa pielisen lauluun ja muitakin kuoroja Lieksassa on Mieskuoro sekä seurakunnan kuorot.sekä Pelimannitoimintaa sekä puhallin että jousiorkesteri joten sillä saralla on mahdollisuuksia.
Kansalaisopiston toiminta on vireää erilaista opinto ja kädentaitoja voi harrastaa.
Luonnon lisäksi meillä on yritystoimintaa erilaisia kauppoja sekä myöskin koulutusmahdollisuuksia.
Harrastaa voinee on hiihtoladut hiihtokeskus ampumarata on tennishalli jäähalli ja ulko luistelupaikat Kolin laskettelurinteet valaistut hiihtoladut ja mielestäni erinomainen uimahalli ratoineen ja erilaisine hierovine suihkuineen iv varustuksin.Erilaisia eläkeläisten ryhmiä ja järjestöjen toimintaa.Tanssimaankin pääsee ja karaoke jopa lupitoimintaa.Erilaisia kirkkoja Satama rautatie ja jopa pienlentokenttä. Kalastusmahdollisuudet Pielinen ja autolautta .Paateri pielisen museo Pikkukili eläimineen.
Sekä ihan reilu ja mukava väestö missä asua.
Markku Korpinen veen kulettama myös etelä- pohjanmaalta- Korpi-Jaakko
Fytytruipo kirjoitti:
Asunnot ovat kyllä halvempia mutta kaikki muu on kalliimpaa. polttoaineet sun muut. Ei niitä ilmaiseksi kukaan Lieksaan asti kuljeta.
Bensahan on halvempaa kuin Joensuussa!
- Koski-Jaakko
Korpi-Jaakko kirjoitti:
Bensahan on halvempaa kuin Joensuussa!
Ja halpaa ruokaa, on niin kova kilpailu paikallisilla kaupoilla!
- Jazka II
Kun katsoo havainnekuvia, niin hienolta tulee näyttämään Lieksassa:
http://www.lieksa.fi/Resource.phx/sivut/sivut-lieksa-kaupunkikeskusta/kuvagalleria/havainnekuvat-uudet.htx- luonto ihminen,
perheesi, vaimosi, ketä siihen liittyykään, niin Lieksa on todellinen paratiisi, täältä löytyy todella kauniita paikkoja ilman minkäänlaisia mainoksia, tai muuta kaupallista nähtävyyttä, niitäkin on, mutta kartta ja uteliaisuus riittää antamaan loppuiäksi mielekästä vaihtelua. Sosiaaliset palvelut löytyy, paikkakunnaltamme siinä kuin muuallakin, yhtä hyvät ja joskus paremmatkin, sekä joskus jopa nopeammat ja jos henki on oikein lähöllään, niin ei siihen kukaan kerkeä. Vielä kerran Lieksa on hyvä paikka.
- Hermanni
luonto ihminen, kirjoitti:
perheesi, vaimosi, ketä siihen liittyykään, niin Lieksa on todellinen paratiisi, täältä löytyy todella kauniita paikkoja ilman minkäänlaisia mainoksia, tai muuta kaupallista nähtävyyttä, niitäkin on, mutta kartta ja uteliaisuus riittää antamaan loppuiäksi mielekästä vaihtelua. Sosiaaliset palvelut löytyy, paikkakunnaltamme siinä kuin muuallakin, yhtä hyvät ja joskus paremmatkin, sekä joskus jopa nopeammat ja jos henki on oikein lähöllään, niin ei siihen kukaan kerkeä. Vielä kerran Lieksa on hyvä paikka.
Vain vaimo tällähetkellä.
Juuri luontoon Lieksassa ihastuin. Lisäksi historia, museot, kirkot jne. ovat sydäntäni lähellä. Olen sanonut vaimolleni, että se (Pohjois-Karjala) on kuin toinen maailma. Kiireetön, kaukainen, laaja ja mitä kaikkea siitä sanoisinkaan.
Toivomme löytävämme paljon sellaista, mitä täällä etelässä vain uneksitaan.
Paljon on ihmisestä itsestään kiinni, miten suhtautuu kaikkeen ja epäluulottomasti suhtautuu kaikkeen, mikä eteen tulee.
- ihmeessä
Itse muutimme Lieksaan pari vuotta sitten Etu-Töölöstä. Olemme paljasjalkaisia hesalaisia mieheni kanssa. Olin vajaa kolme vuotta sitten Ruunaalla toukokuussa kalastuskauden avajaisissa, missä tutustuin paikallisiin kalamiehiin. Ihastuin seutuun ja päätimme perheen kanssa muuttaa Lieksaan. Ja emme ole katuneet päätöstämme. Lieksassa on kaikkea, mitä ihminen elämältään voi toivoa!
Elinkeinoelämältään Lieksa on vireä ja yrittäjäystävällinen kaupunki. Veikkaan, että nanoteknologiaan liittyvässä teollisuudessa on Lieksan tulevaisuus.- on Joensuusta
... Kajaanin suuntaan menevän tien "varrella".
Kontiolahden alueelle jää mm. suuri osa entistä Karjalan merta eli Höytiäistä.
K-lahdelta on kätevä matkata Kolille, mutta Joensuukaan ei ole kaukana.
Riippuu tietysti mihin kohtaan K-lahtea asettuu asumaan.
Pitäjän "perukoilta" matkaa kertyy pian 60 km, mutta Lehmosta (K-lahtea) voi pissata Joensuuhun - jos ei ole ihan varpailleen pissaaja.
Kolin Kaakkois- osassa oleva Herajärvi kuuluu lähes kokonaisuudessaa K-lahteen
Tuolla alueella on ehdottomasi maakunnan upeimmat retkeilyalueet.
Eikä sovi unohtaa myöskään kasvistoltaan harvinaista Kolvananuuroa K-lahden ja Enon rajalla.
Takaan, että käynti kannattaa!
K-lahdella on myös tämä Pölösen "Karjalan kunnailla"- elokuvakylä.
Suomea (mm. P-Karjalaa ympäriinsä) ja muuta maailmaa kulkeneena ja nähneenä minun ehdoton suosikkini Pohjois-Karjalassa on Kontiolahti! - laakka
Otinpa selvää tuosta nanotekniikasta, Yksikkö oli ennestään tuttu kouluajoilta, muitta miten sitä pystyttäisiin hyödyntämään onkin sitten jo isompijuttu.
Tosiaankin tuosta nanoteknologiasta ajanmittaan on tulossa ehkä isompikin buumi. Se kyllä vaatisikin sitten jo tutkimustekniikkaa ja sitä myöden koulutusta ja tuotekehittelyä. Itsessään tuotteiden kehitys ja valmistus olisi Lieksan tapaiselle paikkakunnalle erittäin suuri asia, mitä tulee paikkakunnan elinvoimaisuuden pysyttämiseen korkealla.
Tämä on vuosien mittainen työsarka, joka ei aivan hetkessä tuota "hedelmää". Kuitenkin, tekemisen arvoin asia. - osattaan
laakka kirjoitti:
Otinpa selvää tuosta nanotekniikasta, Yksikkö oli ennestään tuttu kouluajoilta, muitta miten sitä pystyttäisiin hyödyntämään onkin sitten jo isompijuttu.
Tosiaankin tuosta nanoteknologiasta ajanmittaan on tulossa ehkä isompikin buumi. Se kyllä vaatisikin sitten jo tutkimustekniikkaa ja sitä myöden koulutusta ja tuotekehittelyä. Itsessään tuotteiden kehitys ja valmistus olisi Lieksan tapaiselle paikkakunnalle erittäin suuri asia, mitä tulee paikkakunnan elinvoimaisuuden pysyttämiseen korkealla.
Tämä on vuosien mittainen työsarka, joka ei aivan hetkessä tuota "hedelmää". Kuitenkin, tekemisen arvoin asia.Myö osattaan jo ne nanot
- näin päin
Joensuulaisena tulee käytyä Lieksassa silloin tällöin perheen kanssa.Ja tykätty on kovasti.Joskus puoli leikillään on puhuttu,että Lieksaanhan voisi ihan vakavissankin muuttaa asumaan,kunhan asiat on sillä mallilla.Ja tiedä vaikka joskus niin käy.
Yksi asia piristää aina kesäisin Lieksassa käydessä:Puistot ja viheralueet ovat todella hyvin hoidettuja.Ja vesinäkymät vielä kruunaa maiseman. - Hermanni
Eiköhän lopeteta tämä iltasatu tähän ;)
- mie jo
ajattelinkii, jot tää se mahtoiki olla satua. Ka niihä tuo olikii!
Vaan sillehä ei voi mittää, jotta niihen oikeesti asijoista päättäviin suunnitelmana onkii liittää Koli Joinsuuhun.
Siinä niputettaan Kontiolahti ja muutama muu kunta yhteen Joinsuun kans ja sitte napataan Koli irti Lieksasta.
Työhää saatte kyl olla ihan kauhiast eri mieltä ja saattehaa työ minnuu haukkuu vaikka kuin. Senhä mie tok ymmärrän, jotta ensihää se tapetaan se viestintuoja ja sit aletaa miettii, jot mitäs nyt tehtäs. Vaan tuolle liitosten tapahtumaketjulle työ ette voi mittää!
Katsotaas assiita uuvelleen tuossa 8-10 vuojen päästä.
Näin käyp ja tää on tos! - laakka
Sinä joka kirjoitit minun ottamallani nimimerkillä "Hermanni". Voit pitää ko. nimimerkin, Minun alkupeäisen Hermannin nimim. on tästä alkaen Laakka, jota et pysty varastamaan. Kiitos kirjoittajille ja toivon, että voimme jatkaa keskustelua Lieksasta. Terveisin entinen Hermanni nykyinen Laakka.
- pärjää
laakka kirjoitti:
Sinä joka kirjoitit minun ottamallani nimimerkillä "Hermanni". Voit pitää ko. nimimerkin, Minun alkupeäisen Hermannin nimim. on tästä alkaen Laakka, jota et pysty varastamaan. Kiitos kirjoittajille ja toivon, että voimme jatkaa keskustelua Lieksasta. Terveisin entinen Hermanni nykyinen Laakka.
varkaaksi haukkuja
- laakka
pärjää kirjoitti:
varkaaksi haukkuja
Kun vie jotain joltain, niin onko se näpistys? jos ei, niin silloin se on varkaus! Eikö niin.
Lueppa uudestaan ne kaksi juttua ennen sinua. Toinen käytti nim. Hermanni ja toinen vastasi, että niinhän se olikin, eli oikea Hermanni pistettiin vitsiksi.
Olen sinun kanssasi samaa mieltä, että varkaan ei pidäkään viihtyä Lieksassa. Mutta jos omii toisen nimimerkin, on se varastamista. Siitä ei mihinkään päästä - sitä rekannu
laakka kirjoitti:
Kun vie jotain joltain, niin onko se näpistys? jos ei, niin silloin se on varkaus! Eikö niin.
Lueppa uudestaan ne kaksi juttua ennen sinua. Toinen käytti nim. Hermanni ja toinen vastasi, että niinhän se olikin, eli oikea Hermanni pistettiin vitsiksi.
Olen sinun kanssasi samaa mieltä, että varkaan ei pidäkään viihtyä Lieksassa. Mutta jos omii toisen nimimerkin, on se varastamista. Siitä ei mihinkään päästänii saahan sen viedä.
- laakka
sitä rekannu kirjoitti:
nii saahan sen viedä.
Annetaan olla.
laakka kirjoitti:
Olen sinun kanssasi samaa mieltä, että varkaan ei pidäkään viihtyä Lieksassa. Mutta jos omii toisen nimimerkin, on se varastamista. Siitä ei mihinkään päästäMinun nimssä kirjoitettiin myös törkyviesti joka poistettiin koska en toimi nimimerkillä vaan henkilökohtaisella omalla nimellä jonka nyt rekisteröin kaiken kaikkiaan meitä voisi olla tusina samannimisiä muttei Lieksassa
Markku Korpinen Lieksa
- tulee lieksaan
kohta on mummellii ja ukkellii pielisentie täännä.
- laakka
Ole eläkeläiset "riesana" Lieksassa. On omillaan toimeen tulevia eläkeläisiä, jotka päinvastoin tuovat Lieksaankin kallisarvoista valuuttaa. Joita myös €:si kutsutaan.
Totta on. Katsoin Lieksan tulevaisuutta sivustoilta. Se on korutonta kertomaa. Käyrä on nousemaan päin. On laskettu, että vuonna 2020, lieksalaisista 45-48% on yli 65 vuotiaita. Tämä luo paineita myöskin terveyden huoltoon.
Tämähän ei ole millään lailla eläkeläisten vika.
Jossain on kuitenkin menty pahasti vikaan, kun nuoriso, eli työikäinen kansa kaikkoaa muualle. Sekin on totta, että ns. kehäkolmosen sisäpuolelle mahtuu 10% kansasta. Niinikään työpaikkoja, etenkin palvelupuolella riittää: Sielläkin on ammatteja, joita suomalainen ei missään nimessä huoli, mutta ulkomaalaista "halpatyövoimaa" riittää sinnekin.
Kun ajatelleen Lieksaa ja sen mahdollisuuksia, ne ovat moninaiset. Kesällä varmaan turisteja riittääkin, mutta entä talvella?! Jos nämä vuodenajat saadaan käyttöön tasavertaisesti, ei lieksalla pitäisi olla vaikeuksia työllistää riittävän hyvin asukkaitaan.
Toisaalta, ei tänne eteläänkään kannata suinpäin lähteä. Ne ajat, jolloin työtä riitti pilvin pimein, on täälläkin jo ohi. Jos aikoo hankkia kunnon työpaikan, on oltava riittävän hyvä ammatti ja hyvin arvosanoin. Muutoin päätyy kortistoon. Jopa siivoojiksi on täällä vaikeampi sijoittua, kuin ulkomaalaisen. Koska ulkomaan työvoima on alistuvaisemnpaa kuin oma kansa.
Toivon, että myös muu Suomi lopultakin tulee yhdenvertaisesi pääkaupunki seudun kanssa. Niinkauan kun vanha jatkuu, ei muutosta helposti synny. - pittääkin
olla. Mummelit ja ukkelit, pitää tätäkin paikkakuntaa varmimmin pystyssä, meillä kun on eläkkeet ja vanhan päivän varakin, jota tuhlata. Paikka kuntaa ajatellen olisi hyvä, jos meille muuttaisi nuorehkot, eli juuri eläkkeele pääsevät, heillä kun on jo niinkin suuret eläketulot, josta joutuu maksamaan veroja, näin ollen eläkeläisten sosiaalikustannukset yhteiskunnalle ei ole yhtään sen suuremmat, kuin nuorilla työtä tekevillä, koska huomioitavaa on sekin, että nuoret lapsiperheet, hekin kuluttavat. Vanhukset antavat myös työtä monelle nuorelle erinäisine palvelumuotoineen, olipa ne yhteiskunnan maksamia, tai monestikin aivan vaan omasta pussista.
- Voihhyvänen
laakka kirjoitti:
Ole eläkeläiset "riesana" Lieksassa. On omillaan toimeen tulevia eläkeläisiä, jotka päinvastoin tuovat Lieksaankin kallisarvoista valuuttaa. Joita myös €:si kutsutaan.
Totta on. Katsoin Lieksan tulevaisuutta sivustoilta. Se on korutonta kertomaa. Käyrä on nousemaan päin. On laskettu, että vuonna 2020, lieksalaisista 45-48% on yli 65 vuotiaita. Tämä luo paineita myöskin terveyden huoltoon.
Tämähän ei ole millään lailla eläkeläisten vika.
Jossain on kuitenkin menty pahasti vikaan, kun nuoriso, eli työikäinen kansa kaikkoaa muualle. Sekin on totta, että ns. kehäkolmosen sisäpuolelle mahtuu 10% kansasta. Niinikään työpaikkoja, etenkin palvelupuolella riittää: Sielläkin on ammatteja, joita suomalainen ei missään nimessä huoli, mutta ulkomaalaista "halpatyövoimaa" riittää sinnekin.
Kun ajatelleen Lieksaa ja sen mahdollisuuksia, ne ovat moninaiset. Kesällä varmaan turisteja riittääkin, mutta entä talvella?! Jos nämä vuodenajat saadaan käyttöön tasavertaisesti, ei lieksalla pitäisi olla vaikeuksia työllistää riittävän hyvin asukkaitaan.
Toisaalta, ei tänne eteläänkään kannata suinpäin lähteä. Ne ajat, jolloin työtä riitti pilvin pimein, on täälläkin jo ohi. Jos aikoo hankkia kunnon työpaikan, on oltava riittävän hyvä ammatti ja hyvin arvosanoin. Muutoin päätyy kortistoon. Jopa siivoojiksi on täällä vaikeampi sijoittua, kuin ulkomaalaisen. Koska ulkomaan työvoima on alistuvaisemnpaa kuin oma kansa.
Toivon, että myös muu Suomi lopultakin tulee yhdenvertaisesi pääkaupunki seudun kanssa. Niinkauan kun vanha jatkuu, ei muutosta helposti synny."Kun ajatelleen Lieksaa ja sen mahdollisuuksia, ne ovat moninaiset. Kesällä varmaan turisteja riittääkin, mutta entä talvella?! Jos nämä vuodenajat saadaan käyttöön tasavertaisesti, ei lieksalla pitäisi olla vaikeuksia työllistää riittävän hyvin asukkaitaan. "
Hei haloo!
Ajettelitko yhtään mitä kirjoitit vai kävikö niin, että sormet vain hyppivät näppiksellä.
Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä.
Vaan kunpa ei ole!
Se ei ole kiinni edes Lieksasta tai lieksalaisista.
Katsos kun pitäisi olla jotain joka todella vetäisi väkeä.
Vaan kunpa ei ole!
Se mitä Lieksaan kaipailevat (pari-kolmesataa vuosittaista muuttajaa) pitävät hienona ja tavoiteltavana, ei ehkä olekaan mitään sen suuren joukon mielestä.
Ei Lieksassa ole (oikealle) turistille (oikeasti) mitään.
Jos olisi niin meillähän olisi täällä turisteja.
PIRUVIE!
Jos taas oli niin, että kuvittelit Kolille matkaavien hyödyttävän Lieksaa niin voin kertoa, että lähes jokikinen turisti joka menee Kolille ja Pielisen toiselle rannalle, myös jää sinne. Ei ne tule Lieksaan vaikka itkisit.
Koli kuuluu hallinnollisesti Lieksaan, mutta eipä sitten mitenkään muuten.
Aina silloin tällöin esitetään monenlaisia ideoita turistien kuljettamisesta Pielisen tälle rannalle.
Muuan juttu on siinä unohtunut kokonaan. Se, että ne turistit haluavat nähdä ja kokea Kolin, eivätkä suinkaan välttämättä (no ei takuulla) taas yhtä niistä surkeista takapajuloista, joita Suomessa riittää ja riittää...
Juu! Tiedän! Sanoin taas pahasti kun en yhtynyt lauluun, mutta minä olen JO nähnyt mikä tämä kylä on. - laakka
Voihhyvänen kirjoitti:
"Kun ajatelleen Lieksaa ja sen mahdollisuuksia, ne ovat moninaiset. Kesällä varmaan turisteja riittääkin, mutta entä talvella?! Jos nämä vuodenajat saadaan käyttöön tasavertaisesti, ei lieksalla pitäisi olla vaikeuksia työllistää riittävän hyvin asukkaitaan. "
Hei haloo!
Ajettelitko yhtään mitä kirjoitit vai kävikö niin, että sormet vain hyppivät näppiksellä.
Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä.
Vaan kunpa ei ole!
Vaan kunpa ei ole!
Se mitä Lieksaan kaipailevat (pari-kolmesataa vuosittaista muuttajaa) pitävät hienona ja tavoiteltavana, ei ehkä olekaan mitään sen suuren joukon mielestä.
PIRUVIE!
Jos taas oli niin, että kuvittelit Kolille matkaavien hyödyttävän Lieksaa niin voin kertoa, että lähes jokikinen turisti joka menee Kolille ja Pielisen toiselle rannalle, myös jää sinne. Ei ne tule Lieksaan vaikka itkisit.
Aina silloin tällöin esitetään monenlaisia ideoita turistien kuljettamisesta Pielisen tälle rannalle.
Muuan juttu on siinä unohtunut kokonaan. Se, että ne turistit haluavat nähdä ja kokea Kolin, eivätkä suinkaan välttämättä (no ei takuulla) taas yhtä niistä surkeista takapajuloista, joita Suomessa riittää ja riittää...
Juu! Tiedän! Sanoin taas pahasti kun en yhtynyt lauluun, mutta minä olen JO nähnyt mikä tämä kylä on."Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä"
- laakka
Voihhyvänen kirjoitti:
"Kun ajatelleen Lieksaa ja sen mahdollisuuksia, ne ovat moninaiset. Kesällä varmaan turisteja riittääkin, mutta entä talvella?! Jos nämä vuodenajat saadaan käyttöön tasavertaisesti, ei lieksalla pitäisi olla vaikeuksia työllistää riittävän hyvin asukkaitaan. "
Hei haloo!
Vaan kunpa ei ole!
Vaan kunpa ei ole!
PIRUVIE!
Juu! Tiedän! Sanoin taas pahasti kun en yhtynyt lauluun, mutta minä olen JO nähnyt mikä tämä kylä on."Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä"
Mitään ei jos ei mitään tehdä, eikö niin? Katsoin Kolinmatkailuyhdistys Ry:n sivuja ja sieltähän paisti läpi juuri ne asiat, jotka tuovat matkailjat mannuille.
Mitä siis turisti kaipaa?! Turisti kaipaa mystiikkaa, varsinkin jos on tullut esim. Japanista (Japanilaisten matkailu mm:ssa Suomeen on kasvanut). Teillä on laajat erämaat, joissa sudet ja ahmat plus muut villieläimet viihtyvät.
Tehkääpä Egyptin korpeen muutama "korpimaja" jossa vieraat viihtyvät ja palvelu pelaa. Näiden erämaa majojen yhteydet ovat moottorikelkka safarien heiniä.
Millä näitä sitten myytäisiin? Markkinoimalla Lieksaa eksoottisena paikkana, jossa sudet käyskentelevät kaduilla.
Tämä on vain unelmaa, mutta toteutettavissa. On tasan kaksi vaihtoehtoa rakentaa Lieksaa. Ensimmäinen on, pitää kaikki ennallaan ja katsella kun maailma korjaa työikäisen väen huomaansa. Toinen vaihtoehto, käydä pelkäämätä "härkää sarvista" ja toteuttaa jotain.
Tuossa aijemmin eräs Lieksaan muuttanut kirjoittaja mainitsi nanoteknologian ja sen tuoman, monitahoisen edun. Tutkin ko. tekniikkaa ja tosiaaankin, mikään kohta Lieksassa ei sodi sitä vastaan, päinvastoin.
Ihmettelen myös,miksi ei ole perustettu "Lieksan matkailuyhdistys ry.tä" ja sen kautta markkinoitu koko lieksan aluetta, tällöin edun olisi saanut myöskin Lieksan kaupunki.
Mitä tuo reilun 300m "nyppylä" merkitsee koko Lieksan aluetta ajatellen. Sen nyppylän ympärillä on vain iskostettu joitakin kohteita ja siinä se kaikki on. Näitä nyppylöitä kun on Suomi pullollaan.
Nämä ovat vain "heittoja" mutta tutkimalla paremmin, niistä voisi löytää jotain sellaista. mitä muu Suomi ei pysty tarjoamaan. - tuumasta toimeen
laakka kirjoitti:
"Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä"
Mitään ei jos ei mitään tehdä, eikö niin? Katsoin Kolinmatkailuyhdistys Ry:n sivuja ja sieltähän paisti läpi juuri ne asiat, jotka tuovat matkailjat mannuille.
Mitä siis turisti kaipaa?! Turisti kaipaa mystiikkaa, varsinkin jos on tullut esim. Japanista (Japanilaisten matkailu mm:ssa Suomeen on kasvanut). Teillä on laajat erämaat, joissa sudet ja ahmat plus muut villieläimet viihtyvät.
Tehkääpä Egyptin korpeen muutama "korpimaja" jossa vieraat viihtyvät ja palvelu pelaa. Näiden erämaa majojen yhteydet ovat moottorikelkka safarien heiniä.
Millä näitä sitten myytäisiin? Markkinoimalla Lieksaa eksoottisena paikkana, jossa sudet käyskentelevät kaduilla.
Tämä on vain unelmaa, mutta toteutettavissa. On tasan kaksi vaihtoehtoa rakentaa Lieksaa. Ensimmäinen on, pitää kaikki ennallaan ja katsella kun maailma korjaa työikäisen väen huomaansa. Toinen vaihtoehto, käydä pelkäämätä "härkää sarvista" ja toteuttaa jotain.
Tuossa aijemmin eräs Lieksaan muuttanut kirjoittaja mainitsi nanoteknologian ja sen tuoman, monitahoisen edun. Tutkin ko. tekniikkaa ja tosiaaankin, mikään kohta Lieksassa ei sodi sitä vastaan, päinvastoin.
Ihmettelen myös,miksi ei ole perustettu "Lieksan matkailuyhdistys ry.tä" ja sen kautta markkinoitu koko lieksan aluetta, tällöin edun olisi saanut myöskin Lieksan kaupunki.
Mitä tuo reilun 300m "nyppylä" merkitsee koko Lieksan aluetta ajatellen. Sen nyppylän ympärillä on vain iskostettu joitakin kohteita ja siinä se kaikki on. Näitä nyppylöitä kun on Suomi pullollaan.
Nämä ovat vain "heittoja" mutta tutkimalla paremmin, niistä voisi löytää jotain sellaista. mitä muu Suomi ei pysty tarjoamaan."Mitään ei jos ei mitään tehdä, eikö niin? Katsoin Kolinmatkailuyhdistys Ry:n sivuja ja sieltähän paisti läpi juuri ne asiat, jotka tuovat matkailjat mannuille. "
Ruuti on kylläkin jo keksitty, mutta sinä sitten päätit "keksiä lisää ruutia".
Kuule kun niitä toistensa klooneja olevia aktiviteetteja ei kannat väsätä joka kylälle.
Kun nyt kuitenkin olet niin varma asiastasi niin ei muuta kun pistä toimeksi!
Näytähän meille tumpeloille miten se tehdään.
Jos et pysty siihen niin älä jauha... anteeksi vain - paskaa.
Meillä on kuule kylät väärällään näitä "innoja". Joka saatanan kuppilassa ja kassajonossa joku kertoo "itejoittaan".
Pässeimmät pyytävät rahaa "hienosta" ideastaan.
Jotain tiedän aktiviteettien järjestämisestä minäkin ja sen tiedän, että näitä "mukamas erämaita" ei kauan kaupata kun ihmiset tajuaa, ettei täällä ole erämaita nähtykään.
Mitä sinä muuten tiedät japanilaisten matkailullisista makusuuntauksista.
Älä sano!
Tiedät juuri sen mitä olet TV:sta nähnyt ja kuullut.
"Tehkääpä Egyptin korpeen muutama "korpimaja" jossa vieraat viihtyvät ja palvelu pelaa. Näiden erämaa "... Voi kuule, meillä on näitä korpimajoja... O sancta simplicitas...
Kerrontasi on niin naivia, että se voisi yksinkertaisuudessaan jopa "upota" johonkin mummeliin...
Sinä kuitenkin olet varmaan pätevämpi, joten - panehan tuulemaan! - oikein........
pittääkin kirjoitti:
olla. Mummelit ja ukkelit, pitää tätäkin paikkakuntaa varmimmin pystyssä, meillä kun on eläkkeet ja vanhan päivän varakin, jota tuhlata. Paikka kuntaa ajatellen olisi hyvä, jos meille muuttaisi nuorehkot, eli juuri eläkkeele pääsevät, heillä kun on jo niinkin suuret eläketulot, josta joutuu maksamaan veroja, näin ollen eläkeläisten sosiaalikustannukset yhteiskunnalle ei ole yhtään sen suuremmat, kuin nuorilla työtä tekevillä, koska huomioitavaa on sekin, että nuoret lapsiperheet, hekin kuluttavat. Vanhukset antavat myös työtä monelle nuorelle erinäisine palvelumuotoineen, olipa ne yhteiskunnan maksamia, tai monestikin aivan vaan omasta pussista.
Tässä ollaan just niita parin vuoden päästä eläköityviä alle kuuskymppisiä. Juuret on Lieksassa.Ja sanotaan suoraan, että sen takia tullaan eläkepäiviksi sinne, koska siellä asuminen ja eläminen on halvempaa. Omillaan tullaan toimeen ja palvelut maksetaan. Hyvässä lykyssä saahaan houkuteltua vielä yks nuoriparikin tulevaisuudessa Lieksaan työtä tekemään.
- suustani
Voihhyvänen kirjoitti:
Hei haloo!
Vaan kunpa ei ole!
Vaan kunpa ei ole!
PIRUVIE!
Juu! Tiedän! Sanoin taas pahasti kun en yhtynyt lauluun, mutta minä olen JO nähnyt mikä tämä kylä on.totta joka sana
- ai mitä töitä
oikein........ kirjoitti:
Tässä ollaan just niita parin vuoden päästä eläköityviä alle kuuskymppisiä. Juuret on Lieksassa.Ja sanotaan suoraan, että sen takia tullaan eläkepäiviksi sinne, koska siellä asuminen ja eläminen on halvempaa. Omillaan tullaan toimeen ja palvelut maksetaan. Hyvässä lykyssä saahaan houkuteltua vielä yks nuoriparikin tulevaisuudessa Lieksaan työtä tekemään.
eiköhän täältä viimesetki nuoret häippäse
- laakka
tuumasta toimeen kirjoitti:
"Mitään ei jos ei mitään tehdä, eikö niin? Katsoin Kolinmatkailuyhdistys Ry:n sivuja ja sieltähän paisti läpi juuri ne asiat, jotka tuovat matkailjat mannuille. "
Ruuti on kylläkin jo keksitty, mutta sinä sitten päätit "keksiä lisää ruutia".
Kuule kun niitä toistensa klooneja olevia aktiviteetteja ei kannat väsätä joka kylälle.
Kun nyt kuitenkin olet niin varma asiastasi niin ei muuta kun pistä toimeksi!
Näytähän meille tumpeloille miten se tehdään.
Jos et pysty siihen niin älä jauha... anteeksi vain - paskaa.
Meillä on kuule kylät väärällään näitä "innoja". Joka saatanan kuppilassa ja kassajonossa joku kertoo "itejoittaan".
Pässeimmät pyytävät rahaa "hienosta" ideastaan.
Jotain tiedän aktiviteettien järjestämisestä minäkin ja sen tiedän, että näitä "mukamas erämaita" ei kauan kaupata kun ihmiset tajuaa, ettei täällä ole erämaita nähtykään.
Mitä sinä muuten tiedät japanilaisten matkailullisista makusuuntauksista.
Älä sano!
Tiedät juuri sen mitä olet TV:sta nähnyt ja kuullut.
"Tehkääpä Egyptin korpeen muutama "korpimaja" jossa vieraat viihtyvät ja palvelu pelaa. Näiden erämaa "... Voi kuule, meillä on näitä korpimajoja... O sancta simplicitas...
Kerrontasi on niin naivia, että se voisi yksinkertaisuudessaan jopa "upota" johonkin mummeliin...
Sinä kuitenkin olet varmaan pätevämpi, joten - panehan tuulemaan!illan torkku. Mutta keskustellaampa hieman tästä Lieksa "syndroomasta".Heitin eilen keskusteluun pari aihetta siitä, miten Lieksa saadaan nousuun.
En ole missään vaiheessa ketään "tumpeloksi" haukkunut, ei ole aihetta. Mutta, olet ehkä hieman liian katkera, syytä en tiedä. Keskustellaampa tuosta ensimmäisestä matkailu heitostani, eli erämaa retkeilystä. Vuonna 2006 kävimme Intian Goa:ssa. Yksi matkan kohokohdista oli jokilaivalla risteily. Päivän matkan tarkoituksena oli löytää krokotiilejä ja kuvata niitä. Emme löytäneet yhtäkään isompaa elukkaa kuvattavaksemme, mutta se jännitys ja olosuhteiden eksoottisuus, olivat ne jotka tämänkin reissun pelasti. Tämä on se pointti, jota suomessakin kannattaisi kokeilla. Se mitä tulee Japanilaisten ja jopa Kiinalaisten matkailusta mm:ssa suomeen, on kyllä tiedossa, kunhan vain seuraa aikaansa.
Toinen aihe Lieksan työllistämsestä oli tuo nanotekniikan kehitys joka mullistaisi monet nykypäivän jo olemassaolevat keksinnöt ja patentit. Se kyllä vaatisi koulutusta ja myöskin resursseja monenlaista- Mitään ei saada jos mitään ei tehdä. Eikö niin!?
Ei ole mitään syytä heittää kirvestä järveen. Suomi on suuri maa, verrattuna sen asukaslukuun. Meillä on suuret mahdollisuudet, kunhan käytämme ne oikein. Ihmettelen sitä, miten väki muualta Suomea lähtee etelä-Suomeen kultaa vuolemaan. Ei täällä asuminen ole sen ihmeellisempää kuin missään muuallakaan Suomen maata. Päin vastoin hirveen kallista.
Jos Lieksassa on väkeä, jolla on innovaatioita kehityksen eteenpäin viemiseksi, ne pitää tutkia ja käyttää hyväksi, silloin kun aihetta on.
Ei saa vaipua toimettomuuteen. Lieksa on kaunis kaupunki, sitä ehkä ei huomaa, jos on itse sen sisällä.
Mitä tulee lieksalaisen "kateuteen" niin sitä löytyy lähes joka paikkakunnalta. Kateus on hyve, jos sen käyttää sitä itseään vastaan.
Keskusteellaan rakentavasti niin se tuottaa hedelmää. Jos riidellään, sillä ei päästä mihinkään.
Ja Kolista sen verran, että siellä on tyhjän päälle rakennettu matkakeskus. Sitä ei kannata lieksalaisen matkia, vaan tehdä omat ratkaisunsa. Olen muutaman kerran käynyt Kolilla ja en sitä niin ihmeellisenä pidä. Onpahan matkakeskus muiden joukossa. - vaan, mutta
laakka kirjoitti:
illan torkku. Mutta keskustellaampa hieman tästä Lieksa "syndroomasta".Heitin eilen keskusteluun pari aihetta siitä, miten Lieksa saadaan nousuun.
En ole missään vaiheessa ketään "tumpeloksi" haukkunut, ei ole aihetta. Mutta, olet ehkä hieman liian katkera, syytä en tiedä. Keskustellaampa tuosta ensimmäisestä matkailu heitostani, eli erämaa retkeilystä. Vuonna 2006 kävimme Intian Goa:ssa. Yksi matkan kohokohdista oli jokilaivalla risteily. Päivän matkan tarkoituksena oli löytää krokotiilejä ja kuvata niitä. Emme löytäneet yhtäkään isompaa elukkaa kuvattavaksemme, mutta se jännitys ja olosuhteiden eksoottisuus, olivat ne jotka tämänkin reissun pelasti. Tämä on se pointti, jota suomessakin kannattaisi kokeilla. Se mitä tulee Japanilaisten ja jopa Kiinalaisten matkailusta mm:ssa suomeen, on kyllä tiedossa, kunhan vain seuraa aikaansa.
Toinen aihe Lieksan työllistämsestä oli tuo nanotekniikan kehitys joka mullistaisi monet nykypäivän jo olemassaolevat keksinnöt ja patentit. Se kyllä vaatisi koulutusta ja myöskin resursseja monenlaista- Mitään ei saada jos mitään ei tehdä. Eikö niin!?
Ei ole mitään syytä heittää kirvestä järveen. Suomi on suuri maa, verrattuna sen asukaslukuun. Meillä on suuret mahdollisuudet, kunhan käytämme ne oikein. Ihmettelen sitä, miten väki muualta Suomea lähtee etelä-Suomeen kultaa vuolemaan. Ei täällä asuminen ole sen ihmeellisempää kuin missään muuallakaan Suomen maata. Päin vastoin hirveen kallista.
Jos Lieksassa on väkeä, jolla on innovaatioita kehityksen eteenpäin viemiseksi, ne pitää tutkia ja käyttää hyväksi, silloin kun aihetta on.
Ei saa vaipua toimettomuuteen. Lieksa on kaunis kaupunki, sitä ehkä ei huomaa, jos on itse sen sisällä.
Mitä tulee lieksalaisen "kateuteen" niin sitä löytyy lähes joka paikkakunnalta. Kateus on hyve, jos sen käyttää sitä itseään vastaan.
Keskusteellaan rakentavasti niin se tuottaa hedelmää. Jos riidellään, sillä ei päästä mihinkään.
Ja Kolista sen verran, että siellä on tyhjän päälle rakennettu matkakeskus. Sitä ei kannata lieksalaisen matkia, vaan tehdä omat ratkaisunsa. Olen muutaman kerran käynyt Kolilla ja en sitä niin ihmeellisenä pidä. Onpahan matkakeskus muiden joukossa.ollaanpa rehellisiä, kysynkin? oletko muuttamassa tänne Lieksaan, vai oletko paikkakuntalainen ja mitenkä vireä sellainen, puheista päätellen vireä.
- Rentun ruusu
laakka kirjoitti:
"Pitäisi olla joku realismin taju! Kirjoitat ikäänkuin olisi kysymys simppelistä jarjestelystä"
Nämä ovat vain "heittoja" mutta tutkimalla paremmin, niistä voisi löytää jotain sellaista. mitä muu Suomi ei pysty tarjoamaan.Itse pidän siitä että saan ajella pitkin metsäteitä, niitä vuokramökkejä minäkin kaipaisin mutta ilman palveluita riittäisi. Mökit passaisi olla ilman sähköä, eikä hienouksia ja ulkohuusilla. Johan siinä mökin rakentelu into loppuu näiden uusien jätekaivo säännösten myötä. Siksikin ilman hienouksia että köyhäkin voisi niitä vuokrata, hinnat jotain 30€/vrk tai vaikka allekkin. Viikkohinta noin.150€. Nyky mökkien hinnat alkavat yleensä 50-80€/vrk (ylikin) joten minulta ainakin jää vuokraamatta. Sitä paisi pitäisihän paikallisillakin olla mahdollisuus käydä mökeillä ilman että turistien takia hinnat hilataan pilviin tai sitten paikallisille alennus. Naapurit saisi olla vähintään se 150 metriä ei mitään mökkikyliä. Sekä tietysti vähintään lammen rannalla sekä grillikota tai ulkotulipaikka. Grillikotakaan ei saa olla hieno ei kaasugrillejä vaan keskelle avotulelle paikka.Mökkejä haluaisin jonnekkin Kitsin ja Viekin sekä Jongunjoen takamaille eli lähemmäs rajaa. Johan olisi korpia jossa oleilla ja marjastella ja kalastella. Ennenkaikkea rauhaa. Jossain lehdessä oli juttu joskus näistä Japanilais matkailijoista ja heille oli elämys pelkkä kalliolla kasvava sammal jota kuvattiin innokkaasti. Meillehän se ei merkitse mitään, siihen on totuttu. Samoin ihmettä herättävät pihapiiriin tulevat petoeläimet, meidänkin pihassa on karhu käynyt ja useasti. Niin, ja tervetuloa laakka Lieksaan perheinesi täällä on ihan mukavaa väkeä.
- Hetkeksi metsään
Rentun ruusu kirjoitti:
Itse pidän siitä että saan ajella pitkin metsäteitä, niitä vuokramökkejä minäkin kaipaisin mutta ilman palveluita riittäisi. Mökit passaisi olla ilman sähköä, eikä hienouksia ja ulkohuusilla. Johan siinä mökin rakentelu into loppuu näiden uusien jätekaivo säännösten myötä. Siksikin ilman hienouksia että köyhäkin voisi niitä vuokrata, hinnat jotain 30€/vrk tai vaikka allekkin. Viikkohinta noin.150€. Nyky mökkien hinnat alkavat yleensä 50-80€/vrk (ylikin) joten minulta ainakin jää vuokraamatta. Sitä paisi pitäisihän paikallisillakin olla mahdollisuus käydä mökeillä ilman että turistien takia hinnat hilataan pilviin tai sitten paikallisille alennus. Naapurit saisi olla vähintään se 150 metriä ei mitään mökkikyliä. Sekä tietysti vähintään lammen rannalla sekä grillikota tai ulkotulipaikka. Grillikotakaan ei saa olla hieno ei kaasugrillejä vaan keskelle avotulelle paikka.Mökkejä haluaisin jonnekkin Kitsin ja Viekin sekä Jongunjoen takamaille eli lähemmäs rajaa. Johan olisi korpia jossa oleilla ja marjastella ja kalastella. Ennenkaikkea rauhaa. Jossain lehdessä oli juttu joskus näistä Japanilais matkailijoista ja heille oli elämys pelkkä kalliolla kasvava sammal jota kuvattiin innokkaasti. Meillehän se ei merkitse mitään, siihen on totuttu. Samoin ihmettä herättävät pihapiiriin tulevat petoeläimet, meidänkin pihassa on karhu käynyt ja useasti. Niin, ja tervetuloa laakka Lieksaan perheinesi täällä on ihan mukavaa väkeä.
Tuo edullinen mökki-idea on hyvä. Moni varmaan ainakin silloin tällöin haluaisi takaisin luontoon, mutta jos ei ole mahdollisuutta, niin ei. Kesällä sekä marja-aikaan ja miksei hiihtokelienkin salliessa olisi mukavaa irroittaua arkiasumisesta. Erä-Eeroko sen toteuttaa?
- Rentun ruusu
Hetkeksi metsään kirjoitti:
Tuo edullinen mökki-idea on hyvä. Moni varmaan ainakin silloin tällöin haluaisi takaisin luontoon, mutta jos ei ole mahdollisuutta, niin ei. Kesällä sekä marja-aikaan ja miksei hiihtokelienkin salliessa olisi mukavaa irroittaua arkiasumisesta. Erä-Eeroko sen toteuttaa?
Heitin vain idean. Tämänhän voi toteuttaa vaikka yksityinen ihminen jolla on joutavaa metsämaata mökkejä varten. Monet ihmiset vuokraisi varmaan mielellään halvan mökin, isokaan sen ei tarvitse olla, petipaikkoja kahdelle-neljälle niin jo passaa hyvin. Sauna tietty ois ehdoton. Itsellä ei ole maata eikä mahdollisuutta rakennella mitään mutta vuokraisin kyllä mielelläni.
- laakka
vaan, mutta kirjoitti:
ollaanpa rehellisiä, kysynkin? oletko muuttamassa tänne Lieksaan, vai oletko paikkakuntalainen ja mitenkä vireä sellainen, puheista päätellen vireä.
Tulin juuri kuoroharjoituksista ja katsoin mitä palstalla on ja päätin vastata sinulle kun mielestäni kysymyksesi oli oikeutettu.
Olen muuttamassa, mutta vielä menee aikaa jonkinverran. Olen Kanta-Hämeestä, kuten olen jo maininnutkin. Tarkemmin sanottuna Janakkalan kunnasta. Tämä kunta on noin 15 000 tuhannen asukkaan kunta, jonka Hämeenlinna olisi halunnut mukaan kuntauudistukseen, mutta Janakkala hylkäsi sen. Pääsyynä muuttohalukkuuteeni juuri Lieksaan on sen kauneus ja teillä siellä on vielä kunnon talvet. Meillä täällä nytkin paistaa nurmikko vihreänä ja on mustaa ja pimeää.
Olen toiminut varasto, suunnittelu, sähkö ja kauppa-alalla. Matkustelen paljon myös ulkomailla. Juuri tuo 2006 tekemäni Intian matka sai miettimään sitä, miksei Lieksa voisi yhtähyvin olla se, joka järjestää poikkeuksellisesti mm.ssa "elämysmatkoja". Siitä tuo korpimaja/kelkkasafari idea.
Olen vahvasti sitämieltä, että Lieksassa on potentiaalia vaikka mihin. Ja yleensä sellaiselle paikkakunnalle on mahdollisuus mm:ssa EU rahoitukseen. Se on päättäjistä kiinni.
Siitä vireydestä en niinkään tiedä, mutta yhteiskunnallisiin epäkohtiin haluaisin muutoksia.
Pitäkää Lieksalaiset identiteetistänne kiinni, sillä se on rikkaus. - Nami nami hali hali pusu pusu
Voihhyvänen kirjoitti:
Hei haloo!
Vaan kunpa ei ole!
Vaan kunpa ei ole!
PIRUVIE!
Juu! Tiedän! Sanoin taas pahasti kun en yhtynyt lauluun, mutta minä olen JO nähnyt mikä tämä kylä on.Ei niitä turisteja tule ,jos ei mainosta.Pistäkää vaikka koululaiset laatimaan mainos jossa esitellään:
-Koli
-Ruunaan Kosket
-Ulkomuseo
-Lieksan kylät ja keskusta
-Änäkäinen ja Hattuvaara
-Mätäsvaaran kaivos (läjitysalue mainio paikka ajaa autoilla kilpaa)
-Pielisen hiekkarannat
-Suot ja pitkospuureitit
-Melontareitit
-Karhunkaatajan asunto
-Kirkot
-Eeva Ryynäsen ateljee
-Pielisen maisemarannat
-erämaatiet
-kalastuspaikat
-veneitten vuokraus
-julkiset uimarannat saunoineen ja kahviloineen(niinkuin meillä täällä Lounais-suomessa on ,että yleisellä uimarannalla on sauna ja kunnan puut)
-veneily ja kalastus pielisellä opastettuna(kai joku osaa opastaa)
Lisätkää jos jotain jäi pois
kuten
-P......i
-K..........o
-H..........s (ja siellä e....e.u......a turis.....e,kuten am.........oa) - 1600 luvulla pakolla asutet...
laakka kirjoitti:
illan torkku. Mutta keskustellaampa hieman tästä Lieksa "syndroomasta".Heitin eilen keskusteluun pari aihetta siitä, miten Lieksa saadaan nousuun.
Ja Kolista sen verran, että siellä on tyhjän päälle rakennettu matkakeskus. Sitä ei kannata lieksalaisen matkia, vaan tehdä omat ratkaisunsa. Olen muutaman kerran käynyt Kolilla ja en sitä niin ihmeellisenä pidä. Onpahan matkakeskus muiden joukossa.Jos aiot elää Lieksassa on ainoa vaihtoehtosi pystyä itse luomaan työtä.
Kepun ja sosdemien tekohengitys loppuu sitä mukaa ,kun pientilat kuolevat ja puuteollisuus vähenee.
Maanviljelystä ei ole kielletty yrittämästä,mutta kannattaisi katsella uusia viljelylajikkeita.Karjankasvatuskaan ei ole kiellettyä.Maailma tarvitsee lisää ruokaa ,joten ehkä pienelläkin tilalla on mahdollisuuksia kunhan osaa löytää markkinarakosen.
Puusta voi tehdä yhtä loputtomiin uusia tuotteita kuin nuorisopuhallinorkesterille sävelletään uusia kappaleita.
Perustakaa ehdotuskeskus,jonne iteoijat voivat toimittaa iteansa päiväkävelyllään.
Kieltäjät ja uhmakkaat voisivat lopettaa uhmaamisensa ja alkaa hyväksymään ihmisten ideoita.Ottakaa ensiaskel
Luopukaa perisavolaisesta :"Ei siitä tule mitään" sanonnasta - työnteolla rahaa eikä ryöst...
Rentun ruusu kirjoitti:
Itse pidän siitä että saan ajella pitkin metsäteitä, niitä vuokramökkejä minäkin kaipaisin mutta ilman palveluita riittäisi. Mökit passaisi olla ilman sähköä, eikä hienouksia ja ulkohuusilla. Johan siinä mökin rakentelu into loppuu näiden uusien jätekaivo säännösten myötä. Siksikin ilman hienouksia että köyhäkin voisi niitä vuokrata, hinnat jotain 30€/vrk tai vaikka allekkin. Viikkohinta noin.150€. Nyky mökkien hinnat alkavat yleensä 50-80€/vrk (ylikin) joten minulta ainakin jää vuokraamatta. Sitä paisi pitäisihän paikallisillakin olla mahdollisuus käydä mökeillä ilman että turistien takia hinnat hilataan pilviin tai sitten paikallisille alennus. Naapurit saisi olla vähintään se 150 metriä ei mitään mökkikyliä. Sekä tietysti vähintään lammen rannalla sekä grillikota tai ulkotulipaikka. Grillikotakaan ei saa olla hieno ei kaasugrillejä vaan keskelle avotulelle paikka.Mökkejä haluaisin jonnekkin Kitsin ja Viekin sekä Jongunjoen takamaille eli lähemmäs rajaa. Johan olisi korpia jossa oleilla ja marjastella ja kalastella. Ennenkaikkea rauhaa. Jossain lehdessä oli juttu joskus näistä Japanilais matkailijoista ja heille oli elämys pelkkä kalliolla kasvava sammal jota kuvattiin innokkaasti. Meillehän se ei merkitse mitään, siihen on totuttu. Samoin ihmettä herättävät pihapiiriin tulevat petoeläimet, meidänkin pihassa on karhu käynyt ja useasti. Niin, ja tervetuloa laakka Lieksaan perheinesi täällä on ihan mukavaa väkeä.
Tätä on pidettävä esillä.
Kuka maksaa 480 markkaa kämpästä vuokraa per vuorokausi
jos vuonna 1995 maksoi halpa yöpyminen 180 markkaa vrk Suomessa viiden hengen perheeltä,niin ei sellaisen hinta voi olla kuin 270 markkaa /vrk tänäpäivänä eli 45 euroa/vrk
80 euroa on kovasti ylihintaa - joten
laakka kirjoitti:
Tulin juuri kuoroharjoituksista ja katsoin mitä palstalla on ja päätin vastata sinulle kun mielestäni kysymyksesi oli oikeutettu.
Olen muuttamassa, mutta vielä menee aikaa jonkinverran. Olen Kanta-Hämeestä, kuten olen jo maininnutkin. Tarkemmin sanottuna Janakkalan kunnasta. Tämä kunta on noin 15 000 tuhannen asukkaan kunta, jonka Hämeenlinna olisi halunnut mukaan kuntauudistukseen, mutta Janakkala hylkäsi sen. Pääsyynä muuttohalukkuuteeni juuri Lieksaan on sen kauneus ja teillä siellä on vielä kunnon talvet. Meillä täällä nytkin paistaa nurmikko vihreänä ja on mustaa ja pimeää.
Olen toiminut varasto, suunnittelu, sähkö ja kauppa-alalla. Matkustelen paljon myös ulkomailla. Juuri tuo 2006 tekemäni Intian matka sai miettimään sitä, miksei Lieksa voisi yhtähyvin olla se, joka järjestää poikkeuksellisesti mm.ssa "elämysmatkoja". Siitä tuo korpimaja/kelkkasafari idea.
Olen vahvasti sitämieltä, että Lieksassa on potentiaalia vaikka mihin. Ja yleensä sellaiselle paikkakunnalle on mahdollisuus mm:ssa EU rahoitukseen. Se on päättäjistä kiinni.
Siitä vireydestä en niinkään tiedä, mutta yhteiskunnallisiin epäkohtiin haluaisin muutoksia.
Pitäkää Lieksalaiset identiteetistänne kiinni, sillä se on rikkaus.tervetuloa vaan. Meillä on juuri sinunlaisistasi puutetta paikkakunnalla, jolla on näkemyksiä ja kokemuksia, sekä ikäsi on luullakseni juuri sopiva, tarkoitan jaettavia kunnallisia edustuspaikkoja seuraavan neljänvuoden päästä, joten tänne vaan ja suuri remmi pyörimään.
- tuntuu
työnteolla rahaa eikä ryöst... kirjoitti:
jos vuonna 1995 maksoi halpa yöpyminen 180 markkaa vrk Suomessa viiden hengen perheeltä,niin ei sellaisen hinta voi olla kuin 270 markkaa /vrk tänäpäivänä eli 45 euroa/vrk
80 euroa on kovasti ylihintaaaivan liian alhaiselta mökkiä ajatellen? Riippuu mökin nukkumapaikkojen lukumäärästä, eli kyllä mökillä on oltava vähintään 100€ - 180€ vuorokausi, tai ehkä enemmänkin, huomioiden henkilöiden määrästä. Laatu ja varustelu lisäävät hinnoitus paineita, ei mökki vuokraaminen ole ruusuilla tanssimista, siinä on kulut ja yhteiskunnalliset rasitteet piiloveroineen.
- Rentun ruusu
työnteolla rahaa eikä ryöst... kirjoitti:
80 euroa on kovasti ylihintaaKäyhän katsomassa lomarenkaan sekä noiden muiden mökkivuokraajien sivuja esim. huvila.net yms. sivuja. Siellä näkyy mökkien hintoja. Kympillä et taida saada edes teltalle paikkaa minnekkään. Suurin osa pyörii viidenkympin hujakoilla. Mitenpä niitä köyhä vuokraa, työttömyyskin senkun lisääntyy. Ei työttömällä/pienipalkkaisella ole varaa vaihtaa ympyröitä edes vuorokaudeksi. Jokuhan tähän tietty heti sanoo ettei työtön tarvitse lomaa, kyllä tarvitsee sanon minä. Samat kuviot ja jouten olo alkaa ahdistamaan.
- 10 euroa per yö
tuntuu kirjoitti:
aivan liian alhaiselta mökkiä ajatellen? Riippuu mökin nukkumapaikkojen lukumäärästä, eli kyllä mökillä on oltava vähintään 100€ - 180€ vuorokausi, tai ehkä enemmänkin, huomioiden henkilöiden määrästä. Laatu ja varustelu lisäävät hinnoitus paineita, ei mökki vuokraaminen ole ruusuilla tanssimista, siinä on kulut ja yhteiskunnalliset rasitteet piiloveroineen.
Sivistysmaissa on tarjolla halpoja yösijoja matkailijoille.Pitäisi olla yöpymiselle vaihtoehtoja.
Tyhjillään olevaa kerrostalohuoneistoa voi vuokrata matkailijoille 10 euroa per henki vrk.
Eikös näitä tyhjiä ja halvalla myytäviä asuntoja ole Lieksassa.Ideoikaa ja toteuttakaa.
Pankista lainaa ja matkailuyrittäjäksi.Ei ole vaikeaa. - Lieksan
ai mitä töitä kirjoitti:
eiköhän täältä viimesetki nuoret häippäse
menestymättömyyden salaisuus? Kukaan ei kehtaa tehä mitään, varsinkaan nuoret. Elätteinä ollaan siellä ja osa lähtee muualle elätettäväksi. Sitten siellä käyään kehumassa ja valehtelemassa olojaan. Taitaa se olla niin, että muualta tulee työntekijät teijän suurta vanhussakkia hoitamaan. Niissä hoitohommissa on työtä suurelle joukolle tulevaisuudessa.
- laakka
1600 luvulla pakolla asutet... kirjoitti:
Jos aiot elää Lieksassa on ainoa vaihtoehtosi pystyä itse luomaan työtä.
Kepun ja sosdemien tekohengitys loppuu sitä mukaa ,kun pientilat kuolevat ja puuteollisuus vähenee.
Maanviljelystä ei ole kielletty yrittämästä,mutta kannattaisi katsella uusia viljelylajikkeita.Karjankasvatuskaan ei ole kiellettyä.Maailma tarvitsee lisää ruokaa ,joten ehkä pienelläkin tilalla on mahdollisuuksia kunhan osaa löytää markkinarakosen.
Puusta voi tehdä yhtä loputtomiin uusia tuotteita kuin nuorisopuhallinorkesterille sävelletään uusia kappaleita.
Perustakaa ehdotuskeskus,jonne iteoijat voivat toimittaa iteansa päiväkävelyllään.
Kieltäjät ja uhmakkaat voisivat lopettaa uhmaamisensa ja alkaa hyväksymään ihmisten ideoita.Ottakaa ensiaskel
Luopukaa perisavolaisesta :"Ei siitä tule mitään" sanonnastaTuosta puuteollisuudesta puhuttaessa. Suomessa on valtavat mahdollisuudet juuri puunkäytön kehittamiseksi suuntaan, valmiit tuotteet. Miksi hukata hyvää puuta pelkästään selluteollisuudelle. Maanviljelyn suuntaa voisi kehittää luomutuotteille. Suomi kuuluu niihin harvoihin maihin, joissa vielä luomua voidaan viljellä.
Meillä on suuri maa ja vähän kansaa. Luulisi työtä löytyvän, jos sitä vaan ohjataan oikeaan suuntaan.
Meillä täällä suomessa´kin, suunta on täysin väärä. Luin juuri Hämeen Sanomista, miten rahasalkut on jaettu. Mutta! Kysymys, miksi me emme vaivaudu esimerkiksi sähkön kilpailuttamiseen? Vaan maksamme, kun luulemme, että juuri tuo MEIDÄN "oma" sähkön myyjä, on juuri se oikea myyjä.
Itse liityin rakentaja.fi ehdottamaan joukko kilpailuttamiseen sähkön ostamisesta. Meitä oli siinä mukana reilut 2000 henkeä. Nyt on sopimus kahdeksi vuodeksi ja hinta on tällähetkellä suomen halvin.
Suomessa on "tuhat" mahdolisuutta luoda työpaikkoja. Puuttuu vain idearikkaita rahamiehiä. taitaa kuiteskin olla tuo sijoittaminen kaikkein mukavinta, ei tarvitse päätään vaivaa, kun on olemassa sijoitusneuvojia. Raha pyörii ympäriinsä ja maksajina olemme me tavikset.
Minunlaisellani taviksella ei ole mahdollisuutta juurikaan muuta kuin esittää parannuksia, toteutusmahdollisuutta ei ole.
Kerrompa pienen opettavaisen tarinan siitä, miten ideoille saattaa käydä. Olin eräässä maaamme kärkipäähän sijoittuvalla sähkölaitoksella töissä. Minun ideani lähti ns. pylväsmuuntamon kehitys suunnittelusta. Kehitin muuntamossa sijaitsevien laitteiden, kuten "kottaraisten", eli varokekoteloiden ja niistä lähtevien johtimien asettelussa niin, että muuntamo oli yksinkertaisesti helpommin hoidettavissa maastakäsin.
Tein erilaisia pantentti ratkaisuja. Ehdotukseni ja piirustukseni otettiin hyvin vastaan. Lopulta aloin ihmettelemään, kun ideoistani ei kuulunut mitään. Kuitenkin samantapaisia, kuin minun suunnittelemani ehdotukseni olivat, ilmestyi kuin tyhjästä yrityksen sisällä. lopulta tajusin, että joku varasti ideani ja käytti niitä sumeilematta hyväkseen. En ole enään siinä yhtiössä töissä.
Valoitan myös palstalle heittämääni ehdotusta siitä korpimaja/kelkkasafarista.
Teillä siellä on se laaja korpimaa, eli Egyptinkorpi. Tähän korpimaisemaan tehdään kolmioreitti. kolmioreitin pisteisiin sijoitetan turistipesäke, joka tarkoittaa. Jokaiseen pisteeseen tulee kelohongista rakennettu isohko maja, (vaihteluineen)jossa on -mielikuvituksen- mukaan ne toiminnot ja palvelut, joita turisti tarvitsee. Savusauna on ehdoton, samoin laavu. Majoitusta tarpeen mukaan. Tärkeintä on, että tuo kohde on salaperäinen ja luo ympärileen mystiikkaa ja kutistaa turistiparan pieneen mitättömyyteen. Näiden majojen väli olisi siinä 7 - 15 km pituinen, joka kuljettaisiin pimeän aikana kelkka safarina. Kelkkoja n. 7-10. Kelkoissa reet, joihin turistit sijoitettaisiin.
Kaiken lähtökohtana on, pitää saada kokonaisuus, joka lähtee informaatiosta ympäri maapallon, eli lapissa, on luotu Lapin Joulupukkimaa.
Tämä "Lieksan" idea olisi lähes saman veroinen, mutta huomattavasti mielenkiintoisempi. Lentokenttähän on Joensuussa, sieltä ei ole mikään matka kulkea sinne Lieksaan. Josta turistit jatkokyydityksellä kohteeseen, mistä iltähämärillä karavaani kulkisi ensimmäiseen kohteeseen, eli ensimmäiseen korpimajaan.
Lähtökohtana koko idealle on, suuren Venäjän loppumattoman korven kupeessa oleva turisti pyydys. Joka salaperäisyydellään ja kiehtovaisuudellaan kosii ulkomaisia turisteja. Tämä turistiaika olisi juuti tuo kaamos aika.
No niin! tuntuu varmasti ensiajatteluna utopistiseltä, mutta ajatelkaapa tarkemmin. Saattaa siinä kuienkin olla tulevaisuuden ja rikkauden siemen.
Jätetään tuo Helsinkisyndrooma -ajattelu kehäkolmosen sisäpuolelle. Se ei meitä sen ulkopuolelle jääviä hetkauta. Liitoudutaan me muut suomalaiset yhteen, niin saadaan mekin jotain aikaan. Eikö totta!? - rettelöimään
laakka kirjoitti:
Pitäkää Lieksalaiset identiteetistänne kiinni, sillä se on rikkaus.tänne kun tuommosia kirjottelet.
10 euroa per yö kirjoitti:
Sivistysmaissa on tarjolla halpoja yösijoja matkailijoille.Pitäisi olla yöpymiselle vaihtoehtoja.
Tyhjillään olevaa kerrostalohuoneistoa voi vuokrata matkailijoille 10 euroa per henki vrk.
Eikös näitä tyhjiä ja halvalla myytäviä asuntoja ole Lieksassa.Ideoikaa ja toteuttakaa.
Pankista lainaa ja matkailuyrittäjäksi.Ei ole vaikeaa.Olen ideasi esittänyt jo vuosia sitten,että moni henkilö voisi perheeelleen vuokrata lomanviettoon kerrostaloasunnon täältä Lieksasta mutta se esitys ei saanut vastakaikua kun jopa kansanedustaja oli ajamassa talon purkamista saahan sitten Joensuun seudulle rakentaa uusia ja niin hyvä kerrostalo purettiin ja valtio korvasi?
Mielestäni ei ole mikään matka lähteä vapaa-ajan toimintojen perään kaikki on lähellä ja ihmisillä kulkupelit.
Markku KorpinenRentun ruusu kirjoitti:
Käyhän katsomassa lomarenkaan sekä noiden muiden mökkivuokraajien sivuja esim. huvila.net yms. sivuja. Siellä näkyy mökkien hintoja. Kympillä et taida saada edes teltalle paikkaa minnekkään. Suurin osa pyörii viidenkympin hujakoilla. Mitenpä niitä köyhä vuokraa, työttömyyskin senkun lisääntyy. Ei työttömällä/pienipalkkaisella ole varaa vaihtaa ympyröitä edes vuorokaudeksi. Jokuhan tähän tietty heti sanoo ettei työtön tarvitse lomaa, kyllä tarvitsee sanon minä. Samat kuviot ja jouten olo alkaa ahdistamaan.
Minlla perikunnan kanssa on mökki tyhjän panttina,omakotitalo Nyt ajattelin käydä kun on jopa sähköt ja sähkölämmitys vesi tulee ja menee kantamalla ja huusi on pihan perällä ja karhu joskus saattaa sen takana vierailla ja muut metsän eläimet ilmeisesti metsäsika kävi perunamaalla jotta sellaista mutta tuli tuo myräkkä ja käsi kipeä ja kotona lumityöt.
Työtön poikani kyllä voisi mennä mutta ei sitäkään kiinnosta yksin olla siellä mk
- SISÄÄNLÄMPIÄVÄ
äLÄ IHMEESSÄ MUUTA TÄMÄ ON OIKIA KATEUVEN TYYSSIJA
- paikkaansa
Itse olen ikäni Lieksassa asunut ja elänyt, kouluja olen käynyt ja kotihin palannut. Sisään lämpiäväisyys, sekä kateus on kylläkin ollut pieni paikallinen vitsaus, mutta missäpä sitä ei olisi, jos asukasluku on näinkin pieni kuin Lieksassa ja lähiympäristössä sinänsä. Nämä ongelmat poistuvat, kunhan tämä vanhakantainen teollisuus saa uudentyyppisen rakenteen, elikkä päästään nykyaikaan tälläkin saralla. Hyvää meillä on jo sekin, että rakenteena väestö on monipuolista, on vanhaa ja nuorta, sekä siltä ja väliltä.
- mitä sontaa
paikkaansa kirjoitti:
Itse olen ikäni Lieksassa asunut ja elänyt, kouluja olen käynyt ja kotihin palannut. Sisään lämpiäväisyys, sekä kateus on kylläkin ollut pieni paikallinen vitsaus, mutta missäpä sitä ei olisi, jos asukasluku on näinkin pieni kuin Lieksassa ja lähiympäristössä sinänsä. Nämä ongelmat poistuvat, kunhan tämä vanhakantainen teollisuus saa uudentyyppisen rakenteen, elikkä päästään nykyaikaan tälläkin saralla. Hyvää meillä on jo sekin, että rakenteena väestö on monipuolista, on vanhaa ja nuorta, sekä siltä ja väliltä.
kuolen nauruun.
- ...hyvä,
mitä sontaa kirjoitti:
kuolen nauruun.
...onpahan yksi yhteiskunnan elätettävä "humoristi" vähemmän.
- tänne tule
mää sinne missä pippuri kasvvaa.
- laakka
:-)
- provo!!!!!!!!!!!!!!
Ja porukat menee halpaan!!!!!!!!!!!!!!!
- laakka
Ihmettelen suuresti kun jotkut eivät vaan tahdo muuttamistamme Lieksaan millään uskoa.
Työpaikkaa emme tarvitse, joten miksi ihmeessä emme muuttaisi kaupunkiinne? Tulemme toimeen itsenäisesti ja haluamme paikkaan, joka vielä talvellakin on talvinen, eikä musta, sateinen ja lumeton, kuten täällä etelämpänä on asian laita.
Miksi sitten kirjoitin muutto touhustamme? Asia nähkääs on niin, että meillä ON tuttavaperhe Lieksan kaupungissa ja vaimoni on toiminut Pankakosken tehtaan labrassa, josku -70 luvulla. Hän oli luvannut silloin pois muuttaessaan silloiselle työkaverilleen, että päästessään vapaalle, muuttaa takaisin Lieksaan ja nyt on sitten sen lupauksen aika.
On kiva kuulla, mitä pitkään asuneet ja paljasjalkaiset Lieksalaiset pitävät kaupungistaan. Lieksa on mielestämme kaunis ja avara kaupunki. Vaimo kehui kaatrahovia ja kehui käyneensä siellä silloin tällöin. Nythän ei Kaatrahovia enään kai ole?
Joten, hyvät Lieksalaiset, uskokaa olen todella tulossa sinne jos luoja suo. Et odottamisiin! - itekkin
laakka kirjoitti:
Ihmettelen suuresti kun jotkut eivät vaan tahdo muuttamistamme Lieksaan millään uskoa.
Työpaikkaa emme tarvitse, joten miksi ihmeessä emme muuttaisi kaupunkiinne? Tulemme toimeen itsenäisesti ja haluamme paikkaan, joka vielä talvellakin on talvinen, eikä musta, sateinen ja lumeton, kuten täällä etelämpänä on asian laita.
Miksi sitten kirjoitin muutto touhustamme? Asia nähkääs on niin, että meillä ON tuttavaperhe Lieksan kaupungissa ja vaimoni on toiminut Pankakosken tehtaan labrassa, josku -70 luvulla. Hän oli luvannut silloin pois muuttaessaan silloiselle työkaverilleen, että päästessään vapaalle, muuttaa takaisin Lieksaan ja nyt on sitten sen lupauksen aika.
On kiva kuulla, mitä pitkään asuneet ja paljasjalkaiset Lieksalaiset pitävät kaupungistaan. Lieksa on mielestämme kaunis ja avara kaupunki. Vaimo kehui kaatrahovia ja kehui käyneensä siellä silloin tällöin. Nythän ei Kaatrahovia enään kai ole?
Joten, hyvät Lieksalaiset, uskokaa olen todella tulossa sinne jos luoja suo. Et odottamisiin!haluaisin muuttaa Lieksaan. Olen jokavuotinen kesäasukas, Lieksasta lähtöisin. Siellä on turvallista ja rauhaisaa asua, on kaikki palvelut kävelymatkan päässä ja ystävälliset ihniset. Älä anna tämän palstan kommenttien pelotella itteäsi. Hyvä päätös
- paljasjalkainen
itekkin kirjoitti:
haluaisin muuttaa Lieksaan. Olen jokavuotinen kesäasukas, Lieksasta lähtöisin. Siellä on turvallista ja rauhaisaa asua, on kaikki palvelut kävelymatkan päässä ja ystävälliset ihniset. Älä anna tämän palstan kommenttien pelotella itteäsi. Hyvä päätös
Olen ollut yli 20v yrittäjänä Lieksassa ja hyvin olen viihtynyt.Ihmiset mukavia ja rehellisiä.Teen asiakaspalvelua päivät pitkät ja harvassa on kyykät.Harrastaa voi monipuolisesti.Kukaanhan ei sohvanpohjalta hae.Siispä täytyy olla sen suhteen omatoiminen.Täällä on vielä turvallista asua ja ihmisillä on käytössään ns.maalaisjärki.
Jos joskus pienet piirit alkavat ahdistaa,voi käydä vähän maailmalla tuulettumassa ja todeta,kuinka mukavaa on tulla takaisin.
Tervetuloa Lieksaan!!! - täälll ei oo mitn
paljasjalkainen kirjoitti:
Olen ollut yli 20v yrittäjänä Lieksassa ja hyvin olen viihtynyt.Ihmiset mukavia ja rehellisiä.Teen asiakaspalvelua päivät pitkät ja harvassa on kyykät.Harrastaa voi monipuolisesti.Kukaanhan ei sohvanpohjalta hae.Siispä täytyy olla sen suhteen omatoiminen.Täällä on vielä turvallista asua ja ihmisillä on käytössään ns.maalaisjärki.
Jos joskus pienet piirit alkavat ahdistaa,voi käydä vähän maailmalla tuulettumassa ja todeta,kuinka mukavaa on tulla takaisin.
Tervetuloa Lieksaan!!!takapajula,jonne ei kannata tulla,mikään palvelu tääll ei pelaa.ihme junttila.
- turvallista ja rauhallista
itekkin kirjoitti:
haluaisin muuttaa Lieksaan. Olen jokavuotinen kesäasukas, Lieksasta lähtöisin. Siellä on turvallista ja rauhaisaa asua, on kaikki palvelut kävelymatkan päässä ja ystävälliset ihniset. Älä anna tämän palstan kommenttien pelotella itteäsi. Hyvä päätös
kyllä kai kun viimesetkin kykenevät lähtee pois,jää vain puliukot ja rollaattorijengi.
- täällä on eläkeläisiä
laakka kirjoitti:
Joten, hyvät Lieksalaiset, uskokaa olen todella tulossa sinne jos luoja suo. Et odottamisiin!omasta takaa riittävästi.
- laakka
täällä on eläkeläisiä kirjoitti:
omasta takaa riittävästi.
eläkeläisissä jotain vikaa? Yleensähän, ainakin täällä meilläpäin eläkeläiset ovat toimiva ryhmä. Jos oikein tarkkaan lasket, niin eiköhän eläkeläiset ole se ryhmä, joka vähiten yhteiskunnan tukiaisia kuluttaa. Minulla on työeläke, jota olen kartuttanut koko pienen elämäni.
Oletko itse eläkeläinen? vai muutoin katkera elämälle.
En aijo sohvanpäällä kaljaa kittailla enkä telkusta kauniita ja rohkeita katsella, ei, se olkoon kaukana minusta.
Ja tiedätkö vielä. Mitä tarkoittaa sana Panis angelicus? jos et, niin paljastan, se on "Kaikki leivästä". Ja miksikö sen tietäisin? Katsos harrastukseni myötä, on latinakin tullut tutuksi.
Olen nyt mielestäni saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa, niin ihan on kiva, kun kuitenkin suurin osa varmasti toivottaa meidät tervetulleeksi Lieksaan. - laakka
paljasjalkainen kirjoitti:
Tervetuloa Lieksaan!!!Kiitos! Tulemme kunhan saamme täällä asiat kuntoon ja talomme myytyä. Se meissä vaimoni kanssa kiehtoo, kun ihminen on vielä ihminen aidoimmillaan. Olemme hyvin sosiaalinen luonne. Pidämme mielellämme yhteyttä paikkakuntalaisiin. Kuoroihmisenä vaimoni haluaisi kait jatkaa laulamistaan, kunhan saamme selville, mitä kuoroja Lieksassa toimii. Itse olen ollut kuorotoiminnassa mukana yli 20v. Siihen on kuulunut lukuisia ulkomaan kiertueita. Olimme mm:ssa ainoana kuorona edustamassa pohjoismaita ns. Eurooppaviikolla, se pidettiin Bayer´in osavaltiossa saksassa. Kutsun saimme Illertissen kaupungin pormestari Marita Kaiserilta. Olimme näet samassa kaupungissa vierailulla vuonna 1990, jolloion teimme musiikkikiertueen saksassa.
He olivat kutsuneet jokaisesta ilmansuunnasta vierailevia esiintyjiä. Lännestä oli Ranska, idästä Tsekit, etelästä Italia ja pohjoisesta me.
Joten emme varmasti sielläkään jää toimettomaksi. Niinkuin kirjoitit, jos "ahistaa" niin ei kun matkanpäälle. Elämä on lyhyt, käyttäkäämme se mahdollisimman monipuolisesti.
Tällähetkellä valmistan kirjaa, jonka nimeksi tulee "Laulajan kirja" se kertoo eräänlaisen tarinan minun omista kokemuksistani ja mukana on kuvia mennen tullen ja lisänä erään kanttorin (on tominut kuorossamme, valitettavasti aika jätti hänenstä jokunen vuosi sitten)sovituksia.
Valmistan kirjan kokonaisuudessaan itse, kansia myöden. Kun on harrastuksia, ei aika tule pitkäksi. - niimpä niin
laakka kirjoitti:
eläkeläisissä jotain vikaa? Yleensähän, ainakin täällä meilläpäin eläkeläiset ovat toimiva ryhmä. Jos oikein tarkkaan lasket, niin eiköhän eläkeläiset ole se ryhmä, joka vähiten yhteiskunnan tukiaisia kuluttaa. Minulla on työeläke, jota olen kartuttanut koko pienen elämäni.
En aijo sohvanpäällä kaljaa kittailla enkä telkusta kauniita ja rohkeita katsella, ei, se olkoon kaukana minusta.
Ja tiedätkö vielä. Mitä tarkoittaa sana Panis angelicus? jos et, niin paljastan, se on "Kaikki leivästä". Ja miksikö sen tietäisin? Katsos harrastukseni myötä, on latinakin tullut tutuksi.
Olen nyt mielestäni saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa, niin ihan on kiva, kun kuitenkin suurin osa varmasti toivottaa meidät tervetulleeksi Lieksaan.suksi suolle...
- latinallasi
laakka kirjoitti:
Olen nyt mielestäni saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa, niin ihan on kiva, kun kuitenkin suurin osa varmasti toivottaa meidät tervetulleeksi Lieksaan.sitä paitsi,suomessa on sentään vielä sananvapaus ja mielipiteensä saa sanoa,pidit siitä tai et.
- yököttää
laakka kirjoitti:
Kiitos! Tulemme kunhan saamme täällä asiat kuntoon ja talomme myytyä. Se meissä vaimoni kanssa kiehtoo, kun ihminen on vielä ihminen aidoimmillaan. Olemme hyvin sosiaalinen luonne. Pidämme mielellämme yhteyttä paikkakuntalaisiin. Kuoroihmisenä vaimoni haluaisi kait jatkaa laulamistaan, kunhan saamme selville, mitä kuoroja Lieksassa toimii. Itse olen ollut kuorotoiminnassa mukana yli 20v. Siihen on kuulunut lukuisia ulkomaan kiertueita. Olimme mm:ssa ainoana kuorona edustamassa pohjoismaita ns. Eurooppaviikolla, se pidettiin Bayer´in osavaltiossa saksassa. Kutsun saimme Illertissen kaupungin pormestari Marita Kaiserilta. Olimme näet samassa kaupungissa vierailulla vuonna 1990, jolloion teimme musiikkikiertueen saksassa.
He olivat kutsuneet jokaisesta ilmansuunnasta vierailevia esiintyjiä. Lännestä oli Ranska, idästä Tsekit, etelästä Italia ja pohjoisesta me.
Joten emme varmasti sielläkään jää toimettomaksi. Niinkuin kirjoitit, jos "ahistaa" niin ei kun matkanpäälle. Elämä on lyhyt, käyttäkäämme se mahdollisimman monipuolisesti.
Tällähetkellä valmistan kirjaa, jonka nimeksi tulee "Laulajan kirja" se kertoo eräänlaisen tarinan minun omista kokemuksistani ja mukana on kuvia mennen tullen ja lisänä erään kanttorin (on tominut kuorossamme, valitettavasti aika jätti hänenstä jokunen vuosi sitten)sovituksia.
Valmistan kirjan kokonaisuudessaan itse, kansia myöden. Kun on harrastuksia, ei aika tule pitkäksi.tuo pullistelu ja omakehu,ei onnistu lieksassa tuo.
- laakka
latinallasi kirjoitti:
sitä paitsi,suomessa on sentään vielä sananvapaus ja mielipiteensä saa sanoa,pidit siitä tai et.
Sananvapaus on hyvä asia. Siksi minäkin saan sanoa asiani.
En minä elvistele, miksi sen tekisin. Totuus on kuitenkin erilainen. Olen hyvin köyhistä oloista kotoisin. Silloin kun taisteltiin olomassaolosta eli sodan jälkeen, ei nykynuorien tapaan ollut mitään sellaista, mitä nykyään on.
Muistathan ajan, jolloin tukkijätkät elivät parakeilla ja päivisin uittivat tukkeja. Vitsinä jäi ajasta jäljille seuraavanlainen juttu: Parakissa eleli nuori mies, joka iltaisin huokaili. "Oi, kun olis viulu". Aikansa kuunneltuaan porukka päätti ostaa kaverille viulun. Kului jonkin aikaa, kun illalla kuului sänkystä vaimeasti, "oi, kun osais soittaa".
Ymmärrän hyvin, että teillä siellä Lieksassa, ei ole kaikille töitä, ja entinen Lieksa, ei enään palaa. Se on valitettavasti kaikkien osalta aivan sama. Kuitenkin nykynuorilla on aivan toisenlaiset olosuhteet, niin tiedonsaannin kuin elämisen muunkin suhteen.
Minä olen joutunut itse kustantamaan omat opiskeluni. Töitä olen tehnyt 7 vuotiaasta, jolloin isäni vei pöllimetsään kuorimaan kuusipuusta "nilan" aikana käsin kuorta pois.
12 vuotiaana olin justeerin päässä tukkimetsässä. Töitä tehtiin, oli sitten sadepäivä tai ei. Vaikean lapsuuteni jälkeen sain ottaa itse ohjakset käsiin. Päätin silloin, että jos pystyn, opiskelen ja muutan elämäni tilanteen toiseksi, mitä isäni aikoinan sai kokea.
Minun elämäni on ollut pitkä ja ohdakkeinen. Uskon, että minunlaisiani on myöskin lieksassa pilvin pimein. En missään nimessä halua teitä siellä Lieksassa halveerata. Päinvastoin, kokemukseni mukaan, olette Lieksalaiset aitoja työtätekeviä, sydämmellisiä ihmisiä, sellaisia mitä ihmisen pitääkin olla.
Hyvä nimim. "latinallasi", Tämä kaikki se, mitä olen aikaan saannut, on lähes kaikille suomalaisille mahdollisuus. Kun sinulla on tietokone Laita koneellesi Googlen kautta haun "Tollitte Hostias" löydät sieltä kauniin musiikin, jota esittää moni erilainen "yhtye". Toisaalta, "Ave Maria" on sieltä löydettävissä. Kuuntele sitä musiikkia ja tajuat mikä siinä on kaunista.
Kuten sanoit, suomessa on sananvapaus. Sehän on itsestä kiinni, miten "petaa" elämänsä. - laakka
yököttää kirjoitti:
tuo pullistelu ja omakehu,ei onnistu lieksassa tuo.
Olen aina sanonut, ei sua kukaan kehu,ellet itse sitä tee. mutta "totuuden saat sanoa itsestäänkin". Sorry! Tuossa eräälle nimim. vastasin itsestäni ja siitä, mistä lähdin "onneani etsimään". Ei se ole ollut ruusuilla tanssinista.
Kun varmaankin tunnet Lieksan ja sen vahvuudet, niin kerrotko minulle myös ne? Teillä Jumaliste on kaikki mitä toivoa saa. Luonto historia ihmiset, mitä vielä haluat?
Teillä on Lieksassa hienoja ihmisiä. Olen heistä muutamiin tutustunut ja pidän heistä.
Oman arvon tunne vaivaa meitä suomalaisia. Se on todella matala. Olisi ihan paikallaan kuulla, mitä sinä tai lajitoverisi harrastatte, teette töitä, harrastuksenne, jne. Näin voitaisiin keskustella tulevaisuudesta ja siitä, miksi Lieksa on nyt sitä, mitä se on. - mitä hapatusta
laakka kirjoitti:
Sananvapaus on hyvä asia. Siksi minäkin saan sanoa asiani.
En minä elvistele, miksi sen tekisin. Totuus on kuitenkin erilainen. Olen hyvin köyhistä oloista kotoisin. Silloin kun taisteltiin olomassaolosta eli sodan jälkeen, ei nykynuorien tapaan ollut mitään sellaista, mitä nykyään on.
Muistathan ajan, jolloin tukkijätkät elivät parakeilla ja päivisin uittivat tukkeja. Vitsinä jäi ajasta jäljille seuraavanlainen juttu: Parakissa eleli nuori mies, joka iltaisin huokaili. "Oi, kun olis viulu". Aikansa kuunneltuaan porukka päätti ostaa kaverille viulun. Kului jonkin aikaa, kun illalla kuului sänkystä vaimeasti, "oi, kun osais soittaa".
Ymmärrän hyvin, että teillä siellä Lieksassa, ei ole kaikille töitä, ja entinen Lieksa, ei enään palaa. Se on valitettavasti kaikkien osalta aivan sama. Kuitenkin nykynuorilla on aivan toisenlaiset olosuhteet, niin tiedonsaannin kuin elämisen muunkin suhteen.
Minä olen joutunut itse kustantamaan omat opiskeluni. Töitä olen tehnyt 7 vuotiaasta, jolloin isäni vei pöllimetsään kuorimaan kuusipuusta "nilan" aikana käsin kuorta pois.
12 vuotiaana olin justeerin päässä tukkimetsässä. Töitä tehtiin, oli sitten sadepäivä tai ei. Vaikean lapsuuteni jälkeen sain ottaa itse ohjakset käsiin. Päätin silloin, että jos pystyn, opiskelen ja muutan elämäni tilanteen toiseksi, mitä isäni aikoinan sai kokea.
Minun elämäni on ollut pitkä ja ohdakkeinen. Uskon, että minunlaisiani on myöskin lieksassa pilvin pimein. En missään nimessä halua teitä siellä Lieksassa halveerata. Päinvastoin, kokemukseni mukaan, olette Lieksalaiset aitoja työtätekeviä, sydämmellisiä ihmisiä, sellaisia mitä ihmisen pitääkin olla.
Hyvä nimim. "latinallasi", Tämä kaikki se, mitä olen aikaan saannut, on lähes kaikille suomalaisille mahdollisuus. Kun sinulla on tietokone Laita koneellesi Googlen kautta haun "Tollitte Hostias" löydät sieltä kauniin musiikin, jota esittää moni erilainen "yhtye". Toisaalta, "Ave Maria" on sieltä löydettävissä. Kuuntele sitä musiikkia ja tajuat mikä siinä on kaunista.
Kuten sanoit, suomessa on sananvapaus. Sehän on itsestä kiinni, miten "petaa" elämänsä.taidat olla joku pikkuskidi.
- viisainta
laakka kirjoitti:
Olen aina sanonut, ei sua kukaan kehu,ellet itse sitä tee. mutta "totuuden saat sanoa itsestäänkin". Sorry! Tuossa eräälle nimim. vastasin itsestäni ja siitä, mistä lähdin "onneani etsimään". Ei se ole ollut ruusuilla tanssinista.
Kun varmaankin tunnet Lieksan ja sen vahvuudet, niin kerrotko minulle myös ne? Teillä Jumaliste on kaikki mitä toivoa saa. Luonto historia ihmiset, mitä vielä haluat?
Teillä on Lieksassa hienoja ihmisiä. Olen heistä muutamiin tutustunut ja pidän heistä.
Oman arvon tunne vaivaa meitä suomalaisia. Se on todella matala. Olisi ihan paikallaan kuulla, mitä sinä tai lajitoverisi harrastatte, teette töitä, harrastuksenne, jne. Näin voitaisiin keskustella tulevaisuudesta ja siitä, miksi Lieksa on nyt sitä, mitä se on.ettet tuppaudu tänne.
- laakka
mitä hapatusta kirjoitti:
taidat olla joku pikkuskidi.
"Peruslieksalainenhan on epäluuloinen, kateellinen ja saita kuin risuaita. Pieraseekin turpeeseen, ettei vaan mitään menis ohi tai jonkun toisen hyödyksi."
Tämä on erään keskustelijan mielipide lieksalaisista, Onko näin? Piti ihan kokeileman ja mitä siitä löytyikin?
Onko tosiaankin niin, että kirjoitukseni se puoli, jossa valoitin itseäni ja "saavutuksiani" osoittautui lieksalaisten "akilleen kantapääksi. Totta on, että suurin osa lieksalaisista on varmasti ihan mukavaa väkeä. Sain myös kannustavia kehoituksia liittyä lieksalaisiin.
Valitettavasti ei kenekään tullut mieleen, että olisi rehellisesti harkinnut, miten se keikki, mitä kirjoitin itsestäni, on vaatinut. Voin vakuuttaa, että ne asiat eivät ole ilmaiseksi tulleet. En ala niitä tässä luetteloimaan, sillä se toisi lisää vettä kiukaalle, kuten sanonta kuuluu.
Eiköhän ole aika lyödä piste tämän osion perään.
Miksi aloin sitten "kehua retestelemään" itseäni? Siihen on syynsä. Muutin nykyiselle asuinseudulle reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Tämä kun on pieni paikkakunta eli on hyvin "sisäänlämpiävä", jossa lähes kaikki ovat sukua toisilleen. Ikävä piirre näissä ympyröissä on se, että ole tarkkana mitä puhut. "mistään mitään", jos haluat olla väleissä väen kanssa.
Tämän kahdenkymmenen vuoden aikana, tuskin kukaan tietää minusta muuta, kuin mitä on itse nähnyt ja kokenut.
Nyt tiedän tämän myöskin Lieksan kohdalla ja varon saattamasta itseäni liikaa esille. Niin eiköhän me pärjätä keskenämme.
Tuli muuten mieleen, eikö kukaan ajatellut sitä, mitä tämän kaiken, mistä kerroin, aikaansaamiseksi joutuu tekemään. Siinä on paljon kieltäytymistä, sen eteen pitää tehdä töitä, ei mitään saanut ilmaiseksi.
Nyt haluan vain viettää rauhallista eläkeläis ikää, sillä sen olen kyllä ansainnut. Eikö totta!? :-) - joku lässyttää
laakka kirjoitti:
"Peruslieksalainenhan on epäluuloinen, kateellinen ja saita kuin risuaita. Pieraseekin turpeeseen, ettei vaan mitään menis ohi tai jonkun toisen hyödyksi."
Tämä on erään keskustelijan mielipide lieksalaisista, Onko näin? Piti ihan kokeileman ja mitä siitä löytyikin?
Onko tosiaankin niin, että kirjoitukseni se puoli, jossa valoitin itseäni ja "saavutuksiani" osoittautui lieksalaisten "akilleen kantapääksi. Totta on, että suurin osa lieksalaisista on varmasti ihan mukavaa väkeä. Sain myös kannustavia kehoituksia liittyä lieksalaisiin.
Valitettavasti ei kenekään tullut mieleen, että olisi rehellisesti harkinnut, miten se keikki, mitä kirjoitin itsestäni, on vaatinut. Voin vakuuttaa, että ne asiat eivät ole ilmaiseksi tulleet. En ala niitä tässä luetteloimaan, sillä se toisi lisää vettä kiukaalle, kuten sanonta kuuluu.
Eiköhän ole aika lyödä piste tämän osion perään.
Miksi aloin sitten "kehua retestelemään" itseäni? Siihen on syynsä. Muutin nykyiselle asuinseudulle reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Tämä kun on pieni paikkakunta eli on hyvin "sisäänlämpiävä", jossa lähes kaikki ovat sukua toisilleen. Ikävä piirre näissä ympyröissä on se, että ole tarkkana mitä puhut. "mistään mitään", jos haluat olla väleissä väen kanssa.
Tämän kahdenkymmenen vuoden aikana, tuskin kukaan tietää minusta muuta, kuin mitä on itse nähnyt ja kokenut.
Nyt tiedän tämän myöskin Lieksan kohdalla ja varon saattamasta itseäni liikaa esille. Niin eiköhän me pärjätä keskenämme.
Tuli muuten mieleen, eikö kukaan ajatellut sitä, mitä tämän kaiken, mistä kerroin, aikaansaamiseksi joutuu tekemään. Siinä on paljon kieltäytymistä, sen eteen pitää tehdä töitä, ei mitään saanut ilmaiseksi.
Nyt haluan vain viettää rauhallista eläkeläis ikää, sillä sen olen kyllä ansainnut. Eikö totta!? :-)ihme horinoita.
- meni:
täälll ei oo mitn kirjoitti:
takapajula,jonne ei kannata tulla,mikään palvelu tääll ei pelaa.ihme junttila.
Sitaatti:
"mikään palvelu tääll ei pelaa"
Kyllä tää Suomi24:n lokapalsta ainakin näyttää toimivan... - Lieksassa...
laakka kirjoitti:
Olen nyt mielestäni saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa, niin ihan on kiva, kun kuitenkin suurin osa varmasti toivottaa meidät tervetulleeksi Lieksaan.Sitaatti:
"saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa".
Niinpä. Näiltä palstoilta voi päätellä, että keskimääräinen "mielien" taso nousee, vaikka paluumuuttaja ei mikää "ruudinkeksijä" olisikaan... - se....
joku lässyttää kirjoitti:
ihme horinoita.
...tuo kirjallinen sanallinen ulosanti on lahja, jota meille kaikille ei ole suotu. Joillekin peruskoulun kasvateille on jopa luetun tekstin ymmärtäminen vaikeaa, ja pahimmille tapauksille ymmärretyn tajuaminen suorastaan mahdotonta. Me kansakoulun käyneet kyllä pysymme "kärryillä" tämänkin viestiketjun jutuissa.
- laakka
se.... kirjoitti:
...tuo kirjallinen sanallinen ulosanti on lahja, jota meille kaikille ei ole suotu. Joillekin peruskoulun kasvateille on jopa luetun tekstin ymmärtäminen vaikeaa, ja pahimmille tapauksille ymmärretyn tajuaminen suorastaan mahdotonta. Me kansakoulun käyneet kyllä pysymme "kärryillä" tämänkin viestiketjun jutuissa.
Kaikilta, joita olen kirjoituksillani loukannut.
Tarkoitukseni ei ole ollut mollata ketään erikseen.Meitä täällä suomessa on "joka junaan ja joku jää asemallekkin".
Se, mitä puheillani tarkoitan, kun kirjoitin ihmisen kyvystä elämänsä järjestämiseksi haluamallaan tavalla. Tiedän, että se ei kaikilta onnistu eikä voi vaatiakaan. En yksilöi erikseen ketään.
Olen nähnyt tapauksia, kun henkilö jää eläkkeelle, hän ei välttämättä ole siihen valmistanut itseään. Kun työ loppuu, loppuu kontaktit tuttuun työporukkaan ja loppuu myöskin tämän henkilön elämän halu. Ei ole enään mitään!!? Tämän pystyy välttämään, kun etsii itselleen harrastuksia, olkoon se sitten metsästys, kalastus, kirjansidonta, musiikki jne. kunhan ei jää peukaloita pyörittämään.
Ette te siellä lieksassa ole missään erityisasemassa, mitä tulee eläkeläisten ja tuohon "tumpeloiden" määrään, meitä täällä hämeessäkin niitä riittää.
Mitä tuleee kateuteen, se on myöskin suomalaisen perisynti. Olen sen henkilökohtaisesti tullut tuntemaan. Viimeisen työpaikan (13v.) työporukka oli ihan jees, mutta tulin huomamaan, että piti sulautumaan porukkaan. Se työpaikka oli sellainen, että ei sieltä herunnut kiitosta, mutta eipä haukkujakaan. Eli, ihan tavallinen suomalainen työpaikka. Viimeisellä viikolla sanoi yksi työkavereistani seuraavasti: "Olet tehnyt hyvää työtä ja paikat ovat hyvässä kunnossa". Tällaisia me olemme. Mielestäni ollessani esimies asemassa, annoin moitetta ja jaoin kiitosta silloin kun aihetta oli.
Kävin jokunen vuosi sitten erään lieksalaisen henkilön 50v. juhlissa. Tapasin siellä aitoja Pohjpois-Karjalaisia. Totesin. "lupsakasta" väkeä, eli ihan ovat ok. Kyllä heidänlaistensa kanssa toimeen tulee. - laakka
Lieksassa... kirjoitti:
Sitaatti:
"saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa".
Niinpä. Näiltä palstoilta voi päätellä, että keskimääräinen "mielien" taso nousee, vaikka paluumuuttaja ei mikää "ruudinkeksijä" olisikaan...Ja se on hyvä. Lieksalainen ihminen on tyypiltään, jo historian myötä poikkeava esim. pohjanmaalaisista, hämäläisistä, savolaisista. Lehdestä luin ihan muutama kuukausi sitten, seuraavaa: "Jos verrataan idässä elävää kansaa ja pohjanmaalaista väkeä, niin eroavaisuudet ovat niin suuret, että esim. saksalainen sukujuuri on lähempänä pohjalaista kuin idässä syntyneen. Idässä suomalaisen sukujuuret viittaavat venäjän karjalaisiin".
Tämän huomasaa siinä, että idässä syntynyt ihminen on avonaisempi luonteeltaan, kuin pohjalainen. Tämä on rikkaus, jota monessa maassa ei juurikan ole.
Mitä tulee paluumuuttajiin. Veri usein vetää sinne, mihin on syntynyt. Ei siinä mitään pahaa ole. - Epäilenpä vaan
laakka kirjoitti:
Ja se on hyvä. Lieksalainen ihminen on tyypiltään, jo historian myötä poikkeava esim. pohjanmaalaisista, hämäläisistä, savolaisista. Lehdestä luin ihan muutama kuukausi sitten, seuraavaa: "Jos verrataan idässä elävää kansaa ja pohjanmaalaista väkeä, niin eroavaisuudet ovat niin suuret, että esim. saksalainen sukujuuri on lähempänä pohjalaista kuin idässä syntyneen. Idässä suomalaisen sukujuuret viittaavat venäjän karjalaisiin".
Tämän huomasaa siinä, että idässä syntynyt ihminen on avonaisempi luonteeltaan, kuin pohjalainen. Tämä on rikkaus, jota monessa maassa ei juurikan ole.
Mitä tulee paluumuuttajiin. Veri usein vetää sinne, mihin on syntynyt. Ei siinä mitään pahaa ole."saksalainen sukujuuri on lähempänä pohjalaista kuin idässä syntyneen. Idässä suomalaisen sukujuuret viittaavat venäjän karjalaisiin".
Tämän huomasaa siinä, että idässä syntynyt ihminen on avonaisempi luonteeltaan, kuin pohjalainen. Tämä on rikkaus, jota monessa maassa ei juurikan ole. "
... jota ei monessa maassa juurikaan ole!
Aika ylimalkainen lausahdus ja perustelematon.
Saisinko hieman tarkennusta, koska tuosta saa sen kuvan, että laukaisit "totuuden", jolla ei ole mitään pohjaa. - laakka
Epäilenpä vaan kirjoitti:
"saksalainen sukujuuri on lähempänä pohjalaista kuin idässä syntyneen. Idässä suomalaisen sukujuuret viittaavat venäjän karjalaisiin".
Tämän huomasaa siinä, että idässä syntynyt ihminen on avonaisempi luonteeltaan, kuin pohjalainen. Tämä on rikkaus, jota monessa maassa ei juurikan ole. "
Saisinko hieman tarkennusta, koska tuosta saa sen kuvan, että laukaisit "totuuden", jolla ei ole mitään pohjaa.Tämä on virallisesti tutkittua tietoa. Tähän erilaisuuteen vaikuttavat ihmisessä olevat geenit. Ne ovat siis suuresti poikkeavat juuri idän ja lännen ihmisten välillä.
- laakka
"saksalainen sukujuuri on lähempänä pohjalaista kuin idässä syntyneen. Idässä suomalaisen sukujuuret viittaavat venäjän karjalaisiin".
Saisinko hieman tarkennusta, koska tuosta saa sen kuvan, että laukaisit "totuuden", jolla ei ole mitään pohjaa."Maakuntien geeniperimät poikkeavat jyrkästi toisistaan
Tutkimuksen tekijöihin kuuluva Tuuli Lappalainen osallistuu ketjussa perimästä käytävään keskusteluun
Suomen eri maakunnissa asuvien ihmisten geeniperimät poikkeavat toisistaan. Ero itä- ja länsisuomalaisten välillä on jopa suurempi kuin monien Euroopan kansojen välinen ero.
Lue lisää: Helsingin Sanomat 24.10.2008 4:53! laakka kirjoitti:
Olen nyt mielestäni saanut tietynlaisen kuvan ihmismielistä Lieksassa, niin ihan on kiva, kun kuitenkin suurin osa varmasti toivottaa meidät tervetulleeksi Lieksaan.Tervetuloa vaan kyllä tilaa on muualla paremmin.MK
Saisinko hieman tarkennusta, koska tuosta saa sen kuvan, että laukaisit "totuuden", jolla ei ole mitään pohjaa.Tervetuloa olen syntyisin pohjanmaalta mutta asunut täällä miltei 30 vuotta.
Olen saanut täältä kylähullun paikan ihan jopa "silimäätekevän" hyväpalkkaisen aikanaan huonolla kansakoulutodituksella, sellaasia me pohojalaaset ollaha jotka ottaaja tuata tykkäävät antavaisista ja nauravaasista eiku vieraanvaraisista karjalaisista naisista.
Minä en tiärä vaan jos niitä akooksi sanoo niin turpihi tuloo ei vaiskaa pusun ne mulijahuttaa ku heirät huomataha sillä tavalla,oon jo kirijoottanu mutten kuvan kera, jossa istun sontakuorman päällä ,vielä täällä on joku mulli navetaski jottei niitä kaikkia oo teurastettu.Tähän tyylihin laulo Eero Piirto edemennyt laulaja joka oli pitkä mies kun oli venytetty Airan päällä joku tietää tarinan niinkuin veljeni joka alkaa puolisoa hieromaan jos tulee riita niin Rauhaa on hierottava. MKyököttää kirjoitti:
tuo pullistelu ja omakehu,ei onnistu lieksassa tuo.
Oikein tyypillistä tokko henkilö kovin harrastaa joka on olevinaan nokkela haukkumaan.Kuulehan olen elämässäni nähnyt näitä loukkaavia ihmisiä jotka kulkevat kuin merimiehet haarat levällään pillereitä napsien jotta lihakset kasvaisivat mutta aina orihille löytyy valjastaja.MK
- laakka
markkukorpinen kirjoitti:
Tervetuloa olen syntyisin pohjanmaalta mutta asunut täällä miltei 30 vuotta.
Olen saanut täältä kylähullun paikan ihan jopa "silimäätekevän" hyväpalkkaisen aikanaan huonolla kansakoulutodituksella, sellaasia me pohojalaaset ollaha jotka ottaaja tuata tykkäävät antavaisista ja nauravaasista eiku vieraanvaraisista karjalaisista naisista.
Minä en tiärä vaan jos niitä akooksi sanoo niin turpihi tuloo ei vaiskaa pusun ne mulijahuttaa ku heirät huomataha sillä tavalla,oon jo kirijoottanu mutten kuvan kera, jossa istun sontakuorman päällä ,vielä täällä on joku mulli navetaski jottei niitä kaikkia oo teurastettu.Tähän tyylihin laulo Eero Piirto edemennyt laulaja joka oli pitkä mies kun oli venytetty Airan päällä joku tietää tarinan niinkuin veljeni joka alkaa puolisoa hieromaan jos tulee riita niin Rauhaa on hierottava. MKSain viestisi tuolta rek. palstalta. Olen ollut vähän kiireinen, mutta laitan postia sinulle sinne, kunhan ehdin. Muutoin tykkään tämän Piirton laulusta jossa sanotaan: "Kirijeehemmä kirijootin ja kuorehen mä laitoin oikeen valokuvaniikin". Oliko oikein kirjoitettu??!
Muutoin, meillä taitaa olla Lieksassa samoja tuttuja. Pistän postia tuleeman ihan lähiaikoina sulle. Vaimoni Pirjo pyysi kysymään, että onko Antti Dufva vielä Pielisen Laulajissa?
Ei muuta kuin hyvää sunnuntain jatkoa. - ottavasti ei
laakka kirjoitti:
Sain viestisi tuolta rek. palstalta. Olen ollut vähän kiireinen, mutta laitan postia sinulle sinne, kunhan ehdin. Muutoin tykkään tämän Piirton laulusta jossa sanotaan: "Kirijeehemmä kirijootin ja kuorehen mä laitoin oikeen valokuvaniikin". Oliko oikein kirjoitettu??!
Muutoin, meillä taitaa olla Lieksassa samoja tuttuja. Pistän postia tuleeman ihan lähiaikoina sulle. Vaimoni Pirjo pyysi kysymään, että onko Antti Dufva vielä Pielisen Laulajissa?
Ei muuta kuin hyvää sunnuntain jatkoa....................
- meidän
Tervetuloa vaan kyllä tilaa on muualla paremmin.MK
kaupunkimme, tämä Lieksa, joten sinulla ei ole mitään sanomista sen toivotuksen puoleen. Minä Lieksalaisena voin toivottaa ja toivotan teidät tervetulleeksi.
laakka kirjoitti:
Sain viestisi tuolta rek. palstalta. Olen ollut vähän kiireinen, mutta laitan postia sinulle sinne, kunhan ehdin. Muutoin tykkään tämän Piirton laulusta jossa sanotaan: "Kirijeehemmä kirijootin ja kuorehen mä laitoin oikeen valokuvaniikin". Oliko oikein kirjoitettu??!
Ei muuta kuin hyvää sunnuntain jatkoa.En muista sellaista henkilöä,mutta mieslaulajissa on Antti K
Täyttyy tarkistaa onko karaokessa esim sipistetty laulun sanoja niinkuin Tulvii pohjanmaa joskus laulan sen kuriillani murtehella tuluvii pohojanmaa.MKmeidän kirjoitti:
kaupunkimme, tämä Lieksa, joten sinulla ei ole mitään sanomista sen toivotuksen puoleen. Minä Lieksalaisena voin toivottaa ja toivotan teidät tervetulleeksi.
Kuka toivottaa ja kenellä oikeus.
Minä maksan ja olen maksanut veroni Lieksaan ja sillä mandaatilla olen myös mielestäni Lieksalainen koska minulla on jopa oma koti jopa maksettu ja mökki Juuassa senkin velat maksoin pois.MK- kukkeli oot
Kuka toivottaa ja kenellä oikeus.
Minä maksan ja olen maksanut veroni Lieksaan ja sillä mandaatilla olen myös mielestäni Lieksalainen koska minulla on jopa oma koti jopa maksettu ja mökki Juuassa senkin velat maksoin pois.MKja varakaskin vielä, mutta kun et ole paljasjalkanen, et oo.
kukkeli oot kirjoitti:
ja varakaskin vielä, mutta kun et ole paljasjalkanen, et oo.
Kun haukut kukkeliksi eikös se ole lapin lintu?
suurimman osan elämästäni olen asunut Lieksassa vuodesta 1981 ja Pohjois-Karjalassa kesästä 1973 Liperissä eli Lieksassa 28 vuotta pian ja yhteisiä asioita olen ollut hoitamassa melkein saman ajan.ja siten joku nuori joka täällä kirjoittaa ei ole syntynytkään vielä.
Mutta seurailen eri tapahtumia eri kunnissa ja olen toimissani niissä vieraillut esim kun olin läänin nuorisolautakunnassa aikanaan. Markku Korpinen
Laaka olin kuorossa ja kyseinen henkilö on mieskuorossa mitä kysyitte.kukkeli oot kirjoitti:
ja varakaskin vielä, mutta kun et ole paljasjalkanen, et oo.
Kukkeli julkaisee pelikoneita Mp musiikkia MK
- laakka
suurimman osan elämästäni olen asunut Lieksassa vuodesta 1981 ja Pohjois-Karjalassa kesästä 1973 Liperissä eli Lieksassa 28 vuotta pian ja yhteisiä asioita olen ollut hoitamassa melkein saman ajan.ja siten joku nuori joka täällä kirjoittaa ei ole syntynytkään vielä.
Mutta seurailen eri tapahtumia eri kunnissa ja olen toimissani niissä vieraillut esim kun olin läänin nuorisolautakunnassa aikanaan. Markku Korpinen
Laaka olin kuorossa ja kyseinen henkilö on mieskuorossa mitä kysyitte.Tämä Antti oli Vaimoni tuttavia ja aikoinaan pyysi vaimoanikin kuoroon, mutta labrassa hän oli kolmevuorotöissä ja näin ei oikein innostunut asiasta. Vaimo muutti sitten tänne etelän maille ja asia unohtui.
- laakka
meidän kirjoitti:
Aikoinaan täällä etelässäkin pienet tehdaspaikkakunnat olivat hyvin sisäänlämpimiä. Kunnes asukkaista osa alkoi olla muualta muuttaneita. Ei se ole pahajuttu jos paikkakunta "kansainvälistyy" se tuo uutta ilmettä ja eloisuutta paikkakunnallenne. Ole tyytyväinen, että näin käy.
- kuukkeli ovat
Laaka olin kuorossa ja kyseinen henkilö on mieskuorossa mitä kysyitte.kaksi eri asiaa, niin että tiedoksi. Ystävä hyvä, jatka vain tähän malliin, kun aikaa vähän laittaa, niin sinusta saa hyvän dokumentaalisen kirjan.
- mä kertoisin
laakka kirjoitti:
Aikoinaan täällä etelässäkin pienet tehdaspaikkakunnat olivat hyvin sisäänlämpimiä. Kunnes asukkaista osa alkoi olla muualta muuttaneita. Ei se ole pahajuttu jos paikkakunta "kansainvälistyy" se tuo uutta ilmettä ja eloisuutta paikkakunnallenne. Ole tyytyväinen, että näin käy.
Meillä on kansainvälisyyttä, ei riittämiin, mutta sitä on runsaasti. Meidän omat nuoremme, eli tyttäret ja pokamme ovat suurelta osin kansainvälisillä vesillä. Kautta aikain aktiiviset nuoret ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin ja myöskin sijoittuneet ympärimaailmaa erinäisiin työtehtäviin. Hienointa tässä on se, että lomat he poikkeuksetta kuluttavat omalla paikkakunnalla ja samalla täällä käy myös ulkomaalaisia ihastelemassa kaunista luontoamme. Me emme ole täällä Lieksassa missään takapajulassa, vaikka se sinusta siltä tuntuukin, riippuen tietenkin mistä kategoriasta asiaa sihtailee.
kuukkeli ovat kirjoitti:
kaksi eri asiaa, niin että tiedoksi. Ystävä hyvä, jatka vain tähän malliin, kun aikaa vähän laittaa, niin sinusta saa hyvän dokumentaalisen kirjan.
Kukkeli ja kuukkeli todella eri asioita ja mielestäni korjasin virheeni lukihäiriö.
Kukkeli on pelikone esim guullessa todettu
kuukkeli on lintu joka on lähinnä Lapissa ja pesii yleensä kuuseen korkealle noin 5 metrin korkeuteen minä kun olen lakeudelta syntyisin niin en aluksi uskantanut asuntoni parvekkeelta katsoa alas, kolmas kerros ja muutenkin pysyttelen maan kamaralla enkä pilvilinnoissa.- laakka
mä kertoisin kirjoitti:
Meillä on kansainvälisyyttä, ei riittämiin, mutta sitä on runsaasti. Meidän omat nuoremme, eli tyttäret ja pokamme ovat suurelta osin kansainvälisillä vesillä. Kautta aikain aktiiviset nuoret ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin ja myöskin sijoittuneet ympärimaailmaa erinäisiin työtehtäviin. Hienointa tässä on se, että lomat he poikkeuksetta kuluttavat omalla paikkakunnalla ja samalla täällä käy myös ulkomaalaisia ihastelemassa kaunista luontoamme. Me emme ole täällä Lieksassa missään takapajulassa, vaikka se sinusta siltä tuntuukin, riippuen tietenkin mistä kategoriasta asiaa sihtailee.
Vaan ihan yleistin. Kun tuolla jotkut kovasti halusivat pitäytyy omissa piireissään, hyväksymättä muualta tulevia yhdenveroisiksi kansalaisiksi.
Teillä on siellä Lieksassa tosikaunis luonto ja pidän ihmisistäkin, olen sen verran heidän kanssaan päässyt keskustelemaan.
En myöskään halua asettaa ketään eriarvoiseen asemaan. Vaikka kaikista ei siltä tunnu, niin se mitä itäpuolen kansoista löytää, on kuitenkin jonkin asteinen sydämellisyys ja avoimuus. Täällä puhuttiin kateudesta, niin ehkä se on vain naapurikateutta, ei niinkään kohdistu vieraspaikkakuntalaisiin. Toisekseen, en usko, että siinä kateus asteessa poikkeatte meistä muista suomalaisista.
Olin töissä aikoinaan Pohjan kunnassa Fiskarsin kylässä. Asuin Antsgogissa ja se täytyy sanoa, että he (ruotsinkieliset) pitivät meitä suomenkielisiä, astetta alhaisempana kansakuntana. Esimerkiksi jotkut eivät olleet tajuavinaan meidän kieltämme. tulin kyllä toimeen sielläkin ihmisten kanssa, kun en viis veisannut heidän ylimielisyydestään. En ole vastaavaa kohdannut missään, suomen maata kiertäessäni. Joten se siitä. - lienee?
Kukkeli ja kuukkeli todella eri asioita ja mielestäni korjasin virheeni lukihäiriö.
Kukkeli on pelikone esim guullessa todettu
kuukkeli on lintu joka on lähinnä Lapissa ja pesii yleensä kuuseen korkealle noin 5 metrin korkeuteen minä kun olen lakeudelta syntyisin niin en aluksi uskantanut asuntoni parvekkeelta katsoa alas, kolmas kerros ja muutenkin pysyttelen maan kamaralla enkä pilvilinnoissa.Oletko sinä oikeasti Liekssassa asuva nimimerkki, kun meillä päin, ei ruukata kokoajan luetella omaisuuksiaan ja luennoida työsuorituksiaan, puhumattakaan kehuskella olevansa jotakin muuta, kuin on. Tämä on niin pieni kylä, jossa me Lieksalaiset, toki tiedämme sinunkin saavutukset, ei niitä tarvitse erikseen rautalangasta vääntää, voi tietenkin osa meistä olla sen verran "nönömö", että toistoakin tarvitaan.
lienee? kirjoitti:
Oletko sinä oikeasti Liekssassa asuva nimimerkki, kun meillä päin, ei ruukata kokoajan luetella omaisuuksiaan ja luennoida työsuorituksiaan, puhumattakaan kehuskella olevansa jotakin muuta, kuin on. Tämä on niin pieni kylä, jossa me Lieksalaiset, toki tiedämme sinunkin saavutukset, ei niitä tarvitse erikseen rautalangasta vääntää, voi tietenkin osa meistä olla sen verran "nönömö", että toistoakin tarvitaan.
Minulla on oikeus todeta se että minulla on koti ollut Lieksassa näin kauan ja verojakin tullut maksettua ja myös niinkuin alkuperäiset Lieksalaiset ostavat täältä kaupasta mitä tarvitsevat ja käyttävät palveluja.
Mielestäni joskus kirjoituksissa huokuu kateus joka on mielestäni Lieksalaisten helmasynti ja jopa rasistista käyttäytymistä veen kulettamiin ihmisiin.
Mä oon mikä oon ja en muuksi muutu siis iloitsen elämästä (emännästä) Markku Korpinen- LauriP
laakka kirjoitti:
Vaan ihan yleistin. Kun tuolla jotkut kovasti halusivat pitäytyy omissa piireissään, hyväksymättä muualta tulevia yhdenveroisiksi kansalaisiksi.
Teillä on siellä Lieksassa tosikaunis luonto ja pidän ihmisistäkin, olen sen verran heidän kanssaan päässyt keskustelemaan.
En myöskään halua asettaa ketään eriarvoiseen asemaan. Vaikka kaikista ei siltä tunnu, niin se mitä itäpuolen kansoista löytää, on kuitenkin jonkin asteinen sydämellisyys ja avoimuus. Täällä puhuttiin kateudesta, niin ehkä se on vain naapurikateutta, ei niinkään kohdistu vieraspaikkakuntalaisiin. Toisekseen, en usko, että siinä kateus asteessa poikkeatte meistä muista suomalaisista.
Olin töissä aikoinaan Pohjan kunnassa Fiskarsin kylässä. Asuin Antsgogissa ja se täytyy sanoa, että he (ruotsinkieliset) pitivät meitä suomenkielisiä, astetta alhaisempana kansakuntana. Esimerkiksi jotkut eivät olleet tajuavinaan meidän kieltämme. tulin kyllä toimeen sielläkin ihmisten kanssa, kun en viis veisannut heidän ylimielisyydestään. En ole vastaavaa kohdannut missään, suomen maata kiertäessäni. Joten se siitä.Niin olin minäkin Fiskarsin kylässä töissä -70
luvulla.Sisäänpäin lämpiävää porukkaa.
Kyllä pistettiin halvalla muualta tullutta vaan
meni suut tukkoon kuukauden päästä kun totesin
ruotsin kielellä että kyllä ymmärrän teidän puheet täysin.
Kyllä täytyy tapahtua paljon että muuttaisin takaisin Lieksaan tai Fiskarsiin. - Takapaju
mä kertoisin kirjoitti:
"Me emme ole täällä Lieksassa missään takapajulassa, vaikka se sinusta siltä tuntuukin, riippuen tietenkin mistä kategoriasta asiaa sihtailee."
Ei olla takapajulassa ei!
On Kaupunginteatteri, jossa pyörii neljä - jopa kuusikin eri proggista näytäntökaudessaan. On useita leffateattereita mistä valita.
Nimekkäitä esiintyjiä käy konsertoimassa ympäri vuoden.
Upeita taidenäyttelyitä pitkin vuotta.
Keskussairaala ja lukuisia yksityisiä lääkäriasemia.
Valtaisia marketteja ympäri kaupunkia rahojaan tuhlaaville.
Toimiva lähi- ja kaukoliikenne.
Lentoasema ja rautatieasema, jossa myös palvelut.
Uimahalleja kaksin kappalein... vai onko peräti kolme.
Liikuntahalleja, tasokkaita ravintoloita, tanssipaikkoja...
Eikäkun PERKELES tuohan onkin Joensuu... vai olikohan Kuopio.
Eihän Lieksassa oo tommosta.
LIEKSA ON SAATANAN SURKEE TAKAPAJULA, mutta teil... joillekin ihan sopiva.
Lieksa lopetetaan vuoteen 2012 mennessä, kylän rakennukset liiskataan isolla pillarilla ja päälle valetaan 10 sentin pikivaippa...
El Bimbo - laakka
Takapaju kirjoitti:
"Me emme ole täällä Lieksassa missään takapajulassa, vaikka se sinusta siltä tuntuukin, riippuen tietenkin mistä kategoriasta asiaa sihtailee."
On Kaupunginteatteri, jossa pyörii neljä - jopa kuusikin eri proggista näytäntökaudessaan. On useita leffateattereita mistä valita.
Lieksa lopetetaan vuoteen 2012 mennessä, kylän rakennukset liiskataan isolla pillarilla ja päälle valetaan 10 sentin pikivaippa...
El BimboAlemmuuskompleksissa elävä? Lieksassa kuitenkin on, -mäiden muiden vastapainoksi aivan jotain muuta. mitä se on, niin mieti.
Näitä luettelemisiasi "city toimintoja" kun ei edes Hesalaisilla ole jokaisella, niin miksi maaseudulla? Ja me niitä kaikkia?
Ainoa puute mikä on niinsanotusti "silmiin pistävä" on se, Viron laivoille on turhan pitkä matka, ja näinollen myös halpa viina (ei ponu) ei ole ihan kädenulottuvissa.
Hesassa työssäolleena lähes koko elämäni ja sen kaupungin elämää nähneenä, en kaipaa sinne. Sieltä puuttuvat aidot ihmissuhteet, ne ovat sielä harvassa. Hesa olkoon minusta kaukana! - jos meillä
Takapaju kirjoitti:
El Bimboon runsas 10000/asukasta Lieksassa, miksi meillä pitäisi olla kaikki nuo kertomasi palvelut, johan vähä-älyisenkin pitäisi tajuta, ettei niitä tarvita? Meillä suurpiirteisesti asuu täällä sen oloista ja varakkuudeltaankin oloista ihmistä, että me rahalla saadaan sitä mitä me halutaan.
- äksylompolo
Minä muutin 10 vuotta sitten tänne Pohjois-Karjalaan.Nyt asun täällä Lieksassa,aiemmin Joensuussa ja Ilomantsissa.Nyt kun näitä punniskelen mielessäni vaakakupissa niin suosittelen sinulle tutustumista myös Ilomantsiin ja sen ympäristöön kun nuo maisemat on teille tärkeä asia kuten minulle myös.
- ....................
No muutitkos lieksaan?
- ....................
No muutitko????
- valitettavasti
Ehdottomasti hankkikaa asunto, jos tänne tulette, jostain sivummalta hienosta maalaismaisemasta.
Lieksan keskustaa ei saa viihtyisäksi, vaikka miten monta miljoonaa siihen upottais. Se on vain paikka,
josta hakea ruuat ja tehdä ostokset. Viihtysämpi on asua jonkun järven rannalla omassa rauhassa, jossa ei afrikkalaiset notku ikkunan alla.- mikä nosto ketjulle
olet vastauksinesi puolitoista vuotta myöhässä :DDD
- Miunki mieli muuttu
mikä nosto ketjulle kirjoitti:
olet vastauksinesi puolitoista vuotta myöhässä :DDD
Se Lieksan muutos tapahtuikin tosi nopeesti. Vajaassa vuodessa Lieksa muuttu "mamulandiaksi", joka ei ole kenenkään paluumuuttajan unelma.
- ahisdaabi satasella
Miunki mieli muuttu kirjoitti:
Se Lieksan muutos tapahtuikin tosi nopeesti. Vajaassa vuodessa Lieksa muuttu "mamulandiaksi", joka ei ole kenenkään paluumuuttajan unelma.
Siksi lähdenkin täältä perheineni keinolla millä hyvänsä pois! Ajat on vaikeat, vaikka nyt olen määräaikaisessa työsuhteessa, niin työttömänä ei saa muualta asuntoa, kävelen vaikka käsilläni tai seison päälläni, kunhan vaan pääsen täältä pois!!!
- Muuttuva ympäristö.
Miunki mieli muuttu kirjoitti:
Ennen, vielä pari vuottakin sitten istui paikallisen Kelan vastaanottopisteessä vanhuksia ja muuten työkyvyttömiä!
Nykyään siellä istuu nuoria, terveitä ja hyväkuntoisia maahanmuuttajia!
Eli summurasum, Lieksa on todella muuttunut!
Tv:Kuotta, silminnäkijä ja maahanmuuttoviraston alimman yliosaston tiedonhankintatoimiston 'neuvoa' antava sekä ottava konsultti. - edellinen :D
Muuttuva ympäristö. kirjoitti:
Ennen, vielä pari vuottakin sitten istui paikallisen Kelan vastaanottopisteessä vanhuksia ja muuten työkyvyttömiä!
Nykyään siellä istuu nuoria, terveitä ja hyväkuntoisia maahanmuuttajia!
Eli summurasum, Lieksa on todella muuttunut!
Tv:Kuotta, silminnäkijä ja maahanmuuttoviraston alimman yliosaston tiedonhankintatoimiston 'neuvoa' antava sekä ottava konsultti.Sie oota baras bersoona koko palstalla :DD
- aina LIEKSALAINEN
upeita paikkoja asua, on järvenranta tontteja ym
- Anonyymi
Koneinsinöörejä
- Anonyymi
13 vuotta vanha ketju kaivettiin haudasta tarkoituksella ylös. Olisitte antaneet ruumiin vain maata haudassa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6312715Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175491Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345148Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4822446Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142290Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2931873FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01501Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu951365- 401286
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101235