SCD ruokavalio vatsavaivojen hoidossa -kokemuksia?

vaivaishiiri

Onko kellään kokemusta SCD-ruokavaliosta eri vatsaongelmien hoidossa?
http://www.scd-fi.info/

Ohjeissa vaaditaan ruokavalion 100 % noudattamista.
Eniten hämää että laktoosi on kielletty mutta voita saa syödä, siinä yleensä on laktoosia.
Sitten tuo SCD-jogurtti, joka pitää tehdä itse, ihmettelen hieman miksei valmis kaupasta saatava LAKTOOSITON jogurtti käy (maustamaton tietysti). Ehkä siitä on maininta jossain, mutta en ole löytänyt.

Ja (laiha) kahvi on sallittu, vaikka se on vatsaa ärsyttävä ruoka aine.

Mietin tässä vain että onko järkeä alkaa noudattaa tuota. Itselläni ilmeisesti on ärtyvä paksusuoli, tai ei ole ainakaan vielä löytynyt sairautta. Tosin ei ole kaikkia tutkimuksia tehty.
Olen kokeillut myös ns hiivakuureja mutta ei ole pysyvämpä hyötyä ollut joten taitavat olla humpuukia nekin.

21

10422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiilarit minimiin samalla
    • vatsavammaaja

Itse ihemetteln tuon scd-jogurtin funktiota. Minkätakia se tulee valmistaa niin monimutkaisesti. Poustaako kylmässä uunissa seisottaminen ym. jogurttiin liittyvät omituiset valmistusmenetelmät laktoosin? Scd-sivuilla sanotaan myös, että psyllium on kielletty, miksi?

• vaivaishiiri

Ilmeisesti oikein tehdystä SCD-jogurtista on kaikki laktoosi hajonnut. Epäilen kyllä, että toi ruokavalio on laadittu ennen kuin oli saatavilla laktoosittomia maitotuotteita, tai sitten tuo jogustti olis "luonnollisempaa" tms.
        Psylliymissä kaiketi on pitkäketjuisia hiilihydraatteja? Niitä kartetaan kuin ruttoa SCD:ssä.
        Olen nyt viikon noudattanut tuota ruokavaliota 98% tarkkuudella (ja laihtunut yli kilon). Hedelmiä en paljoa uskalla syödä, enkä syö lihaa joten lähinnä kasvista ja kalaa. Nälättää.
        Vatsan turpoaminen ja muut vaivat on jonkin verran vähentyneet, mut se voisi onnistua myös jättämällä gluteenin pois, kuten tein syksyllä. Mutta kokeillaan nyt vähän aikaa vielä.
        Menen vaihteeksi myös lääkärille ehkä saan jotain lääkettä vaikkei niitä oikein ole toiminnallisiin vatsavaivoihin.

• mahavammaaja
        vaivaishiiri kirjoitti:

Ilmeisesti oikein tehdystä SCD-jogurtista on kaikki laktoosi hajonnut. Epäilen kyllä, että toi ruokavalio on laadittu ennen kuin oli saatavilla laktoosittomia maitotuotteita, tai sitten tuo jogustti olis "luonnollisempaa" tms.
        Psylliymissä kaiketi on pitkäketjuisia hiilihydraatteja? Niitä kartetaan kuin ruttoa SCD:ssä.
        Olen nyt viikon noudattanut tuota ruokavaliota 98% tarkkuudella (ja laihtunut yli kilon). Hedelmiä en paljoa uskalla syödä, enkä syö lihaa joten lähinnä kasvista ja kalaa. Nälättää.
        Vatsan turpoaminen ja muut vaivat on jonkin verran vähentyneet, mut se voisi onnistua myös jättämällä gluteenin pois, kuten tein syksyllä. Mutta kokeillaan nyt vähän aikaa vielä.
        Menen vaihteeksi myös lääkärille ehkä saan jotain lääkettä vaikkei niitä oikein ole toiminnallisiin vatsavaivoihin.

olen noudattanut scd:tä nyt parisen viikkoa ja kyllä se rauhoittaa vatsaa, mutta mitään ihmeparantumisia ei kyllä ole tapahtunut, sillä hedelmät ja pähkinät sopii tosi nihkeesti mun ruoansulatusysteemiin. löysämahaisuus on vaihtunut jo ummetuksen puolelle, kun psylliumistakin on pitänyt luopua..lisää kait vihanneksia peliin. mietin, että esimerkiksi amarantti ja quinoa voisivat olla suht ok,ne eivät nimittäin kuulu viljoihin ja sisältävät paljon enemmän proteiinia kuin tavalliset viljat. puhdasta scd:tä ne ei ole...

• colitisvaivainen
        mahavammaaja kirjoitti:

olen noudattanut scd:tä nyt parisen viikkoa ja kyllä se rauhoittaa vatsaa, mutta mitään ihmeparantumisia ei kyllä ole tapahtunut, sillä hedelmät ja pähkinät sopii tosi nihkeesti mun ruoansulatusysteemiin. löysämahaisuus on vaihtunut jo ummetuksen puolelle, kun psylliumistakin on pitänyt luopua..lisää kait vihanneksia peliin. mietin, että esimerkiksi amarantti ja quinoa voisivat olla suht ok,ne eivät nimittäin kuulu viljoihin ja sisältävät paljon enemmän proteiinia kuin tavalliset viljat. puhdasta scd:tä ne ei ole...

Olen noudattanut SCD:tä nyt yli vuoden ja olen saanut sen kautta uuden elämän. Olen sairastanut 24 vuotta haavaista paksunsuolentulehdusta, mutta se on ollut minulla melko lievä koko ajan. Minulle SCD auttoi parissa päivässä enkä tehnyt edes mitään introja alkuun. Ennen SCD:tä en ollut tajunnutkaan, kuinka paljon vatsan ainainen renaaminen haittasi myös yöunta. Ruokavaliomuutoksen jälkeen suoleni ei ole valunut enää verta, en ole ripuloinut, ainainen ilmankierto vatsassa on loppunut, en ole sairastanut joka ikistä flunssaa lapsiani pahemmin kuten aina ennen, enkä ole saanut enää silmätulehduksia, mikä oli lopulta riittävä motivaatio ruokavaliomuutokseen. Jokainen vatsa on yksilöllinen, joten jokin SCD-dieetissä sallittu ei välttämättä sovi jollekin vatsalle. Itse pystyn esim. juomaan välillä laihaa kahvia kupin päivässä, ja sitten en taas ollenkaan, eikä hunajakaan sovi minulle. SCD-jogurttia en ole vielä tehnyt, joten en tiedä sen sopivuudesta. Myönnän, että runsaan vuoden aikana olen joskus mennyt syömään jotain "kiellettyä", mutta seuraukset ovat aina olleet niin selvät, että on ollut helppo palata dieettiin. Olkaa ihmiset onnellisia, jos teidän vatsanne sietää muutakin kuin SCD-dieettiä, sillä sen noudattaminen vaatii kovaa itsekuria ja vaivaa. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin tosi onnellinen, että vaihdoin SCD:lle, sillä elämänlaatuni on nyt niin paljon parempaa. Ei tarvitse pelätä niin paljoa enää edes suolen lopullista sippaamista eli syöpää.

• oojnjh
        colitisvaivainen kirjoitti:

Olen noudattanut SCD:tä nyt yli vuoden ja olen saanut sen kautta uuden elämän. Olen sairastanut 24 vuotta haavaista paksunsuolentulehdusta, mutta se on ollut minulla melko lievä koko ajan. Minulle SCD auttoi parissa päivässä enkä tehnyt edes mitään introja alkuun. Ennen SCD:tä en ollut tajunnutkaan, kuinka paljon vatsan ainainen renaaminen haittasi myös yöunta. Ruokavaliomuutoksen jälkeen suoleni ei ole valunut enää verta, en ole ripuloinut, ainainen ilmankierto vatsassa on loppunut, en ole sairastanut joka ikistä flunssaa lapsiani pahemmin kuten aina ennen, enkä ole saanut enää silmätulehduksia, mikä oli lopulta riittävä motivaatio ruokavaliomuutokseen. Jokainen vatsa on yksilöllinen, joten jokin SCD-dieetissä sallittu ei välttämättä sovi jollekin vatsalle. Itse pystyn esim. juomaan välillä laihaa kahvia kupin päivässä, ja sitten en taas ollenkaan, eikä hunajakaan sovi minulle. SCD-jogurttia en ole vielä tehnyt, joten en tiedä sen sopivuudesta. Myönnän, että runsaan vuoden aikana olen joskus mennyt syömään jotain "kiellettyä", mutta seuraukset ovat aina olleet niin selvät, että on ollut helppo palata dieettiin. Olkaa ihmiset onnellisia, jos teidän vatsanne sietää muutakin kuin SCD-dieettiä, sillä sen noudattaminen vaatii kovaa itsekuria ja vaivaa. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin tosi onnellinen, että vaihdoin SCD:lle, sillä elämänlaatuni on nyt niin paljon parempaa. Ei tarvitse pelätä niin paljoa enää edes suolen lopullista sippaamista eli syöpää.

Miksi SCD -ruokavaliossa on kielletty merilevä, siemenet, pavut, soija(esim.soijamaito) ja kaakaovalmisteet (esim. raakakaakao) ? Osaisiko joku ihan erikseen perustella kunkin ruoka-aineen kieltämisen kyseisellä ruokavaliolla?

Yritän itse tällä hetkellä hahmottaa, millä ruokavalio muutoksilla voisin saada CU:n oireettomaksi. Kyseisistä ruoka-aineista en välttämättä haluaisi ilman kunnon perusteluja luopua.

• SCD-jee

Itse aloitin 2vkoa sitten scd-ruokavalion ja pääsin eroon vuosia vaivanneesta närästyksestä. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia..

• porkkanaa

Minulla ärtyvä suoli, joka osoittautunut erittäin hankalaksi, ei siedä montaakaan ruoka-ainetta. Omalla kohdallani kaikki jalostettu pois, kaikki kuitu niin vilja kuin kasviskin, sokeri, hiiva, maitotalostuotteet tuntuvat olevan eniten oireita aiheuttavia. Jossain vaiheessa myös aika orjallisesti kokeilin scd:tä, josta olen eniten apua saaanut, myös jogurttia kokeilin, tykkäsinkin siitä, mutta vatsa oli eri mieltä siitäkin, mutta scd pohjana nykyisille syömisilleni ja auttoi myös tajuamaan monien ruoka-aineiden vaikutuksia suolen toimintaan, kuituna Fibrex sokerijuurikaskuitu prismasta tai cittarista esim. veteen liotettuna jokaisen aterian jälkeen muutama teelusikallinen on auttanut suolen toimintaan, välillä myös pellavasiemeniä ja jos oikein paha ummetus, niin nestemäinen laxoberon apteekista, vettä pitää muistaa juoda paljon. Hyvin haudutettu porkkana korvaa nykyisin perunan, sen kanssa lihaa, kalaa, kanaa, kananmunat, mustikka, mansikka, puolukka, kaikki ruoka olis hyvä hauduttaa, keittää, mikrottaa, jolloin sulaa paremmin. Itselläni suurin ongelma hiilareiden ja maitotaloustuotteiden saanti eli vitamiinit pitää muistaa päivittäin. Kun pysyn mutamassa vatsani sietävässä ruoka-aineessa on hyvä olla, ei ilmaa, vatsanpoltetta, kouristeluja eikä turvotusta, vaikeinta vain aikuisiällä luopua kaikesta hyvästä ruuasta ja ruoka-aineista, joita kuitenkin saanut syödä suurimman osaa elämäänsä, mielihalut ovat tosi hankalia toisinaan käsiteltäviksi, mutta kun sortuu on kipeä ja taas paluu niukkaan ruokavalioon.

• paulamummu
        porkkanaa kirjoitti:

Minulla ärtyvä suoli, joka osoittautunut erittäin hankalaksi, ei siedä montaakaan ruoka-ainetta. Omalla kohdallani kaikki jalostettu pois, kaikki kuitu niin vilja kuin kasviskin, sokeri, hiiva, maitotalostuotteet tuntuvat olevan eniten oireita aiheuttavia. Jossain vaiheessa myös aika orjallisesti kokeilin scd:tä, josta olen eniten apua saaanut, myös jogurttia kokeilin, tykkäsinkin siitä, mutta vatsa oli eri mieltä siitäkin, mutta scd pohjana nykyisille syömisilleni ja auttoi myös tajuamaan monien ruoka-aineiden vaikutuksia suolen toimintaan, kuituna Fibrex sokerijuurikaskuitu prismasta tai cittarista esim. veteen liotettuna jokaisen aterian jälkeen muutama teelusikallinen on auttanut suolen toimintaan, välillä myös pellavasiemeniä ja jos oikein paha ummetus, niin nestemäinen laxoberon apteekista, vettä pitää muistaa juoda paljon. Hyvin haudutettu porkkana korvaa nykyisin perunan, sen kanssa lihaa, kalaa, kanaa, kananmunat, mustikka, mansikka, puolukka, kaikki ruoka olis hyvä hauduttaa, keittää, mikrottaa, jolloin sulaa paremmin. Itselläni suurin ongelma hiilareiden ja maitotaloustuotteiden saanti eli vitamiinit pitää muistaa päivittäin. Kun pysyn mutamassa vatsani sietävässä ruoka-aineessa on hyvä olla, ei ilmaa, vatsanpoltetta, kouristeluja eikä turvotusta, vaikeinta vain aikuisiällä luopua kaikesta hyvästä ruuasta ja ruoka-aineista, joita kuitenkin saanut syödä suurimman osaa elämäänsä, mielihalut ovat tosi hankalia toisinaan käsiteltäviksi, mutta kun sortuu on kipeä ja taas paluu niukkaan ruokavalioon.

Vitamiinit pitää muistaa päivittäin? Mitä sillä tarkoitat? Mun maha ei siedä mitään vitamiiniPILLERIvalmisteita - Floravitalia voisin käyttää, mut en tarvi sitäkään. Terveenä pysyy, kun maito on luomua (mut ei kermaa, jossa on karrageenia tai guaria). Ilman luomulihaa (B12-vitamiinin puutos tulee ilman lihaa) en vois kuvitella olevani terve. Onneksi sitä saa kaupoista kun pyytää kauppiasta tilaamaan:-)

Tuossa kiva blogi kans:
        http://silmallapidettava.blogspot.com/2010/01/uudistushenkea.html#comments

• porkkanaa
        paulamummu kirjoitti:

Vitamiinit pitää muistaa päivittäin? Mitä sillä tarkoitat? Mun maha ei siedä mitään vitamiiniPILLERIvalmisteita - Floravitalia voisin käyttää, mut en tarvi sitäkään. Terveenä pysyy, kun maito on luomua (mut ei kermaa, jossa on karrageenia tai guaria). Ilman luomulihaa (B12-vitamiinin puutos tulee ilman lihaa) en vois kuvitella olevani terve. Onneksi sitä saa kaupoista kun pyytää kauppiasta tilaamaan:-)

Tuossa kiva blogi kans:
        http://silmallapidettava.blogspot.com/2010/01/uudistushenkea.html#comments

Vitamiienja tarvitaan, jos ruokavalio erittäin niukka, itse olen ajatellut, etten todellakaan saa porkkanasta, lihasta ,kalasta, kanasta, tomaatista, jäävuorisalaatista, mustikasta, mansikasta ja puolukasta kaikkia tarvitsemiani vitamiineja, ym. Vitamiineja ilman lisäaineita, laktoosia, gluteiinia, makeutusaineita myös myynnissä.

• paulamummu
        porkkanaa kirjoitti:

Vitamiienja tarvitaan, jos ruokavalio erittäin niukka, itse olen ajatellut, etten todellakaan saa porkkanasta, lihasta ,kalasta, kanasta, tomaatista, jäävuorisalaatista, mustikasta, mansikasta ja puolukasta kaikkia tarvitsemiani vitamiineja, ym. Vitamiineja ilman lisäaineita, laktoosia, gluteiinia, makeutusaineita myös myynnissä.

No ei todellakaan tarvi! Nehän ärsyttää suolta ja mulle pelkkä pillerin päällyste saa aikaan allergisen reaktion, se titaanidioksidi niissä ja se on laivamaalia:-(

Mut jos olis hemppa alhaalla (ei ole ollut ikinä), ottaisin Floravitalia, kun se ei ärsytä sairaidenkaan suolta. Perusruoka täytyy olla yksinkertaista: sisältää kunnolla rasvaa, et ei tuu ummetusta. Kaikki karkea kuitu pois, ja muutenkin ne kuidut sitoo rautaa ja aiheuttaa anemiaa:-(
        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/retkiruokia.htm

• Mässyt Out
        porkkanaa kirjoitti:

Kiitos viestistäsi, aivan kun olisin omaa tarinaani lukenut. Haikeana minäkin muistelen aikaa jolloin sai mättää suruttaa kaikkia herkkuja, ettei koskenut mahaa tai ruokatorvn. Olen kasvanut karkeilla, pullilla ym. herkuilla ja ilman ylipainoa. Ylipaino tuli vasta iän myötä eli noin 30 vuotiaana, Nyt ylipainoa noin 10kg ja noudatan niukkaa ruokavaliota, samanlaista kuin sinä, sorrun minäkin välillä, mutta kivut on kamalia ja takaisin ruotuun vaan.
        Nyt paino putoaa n. 0,5 - 1kg viikossa, jos pystyn olla ilman mässyruokaa.

• ..
        Mässyt Out kirjoitti:

Kiitos viestistäsi, aivan kun olisin omaa tarinaani lukenut. Haikeana minäkin muistelen aikaa jolloin sai mättää suruttaa kaikkia herkkuja, ettei koskenut mahaa tai ruokatorvn. Olen kasvanut karkeilla, pullilla ym. herkuilla ja ilman ylipainoa. Ylipaino tuli vasta iän myötä eli noin 30 vuotiaana, Nyt ylipainoa noin 10kg ja noudatan niukkaa ruokavaliota, samanlaista kuin sinä, sorrun minäkin välillä, mutta kivut on kamalia ja takaisin ruotuun vaan.
        Nyt paino putoaa n. 0,5 - 1kg viikossa, jos pystyn olla ilman mässyruokaa.

Vieläkö se scd-rinki on toiminnassa?
        Kiinnostaa ko ruokavalio,mutta se jyrkkyys,että koko systeemi pilalla,jos lankeat "väärään" ruokaan,epäilyttää...siihen en oikein jaksais uskoa....
        Kyllähän sen luulisi osittain noudatettunakin auttavan,helpottavan.

• Pallomahainen mummo
        .. kirjoitti:

Vieläkö se scd-rinki on toiminnassa?
        Kiinnostaa ko ruokavalio,mutta se jyrkkyys,että koko systeemi pilalla,jos lankeat "väärään" ruokaan,epäilyttää...siihen en oikein jaksais uskoa....
        Kyllähän sen luulisi osittain noudatettunakin auttavan,helpottavan.

En tiedä onko linkki toiminnassa, mutta kokemusta on. Olen kokeillut ruokavaliota, aluksi täysin sitä noudattaen paitsi jugurtti oli kaupasta, tosin harvoin käytettynä. Minulla oli krooninen ripuli, jatkuvat turvotukset, ilmavaivat ja kovat kivut, mikään ruoka ei tuntunut sopivan.
        Alku oli hankalaa, mutta oireet hävisi, paino putosi, ripuli oli poissa samoin vatsaoireet ja jatkuva väsymys väheni myös. Minulta tutkittiin vatsa jo aiemmin eikä mm. helicobakteeria tai keliakiaa ollut MUKA. Epäilen omalla kohdalla keliakiaa. Nykyisin syön kaurapuuroa voisilmällä ja kananmunan aamuisin, päivällä kasviksia ja lihaa tai kalaa, illalla jugurttia (kaupan) hedelmiä ja pähkinöitä. Toisinaan leivon kaurahiutaleista jonkinlaista "leipää" ja siihen päälle paksulti rasvaista kovaa juustoa.
        Ruokavaliostani on kokonaan poissa viljat, riisi, peruna, tomaatti, maitotuotteet lukuunottamatta kovia juustoja ja jugurttia (jota käytän vähän). Olo on mainio ja maha kunnossa. Suosittelen

• Ent.pallomahamummo
        Pallomahainen mummo kirjoitti:

En tiedä onko linkki toiminnassa, mutta kokemusta on. Olen kokeillut ruokavaliota, aluksi täysin sitä noudattaen paitsi jugurtti oli kaupasta, tosin harvoin käytettynä. Minulla oli krooninen ripuli, jatkuvat turvotukset, ilmavaivat ja kovat kivut, mikään ruoka ei tuntunut sopivan.
        Alku oli hankalaa, mutta oireet hävisi, paino putosi, ripuli oli poissa samoin vatsaoireet ja jatkuva väsymys väheni myös. Minulta tutkittiin vatsa jo aiemmin eikä mm. helicobakteeria tai keliakiaa ollut MUKA. Epäilen omalla kohdalla keliakiaa. Nykyisin syön kaurapuuroa voisilmällä ja kananmunan aamuisin, päivällä kasviksia ja lihaa tai kalaa, illalla jugurttia (kaupan) hedelmiä ja pähkinöitä. Toisinaan leivon kaurahiutaleista jonkinlaista "leipää" ja siihen päälle paksulti rasvaista kovaa juustoa.
        Ruokavaliostani on kokonaan poissa viljat, riisi, peruna, tomaatti, maitotuotteet lukuunottamatta kovia juustoja ja jugurttia (jota käytän vähän). Olo on mainio ja maha kunnossa. Suosittelen

Alussa olin tosi tarkka ja mm. kaikki hiilihapolliset juomat myös pois ja sokeri, Nykyään kyllä käytän
        jonkinverran niitäkin ja tummaa suklaata iltapäiväkahvilla, Ennen ei kahvia pystynyt juomaan lainkaan, heti piti mennä vessaan. Liikkuminen, ulkoilu ja sosiaalinen elämä oli rajoittunutta, kun piti miettiä missä on lähin vessa.
        Epäilen, että monella muullakin on keliakia piilevänä eikä sen diagnostisointi ole päivän tasalla.
        Toivottavasti saat avun vaivoihisi.

• paulamummu
        Ent.pallomahamummo kirjoitti:

Alussa olin tosi tarkka ja mm. kaikki hiilihapolliset juomat myös pois ja sokeri, Nykyään kyllä käytän
        jonkinverran niitäkin ja tummaa suklaata iltapäiväkahvilla, Ennen ei kahvia pystynyt juomaan lainkaan, heti piti mennä vessaan. Liikkuminen, ulkoilu ja sosiaalinen elämä oli rajoittunutta, kun piti miettiä missä on lähin vessa.
        Epäilen, että monella muullakin on keliakia piilevänä eikä sen diagnostisointi ole päivän tasalla.
        Toivottavasti saat avun vaivoihisi.

Kahvi täytyy olla luomua, onko? Ja sitä laitetasan tosi vähän muihin verrattuna, koska ne pavut on pienempiä ja väkevämpiä. Luomusuklaa taas on huono, jos ei tee itse, kun siinä on luomusokeria, mut tummat suklaat on ok, jos ei liikaa syö - mut itse nekin kannattaa tehdä.

Luomuvoita ja luomujuustoja kannattaa kyllä syödä nyt kun niitä on kaupoissa!

Maissiöljy maitotuotteissa, tavallisissa voi olla yksi pahimmista ärsyttäjistä, kuuluu siihen vitamiinivalmisteeseen. mahdottoman hyvä tuote on myös luomukermaviili, kokeilepa!
        Tuolta saattaa löytyä jotakin teillekin:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/syksy2010.htm

• crohnikko

Ei kyllä toimi minulla tuo scd. Maito on yksi pahimmista, mitä voin suolistooni tunkea. Enkä ole ainoa, joten ihmetyttää tuo jugurtti.

• Rem.Isi.Osaa

En osaa muusta sanoa muuta kuin Haavaista paksusuolentulehdusta itse sairastavana SCD-ruokavalio ei todellakaan ole toiminut, pahensi vain oireita. Tosin eipä sillä, kun aktiivivaihe taudissa päällä niin eipä sillä ole mitään väliä mitä syöt, samaa kipua ja vessassa juoksemista.

• Kokemusta0n

Minulla on SCD:stä vain hyvää sanottavaa. Olin sillä aikaisemmin useamman vuoden ja kaikki Crohnin taudin oireet hävisi ja veriarvoista tuli parempia kuin koskaan. Myöhemmin kun olen alkanut siitä lipsua, oireet on palanneet:-(

SCD on oikeastaan tosi helppoa toteuttaa. Sitä ei tarvitse sitä alkuintroa noin tatkkaam tehdä tai itsetehtyä jogurttia en ole koskaan tehnyt.

Viljat, sokeri, makeutusaineet, peruna, riisi, ja liiat maitotuotteet vaan pois. Jo pelkkä viljan ja sokerin pois jättäminen voi saada aikaan ison muutoksen, mutta varmempaa on tietysti jättää kaikki muukin epäterveellinen pois kuten kiellettyjen ruokien listalla on mainittu..

Syön näin:

Teen aamulla banaani, soijamaitomarja pirtelön, sekä syön 2 itsetehtyä mantelijauhoista tehtyä leipää joiden päällä on kalkkunaleikettä ja emmentaljuustoa.

Lounaaksi ja illalliseksi teen itse joko kanaa, kalaa tai itsetehtyjä jauhelihapihvejä kasviksien tai salaatin kanssa.

Välipalaksi esim. mantelileipiä, hedelmiä...

Ihan helppo se SCD on ja kokeilemisen arvoinen, itse vältin leikkaukseen joutumisen. Veriarvot parani kahdessa viikossa!:)

• crohnikko

Minullakin kyllä auttaa tulehdukseen maidoton, viljaton, herkuton ja palkokasviton ruokavalio, jossa hedelmiäkin rajoitetusti, mutta sitä kutsun autoimmuunipaleoksi.

Onko tuo SCD nyt sitten kuinka lähellä sitä, en tiedä kun se kuulosti niin sekavalta ja osasta sallittuja ruokia osasin sanoa heti, että eivät käy minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe