Mitä on valvominen? Jeesus muistuttaa, että ennen
kaikkea se on huolten ja murheiden jakamista
Hänen kanssaan!
Luuk. 21:34
Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous
eikä elatuksen murheet,
niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta
Eivätkö elatuksen murheet ole lähinnä sydäntämme?
Niinpä Jeesus muistuttaa juuri niiden muodostuvan
pahimmaksi kompastuskiveksi.
Fil. 4:6
Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
Oppikysymysten parissa ei myöskään hyödytä
viipyä pitkään, vaan jatkaa matkaa kanssaihmiset
huomioiden tosi elämässä eikä vain opissa.
Hebrealaiskirje:
6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen,
ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta:
parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
Matt. 24:45
Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
Matt. 25:21
Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
Luuk. 16:10
Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä.
Luuk. 19:17
Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia'.
OIKEAA HERRAN ODOTUSTA
Matt. 25:35
Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
JEESUN JALKAIN JUUREEN KANNAN TAAKKANI
Ps. 34:4
(34:5) Minä etsin Herraa, ja hän vastasi minulle, hän vapahti minut kaikista peljätyksistäni.
Ps. 34:6
(34:7) Tässä on kurja, joka huusi, ja Herra kuuli ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa.
Ps. 34:17
(34:18) Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
Ps. 34:19
(34:20) Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.
Jes 53:10
Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
Onpa minulla ongelmia
12
200
Vastaukset
- helluntalainen.
Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous
eikä elatuksen murheet,
Kuules Antti, vaikka välillä otetaan pienet, niin ei tuo lakiteksti meitä koske ja elatuksen murheetkin käy vähiin, kun Saarakin on iällinen ja me olemme jo "hieman vanhoja".
Otetaan rennosti vain kuolleista töistämme ja käydään lepäämään.
Sinäkin kirkollisena, lapsikaste riittää ja minäkin kulutan vain penkkiä tuolla nykyisessä kirkossani, kun sen väkisin pistivät pystyyn.
Ei perinteinen ry, kelvannut.No, huolettomuutta tuokin, mutta ei minua varten.
Tahdon huolehtia asioista, mutta murehtimatta.
Aikuisten lastenkin puolesta on monenlaista
rukoilemista. Koen että estän Herraa auttamasta,
jos vain omin päin koettaisin auttaa.
Mitä lapsikasteeseen riittää, niin kaste on Herran
teko ja se että olen aikuisenakin mennyt kasteelle,
ei se mitään lisää tuohon alkuperäiseen Herran
tekoon.
Olen ollut luterilaisuuden lisäksi baptisti,
helalri ja elämänsanalainen. Myös Glory Backmanin
porukoissa ja Uusi Elämä ry:ssä.
Mutta tapanani on olla täysillä, syyttelemättä,
missä sitten olenkin osallisena. Penkinkuluttaja
en ole, sillä kukaan ei estä töitä tekemästä.
Luterilaisuudessa varsinkin on tilaa yksilöille
ja herätysliikkeille. Sopivimman viitekehyksen
voi aina valita. Useassa sellaisessa olenkin
enemmän tai vähemmän mukana. Liike on tärkeintä,
ei se kuinka paljon saa aikaseksi.
Room. 9:16
Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
Tämä on meille kaikille:
Psalmi 103:1-10
1
Daavidin virsi. Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä.
2
Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
3
hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
4
joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
5
joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
6
Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille.
7
Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä, Israelin lapsille suuret tekonsa.
8
Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.
9
Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti.
10
Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan- Herraan turvaaminen
AnttiVKantola kirjoitti:
No, huolettomuutta tuokin, mutta ei minua varten.
Tahdon huolehtia asioista, mutta murehtimatta.
Aikuisten lastenkin puolesta on monenlaista
rukoilemista. Koen että estän Herraa auttamasta,
jos vain omin päin koettaisin auttaa.
Mitä lapsikasteeseen riittää, niin kaste on Herran
teko ja se että olen aikuisenakin mennyt kasteelle,
ei se mitään lisää tuohon alkuperäiseen Herran
tekoon.
Olen ollut luterilaisuuden lisäksi baptisti,
helalri ja elämänsanalainen. Myös Glory Backmanin
porukoissa ja Uusi Elämä ry:ssä.
Mutta tapanani on olla täysillä, syyttelemättä,
missä sitten olenkin osallisena. Penkinkuluttaja
en ole, sillä kukaan ei estä töitä tekemästä.
Luterilaisuudessa varsinkin on tilaa yksilöille
ja herätysliikkeille. Sopivimman viitekehyksen
voi aina valita. Useassa sellaisessa olenkin
enemmän tai vähemmän mukana. Liike on tärkeintä,
ei se kuinka paljon saa aikaseksi.
Room. 9:16
Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
Tämä on meille kaikille:
Psalmi 103:1-10
1
Daavidin virsi. Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki, mitä minussa on, hänen pyhää nimeänsä.
2
Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,
3
hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
4
joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
5
joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
6
Herra tekee vanhurskauden ja hankkii oikeuden kaikille sorretuille.
7
Hän on tehnyt Moosekselle tunnetuksi tiensä, Israelin lapsille suuret tekonsa.
8
Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.
9
Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti.
10
Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaanPs. 127:1
Matkalaulu; Salomon virsi. Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät.
Jos Herra ei kaupunkia varjele, niin turhaan vartija valvoo.
Ps. 127:2
Turhaan te nousette varhain ja myöhään menette levolle ja syötte leipänne murheella:
yhtä hyvin hän antaa ystävilleen heidän nukkuessansa.
Sananl. 10:22
Herran siunaus rikkaaksi tekee, ei oma vaiva siihen mitään lisää.
Sananl. 11:24
Toinen on antelias ja saa yhä lisää, toinen säästää yli kohtuuden ja vain köyhtyy. - Ja työ pitää lämpimänä
Herraan turvaaminen kirjoitti:
Ps. 127:1
Matkalaulu; Salomon virsi. Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät.
Jos Herra ei kaupunkia varjele, niin turhaan vartija valvoo.
Ps. 127:2
Turhaan te nousette varhain ja myöhään menette levolle ja syötte leipänne murheella:
yhtä hyvin hän antaa ystävilleen heidän nukkuessansa.
Sananl. 10:22
Herran siunaus rikkaaksi tekee, ei oma vaiva siihen mitään lisää.
Sananl. 11:24
Toinen on antelias ja saa yhä lisää, toinen säästää yli kohtuuden ja vain köyhtyy.Lämmöllä tehdyt työt ja hartaat rukoukset on
sitä valvomista parhaimmillaan.
Matt. 26:40
Ja hän tuli opetuslasten tykö ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille:
"Niin ette siis jaksaneet yhtä hetkeä valvoa minun kanssani!
Jopa seurakunann pylväs, Pietari, jonka Herra
laittoi vastuuseen näköjään, nukkui vaan.
Matteus 16.
15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
1. Moos 49:8-10
8
Juuda, sinua sinun veljesi ylistävät; sinun kätesi on vihollistesi niskassa, sinua kumartavat isäsi pojat.
9
Juuda on nuori leijona; saaliilta olet, poikani, noussut. Hän on asettunut makaamaan, hän lepää kuin leijona, kuin naarasleijona-kuka uskaltaa häntä häiritä?
10
Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat.
Jerusalemissa on Hänen maanpäällinen (Ihmisen Poika) asuinsijansa, temppelissä siellä.
Ja kansat tottelevat, rauhanajassa vasta tosin ...
Jes 66:23
Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
Sak 14:16-18
16
Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan,
tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
17
Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
18
Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta.
Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.- Ota ksäkyjä Jerusalemista
Sak. 12:2
"Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan kaikille ympärillä asuville kansoille.
Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. [Ps. 60:5 ]
Ei vain rajanaapureille ongelma, vaan kaikille
meille.
Sak 12.
3 Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä. [Jes. 8:14,15; Dan. 2:34; Matt. 21:44
Hallelluujaa! Mennäänpä ajassa pari lukua
eteenpäin ...
Sak 14.
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella.
Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana.
Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]
6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä - Eskatologi
Ota ksäkyjä Jerusalemista kirjoitti:
Sak. 12:2
"Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan kaikille ympärillä asuville kansoille.
Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. [Ps. 60:5 ]
Ei vain rajanaapureille ongelma, vaan kaikille
meille.
Sak 12.
3 Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä. [Jes. 8:14,15; Dan. 2:34; Matt. 21:44
Hallelluujaa! Mennäänpä ajassa pari lukua
eteenpäin ...
Sak 14.
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella.
Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana.
Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]
6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätäSakarja 14.
16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.
Jes 66:23
Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
Eskatologi - Edelliseltä sivulta
Miten Israel voitetaan ... virittämälläkö ansa,
mistä varoitetaan Joh.Ilm.
Ilm. 2:14
Mutta kaikkea en sinussa hyväksy: Luonasi on sellaisia, jotka seuraavat Bileamin oppia,
tuon miehen, joka opetti Balakille, miten virittää israelilaisille ansa
ja vietellä heidät syömään epäjumalille uhrattua lihaa ja harjoittamaan siveettömyyttä.
[4. Moos. 22:5, 31:16; 2. Piet. 2:15; Juud. 11]
Ei kai toi liha ole se pahin ansa, eiköhän
maamiinatkin ole pahempia?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000040813568
Lapselle on tärkeää, että isä tunnustaa hänet.
Uskovainen on aina Jumalan lapsi ja Jumala sanoo,
että hän lukee sinulle uskosi vanhurskaudeksi.
Aabrahamille kävi niin. Vaikka hän teki Ismaelin
14-15 vuotta ennen kuin se luvattu Iisak lopulta
annettiin, silti Sana sanoo, että Aabraham uskoi,
eikä epäuskoisena epäillyt.
Toki Ismaelin perinnöstä on sitten ongelmia koko
maailmalle (islam), lisääntyvässä määrin, mutta heitäkin Jumala on
luvannut siunata, vaan ei Luvatussa maassa.
Aabrahamin lapsia niin Ismael kuin Iisak tunnustavat olevansa, mutta
Israel luvattiin vain Iisakille. (Israelilaiset).
Sulla on ehkä suuri ohdakepelto epäuskon hedelmää
kantamassa, etkä ehdi niitä kitkeä tai kääntää.
Mutta on myös vanhurskauden pelto, jonka hedelmä
sekin lisääntyy kuin itsestään.
Lihaan kylvämämme kasvaa ohdaketta, Pyhässä Hengessä tehty kasvaa vanhurskauden hedelmää.
Lihassakin tehty hyvä teko voi olla siunaukseksi
jollekulle, mutta ei itsellesi, vaan on ohdaketta
pellossasi. Näön vuoksi tehty hyvä on aina ohdaketta tahi lustetta, miten vain tahdotaan nähdä.
Ei Jumala punnitse, kumpi pelto on isompi, vaan
hän tunnustaa sinut vanhurskaaksi siksi, että
uskot Jeesukseen sijastasi ristillä.
ISMAELIN STOORI 1. Mooses 16:6-
6 Abram sanoi Saaraille: "Katso, orjattaresi on sinun vallassasi, tee hänelle, mitä tahdot". Niin Saarai kuritti häntä, ja hän pakeni hänen luotaan.
7 Ja Herran enkeli tapasi hänet vesilähteeltä erämaassa, sen lähteen luota, joka on Suurin tien varressa.
8 Ja hän sanoi: "Haagar, Saarain orjatar, mistä tulet ja mihin menet?" Hän vastasi: "Olen paossa emäntääni Saaraita".
9 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Palaa emäntäsi tykö ja nöyrry hänen kätensä alle".
10 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: "Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suureksi, ettei heitä voida lukea heidän paljoutensa tähden".
11 Vielä Herran enkeli puhui hänelle: "Katso, sinä olet raskaana ja synnytät pojan ja kutsut hänet Ismaeliksi, sillä Herra on kuullut sinun hätäsi.
12 Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."
13 Ja Haagar nimitti Herraa, joka oli häntä puhutellut, nimellä: "Sinä olet ilmestyksen Jumala". Sillä hän sanoi: "Olenko minä tässä vilaukselta saanut nähdä hänet, joka minut näkee?"
14 Sentähden kutsutaan kaivoa nimellä Lahai-Roin kaivo; se on Kaadeksen ja Beredin välillä.
15 Ja Haagar synnytti Abramille pojan, ja Abram antoi pojallensa, jonka Haagar oli hänelle synnyttänyt, nimen Ismael.
16 Ja Abram oli kahdeksankymmenen kuuden vuoden vanha, kun Haagar synnytti hänelle Ismaelin.
Näemme, että Ismael poistetaan perheestä jo ennen
syntymäänsä, mutta Herra kuulee Ismaelin äitiä
ja isä Aabraham ei katkaise yhteyttä, vaan jopa
antaa nimenkin syntyvälle lapselle.
Näemme, että Aabrahamin syrjähypystä, johon Saara
hänet houkutteli, tulee kasvava ongelma koko
maailmalle - Jumala itse ennustaa sen - ristiriitainen islam on syntynyt.
Islam tahtosii yksin periä Luvatun maan, mutta
Jumala ei ole sille ensinkään luvannut sitä
maata - kylläkin melkein kaiken muun maan.
Enenn kaikkea näemme, että Jumala tahtoo siunata
kaikkia. Paavali Roomalaiskirjeessä vertaa
Ismaelia ja hänen äitiään lakiin, joka meitä
ahdistelee alati.
Gal. 4:30
Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
Gal 4:31
Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
Jaak 2:12-13
12
Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13
Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7
Myös muslimeille on oltava armahtavainen,
pitäkää se mielessänne. Mutta Israelin maa
ei sille kuulu.- kolmea-enkeliä saa tuomita!
1. Kor. 6:3
Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
Joka korottaa (itse asiassa alentaa) itsensä
henkiolennoksi vain -- enkeliksi tai useaksikin -
sitä, niitä SAA TUOMITA!!!
- ongelmia
riittää, kun varastaa toisen nimerkin ja esiintyy sekä naisena, että miehenä.
Yhdelle seka...... riittämiin ongelmavyyhteä- Ja mikä on nimesi?
Onko sinullakin monta nimeä, kuten oli raamatullisella miehellä ...
Luuk. 8:30
Niin Jeesus kysyi siltä sanoen: "Mikä on nimesi?" Hän vastasi: "Legio"; sillä monta riivaajaa oli mennyt häneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad821320- 44938
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että363778- 141738
- 53683
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116656- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76612
- 56594