Jeesus parantaa miehen Betesdan luona, Joh. 5:1-18

JEESUS PARANTAA MIEHEN BETESDAN ALTAALLA
Joh.5:1-18
--
Jeesus menee ylös Jerusalemiin.
Hän tapaa Betesdan lammikon luona makaamasta suuren joukon sairaita, sokeita, rampoja ja näivetystautisia, jotka odottivat veden liikuttamista (2,3).

Joukossa oli myös mies, joka oli sairastanut kolmekymmentä kahdeksan vuotta. Jeesus kysyy mieheltä:
”Tahdotko tulla terveeksi” (6).
Sairas mies vastaa: "Herra, minulla ei ole ketään, joka veisi minut lammikkoon, kun vesi on kuohutettu; ja kun minä olen menemässä, astuu toinen sinne ennen minua".
(Aika ajoin näet Herran enkeli laskeutui lammikkoon ja pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen, tuli terveeksi, sairastipa hän mitä tautia tahansa.)
Jeesus sanoo miehelle:
”Nouse, ota vuoteesi ja käy” (8).

Koska oli sapatti, syyttivät juutalaiset miestä työnteosta. He nimittäin ajattelivat, että vuoteen kantaminen oli luvatonta työtä, mitä sapattina ei saanut tehdä (10).
Juutalaiset tenttaavat miestä, kuka hänet oli parantanut. Mies ei sitä tiennyt, koska Jeesus oli poistunut paikalta (13).

Jeesus tapaa miehen uudelleen pyhäkössä ja sanoo hänelle:
"Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi" (14).
Mies kertoo juutalaisille, että Jeesus on hänet parantanut.

Jeesus joutuu taas törmäyskurssille juutalaisten kanssa, koska hän semmoista teki sapattina.
Vielä enemmän he saavat aihetta syyttää Jeesusta, kun hän sanoi Jumalaa omaksi Isäkseen tehden itsensä Jumalan vertaiseksi (17,18).
--
Mietittäväksi:
--Mikä merkitys parantumisessa on ihmisen omalla tahdolla (6)?
--Onko sairaus synnin seurausta (14)?
--Miten meidän tulee viettää pyhäpäivää? (3:s käsky!)

7

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virsi 330
      --
      1.
      Nyt Herran hyvyydestä
      me saamme riemuita
      ja armon kyllyydestä
      kiitosta veisata.
      Päivinä myötäisinä
      ja vaivan täyteisinä
      iloitkaa Herrassa!

2.
      Hän ruoan ruumiillemme
      suo päivä päivältä
      ja ruokkii sieluamme
      elämän leivällä,
      Hengellään hoivaa, kantaa,
      anteeksi synnit antaa.
      Iloitkaa Herrassa!

3.
      Hän holhoaa, hän muistaa
      orpoja, leskiä.
      Hän tietää, ketä painaa
      raskaasti elämä.
      Hän avun sille tuottaa,
      ken häneen turvaa, luottaa.
      Iloitkaa Herrassa!   

4.
      Jos sairastut tai työstä
      joutuisit luopumaan,
      ei epätoivoon syöstä
      saa päivä vaikeinkaan.
      Laupias Isän käsi
      on avoin hädässäsi.
      Iloitkaa Herrassa!

• haluaa sai

rastaa koska se vapauttaa ikävistä velvollisuuksista. Siihen voi paeta... Joka uskoo ei pakene.

Sairaus on JOSKUS synnin seurausta. Väärät elämäntavat ja ajatusmaailmakin voi sairastuttaa. Huolet tulee jättää Herran kannettavaksi.
      Joskus sairaus kuuluu koulutukseen tai on koetus niinkuin Jobilla.

Jossain tilanteessa Jeesukselta kysyttiin kuka teki syntiä kun mies oli ollut sokea syntymästään saakka. Ei kukaan...

Pyhäpäivänä tulee kantaa vuodetta mukana:)

• "Joskus sairaus kuuluu koulutukseen tai on koetus niinkuin Jobilla".
        --
        Myös Paavalin pistin piti hänet nöyränä.
        2.Kor. 12:7
        "Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi".
        --
        Paavali ei päässyt irti pistimestään. Hänen oli vain sopeuduttava siihen, vaikka se haittasikin hänen toimintaansa.

• "Pyhäpäivänä tulee kantaa vuodetta mukana:)
        -
        Aivan!
        Eikö moni uuvu ja sairastu/stressaannu juuri sentähden, ettei eroita arkea ja pyhää toisistaan.

Voimme ottaa Jeesuksesta esimerkkiä:
        Luuk. 4:16
        Hän "meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan...."

• "Väärät elämäntavat ja ajatusmaailmakin voi sairastuttaa".
        --
        Tänään on monia ns. elämäntapasairauksia. Ei pidetä huolta esim.liikkunnasta eikä syödä terveellisesti.

1.Tim. 4:8
        "Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen".

Mitä Paavali tarkoittaneekaan ruumillisella harjoituksella...ehkä juuri kunnon ylläpitämistä.

Olinkin tänään jumpassa. Jumpan jälkeen kävin apteekissa.
        Lääkkeitä odotellessani mietin erästä vanhaa ystävääni vuosien takaa.
        Muistelin siinä istuessani, kuinka hän oli eräässä hengellisessä tilaisuudessa tullut yllättäen halaamaan minua. Kummasti tämä tapaus on usein pulpahtanut aikaisemminkin mieleeni.

Hämmästyin, kun huomasin, että hän oli myös asioimassa samaisessa apteekissa ja nähtyään minut ilahtuneena tuli taas halaten tervehtimään minua.

Miksikö kerron tästä yllättävästä kohtaamisesta?
        Siksi, että ymmärtäisimme, kuinka tärkeitä ystävät ovat meille.
        Yksikin hyvä ystävä voi säästää meidät monelta vaivalta.

• *debi*
        Tapio522 kirjoitti:

"Väärät elämäntavat ja ajatusmaailmakin voi sairastuttaa".
        --
        Tänään on monia ns. elämäntapasairauksia. Ei pidetä huolta esim.liikkunnasta eikä syödä terveellisesti.

1.Tim. 4:8
        "Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen".

Mitä Paavali tarkoittaneekaan ruumillisella harjoituksella...ehkä juuri kunnon ylläpitämistä.

Olinkin tänään jumpassa. Jumpan jälkeen kävin apteekissa.
        Lääkkeitä odotellessani mietin erästä vanhaa ystävääni vuosien takaa.
        Muistelin siinä istuessani, kuinka hän oli eräässä hengellisessä tilaisuudessa tullut yllättäen halaamaan minua. Kummasti tämä tapaus on usein pulpahtanut aikaisemminkin mieleeni.

Hämmästyin, kun huomasin, että hän oli myös asioimassa samaisessa apteekissa ja nähtyään minut ilahtuneena tuli taas halaten tervehtimään minua.

Miksikö kerron tästä yllättävästä kohtaamisesta?
        Yksikin hyvä ystävä voi säästää meidät monelta vaivalta.

"Miksikö kerron tästä yllättävästä kohtaamisesta?
        Yksikin hyvä ystävä voi säästää meidät monelta vaivalta."   

• .muualta

kristityille ei ole sapattimääräyksiä hehän viettävät lepopäiväänsä eri päivänäkin kuin juutalaiset.Juutalainen ei saanut kantaa taakkoja sabattina, ja sänky takuuvarmasti on taakka.
      Betesdan allas oli mikveh, joten ei ole järkeä rikkoa määräyksiä käydäkseen määräysten mukaan puhdistautumassa mikvessä.Sehän on sama kuin varastaisi jotta voisi antaa jonkun summan köyhille. Enkelit eivät vesiä kuohuta vaan pulputus johtui että vedet näihin altaisiin tulivat johtoja pitkin ja vesien tuloa säädeltiin erilaisin laittein ja vesi oli välillä yheydessä maakerroksiin joista liukeni rautaa, kalkkia ym kemiallisia yhdisteitä mukaan veteen. Ei ole tietoa siitä että ihmiset olisivat pitäneet mikvojen vesiä parantavina mutta taikauskoa oli tuohon aikaan paljon joten onhan se mahdollista että näin jotkut olisivat uskoneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe