avioehto

ei vielä morsian

Seurustelen vakavasti. Välillä on puolisoni kanssa puhetta naimisiin menosta, mutta jos mennään naimisiin hän haluaisi avioehdon.

Onhan se toki ymmärrettävää, koska hän on minua 12 vuotta vanhempi ja saanut perintöä ym.

Mutta itse olen sitä mieltä, että miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos pelkää omaisuudensa puolesta? Miksi ei pysyä vain avoliitossa, se on paljon yksinkertaisempaa ja helpompaa?

Minua asia hieman masentaa, haluan jonain päivänä olla vaimo, enkä vain tyttöystävä. Minulle avioehto on epäluottamuksen osoitus.

Jos on naimisissa niin silloin kaikki pitäisi olla yhteistä, myös se omaisuus. En havittele tässä rahoja ja en usko että minulla olisi edes pokkaa hänen rahojaan "ryöstää", jos joskus en haluaisi hänen kanssaa enää olla. Ja toisaalta olisi se myös väärin, jos hän taas lähtisi tulevaisuudessa jonkin bimbon perään, heittäisi minut ulos talosta, puille paljaille.

19

3842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä niin

      "Minulle avioehto on epäluottamuksen osoitus."

      Asian voi ajatella kahdella tavalla. Eikö se että suostut avioehtoon osoita että et mene naimisiin miehen rahojen takia ja näin luot varman ja turvallisen pohjan uudelle liitolle kun miehesi ei tarvitse pelätä että joskus jättäisit hänet.

      Ajatellaan toiselta kannalta, mitä sinulle tulee mieleen jos sinulla olisi enemmän varallisuutta kuin miehelläsi ja haluaisit avioehdon ja hän ei. Hän sanoisi ettei missään nimessä halua naimisiin jos tehdään avioehto koska se osoittaa epäluottamusta, itselle ainakin ajattelisin että eikö hän sitten rakkaudesta menekkään naimisiin kun raha merkitsee jo nyt noin paljon.


      "Jos on naimisissa niin silloin kaikki pitäisi olla yhteistä, myös se omaisuus."

      Ei se että tehdään avioehto tarkoita että liitossa kaikki olisi erillään ja käytettäisiin vain omia rahoja ja tehtäisiin omia hankintoja, tämähän riippuu hyvin paljon liitosta, miten haluatte hoitaa raha-asianne. Avioehto alkaa vaikuttamaan vasta sitten kun liitto on jo päättynyt.

    • nix nax

      >>Jos on naimisissa niin silloin kaikki pitäisi olla yhteistä, myös se omaisuus.>Minulle avioehto on epäluottamuksen osoitus.

      • aloittaja

        "ja jos teillä sitten kuitenkin se ero tulisi, niin sinustako olisi oikein ja kohtuullista, että sinä pääsisit osingolle omaisuuteen, jonka hankkimisessa sinulla ei ole ollut osaa eikä arpaa??? "

        Haluan tulevaisuudessa myös lapsia. Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme. Eriasia on, jos olemme lapseton pariskunta, silloin en mieheni omaisuutta haluaisi, vaikka antaisikin.

        Ja olen uranainen, tosin vasta urani alkutaipaleella. Tarkoitus on tulevaisuudessa myös minun sitä omaisuutta hankkia. Ja olisin valmis puolittamaan myös oman omaisuuten, jos ero sattuisi.

        Kirjoitukseni pointti on miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa?


      • Naimisissa vuosia
        aloittaja kirjoitti:

        "ja jos teillä sitten kuitenkin se ero tulisi, niin sinustako olisi oikein ja kohtuullista, että sinä pääsisit osingolle omaisuuteen, jonka hankkimisessa sinulla ei ole ollut osaa eikä arpaa??? "

        Haluan tulevaisuudessa myös lapsia. Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme. Eriasia on, jos olemme lapseton pariskunta, silloin en mieheni omaisuutta haluaisi, vaikka antaisikin.

        Ja olen uranainen, tosin vasta urani alkutaipaleella. Tarkoitus on tulevaisuudessa myös minun sitä omaisuutta hankkia. Ja olisin valmis puolittamaan myös oman omaisuuten, jos ero sattuisi.

        Kirjoitukseni pointti on miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa?

        Mieheni ja minä olemme aloittaneet elämämme sen verran erilaisista lähtökohdista, että kun tapasimme vähän alle kolmekymppisinä, hänelle oli jo kertynyt suht. merkittävä määrä omaisuutta, mm. osakkeita ja muita säästöjä. Lisäksi hän tulee aikanaan saamaan suuret perinnöt.

        Minulla taas ei ollut tavatessamme mitään omaisuutta, vaan päinvastoin esim. opintolainaa jäljellä. Perintöjä ei ole tulossa senttiäkään.

        Minulle oli itsestään selvää että avioehto tehdään! Näen sen suurena rakkauden osoituksena miestäni kohtaan, selvänä merkkinä siitä että olen menossa naimisiin hänen kanssaan enkä hänen rahojensa kanssa.

        Olen näiden vuosien aikana päässyt etenemään urallani varsin hyvin ja olen velkani maksanut jo vuosia sitten; omaisuuttakin olen saanut kerrytettyä. Meille on myös kertynyt yhteistä omaisuutta (mm. asunto joka ostettiin puoliksi molempien nimiin ja joka tullaan maksamaan puoliksi).

        "Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme"

        Siinä vaiheessa kun olette naimisissa, ja jos saatte lapsia ja jäät heitä kotiin hoitamaan ja samalla katkaiset oman urasi lyhyeksi tai pitemmäksi aikaa, on toki asiallista että esim. yhteinen kotinne on kummankin nimissä, riippumatta siitä kumpi sitä enemmän maksaa! Tähänhän miehesi varmaankin suostuisi (jos ei suostu niin sitten on kyllä jotain vialla). Eihän hän silloin voi "heittää sinua ja lapsia pihalle".

        "miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa"

        Ei, koska avoliitto on huomattavasti turvattomampi esim. äkillisten kuolemantapausten kohdalla. Ja ihan tunnetasolla esim. minä en pidä avoliittoa minkäänlaisena vaihtoehtona avioliitolle. Me halusimme nimenomaan mennä naimisiin, olla aviopari.

        Avioehto, joka muuten tehtiin useampi kuukausi häiden jälkeen, koska aiemmin ei ehditty (siitä oli toki puhuttu jo ennen naimisiinmenoa) on minusta lähinnä kuin vakuutus. Ei kukaan oleta tai toivo että hänen talonsa palaa! Mutta silti otamme palovakuutuksia.

        Avioehto ei meidän päivittäiseen elämäämme vaikuta mitenkään. Sen olemassaoloa ei mistään huomaa, ja toivottavasti ei koskaan tulla huomaamaankaan.


      • luottamuksesta
        aloittaja kirjoitti:

        "ja jos teillä sitten kuitenkin se ero tulisi, niin sinustako olisi oikein ja kohtuullista, että sinä pääsisit osingolle omaisuuteen, jonka hankkimisessa sinulla ei ole ollut osaa eikä arpaa??? "

        Haluan tulevaisuudessa myös lapsia. Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme. Eriasia on, jos olemme lapseton pariskunta, silloin en mieheni omaisuutta haluaisi, vaikka antaisikin.

        Ja olen uranainen, tosin vasta urani alkutaipaleella. Tarkoitus on tulevaisuudessa myös minun sitä omaisuutta hankkia. Ja olisin valmis puolittamaan myös oman omaisuuten, jos ero sattuisi.

        Kirjoitukseni pointti on miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa?

        Minä ymmärrän sinun fiilispohjaisia ajatuksiasi epäluottamuksesta. Kovin järjellä perusteltavia ne ehkä eivät ole, mutta osittain samalla tavalla tunnen itsekin. Ymmärrän kyllä noita "palovakuuttelijoitakin" (liekö sama kirjoittaja kahdella eri nimimerkillä vastannut sinulle vai oliko vain niin hyvä esimerkki, että jälkimmäinen huomaamattaan kopioi asian edelliseltä?). Eli toiset fiilistelevät, että avioehto on epäluottamuksen osoitus ja toiset fiilistelevät sen luottamuksen osoituksena. Molemmissa tapauksissa se katsotaan nähdäkseni luottamussuhteena, jossa vähävaraisemman on tavallaan osoitettava kelpoisuutensa. Hän katsoo itseensä suhtauduttavan epäluottamuksella, jos avioehtoa vaaditaan ja hänen katsotaan osoittavan luotettavuutensa, jos avioehdon allekirjoittaa. Millähän samanlaisen luottamustestin saisi toisinpäin - voisiko varakkaampi osoittaa luottamustaan olemalla vaatimatta avioehtoa? Kumpikin osapuoli, varattomampi ja varakkaampi, voi nähdä ikävän tumman juonteen muuten niin kirkkaan hääpäivänsä taivaalla "tuo ajattelee vain rahaa". Ainoa asia, joka on varma, niin jommankumman on aina otettava "riski", kun takuita ei etukäteen saa.

        Samaa mieltä kuin joku aiempi kirjoittaja olen siitä, että pitkän päälle avioliitto on turvallisempi kuin avoliitto - vaikka avioehdolla kuorrutettunakin. Omaisuuden kannalta olet kuitenkin oikeassa, on selvempää (ainakin vielä nykylainsäädännöllä) pysyä saman tien avoliitossa. Mitään ei avoerossa tarvitse jakaa.


      • Naimisissa vuosia
        luottamuksesta kirjoitti:

        Minä ymmärrän sinun fiilispohjaisia ajatuksiasi epäluottamuksesta. Kovin järjellä perusteltavia ne ehkä eivät ole, mutta osittain samalla tavalla tunnen itsekin. Ymmärrän kyllä noita "palovakuuttelijoitakin" (liekö sama kirjoittaja kahdella eri nimimerkillä vastannut sinulle vai oliko vain niin hyvä esimerkki, että jälkimmäinen huomaamattaan kopioi asian edelliseltä?). Eli toiset fiilistelevät, että avioehto on epäluottamuksen osoitus ja toiset fiilistelevät sen luottamuksen osoituksena. Molemmissa tapauksissa se katsotaan nähdäkseni luottamussuhteena, jossa vähävaraisemman on tavallaan osoitettava kelpoisuutensa. Hän katsoo itseensä suhtauduttavan epäluottamuksella, jos avioehtoa vaaditaan ja hänen katsotaan osoittavan luotettavuutensa, jos avioehdon allekirjoittaa. Millähän samanlaisen luottamustestin saisi toisinpäin - voisiko varakkaampi osoittaa luottamustaan olemalla vaatimatta avioehtoa? Kumpikin osapuoli, varattomampi ja varakkaampi, voi nähdä ikävän tumman juonteen muuten niin kirkkaan hääpäivänsä taivaalla "tuo ajattelee vain rahaa". Ainoa asia, joka on varma, niin jommankumman on aina otettava "riski", kun takuita ei etukäteen saa.

        Samaa mieltä kuin joku aiempi kirjoittaja olen siitä, että pitkän päälle avioliitto on turvallisempi kuin avoliitto - vaikka avioehdolla kuorrutettunakin. Omaisuuden kannalta olet kuitenkin oikeassa, on selvempää (ainakin vielä nykylainsäädännöllä) pysyä saman tien avoliitossa. Mitään ei avoerossa tarvitse jakaa.

        Huomasin vasta jälkikäteen että tuli tuo täysin sama esimerkki (olin vastatessani lukenut edellisen vastauksen vain pintapuolisesti silmäillen). Olen nähnyt sitä aiemminkin käytettävän, ja minusta se on varsin sopiva. :-)

        Edelleen olen sitä mieltä että avioehto on jokaiselle järkevälle, harkitsevalle ihmiselle itsestäänselvyys, paitsi jos naimisiin mennään niin nuorina että kumpikaan ei omista yhtään mitään, eikä ole perimässäkään mitään.

        Eihän kukaan naimisiin mennessään suunnittele eroavansa, eikä usko että se ihana rakkaus ikinä loppuu! Ja silti ihmisiä eroaa koko ajan.

        Avioehto on halpa ja helppo "vakuutus" jonka ei tarvitse millään lailla vaikuttaa puolisoiden arkielämään.


      • luottamuksesta
        Naimisissa vuosia kirjoitti:

        Huomasin vasta jälkikäteen että tuli tuo täysin sama esimerkki (olin vastatessani lukenut edellisen vastauksen vain pintapuolisesti silmäillen). Olen nähnyt sitä aiemminkin käytettävän, ja minusta se on varsin sopiva. :-)

        Edelleen olen sitä mieltä että avioehto on jokaiselle järkevälle, harkitsevalle ihmiselle itsestäänselvyys, paitsi jos naimisiin mennään niin nuorina että kumpikaan ei omista yhtään mitään, eikä ole perimässäkään mitään.

        Eihän kukaan naimisiin mennessään suunnittele eroavansa, eikä usko että se ihana rakkaus ikinä loppuu! Ja silti ihmisiä eroaa koko ajan.

        Avioehto on halpa ja helppo "vakuutus" jonka ei tarvitse millään lailla vaikuttaa puolisoiden arkielämään.

        Olet ihan oikeassa ajatuksissasi, mutta silti sen voi kääntää toisinpäin. Siksi ymmärrän myös aloittajaa ja tavallaan myös omissa ajatuksissani häntä sympatiseeraan. Periaatteessa nimittäin jokaisen avioehtoa puoltavan lauseesi voi lukea myös avio-oikeutta puoltaen. Voisi esim. kirjoittaa "Avio-oikeuden ... ei tarvitse millään lailla vaikuttaa puolisoiden arkielämään". ;-) Kyse on vain siitä, kenen oikeuksia milloinkin "palovakuutellaan".

        En ota kantaa asiaan yleisellä tasolla, koska en usko sellaista kuin yleisesti parhaaksi todettua vaihtoehtoa olevankaan. Mutta jokaisen parin yksittäisellä tasolla homma voi mennä kumminpäin vaan, ja kumpaakin kantaa voi puolustaa esim. luottamuksella ja tunteilla. Suuresta rakkaudesta hommassa ideaalisti pitäisi tietysti olla kyse ;-) mutta käytännössä joku aina puhuu rahasta. Ja jos asioita oikein haluaa väännellä, niin onhan se niinkin, että jos 50% solmituista avioliitoista päättyy eroon (itse muistelen tällaista tilastolukua), niin silloin 50% liitoista ei pääty eroon. Joten sekään ei ole itsessään oikeuttava peruste sille, että kaikkien pitäisi tehdä jollain tietyllä tapaa. Puhumattakaan nyt siitä, että jokaisella on silti oikeus tunteisiinsa eli siihen fiilikseen luottamuksesta. Ai kun vaikeaa!


      • nix nax
        Naimisissa vuosia kirjoitti:

        Huomasin vasta jälkikäteen että tuli tuo täysin sama esimerkki (olin vastatessani lukenut edellisen vastauksen vain pintapuolisesti silmäillen). Olen nähnyt sitä aiemminkin käytettävän, ja minusta se on varsin sopiva. :-)

        Edelleen olen sitä mieltä että avioehto on jokaiselle järkevälle, harkitsevalle ihmiselle itsestäänselvyys, paitsi jos naimisiin mennään niin nuorina että kumpikaan ei omista yhtään mitään, eikä ole perimässäkään mitään.

        Eihän kukaan naimisiin mennessään suunnittele eroavansa, eikä usko että se ihana rakkaus ikinä loppuu! Ja silti ihmisiä eroaa koko ajan.

        Avioehto on halpa ja helppo "vakuutus" jonka ei tarvitse millään lailla vaikuttaa puolisoiden arkielämään.

        >>olin vastatessani lukenut edellisen vastauksen vain pintapuolisesti silmäillen


      • jokui
        nix nax kirjoitti:

        >>olin vastatessani lukenut edellisen vastauksen vain pintapuolisesti silmäillen

        avio-ehdonhan voi tehdä vaikka vaan eron varalle.


      • nix nax
        jokui kirjoitti:

        avio-ehdonhan voi tehdä vaikka vaan eron varalle.

        Tuon viisauden olisit voinut lukea tuolta vähän ylempänä olevasta kommentistani.

        nix nax:
        >>Halutessanne voitte sopia, että avioehto on voimassa vain, jos liitto päättyy avioeroon, mutta ei, jos liitto päättyy kuolemaan.


      • harhateillä
        aloittaja kirjoitti:

        "ja jos teillä sitten kuitenkin se ero tulisi, niin sinustako olisi oikein ja kohtuullista, että sinä pääsisit osingolle omaisuuteen, jonka hankkimisessa sinulla ei ole ollut osaa eikä arpaa??? "

        Haluan tulevaisuudessa myös lapsia. Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme. Eriasia on, jos olemme lapseton pariskunta, silloin en mieheni omaisuutta haluaisi, vaikka antaisikin.

        Ja olen uranainen, tosin vasta urani alkutaipaleella. Tarkoitus on tulevaisuudessa myös minun sitä omaisuutta hankkia. Ja olisin valmis puolittamaan myös oman omaisuuten, jos ero sattuisi.

        Kirjoitukseni pointti on miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa?

        ""Haluan tulevaisuudessa myös lapsia. Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme.""
        ----No, jos asunto on yksin miehesi omistuksessa ja teillä ei ole avioehtoa, voit edelleen lentää pois yhteisestä kodistanne. Asunto on miehesi ja jos hän joutuu antamaan sinulle tasinkoa avioeron johdosta, hän voi valintansa mukaan antaa sinulle jotain muuta omaiuutta, esim. rahaa.
        Se lentääkö lapsi mukana vai ei, riippuu siitä miten lapsen huoltajuuss ja asuminen järjestetään.

        ""Ja olen uranainen, tosin vasta urani alkutaipaleella. Tarkoitus on tulevaisuudessa myös minun sitä omaisuutta hankkia. Ja olisin valmis puolittamaan myös oman omaisuuten, jos ero sattuisi.""

        ----Ei avioeron ositus ole sitä että kumpikin puolittaa omaisuutensa.
        ---- Tarkoituksesi on hyvä, mutta mitä jos sairastut vaikka skitsofreniaan tai johonkin muuhun vakavaan sairauteen ja tulet pysyvästi työkyvyttömäksi? Ei sinulle mitään omaisuutta kerry.


      • taasen örvellystä....
        nix nax kirjoitti:

        Tuon viisauden olisit voinut lukea tuolta vähän ylempänä olevasta kommentistani.

        nix nax:
        >>Halutessanne voitte sopia, että avioehto on voimassa vain, jos liitto päättyy avioeroon, mutta ei, jos liitto päättyy kuolemaan.

        Kirjoitit ylempänä ettei tulevan puolison ennen avioliittoa hankkima omaisuus kuuluisi perintöineen
        yhteisomistukseen vaikka ehtoa ei olisikaan.
        Sitten ilmoitit asiasta olevan lakiesityksiä tulossa.
        Totuuden nimessä tässä asiassa pätevät vain kohtuullistamispykälät ja kommenttisi ovat taas täyttä potaskaa.
        Ai niin onko asiakkaita.


      • Ex-Aviomies
        Naimisissa vuosia kirjoitti:

        Mieheni ja minä olemme aloittaneet elämämme sen verran erilaisista lähtökohdista, että kun tapasimme vähän alle kolmekymppisinä, hänelle oli jo kertynyt suht. merkittävä määrä omaisuutta, mm. osakkeita ja muita säästöjä. Lisäksi hän tulee aikanaan saamaan suuret perinnöt.

        Minulla taas ei ollut tavatessamme mitään omaisuutta, vaan päinvastoin esim. opintolainaa jäljellä. Perintöjä ei ole tulossa senttiäkään.

        Minulle oli itsestään selvää että avioehto tehdään! Näen sen suurena rakkauden osoituksena miestäni kohtaan, selvänä merkkinä siitä että olen menossa naimisiin hänen kanssaan enkä hänen rahojensa kanssa.

        Olen näiden vuosien aikana päässyt etenemään urallani varsin hyvin ja olen velkani maksanut jo vuosia sitten; omaisuuttakin olen saanut kerrytettyä. Meille on myös kertynyt yhteistä omaisuutta (mm. asunto joka ostettiin puoliksi molempien nimiin ja joka tullaan maksamaan puoliksi).

        "Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme"

        Siinä vaiheessa kun olette naimisissa, ja jos saatte lapsia ja jäät heitä kotiin hoitamaan ja samalla katkaiset oman urasi lyhyeksi tai pitemmäksi aikaa, on toki asiallista että esim. yhteinen kotinne on kummankin nimissä, riippumatta siitä kumpi sitä enemmän maksaa! Tähänhän miehesi varmaankin suostuisi (jos ei suostu niin sitten on kyllä jotain vialla). Eihän hän silloin voi "heittää sinua ja lapsia pihalle".

        "miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa"

        Ei, koska avoliitto on huomattavasti turvattomampi esim. äkillisten kuolemantapausten kohdalla. Ja ihan tunnetasolla esim. minä en pidä avoliittoa minkäänlaisena vaihtoehtona avioliitolle. Me halusimme nimenomaan mennä naimisiin, olla aviopari.

        Avioehto, joka muuten tehtiin useampi kuukausi häiden jälkeen, koska aiemmin ei ehditty (siitä oli toki puhuttu jo ennen naimisiinmenoa) on minusta lähinnä kuin vakuutus. Ei kukaan oleta tai toivo että hänen talonsa palaa! Mutta silti otamme palovakuutuksia.

        Avioehto ei meidän päivittäiseen elämäämme vaikuta mitenkään. Sen olemassaoloa ei mistään huomaa, ja toivottavasti ei koskaan tulla huomaamaankaan.

        Vau mistä löytyy sittenkin naisia,jotka osaavat ajatella JÄRKEVÄSTI?

        Rakkaus on jtn mitä ei rahalla saa,vaikka haluaisi.


      • Lisäksi
        Naimisissa vuosia kirjoitti:

        Mieheni ja minä olemme aloittaneet elämämme sen verran erilaisista lähtökohdista, että kun tapasimme vähän alle kolmekymppisinä, hänelle oli jo kertynyt suht. merkittävä määrä omaisuutta, mm. osakkeita ja muita säästöjä. Lisäksi hän tulee aikanaan saamaan suuret perinnöt.

        Minulla taas ei ollut tavatessamme mitään omaisuutta, vaan päinvastoin esim. opintolainaa jäljellä. Perintöjä ei ole tulossa senttiäkään.

        Minulle oli itsestään selvää että avioehto tehdään! Näen sen suurena rakkauden osoituksena miestäni kohtaan, selvänä merkkinä siitä että olen menossa naimisiin hänen kanssaan enkä hänen rahojensa kanssa.

        Olen näiden vuosien aikana päässyt etenemään urallani varsin hyvin ja olen velkani maksanut jo vuosia sitten; omaisuuttakin olen saanut kerrytettyä. Meille on myös kertynyt yhteistä omaisuutta (mm. asunto joka ostettiin puoliksi molempien nimiin ja joka tullaan maksamaan puoliksi).

        "Jos mieheni ihastuisi uuteen naiseen - näinkin välillä käy, en haluaisi, että mieheni heittäisi minut ja lapsemme pihalle yhteisestä kodistamme"

        Siinä vaiheessa kun olette naimisissa, ja jos saatte lapsia ja jäät heitä kotiin hoitamaan ja samalla katkaiset oman urasi lyhyeksi tai pitemmäksi aikaa, on toki asiallista että esim. yhteinen kotinne on kummankin nimissä, riippumatta siitä kumpi sitä enemmän maksaa! Tähänhän miehesi varmaankin suostuisi (jos ei suostu niin sitten on kyllä jotain vialla). Eihän hän silloin voi "heittää sinua ja lapsia pihalle".

        "miksi mennä ylipäätänsä naimisiin, jos toinen haluaa avioehdon, eikö helpompaa ja selvempää olisi olla vain avoliitossa"

        Ei, koska avoliitto on huomattavasti turvattomampi esim. äkillisten kuolemantapausten kohdalla. Ja ihan tunnetasolla esim. minä en pidä avoliittoa minkäänlaisena vaihtoehtona avioliitolle. Me halusimme nimenomaan mennä naimisiin, olla aviopari.

        Avioehto, joka muuten tehtiin useampi kuukausi häiden jälkeen, koska aiemmin ei ehditty (siitä oli toki puhuttu jo ennen naimisiinmenoa) on minusta lähinnä kuin vakuutus. Ei kukaan oleta tai toivo että hänen talonsa palaa! Mutta silti otamme palovakuutuksia.

        Avioehto ei meidän päivittäiseen elämäämme vaikuta mitenkään. Sen olemassaoloa ei mistään huomaa, ja toivottavasti ei koskaan tulla huomaamaankaan.

        Todellakin, on puolisoille tärkeää /välttämöntä nähdä tosiseikat sekä omaksua moraalinen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus lähtökohdaksi.

        Ei muuten eettinenkään oikeudentunto saa kunnioitusta eli suhde pysy kasassa.

        Mielestäni avioehdon tulisi olla pakollinen nykypäivänä niikuin muissakin asioissa sovitaan sopimuksia ja ehdoilla kun on kyse omaisuudesta/työntuloksesta ja sen "luovuttamisesta"/vastaanottamisesta.

        Avioliitot hajoaakin/hajoitetaan juuri tämän puuttuessa. Myös lasten turva ja etu heikkenee eli laki "toimii" lastenkin etuja vastaan.


    • suostu

      avioehtoon. se tarkoittaa sitä, että olet kiinnostunut vain rahasta.

    • Lax toteutuu

      Olet siivelläeläjä jota myös pummiksi kutsutaan.

      Avioehtosopimus on kuin suolaa haavoille näille "siipileideille".

      • luumukuu

        Äiti ain sanoi, kun olin nuori ja ihastuin, mitäs muutenkaan kuin luusereihin/köyhiin jne...että rakkaus lentää ikkunasta ulos, kun rahat loppuu....
        NIX NAX, puhuu viisaita, liekkö itse oppinut vai ihan juristi...Minulla on sulle asiaa, kirjoitan myöhemmin, eli ole langoilla, pitää mennä asioille välillä. Tänään kuitenkin kirjoitan


    • avioehdollakin

      Avioliiton aikana kaikki ON YHTEISTÄ. Avioehdolla suojataan se, että mikäli nyt kaikesta huolimatta ja epätodennäköisistä epätodennäköisin toteutuu, eli tulee se ero, niin kumpikaan ei vie toisen omaisuutta.

      Ei avioehdon tekeminen tarkoita, että jääkaapissa on molemmilla omat hyllynsä. Yhteiselämä toimii samalla tavalla, oli sitten avioehtoa tahi ei. Mutta jos se ero kuitenkin tulisi (tilastollisesti valitettavan korkea todennäköisyys), niin onhan se nyt oikeasti järkevää että molemmat pitävät omansa.

      • on sitä kaikkea nähty

        Eräs tuttu pariskunta meni naimisiin ja otti tiukan avioehdon. Heillä ei syödä yhteistä ruokaa ja kummallakin on jääkaapissa omat eväät. Toinen joutui työttömäksi ja toinen ei suostunut elättämään. Heidän oli pakko erota.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. 292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe