Jokin aika sitten radiossa kerrottiin, että Oulu - Kemi välinen pätkä nelostietä kuuluisi Suomen vaarallisimpiin ja suunnitelmissa olisi korjaustoimet, tai jopa koko välin muuttaminen moottoritieksi (näkis vaan).
Moottoritietä Oulun pohjoispuolella onkin jonnekin Haukiputaan kieppeille ja jatkona leveäkaistatietä Iihin saakka, Simossa on pieni pätkä keskikaiteellista ohituskaistatietä. Siksi "vaaralliseksi" osuudeksi ei sitten taida jäädä kuin Ii - Simo --- Simo - Kemi?
Miksi Oulu-Kemi osuuden sitten sanotaan olevan yksi Suomen vaarallisimmaísta? Kovin paljon ei ole uutisia vakavista onnettomuuksista tuolta pätkältä kuulunut, paitsi siltä kohdalta, missä Kemijoen pohjoispuolella moottoritie alkaa/päättyy. Siinä on moottoritien rakentamisen jälkeen tietääkseni 9 kuollut, eikä paikan voi oikein katsoa kuuluvan Oulu - Kemi -tieosuuteen. Kuivaniemellä on siinä yhden liittymän kohdalla sattunut muistaakseni parikin kuolemaan johtanutta onnettomuutta ja paikka taitaa näkyä tiehallinnon kelikamerassa.
Vaan mitäpä onkaan tehy vuosien varrella tuon vaaralliseksi mainitun välin liikenneturvallisuuden parantamiseksi? Nopeusrajoituksia on alennettu, Oulusta Iihin saakka saa vielä ajaa satasta, mutta sen jälkeen talvisin on 80:n köröttelyä Kemiin, paitsi Simon keskikaidepätkällä 100. Ennen oli 100 Kuivaniemelle asti (viimeksi siis). Kameratolppia on myös pystytetty ja niitähän kerrotaan laitettavan vaarallisiksi katsottaviin paikkoihin (en usko, mitä se yksikin Kuivaniemen suoralla tekee?).
Kaikki turvallisuuteen tähtäävät (selitetyt) temput on siis tehty, joten miksi tieosuuden sanotaan edelleen kuuluvan Suomen vaarallisimpiin? Viitostieltä kuulee mielestäni useimmin onnettomuuksista, kameratolppia sielläkin museotiellä.
Suomen varallisimmat tiet
25
927
Vastaukset
- wiisas autoilija
Eivät tiet ole turvattomia, eivätkä vaarallaisia, pyssyistä puhumattkaan, vaan vaarallinen on se autoilija, joka asenteet ovat pielessä. Onnettomuuksia aiheuttaa siis vain ihmiset, eivät tiet, oli ne sitten kunnoltaan millaisia hyvänsä.
Erilaisia teitä vaan pitää oppia ajamaan iisillä tavalla, siis sillai, ettei vaaran momenttia tule.
Mutta jos ajamisessa on vain vauhti se oleellinen tekijä, tiet muuttuu vaarallisiksi.
Vaarallisksi luonnehdituilla teillä pitää ajaa hiljempaa, mikäs sen helpompaa, kuin vauhdin pudotus.Ei mikään nopeus ole sinällään vaaratekijä, väärä tilannenopeus sensijaan on.
Tielaitoksen (vai oliko Tiehallinnon?) yksi insinööri piti muuten tietä pääsyynä Konginkankaan onnettomuuteen.- Wiisaita löytyy....
Satakunta maata on kierretty ja voin luvata, että vaarallisia teitäkin löytyy. Turhaa on taivastella viisaudella, jos maksamme yhtenä maana maailman korkeimpia veroja ja verorahoilla meille tarjotaan turvallisten liikenneyhteyksien sijaan vain lisäveroja ja ruoskaa.
Käykää nyt ihmeessä ajamassa muuallakin Euroopassa niin osaatte edes arvostella meidän liikenneolosuhteita.
Nyt haukutaan mopoautoja koska ne häiritsee hitaudellaan liikennettä. Mopoautoissa on sentään iso hitaan ajoneuvon varoituskolmio, mutta pääteillä voi yhtäkkiä seisoa mikä tahansa auto keskellä ajokaistaa ilman mitään varoitustakin täysin kuljettajan arvioinnin mukaan vilkku päällä viime tingassa ja jarruvalot palaa jos kuljettaja älyää painaa jarruja vaikka auto pysyisikin paikallaan. Missä muussa maassa pääteiltä voidaan kääntyä vasemmalle ilman kääntymiskaistaa? Olisi mielenkiintoista saada todellinen tilasto (puolueeton eikä Hesarin kommentoima) kuinka monta onnettomuutta välillisesti tai välittömästi on aiheutunut kääntymiskaistojen puutteen takia?
Onnettomuuksiin vaikuttavat tekijät on helpointa tilastoida ylinopeudesta johtuviksi.
Tiehallintohan noudattaa ikivanhoja rakennusmääräyksiään eikä myönnä niissä olevan mitään korjattavaa,vaikka enää ei hevosilla ajetakaan, vaan nopeuksia täytyy valvoa pitkin erämaita kameroilla vikahan on vain ajonopeuksissa. Juopotkinhan ajaa ylinopeutta niin kuin muutkin kameravalvonta riittää niillekin. Tästäkö me maksamme, tätäkö me haluamme muutamaa nettipalstan wisasta lukuun ottamatta? - Kallonkutistaja1
Totta pitkälti mutta vain osin. Eipä Suomenkaan teiltä taida löytyä yhtään sellaista pätkää, jolla valveutunut kuljettaja ei selviäisi.
Mutta kyse on jällen suuresta kokonaisuudesta, joka voi olla jopa hankala hahmottaa. Ensinnäkin ihmisiä on eri (perus)luonteisia. Siitä voisi kai käyttää sitä asenne nimitystä. Mutta voiko ihminen muuttaa asennettaan, ainakaan parempaan suuntaan, ihan tuosta vaan. Yleensä motivaatio muuttumiseen pitää olla saatu jonkin ulkoisen merkittävän tapahtuman myötä. Vasta sitten ihmisellä on pieni edellytys muuttua.
Asenteet ovat vaikuttamassa myös ihan uusilla kuljettajilla. Mutta vaikka asenteet olisivatkin kohdallaan, niin koskaan ei voi liiaksi korostaa kokemuksen merkitystä. Kokematon kuljettaja voi olla jo suuressa vaarassa tilanteessa, jossa kokenut kuljettaja ei huomaa edes mitään erityistä. Tästä syystä liikenneympäristöä pitää kehittää kuten montaa muutakin asiaa liikkumiseen liittyen.
Autotkin kehittyvät jatkuvasti, turvavarustelua on nykyään muutakin kuin turvavyö. Tietty standartisointi on aina paikallaan. Eli että samanlaisilta näyttävät liikenneympäristöt, ovat myös käytännössä lähes samanlaisia. Esim auton kaasu- ja jarrupolkimien paikat on todettu toimiviksi, kun ne sijoitetaan kaikissa autoissa samaa järjestykseen.
- tässä suurempi huolenaihe
Suomen tiet ovat ihan tarpeeksi hyvässä kunnossa, ennemmin minua huolettaa tien päällä liikkuvat tampiot.
Suomen tiet eivät ole likikään sillä tasolla, millä niiden pitäisi olla. Valtatiellekin (nelostie, E75) aloitettu viime vuonna rakentamaan sen ensimmäisiä pientareita, vaikka koko tie olisi pitänyt olla motari jo 60 -luvulla (pientareet rakenteilla vaarallisena pidetty Temmes-Alatemmes -välille).
Kantateillä paikkoja, joilla päällysteen leveys vain 5 m, googlaa jostain rekkojen leveydet ja lisää niihin peilit, "hyvin" mahtuu 2 rekkaa kohtaamaan, satunnainen jalankulkija joutuu hyppäämään ojaan.
Kunnossapito on myös surkealla tasolla, ohituskaistojakaan ei aurata ja auraus yleensäkin on hunningolla. Lisäksi viime vuosina osa päällystetyistä teistä on palautettu sorateiksi, eikä päällystettyjenkään teiden urapaikkauksiin näytä olevan kiirettä.
Ei muuta kuin siirryhän itsekin tienpäälle katselemaan tilannetta, hopi hopi.- kantatiellä
Kairakettu kirjoitti:
Suomen tiet eivät ole likikään sillä tasolla, millä niiden pitäisi olla. Valtatiellekin (nelostie, E75) aloitettu viime vuonna rakentamaan sen ensimmäisiä pientareita, vaikka koko tie olisi pitänyt olla motari jo 60 -luvulla (pientareet rakenteilla vaarallisena pidetty Temmes-Alatemmes -välille).
Kantateillä paikkoja, joilla päällysteen leveys vain 5 m, googlaa jostain rekkojen leveydet ja lisää niihin peilit, "hyvin" mahtuu 2 rekkaa kohtaamaan, satunnainen jalankulkija joutuu hyppäämään ojaan.
Kunnossapito on myös surkealla tasolla, ohituskaistojakaan ei aurata ja auraus yleensäkin on hunningolla. Lisäksi viime vuosina osa päällystetyistä teistä on palautettu sorateiksi, eikä päällystettyjenkään teiden urapaikkauksiin näytä olevan kiirettä.
Ei muuta kuin siirryhän itsekin tienpäälle katselemaan tilannetta, hopi hopi.on leveys viisi metriä?? Kantateitä mm.==> http://fi.wikipedia.org/wiki/Kantatie
kantatiellä kirjoitti:
on leveys viisi metriä?? Kantateitä mm.==> http://fi.wikipedia.org/wiki/Kantatie
Tuli pieni lipsahdus, ei kyseessä ole kantatie, vaan seututie, jolla on kyllä aika paljon rekkaliikennettä. Noo, erehtyi Jussi Raittinenkin luulemaan kantatietä valtatieksi (66).
- ei ole..
yhtään "huonokuntoista" tietä, olen kohta 40 vuotta ajanut pitkin poikin täällä ja täytyy sanoa, että tiet on joka puolella loistavassa kunnossa, paitsi joskus kelirikko aikaan jotkut sivutiet parisen viikkoa.
Ihmettelen näitä tumpeloita, jotka ajaa autonsa metsään, varmasti olis syytä ajoharjotteluun.
Huonoja teitä löytyy jonkin verran Thaimaassa ja Venäjällä, joissa on myös tullut ajettua muutamia tuhansia kilometrejä ja niissäkin on auto tiellä pysynyt.
Huonoimmat kuskit taitaa nykyään löytyä ammattikuskeista, kun niiden takia on tiet suljettu joka päivä kaatojen takia.Suomessa ei juuri muuta olekaan kuin huonoja teitä. Nyt oli kylläkin puhe vaarallisista teistä, joita niitäkin kyllä piisaa, esimerkkiä: http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset/vaaralliset_koulutiet_löytyvät_verkosta_3538026.html
Et ole tainnut kovin paljoa ajaa vuosittain, jos tuollaista pokkana väität? Suomen tiestö on pääosin keskiaikaisia ansapolkuja, joita hieman levennetty mättäiden päälle asfalttia heittelemällä. Tiet kapeita, mutkaisia, näkemäesteisiä ja mutkiltaan väärinpäin kallisteltuja. Museotie 5 esimerkiksi (motariosuuksia lukuunottamatta) taitaa olla keskiviivoiltaan enemmän keltaista kuin valkoista.
Olen minäkin muutaman vuosikymmenen ajanut, taitaa olla jo yli 3,5 milj. km takana ja enimmillään vuosittain 180 000 km.
Nykyrekat eivät jostain syystä tahdo tiellä pysyä ja suistumiset muutenkin vaikuttavat lisääntyneen, syytä en tiedä.- mutta väitteesi on naurettava
Tiestö ei ole kehittynyt liikennetarpeen mukaan ja teiden ylläpito ontuu järkyttävästi.
Liikenne määrät ovat kasvaneet ja vaatisivat uusia liikennejärjestelyjä. Tavaraa liikkuu maanteillä tänä päivänä ennen näkemättömiä määriä ja työ matkaliikennekin on kasvanut huomattavasti.
Suomi laajana maana on riippuvainen maantieliikenteestä joka edellyttäisi myös järkevää liikenteen suunnittelua ja teiden kunnossapitoa. Teiden kunnostuksen ja uudistamisen sijaan pelleillään nopeuskameroiden ja nolla informaation jakotauluilla. Poliittisin päätöksin teitä kunnostettiin äänestäjien sijainnin mukaan eikä tarpeen mukaan.
Liikennehallinto on jämähtänyt omiin vanhoihin suunnitteluohjeisiinsa ja kansa kärsii.
Tukea tietysti saadaan värkätyistä tilastoista joilla todistellaan mitä halutaan.
Olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne ja menkää avoimin silmin katsomaan mikä on tilanne.
Nettipalstoilla tietysti löytyy aina näitä "malli autoilijoita", 40 vuotta ajaneita, ei koskaan ylinopeutta ajavia jne. joiden motiivit ovat ties mitä. Jos todella on maailmaa nähnyt täytyy olosuhteet osata suhteuttaa maan elintasoon. - Valaiseppa meitä
Kairakettu kirjoitti:
Suomessa ei juuri muuta olekaan kuin huonoja teitä. Nyt oli kylläkin puhe vaarallisista teistä, joita niitäkin kyllä piisaa, esimerkkiä: http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset/vaaralliset_koulutiet_löytyvät_verkosta_3538026.html
Et ole tainnut kovin paljoa ajaa vuosittain, jos tuollaista pokkana väität? Suomen tiestö on pääosin keskiaikaisia ansapolkuja, joita hieman levennetty mättäiden päälle asfalttia heittelemällä. Tiet kapeita, mutkaisia, näkemäesteisiä ja mutkiltaan väärinpäin kallisteltuja. Museotie 5 esimerkiksi (motariosuuksia lukuunottamatta) taitaa olla keskiviivoiltaan enemmän keltaista kuin valkoista.
Olen minäkin muutaman vuosikymmenen ajanut, taitaa olla jo yli 3,5 milj. km takana ja enimmillään vuosittain 180 000 km.
Nykyrekat eivät jostain syystä tahdo tiellä pysyä ja suistumiset muutenkin vaikuttavat lisääntyneen, syytä en tiedä....milloin olet yksin ajanut 180000km vuodessa? Itse ajan kahdessa vuorossa säiliöautoa jonka vuosittainen kilometrimäärä on n.200000km. Teen vähintään viisi päivää viikossa töitä ja auto liikkuu n.18-22h/vuorokausi. Sinä väität että ajat YKSIN lähes samat kilometrit mitä kaksi miestä yhteensä!! Taitaa mr.Kaira taas olla pikkasen parempi kuin muut ja pikkasen on tuota kilometrimäärää muisti vääristänyt!!
Valaiseppa meitä kirjoitti:
...milloin olet yksin ajanut 180000km vuodessa? Itse ajan kahdessa vuorossa säiliöautoa jonka vuosittainen kilometrimäärä on n.200000km. Teen vähintään viisi päivää viikossa töitä ja auto liikkuu n.18-22h/vuorokausi. Sinä väität että ajat YKSIN lähes samat kilometrit mitä kaksi miestä yhteensä!! Taitaa mr.Kaira taas olla pikkasen parempi kuin muut ja pikkasen on tuota kilometrimäärää muisti vääristänyt!!
Mulla kertyi henkilöauton mittariin 150 000 - 180 000 km/v, eikä yhtään ole muisti vääristänyt mitään. Enää ei tule kuin n. 100 000 km/v ja niitäkin pyrin vähentämään.
Ei ole vaikeakaan temppu ajaa 180 000 km/v, eihän siihen tarvi kuin ajaa 15 000 km/kk ja siihen riittää kolmekin viikkoa/kk, sillä 5000 km/viikko ei ole mitenkään ylivoimainen ajomäärä. Vielä jää viikonloputkin vapaiksi.- Se Tarkka
Kairakettu kirjoitti:
Mulla kertyi henkilöauton mittariin 150 000 - 180 000 km/v, eikä yhtään ole muisti vääristänyt mitään. Enää ei tule kuin n. 100 000 km/v ja niitäkin pyrin vähentämään.
Ei ole vaikeakaan temppu ajaa 180 000 km/v, eihän siihen tarvi kuin ajaa 15 000 km/kk ja siihen riittää kolmekin viikkoa/kk, sillä 5000 km/viikko ei ole mitenkään ylivoimainen ajomäärä. Vielä jää viikonloputkin vapaiksi.Miksi koko ajan väität, että ajat nykyisin 100000 km/v, vaikka viimeisen noin kolmen vuoden aikana olet ajanut n. 500000 km? Eikös se tarkoita, että ajat edelleen yli 160000 km/v?
Se Tarkka kirjoitti:
Miksi koko ajan väität, että ajat nykyisin 100000 km/v, vaikka viimeisen noin kolmen vuoden aikana olet ajanut n. 500000 km? Eikös se tarkoita, että ajat edelleen yli 160000 km/v?
No katsos, jos minä olen kolmisen vuotta sitten ajanut yli 3 milj. km, niin se voi tarkoittaa 3 200 000 km, joten siihen jos lisätään 100 000 km/v, niin se tekee 3,5 milj.
Alakanttiin ne on laskettu muutenkin.- Se Tarkka
Kairakettu kirjoitti:
No katsos, jos minä olen kolmisen vuotta sitten ajanut yli 3 milj. km, niin se voi tarkoittaa 3 200 000 km, joten siihen jos lisätään 100 000 km/v, niin se tekee 3,5 milj.
Alakanttiin ne on laskettu muutenkin.Ja itse asiassa yli 3,5 milj km tarkoittaa 3,7 milj km?
- Auto-Antero©
Kairakettu kirjoitti:
Mulla kertyi henkilöauton mittariin 150 000 - 180 000 km/v, eikä yhtään ole muisti vääristänyt mitään. Enää ei tule kuin n. 100 000 km/v ja niitäkin pyrin vähentämään.
Ei ole vaikeakaan temppu ajaa 180 000 km/v, eihän siihen tarvi kuin ajaa 15 000 km/kk ja siihen riittää kolmekin viikkoa/kk, sillä 5000 km/viikko ei ole mitenkään ylivoimainen ajomäärä. Vielä jää viikonloputkin vapaiksi.Taas täällä tämä matematiikkaa osaamaton poronpurija esittelee taidottomuuttaan yksinkertaisissakaan laskutoimituksissa.
Tämä jänkäjoonas ottaa suurimman ajamansa vuosisuorituksen ja kertoo sen kahdella ja lisää vielä 100000 kilometriä.
Eihän tämä rassukka edes itse tajua millaisia valeita suustaan työntää.
Välillä väittää ajaneensa luokkaa 500 kilometriä 130 km/h KESKInopeudella, nyt sitten tämä... Auto-Antero© kirjoitti:
Taas täällä tämä matematiikkaa osaamaton poronpurija esittelee taidottomuuttaan yksinkertaisissakaan laskutoimituksissa.
Tämä jänkäjoonas ottaa suurimman ajamansa vuosisuorituksen ja kertoo sen kahdella ja lisää vielä 100000 kilometriä.
Eihän tämä rassukka edes itse tajua millaisia valeita suustaan työntää.
Välillä väittää ajaneensa luokkaa 500 kilometriä 130 km/h KESKInopeudella, nyt sitten tämä...Mitä täällä kitiset, kun et itse pysty samaan? Ei ole vaikeetakaan ajaa 180 000 km/v, tai 130:n keskinopeuksilla, tai jopa ylikin, pitkiäkin matkoja. 130:n keskinopeuden saa vielä suht helposti ajettua, siitä yli menee sitten hankalammaksi, mutta onnistuu kuitenkin hiljaisina kesäöinä tutkanpaljastimin ja muiden varotoimien kera. Enkä ole edes ainoa, joka on päässyt parinsadan kilometrin matkan n. 180:n keskinopeudella. Eräs vanhus ajeli muuten nuorempana takavetoisella Transitilla 150 000 km/v, joten minä olen vielä aika aloittelija senkin suhteen, kun hyvällä henkilöautolla en ole päässyt yli 180 000/v.
- Auto-Antero©
Kairakettu kirjoitti:
Mitä täällä kitiset, kun et itse pysty samaan? Ei ole vaikeetakaan ajaa 180 000 km/v, tai 130:n keskinopeuksilla, tai jopa ylikin, pitkiäkin matkoja. 130:n keskinopeuden saa vielä suht helposti ajettua, siitä yli menee sitten hankalammaksi, mutta onnistuu kuitenkin hiljaisina kesäöinä tutkanpaljastimin ja muiden varotoimien kera. Enkä ole edes ainoa, joka on päässyt parinsadan kilometrin matkan n. 180:n keskinopeudella. Eräs vanhus ajeli muuten nuorempana takavetoisella Transitilla 150 000 km/v, joten minä olen vielä aika aloittelija senkin suhteen, kun hyvällä henkilöautolla en ole päässyt yli 180 000/v.
No, missä Suomessa olet ajanut 200 km 180 km/h keskituntinopeudella?
Ei ole ihme ettei nuo persjalkaiset porofarmarit pärjää ihmisten joukossa kun ei alkeellisintakaan laskutaitoa ole.
Kaikkiin lukuihin vain lisätää lapinlisää, eli kerrotaan kymmenellä.
Tuollaisesta housuunsapaskojasta olisi pitänyt tulla tahra lakanaan (=olosuhteet huomioon ottaen; porontaljalle) eikä ihmiskuntaan.
Sanoppas, jänkäjoonas, kumpi on parempi; poro vai nainen?
Ai niin, ethän voi tietää kun naista et ole koskaan saanut.
- hyvä syy
on se että Oulun jälkeen tie on niin kallellaan että siinä ei voi liukkaalla pysyä millään.
- Janne_mese
En muista tien numeroa mutta kauhea pätkä vedellä. Kapea, rekkoja sata, ohituspaikkoja ei juuri ole...
- Kallonkutistaja1
23:han se on. Ja vielä lisäksi on sellaista ylämäki/alamäki osuutta, että rekkojen nopeudet vaihtelevat ihan tolkuttomasti. Mielestäni tuo on tosiaan paljon heikompi tieosuus kuin Oulu-Kemi -väli. Ja nimen omaan sen liikennemäärän takia. Pohjoisessa etuna on tasaiset ja suorat tiet ja liikennemäärät ovat Etelään verrattuna jopa olemattomat.
Vaikka nelostietäkin sanotaam ruuhkautuvaksi ja erityisesti rekkojen suhteen vilkkaaksi, niin pitääköhän sekään paikkansa. Joku aika sitten ajattelin ajakuluksi laskea vastaantulevien rekkojen määrää jossain Viitasaaren pohjoispuolella. Laskentamatkaksi ajattelin kymmenen kilometriä.
Eipä siinä matkalla tullut kuin yksi rekka vastaan. Joten ajattelin laskea vielä toisen kymmenen kilometriä. Siinäkin tui vain yksi rekka vastaan. Joten otin vielä kolmannen pätkän laskentaan. Siinä rekkojen määrä tuplaantui, sekä edellisiin pätkiin verrattuna että kokonaismääräisesti. Kolmenkymmenen kilometrin ajomatkallani tuli siis neljä rekkaa vastaan. Näin siis arkipäivänä, sunnuntaisin rekkoja on vielä vähemmän...
Siten vaikka minäkin soisin, että Jyväskylä - Kemi väli olisi moottoritietä, niin tuntuu se vähintään yhtä paljon ylimitoitetulta kuin tie nyt on pääosin alimitoitettu.
- HKi-Roi
1.Lohja-Muurla(puupäät ei oo vielä avannu sitä motaria)VT1
2.Viisarinmäki-Vaajakoski VT4
3II-Kemi(VT4)jatkuvasti onnettomuuksia- ffffffff
Mikä tahansa tie muuttuu vaaralliseksi siinä vaiheessa kun siihen ruvetaan ajamaan SUOLAA.
Pitää vain odottaa suuronnettomuutta ennenkuin silmät aukeavat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke482685- 1252030
- 911721
- 1621329
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?691271- 521169
- 691102
- 611066
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂731039Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t32987