Ylitulkinnan vaara?

Arskavain

Kun olin jehovantodistaja, luin raamatun useita kertoja, koska sitä pidettiin suotavana - en lukenut juuri mitään muuta. Kuulin sellaisistakin, jotka olivat lukeneet raamatun yli 30 kertaa.

Tarkoittiko jumala raamatun tällaiseksi?

Olen toki iloinen jäljestäpäin, että raamattu ei ole mitenkään mystinen tai tuntematon minulle, mutta kun raamattua tutkii päivästä päivään, niin onko vaarana, että spekulointi ottaa vallan ja tekstistä tulee "syvällisempää" kuin se onkaan?

14

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>mutta kun raamattua tutkii päivästä päivään, niin onko vaarana, että spekulointi ottaa vallan ja tekstistä tulee "syvällisempää" kuin se onkaan?

Jos ajatellaan vt-seuraa (yllättäen), niin spekulointi näyttäisi olevan opin rakenteen kannalta se kaikkein kantavin voima. Onkin suhteellisen surullista, että arvailuun ja oletuksiin perustuva oppi voi saada jäsenet sellaisen ajatuksen valtaan, että kyseessä olisi todellakin 'the Totuus'. Astetta surullisempaa se on kun tuon 'totuuden' vuoksi ollaan valmiit hylkäämään jopa sukulaisensa, ystävistä puhumattakaan, tekemään veri-itsemurha tai auttamalla toisia tekemään sellainen.

Kaikki tämä vain oletuksiin ja arvailuihin perustuvan raamatuntulkinnan takia.

Jos jokin raamatun jumala olisi olemassa, vt-seura saisi aikanaan 'isän kädestä' olettamuksiensa levittämisestä Ainoana Oikeana Totuutena. Toki monesta muustakin syystä.

• Ihan oikeasssa

olet.
      Aletaan säätämään pikkutarkkoja sääntöjä, jotka muka perustuvat raamattuun. Ja rasitetaan lisää jo sietokykynsä rajoilla kamppailevaa jt-väkeä :(

Itseäni henk.koht. kuvottaa se että perustellaan raamatulla jotain aivan käsittämättömiä säädöksiä, kuten esim. että farkkuhameen käyttö on jehovalaisnaisilta kielletty kokouksissa. Tämäkin perusteltiin JOTENKIN raamatulla kokouksessa (olin paikalla).

Mielestäni olisi järkevää pitää kiinni tietyistä perusopetuksista, jotka voidaan jotenkin perustella raamatulla. Ja jättää idioottimaiset pikku säännöt ja mielivaltaiset komentelut pois.

• Arskavain

Erään kerran pistin kolikkopeliin muutaman kolikon taskunpohjalta ja eräs vanhin näki sen kaupassa, niin kohta hän palveluskokouksessa kertoi hedelmäpelin pelaamisen olevan Onnenjumalalle uhraamista -

Jes 65:11
        11 Mutta te, jotka olette hylänneet Herran ja unohtaneet minun pyhän vuoreni, te, jotka katoitte juhlapöydän onnenjumalalle Gadille ja täytitte sekoitusmaljan kohtalonjumalan Menin kunniaksi,

• jesssuss!!!
        Arskavain kirjoitti:

Erään kerran pistin kolikkopeliin muutaman kolikon taskunpohjalta ja eräs vanhin näki sen kaupassa, niin kohta hän palveluskokouksessa kertoi hedelmäpelin pelaamisen olevan Onnenjumalalle uhraamista -

11 Mutta te, jotka olette hylänneet Herran ja unohtaneet minun pyhän vuoreni, te, jotka katoitte juhlapöydän onnenjumalalle Gadille ja täytitte sekoitusmaljan kohtalonjumalan Menin kunniaksi,

Tuossa mainio esimerkki siitä miten hulluja nuo vanhimmat on. Johtuisko siitä että niillä on liian vähän tekemistä, jos on aikaa puuttua kaikenmaailman pikkuasioihin? Akkamaista kyyläystä sanon minä.
        Mulla oli joskus 16-v (silloin kun vielä jt-kuvioissa pyörin) lyhyt punainen tukka (luonnostaa punahiuksinen olen). Kenttäpalveluskokouksessa esivalvoja tuli sanomaan mulle että pitäiskö miettii kaksi kertaa voinko käydä kentällä koska hiustyylini tuo mieleen LESBON!!!!! Voi jumalauta.. ja tämä tapahtui siis eräässä helsingin keskustan seurakunnassa eikä edes missään landella missä on tiukempi meininki.
        Pidettiinhän tuosta provosoivien hiustyylien valinnasta sitten pian puhe jossa mainirttiin ettemme me jumalan palvojat halua näyttää maailmalle KYSEEN ALAISIA HIUSTYYLEJÄ. joo. olihan se lyhkänen punainen tukka sitte niin perkeleen provosoiva. Isäni, vanhin myös nauroi vaan ja sano että anna sen meuhkata, hieno tukka sulla on :)

• näen sen
        Arskavain kirjoitti:

Jokainenhan sen itse tietää, minkä vuoksi lanttinsa peliin laittaa.

Suomessahan laitteiden tuotto käytetään hyväntekeväisyyteen, minkä pelaaja yleensäkin mieltää.

Yleensä ja kuten itsessäni kristitty tekee mahdollisesta pikkuvoitosta ilon myös lähimnmäiselleni, joisimme kahvit välittömästikin lähimmässä kahvilassa taikka kutsuisin käymään illalla.

Herran hylkäämistä en tunnistaisi Arskan kertomassa tapauksessa.

Lahkon tapahan on manipuloida ihmistä ja syyllistäminen on yksi käytetyimmistä tavoista, raamatunjakeitahan voi ei-kristitty myös väärinkäyttää.

• niille jotka ottavat johdon
        näen sen kirjoitti:

Jokainenhan sen itse tietää, minkä vuoksi lanttinsa peliin laittaa.

Suomessahan laitteiden tuotto käytetään hyväntekeväisyyteen, minkä pelaaja yleensäkin mieltää.

Yleensä ja kuten itsessäni kristitty tekee mahdollisesta pikkuvoitosta ilon myös lähimnmäiselleni, joisimme kahvit välittömästikin lähimmässä kahvilassa taikka kutsuisin käymään illalla.

Herran hylkäämistä en tunnistaisi Arskan kertomassa tapauksessa.

Lahkon tapahan on manipuloida ihmistä ja syyllistäminen on yksi käytetyimmistä tavoista, raamatunjakeitahan voi ei-kristitty myös väärinkäyttää.

juuri tällaisten pikkumaisuuksienkin takia aloin jäämään pois.joka ikisellä vanhimmalla oli jotain sanomista jostain epäoleellisesta.naama norsunvitulla irvisteltiin esim siitä että hämeenlinnan konventtimatka kujlettiin omalla autolla eikä bussilla.sitten paimennuskäynneillä asiaa puolusteltiin epätäydellisyydellä.vanhin saa olla epätäydellinen mutta ei rivijulistaja.varjele jos itse sanoi jotain vastaavaa.niin jo tuli puolustus ojennusta oikein stereona molemman paimennusveljen suusta.muuten ehkä palaisin takaisin.mutta mutta...

• >>>>Ylitulkinnan vaara?
      Arskavain 19.1.2009 klo 09.03
         Kun olin jehovantodistaja, luin raamatun useita kertoja, koska sitä pidettiin suotavana - en lukenut juuri mitään muuta. Kuulin sellaisistakin, jotka olivat lukeneet raamatun yli 30 kertaa.

Tarkoittiko jumala raamatun tällaiseksi?

Olen toki iloinen jäljestäpäin, että raamattu ei ole mitenkään mystinen tai tuntematon minulle, mutta kun raamattua tutkii päivästä päivään, niin onko vaarana, että spekulointi ottaa vallan ja tekstistä tulee "syvällisempää" kuin se onkaan?

• sekoituksetta

Raamatussa esim. Jeesuksen kertomukset ovat kukin oma asiansa, esim. että usko riittää kannattamaan veneestä veden pinnalle astuvan, ainakin joissakin tapauksissa.

Missään kohdin Raamatussa ei sanota eikä erityisesti Jeesus opettanut, että sitten joskus kun vartiotorniseura rupeaa poimimaan minun täällä eri paikoissa kertomistani opetuksista kustakin yhden jakeen ja yhdistää ne haluamallaan tavalla ja antaa lisäselvityksen vartiotornissa, niin sitten saatte kuulla totuuden.

• Pii on 3.0

.."Numeaalisysteemin pohjalta;, "
        Numerologia ei kuulu raamatun opetuksiin ;, Siellä kielletään ennusteleminen .
        Numerologia on peräisin Filosofi Pythagoraalta,

• Pii on 3.0 kirjoitti:

.."Numeaalisysteemin pohjalta;, "

>>>"On raamattu tutkittava
        Pii on 3.0 .."Numeaalisysteemin pohjalta;, "

• en tiedä

mutta tunnenpa yhdenkin ei Jt:n joka on lukenut kyseisen kirjan 13 kertaa ja nyt haluaa tutkia sitä Jehovan todistajien kanssa. Joten onko siinä jotain väärää jos sellainen, jonka odotetaankin tuntevan Raamatun, lukee sitä?
      Jehovan todistajat lukevat sitä muuten yhdessä jatkuvasti läpi kokouksissa. Mielestäni hyvin esimerkillistä!

• Markku_Meilo

Ihan kertalukemisella, siis jos innokasta satunnaista selaamista ei lasketa, olen jo havainnut Raamatun perusolemuksen paimentolaiseepoksena, lisättynä jeesusinnoitetulla paavalilaisuudella.

Toinen yhtämittainen läpilukeminen lisäisi varmasti uutta ihmettelyä.

• Arskavain

Se kolkyt kertaa oli jo yli 10 v sitten, nyt luku lienee suurempi, koska hännen sanottii lukevan raamatun ainakin kerran vuodessa (konventtikokemus)!!!!

Itse luettuani raamattua - huomasin eroavaisuuksia jehovantodistajien raamatullisuuden kanssa, enkä halua enää tutkia sitä heidän kanssa, koska heistä on tullut fariselaistyyppinen lahko, jossa koroteaan itsensä tarpeettoman suureen asemaan - eriasteiset hallintoelimet varmasti nauttivat tilanteesta...

• lähtökohdat unohdu
        Arskavain kirjoitti:

Se kolkyt kertaa oli jo yli 10 v sitten, nyt luku lienee suurempi, koska hännen sanottii lukevan raamatun ainakin kerran vuodessa (konventtikokemus)!!!!

Itse luettuani raamattua - huomasin eroavaisuuksia jehovantodistajien raamatullisuuden kanssa, enkä halua enää tutkia sitä heidän kanssa, koska heistä on tullut fariselaistyyppinen lahko, jossa koroteaan itsensä tarpeettoman suureen asemaan - eriasteiset hallintoelimet varmasti nauttivat tilanteesta...

Nyt täytyy vielä ensikertalaisia varten, ja miksei mahdollista ajattelemaan heräävää todistajaakin varten todeta, että kenestäkään ei ole tullut jehovantodistajaa Raamattua lukemalla. Moni on jehovantodistajuuden kylläkin jättänyt Raamattua tutkiskelemalla.

Eikä kenestäkään ole tullut jehovantodistajaa myöskään lahkon kirjallisuutta lukemalla.

Jehovantodistajaksi saatetaan tulla vain kokemalla läpi ns rakkauspommitus, lähinnä sen värvärikaksikon toimittamana mutta sitten myös srk:ssa, ja siihen liittyvä manipulaatio, esim. kiusallisten kysymysten taitava väistäminen.

Rakkauspommitus alkaa ovella asunnon kehumisella ja oven avaajan imartelemisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      882
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      821
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      786
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      677
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      660
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      634
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      604
    Aihe