Venetrailerin rakentamisesta kysymyksiä

amiantt

Juu tässä on suunnitelmissa venetrailerin rakentaminen, tiedossa on pulttiliitokset ym aisasäännökset vaan mistään ei tunnu löytyvän varmaa tietoa minkälaisesta rhs profiilista ns kuormatilan läpi jatkuvan aisan tulisi olla, jotta menisi läpi katsastuksesta ? ja samoja tietoja apurungosta ? Eli onko 60x60x3 profiili käyttökelpoista ja tarvitaanko lujuustietoja vai riittäisikö 50x50x3 ? Jos joku on rakentanut ja katsastanut ko tyyppistä traileria niin minkälaisia aineksia olette käyttäneet ?

8

5375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amiantt

      Vielä tuli mieleeni että kun valmiina on tehdastekoinen kumivääntöjousitettu akseli vaatiiko se vielä iskarit ?

      • amiantt

        Juu vielä saatiin ohjeita että omavalmistetta katsastettaessa tarvitaan valmistustodistus, jossa ilmenee tärkeimmät kestävyys tiedot, vetolaitteen tiedot, akselin tiedot ja mahd aisan tiedot niin ja valmistenumero. Onkohan kellään tiedossa millainen tämä dokumentti mahtaa olla ?
        Vähitellen mieleen tulee jo lain rikkominen ja tyyppikilven väärennös ;)


      • tehdastekoisen
        amiantt kirjoitti:

        Juu vielä saatiin ohjeita että omavalmistetta katsastettaessa tarvitaan valmistustodistus, jossa ilmenee tärkeimmät kestävyys tiedot, vetolaitteen tiedot, akselin tiedot ja mahd aisan tiedot niin ja valmistenumero. Onkohan kellään tiedossa millainen tämä dokumentti mahtaa olla ?
        Vähitellen mieleen tulee jo lain rikkominen ja tyyppikilven väärennös ;)

        akselin ja vetopään, mukana tulee tarvittavat paperit. Kestävyystietoa jonka mainitset, en ymmärrä mitä tarkoitat. Olen tehnyt pari traileria itse. Runkoputkena käytin 40x80x2 ruostumatonta. Kokonaispaino on 3500kg. Aisan tiedot ei voi olla muuta kuin materiaali tiedot, kun siihen käy tavallinen putki, kunhan ei hitsaa siihen mitään. Jos sinulle käy joku tehdastekoinen traileri, niin halvemmaksi tulee ostaa sellainen, kun tehdä itse.


      • amiantt
        tehdastekoisen kirjoitti:

        akselin ja vetopään, mukana tulee tarvittavat paperit. Kestävyystietoa jonka mainitset, en ymmärrä mitä tarkoitat. Olen tehnyt pari traileria itse. Runkoputkena käytin 40x80x2 ruostumatonta. Kokonaispaino on 3500kg. Aisan tiedot ei voi olla muuta kuin materiaali tiedot, kun siihen käy tavallinen putki, kunhan ei hitsaa siihen mitään. Jos sinulle käy joku tehdastekoinen traileri, niin halvemmaksi tulee ostaa sellainen, kun tehdä itse.

        vähän väärä sanamuoto oli livahtanut viestiin, tosiaan tässä alkutejöissä vasta ollaan ja kartoitetaan mahdollisuukisia kun erilaisia teräsprofiileja on jäänyt nurkkiin menneistä projekteista niin tulee mieleen omatekoiset jutut. vieläpä tässä lomautukset että aikaakin olisi.

        ASIAAN

        Katsastusasemalta saamassani vihkosessa sanotaan seuraavasti " Omavalmisteinen perävaunu on rekisteröintikatsastettava ennen käyttöönottoa. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tulee esittää valmistustodistus, jossa selvitettynä tiedot akselistosta ja tärkeimmistä rakennemateriaaleista."

        Eli mihin asia vaikuttaa, jos käytän koko traikun rakentamiseen 50x50x3 rhs profiilia, kantavuuteenko vai onko mahdoton edes yrittää rekisteriin ?


      • on hyvä
        amiantt kirjoitti:

        vähän väärä sanamuoto oli livahtanut viestiin, tosiaan tässä alkutejöissä vasta ollaan ja kartoitetaan mahdollisuukisia kun erilaisia teräsprofiileja on jäänyt nurkkiin menneistä projekteista niin tulee mieleen omatekoiset jutut. vieläpä tässä lomautukset että aikaakin olisi.

        ASIAAN

        Katsastusasemalta saamassani vihkosessa sanotaan seuraavasti " Omavalmisteinen perävaunu on rekisteröintikatsastettava ennen käyttöönottoa. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tulee esittää valmistustodistus, jossa selvitettynä tiedot akselistosta ja tärkeimmistä rakennemateriaaleista."

        Eli mihin asia vaikuttaa, jos käytän koko traikun rakentamiseen 50x50x3 rhs profiilia, kantavuuteenko vai onko mahdoton edes yrittää rekisteriin ?

        materiaali. Kantavuuteen tietenkin vaikuttaa trailerin omapaino. Rekisteriin saamisessa ei ongelmia, jos on tehdastekoisat akselit ja vetopää.


    • jarnoxx

      Itse painiskelin saman ongelman kans pari vuotta sitten. ei ollut oiken mitään tietoa asiasta. Alan tarvikeliike suositteli valmiin ostoa ja löysin Bauhausista edullisen Thulen trailerin. Jälkeen tuli mieleen ajatus olisko asuntovaunun pohjasta voinut sen rakentaa?? Vanhoja raatoja on halvalla tarjolla ja kaikki olis jo kertaaleen hyväksyttyjä. Tietääkö kukaan miten muutoskatsastuksessa käy moiselle rakenelmalle??

      • harkinnut´´

        noiden rakentelua mutta mikäli näin olisi, kysyisin katsastuskonttorilta suoraan. Näiltä palstoilta kun asiaan saat kaksi toisistaan poikkeavaa vastausta, olet taas lähtöpisteessä.


      • amiantt
        harkinnut´´ kirjoitti:

        noiden rakentelua mutta mikäli näin olisi, kysyisin katsastuskonttorilta suoraan. Näiltä palstoilta kun asiaan saat kaksi toisistaan poikkeavaa vastausta, olet taas lähtöpisteessä.

        Tarkoitus onkin mennä keskustelemaan katsastusmiesten kanssa asiasta. Olisi vaan paljon apuja kokemuksista ettei tulisi suotta väkerrettyä sutta.
        Porissa ei ainakaan ensimmäisellä katsastusasemalla ollut enenpää kiinnostusta alkaa neuvomaan asiassa ( Suuri yksit ketju ) mutta ei saa luopua toivosta vaan pitänee yrittää seuraavaa paikkaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe