kun en oikein koskaan ole ymmärtänyt mitä se tarkoittaa tai lähinnä miten käytännössä tapahtuu. Tapahtuuko se yhtäkkiä ja miltä se tuntuu? Lukioaikana yks sun toinen luokaltani pamahti tulla uskoon, yks päivä tai hetki se vaan oli tapahtunut. Olen itse aina uskonut Jumalaan, lukenut raamattuakin, rukoillut ja mennyt kirkossa naimisiin, lapseni on kastettu, osallistumme seurakunnan toimintaan aktiivisesti, mutta uskovainen en silti itseään uskovaisiksi kutsuvien tarkottamalla tavalla en ole. Olen onnellinen elämässäni, mutta mitä on uskoontulo?
Mitä on uskoontulo?
112
5815
Vastaukset
- vanha uskis
Olipa selkeä kysymys! Osaisipa yhtä selkeästi vastata. Yritän nyt ainakin.
Raamatun mukaan se on siirtymistä pimeydestä valkeuteen: valot syttyvät. Se on myös siirtymistä kuolemasta elämään ja tämän maailman herran alaisuudesta Kaikkivaltiaan palvelukseen.
Minun kohdallani tuo ei tapahtunut yhtäkkiä, vaan se vei vuosia. Mietin, pohdin, kyselin, kävin kirkoissa, luin kirjoja, kuuntelin radiohartauksia.
Pidin itseäni hyvänä ihmisenä, enhän tehnyt pahaa, koetin pitää käskyt, autoin hädässä olevia. Ajattelin jo olevani uskovainen, koska uskoin Jumalaan. Jeesuksesta en paljoa ymmärtänyt, enkä Raamatusta. En lukenut sitä, koska se ei merkinnyt mitään. Mutta olin tyytyväinen elämääni ja itseeni. Kunnes.
Eräässä nuorten diskossa kerroin kaverille olevani uskovainen. Hän katsoi pitkään ja sanoi, että jos olisit, et olisi silloin tällaisessa paikassa. Melkein suutuin.
Sen jälkeen Jumala näytti minulle, että Hänen ja minun välilläni on suuri pimeä syvä kuilu. Minä olen pimeällä puolella ja Hän tuolla kaukana valon puolella. Siltaa ei ole, eikä ylipääsyä. Ja että minä olen aivan musta ja likainen ja paha, enkä voi kuulua tuonne valon puolelle.
Lopulta tajusin, että synti erottaa minut tuosta Jumalasta, jonka luo tahdoin päästä. Ja että siksi on Jeesus, että Hän sovitti tuon syntini ristillä. Hän voi auttaa minut tuolle toiselle puolelle. Hän on rakentanut kuolemallaan tuon sillan. Vain sitä myöten pääsen yli. Se oli valtava helpotus ja löytö, kun sen ymmärsin.
Kun en tiennyt, mitä nyt tehdä, löysin puhelinkopista pienen lentolehtisen ja sen avulla tajusin, että minun itseni on tunnustettava syntini ja syntisyyteni ja pyydettävä anteeksi. Ja kutsuttava Jeesus sydämeeni asumaan sen Herraksi. Se oli valtava löytö. Kirjoitin lappuun nimeni ja koin, että olin saanut anteeksi. Olihan se riemua! Luontokin näytti upean kauniilta ja kävelin kuin ilmassa. Koko valtava kuorma oli pudonnut pois selästäni. Syntikuorma, vasta nyt sen huomasin, se oli ollut raskas. Vasta myöhemmin tajusin, mitä kaikkea moskaa olinkaan mukanani kantanut koko elämän ajan.
Kun otin Raamatun ja aloin lukea, se ei enää ollutkaan suljettu kirja! Sehän olikin ihmeellistä sanomaa, mielenkiintoista.
Luulin jo tulleeni aivan pyhäksi, koska elämä muuttui iloiseksi ja helpoksi. Vuoden kuluttua vasta palailin arkeen kompuroimaan, mutta seurakunnassa ja Sanaa lukemalla olin jo vahvistunut niin, etten heittänyt hanskoja tiskiin. Oli kovaa huomata, etten ollutkaan synnitön, vaan armahdettu syntinen. Vasta taivaassa minusta tulee pyhä, täällä vasta kasvan sitä kohti.- E.K.
En yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi oikea uskovainen ei voisi käydä discossa? Mitä syntistä siinä discomusiikissa tai discossa muka on? Ja onko VR:n aikataulutkin uskoontulon jälkeen katsottava raamatusta? Kyllä nekin sieltä varmaan löytyvät kun oikein uskoo ja osaa oikein asioita tulkita.
Eikö ihminen teidän uskovaisten mukaan voi nauttia mistään maallisesta sen jälkeen kun valot päässä on syttyneet? - vanha uskis
E.K. kirjoitti:
En yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi oikea uskovainen ei voisi käydä discossa? Mitä syntistä siinä discomusiikissa tai discossa muka on? Ja onko VR:n aikataulutkin uskoontulon jälkeen katsottava raamatusta? Kyllä nekin sieltä varmaan löytyvät kun oikein uskoo ja osaa oikein asioita tulkita.
Eikö ihminen teidän uskovaisten mukaan voi nauttia mistään maallisesta sen jälkeen kun valot päässä on syttyneet?No enhän minäkään sitä voinut ymmärtää ja siksi suutuinkin! En tehnyt siellä mitään pahaa,kaljaakin join vain yhden pullon!
Se kaveri sanoi jälkeenpäin, että oli joskus ollut seurakuntanuorissa ja huomannut silloin, mikä sopii uskovaiselle, mikä ei. Mutta että minulle saarnasi, juovuksissa ja huumeissakin oli!
Jälkeenpäin ajattelin, olisiko Jeesus tullut kanssani tuohon savuiseen rymisevään hämyluolaan, jos olisin pyytänyt. Tuskin ainakaan joraamaan ja ryypiskelemään. Vai?
Junien aikatauluja en ole Raamatusta löytänyt, ainakaan vielä! Uskoville on kyllä järjenkäyttö sallittu!
Onhan niitä vaikka kuinka paljon maallisia hyviä asioita, joista uskis voi iloita! Jumalahan loi meille hyvän maailman! - mikä on synti?
Olen toki nuoruudessani kokeilunhalusta juonut viinaa ja polttanut tupakkaa, kokeillut lyhyempääkin suhdetta, mutta tuo etsikkoaika kesti kyllä varmaan vain vajaan vuoden alle kakskymppisenä. Se oli kapinointia omia vanhempiani kohtaan. Heidän mielestään syntiä oli jo tanssiminenkin...Samaan aikaan lapsuuteni oli heidän väkivaltaisen parisuhteen seuraamista, pelkäämistä, kumpi tappaa kumman, ja joskus valitettavasti sain itsekin osani. Mutta olen antanut anteeksi ja kaikesta huolimatta läheisissä väleissä jo rauhoittuneiden vanhempieni kanssa. Kaiken katkeruuden olen heittänyt kotoa muutettuani romukoppaan, koska ajattelin jo silloin niin, että kuinka tuhoisaa ihmiselle itselleen onkaan elää elämäänsä puoliteholla, katkeruuden siivittämänä. Minä en elämääni sellaiseen tuhlaisi! Minullahan oli elämä edessä, se elämä, jonka voisin itse säveltää ja sanoittaakin. Sen oman elämän aloitin rukoilemalla Jumalaa, että antaisi minulle viimein sen oikean rakkauden, jonka kanssa jatkaa tämän loppuelämän ja niinhän siinä sitten kävi onnellisesti. Löysin sen hyvin pian.
Mutta mitä todella on synti? Autan työkseni lapsia, osallistun köyhille suunnattuihin keräyksiin, kannan säkkitolkulla seurakunnalle ja muille tahoille lapsiltani jääneitä tavaroita, vaatteita jne. Koetan auttaa muitakin läheisiä ihmisiä, ystäviä, vanhempiani jne. En juo, en tupakoi, en käy vieraissa, elän rakkausavioliitossa ja olemme onnellinen perhe.
Mikä on syntiä, kertokaa se minulle vielä? Sekö että olen syntynyt ihmiseksi, jonka kuvitellaan tekevän kaikki tietyt virheet. Toki rehellisesti voin myöntää, että olen joskus ollut hieman kateellinen jollekin tai tuntenut vihaakin jopa, hetken, mutta en ole antanut jäädä pitempään vaivaamaan, koska itselläni on kuitenkin asiat nykyään niin hyvin, verrattuna sinne lapsuuteenikin.
Millä lailla uskovainen elää rikkaampaa elämää, onnellisempaa? Enhän minäkään pakana ole, ateisti, uskon kyllä Jumalaan, olenhan häneltä saanut aitoja vastauksiakin. Mitä minun pitäisi elämässäni vielä korjata?
Ja sen jälkeen vaikken uskovainen olekaan, olen - kysymyksiä uskovaisille!
mikä on synti? kirjoitti:
Olen toki nuoruudessani kokeilunhalusta juonut viinaa ja polttanut tupakkaa, kokeillut lyhyempääkin suhdetta, mutta tuo etsikkoaika kesti kyllä varmaan vain vajaan vuoden alle kakskymppisenä. Se oli kapinointia omia vanhempiani kohtaan. Heidän mielestään syntiä oli jo tanssiminenkin...Samaan aikaan lapsuuteni oli heidän väkivaltaisen parisuhteen seuraamista, pelkäämistä, kumpi tappaa kumman, ja joskus valitettavasti sain itsekin osani. Mutta olen antanut anteeksi ja kaikesta huolimatta läheisissä väleissä jo rauhoittuneiden vanhempieni kanssa. Kaiken katkeruuden olen heittänyt kotoa muutettuani romukoppaan, koska ajattelin jo silloin niin, että kuinka tuhoisaa ihmiselle itselleen onkaan elää elämäänsä puoliteholla, katkeruuden siivittämänä. Minä en elämääni sellaiseen tuhlaisi! Minullahan oli elämä edessä, se elämä, jonka voisin itse säveltää ja sanoittaakin. Sen oman elämän aloitin rukoilemalla Jumalaa, että antaisi minulle viimein sen oikean rakkauden, jonka kanssa jatkaa tämän loppuelämän ja niinhän siinä sitten kävi onnellisesti. Löysin sen hyvin pian.
Mutta mitä todella on synti? Autan työkseni lapsia, osallistun köyhille suunnattuihin keräyksiin, kannan säkkitolkulla seurakunnalle ja muille tahoille lapsiltani jääneitä tavaroita, vaatteita jne. Koetan auttaa muitakin läheisiä ihmisiä, ystäviä, vanhempiani jne. En juo, en tupakoi, en käy vieraissa, elän rakkausavioliitossa ja olemme onnellinen perhe.
Mikä on syntiä, kertokaa se minulle vielä? Sekö että olen syntynyt ihmiseksi, jonka kuvitellaan tekevän kaikki tietyt virheet. Toki rehellisesti voin myöntää, että olen joskus ollut hieman kateellinen jollekin tai tuntenut vihaakin jopa, hetken, mutta en ole antanut jäädä pitempään vaivaamaan, koska itselläni on kuitenkin asiat nykyään niin hyvin, verrattuna sinne lapsuuteenikin.
Millä lailla uskovainen elää rikkaampaa elämää, onnellisempaa? Enhän minäkään pakana ole, ateisti, uskon kyllä Jumalaan, olenhan häneltä saanut aitoja vastauksiakin. Mitä minun pitäisi elämässäni vielä korjata?
Ja sen jälkeen vaikken uskovainen olekaan, olenTuosta alempaa otin ohjeen uskoontuloon eräältä kirjoittajalta ja tsekkasin sieltä pari kohtaa Jeesuksen opeista ja käskyistä, nyt on pakko kysyä uskovilta taas:
Jeesus käskee iänkaikkista elämää haluavien myydä omaisuutensa, antaa köyhille, niin aarre odottaa taivaassa, lisäksi kyetä luopumaan isästään, äidistään, sisaristaan, lapsistaan, vasta sitten voi saada ikuisen elämän.
Kamalat vaatimukset, siis käytännössä täytyisi kyetä luopumaan kaikesta keskeisestä elämässäni, siitä mikä muodostaa sen sisällön. Tunnustan en kykene. Ja siksi minusta ei varmaankaan ikinä mitään uskovaista tule. Silloinhan asuisin luostarissa eli siellä ovat todelliset uskovaiset raamatun mukaan. Vähän on heitä.
Nyt on pakko sanoa, etten yhdenkään tavallisen uskovaisen ole nähnyt noudattavan tätä oppia. Joskus aiemmin täällä pohdin näitä sukulaisiani, joissa paljon uskovaisia, että kuinka ihmettelevät "uraamme", joka on vieraiden lasten auttaminen, kun omat vanhemmat eivät kykene. Ymmärrystä ei kauheasti ole löytynyt. Ja nämä uskovaiset nimenomaan suvussamme niitä,jotka omaisuuden ja menestyksekkään työ- ja koulutusuran perään ovat. Heille tärkeää on hieno ammatti, uusi auto, laadukkaasti sisustettu koti, lapset viedää heti kun mahdollista hoitoon. Tälläinen kotiäitiys ihan out. Meille elämän sisältö on tullut tosiaan ihan eri asioista. Sisältöä on kyllä ollut, vaikka emme varsinaisesti uskovaisia olekaan. Halu auttaa tulee ihan omasta sydämestä, ei Jeesuksen/raamatun opeista.
Joko en ymmärrä näitä raamatun oppeja tai sitten uskovaisillakaan ei ikuinen elämä mitenkään odotettavissa ole. Harva luopuu periaatteessa kaikesta. - vanha uskis
mikä on synti? kirjoitti:
Ja sen jälkeen vaikken uskovainen olekaan, olenEipä ole ollut vastaushalukkuutta kyselyyn, joten täytyy vanhan yrittää. Pitkä tästä voi tulla, mutta aikaahan on!?
Luonnostaanhan ihminen on vailla Jumalaa ja todellista onnea. Rauhaton ja tyytymätön elämäänsä. Syy on siinä, että ihminen on luopunut Jumalasta ja langennut syntiin. "Jumalattomilla ei ole rauhaa", Jes 48:22. "Jumalattomat panenevat, vaikkei kukaan aja takaa" Snl 28:1. Lue myös syntiinlankeemuskertomus: 1 Moos. 3:1-19.
Tässä lankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui ja ihminen mielistyi pahaan. Eikä hänellä ole enää voimaa eikä haluakaan hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
Tämä Jumalan vastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi. Tästä sisäisestä turmeluksesta sitten johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi.
"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois.." Room.3:10-12. "Sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset..." Matt. 15:19.
Synti on
sydämen luopumista Jumalasta.
Kun ihminen antaa ruumiillisten himojen hallita itseänsä, hänen syntinsä on AISTILLISUUTTA.
Kun ihminen rakastaa maailmaa ja sen aarteita enemmän kuin Jumalaa, hänen syntinsä on MAAILMALLISUUTTA.
Kun ihminen kaikessa etsii omaa etuansa, hänen syntinsä on ITSEKKYYTTÄ.
Kun ihminen ihailee ja korottaa itseään ja haluaa tulla toimeen vain oman itsensä varassa, hänen syntinsä on YLPEYTTÄ.
Synnissä on aina EPÄUSKOA. Lopulta epäusko johtaa KAPINAAN Jumalaa vastaan. Silloin ihminen haluaa tulla kokonaan riippumattomaksi Jumalasta ja kieltää Hänelle tulevan kunnian. Tästä kaikesta kertoo esim Roomalaiskirje 1: 18-25.
Synti turmelee jatkuvasti ihmisen sielua ja ruumista. Järki sokaistuu, tahto suuntautuu pahaan. Tulee tyhjyys ja levottomuus. Jatkuva synnin harjoittaminen tekee synnin orjaksi, omatunto paatuu. Synti vaikuttaa myös vihaa ja kateutta, riitaa ja väkivaltaa.
Synnin mukana on tullut kuolema, joka koko ajan tuhoaa elämää. Ihmisen synnin tähden myös luomakunta on katoavaisuuden ja orjuuden alainen.
Synti, perkele ja kuolema vaikuttavat maailmassa ja taistelevat Jumalaa vastaan.
Syntiin langenneen ihmisen, joita me kaikki olemme, kauhistavin onnettomuus on, että Hän on Jumalan pyhän vihan alainen. Jos ihminen JÄÄ tämän vihan alaiseksi, hän joutuu kadotukseen.
"Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?", kysyi Paavali Room 7:24.
Vastauksia on vain yksi: JEESUS!
(mukaelma Lutherukselta) - vanha uskis
kysymyksiä uskovaisille! kirjoitti:
Tuosta alempaa otin ohjeen uskoontuloon eräältä kirjoittajalta ja tsekkasin sieltä pari kohtaa Jeesuksen opeista ja käskyistä, nyt on pakko kysyä uskovilta taas:
Jeesus käskee iänkaikkista elämää haluavien myydä omaisuutensa, antaa köyhille, niin aarre odottaa taivaassa, lisäksi kyetä luopumaan isästään, äidistään, sisaristaan, lapsistaan, vasta sitten voi saada ikuisen elämän.
Kamalat vaatimukset, siis käytännössä täytyisi kyetä luopumaan kaikesta keskeisestä elämässäni, siitä mikä muodostaa sen sisällön. Tunnustan en kykene. Ja siksi minusta ei varmaankaan ikinä mitään uskovaista tule. Silloinhan asuisin luostarissa eli siellä ovat todelliset uskovaiset raamatun mukaan. Vähän on heitä.
Nyt on pakko sanoa, etten yhdenkään tavallisen uskovaisen ole nähnyt noudattavan tätä oppia. Joskus aiemmin täällä pohdin näitä sukulaisiani, joissa paljon uskovaisia, että kuinka ihmettelevät "uraamme", joka on vieraiden lasten auttaminen, kun omat vanhemmat eivät kykene. Ymmärrystä ei kauheasti ole löytynyt. Ja nämä uskovaiset nimenomaan suvussamme niitä,jotka omaisuuden ja menestyksekkään työ- ja koulutusuran perään ovat. Heille tärkeää on hieno ammatti, uusi auto, laadukkaasti sisustettu koti, lapset viedää heti kun mahdollista hoitoon. Tälläinen kotiäitiys ihan out. Meille elämän sisältö on tullut tosiaan ihan eri asioista. Sisältöä on kyllä ollut, vaikka emme varsinaisesti uskovaisia olekaan. Halu auttaa tulee ihan omasta sydämestä, ei Jeesuksen/raamatun opeista.
Joko en ymmärrä näitä raamatun oppeja tai sitten uskovaisillakaan ei ikuinen elämä mitenkään odotettavissa ole. Harva luopuu periaatteessa kaikesta.Eikä tähänkään ole kukaan vastannut, jo on kumma. Liekö liian vaikeita juttuja...
Muistan Raamatusta kohdan, jossa Jeesus kehotti rikasta nuorukaista luopumaan omaisuudestaan. Hän sanoi sen siksi, että TUO mies oli erittäin kiintynyt omaisuuteensa. Ehkä hän olisi saanut sen jopa takaisin luovutettuaan, ja silloin suhtautunut siihen aivan toisin! Tapaus taisi olla ainoa laatuaan, vain yhdelle ihmiselle tarkoitettu.
Raamatussa ei missään sanota, että uskovien pitäisi mennä luostariin. Ja jos joku meneekin ja luopuu kaikesta, luostarin on hoidettava hänet hautaan asti.
Kyllä täällä Suomessa ainakin tarvitaan asunto ja usein autokin, ei niistä tarvitse luopua. Mutta liikaa niihin ei sovi kiintyä, kuten ei vanhempiinsa, lapsiin tai puolisoonkaan. Jumalan pitää olla ihmiselle rakkain ja tärkein.
Näyttää niille tutuille uskovaisillesi tulleen tämä maailma vähän, tai paljonkin, liian rakkaaksi. Kyllä tuollaisesta tulisi tehdä parannus, muuten usko voi kuihtua pois!
Sinun elämäntapasi on uskoville sukulaisillesi sellaista saarnaa, etteivät he näytä kestävän sitä! Ainakin tekojen puolesta sovit uskisten joukkoon, mutta Jumalapa katsoo aina sydämen muuttumiseen, kuten tuosta syntiselostuksestani voit lukea. Ja sydämen voi muuttaa vain Jeesus. - maailmallisuus
vanha uskis kirjoitti:
Eipä ole ollut vastaushalukkuutta kyselyyn, joten täytyy vanhan yrittää. Pitkä tästä voi tulla, mutta aikaahan on!?
Luonnostaanhan ihminen on vailla Jumalaa ja todellista onnea. Rauhaton ja tyytymätön elämäänsä. Syy on siinä, että ihminen on luopunut Jumalasta ja langennut syntiin. "Jumalattomilla ei ole rauhaa", Jes 48:22. "Jumalattomat panenevat, vaikkei kukaan aja takaa" Snl 28:1. Lue myös syntiinlankeemuskertomus: 1 Moos. 3:1-19.
Tässä lankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui ja ihminen mielistyi pahaan. Eikä hänellä ole enää voimaa eikä haluakaan hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
Tämä Jumalan vastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi. Tästä sisäisestä turmeluksesta sitten johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi.
"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois.." Room.3:10-12. "Sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset..." Matt. 15:19.
Synti on
Kun ihminen antaa ruumiillisten himojen hallita itseänsä, hänen syntinsä on AISTILLISUUTTA.
Kun ihminen rakastaa maailmaa ja sen aarteita enemmän kuin Jumalaa, hänen syntinsä on MAAILMALLISUUTTA.
Kun ihminen ihailee ja korottaa itseään ja haluaa tulla toimeen vain oman itsensä varassa, hänen syntinsä on YLPEYTTÄ.
Synnissä on aina EPÄUSKOA. Lopulta epäusko johtaa KAPINAAN Jumalaa vastaan. Silloin ihminen haluaa tulla kokonaan riippumattomaksi Jumalasta ja kieltää Hänelle tulevan kunnian. Tästä kaikesta kertoo esim Roomalaiskirje 1: 18-25.
Synti turmelee jatkuvasti ihmisen sielua ja ruumista. Järki sokaistuu, tahto suuntautuu pahaan. Tulee tyhjyys ja levottomuus. Jatkuva synnin harjoittaminen tekee synnin orjaksi, omatunto paatuu. Synti vaikuttaa myös vihaa ja kateutta, riitaa ja väkivaltaa.
Synnin mukana on tullut kuolema, joka koko ajan tuhoaa elämää. Ihmisen synnin tähden myös luomakunta on katoavaisuuden ja orjuuden alainen.
Synti, perkele ja kuolema vaikuttavat maailmassa ja taistelevat Jumalaa vastaan.
Syntiin langenneen ihmisen, joita me kaikki olemme, kauhistavin onnettomuus on, että Hän on Jumalan pyhän vihan alainen. Jos ihminen JÄÄ tämän vihan alaiseksi, hän joutuu kadotukseen.
"Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?", kysyi Paavali Room 7:24.
(mukaelma Lutherukselta)En mitenkään voi tunnustaa,että olisin luonnostaan tyytymätön elämääni silti, päinvastoin elän täysillä mahtavaa elämää ja pakko sanoa, mielestäni siinä on kaikki tarvittavat elementit onneen. Toki elämässä on vastoinkäymisiä ja epäonneakin, myös minun, mutta en mitenkään koe niiden olevan pois minulta. Niiden jälkeen voi taas kokea paljon enemmän myös pienistä asioista onnea ja olla tyytyväinen.
- kuulija
vanha uskis kirjoitti:
Eipä ole ollut vastaushalukkuutta kyselyyn, joten täytyy vanhan yrittää. Pitkä tästä voi tulla, mutta aikaahan on!?
Synti on
(mukaelma Lutherukselta)Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
- sunnyriver
No, yleensä siinä yhtyvät nämä tekijät:
- ihminen tuntee itsensä syntiseksi.
Synnintunto tulee Jumalalta,rukoilla sitä
voi!
- Hän tajuaa, että hän ei omalla voimallaan
voi itseään pelastaa, vaan tarvitsee
Jeesuksen ristinveren sovitukseen.
- Hän ottaa sovituksen vastaan.
(Tunnemaailmassa voi jyllätä tai olla
jylläämättä, mutta jossakin vaiheessa
jälkikäteenkin saattaa tulla riemullinen tietoisuus: Olen Jeesuksen oma, Hän on sovittanut
syntini, olen Hänen ihan kokonaan haluan
tehdä Hänene tahtonsa.)
Ja mahdollisimman pian Jumala tietysti haluaa täyttää Pyhällä Hengellä, vaikkei se
uskoontulolle välttämätöntä olekaan.
Niin.... noin periaatteessa.
Mutta sitten on näitä aina uskon ilmapiirissä
kasvaneita, jotka vain hiljalleen liukuvat
asteelta toiselle. Mutta heihinkin Jumala
haluaa henkilökohtaisen rakkaussuhteen.
Hän haluaa olla meille kaikkein rakkain.
Joillekin uskoontulo on helppo, joillekin
pitkä ja kivulias prosessi. Itse olin ollut sen verran kapinallinen, että sain kyllä pitemmän kaavan mukaan etsiä tietäni Jumalan luo.
Rukoile ja pyydä Jumalalta varmistusta
sieluntilaasi. Pyhän Hengen kastetta ainakin voit
rukoilla, se on selvääkin selvempi merkki uskosta, vaikka tosiaan monet ovat uskossa ilman
sitäkin.
Siunausta sinulle! - eetteri*
voisiko myös kysyä.
Onkohan se sama kuin ajattelemaan ryhtyminen?
Erosin joku vuosi sitten kirkosta,
oli kuin tuhansien vuosien hirveä taakka olisi pudonnut päältäni.
Se oli eräänlainen uskosta pääsy kokemus vaikka en ollutkaan erityisen uskovainen.- kokija
Uskoontulon voi käsittää ainakin kahdella tavalla, kukin omalla tavallaan:
1. Takertuminen mielikuva-Jeesukseen, -Krishnaan, -Buddhaan, -Jumalaan, opinkappaleiseen. Leimaavaa on takertuminen johonkin pysymättömään. Tämä on ensimmäinen vaihe, joka tuo suhteellista turvaa.
2. Suoran yhteyden saaminen ylläpitoon ilman mielikuvia ja ajatuksia, joka muuttaa vähitellen koko käytöksen. Leimaavaa on takertumattomuus, opinkappaleet ja mielikuvagurut havaitaan sellaisiksi mitä ne ovat - mielikuvia. Tämä on toinen vaihe, joka tuo lopullisen turvan: turvan Itsessä.
Joillekin uskosta poistuminen on elämää antavaa, koska takertuminen (tapaus nro 1) pysymättömään mielikuvaan poistuu. Tosin monilla sitä seuraa jonkin korvaavan takertumisen syntyminen. Vaiheeseen 2 eteneminen on äärimmäisen kivuliasta ja poistaa ihmisen. - ottoalli
miten voit sanoa päässeesi uskosta, jos et ole päivääkään elänyt uudestisyntyneenä kristittynä.
- eetteri*
ottoalli kirjoitti:
miten voit sanoa päässeesi uskosta, jos et ole päivääkään elänyt uudestisyntyneenä kristittynä.
Jumalaan ja Jeesukseen kunnes huomasin että mitään persoonallista luojajumalaa ei voi olla saatikka lunastajajeesusta.
- eetteri*
kokija kirjoitti:
Uskoontulon voi käsittää ainakin kahdella tavalla, kukin omalla tavallaan:
1. Takertuminen mielikuva-Jeesukseen, -Krishnaan, -Buddhaan, -Jumalaan, opinkappaleiseen. Leimaavaa on takertuminen johonkin pysymättömään. Tämä on ensimmäinen vaihe, joka tuo suhteellista turvaa.
2. Suoran yhteyden saaminen ylläpitoon ilman mielikuvia ja ajatuksia, joka muuttaa vähitellen koko käytöksen. Leimaavaa on takertumattomuus, opinkappaleet ja mielikuvagurut havaitaan sellaisiksi mitä ne ovat - mielikuvia. Tämä on toinen vaihe, joka tuo lopullisen turvan: turvan Itsessä.
Joillekin uskosta poistuminen on elämää antavaa, koska takertuminen (tapaus nro 1) pysymättömään mielikuvaan poistuu. Tosin monilla sitä seuraa jonkin korvaavan takertumisen syntyminen. Vaiheeseen 2 eteneminen on äärimmäisen kivuliasta ja poistaa ihmisen.yritän seura sinua sikäli kuin vähäisellä ymmärrykselläni pystyn, vaiheessa kaksi..
- kokija
eetteri* kirjoitti:
yritän seura sinua sikäli kuin vähäisellä ymmärrykselläni pystyn, vaiheessa kaksi..
Kaikki jutut on hyvä koetella mielessään ja pitää vain ne joista on itselle hyötyä. Vaihe kaksi on ulkopuolisen tahon seuraamattomuutta. Meissä kaikissa on sellainen kuin omatunto, joka vahvistuu kun elää parhaansa mukaan.
Omatunto on kunkin oma sisäinen ohjaaja. - ottoalli
kokija kirjoitti:
Kaikki jutut on hyvä koetella mielessään ja pitää vain ne joista on itselle hyötyä. Vaihe kaksi on ulkopuolisen tahon seuraamattomuutta. Meissä kaikissa on sellainen kuin omatunto, joka vahvistuu kun elää parhaansa mukaan.
Omatunto on kunkin oma sisäinen ohjaaja.siihen, että minähän olen suuri syntinen, silloin Jumala on todella lähellä. Tätä kutsutaan etsikkoajaksi. Silloin pitää tulla ristin juurelle sen oman syntisäkin kanssa ja tunnustaa ne, mitkä tunnolla on.
Tämä etsikonaika voi olla kerran, kahdesti, jopa kolmesti ihmiselämän aikana ja silloin on se tuhannentaalan paikka, ratkaista oma iankaikkisuusosa Jumalan taivaassa.
Siinä pyydät Jeesusta Kristusta sydämesi ja elämäsi Herraksi ja johdattajaksi.
Muistan tositapauksen, kun eräs rouva, joka työskenteli lasten päiväkodissa, oli herätyksessä ja synnit poltti omaatuntoa. Niin hän kesken työpäivän sanoi työtoverilleen : "katsotko hetken lasten perään.Minä kävisin sisällä". Niin hän meni ja suoraa WC:hen,pani oven lukkoon ja polvistui sinne lattialle rukoillen syntisen rukouksen.
Ja sai tulla kirkkaasti uskoon. Jumala vastasi täydellä anteeksiannolla sekä rauhalla, kiitos Herralle. Siihen loppuu synnintunto kun pääsee armon alle ja ajattele: Tästä rouvasta tuli iankaikkisen elämän perillinen, Jumalan lapsi. - eetteri*
kokija kirjoitti:
Omatunto on kunkin oma sisäinen ohjaaja.se on kuin joku erillinen olento joka moitiskelee joskus. Yliminäkö vai joku jumalallinen olemuspuoli?
- zigi
No et sä lapsparka uskossa ole ollut sillä että olet kirkkoon kuulunut.
Uskoon tullaan pyytämällä Jeesus elämään ja silloin tulee yhteys Jumalaan.
Kirkkoon kuuluminen tulee vain muiden mukana, siis vanhempien.
Ei me sillä pelastuta että kuulutaan johonkin instituutioon.
Elävä usko Jeesukseen on aivan jotain muuta. - eetteri*
zigi kirjoitti:
No et sä lapsparka uskossa ole ollut sillä että olet kirkkoon kuulunut.
Uskoon tullaan pyytämällä Jeesus elämään ja silloin tulee yhteys Jumalaan.
Kirkkoon kuuluminen tulee vain muiden mukana, siis vanhempien.
Ei me sillä pelastuta että kuulutaan johonkin instituutioon.
Elävä usko Jeesukseen on aivan jotain muuta.tossa sua ylempänä että uskoin Jumalaan ja jeesukseen mutta sitten aloin ajatella.
- zigi
eetteri* kirjoitti:
Jumalaan ja Jeesukseen kunnes huomasin että mitään persoonallista luojajumalaa ei voi olla saatikka lunastajajeesusta.
Kyllä sen tietää onko uskossa, ei se ole mitään kait silloin uskoin.
Jumala sinuakin kutsuu, ei sinun mihinkään kirkkoon tarvitse kuulua.
Sitten kun olet uskossa alat janota toisten uskovien yhteyttä, rukousta heidän kanssaan ja voit tuntea miten Jumala toimii toisten uskovien kautta. Jokaisella on joku tai moniakin armolahjoja joita käytetään toisten rakentumiseksi. - kokija
eetteri* kirjoitti:
se on kuin joku erillinen olento joka moitiskelee joskus. Yliminäkö vai joku jumalallinen olemuspuoli?
Omatunto on Yliminän eli Korkeamman Minän ääni, joka saa impulsseja Aatmiselta tasolta. Jäljet johtavat suoraan Logoksen sydämeen ja sieltä edelleen käsittämättömään Absoluuttiin.
Aatmiselta tasolta "laskeutuessaan" tuo prinsiippi on suuresti muuntunut ja sen tehtävä on moitiskella. Kun olemme sulautuneet omaantuntoon niin se ei enää moitiskele koska tiedämme sen olevan minä itse ja ilmennämme sitä, läsnäolevaa rakkautta. Vahvistuessaan omatunto moitiskelee entistä hanakammin ja siitä tulevat ne "kivut", joista mainitsin. Lopulta omantunnon seuraamatta jättäminen on mahdotonta.
Omatunto on pohjimmiltaan rakkaus puhtaassa muodossaan, me itse. - ottoalli
kokija kirjoitti:
Omatunto on Yliminän eli Korkeamman Minän ääni, joka saa impulsseja Aatmiselta tasolta. Jäljet johtavat suoraan Logoksen sydämeen ja sieltä edelleen käsittämättömään Absoluuttiin.
Aatmiselta tasolta "laskeutuessaan" tuo prinsiippi on suuresti muuntunut ja sen tehtävä on moitiskella. Kun olemme sulautuneet omaantuntoon niin se ei enää moitiskele koska tiedämme sen olevan minä itse ja ilmennämme sitä, läsnäolevaa rakkautta. Vahvistuessaan omatunto moitiskelee entistä hanakammin ja siitä tulevat ne "kivut", joista mainitsin. Lopulta omantunnon seuraamatta jättäminen on mahdotonta.
Omatunto on pohjimmiltaan rakkaus puhtaassa muodossaan, me itse.vai mistä sen löysit ? Kristittyjen seurakunnissa en ole moista opetusta tavannut, enkä usko koskaan kuultavankaan.
Melkoinen taistelutanner tämä netti. - etsivä löytää
ottoalli kirjoitti:
vai mistä sen löysit ? Kristittyjen seurakunnissa en ole moista opetusta tavannut, enkä usko koskaan kuultavankaan.
Melkoinen taistelutanner tämä netti.kaukaisesta idästä ovat nämä opit. Kaaaaaauan ennen kuin kristinusko tuli kuvioihin. Sieltä päin minä löysin suuntaa elämääni.
Ei mitään new age -juttua (tai en kyllä tiedä, kun en ole new ageen perehtynyt, tiedä vaikka olisi samaa asiaa uudella nimellä:) - kokija
etsivä löytää kirjoitti:
kaukaisesta idästä ovat nämä opit. Kaaaaaauan ennen kuin kristinusko tuli kuvioihin. Sieltä päin minä löysin suuntaa elämääni.
Ei mitään new age -juttua (tai en kyllä tiedä, kun en ole new ageen perehtynyt, tiedä vaikka olisi samaa asiaa uudella nimellä:)Ne ovat vain käsitteitä kokemuksen välittämiseksi. Kun nämä "opit" on luettu niin ne tulisi unohtaa. Muuten niistä tulee henkisen materialismin välineitä, eli alamme tekemään niistä vahvoja mielikuvia joihin takerrumme.
Kaikenlaiset uskomusjärjestelmät ovat esteenä viime kädessä. Ne ovat vain tienviittoja johonkin, eivät varsinainen päämaali. - etsivä löytää
kokija kirjoitti:
Ne ovat vain käsitteitä kokemuksen välittämiseksi. Kun nämä "opit" on luettu niin ne tulisi unohtaa. Muuten niistä tulee henkisen materialismin välineitä, eli alamme tekemään niistä vahvoja mielikuvia joihin takerrumme.
Kaikenlaiset uskomusjärjestelmät ovat esteenä viime kädessä. Ne ovat vain tienviittoja johonkin, eivät varsinainen päämaali.Minun periaatteni on riippuvuudesta ja takertumisesta irroittautuminen. Enkä tarkoita nyt mitään nautintoaineita ja pelkästään ihmissuhteita, vaan kaikkea mitä tämä ulkoinen nykyajan palvottu maailmankuva pitää sisällään.
En tosiaankaan ole siinä vielä onnistunut. Vasta kyllä aloittanutkin...
Käsitteistä; minullekaan ne eivät merkitse juurikaan mitään, mutta suurin osa ihmisistä ei ymmärrä asiaa jos ei puhu Jumalasta, uskosta jne. (Vaikka tuntuu, etteivät ymmärrä sittenkään). - eetteri*
zigi kirjoitti:
Kyllä sen tietää onko uskossa, ei se ole mitään kait silloin uskoin.
Jumala sinuakin kutsuu, ei sinun mihinkään kirkkoon tarvitse kuulua.
Sitten kun olet uskossa alat janota toisten uskovien yhteyttä, rukousta heidän kanssaan ja voit tuntea miten Jumala toimii toisten uskovien kautta. Jokaisella on joku tai moniakin armolahjoja joita käytetään toisten rakentumiseksi.mutta kun oli huono laskupää niin en päässyt oppikouluun.
Kaikella on tarkoituksensa, silläkin etten tullut papiksi.
Olisinkohan joutunut piispojen kanssa oppiriitoihin. - eetteri*
ottoalli kirjoitti:
vai mistä sen löysit ? Kristittyjen seurakunnissa en ole moista opetusta tavannut, enkä usko koskaan kuultavankaan.
Melkoinen taistelutanner tämä netti.on tutkinut Veda-kirjallisuutta.
Kiinnostaisko sinua? - ottoalli
eetteri* kirjoitti:
on tutkinut Veda-kirjallisuutta.
Kiinnostaisko sinua?kyllä harhoissa löytyy, mutta on vain yksi TOTUUS.
Meidän Herramme sanoi: "MINÄ OLEN TIE, TOTUUS ja ELÄMÄ.
Ja Hän rakastaa jokaista ihmistä, koska Hän on meidät tehnyt. Sinä olet ihme. Me emme ole apinan jälkeläisiä.
Kerrotaan saarnaaja Niilo Yli-Vainiosta,että hän kysyi yleisöltä, jos täällä on joku,joka uskoo olevansa apinan jälkeläinen. Tule tänne, saat pähkinöitä ja kaivoi taskustaan pähkinöitä kämmenelleen. Vaan kukaan ei tullut. - ..huomasit..?
eetteri* kirjoitti:
Kerroit, että:
**silloin kait uskoin Jumalaan ja Jeesukseen kunnes huomasin että mitään persoonallista luojajumalaa ei voi olla saatikka lunastajajeesusta. **
Mielenkiintoista! Kerrohan, miten sitten
'huomasit' tuon asian, ja mikä sai sinut vakuuttuneeksi, että 'huomasit' oikein?? - ..lapsena aioit..
eetteri* kirjoitti:
mutta kun oli huono laskupää niin en päässyt oppikouluun.
Kaikella on tarkoituksensa, silläkin etten tullut papiksi.
Olisinkohan joutunut piispojen kanssa oppiriitoihin.**Kaikella on tarkoituksensa, silläkin etten tullut papiksi. Olisinkohan joutunut piispojen kanssa oppiriitoihin. **
No, et varmastikaan! Sinusta olisi ilmeisesti tullut yhtä liberaali kuin useimmat heistä. - eetteri*
..huomasit..? kirjoitti:
Kerroit, että:
**silloin kait uskoin Jumalaan ja Jeesukseen kunnes huomasin että mitään persoonallista luojajumalaa ei voi olla saatikka lunastajajeesusta. **
Mielenkiintoista! Kerrohan, miten sitten
'huomasit' tuon asian, ja mikä sai sinut vakuuttuneeksi, että 'huomasit' oikein??eräs teosofi ystävä, vanha mies, joka kertoi minulle karmasta ja jälleensyntymisestä. Se kolahti.
En minä sano että huomasin "oikein".
tämä vaan tuntuu minulle sopivalta totuudelta. - Aritta
ottoalli kirjoitti:
kyllä harhoissa löytyy, mutta on vain yksi TOTUUS.
Meidän Herramme sanoi: "MINÄ OLEN TIE, TOTUUS ja ELÄMÄ.
Ja Hän rakastaa jokaista ihmistä, koska Hän on meidät tehnyt. Sinä olet ihme. Me emme ole apinan jälkeläisiä.
Kerrotaan saarnaaja Niilo Yli-Vainiosta,että hän kysyi yleisöltä, jos täällä on joku,joka uskoo olevansa apinan jälkeläinen. Tule tänne, saat pähkinöitä ja kaivoi taskustaan pähkinöitä kämmenelleen. Vaan kukaan ei tullut.Yli-Vainiolta. Lapsellista.
Jokatapauksessa totuuksia on niin monta kuin on ihmistäkin maapallolla ja varmaan enemmänkin. - eetteri*
Aritta kirjoitti:
Yli-Vainiolta. Lapsellista.
Jokatapauksessa totuuksia on niin monta kuin on ihmistäkin maapallolla ja varmaan enemmänkin.haluaisi tulla nolatuksi.
Harvinaisen tyhmä teko uskovaiselta mieheltä. - teosofiaa..!
eetteri* kirjoitti:
eräs teosofi ystävä, vanha mies, joka kertoi minulle karmasta ja jälleensyntymisestä. Se kolahti.
En minä sano että huomasin "oikein".
tämä vaan tuntuu minulle sopivalta totuudelta.'Sanot':>
Sinä siis etsit SINULLE sopivaa 'totuutta', olipa se sitten TOTUUS tai ei.?
Teosofiasta sitä et löydä, nimittäin TOTUUTTA.
Jeesus Kristus on TOTUUS. Hän on myös TIE, jota tulisi kulkea ja ELÄMÄ.
Sinun tesofi-ystäväsi kulkee ja opettaa harhaan.
- takaisinkytkentä
Kaikilla ihmisillä on sellainen ominaisuus että haaveet ja toiveet suodattavat ympäröivästä todellisuudesta tulevia havaintoja niin että haaveiden mukaiset tulevat otetuksi paremmin huomioon.
Aivojen mielestä todellisuus taas on juuri se mitä sinne havainnoista on rekisteröity joten em. suodatusominaisuus muuttaa ihmisen käsitystä todellisuudesta. Haaveet muuttavat käsitystä todellisuudesta haaveiden suuntaan.
Normaalilla ihmisellä tuo vääristymä pysyy kohtuullisissa mitoissa mutta joskus voi käydä niinkin että ihmisen käsitys todellisuudesta ei enää ollenkaan perustu reaalimaailmasta tuleviin havaintoihin. Tekniikan termein voisi sanoa että takaisinkytkentäkerroin menee yli ykkösen.
Uskoon tulo on juuri se vaihe, jolloin takaisinkytkentäkerroin saavuttaa kriittisen arvon eli ykkösen.- zigi
itkiskö vai naurais
- kieltämättä
zigi kirjoitti:
itkiskö vai naurais
"itkiskö vai naurais"
Vaikea päätös tosiaan. Kumpaan suuntaan pitäisi kallistua tapauksessa, jossa ihmisjärki harhautuu kehäpäättelyn maailmaan.
Omaa syytä siinä lienee useimmiten aika vähän, jotkut ovat jo syntymässä saaneet kehäpäättelylle alttiit aivot ja toisille on ympäristön painostus muodostunut kohtalokkaaksi.
Kyllä se on enemmän itkun kuin naurun paikka. - vain...
kieltämättä kirjoitti:
"itkiskö vai naurais"
Vaikea päätös tosiaan. Kumpaan suuntaan pitäisi kallistua tapauksessa, jossa ihmisjärki harhautuu kehäpäättelyn maailmaan.
Omaa syytä siinä lienee useimmiten aika vähän, jotkut ovat jo syntymässä saaneet kehäpäättelylle alttiit aivot ja toisille on ympäristön painostus muodostunut kohtalokkaaksi.
Kyllä se on enemmän itkun kuin naurun paikka.sanoa että uskovat ovat näitä kehäpäättelyn uhreja. Älä unta nää...
Ei Jumala meitä naruta ja juksaa. Hän on tehnyt pelastuksen niin yksinkertaiseksi että vähäisimmilläkin älynlahjoilla sen sisälle pääsee. Itse asiassa liiallinen älyily estää ottamasta sitä lahjaa vastaan. Siinä sitä on ylpeälle ihmisluonnolle kova paikka...
Testaa oletko uskossa Jeesukseen.
http://www.jeesusonherra.se/room_10_9.htm
Sinulle vielä saatteeksi, ettei Jeesus vie ketään väkisin taivaan ihanaan iloon, vaan sinne täytyy haluta! Täytyy haluta itse, että säästää nahkansa siltä toiselta huonommalta vaihtoehdolta, jolla on nimi: kadotus, iankaikkinen kadotus, helvetti.
Tässä on skannattuna kirja
NÄKYJÄ TAIVAASTA JA HELVETISTÄ, kannattaa vähän lukea, että millaista on kummassakin, taivaassa ja helvetissä.
http://www.jeesusonherra.se/nth.htm
Uskoontulo-ohjeet tässä:
http://www.jeesusonherra.se/uskoontulo.htm
Luettavaa uskosta Jeesukseen, yms.
http://www.jeesusonherra.se/
- Ilmaista mp3 musiikkia, hengellistä,
- Ilmainen Raamatun Uusi Testamentti puhuttuna mp3 muodossa.- *non-teisti*
Mikäs sitten neuvoksi, jos ei edes halua elää ikuisesti saatika kulkea Paratiisissa loputtomiin naama leveässä virneessä?
Lisäksi, vaikka tietäisinkin Jumalan olevan olemassa, en voisi palvoa häntä, koska en hyväksy hänen Raamatussa ilmoitettuja edesottamuksiaan ja toimintatapojaan. - Gamu
*non-teisti* kirjoitti:
Mikäs sitten neuvoksi, jos ei edes halua elää ikuisesti saatika kulkea Paratiisissa loputtomiin naama leveässä virneessä?
Lisäksi, vaikka tietäisinkin Jumalan olevan olemassa, en voisi palvoa häntä, koska en hyväksy hänen Raamatussa ilmoitettuja edesottamuksiaan ja toimintatapojaan.Kyllä Saatana ottaa sinut mielellään kaveriksi ja se meno onkin sitten vähän hurjempaa, jos sitä kaipaat.
- AVKT
järki.
ja sen merkityksestä olen myös kysellyt monia kertoja.
Kokeeko ihminen jonkinlaisen ylimaallisen oivalluksen, vai perustuuko se vähän ilkeästi sanottuna 'aivopesuun'?
Itse edustan uskoa, joka ei vaadi 'uskoa', vaan hyvien tekojen tuomaa autuutta.- vänkis
Näyttäs vähän siltä, että kaikkein vaikuttavimmat uskoontulemiset tapahtuis jotenkin suuresti traumatusoiduilla ihmisillä. On näitä juoppoja, narkkareita ja rikollisia. Heidän kohdallaanhan uskoontuleminen näyttäs toimivan kuin se kuuluisa junan vessa. Rajut jutut vaatii rajut lääkkeet ja silleen.
Joidenkin uskossa olevien käytös kyllä kieltämättä ihmetyttää itseänikin. Tässä dokkarissa kohdalla 10:57 on aika surkuhupaisa osoitus taas siitä mikä on tälläkin keskustelupalstalla havaittavissa.
http://areena.yle.fi/toista?id=1797881
Itsehän en ole mikään ateisti niin kuin tuo dokkarin tiedemies. Uskon ihmissielun evoluutioon jota ohjaa Jumala, joka on Rakkaus. Rakkauttahan tiede tuskin pystyy koskaan kunnolla selittämään. Se alue kuuluu kokonaan Jumalalle.
Ja olen sitä mieltä, että uskoontulo on jokaisen oma asia ja sitä pitää kunnioittaa. Ainakin niin kauan kuin siitä ei ole vaaraa muille ihmisille. Joku fiksu, tais olla Einstein kun joskus sanoi, että uskossa kannattaa olla ihan vaan varmuuden vuoksi. Ei siinä ainakaan paljon häviä jos ei voitakaan.
Onhan se käsittämätöntä, että lähes koko ihmiskunta olisi matkalla helvettiin ja vain pieni eliitti pääsisi sinne taivaaseen. Ei sellainen vaan kertakaikkiaan sovi Rakkauteen. Sitä on ihan turhaa selitellä millään Jumalan pyhyydellä. Ihminen on niin pieni ja haavoittuvainen otus tässä maailmankaikkeudessa ja Jumala taas niin SUURI että hänellä ei pitäisi olla mitään intressiä kiusata ihmistä enää yhtään enempää kuin mitä täällä maan päällä joutuu kokemaan. Jääräpäitähän ihmiset osaavat olla, sitä en kiellä mutta uusi mahdollisuus pitää kuitenkin jokaiselle aina antaa. Siksi jälleensyntyminen tuntuukin niin loogiselta ja jopa itsestäänselvältä asialta. Kyllähän kun tarpeeksi lyö päätään seinään, niin väkisinkin oppii. Itsekin olen ollut itselleni tästä erittäin hyvä esimerkki.
Vielä tuosta dokkarista sen verran, että mielestäni on vähän hassua miten jotkut ihmiset pelkäävät ja kammoavat ajatusta evoluutiosta. Se tietenkin selittää sen miksi siihen ei millään haluta uskoa. Itseäni se taas tuon tiedemiehen tavoin kiehtoo suunnattomasti. Ymmärrän kyllä tätä pelkoa sen verran, että pystyn kuvittelemaan itseni uskovankin asemaan.
Jänskä aihe josta vois pidempäänkin jutustella jos olis vaan enemmän aikaa...
;)- Metsätienk.
ollut aikaa! Raamatussa ihmiselle on annettu kaksi tai kolme etsikkoaikaa, mitkä voi sitten käyttää sielunsa hyväksi tai sitten menettää sen. Aika on annettu ajaksi. Einstein oli viisas mies inhimillisen järjen puolesta. Ei siinä paljon mnettäisi, vaikkei saisikaan. Mutta henkivakuutuksenakin minusta olisi järkevää uskoa. Mikä estää meitä uskomasta, kun Jeesuskin teki jo kaikki puuolestamme.
- vänkis
Metsätienk. kirjoitti:
ollut aikaa! Raamatussa ihmiselle on annettu kaksi tai kolme etsikkoaikaa, mitkä voi sitten käyttää sielunsa hyväksi tai sitten menettää sen. Aika on annettu ajaksi. Einstein oli viisas mies inhimillisen järjen puolesta. Ei siinä paljon mnettäisi, vaikkei saisikaan. Mutta henkivakuutuksenakin minusta olisi järkevää uskoa. Mikä estää meitä uskomasta, kun Jeesuskin teki jo kaikki puuolestamme.
Mullahan on siis tuntosarvet koko ajan levällään. Sovellan sitä "vierivä kivi ei sammaloidu" juttua myös henkisyydessä/hengellisyydessä. Sattuu vaan kiinnostamaan nää jutut. No, eihän kaikkia kiinnosta nämäkään jutut ja onko se sitten heidän vikansa?
Empä tiijä. ;)
Enkä mä oikein ymmärrä sitä, että pitäs tän elämän jälkeen olla ikuisesti jossain tietyssä paikassa. Mielummin vähän matkustelisin siellä sun täällä ympäri universumeita. Mutta kyllä muakin alkaa jo välillä väsyttää tääkin matkailu ja sielu kaipais vähän hetken lepoa jossain ihanassa paikassa. Mutta vaan hetken.
Ymmärrän kyllä, että ihminen voi olla niin väsynyt ja raskautettu, että haluaa jo heti tämän elämän jälkeen lillua ikuisesti jossain paratiisissa. Mä vaan en koe olevani ihan niin raskautettu, ainakaan ihan vielä. Ainahan meikäläistäkin on morkattu ja hulluksikin mainittu, mutta ei se nyt niin kummallista ole. Saahan täällä Suomessa kuitenkin toteuttaa itseään kunhan ei ole liian herkkä kaikelle ja erityisesti ihmisten mielipiteille joilla ei aina ole edes todellisuuspohjaakaan. Kunhan diggaavat mollata meitä "toisenlaisia nuoria". Mutta mikäs tässä kun eihän Jeesuskaan niille tuntunut kelpaavan. Sitäkin lopussa pilkattiin ja ristillekin riiputettiin. Hyvässä seurassa siis ollaan... - Metsätienk.
vänkis kirjoitti:
Mullahan on siis tuntosarvet koko ajan levällään. Sovellan sitä "vierivä kivi ei sammaloidu" juttua myös henkisyydessä/hengellisyydessä. Sattuu vaan kiinnostamaan nää jutut. No, eihän kaikkia kiinnosta nämäkään jutut ja onko se sitten heidän vikansa?
Empä tiijä. ;)
Enkä mä oikein ymmärrä sitä, että pitäs tän elämän jälkeen olla ikuisesti jossain tietyssä paikassa. Mielummin vähän matkustelisin siellä sun täällä ympäri universumeita. Mutta kyllä muakin alkaa jo välillä väsyttää tääkin matkailu ja sielu kaipais vähän hetken lepoa jossain ihanassa paikassa. Mutta vaan hetken.
Ymmärrän kyllä, että ihminen voi olla niin väsynyt ja raskautettu, että haluaa jo heti tämän elämän jälkeen lillua ikuisesti jossain paratiisissa. Mä vaan en koe olevani ihan niin raskautettu, ainakaan ihan vielä. Ainahan meikäläistäkin on morkattu ja hulluksikin mainittu, mutta ei se nyt niin kummallista ole. Saahan täällä Suomessa kuitenkin toteuttaa itseään kunhan ei ole liian herkkä kaikelle ja erityisesti ihmisten mielipiteille joilla ei aina ole edes todellisuuspohjaakaan. Kunhan diggaavat mollata meitä "toisenlaisia nuoria". Mutta mikäs tässä kun eihän Jeesuskaan niille tuntunut kelpaavan. Sitäkin lopussa pilkattiin ja ristillekin riiputettiin. Hyvässä seurassa siis ollaan...aika hyvä kommentti "nuoruuden universumi matkoista". Universumia kierrellessä laajentaa ainakin tajuntaansa. Tuossa toisella palstalla yritin juuri tavoitella singulariteettia ja ajattomuuden eri dimensioita. En päässyt edes mustasta aukosta läpi, mikä näyttä tähtitieteilijöille olevan vain ikäänkuin käynti ulkohuussissa pimeään aikaan varmana tulokestaan, mikä menee huussin mustasta reijästä läpi. Joskus on myös hyvä tutkia mikkrokosmosta, mutta ei siinä vielä oman elämänsä problematiikka ole pohdittu.
- vänkis
Metsätienk. kirjoitti:
aika hyvä kommentti "nuoruuden universumi matkoista". Universumia kierrellessä laajentaa ainakin tajuntaansa. Tuossa toisella palstalla yritin juuri tavoitella singulariteettia ja ajattomuuden eri dimensioita. En päässyt edes mustasta aukosta läpi, mikä näyttä tähtitieteilijöille olevan vain ikäänkuin käynti ulkohuussissa pimeään aikaan varmana tulokestaan, mikä menee huussin mustasta reijästä läpi. Joskus on myös hyvä tutkia mikkrokosmosta, mutta ei siinä vielä oman elämänsä problematiikka ole pohdittu.
mutta tällasta sellasta joku joskus täällä tarjoili:
http://www.youtube.com/watch?v=EsUM7V6Ku_8
Hassu biisi.
Mähän olen siinä onnellisessa ja "onnellisessa" tilanteessa, että en tarvi mitään keinotekoista ja ulkopuolista tajunnanräjäyttäjää. Aivoni hoitavat sen puolen ihan ilmankin. Tajuntani taitaa olla laajentunut jo vähän liikaakin. Heh! ;)
Mutta mikään ei mua enää täällä häiritse. Tykkään näistä vajavaisista ihmispersoonista ja niiden oikuista ja jopa metkuistakin.
Kaikki täällä on oikeastaan liiankin selvää. Kaikki tämä dualistinen hassuttelu. Lapsia ja lapsenmielisiä.
Mikrokosmoshan on aika hassua sekin. Miten pieneksi oikein voidaan mennä ihan samalla tavalla kuin miten suureksi oikein voidaan mennä? Onko niillä mitään eroa toisiinsa? Ei taida olla...
Ett silleen...
- kuulija
Tunnutast syntisi jumalalle,niille joita vastaan on rikkonut.Synnin päästä voi antaa,seurakunna työtekijä/tarkoitan pappi,tai uudestisyntynyt kristitty.
Sen jälkee jeesusken sanatkäyvät-toteen,Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Eli saat pyhän hengen,joka sua opetta pitämään kaikki mitä mitäminä olen käskenyt pitää.
Näin ole sitten uusiluomus,mikä vanhaa on kadonut.
Mutta se ei tarkoita helpoa elämää sen jäkeenkää,sitten alkaa taisetleu omaa lihaa vastaan,se taistelu kestää niin kauvankun elämme täällä maan päälla.
Henki sotii lihan tekoja vastaan,siitä hetkestä kun pyhän henki tulee asumaan,olla kuuliainen hengen johodolle,jos eiole kuuliainen niin se tulee murheelisekis,aikaa myöten jättä ihmisen.Se tila on luopion tila.Luopiot eivät peri jumalan valtakuntaa. - Tiedätkö sen?
Paljon olet saanut vastauksia ja mm "vanha uskis" kirjoittaa hyvin. Vielä voisit lukaista lyhyen kuvauksen elämän tarkoituksesta sivulta http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/el%E4m%E4/el%E4m%E4n%20tarkoitus.html ja siitä miten annetaan elämä Jeesukselle, siitä voit lukea sivulta http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/el%E4m%E4/el%E4m%E4%20Jeesukselle.html
- lottailona
Kerron oman kokemukseni siitä, miten tulin uskoon:
Kasvoin perheessä, jossa äiti oli uskossa ja isä uskonasioita arvossa pitävä mies. Meidät lapset kasvatettiin tuntemaan ja arvostamaan raamattua ja hengellisiä asioita ja tietämään mitä on henkilökohtainen usko. Opimme, että luomaansa ihmiskuntaa rakastava Jumala lähetti poikansa Jeesuksen maailmaan, jotta jokaisella ihmisellä olisi mahdollisuus ottaa Jeesus elämäänsä ja saada siten syntinsä anteeksi ja vapautua synnin seurauksista, joihin kuului iankaikkinen kadotus. Jeesukseen uskominen tarkoittaa sitä, että uskoo hänen olevan se, mikä hän sanoi olevansa: Jumalan poika, joka on kuollut puolestamme ristillä ja ylösnoussut ja joka siksi voi sovittaa syntimme Jumalan edessä. Sen seurauksena meillä on iankaikkinen elämä taivaassa. Jos taas emme usko Jeesukseen, oikeudenmukainen Jumala joutuu tuomitsemaan meidät syntimme takia ja joudumme iankaikkiseen kadotukseen kuoleman jälkeen.
Sain lapsena ja nuorena seurata vanhempieni elämässä sekä sitä siunausta, minkä usko Jeesukseen tuo elämään ja toisaalta sitä, mitä on elämä ilman henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Kummatkin vaihtoehdot olivat ikään kuin samalla viivalla myös itseni valittavissa.
Itselleni oli kuitenkin kuta kuinkin selvää alusta lähtien, että haluan Jeesusta seurata. Varsinaisen julkisen päätöksen tekeminen oli kuitenkin yllättävän vaikeaa. Pelkäsin Jeesuksen takaisintulon tapahtuvan ennen kuin tulen uskoon ja mietinkin lapsen ymmärryksellä erilaisia vippaskonsteja päästä taivaaseen (esim. äidin hameenhelmaan tarrautuminen tämän noustessa yläilmoihin :)). Toisaalta julkinen tunnustautuminen Jeesuksen seuraajaksi arvelutti minua. Ainoa motiivini uskoon tulemiseen oli tuolloin se, että halusin ehdottomasti päästä taivaaseen ja välttää iankaikkisen kadotuksen. Lopulta tein julkisen uskonratkaisun 11-vuotiaana telttakokouksessa nostamalla käden, kun puhuja kysyi, kuka haluaa tulla uskoon. Hän rukoili puolestani ja julisti syntini anteeksi. Tämän kokemuksen myötä kuolemanpelkoni väistyi kerralla ja tilalle tuli sisäinen rauha, jonka arvon ymmärsin jo silloin lapsena ja joka on elämän eri vaiheissa säilynyt. Efesolaiskirjeessa (2:14) sanotaankin, että "Kristus on meidän rauhamme" ja Roomalaiskirjeessä (5:1), että Jeesuksen ansiosta meillä on rauha Jumalan kanssa. Filippiläiskirjeen (4:6-7) mukaan Jumalan rauha on ymmärrystä ylempi!
Myöhemmin elämän aikana olen lisääntyvästi tajunnut ja päässyt kokemaan, mitä tarkoittaa olla armahdettu ja synnistä Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta vapautettu. Nuorena aikuisena koin konkreettisesti sen, että Jeesus vapautti minut syntiin vetävistä, kietovista ihmissuhteista ja antoi voiman ja halun irtautua niistä. Suosikkiraamatunkohdakseni onkin tullut Joh. 8:36: "Jos Poika vapauttaa teidät, tei olette todella vapaita." Jeesuksen puolestani tekemän työn syvällisempi ymmärtäminen on lisännyt rakkauttani häntä kohtaan ja halua elää oma elämä täysillä hänen haluamallaan tavalla!- arjuuna
Ihminen sortui syntiin jo paratiisissa eläissään, ja tuo synti seuraa häntä sukupolvesta toiseen , eikä hän
pääse siitä irti,kristinuskon lunastusopin mukaisesta armosta
Jeesus ei ole opettanut mitään lunastusoppia, se on kristiuskon perustajien keksintöä, jeesus näytti vertauksillaan esimerkkiä, mutta hänen seuraajansa käsittivät ne väärin, ja näin synnyttivät tämän hirvittävän maailman
Viimeiseen oljenkorteen se hukkuvakin tarrautuu, kun ei ole tietoa todellisuudesta, on vain tuo usko jota meille on tuputettu, syntymästä lähtien
Ei ole ihme jos sitten turautuvat viimeisenä keinona ymäristön paineen alla uskoon, joka synnyttää illuusion ,
syntien anteeksisaamisesta, ja näin lohduttaa meitä kärsimysten ja tuskan keskellä.
Mutta tuo illuusio ei ole todellista, sillä seuraavassa sukupolvessa, se taas jatkuu, muutenhan maailma aivan toisenlainen kuin nykyään.
Jeesus vertasi temppelin hajoittamisella, sielua joka on hajoitettava niin,että ei jää kiveä kiven päälle.
Jeesus sanoi älä ole pahaa vastaan, ja terkoitti sillä ihmisen sisäistä pahuutta (perisynti,psykologinen perimä),
mutta kristin usko perustuu pahan vastustamiselle,hyvän idean avulla, ja armon kautta,tälle pahuudelle ikuista elämää taivaasssa
Noissa jeesuksen sanoissa on totuus, jolla me jokainen voimme vapautua perisynnistä, jo täällä ollessamme, sillä kun kuolemme se on liian myöhäistä
Hän ei halua tällä ketään käännyttää,eikä kenenkään uskovan koska se ei ole uskon asia, mutta sanon vain sen mikä on enkä mitään muuta
- zigi
"Uskoa ei synny omin voimin,
ilmaiseksi anova sen saa.
Sitä ansaita ei töin ja toimin
Jumala sen meille lahjoittaa ..." - Qadesha
Ihan ensimmäisen kerran tulin uskoon, omaan uskooni, noin 9-vuotiaana. Sitä ennen en muista ajatelleeni sen kummemmin mitään uskonasioita tai jotain "Jumalaa". Kuolemaa olin jo ajatellut kuolleiden kissojeni vuoksi ja sen vuoksi että erään kerran kotiin yksin jäätyäni sain kauhean paniikkikohtauksen kun yhtäkkiä tajusin että ihmiset noin niinkuin kuolevatkin joskus. Tuntui että teki mieli juosta seinää päin kun ahdisti niin. Muistikuvani mukaan olin alle kouluikäinen.
Mutta asiaan. 9-vuotiaana luin jostain kuvalehdestä, ehkä Hymystä, miehestä joka uskoi eläneensä aiemmin, eli siis reinkarnaatioon. Ensiajatukseni oli että kauheaa, pitääkö kuolla USEITA KERTOJA? Mutta sitten asia alkoi tuntua loogiselta. Aika nopsaan minulle myös tuli mielleyhtymiä siitä mitä olen itse ollut edellisimmässä elämässäni. Nämä vain vuosi vuodelta vahvistuivat ja alkoi kertyä mielikuvia useammistakin elämistä. Järkyttävin muistikuva josta kuvat varsinaisesti saivat alkunsa tuli mieleeni 19-vuotiaana ja sen mielikuvan mukaan edessäni poltettiin minulle rakasta ihmistä roviolla hengiltä. (Olin jo pikkulapsena pelännyt tulta.)
Tuossa oli siis ensimmäinen uskoontulo ja mystis-emotionaalinen kokemus 10 v etäisyydellä toisistaan. Monille uskoontulo on nimenomaan emotionaalinen kokemus, mutta kaikillehan uskoontulo ei menne saman kaavan mukaan, eli joillakuilla aivan varmasti lienee paljonkin järkeilyä ja pohdintaa uskoontulonsa taustalla, luulisi ainakin että buddhalaisuskovaisiksi tulevilla sellaista on.
Jonkinlainen uskoontulo tai paremminkin ehkä uskostameno kristinuskon suhteen tapahtui kohdallani joskus 2000-luvun alkupuolella. Istuskelin autossa ja yhtäkkiä tajusin ettei kristinuskolla ole minuun mitään valtaa. Se mitä olin edellisessä elämässä kokenut eli uskovaisten hirmuvalta (rakkaani poltettiin kerettiläisenä...) oli ollutta ja mennyttä, tajusin ettei kristinusko kykene enää ahdistamaan ja pelottelemaan minua siten että uskoisin kaikkeen siihen millä siinä uskossa ihmisiä pelotellaan kuten perkelettä muistuttava jumaluus joka vihaa ihmisiä, helvetti, saatana ja näin päin pois. Tottakai ihmiset voivat olla pelottavia ja ahdistavia, mutta se on eri asia ahdistua ihmisten teoista ja olemuksista kuin siitä että ihan oikeasti uskoo johonkin kamalaan ja ahdistuu siitä. Silloinhan kantaa vankilaa itsensä sisällä, piina on loputon vaikka minne menisi ja mitä tekisi.
Oma vapautumiseni k-uskonnon nurjan puolen kahleista ei toki ole tehnyt itsestäni mitään mielenrauhaa uhkuvaa ja valoisaa ihmistä joka ei koskaan missään lankeaisi esmes väittelemään uskonasioista... Se on kuitenkin niin kutkuttavaa, kun netti on keksitty, tulla aina välillä lausumaan syntyjä syviä tai vähän kevyempiäkin juttuja aiheen tiimoilta. Mutta mitä olen näitä eri sortin uskovaisia nähnyt (kristittyjä, buddhalaisia, Urantia-kirjalaisia, materialisteja (kyllä - siihenkin uskotaan...) jne.) niin enpä voi sanoa että uskominen tai uskon vimma tekisi kenestäkään ihmisestä mitään erinomaisen ihanteellista ihmistä.
Oma uskoontulo on omalle itselle kova juttu, mutta siitä voi tulla rasittava juttu jos siitä pitää mekastaa kaikkialla kaiken aikaa kaikille. Itse olen sen verran pirullinen että tekee mieli aina välillä tuoda esille että muihinkin uskoihin voi tulla kuin Jeesus-uskoon. Mutta senhän pitäisi olla jo kaikille itsestäänselvää? (Ei vaan tunnu olevan kun näitä kommentteja lukee. Aina valinta tuntuu olevan joko se että et usko kuolemanjälkeiseen elämään tai sitten olet Jeesus-uskossa. Mitäköhän maailman miljardit ei-kristityt ajattelisivat meidän yksisilmäisyydestämme?)- joku vaan
Olet siis ihminen joka uskoo kun moottorisahamurhaaja sanoo olevansa uskovainen ja vedät siitä omat johtopäätöksesi uskovaisista. Ei kai sinun tarvitse omien uskomustesi perusteella alentaa uskovaisia, miksi aina on niin? Miksi inkarnaattorit laittavat vaakakuppiinsa toiselle puolelle vastakohdaksi omille uskomuksilleen uskon Jumalaan (siis oikeaan Jumalaan eikä itse muokattuun versioon).
Olisihan kummallista jos joku kertoisi pitävänsä Aku Ankoista ja vastakohdaksi sille kertoisi miksi ei pidä uskovaisista.
Kun ensi kerralla puhut "uskostasi" niin kerro miksi se on parempaa kuin vaikkapa pilkkiminen. Ethän sinä kuitenkaan voi kumota sellaista asiaa kuin totuus koettaen alentaa sen arvoa.
Jos sinä seisot kallion päällä et voi verrata mäntyä ja sitä kalliota toisiinsa vaan esim. mäntyä ja koivua.
Erkanemme koko ajan totuudesta ja totuuden näkeminen hämärtyy. Ihan samalla tavalla kuin pallo tiputetaan lattialle niin aluksi kaikki selkeästi näkevät kuinka se pomppii. Kun pomput pienenee ja pienenee niin niiden erottaminen on jo vaikeampaa. Se joka näkee ja kuulee erottaa ne.
Ei ole enää isoa mustaa aluetta ja isoa valkoista aluetta vaan mustat ja valkoiset partikkelit ovat sekoittuneet toistensa lomiin. Ihmiset näkevät harmaata. Uskoon tullut ihminen näkee nämä pienet partikkelit ja kykenee erottamaan ne toisistaan. Kuka tahansa halutessaan kykenee samaan. Kuka tahansa. - Qadesha
joku vaan kirjoitti:
Olet siis ihminen joka uskoo kun moottorisahamurhaaja sanoo olevansa uskovainen ja vedät siitä omat johtopäätöksesi uskovaisista. Ei kai sinun tarvitse omien uskomustesi perusteella alentaa uskovaisia, miksi aina on niin? Miksi inkarnaattorit laittavat vaakakuppiinsa toiselle puolelle vastakohdaksi omille uskomuksilleen uskon Jumalaan (siis oikeaan Jumalaan eikä itse muokattuun versioon).
Olisihan kummallista jos joku kertoisi pitävänsä Aku Ankoista ja vastakohdaksi sille kertoisi miksi ei pidä uskovaisista.
Kun ensi kerralla puhut "uskostasi" niin kerro miksi se on parempaa kuin vaikkapa pilkkiminen. Ethän sinä kuitenkaan voi kumota sellaista asiaa kuin totuus koettaen alentaa sen arvoa.
Jos sinä seisot kallion päällä et voi verrata mäntyä ja sitä kalliota toisiinsa vaan esim. mäntyä ja koivua.
Erkanemme koko ajan totuudesta ja totuuden näkeminen hämärtyy. Ihan samalla tavalla kuin pallo tiputetaan lattialle niin aluksi kaikki selkeästi näkevät kuinka se pomppii. Kun pomput pienenee ja pienenee niin niiden erottaminen on jo vaikeampaa. Se joka näkee ja kuulee erottaa ne.
Ei ole enää isoa mustaa aluetta ja isoa valkoista aluetta vaan mustat ja valkoiset partikkelit ovat sekoittuneet toistensa lomiin. Ihmiset näkevät harmaata. Uskoon tullut ihminen näkee nämä pienet partikkelit ja kykenee erottamaan ne toisistaan. Kuka tahansa halutessaan kykenee samaan. Kuka tahansa.Vedäthän sinäkin omat johtopäätöksesi karmaan ja reinkarnaatioon uskovista, ja aika suoraan tunnut sanovan että johtopäätöksesi on että me jotka emme usko kuten te virallisen termin "uskovainen" itsellenne saaneet automaattisesti valehtelemme. Muuten et sanoisi
>Kun ensi kerralla puhut "uskostasi" niin kerro miksi se on parempaa kuin vaikkapa pilkkiminen. Ethän sinä kuitenkaan voi kumota sellaista asiaa kuin totuus koettaen alentaa sen arvoa.
Sanooko kukaan teille k-uskovaisille ikinä päin näköä että te valehtelette? Mitä luulet, miltä se tuntuisi? En nyt muista olitko se sinä tuolla toisessa ketjussa kun korosti tunteiden merkitystä, juttu meni jotenkin niin että pitää tulla voimakkaita tunteita että on oikeasti uskossa vai miten sen nyt meni.
Voin vakuuttaa että minulle tuli ERITTÄIN voimakkaita tunteita kun koin sen kokemuksen jossa tiesin seisovani jossakin (toisaalla ja toisessa ajassa) ja katselevani kuinka minulle konsanaan koskaan minään aikoina missään rakkainta mahdollista ihmistä poltetaan elävältä roviolla. Ja vain sen takia että se silloinen uskonvouhotus sanoi niin että pitää uskoa kuten kirkko opettaa tai sinua pitää vihattaman niin että sinusta ei saa lopulta jäädä jäljelle kuin kasa tuhkaa ja mustuneet luut.
Ei tuollainen fanaattisuus ikinä miksikään muutu; fanaattisuus on se mikä säilyy melkein maailman loppuun asti ja se on ihan sama mikä usko tai uskonto kulloinkin on kyseessä. Pidän varsin todennäköisenä että ennen kyseistä munkin elämääni saatoin olla himobuddhalainen sitäkin aikaisemmassa elämässä, ja kiusasin lähelle sattuvia ihmisiä vahtaamalla heitä että osaavatko nyt varmasti olla mahdollisimman oikeaoppisia.
Parantaakseni tapani minun pitäisi tässä nykyisessä elämässä tietenkin jättää ihmisille oikeus uskoa miten itsekukin haluaa, ja harjoittaa uskontoaan miten parhaaksi näkevät. Poislukien tietenkin ihmis- ja eläinrääkkäys, sellaiset eivät kuulu mihinkään uskonharjoittamisen vapauteen! TÄMÄN takia yritän aina välillä olla kohtelias, suvaitsevainen ja pitkämielinen k-uskontoakin kohtaan, vaikka kokemukseni vuoksi olen kieltämättä aika nuiva sitä suuntausta kohtaan.
Mutta onhan noita kaikenlaisia kristillisiä alalajikkeita, ja Luojan kiitos länsimaissa ei enää alennuta vihaamaan ihmisiä siihen pisteeseen asti että heidät pitää tappaa - ainakaan uskon/uskonnon nimissä. Jotain kehitystä siis tapahtuu. Mutta jos ajatellaan uskovaisen itsensä kannalta, niin emme me tosiaankaan voi väittää etteikö esmes 1600-luvulla ihmisiä vääräuskoisina roviolla polttanut ihminen olisi saattanut kokea olevansa hyvinkin hurskas ja uskossaan vahva. Eli uskon määrä ja vimma sinänsä ei tee sitä että ihminen tekisi oikeamielisiä tekoja.
Jeesus ei ole koskaan missään käskenyt vihata ja tappaa ketään. Toki UT:ssa on vaikeita kohtia jossa sanotaan että tulee riitaa isän ja pojan välille jne. mutta missään Jeesus ei käske että menkää ja tappakaa kaikki oman uskonne tieltä pois.
Ei sinunkaan ivallisuutesi minun uskoani kohtaan sitä miksikään muuta että kumminkin uskon kuten uskon. Tiedän että kun alan puhua menneistä elämistä skeptikot sivuuttavat jutut hulluutena ja uskovaiset saattavat väittää valehtelijaksi tai Saatanan omaksi, mutta aivan kuten jossain vaiheessa kristityitäkin vainottiin, niin kaiketi tämänkin uskon harjoittajia vainotaan, tosiaankin LUOJAN kiitos hienovaraisemmin kuin tunkemalla roviolle. Jos se jää vain ivan, pilkan ja ilkeilyn tasolle niin hyvä niin. Ainahan sitä tietenkin voi nostaa helmansa ja häipyä, mutta mietityttää että kuinka moni näilläkin palstoilla seikkaileva ihminen kainostelee oman uskonsa kanssa ja epäröi olla rohkeasti sitä mitä on, kun säikkyy Jeesusta jumaloivien tunnetiloja.
Ei tunteen palo sinänsä kyllä minun mielestäni mitään siitä kerro että oikealla tiellä ollaan. Ihmiset pystyvät rakastumaan ihan mihin vain. Jeesukseen on varmaan helppo rakastua kun hän ei ikinä petä, jätä jne. kun ei ole ikinä ollut fyysisesti alunperin läsnäkään. Ehkä se rakkaus on vähän samantapaista kuin esim. filmitähtiin kohdistuva. Turvallisen etäistä. Tässä mielessä oma tunteeni ja rakkauteni sellaista olentoa kohtaan jota kukaan ei voi nähdä (en edes minäkään) ei mitenkään eroa teidän Jeesus-fanittajien rakkaudesta, joten yritän siis mieltää että periaatteessa olemme IHAN SAMALLA VIIVALLA ja ulkopuolinen voi pitää meitä tasan yhtä kajahtaneina. Ei se mitään. Uskotaan vaan jos uskotuttaa. :) - vänkis
Qadesha kirjoitti:
Vedäthän sinäkin omat johtopäätöksesi karmaan ja reinkarnaatioon uskovista, ja aika suoraan tunnut sanovan että johtopäätöksesi on että me jotka emme usko kuten te virallisen termin "uskovainen" itsellenne saaneet automaattisesti valehtelemme. Muuten et sanoisi
>Kun ensi kerralla puhut "uskostasi" niin kerro miksi se on parempaa kuin vaikkapa pilkkiminen. Ethän sinä kuitenkaan voi kumota sellaista asiaa kuin totuus koettaen alentaa sen arvoa.
Sanooko kukaan teille k-uskovaisille ikinä päin näköä että te valehtelette? Mitä luulet, miltä se tuntuisi? En nyt muista olitko se sinä tuolla toisessa ketjussa kun korosti tunteiden merkitystä, juttu meni jotenkin niin että pitää tulla voimakkaita tunteita että on oikeasti uskossa vai miten sen nyt meni.
Voin vakuuttaa että minulle tuli ERITTÄIN voimakkaita tunteita kun koin sen kokemuksen jossa tiesin seisovani jossakin (toisaalla ja toisessa ajassa) ja katselevani kuinka minulle konsanaan koskaan minään aikoina missään rakkainta mahdollista ihmistä poltetaan elävältä roviolla. Ja vain sen takia että se silloinen uskonvouhotus sanoi niin että pitää uskoa kuten kirkko opettaa tai sinua pitää vihattaman niin että sinusta ei saa lopulta jäädä jäljelle kuin kasa tuhkaa ja mustuneet luut.
Ei tuollainen fanaattisuus ikinä miksikään muutu; fanaattisuus on se mikä säilyy melkein maailman loppuun asti ja se on ihan sama mikä usko tai uskonto kulloinkin on kyseessä. Pidän varsin todennäköisenä että ennen kyseistä munkin elämääni saatoin olla himobuddhalainen sitäkin aikaisemmassa elämässä, ja kiusasin lähelle sattuvia ihmisiä vahtaamalla heitä että osaavatko nyt varmasti olla mahdollisimman oikeaoppisia.
Parantaakseni tapani minun pitäisi tässä nykyisessä elämässä tietenkin jättää ihmisille oikeus uskoa miten itsekukin haluaa, ja harjoittaa uskontoaan miten parhaaksi näkevät. Poislukien tietenkin ihmis- ja eläinrääkkäys, sellaiset eivät kuulu mihinkään uskonharjoittamisen vapauteen! TÄMÄN takia yritän aina välillä olla kohtelias, suvaitsevainen ja pitkämielinen k-uskontoakin kohtaan, vaikka kokemukseni vuoksi olen kieltämättä aika nuiva sitä suuntausta kohtaan.
Mutta onhan noita kaikenlaisia kristillisiä alalajikkeita, ja Luojan kiitos länsimaissa ei enää alennuta vihaamaan ihmisiä siihen pisteeseen asti että heidät pitää tappaa - ainakaan uskon/uskonnon nimissä. Jotain kehitystä siis tapahtuu. Mutta jos ajatellaan uskovaisen itsensä kannalta, niin emme me tosiaankaan voi väittää etteikö esmes 1600-luvulla ihmisiä vääräuskoisina roviolla polttanut ihminen olisi saattanut kokea olevansa hyvinkin hurskas ja uskossaan vahva. Eli uskon määrä ja vimma sinänsä ei tee sitä että ihminen tekisi oikeamielisiä tekoja.
Jeesus ei ole koskaan missään käskenyt vihata ja tappaa ketään. Toki UT:ssa on vaikeita kohtia jossa sanotaan että tulee riitaa isän ja pojan välille jne. mutta missään Jeesus ei käske että menkää ja tappakaa kaikki oman uskonne tieltä pois.
Ei sinunkaan ivallisuutesi minun uskoani kohtaan sitä miksikään muuta että kumminkin uskon kuten uskon. Tiedän että kun alan puhua menneistä elämistä skeptikot sivuuttavat jutut hulluutena ja uskovaiset saattavat väittää valehtelijaksi tai Saatanan omaksi, mutta aivan kuten jossain vaiheessa kristityitäkin vainottiin, niin kaiketi tämänkin uskon harjoittajia vainotaan, tosiaankin LUOJAN kiitos hienovaraisemmin kuin tunkemalla roviolle. Jos se jää vain ivan, pilkan ja ilkeilyn tasolle niin hyvä niin. Ainahan sitä tietenkin voi nostaa helmansa ja häipyä, mutta mietityttää että kuinka moni näilläkin palstoilla seikkaileva ihminen kainostelee oman uskonsa kanssa ja epäröi olla rohkeasti sitä mitä on, kun säikkyy Jeesusta jumaloivien tunnetiloja.
Ei tunteen palo sinänsä kyllä minun mielestäni mitään siitä kerro että oikealla tiellä ollaan. Ihmiset pystyvät rakastumaan ihan mihin vain. Jeesukseen on varmaan helppo rakastua kun hän ei ikinä petä, jätä jne. kun ei ole ikinä ollut fyysisesti alunperin läsnäkään. Ehkä se rakkaus on vähän samantapaista kuin esim. filmitähtiin kohdistuva. Turvallisen etäistä. Tässä mielessä oma tunteeni ja rakkauteni sellaista olentoa kohtaan jota kukaan ei voi nähdä (en edes minäkään) ei mitenkään eroa teidän Jeesus-fanittajien rakkaudesta, joten yritän siis mieltää että periaatteessa olemme IHAN SAMALLA VIIVALLA ja ulkopuolinen voi pitää meitä tasan yhtä kajahtaneina. Ei se mitään. Uskotaan vaan jos uskotuttaa. :)Onkin vähän turruttavaa kun jonkin hienon keskustelun väliin tunkee joku uskova selittämään juttujaan.
Vähän sama kun norsu syöksyis lamppukauppaan...
Toisaalta ajateltuna, olemmehan mekin tavallaan kohtalontovereita näiden uskovien kanssa. Myös meille nauretaan ja meitä pilkataan, jos alamme levittää omaa "ilosanomaamme" materialistisemmin ajatteleville ihmisille. Parempi siis olla ihan vaan hissuksiin. Tämä maailma ei ainakaan vielä ymmärrä meitä. Odotellaan siis vaan aikoja parempia...
Ja onhan uskoviakin niin monen sorttisia. Fanaattisia ja vähemmän fanaattisia. Tämä netti tietenkin kerää niitä fanaattisempiakin tapauksia kuin öinen valo yökköjä. Täällä jokainen voi koettaa olla "pikku profeetta". Ja nuori ihminen on usein vielä se kaikkein fanaattisin otus maan päällä. Haluaa käännyttää kaikki uskoonsa. On se niin mahtava ja paras juttu koko maailmassa!
Meikäläinenkin on joskus ollut hetken aikaa fanaattinen jostain, mutta onneksi se ei ole jäänyt krooniseksi tilaksi.
Moni vanhetessaan kuitenkin alkaa ymmärtää, että on monia muitakin juttuja kuin vain se oma juttu. Ja se on suuri rikkaus, paitsi silloin kun se johtaa tuohon mainitsemaasi eläin- tai ihmisrääkkäykseen. - Qadesha
vänkis kirjoitti:
Onkin vähän turruttavaa kun jonkin hienon keskustelun väliin tunkee joku uskova selittämään juttujaan.
Vähän sama kun norsu syöksyis lamppukauppaan...
Toisaalta ajateltuna, olemmehan mekin tavallaan kohtalontovereita näiden uskovien kanssa. Myös meille nauretaan ja meitä pilkataan, jos alamme levittää omaa "ilosanomaamme" materialistisemmin ajatteleville ihmisille. Parempi siis olla ihan vaan hissuksiin. Tämä maailma ei ainakaan vielä ymmärrä meitä. Odotellaan siis vaan aikoja parempia...
Ja onhan uskoviakin niin monen sorttisia. Fanaattisia ja vähemmän fanaattisia. Tämä netti tietenkin kerää niitä fanaattisempiakin tapauksia kuin öinen valo yökköjä. Täällä jokainen voi koettaa olla "pikku profeetta". Ja nuori ihminen on usein vielä se kaikkein fanaattisin otus maan päällä. Haluaa käännyttää kaikki uskoonsa. On se niin mahtava ja paras juttu koko maailmassa!
Meikäläinenkin on joskus ollut hetken aikaa fanaattinen jostain, mutta onneksi se ei ole jäänyt krooniseksi tilaksi.
Moni vanhetessaan kuitenkin alkaa ymmärtää, että on monia muitakin juttuja kuin vain se oma juttu. Ja se on suuri rikkaus, paitsi silloin kun se johtaa tuohon mainitsemaasi eläin- tai ihmisrääkkäykseen.Tässä "meidän uskossa" on se kiva puoli että ei sitä oikeastaan sen kummemmin tarvitse kenellekään julistaa tai tuputtaa varsinkaan, koska jos ei usko reinkarnaatioon tai karmaan, niin ei siitä kukaan mitenkään tilille vedä ja tule rankaisemaan. Yhtälaillahan sitä voisi olla uskomatta vaikka siihen että Maa kiertää Aurinkoa ja se kiertää kumminkin. Ei se pahemmin ihmisen uskosta ole kiinni. Eli jos me aletaan röyhkeiksi ja sanotaan suoraan että reinkarnaatio on totta ja karma rules okei, niin jos ei sitä joku usko niin olkoon uskomatta. Ei pahemmin maailmoja kaada.
Sensijaan ns. aavikkouskontojen suhteen (juutalaisuus, k-uskonto, islam) suhteen tilanne tuntuu olevan toinen. Ehkä juutalaiset (poislukien Israelin asukit) suhtautuvat jo rennommin uskontoonsa koska se on jo vanha ja viisastunut versio ihmisten eri uskoista, mutta nuoremmat k-uskonto ja islam joissakin ihmisissä ilmenevät siten että tehdään ihan kuin kaikkensa että lähimmäisillä olisi mahdollisimman paha olla, ja tämä vain niiden ihan omien pelkojen vuoksi. Muslimi pelkää että koko maailma on menossa vituralleen jos naisesta näkyy hiukset, sääret tai käsivarret; k-uskovainen pelkää sitten jotain muuta jos joku ei osoittaudu otolliseksi kohteeksi juuri hänen lähetystyölleen.
Sen vuoksi uskonnoista saakin helposti vastenmielisen kuvan, kun ne ovat niitä pelkoja täynnään - tahtoo siis sanoa että on paljon uskovaisia jotka pelkäävät kuka mitäkin. Helposti aina vaikuttaa siltä että buddhalaisuus on paljon elettömämpi versio uskonnoista, ei ole sellaista kauheaa painostusta muita ihmisiä kohtaan, eikä pelotella sillä, tällä ja tuolla. Maallikkobuddhalaiset tosin vaikuttavat kovin materialistisilta, mutta saman vaikutelman saa kyllä ihan aavikkouskontojenkin harjoittajista. Taitaa se maallinen hyvä kiinnostaa suuria massoja aina eniten. Se taas joka on uskossaan (oli uskonto mikä hyvänsä) löytänyt sisäisen mielenrauhan, hän ei mekasta turuilla ja toreilla painostaen muita, mutta ei häntä se materiakaan niin kiinnosta.
En ole itse vielä sillä asteella, mutta onhan noita ihmisiä jo sillä tasolla. Täällä keskustelufoorumilla vain helposti tulee tippa silmään että ovatko kaikki ihmiset pelkkiä kiukuttelijoita, koska ne rauhalliset tyypit eivät todellakaan tule tänne. Paitsi sinä, mutta sinutkin tuntuvat uskovaiset ymmärtävän (tahallaan?) kokoajan väärin. Kun luen silloin tällöin (en kokoajan!) vastauksia joita olet saanut uskovaisilta, tuntuu ihan kuin he puhuisivat jollekulle toiselle ihmiselle, eivät sinulle. Eli en tunnista sitä ihmistä kenestä he puhuvat ja kenelle he puhuvat.
Jos enemmän innostuisin täällä taas pajattamaan en tiedä kävisikö itsenikin kohdalla samoin.
Täytyy siis yrittää muistaa ettei itse ainakaan maalaile piruja seinille vaikka olisikin toisinaan hankaliin ihmisiin törmännyt. En minä siis todellakaan automaattisesti kuvittele että "uskikset väijyy puskissa aikoen kiduttaa viattomia"... xD Se on vaan se muutamasta elämästä jäänyt fiilis aika vahva ja suhtaudun epäluuloisesti kaikkiin jotka heittäytyvät kovin fanaattisiksi. Mutta kun jo etukäteen odottaa ihmisistä jotain tiettyä, niin se helposti saa vahvistuksen, eli ihmiset osoittautuvat juuri sellaisiksi kuin odottikin. Ehkä minäkin paatunut reinkarnationisti olen jonkun mielestä juuri tyypillinen kamala New Age -ihminen joka täällä vikittelee viattomia ja käännyttää sen minkä ehtii (pelkillä omilla kokemuksillaanko???) Mene tiedä.
Uskonasioista on ihan hemmetin vaikeaa puhua ilman että tulee tunteet mukaan. Siksihän koko ihmiskuntakin on siinä jamassa kuin on. Sen verran nyyeitsaria minusta kumminkin löytyy että toivon ainakin, jos en jaksa uskoa, että tämä tästä vielä muuttuu tämä nykytyyli. Ei maailma voi ikuisesti pyöriä uskontojen pillin mukaan, johan tässä jo pikkuhiljaa väkisinkin sielut vanhenevat (rupsahtavat...?) ja luulisi että näihin touhuihin jo kyllästytään kokonaan. En jaksa uskoa että uskoista tappelu olisi ollut erikoisemmin muodissa esmes joskus 3000 eaa, se on vaan ollut nämä 2000 viimeisintä vuotta kun on kuulema tämä Kalojen aika ja uskonasiat ovat olennainen juttu Kalojen ajalla. Kyllä tällaista aurinko-Kalaa kuin minä ottaa päähän että eikö kaluudesta muka muuta irti saa...! Kollektiivinen tietoisuus kun on se varsinainen keskiö kun Kaloista on kyse, niin onhan näitä uskontojen lisäksi muitakin juttuja kuten psykologia (Freud, Jung) joissa kollektiiviset voimat pauhaavat. Vesimiehen aikana pitäisikin sitten siirtyä älyllisempien askareitten piiriin, jos merkin piirteitä yhtään tuleviin 2000 v ollenkaan leimautuu.
Jos nuo ajat nyt sitten pitävät paikkansa. Jos ei niin ei väkisin. Mutta jos tänne takaisin vielä tulen (sanoisin että KUN) niin haluaisin nähdä jo muuta touhua kuin uskontojen mellastuksen. - vänkis
Qadesha kirjoitti:
Tässä "meidän uskossa" on se kiva puoli että ei sitä oikeastaan sen kummemmin tarvitse kenellekään julistaa tai tuputtaa varsinkaan, koska jos ei usko reinkarnaatioon tai karmaan, niin ei siitä kukaan mitenkään tilille vedä ja tule rankaisemaan. Yhtälaillahan sitä voisi olla uskomatta vaikka siihen että Maa kiertää Aurinkoa ja se kiertää kumminkin. Ei se pahemmin ihmisen uskosta ole kiinni. Eli jos me aletaan röyhkeiksi ja sanotaan suoraan että reinkarnaatio on totta ja karma rules okei, niin jos ei sitä joku usko niin olkoon uskomatta. Ei pahemmin maailmoja kaada.
Sensijaan ns. aavikkouskontojen suhteen (juutalaisuus, k-uskonto, islam) suhteen tilanne tuntuu olevan toinen. Ehkä juutalaiset (poislukien Israelin asukit) suhtautuvat jo rennommin uskontoonsa koska se on jo vanha ja viisastunut versio ihmisten eri uskoista, mutta nuoremmat k-uskonto ja islam joissakin ihmisissä ilmenevät siten että tehdään ihan kuin kaikkensa että lähimmäisillä olisi mahdollisimman paha olla, ja tämä vain niiden ihan omien pelkojen vuoksi. Muslimi pelkää että koko maailma on menossa vituralleen jos naisesta näkyy hiukset, sääret tai käsivarret; k-uskovainen pelkää sitten jotain muuta jos joku ei osoittaudu otolliseksi kohteeksi juuri hänen lähetystyölleen.
Sen vuoksi uskonnoista saakin helposti vastenmielisen kuvan, kun ne ovat niitä pelkoja täynnään - tahtoo siis sanoa että on paljon uskovaisia jotka pelkäävät kuka mitäkin. Helposti aina vaikuttaa siltä että buddhalaisuus on paljon elettömämpi versio uskonnoista, ei ole sellaista kauheaa painostusta muita ihmisiä kohtaan, eikä pelotella sillä, tällä ja tuolla. Maallikkobuddhalaiset tosin vaikuttavat kovin materialistisilta, mutta saman vaikutelman saa kyllä ihan aavikkouskontojenkin harjoittajista. Taitaa se maallinen hyvä kiinnostaa suuria massoja aina eniten. Se taas joka on uskossaan (oli uskonto mikä hyvänsä) löytänyt sisäisen mielenrauhan, hän ei mekasta turuilla ja toreilla painostaen muita, mutta ei häntä se materiakaan niin kiinnosta.
En ole itse vielä sillä asteella, mutta onhan noita ihmisiä jo sillä tasolla. Täällä keskustelufoorumilla vain helposti tulee tippa silmään että ovatko kaikki ihmiset pelkkiä kiukuttelijoita, koska ne rauhalliset tyypit eivät todellakaan tule tänne. Paitsi sinä, mutta sinutkin tuntuvat uskovaiset ymmärtävän (tahallaan?) kokoajan väärin. Kun luen silloin tällöin (en kokoajan!) vastauksia joita olet saanut uskovaisilta, tuntuu ihan kuin he puhuisivat jollekulle toiselle ihmiselle, eivät sinulle. Eli en tunnista sitä ihmistä kenestä he puhuvat ja kenelle he puhuvat.
Jos enemmän innostuisin täällä taas pajattamaan en tiedä kävisikö itsenikin kohdalla samoin.
Täytyy siis yrittää muistaa ettei itse ainakaan maalaile piruja seinille vaikka olisikin toisinaan hankaliin ihmisiin törmännyt. En minä siis todellakaan automaattisesti kuvittele että "uskikset väijyy puskissa aikoen kiduttaa viattomia"... xD Se on vaan se muutamasta elämästä jäänyt fiilis aika vahva ja suhtaudun epäluuloisesti kaikkiin jotka heittäytyvät kovin fanaattisiksi. Mutta kun jo etukäteen odottaa ihmisistä jotain tiettyä, niin se helposti saa vahvistuksen, eli ihmiset osoittautuvat juuri sellaisiksi kuin odottikin. Ehkä minäkin paatunut reinkarnationisti olen jonkun mielestä juuri tyypillinen kamala New Age -ihminen joka täällä vikittelee viattomia ja käännyttää sen minkä ehtii (pelkillä omilla kokemuksillaanko???) Mene tiedä.
Uskonasioista on ihan hemmetin vaikeaa puhua ilman että tulee tunteet mukaan. Siksihän koko ihmiskuntakin on siinä jamassa kuin on. Sen verran nyyeitsaria minusta kumminkin löytyy että toivon ainakin, jos en jaksa uskoa, että tämä tästä vielä muuttuu tämä nykytyyli. Ei maailma voi ikuisesti pyöriä uskontojen pillin mukaan, johan tässä jo pikkuhiljaa väkisinkin sielut vanhenevat (rupsahtavat...?) ja luulisi että näihin touhuihin jo kyllästytään kokonaan. En jaksa uskoa että uskoista tappelu olisi ollut erikoisemmin muodissa esmes joskus 3000 eaa, se on vaan ollut nämä 2000 viimeisintä vuotta kun on kuulema tämä Kalojen aika ja uskonasiat ovat olennainen juttu Kalojen ajalla. Kyllä tällaista aurinko-Kalaa kuin minä ottaa päähän että eikö kaluudesta muka muuta irti saa...! Kollektiivinen tietoisuus kun on se varsinainen keskiö kun Kaloista on kyse, niin onhan näitä uskontojen lisäksi muitakin juttuja kuten psykologia (Freud, Jung) joissa kollektiiviset voimat pauhaavat. Vesimiehen aikana pitäisikin sitten siirtyä älyllisempien askareitten piiriin, jos merkin piirteitä yhtään tuleviin 2000 v ollenkaan leimautuu.
Jos nuo ajat nyt sitten pitävät paikkansa. Jos ei niin ei väkisin. Mutta jos tänne takaisin vielä tulen (sanoisin että KUN) niin haluaisin nähdä jo muuta touhua kuin uskontojen mellastuksen.Usko karmaan eli siihen, että jokainen tekomme palaa aina ennemmin tai myöhemmin lopulta itseemme tuntuu olevan joillekin vaikea pala. Järkevä ja viisas ihminen kyllä ihan varmasti myöntää, että siinä on järkeä ja paljon. Ihmisen uskonnollinen vakaumus voi vaan välillä sumentaa järjen valoa. Siihen pitää vaan suhtautua ymmärryksellä. Ja se joka on sisäistänyt karman, ei enää voi tehdä tekoja miettimättä niiden seurauksia.
Ihminen tosin usein tekee asioita liikoja miettiämättä. Se kai kuuluu siihen "sielunikään"? Mitä nuorempi sielu, sitä vähemmän sitä miettii mitä on oikein tekemässä.
Onhan tää "meidän uskomme" siis oikeastaan aika fatalistinen juttu. Turha sitä on mennä opettamaan nuorempiaan ja heristelemään heille sormeaan. Niiden on vain mentävä ja koettava kaikki se ihan itse. Voimme vain korkeintaan todeta, että kokemuksesta tiedämme sen, että se mitä tulet tekemään on väärin, ja tulet siitä vielä kärsimään.
Jeesuskin pyysi Jumalaa ristillä roikkuessaan antamaan ihmisille anteeksi, koska nämä eivät tienneet mitä olivat tekemässä. Meidän kaikkien pitääkin tehdä se ihan sama juttu toisilleme.
Eikä meidän tarvitse olla toisistamme huolissamme, koska kaikki tulevat oppimaan kokemuksen kautta ihan samat asiat ja viisaudet. Itse olen sellainen ihminen, joka laskee leikkiä näistä asioista. En yritä liikaa holhota ja varoitella ketään. Olen huomannut, että leppoisa huumori ja leikinlasku on kaikkein tehokkain tapa "ohjata" ihmisiä.
Enkä mä välitä siitä, että joku uskovakin kertoo mulle täällä netissä millainen ihminen oikein olen? Oikeastaanhan se on vaan hyvä, että joku esittää kritiikkiä. Sehän vaan auttaa viisasta tulemaan vieläkin viisaammaksi ja tätä ihmistä pitäisi oikeastaan vain silloin kiittää kauniisti. Suosittelenkin tätä lähestymistapaa erittäin lämpimästi! Aina kun joku arvostelee teitä , niin hymyilkää ja kiittäkää häntä, sillä niin tekevät viisaat! Yleensä tämä ihminen hämmentyy ja joutuu miettimään uudelleen sanomisiaan. Ja oikein hyvällä tuurilla hänestäkin tulee hieman viisaampi ihminen.
Sulla on kyllä aina ollut sana hallussa. Juttusi ovat kepeää luettavaa raskaudestaan huolimatta. Pohdintasi on terävää ja huumorin sävyttämää. Välillä käyttämäsi ilmaisut tuovatkin mieleeni isosiäni. Se oli sellanen erämies ja automekaanikko, joka myös maalas tauluja, leipoi kakkuja ja hoiti kasveja. Selvästi siis jo vanhempi sielu.
Voipi olla, että ajat on muuttumassa parempaan? Jos tulis joku uus maailman laajuinen "herätys"? Tulis uus Jeesuksen kaltainen tapaus? Ilmeisesti tarvitaan aina joku poikkeuksellinen juttu, jota ihmiset alkaa fanittamaan? Fanittamaan niin kovasti, että unohtavat ainakin hetkeksi kaiken pahan tekemisen. Oishan se jännä miten tämä tieteen aikakausi suhtautuisi tällaiseen "messiaaseen". Täällä ei ihan mikä tahansa huijari pysty enää operoimaan ja väittämään vaikka mitä. Kaikki voidaan asettaa suurennuslasin alle ja päivän valoon. Mä uskoisin, että jos tänä aikanamme ei uutta Jeesuksen kaltaista sielua maan päälle inkarnaoidu, niin ei sitten koskaan!
Elämmekin erittäin jänniä aikoja! ;) - Qadesha
vänkis kirjoitti:
Usko karmaan eli siihen, että jokainen tekomme palaa aina ennemmin tai myöhemmin lopulta itseemme tuntuu olevan joillekin vaikea pala. Järkevä ja viisas ihminen kyllä ihan varmasti myöntää, että siinä on järkeä ja paljon. Ihmisen uskonnollinen vakaumus voi vaan välillä sumentaa järjen valoa. Siihen pitää vaan suhtautua ymmärryksellä. Ja se joka on sisäistänyt karman, ei enää voi tehdä tekoja miettimättä niiden seurauksia.
Ihminen tosin usein tekee asioita liikoja miettiämättä. Se kai kuuluu siihen "sielunikään"? Mitä nuorempi sielu, sitä vähemmän sitä miettii mitä on oikein tekemässä.
Onhan tää "meidän uskomme" siis oikeastaan aika fatalistinen juttu. Turha sitä on mennä opettamaan nuorempiaan ja heristelemään heille sormeaan. Niiden on vain mentävä ja koettava kaikki se ihan itse. Voimme vain korkeintaan todeta, että kokemuksesta tiedämme sen, että se mitä tulet tekemään on väärin, ja tulet siitä vielä kärsimään.
Jeesuskin pyysi Jumalaa ristillä roikkuessaan antamaan ihmisille anteeksi, koska nämä eivät tienneet mitä olivat tekemässä. Meidän kaikkien pitääkin tehdä se ihan sama juttu toisilleme.
Eikä meidän tarvitse olla toisistamme huolissamme, koska kaikki tulevat oppimaan kokemuksen kautta ihan samat asiat ja viisaudet. Itse olen sellainen ihminen, joka laskee leikkiä näistä asioista. En yritä liikaa holhota ja varoitella ketään. Olen huomannut, että leppoisa huumori ja leikinlasku on kaikkein tehokkain tapa "ohjata" ihmisiä.
Enkä mä välitä siitä, että joku uskovakin kertoo mulle täällä netissä millainen ihminen oikein olen? Oikeastaanhan se on vaan hyvä, että joku esittää kritiikkiä. Sehän vaan auttaa viisasta tulemaan vieläkin viisaammaksi ja tätä ihmistä pitäisi oikeastaan vain silloin kiittää kauniisti. Suosittelenkin tätä lähestymistapaa erittäin lämpimästi! Aina kun joku arvostelee teitä , niin hymyilkää ja kiittäkää häntä, sillä niin tekevät viisaat! Yleensä tämä ihminen hämmentyy ja joutuu miettimään uudelleen sanomisiaan. Ja oikein hyvällä tuurilla hänestäkin tulee hieman viisaampi ihminen.
Sulla on kyllä aina ollut sana hallussa. Juttusi ovat kepeää luettavaa raskaudestaan huolimatta. Pohdintasi on terävää ja huumorin sävyttämää. Välillä käyttämäsi ilmaisut tuovatkin mieleeni isosiäni. Se oli sellanen erämies ja automekaanikko, joka myös maalas tauluja, leipoi kakkuja ja hoiti kasveja. Selvästi siis jo vanhempi sielu.
Voipi olla, että ajat on muuttumassa parempaan? Jos tulis joku uus maailman laajuinen "herätys"? Tulis uus Jeesuksen kaltainen tapaus? Ilmeisesti tarvitaan aina joku poikkeuksellinen juttu, jota ihmiset alkaa fanittamaan? Fanittamaan niin kovasti, että unohtavat ainakin hetkeksi kaiken pahan tekemisen. Oishan se jännä miten tämä tieteen aikakausi suhtautuisi tällaiseen "messiaaseen". Täällä ei ihan mikä tahansa huijari pysty enää operoimaan ja väittämään vaikka mitä. Kaikki voidaan asettaa suurennuslasin alle ja päivän valoon. Mä uskoisin, että jos tänä aikanamme ei uutta Jeesuksen kaltaista sielua maan päälle inkarnaoidu, niin ei sitten koskaan!
Elämmekin erittäin jänniä aikoja! ;)Miun maun mukaan tietty ihmiset oppisivat jo järkeilemään asioita itse ja lopettaisivat kaikenlaisten johtajien perässä juoksentelun. Mutta kun katsoo ihmiskuntaa kokonaisuudessaan, niin aika naivihan sitä saa olla jos alkaa kuvittelemaan että nuo porukat kykenevät omin voimin ponnistamaan parempaan. Ehkä tarvitaan jonkinlaisia innostajia, yllyttäjiä, usuttajia; ehkä välillä vähän piiskaajiakin. Sen verran mustavalkoinen olen että vaadin johtajilta aina nuhteetonta luonnetta, mutta sekään ei kumminkaan taida olla oikein realistinen vaatimus. Ehkä sekin on jo askel parempaan että USA:lla on Obamansa, vaikka eihän tässä mitään erityisen loistokkaita juttuja ole vielä silläkään taholla tapahtunut. Mutta jos nyt edes se sairaudenhuoltouudistus...
Perusasioista se kumminkin lähtee. Ei ihminen ala miettiä kovin syntyjä syviä ja sitä että miten voin ihmisenä petrata jos vatsa rääkyy ruokaa ja taudit tuivertavat.
Ja sillä todellakaan niin väliä että uskovatko joukot oikein joukolla justiinsa vaikka reinkarnaatioon. Uskovathan ne Aasiassakin, eikä se ole mikään onnela. Uskokoon kukin mihin uskoo jos se antaa hänelle pohjaa ponnistaa parempaan ja olla lähimmäisilleen hyväksi eikä pahaksi!
Juu on nämä minun juttuni kyllä aika raskaita... Mutta tahaton ja välillä tahallinenkin huumori pitää jotensakin hapessa ettei vallan tikahdu taakkansa alle. Jos menneitä elämiäni ajattelen niin ei sieltä juuri kyllä naurua löydy (ehkä jotain satunnaista iloa), mutta kun tämä meneillään oleva elämä tuntuu olevan joku sulattelu- ja lepoelämä, niin jos tässä sitten tulee analysoitua kaikenlaista ja tarpeeksi vatkaa niin tuleehan sinne taikinaan ilmaakin. - vänkis
Qadesha kirjoitti:
Miun maun mukaan tietty ihmiset oppisivat jo järkeilemään asioita itse ja lopettaisivat kaikenlaisten johtajien perässä juoksentelun. Mutta kun katsoo ihmiskuntaa kokonaisuudessaan, niin aika naivihan sitä saa olla jos alkaa kuvittelemaan että nuo porukat kykenevät omin voimin ponnistamaan parempaan. Ehkä tarvitaan jonkinlaisia innostajia, yllyttäjiä, usuttajia; ehkä välillä vähän piiskaajiakin. Sen verran mustavalkoinen olen että vaadin johtajilta aina nuhteetonta luonnetta, mutta sekään ei kumminkaan taida olla oikein realistinen vaatimus. Ehkä sekin on jo askel parempaan että USA:lla on Obamansa, vaikka eihän tässä mitään erityisen loistokkaita juttuja ole vielä silläkään taholla tapahtunut. Mutta jos nyt edes se sairaudenhuoltouudistus...
Perusasioista se kumminkin lähtee. Ei ihminen ala miettiä kovin syntyjä syviä ja sitä että miten voin ihmisenä petrata jos vatsa rääkyy ruokaa ja taudit tuivertavat.
Ja sillä todellakaan niin väliä että uskovatko joukot oikein joukolla justiinsa vaikka reinkarnaatioon. Uskovathan ne Aasiassakin, eikä se ole mikään onnela. Uskokoon kukin mihin uskoo jos se antaa hänelle pohjaa ponnistaa parempaan ja olla lähimmäisilleen hyväksi eikä pahaksi!
Juu on nämä minun juttuni kyllä aika raskaita... Mutta tahaton ja välillä tahallinenkin huumori pitää jotensakin hapessa ettei vallan tikahdu taakkansa alle. Jos menneitä elämiäni ajattelen niin ei sieltä juuri kyllä naurua löydy (ehkä jotain satunnaista iloa), mutta kun tämä meneillään oleva elämä tuntuu olevan joku sulattelu- ja lepoelämä, niin jos tässä sitten tulee analysoitua kaikenlaista ja tarpeeksi vatkaa niin tuleehan sinne taikinaan ilmaakin.Mun on välillä vähän vaikeeta ymmärtää miksi ihmiset haluaa olla niin lammasmaisia ja mennä massan mukana?
Se tosin taitaa johtua siitä, että olen "synnynnäinen johtaja"? Horoskoopissakin olen tietenkin leijona. Ja etunimenikin tarkoittaa "sodan jumalaa". Lapsena leikeissäkin musta tehtiin usein se joka johti muita.
Pakkohan tässä on tuntea itsensä johtajaksi! ;)
Joskus jossain väitettiin, että jotkut sielut "sinkoutuvat alkulähteestään" ensimmäisinä ja se tekee niistä johtajia. Tai jotain sinne päin. Se olisi siis sielullinen ominaisuus.
Toisaalta taas ihmiset pelkäävät vastuun ottamista mikä saa heidät piiloutumaan johtajansa taakse. Sitten tätä yhtä sieluparkaa syytetään kaikesta pahasta, jonka on kuitenkin tehnyt koko kollektiivinen joukko ihmisiä.
On olemassa se hassu kysely, jossa ihmisiltä kysytään haluaako ne samaan selliin pedofiilin, juopon naistenhakkaajan kanssa, vaiko raittiin kasvkissyöjän kanssa? Ensin mainittu on joku ihailtu pressa ja jälkimmäinen on taas Hitler. Kumman kanssa sinä menisti samaan selliin?
Kaikki on niin suhteellista.
Ja kun mulla on vähän sama tausta kuin Hitlerilläkin (=soturisielu ja johtaja) niin tulee aika paljon funtsattua sitä mitä pahaa meikäläinenkin on ed. elämissään oikein tehnyt? Tunnistan kyllä Hitlerin itsessäni. Se ei ole kovinkaan mukava tunne. Luulisin, että jokainen sielu, jolla on sielullinen johtamiskyky tulee käymään aika rankan koulun läpi. Se kyllä pistää miettimään kaikenlaista. Asiat pitääkin hoitaa ens kerralla paljon paremmin. Toivon tosiaankin, että kaikki isompi sekoilu olis jo meikäläisenkin kohdalla sekoiltu. Mielummin entinen Hitler kuin tuleva Hitler! ;)
Enkä mä edes usko siihen, että nämä "superpahikset" joutuis kokemaan paljon enemmän karmaakaan. Diktaattori voikin todeta, että "minähän vain tein mitä tehdä annettiin!"
Aasiassakin taitaa olla käynyt niin, että reinkarnaatiosta on tehty vallankäytön väline. Siis ihan sama kuin miten k-uskonkin kanssa kävi keskiajalla. Myös reinkarnaaiota voidaan käyttää väärin ja perustella sillä muiden ihmisten kiusaamista. Köyhä ja sairas on tietenkin ollut paha ihminen edellisessä elämässään ja nyt sitä saakin potkia jos vaan huvittaa! Aattelis jos moinen toiminta leviäis tänne länsimaihin? Paljon parempi vaan, että täällä fanitetaan Jesseä! Elämä on joillakin jo muutenkin pelkkää halveksuntaa ja päähän potkimista, ilman että uskottaisiin siihen, että tämä ihminen oli paha ihminen ed. elämässään ja ansaitsee sen kohtelunsa! :/
Kyllä karma hoitaa aina tavalla tai toisella! Siitä meidän ei tarvitse mitenkään erikseen huolehtia. Ei sen enempää kuin mitä meidän tarvitsee huolehtia painovoimastakaan.
Mutta meillähän on täällä lännessä paljon modernimpi käsitys näistä asioista. Mehän olemme täällä maan päällä vaan koulussa! Eikä siihen ajatteluun sisälly todellakaan mikään kastijaottelu. Sielumme ovat täysin tasavertaisia toisiinsa verrattuna. Toki täällä maan päällä toiset ovat viisaampia kuin toiset. Mutta sekin on vain illuusio. Kiva illuusio siinä mielessä, että se mahdollistaa kaiken oppimisen ja tekee ihmiselämän mielekkääksi kokemusrikkaudeksi. Kun on jokin maali minkä vuoksi ponnistella, niin se auttaa tekemään elämästämme mielekästä. Jotkut tosin vievät tämänkin asian äärimmäisyyteen suorituskeskeisyydessään. Itse taas suosin kaikessa kultaista keskitietä.
Se onkin aika jännä juttu, kun funtsaamme sitä, että ihmiset on "eri tasoilla". Mullakin on ollut aika pahoja itsetunto-ongelmia ja olen pitänyt itseäni kaikkein huonoimpana ihmisistä. Ehkä se kuitenkin kuuluu vaan asiaan jos haluaa oppia nöyryyttä ja viisautta? Siinä jotuu aikamoiseen Jaakobin painiin itsensä kanssa. Joku "uskis" sano, että tämä kirjoitustyylini ei kerro nöyryydestä, joku toinen taas sanoo, että asia on ihan päinvastoin. No, meikäläinen ei näitä tyyliseikkojakaan paljoa funtsaile. Mä annan vaan palaa!!!! ;)
Mä luulisin, että kaikkein "korkeimman tason" täällä saavuttaneet. ovat vähän outoja tapauksia. Pakkohan niiden on olla. Ei niitä vielä kovin keskenkasvuiset sielut voi oikein millään tajuta. Jos ei maalliset materialistiset jutut enää oikein kiinnosta, niin kummajainenhan sitä tuppaa joidenkin silmissä olemaan. Tosin jonkun Raamatun lukeminen voi avata vähän silmiä näkemään, että joku vähän "outo" voi ollakin jokin pyhimys tai vastaava, jota tulee kunnioittaa. Ei sinänsä, että esim. meikäläinen kaipais mitään erikoiskohtelua. Pyhimys on kyllä aika kaukana meikäläisestä. Mun on aika vaikeeta ymmärtää, että vaikkapa joku Jeesus olisi oikeesti kauheesti kehunu itteään. Ei kukaan viisas ala höpisemään itsestään sellaista. Hän varoo antamasta ihmisille liian hyvää kuvaa itsestään. Niin kuin Jeesus totesikin sille miehelle, joka sanoi häntä hyväksi "En minä ole hyvä! Vain Jumala on hyvä!"
No, tuonkin kohdan uskovat on vääntäneet mieleisekseen. Höpisevät, että Jeesus ei tarkoita tuossa itseään. Hohhoijaa... - fliss
En tiedä vieläkö seuraat tätä keskustelua, mutta kommentoin silti.
Minäkin olen kokenut vaikeaksi sen että "uskovainen" tarkoittaa vain kristinuskovaista. Jollet usko Jeesukseen, et muka usko mihinkään. Minua usein luullaan ateistiksi, koska en kuulu kirkkoon enkä usko kuten kristityt, ja aina tekisin mieli parahtaa - ai minäkö ateisti??? Voi kun te ihmiset tietäisitte. Miten se onkin niin mustavalkoista.
Olisi kiva jos keksisin jonkin tavan määrittää oma uskoni niin että se olisi helppo selittää ulkopuolisille. Itselleni uskoni on kristallinkirkas mutta ulkopuolisen silmin... Pääperiaatteena voisin sanoa että uskon jumalaan mutta en jeesukseen. Uskon jälleensyntymään mutta en karman lakiin. Uskon että jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi, että kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan samaa. Uskon henkilökohtaiseen suhteeseen jumalan kanssa eli en kaipaa väliin kirkkoa tai temppeliä. Uskossani on joitakin new agen piirteitä, mutta kuitenkin, suurin osa new agesta on minun mielestäni ihan hölynpölyä. En samaistu siihenkään.
Voi kun olisi helppo sanoa että "olen buddhisti" tai jotain sellaista. Mutta kun en ole sitäkään. - en kyllä sano!
fliss kirjoitti:
En tiedä vieläkö seuraat tätä keskustelua, mutta kommentoin silti.
Minäkin olen kokenut vaikeaksi sen että "uskovainen" tarkoittaa vain kristinuskovaista. Jollet usko Jeesukseen, et muka usko mihinkään. Minua usein luullaan ateistiksi, koska en kuulu kirkkoon enkä usko kuten kristityt, ja aina tekisin mieli parahtaa - ai minäkö ateisti??? Voi kun te ihmiset tietäisitte. Miten se onkin niin mustavalkoista.
Olisi kiva jos keksisin jonkin tavan määrittää oma uskoni niin että se olisi helppo selittää ulkopuolisille. Itselleni uskoni on kristallinkirkas mutta ulkopuolisen silmin... Pääperiaatteena voisin sanoa että uskon jumalaan mutta en jeesukseen. Uskon jälleensyntymään mutta en karman lakiin. Uskon että jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi, että kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan samaa. Uskon henkilökohtaiseen suhteeseen jumalan kanssa eli en kaipaa väliin kirkkoa tai temppeliä. Uskossani on joitakin new agen piirteitä, mutta kuitenkin, suurin osa new agesta on minun mielestäni ihan hölynpölyä. En samaistu siihenkään.
Voi kun olisi helppo sanoa että "olen buddhisti" tai jotain sellaista. Mutta kun en ole sitäkään.Olet siis niitä joitten mielestä jokaisen oma usko on oikeaa uskoa. Kivaahan se olisi kun voisi kehiteelä itselleen minkälaisen uskon haluaa. Voispa verottajallekin kehitellä minkälaisen sepustuksen haluaa tuloistaan. Tänä armon vuonna minä tienasin about -1000 000 euroa josta maksoin 134 ropsenttiva veruva.
Taitaa sinun kristallisi olla himmeää laatua. Sori vaan..... - Aritta
en kyllä sano! kirjoitti:
Olet siis niitä joitten mielestä jokaisen oma usko on oikeaa uskoa. Kivaahan se olisi kun voisi kehiteelä itselleen minkälaisen uskon haluaa. Voispa verottajallekin kehitellä minkälaisen sepustuksen haluaa tuloistaan. Tänä armon vuonna minä tienasin about -1000 000 euroa josta maksoin 134 ropsenttiva veruva.
Taitaa sinun kristallisi olla himmeää laatua. Sori vaan.....Luomme itse elämämme. Kristallimme kimaltelee.
- call 911...
Aritta kirjoitti:
Luomme itse elämämme. Kristallimme kimaltelee.
Tais olla perseestä tullut vastaus. Paskaakaan et pysty luomaan niin miten sitten oman elämäsi? Hitto minkälaisia sekopäitä täällä onkaan.
- Aritta
call 911... kirjoitti:
Tais olla perseestä tullut vastaus. Paskaakaan et pysty luomaan niin miten sitten oman elämäsi? Hitto minkälaisia sekopäitä täällä onkaan.
Eli tämä päivä on tulevaisuutesi. Miten elät nyt tulet elämään tulevaisuudessa. Jos oikein valitat kohtaloasi tulet valittamaan tulevaisuudessasi. Mutta jos käännät ajatukset positiivisiksi saat vain hyvää elämää takaisin.
- fliss
en kyllä sano! kirjoitti:
Olet siis niitä joitten mielestä jokaisen oma usko on oikeaa uskoa. Kivaahan se olisi kun voisi kehiteelä itselleen minkälaisen uskon haluaa. Voispa verottajallekin kehitellä minkälaisen sepustuksen haluaa tuloistaan. Tänä armon vuonna minä tienasin about -1000 000 euroa josta maksoin 134 ropsenttiva veruva.
Taitaa sinun kristallisi olla himmeää laatua. Sori vaan....."Olet siis niitä joitten mielestä jokaisen oma usko on oikeaa uskoa. Kivaahan se olisi kun voisi kehiteelä itselleen minkälaisen uskon haluaa"
Hih, enpä ole pitkään aikaan kuullut mitään yhtä hilpeää kuin tämä! Kiitos hyvistä nauruista.
Mutta ihan vakavasti: mikä se ongelma tässä oikein on? "Kivaahan se OLISI" - Kuvitteletko oikeasti että jokin toinen taho kuin sinä itse määrittelee miten sinun pitää uskoa? Verottajan rinnastaminen tähän ontuu kyllä pahasti. Uskonto ja valtiovalta ovat niin eri asioita. Kuka tulisi pakottamaan meille jotain uskoa? Ja niin, minä todellakin uskon että jokaisen usko on ihmiselle itselleen juuri se oikea, koska uskonnot pohjimmiltaan ovat sitä samaa, vain eri variaatioita siitä. En koe tarvetta saarnata omaa uskoani muille, sillä ehkä se ei merkitsisi heille mitään. Ehkä juuri se variaatio ei koskettaisi heitä vaikka se koskettaa minua.
Rupean tässä ihmettelemään että onko kristinuskovien mielestä todellakin jokin taho joka määrittelee sen "oikean" uskon. Mikähän se sitten on, raamattuko? Entäs ne kaikki eri tulkinnat siitä... miten sen selitätte.
- Siunausta päivääsi
Ihminen ei voi itse ottaa uskoa tai synnyttää sitä. Jumala on se joka vetää Jeesuksen luo ja parannukseen. Muotokristillisyys on eri asia kuin elävä usko. Uskova tietää sydämessään varmasti että on olemassa yksi luoja Jumala Isä Jumala. Hän luottaa Jeesukseen ja tietää että Jeesus on yhtä todellinen kuin hän itse on. Uskova tiedostaa myös kadotuksen ja sen että perkele on yhtä todellinen kuin hän itse on. Usko on luottamista Jumalaan ja hänen rakkauteensa joka osoitetaan meille hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Ei tosiaan riitä että tuntee tai tietää kirjoitukset ( eli Raamatun ) täytyy myös uskoa siellä kerrotut asiat yhtä todelliseksi kuin itse on.
Siunausta päivääsi- Westsider
tulosta. Itse pyysin ohjeet ja johdatuksen uskoon, suoraan Jumalalta, ja sain myös suoraan Jumalalta.
En keskustelupalstoilta. Pyysin rukouksessa: "Jumala jos olet todella olemassa ja jos minun tieni on väärä ja vaivaan vievä, niin johdata minut oikealle elämäntielle, ohi kaikkien väärien olettamusten ja harhojen.
Ja niin sain hänen ohjauksessaan uudestisyntyä hänen lapsekseen 44 vuotta sitten.
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" - Kritik
Westsider kirjoitti:
tulosta. Itse pyysin ohjeet ja johdatuksen uskoon, suoraan Jumalalta, ja sain myös suoraan Jumalalta.
En keskustelupalstoilta. Pyysin rukouksessa: "Jumala jos olet todella olemassa ja jos minun tieni on väärä ja vaivaan vievä, niin johdata minut oikealle elämäntielle, ohi kaikkien väärien olettamusten ja harhojen.
Ja niin sain hänen ohjauksessaan uudestisyntyä hänen lapsekseen 44 vuotta sitten.
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan"Ei siihen tarvita pakanapalstojen ohjeita. Suora yhteys ja suora tie perille asti.
Tartu kiinni ikuiseen elämään Jeesuksessa.
- TUULA TAIVAANLAHJA
USKOON TULO ON ANTAUTUMISTA JUMALALLE TUNNUSTAA SYNTINSÄ JA PALVELLA HÄNTÄ SYNTYÄ UUDESTI YLHÄÄLTÄ HAUDATA VANHA PALVELLA JUMALAA JA HÄNEN POIKAANSA AAMEN
- apututkija
Uskoontulo tarkoittaa sitä, että joku ihminen alkaa uskoa johonkin jota ei voida todistaa olevaksi. Sit se alkaa elämään niin kuin se olis oikeassa ja ne muut olis väärässä jotka uskoo jollakin muulla tavalla. Uskova on aina asiassaan oikeassa.
Tästä muuten kaikenmaailman ristiriidat syntyvät - Westsider
Nimimerkki: "Siunausta päivääsi" kirjoittaa parhaan seliätyksen uskoontulosta.
Useiimilta puuttuu se kaikkein tärkein asia.
Heille sanoisin: "Yksi sinulta puuttuu, ja sen ohessa kaikki,
Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen, joka tulee siitä kun otta vastaan Jeesuksen sydämeensä. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Joka ei suullaan tunnusta uskovansa Jeesukseen
ei ole pelastunut, se on varma merkki.
Jeesus sanoi; "Joka ottaa vastaan minut, hän ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. Silloin Isä ja minä tulemme hänen sydämämeem asumaan ja aterioitsemme hänen kanssaan.
Siinä tapahtuu uudestisyntyminen, jota ilman ei kukaan ole näkevä taivasten valtakuntaa.
Ja kenen sydämessä he todella ovat, he tietävät ja tuntevat sen, sen voi testata, onko todella uskossa, ellei, hän ei kestä koetusta, kun koetukset tulevat.- te paukapäät
miten tämä lässytys liittyy tähän palstaan?
te paukapäät kirjoitti:
miten tämä lässytys liittyy tähän palstaan?
En tajua, miten uskoon voi 'tulla'?
Lähinnä tulee mieleen aivopesu, joukkohypnoosi...hysteria?
Nämä ovat yleesä ohimeneviä juttuja, se että joku lainaa sanatarkasti Raamattua ja myös uskoo kaiken, viittaa lapsuusajan vaikuttimiin.- kokija
Myötäeläjä kirjoitti:
En tajua, miten uskoon voi 'tulla'?
Lähinnä tulee mieleen aivopesu, joukkohypnoosi...hysteria?
Nämä ovat yleesä ohimeneviä juttuja, se että joku lainaa sanatarkasti Raamattua ja myös uskoo kaiken, viittaa lapsuusajan vaikuttimiin.Arkkityyppisessä maailmassa mielikuvaolennot ovat hyvinkin voimakkaita. Niitä voi käyttää uskon avulla esim. parantamiseen ja väliaikaiseen turvallisuuden tunteen lisäämiseen, kunnes luottaa sisäisyyteen. Myös Jeesus on okeasti olemassa mielikuvaolentona taivasmaailmassa. Tässä tarkoitan mentaalimaailmaa, jonne me olemme luoneet hyvin voimakkaan mentaalisen Jeesus-ajatuskoosteen auttajaksi.
kokija kirjoitti:
Arkkityyppisessä maailmassa mielikuvaolennot ovat hyvinkin voimakkaita. Niitä voi käyttää uskon avulla esim. parantamiseen ja väliaikaiseen turvallisuuden tunteen lisäämiseen, kunnes luottaa sisäisyyteen. Myös Jeesus on okeasti olemassa mielikuvaolentona taivasmaailmassa. Tässä tarkoitan mentaalimaailmaa, jonne me olemme luoneet hyvin voimakkaan mentaalisen Jeesus-ajatuskoosteen auttajaksi.
Usko on uskomista omaan itseen, jos tämä usko puuttuu jäämme osattomiksi.
Mielestäni tämä tärkein usko unohdetaan aina.- kokija
Myötäeläjä kirjoitti:
Mielestäni tämä tärkein usko unohdetaan aina.Siitä se lähtee ja siihen se päätyy. Keppihevosia saatetaan tarvita jos mieli on tottunut projisoimaan, ja sellainen on ihmisen mieli tällä planeetalla. Keppihevoset ovat oikein oivallisia kun ne tajutaan väliaikaisiksi inspiraattoreiksi.
Mieli joko
- projisoi ulospäin hyvän ja pahan vertauskuvat tai se
- projisoi sisäänpäin hyvän ja pahan vertauskuvat.
Silloin kun se jättää kokonaan projisoimatta ja antaa projektioilleen anteeksi se palaa luonnolliseen olotilaansa Kotiin. Ja tätä me olemme opiskelemassa. - kokija
Myötäeläjä kirjoitti:
Mielestäni tämä tärkein usko unohdetaan aina.Tässä viitataan suoraan ytimeen. Kun etsijä huomaa etteivät aistinautinnot tuo tyydytystä eikä siten maailmakaan, niin ollaan itkumuurilla. Maailmaan kuuluu tässä kokemuksessa kaikki ulkoinen. Jopa ajatukset havaitaan lopulta ulkoisiksi ja maailmallisiksi, joille annetaan anteeksi. Kaikki visiot, kaikki ajatukset aivan kaikki muodon tasoilla huomataan kaliseviksi kulkusiksi.
Se on ääriimmäinen yksinäisyys, kun keppihevoset huomataan kaliseviksi kulkusiksi. Jopa jeesusmuodot, kaikki. Tässä vaiheessa ollaan itseasiassa kynnyksellä, jolloin herää ITSEluottamus. Luottamus sellaiseen jota ei osattu edes aavistaa oilevan olemassa. Silti SE on. SE on jotain mikä herättää pyhyyden tuntemukset, se herättää myös epätoivon egossa. SE on itsetuntemus, sillä se herättää automaattisen varmuuden ja luottamuksen. Uskon, varsinaisen uskon.
Se on rankkaa egolle, koska se luulee olevansa ovela. Se ei halua tulla päivänvaloon, mutta ei sen tarvikaan sillä siihen samaistuminen loppuu ja se jätetään. Mihin se jätetään? Se jätetään työvälineen tasolle, sillä se on työkalu eikä isäntä joka työkalua käyttää. Siinä omatahto alkaa sulautua varsinaiseen tahtoon joka on syvempi tahto, kuulumatta jollekin erityisesti niin että sitä voisi omistaa. kokija kirjoitti:
Siitä se lähtee ja siihen se päätyy. Keppihevosia saatetaan tarvita jos mieli on tottunut projisoimaan, ja sellainen on ihmisen mieli tällä planeetalla. Keppihevoset ovat oikein oivallisia kun ne tajutaan väliaikaisiksi inspiraattoreiksi.
Mieli joko
- projisoi ulospäin hyvän ja pahan vertauskuvat tai se
- projisoi sisäänpäin hyvän ja pahan vertauskuvat.
Silloin kun se jättää kokonaan projisoimatta ja antaa projektioilleen anteeksi se palaa luonnolliseen olotilaansa Kotiin. Ja tätä me olemme opiskelemassa.'Hyvä ja paha' on vain väline käsitteessä.
- kokija
Myötäeläjä kirjoitti:
'Hyvä ja paha' on vain väline käsitteessä.
Täydentäviä näkökulmia on käytännössä ääretön määrä. Tuo on erinomainen täydentävä näkökulma. Hyvä ja paha on luotu sitä varten, että kehittyisi erottelukykyä ja suunnistustaito.
Laki keksitään silloin kun lankeemus on jo tapahtunut. Moraali keksitään silloin kun moraalittomuus on jo saanut vallan. Kun suunnistus on automaattista, niin näitä käsitteitä ei tarvita. kokija kirjoitti:
Täydentäviä näkökulmia on käytännössä ääretön määrä. Tuo on erinomainen täydentävä näkökulma. Hyvä ja paha on luotu sitä varten, että kehittyisi erottelukykyä ja suunnistustaito.
Laki keksitään silloin kun lankeemus on jo tapahtunut. Moraali keksitään silloin kun moraalittomuus on jo saanut vallan. Kun suunnistus on automaattista, niin näitä käsitteitä ei tarvita.Hyvyys, oikeudenmukaisuus on jatkuvassa inflaatiossa, se tieto mikä meille annetaan on käytännössä valhetta.
Elän nyt tässä tietoisuudessa ja teen havantoja, yritän muodostaa valheista 'totuutta'.- kokija
Myötäeläjä kirjoitti:
Hyvyys, oikeudenmukaisuus on jatkuvassa inflaatiossa, se tieto mikä meille annetaan on käytännössä valhetta.
Elän nyt tässä tietoisuudessa ja teen havantoja, yritän muodostaa valheista 'totuutta'." Elän nyt tässä tietoisuudessa ja teen havantoja, yritän muodostaa valheista 'totuutta'. "
Eli vipassanan harjoituksesta on kyse. Tarkkaileva läsnäoleva havainnointi. Vähitellen mielestä tulee läpitunkeva ja se näkee valheen läpi.
- sappua
Se mikä on itselle vallitsevaa, on myös ainoaa todellisuutta.
Jokainen sielu tiesi ennen aineellisuuteen sokeutumistaan olevansa hengellinen, mutta maailma sokaisi monet. - Luku Kuku
Erittäin mielenkinntoinen uusin kirja Kun 6.v. poika kävi taivaassa, kun kuoli leikkauksessa. ja palautettiin takaisin elämään.
Uusin kirja, nmeltä, Heaven is for Real.
Ei vielä suomeksi. - ddwqw
Minä olin ennen ateisti, mutta sitten kaikenlaisten yliluonnollisten kokemusten seurauksena aloin uskoa Jumalaan ja siihen, että elämä ei pääty kuolemaan. En käyttäisi termiä uskossa tai uskovainen siksi, että ne ovat seurakunta-aktiivien kielenkäyttöä, joka tuntuu itselleni vieraalta.
En käy seurakunnassa, kun se on mielestäni pikemminkin sosiologinen ilmiö, ikäänkuin ihmisten luoma maallinen alakulttuuri. Minulla on yksityinen, henkilökohtainen suhde Jumalaan/uskontoon. Sen kehittyminen on vienyt useita vuosia, eikä tapahtunut yhtäkkisesti. Toisaalta, jos joku vaikkapa tyhjästä tapaa Kristuksen, niin ehkä uskon kehittyminen voi tapahtua kerta heitolla silloin. - sappua
Se mitä ihmiselle on varhaislapsuudessa syötetty totuutena, säilyy hänessä koko loppuelämän ainakin jonkinlaisena vertauskohtana.
- Izumi 1
Tää on totta.
- Eräsviisasmies
Täällä eletään täällä kuollaan. Yksin ei olla juu ... vaan muiden ihmisten kanssa uskokaa täällä ollaan vaan me eikä se pilviveikko teitä auta sen enempää kuin minuakaan. Maailma on julma, joten pitää olla julmempi.
- to belive
Tässä 33 uskoontuloa esimerkiksi:
http://www.muutokseen.fi/- I believe
Kiitos sinulle to believe, että toit tuon linkin! IRRTV tekee mahtavaa työtä evankelioimisessa. Herra siunatkoon heidän työtään!
- valistunut
Uskoon tulo on itsensä uinuuttamista ikuiseen uneen, jotta uskonnon valta säilyisi ikuisesti ihmismieleen.
Siihen tarvitaan ihmisten kärsimystä tuskaa ja väkivaltaa.
JOS EI OLIS KÄRSIMYSTÄ, NIIN USKONTO KÄVISI TARPEETTOMAKSI.
Sen takia uskonto on muodostunut sellaiseksi, että tuo kärsimys ja tuska säilyy ikuisesti ja näin turvaa uskonnon vallan ihmismieleen
Kristinuskon lunastusoppi on se joka takaa sen että ihminen saa elää ikuisessa kärsimyksessä, vai sen takia, että sillä uskonnon valta ikuistetaan
Elämälle kiitos, ettei häne tarvitse uskoa tuota kaikkea, sillä tuon ymmärtäminen poistaa kaiken pelon ja kärsimykset, ja voin viettää uskomamatonta elämää- Izumi 1
Todellinen uskoontulo on sitä, että ihminen on oppinut tietämään todellisen itsensä.
- Makre
Minulle se oli nöyrää rukousta Isälle. Isämeidän rukousta ja sydämen tunteita siihen väliin. Sitten pyhien kirjoitusten tutkimista, pohtimista ja rukousta.
Sitten aloin ymmärtämään lisää, aloin jättää joitain tapoja ajatteluja ns tekemään parannusta.
Kävin kaikki kirkkokunnat ja ryhmät lähes läpi ja idän uskontoja ja meditaatioita myös noin 4 kk:den aikana (osin vaarallista puuhaa, selvisin). Usko raamattuun ja Kristukseen kantoi niin että aloitin keskustelut Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten ja lähetyssaarnaajien kanssa. Kiinnostuin. Rukoilin lisää. Sain todistusta ja huomasin ykseyttä ja Kirkon opettavan täsmälleen niin kuin uskoin. Menin upotuskasteelle ja konfirmoitiin. Siitä se on elämä paranttunut ja usko kasvanut. Ei kannata olla ennakkoluuloinen vaan selvittää itse. Kapea on se portti ja harva sen löytää..Minun ikeeni on kevyt. Moni tulee niinä aikoina sanomaan "Jeesus Nasaretilainen on Kristus, ja vie teidät harhaan". Ei kaikki jotka sanovat Herra Herra...vaan ne jotka tekevät taivaan isän tahdon. Uskominen yksinään ja raamattu on turvallinen, mutta jos kirkkoon ryhmään aikoo päätyä niin kannattaa olla tarkka mihin. Minusta. Yksi evankeliumi vain, eli yhdet toimitukset. Yksi Kristus. Todistuksia hänestä on useita. Matteus, Markus, Luukas, Mormonin Kirjan profeetat ja lisääkin tulee aikanaa. Maailmassa on pahuutta sillä tämä on langennut maailma. Tarrkoitus on kuitenkin että koko ihmissuku pelastuu, korottuu joten tuomita ei voi. Tehdä työnsä, palvella ja uskoa ja iloita.
Aamen - Marcuso
Foorumit eivät varmaan ole mitään parhaita paikkoja saada vastauksia uskonnollisiin kysymyksiin.
- ääliö
Mitäs tässä muutakaan. Tämä on nykyaikaa.
Tuskimpa näitä voi bilekamujenkaan tai työkavereidenkaan kassa jutella.
Vaikka tuskinpa foorumitkaan on ainoita paikkoja, voihan täälläkin heitellä mielipiteitä. Mitä muuta luulet?
'Uskoontulo' on sisäinen oivallus, siis tajuamalla oman itsen ja koko luomakunnan ykseyden?
Näin ainakin itse olen oivaltavani...
Kukin kokee asian omalla tavallaan...- sielu kuolematon
ei saisi usko vaan pitäisi tietää. "Usko on järjen uinailua ei sen valvontaa "sanovat teosofit
- izumi1
Koska ihmisillä on taipumus soketua piintyneisiin käsityksiinsä itsestään ja koko maailmasta, niin siksi on vaikeaa avata silmiään totuudelle.
- Devolution
Uskoontuloa on vaikea selittää. Itse olen ollut enemmän tai vähemmän koko elämäni ajan uskovainen. Olen uskovaisesta perheestä lähtöisin ja minulle on luettu raamatun tarinoita pienenä yms. Kuitenkin ollessani noin 10-vuotias ja vaikka tätä ennenkin olin uskonut Jumalan olemassaoloon, koin uskoontulon. Sisimpäni valtasi suuri ilo ja onni eräänä iltana rukouksen jälkeen.
Ymmärrän, että tuo kuulostaa esimerkiksi ateistin korvaan uskomattomalta ja varmaan naurettavaltakin, mutta näin se minulle tapahtui. Sitä on vaikea selittää tuon selvemmin, mutta se oli selvästi parasta mitä minulle on elämässäni tapahtunut. Näin sen uskoontulon ovat monet muutkin kokeneet, joiden kanssa olen jutellut. Olen lukenut, että myös esim. brasilialainen jalkapalloilija Kaka on kokenut sen näin. - Jeesuksen_oma
Voit ottaa Jeesuksen vastaan elämääsi rukoilemalla. Tärkeää ei ole se, mitä sanoja käytät, vaan mitä todella tahdot ja tarkoitat. Voit rukoilla esimerkiksi seuraavalla tavalla:
"Jeesus, tunnustan että olen tehnyt syntiä sinua vastaan. Kiitos, että olet kuollut ristillä ja kärsinyt syntieni rangaistuksen puolestani. Avaan nyt sydämeni oven sinulle. Anna kaikki syntini anteeksi ja tule elämääni Herraksi. Aamen.- joko tai
Valitset joko Jeesuksen tai paholaisen, meillä on vapaa tahto.
Eri asia on tietää, mitä ne edustaa, mutta onhan siihen elämä aikaa, ottaa selkoa. joko tai kirjoitti:
Eri asia on tietää, mitä ne edustaa, mutta onhan siihen elämä aikaa, ottaa selkoa.Kuka on Jeesus ja mikä on Paholainen?
Asiat eivät ole yksioikoisia 'joko tai'.
Kaikki asiat liittyvät kokonaisuuteen....Jeesus 'ja' Paholainen?- ei usko
joko tai kirjoitti:
Eri asia on tietää, mitä ne edustaa, mutta onhan siihen elämä aikaa, ottaa selkoa.Jos uskoo jeesukseen uskoo myös paholaisen olemassaoloon. Yksittäin se ei onnistu, en usko kumpaakaan.
- armoa toiselle
Sekoaa, tai joku on manipuloinu toisen ihmisen. Siirttyy valheen maailmaan.
- Finanssipainajainen
Tulin uskoon reilu viikko takaperin. Koin henkisen ja fyysisen tunteen jollaista en ollut aiemmin uskaltanut edes kuvitella.
Elämän tarkoitus on tehdä tästä maailmasta parempi paikka. Aikaa ihmiskunnalla ei ole tähän loputtomasti. - Viestien sijoittelu
Miksi tämä aihe on "Mitä kuoleman jälkeen?"-palstalla?
- Oman tien kulkija
Uskoontulo on ihmisen henkinen matka valoon, emme ole syntisiä eikä meidän tarvitse pelastua miltään. Ainoa mitä ihminen etsii ja kaipaa on tuntea yhteys Jumalaan/suurimpaan rakkauteen. Kun ihminen katsoo sisimpäänsä niin hän voi löytää tämän yhteyden mikä on hyvin tunteellinen tapahtuma jossa ihminen tuntee itsensä uudestisyntyneeksi, pyhäksi, tai "syntiseksi" ja armahdetuksi, vaikka ei ole olemassa syntiä tai sellaista mistä meidät rangaistaan, olemme ainoastaan rakastettuja.
- esirukouspyyntöjä
Uskoontulo tapahtuu vain uudestisyntymisen kautta. Se tapahtuu hengessä kun ottaa Jeesuksen Kristuksen elämäänsä ja saa syntinsä anteeksi. Voit tehdä sen lausumalla helpon rukouksen: Rakas Jeesus. Tule minun elämääni. Anna kaikki minun syntini anteeksi. Haluan syntyä uudesti. Haluan tulla Jumalan lapseksi. Ja haluan oppia tuntemaan Sinut Herra henkilökohtaisena Pelastajanani. Jeesuksen nimessä, Aamen.
Ensin ei välttämättä mitään tapahdu, mutta tulet huomaamaan, että sisälläsi kasvaa rauha. Pyhä siemen. Olet syntynyt Jumalan lapseksi ja taivaan valtakunnan kansalaiseksi. Enkelit iloitsevat sinusta ja Jumala rakastaa sinua. Voit nyt puhua henkilökohtaisesti Herralle Jumalalle ja pyytää ohjausta kasvamaan kristityksi. Ja hankkia Raamatun ja alkaa lukea Jumalan Sanaa. Voit myös hakeutua kristittyjen piiriin, jotka ovat täytettyjä Pyhällä Hengellä ja voivat tutustuttaa menoihin. Kiitos tuestasi Jumalan perheessä. Minä olen uskovainen, mutten osaa varmuudella sanoa, milloin olen tullut uskoon, ja itsekin sitä mietin aiemmin, että mitähän minulta puuttuu kun moniin kristinuskon asioihin käytännössä uskon? No, tässä minun määritelmäni:
Uskoontulo on siis henkilökohtainen suhde Jeesuksen kanssa, uskoontullessa Jeesuksesta tulee ihmiselle elävä persoona, Jumala tulee eläväksi ihmisen elämässä ja myös sisimmässä. (Toisin sanoen, ihminen saa itseensä Jumalan Hengen.)
Vaikka uskoon kuuluu Raamatun asiat, kuten ehtoollisella käynti, kaste ym. niin ihminen on vain nimikristitty ilman sydämen muutosta. Harjoittaa kristinuskoa ihan niinkuin mitä tahansa muutakin uskontoa.
Itse olen lausunut ties kuinka monta pelastusrukousta elämäni aikana ja pyytänyt Jumalaa pelastamaan itseni. Hän kuitenkin ilmestyi omalla ajallaan, ja toki minua jo silloin kutsuttiin. Vilpitön huuto Herran puoleen, siihen pitäisi tulla vastaus.
"Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne." (Jes. 29:13 KR33/38)
Uskoaan voi toki aina epäillä ja vertailla itseään muihin, mutta minulle kävi niin, että Herra ilmestyi ihan henkilökohtaisesti sydämen tasolla, aloin katua ja tuntea syntisyyteni. Tämä oli siis kokemus sen jälkeen, kun olen tehnyt viimeisimmän uskonratkaisuni, ja Jumala ei minua kohdatessaan kohdellut niinkuin en olisi uskovainen, vaan niinkuin sellainen joka tietää. Sydämeeni tuli Herran pelko.
Ihminen voi elää monta vuotta eksyksissä vaikka kuinka lausuisi syntisen rukouksen, näin olen kokenut, mutta kaikille uskoontulo on kokemuksena erilainen. Tai sitten ihminen kyllä tulee uskoon heti ensi kerrasta, mutta kestää monta vuotta kasvaa sellaiselle tasolle, että tekee parannusta, ei enää ryyppää ja tee muuta syntiä, mene ja tiedä. Näin kuitenkin omalle kohdalle.
Jos tahdot tulla uskoon, kuka aloittikin tämän keskustelun, niin jatka etsintöjä. Jumala kyllä antaa sydämeen sellaisen kaipuun, että on mahdotonta pysyä poissa. Jumalan tahto on aina pelastaa yhteyteensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844